Historisch Archief 1877-1940
?f
Voor de vrouw
|i
fc>
HET UUR VAN DE THEE
Thee zetten en thee drinken is een kunst
EENMAAL zoo wordt ver
haald '?kwam een jongeling
by Rikyu, den beroemdst en
aller Japansche thee-meesters" en
vroeg hem te mogen worden ingewijd
in de geheimenissen der thee-ceremo
nie. De meester glimlachte en ant
woordde:
Gij legt de stukken houtskool zoo,
dat het water goed kookt; ge zet de
thee zoo, dat de smaak op de goede
wijze uitkomt. De bloemen schikt ge
op de wijze, waarop de natuur haar
laat groeien. In den zomer moet het
koel zyn in het thee vertrek, in den
winter behaaglijk.
De wijsheid van deze anecdote zal
vooral doordringen tot al degenen
mider ons, die wel eens gepoogd hebben
thee te zetten voor chte kenners en
vereerders van dit edel kruid.
Lafcadio Hearn, de Japan-kenner
by uitnemendheid, zegt van den
thoecultus dat hij is gedacht en bedoeld
als een discipline van de houding,
een opvoeding tot hoffelijkheid,
zelfbeheersching en teederheid."
Waarschyniyk ook daarom heeft men in
Japan een omgeving ter beschikking,
die do theeceremonie in alle opzichten
tot haar recht doet komen. Zoowel
het theehuis als de weg door het
voortuintje, het vertrek waar de thee'
geschonken wordt als de gebruiks
voorwerpen, de kamer-inrichting en de
kleeren der gasten, zyn gehouden in
de gedempte tonen van volmaakte
rust en evenwichtigheid. Niets mag
de aandacht storen en afleiden. Pas
wanneer het eerste porceleinen
theeschaaltje is rondgegaan van band tot
hand en telkens weer is omgespoeld,
begint een hoffelyke conversatie, die
aanvangt met het bewonderen van
het theegerei.
Dat alles kost behalve veel anders,
ook veel tijd en de gemiddelde
Westersche mensen is niet bereid voor zijn
thee-uurtje zooveel omslag te maken.
Weinigen slechts weten, dat men
water zoo-lang kan laten koken dat*
het zijn. beste eigenschappen verliest
on dat ook de thee een en ander van
haai* fyne geurigheid kwyt raakt, als
ze wordt gezet, byvoorbeeld door een
keukenmeisje, dat bezig is met de
voorbereidingen voor den maaltijd en
op dat moment juist iets vettigs han
teerde.
Om dit alles te voorkomen heeft
men in Japan het thee-uur in het
midden van den dag gesteld en er
een ritueel van gemaakt, dat het met
de uiterste omzichtigheid tot een
dageiyks terugkeerend festijn maakt.
Slechts twee blanke volken hebben
deze gewoonte eenigcrmate van het
gele ras overgenomen: de Kussen en
do Engelschcn.
Om het thee-uur ook naar
Westcrichen trant volledig te genieten is in de
allereerste plaats rust noodig. Een
behaaglyke sfeer wordt verkegen,
wanneer de theetafel zorgvuldig is
ge??eed gemaakt; de thee met
zorgvuldig' leid is gezet, ook al zullen wy daartoe
. ihnmer de 37 regelen van de Japan
sche thee-ceremonie in acht nemen.
Het merkwaardige bij de theebe
reiding is, dat er zeer vele recepten
voor in omloop zyn, maar dat .vrijwel
ieder een eigen manier-van doen hucft
op dit punt, die hij prefereert boven
die van zyn evcnnaaste! Sommigen
drinken de thee, die juist is
opgeschonken en doorzichtig is als barn
steen; anderen geven de voorkeur aan
een zeer sterk, byna zwart aftreksel,
dat met veel melk en suiker wordt
vermengd. Dat laatste wordt bijvoor
beeld vry veel in Engeland gedronken
en Ceylon-thee is hiervoor uitver
koren. Koude melk, bij voorkeur ge
pasteuriseerde, hoort in het melk
kannetje op detheetafel te zijn, terwyl
men room -die in andere landen wel
bg thee gebruikt wordt in Engeland
voor overdreven en overdadig houdt.
Bussen doen gaarne confHuren, of
rum in hun. slappe thee en maken ze
zurig door toevoeging van een dun
schgfje citroen. Trouwens, vry alge
meen wordt erkend, dat de
grootbladige Chineesche thee het allerlek
kerst is met zulk een citroen-toevoe
ging en wie hieraan gewend is, komt er
'> *
moeilijk meer l ut- naden? tluvsourten
en vermengingen te waardeercu.
Buitengewoon belangrijk is het wa
ter, waarmee de thee wordt toebereid.
