Historisch Archief 1877-1940
> .":
PLAN-REGEERING IN BELGI
Inzet der tweede phase
OP 20 Maart 1036 treedt het. kabinet-Van
Zeeland voor het parlementaire voetlicht,
geaccompagneerd door een mengsel van
fanfare en treurmuziek. Treurmuziek om de
devaluatie van den franc, die niet meer te ver
mijden bUJkt; fanfare over de constructieve,
plan-matige welvaartspolitiek, die het nieuwe
ministerie zal voeren «n zich in staat acht te
voeren omdat het steunt op de vooruitstrevende
elementen van alle drie de groote Belgische
partyen: katholieken, liberalen en socialisten.
' Thans zijn wy vyf maanden verder en in hot
zicht van een dergeUJk plan"datdeNederlandsche
sociaal-democratie ons belooft, is er alle aan
leiding ? zich af te Magen of er reeds resultaten
zijn in onzen buurstaat, die het volgen van een
dergelijk project aanlokkelijk of afschrikwekkend
maken.
Vooraf moeten wij ons echter duidelijk maken
? wat do welvaartspolitiek van het ministerie-Van
B*
111| Mrt- -M»r. Mei Juni Juli Aug.
i';
? i::
M
$
lif?
fc^T
$&
390
380
370
360
350
340
330 .'
320
310
300
290
280
270
260
250
240
230
220
210
200
190
180
170
160
150
k IV
^v.
^
M.I
Ns.
"?^i
m'
'~>».K
?
*
t«v
'»._
!?.».... .???-*:
in
- «
M*
\
X
<
N
\
*
\
? ? >
<tt
'*-..
->«,
SS)
\.
>y
ilf
»?*?'£« r,;
?v
.ftlciVV.V
lW*" *W«
'*'??.
H«---..
'»tt
»v . .
iti - * " "
1
S!.?;;.*
.?'
;»'
»'
.'
W!»
*is?^"""**""
? _? ? ^,
3^'
?
ip». ?
*v
?>
Jol
T
165
1 40 :
Verloot) der werkloosheid in Nederland en Belgiëin
1934 en 1935
Zeeland beoogde. De ziel daarvan was wel prof*
Hendrik de Man, in het kabinet als minister van
Openbare Werken en Werkloosheidsbestrijding
opgenomen. Deze merkwaardige arbeidersleider
ontwikkelde zich onder invloed van zijn ervaringen
bij het uitbreken van den oorlog en als frontsoldaat
van een dogmatisch marxist tot een voorstander
van een socialistische theorie, die in zeer sterke
mate gebouwd is op psychologie en ethiek. Na
den oorlog naar Duitachland verhuisd, maakt
hij daar de geheele tragedie van het Duitsche
socialisme mee. De koersverandering door hem
ea zijn geestverwanten van het sociaal-economisch
instituut der Frankforter universiteit bepleit,
vindt niet of slechts halfslachtig plaats en als de
strijd hopeloos blijkt keert hij naar Belgiëterug,
ook hier als hoogleeraar en wel aan de Vrije Univer
siteit te Brussel.
Hier te lande is De Man vooral bekend door
z^jn fundamenteele critiek op het marxisme:
De psychologie van het socialisme" dat in 1920
in .het Duitech en het volgend jaar in het Neder
landsen verscheen; in wat mindere mate ook
door zijn volgende boeken, waarvan het laatste, ,,De
socialistische idee" zijn samenvattende theorie
opbouwt, welke sterk van het populaire marxisme
blijft afwijken, maar weer veel meer dan vorige
werken aanknoopt bij den jongen Marx.
In dit boek is ook de achtergrond voor de plan
gedachte te vulden. De Man ziet n.l. zeer goed in
dat het een vergissing van het socialisme was
geworden zich vooral tot de arbeiders te richten:
door de mechanisatie zelf is de kans verkeken dat
deze groep ergens de meerderheid der bevolking
zal gaan uitmaken en zij zal nog voortdurend
afnemen in verhouding tot den nieuwen midden-.
stand" (kantoorbedienden, technici, handelsrei
zigers) die psychologisch anders ingesteld is dan
die der industrie-arbeiders, hoewel zij economisch
en sociaal vaak in zeer gelijksoortige situatie
verkeert. Een tweede correctie in De Man's theorie
betreft, dat hU slechts socialisatie van die pro
ductie-middelen noodig acht, welke niet meer in
handen zijn van hen, die ze als arbeidsmiddelen
gebruiken: zoowel consumptie-middelen, als do
productie-middelen van zelfstandige boeren* hand
werkslieden en middenstanders vallen er dus
buiten. Een derde frontverbreeding voor zijn
politiek brengt de overbrugging van de tegen
stelling tusschen werkende en werklooze arbeiders
door zakelijke verwerking van loonhoogte en om
vang der productie in een economisch plan.