Fijnproevers op dit gebied maken er
in Engeland gewoonte van met kleine
fleschjcs, govuld met het water, dut
hun ter beschikking staat, naar hun
theehandelaren te gaan om dan, na
onderzoek van het water, een daar
voor geschikt theemengsel te ver
krijgen, dat voortaan hun
standaardthee wordt ! liet is zeker niet zonder
een gevoel van eerbied voor het gilde
der grooto theehandelaren geweest,
dat wijlen Johan Galsworthy de ma
gistrale figuur van Johon Forsyte,
uit zijn befaamde Forsyte-Saga"
thcehandelaar liet zijn, wiens flair en
fortuin voor een groot deel het gevolg
waren van een zcldzaam-fijncn neus
en dito verhemclte!
Is een kopje thee" dan zoo ge
wichtig? Hoort wat men hieromtrent
in ons lieve vaderland neerschreef
in de 17do eeuw, toen de nieuwe
China-drank" naar de vercenigde
provinciën was overgebracht en hier
in de voorname koopmausfamilios
algemeen ingang had gevonden: Thee
vermindert de mat heden van het
lichaam en overwint zware droonien.
Zij versterkt het geheugen en verlicht
het gemoed. Zij overwint slaap en
verhindert algenteeiic slaperigheid.
zoodat men met haar hulp zonder
moeite gansche nachten aan het werk
kan bly ven." Wij weten ook hoe de
Amsterdamschc dokter Nicolaas Tulp
zijn dames-patiënten heel veel thee
voorschreef tot 30 kopjes per dag l
:?tegen vapeurs" en ander myste
rieuze kwalen.
Het zijn naar men zegt, Boeddhis
tische monniken geweest, die de eerste
theekweekers en -drinkers waren en
die er zich hoofdzakelijk mee verkwik
ten omdat thee den slaap verdreef
bij hun urenlange meditaties. Van de
monniken kwam de thee bij de mach
tigen in den lande; koningen en dich
ters van het oosten dronken haar en
weldra heel het volk. Maar hoe po
pulair de thee ook werd, nooit verloor
ze het waas van verfijning, dat haar
van den aanvang af omgaf.
Ook de oude wereld hoeft de thee
universeel aanvaard. Van kostbaar
genees- en genotmiddel voor enke
lingen werd.ze bereikbaar voor ieder;
de bescheidcnste huishouding kan
haar tegenwoordig genieten, zonder
dat zij haar geheim verliest.
Dit is de hoogste beteekenis van de
thee en de befaamde theeineester
Itikyu uit Japan heeft daarop steeds
den nadruk gelegd: luxe en over
dreven verfijning zyn feitelijk vreemd'
aan haar wezen. Ook een simpele
landman, die de regels der
tlieuccrcmonie aanvoelt" met zyn hart,
zelfs al is zijn hoofd te hard om ze te
loeren, kan den thec-cultus met zijn
grove aardewerken utcnsilia op even
Volmaakte wijze uitvoeren als de
rijke aestheet met. zijn thee-gerni uit
jatle en porcolein. En dit geldt ook voor
het Westen.
Want," zegt de wysscTpkugawa
I Jeyasu in zijn wetten voor do thee":
het ontoereikende is hier beter dan
het overbodige!" ' ERICA
De mode vanmorgen
. Wit voor onze avondklecding is nog
altijd buitengewoon feestelijk. Praclisch
ia hét niett daar hét opvallend is en men
lang niet'bij elke gelegenheid een witte
avondjapon kan aantrekken. Op
nevenstaande foto ziet men een toilet in wit
satijn, strak om de heupen sluitend met
ingezette godets van witte tutte. Dit
laatste herhaalt zich inderuchc om den
hals. Voor de koeler wordende zomer
avonden zal de daarnaast afgebeelde
wit bonten avondmantèl met korte
ballonmouwen een heerlijk bezit zijn.
Werkende
EEN ACTUEEL
A. M. Boissevain
De opvatting dat oe gehuwde
vrouw en in het bijzonder de
moeder In het gezin en allén
daar behoort wordt door een
groot deel van het publiek en
blijkens verschillende bepalingen
van den laatsten tijd ook door
de overheid gehuldigd. Men ont
komt echter niet aan den indruk
dat deze opvatting In vele gevallen
meer op oppervlakkig generali
seeren dan op juist begrip steunt.
IN Nederland is het groote publiek
zóó gewend aan vrouwenarbeid op
elk gebied dat niemand zich eigenlijk
bewust is, iets te hebben tegen hot
werken van de duizenden jonge meis
jes, die door hun werk in de jaren
voordat ze trouwen min of meer in
eigen onderhoud voorzien en daar
door hun ouders het leven op hun
ouden dag wat gemakkelijker maken.
Ook de niet meer aan trouwen den
kende groep, toch nog jonge vrouwen,
dio zich largKaam maar zeker ecu
eigen plaats in de maatschappij tracht
te veroveren, die haar behalve de
zekerheid vaneen verzorgden ouden
dag ook arbeidsvreugde er
levensvervuiling kan geven, 'tuit'bij Jan
publiek niet op onwclwUlendheid.
De werkende gehuwde vrouw echter
wordt algemeen niet gunstig beoor
deeld, noch door mannen, noch door
vrouwen. De gehuwde vrouw hoort
aan het gezin," zegt de tegenstander
alsof in deze rooeilyke tijden voor zeer
velen het huwelijk niet alleen dan
mogelijk ware, nadien de vrouw bereid
is mee te holpen de kost te verdienen
en de quacstie van hot vormen van een
gezin mot kinderen" niet eens aan de
orde komt, omdat die. hardwerkende
echtparen samen dikwijls niet zooveel
verdienen, dat ze zich die luxe durven
veroorloven.
Dat een moeder, anders dan uit'
f inancicelcn nood, buiten haar ge-'
zinstaak nog tijd, lust en talent zou1'
kunnen hebben om er een eigen werk-1
kring op na te houden die haar be
halve oen eigen verdiend geldje, zelf
voldoening en vreugde schenkt, die ze
anders niet zou ondervinden, schijnt
nier zich moeilijk te kunnen voor
stellen. '
Zeer zeker is het gowenscht dat de
moeder van jonge kinderen materieel
in een positie verkeert die maakt dat
zij geestelijk zoowel ak licharaelyk
opgewassen is tegor de vermoeienissen
die het jonge gezinsleven mot zich
brengt. Zij moet zich geheel aan het
jonge leven kunnen wijden, niet alleen
ter wille van de kinderen maar ook ter
wille van baar eigen ontwikkeling on
in het belang van de maatschappij.
Binnen de mur.cn var het eigen huis
moet zij zich die eerste jaren in be
slotenheid vertrouwd maken met
allerlei levcnsprpblemet}.
Wereldproblemen, waarvan de embryonale vor
men reeds in haar kinderkamer aan
wezig zyn. Men late de jonge moeder
dus met rust. Zij heeft- ander werk te
doen dan dat, wat haar buiten toe
geschiedt en waarvoor haar tijd nog
niet is gekomen.
Heel anders is het echter gesteld
met de moeders van opgroeiend kroost*
zy* die kinderen hebben die de laatste
klassen der lagere school en verder die
der middelbare scholen bevolken.
Tegenwoordig zyn de gezinnon
zooveel kleiner dan vroeger dat het tot
de zeldzaamheden behoort dat een
moeder tegelijkertyd heel kleine en
bijna volwassen kinderen heeft. Het
het verdwijnen van het groote gezin
van vroeger, waarin de moeder er
PAG. 12 DE GROENE Ne.3038
moeders
VRAAGSTUK
van Lennep
meestal niet aan toe kwam met haar
grootere kinderen mee te groeien,
omdat zy altyd maar weer bezig was
kleinere te verzorgen, is er nu voor do
moedere van grootere jongens en
meisjes op een bepaald tydstip der
opvoeding een heel andere taak aange
broken, n.l. de plicht om door eigen
voorbeeld de kinderen voor te gaan op
den weg van het leven io de
maatschappy, het werkleven der groote menschen.
Een vrouw met een opgroeiend
gezin heeft haar kinderen zooveel
onafhankelijker opgevoed dan vroeger,
dat zy al op veel jongeren leeftyd dan
voorheen voor zichzelf zorgen en
beslissen wat zy gaan doen op vrije,
middagen, wanneer ze zullen werken,
muziek studeeren enz. enz. Bovendien
heeft zy, dank zy moderne hulpmidde
len, als zij dat niet wil, heelemaal geen
last van de vroeger zoo belangrijke
inmaak, schoonmaak, opmaak van de
wasch en andere huishoudelyke be
slommeringen.
' Nu is hi deze moeilijke tijden bij
zeer velen het Verlangen geboren iets
te doen, met haar vrijen tijd dat
waard is, gedaan te worden, dat eco
nomisch verantwoord is tegenover het
gezin. Niet-alleen maar passief consu
ment zyn. Na de zorgen voor het
gezin wordt nu de belangstelling
wakker voor de zorgen van de maat
schappij. Waarom zou een vrouw die
in haar huishouden blijk geeft van
organisatorische talenten, geen kijk
hebben op de zaken en nooden van het
gemeonobest4'
In die belangstelling eenmaal ge
wekt, dan wil zij ook trachten haar
speciale gaven, kennis of ervaring
productief te maken, niet alleen,
niet zelfs primair uit een,oogpunt van
geld verdienen, maar productief ook in
geesteUjken zin, ten opzichte van de
opgroeiende kinderen die, doordat
noeder zich ontpopt in een all-round
aensch, met belangstellingen buiten
iet eigen huis, op hun beurt zich
pntluiten voor dat leven in de
maatschappy, waaraan ze straks ook zullen
deelnemen.