En op dit breede front wordt een crisispolitiek
opgebouwd, die het evenwicht moet herstellen
tusschen do voor consumptie en voor accumulatie
.van het kapitaal bestemde winst; dit is niet een
politiek van loohsverhooging of
werktSjdsvcrkorting, welke na hot uitbreken van een crisia
evenmin iets kan helpen als het omgekeerde,
loonsverlaging Of werktijdsvorlenging; evenmin
con van belastingverzwaring; doch een mobiel
maken van liet opgepotte kapitaal, het gedwongen
in vesteeren, wanneer de lage rentestandaard
De gruwel der douane
D
L/i douane is feu rechtuit onzedelijk insti
tuut. ' Dal H'// f r aan geieend sijn, al* aan
soorcul onzedelijks. verontschuldigt hel
natuurlijk niet. Onzedelijkheid blijft onzedelijk.
?'/Vu. verste is het al slecht, ja onchristelijk, aan
'Ii' grens het. product van den cvennaasten buur
te weren, dat hij zoo noodig bij ons moei verkoopen.
Vooral wijl dit geschiedt met Mammonistisfhe
bedoelingen, uit vuige winzuchl. ? .
Zoo is de opzet al uit den Boozc, enkel als idee.
Maar het ergste komt in de practijk.
Kan men zich iets onzédelijkers denken dan
vreemde mannen, die in de vrouwelijke intimitei
ten icoelên, die met begeerige vingers tusschen en
in de teere linyerics" krabbelen, om er, sadistisch
triomfantelijk, pakjes mét smokkelwaar uit op to
diepen f Rekent men dan die wreede satisfactie,
dit nauw bedwongen leedvermaak niet tot schade.
der douaneziel? En de vrouw.?want het zijn
meest vrouwen die smokkelen zal de vernede-,
ring en-schaamte der ontdekking en de verbittering
jegens den ontdekker haar ziel niet schaden, die
rein gebleven ware, als het verbod-niet tot over
treding gelokt had l Bestond er ooit schandelijker
uitlokking, geschikt de laagste instinkten des
mctwhen uil den poel des Onder- en Onbewusten
omhoog te doen borrelen f . .
Want hel zwartste verderf van het instituut is
wél, dat het een ware leerschool voor leugen en
geveinsheid vormt. Waar wordt zoo liederlijk
gelogen als bij de grenzen op de eenvoudige vraag:
hebt u. niet* aan ie gevent Pure jonge vrouwen
doen daar, wellicht voor 'f eerat, de ontdekking,
hoe met een onschuldigen oogopslag en een
hartvervoerenden glimlach dei stugste beanibtenziet tol
plichtvergeten smetten is te brengen. Fatale ont
dekking, die zij voortaan tegenover den Man niet
meer zullen vergeten., '
Ignobele iachtinstinkten ter cene, duivelschc
list ei» geveinsdheid ter andere zijde, zie daar de
eerste wrange vruchten eener instelling, die al van
den beginne uit den Booze is. In het vervolg komt
het dan ook nog tot moord en doodslag, enksl op
dat de. Staatskas zich spekken zal en wij minder
profiteeren van wat het leven aan genotnmiddelen
biedt. . . F. C.
het vrijwillige in vesteeren onaantrekkelijk heeft
gemaakt. De uitvoering vereischt dus tot het uit
oefenen van dien dwang een versterkte macht
van de overheid over het credietapparaat, waarin by
het Plan van den Arbeid is voorzien door ver
sterking van de uitvoerende macht met regerings
commissarissen, die uitgebreide bevoegdheden
krijgen, en met behulp van een ingenieus stelsel
van contröle-aandeelen van de groote bankinstel
lingen voor de regeering, welke haar geen dividend
opleveren maar haar wel zeggenschap als groot aan
deelhouder geven.
De Plangedachte vond spoedig ingang onder
de Belgische socialistent De Man werd leider van
een sociaal-economisch bureau, dat het Plan op
bouwde en er een grootscheepschc propaganda
voor maakte, die haar invloed tot ver buiten
de partij deed voelen. Een der propaganda
middelen was een voortreffelijk orgaan Plan",
waaruit wij eenigc prentjes overnemen.