Da£ de vader van het gezin werkt
vindt ieder kind uit een normale om
geving doodgewoon. Hy verdient het
geld. Hy moet werken. Of hij dat met
vreugde en bezieling doet heeft na
tuurlijk invloed op de sfeer in huis.
Maar als moeder, die het niet hoef t. te
doen, uit pure arbeidsdrang aan het
werk gaat en bUjk geeft behalve het
gewone alledoogsche, ook nog iets
anders te kunnen prestoeren, dan komt
ze daardoor haar kinderen veel nader,.
dan wanneer zy op dien leeftyd voort
durend by hen is. De tafelconversatie
in een dergeujk gezin zal voor de
kinderen steeds belangwekkend zyn,
frisch n nieuw en de eigen haard
Avordt voor de moeder op een geheel
nieuwe wijze de plaats waar ook zy
komt rusten.'Zy wordt een betere
kameraad voor haar kinderen op deze
manier en hun harten .zullen voor haar
open gaan omdat de kinderen haar in.
'f-n nieuw licht zien.
Er zyn heel wat moeders tot den
arbeid gekomen uit noodzaak, die
naderhand ondervonden dat zy dien
arbeid om heel andere redenen in hun
leven niét meer konden missen als bron
van vreugde en voldoening waaruit zy
<le krachten putten om hun gezin op
te voeder». De opgroeiende jeugd heeft
de ouders niet aldoor bij zich noodig,
maar ze behoeft hen by momenten
veel intenser en ook de werkende
moeder zal die momenten weten tn
vinden als ze echt moeder" is.
. ia
Ata, het radicale schuurpoeder!
Zonder weerga, zoowel in kwaliteit als
In prijs! Ata geeft geen krassen. Ata in
handige strooiflesschen. Per stuk 12 cent.
OstiTmann 8, Co's Handel Mi
N.V., Amsterdam - Fabrii-k Ie Jutphaa* bij Utrecht
Kamerplanten
Najaars-bloeiende crocns
DEZE leuke bollen zyn eigenlijk
veel te weinig bekend. Ze kun
nen dienen voor kamer en tuin
en zijn in het bloeiende sortiment
een welkome afwisseling. Hoe aardig
is het als u deze crocussen in huis zet
en leeken meenou, dat de gewone
voorjaars-crocus nu reeds by u bloeit i
U kunt ze m de kamer gewoon op
de vensterbank zetten, want ze be
hoeven noch water, noch aarde, doch
vallen daar dan misschien gauw om.
Leuker is het een drijfschaal ermee te
vullen en de bollen vast te zetten door
droog wit zand of kiezelsteentjes.
Ze zullen u in September Verrassen
met hun lila bloemetjes.
. Zet u ze echter wat dicht opeen:
blad maken ze niet en dat geeft
altyd een cenigszms kalen indruk.
Ook in den tuin planten we ze in
groepjes en niet ver uit elkaar» Do
beste tijd daartoe is Augustus of
begin September. Zyn wc te laat met
planten, dan hebben ze al gebloeid
en moeten wc een heel jaar wachten1
om te kunnen beoordeclen of ze ons
bevallen. Pos in hot voorjaar komt
het blad te voorschijn. Dat Innt
u gewoon afsterven. '
Vroeg bloeiende bloembollen
WILT u vroeg wat in huis in
bloei hebben? Dan moet u ook
vroeg koopen, want inhalen kunt u
het lator niét meer. Voor heel. vroeg
nemen we geprepareerde hyacinthen,
die op glazen gezet kunnen worden.
Direct na de ontvangst koel zetten,
ook wanneer ze eenmaal op het water
staan. Ook mandjes en schalen kunnen
ermede gevuld worden; de miniatuur
tjes zetten we tusschen grint.
Do paperwhites, de mooie witte
trosnarcisjes, bestelt u natuurlijk voor
uw drijfschalen. Er is ook een gele:
Grand Soleil d'Or. Paperwhites wat
later in het jaar opgezet worden niet
zoo lang. Wilt u echter met Sint
Nicolaas bloemen hebben, dan ook nu
langzamerhand aan planten denken,
doch de schaal zoo licht mogelijk zet
ten. .'.'?.'.?.' ? ' ??? .". ?
De vroege tulp Brilliant Star is
mooier en grooter dan de van ouds
bekende Duc van Tholl tulpjes, die in
rood en wit verkrijgbaar zyn. Ook de
Duc de Berlin behoort tot de vroegste.
De kleur is róód met gelen rand. Deze
alle z'dn uitstekend voor kamercultuur
in schalen en mandjes, doch niet
grint. '
(J. P. BnONKHOHST
PAG. 13 DE GROENE No.3038