Gelelde economie met liberale sous: de
ijzeren pot Aanbod" en de aarden pot
Vraag" (Uit Hm")
VOORTDUREND geeft De Man te kennen
dat deze bezetting der commandaposten"
vooraf moet gaan aan de eigenlijke
reconstructiepolitiek, opdat niet?als bij de regeering-Poullet
de plannen doorkruist worden door die der banken*
Zoo is het dan nu ook niet verwonderlijk dat
wij, terugkeerend naar den huldigen stand van
zaken in België, De Man, als minister, hu eerst
dezer dagen hooren verklaren dat thans de strijd
op het economische front" gaat beginnen; te .
minder omdat n de macht over het bankwezen
niet zoo sterk is uitgebreid als in het Plan was
bedoeld en de geheelo financieele politiek ernstig
gecompliceerd werd door de devaluatie en de
daarmee verband houdende maatregelen tegen
de prijsstijging. Nu deze periode achter den rug
is kan het fonds van 3,7 millard francs, dat vrij
gekomen is bij de Nationale Bank door do devalua
tie, gebruikt worden voor do crediet verruiming;
het millard bestemd voor de verdediging van den
franc heeft men niet behoeven te gebruiken, het
milliard voor het hét op peil houden
dia-staatsobligaties is sterk aangetast, maar begint weer
terug to vloeien nu het vertrouwen in de obligaties
terugkeert. Dit fonds, dat dut? ongeveer drie maal
zoo groot is als het Nederlandsen werkfonds.
gaat men nu gebruiken voor werkverruiming;
het wordt beheerd door het Office de la Rénovation
conomique (Orec) dat bestuurd wordt door de
ministers Van Zeeland, De Man, Van Isacker en
Bovesse; het is sinds 21 Augustus pok van een
(?igen bureau met economisch geschoolde ambtv
naren voorzien. Op het programma staan:
mqderniseering van de spoorwegen door aanschaffing
van 600 metalen wagont», vervanging van bruggen.
moderniseering van post- on telegraaf evenals
van do scheepvaart; ook zal het verwerken van
in Belgiëgemaakte ', halffabrikaten bevorderd
worden. Ook staat een groot wegenplan op
stapel. Het terrein, dat., voor de 9,7 mllHard
mag worden gebruikt zal ook zonder dat nog aan
zienlijk ruimer zijn dan ons 60 mUUöenfonds.
Evenwel, dat alles is nog toekomstmuziek;
en voor een gemakkelijk
de-kat-uit-den-boornkijken is er in Nederland nog geen gelegenheid.
Toch hebben er reeds een aantal 'opmerkelijke
verschijnselen plaate gehad die wijzen op een
welvaartsherstel: ? '.'.'??.-'
Ie. Het werkloosheidscijfer is van 206.600 in
eind Maart gedaald tot 146.600 in Juni. Daarna
is het echter weer gestegen tot ruim 170.000 in
begin Augustus.
2e. De werkloosheidvermindering is uitsluitend
te danken aan een opleving in de consumptie
industrieën, welko 37 % bedroeg, en heeft zich
vrijwel niet vertoond bij do sleutel-industrieën.
3c. Hot vertrouwen in het bankwezen is terug
gekeerd: de particuliere bedragen in rekening
courant bij de banken stegen van 0,9 milliard
francs in Maart tot 5,7 milliard in Augustus.
Deze opleving is op zich zelf reeds belangrijk, al
zit er een kleine factor seizoensopleving in
on een extraatje van wcge do Brusselsche tentoon
stelling en het daarvoor verhoogde vreemdelingen
verkeer. Dat do werkloosheid weer toenam bewijst
echter ook dat deze opleving voor een stuk geforceerd
werd door de devaluatie, waarvan de invloed thans
over haar hoogtepunt heen is. Toch is het opmerke
lijk dat hierdoor do werkloosheid in de
consumptieindustrieën in zoo sterke mate afnam. Dit wijst
er wol op, dat da onderconsumptie bij do
workloozen groot is, en elke vermeerdering van inkom
sten in die gezinnen dus dadelijk de vraag naar
consumptieartikelen vergroot.
Deze ? veronderstelling wordt niet alleen t.o.z.
van do werkloozen, maar zelfs van een groot deel
der arbeidersbevolking volkomen bevestigd door
de enquêtes naar het gezinsinkomen, bij het
opmaken van het Plan van den Arbeid ingesteld.
Bij een bescheiden norm blijkt uit deze over een
duizendtal gezinnen loopende enquête dat bijna 39%
der werkenden en ruim 81% der werkloozon te
klein behuisd is, wat nog verergerd wordt door
hot feit dat 's winters buiten de keuken zeer weinig
vertrekken verwarmd worden. Er blijkt voorts uit,
dat evenals hier te lande petroleum verlichting
uit zuinigheid weer wordt gebruikt, ook waar
men reeds electrisch licht had; hoc in bijna
elk arbeidersgezin een bed te kort is. met allo
bedenkelijke kanten van het in n bed slapen
van jongens en meisjes en van gezonden en
zieken. Voorts is er een schromelijk t f'kort aan
beddegoed, aan hygiënische artikelen van bad
kuipen af tot tandeboratels toe, aan keukengerei.
Wat dit voor do consumptie-industrie wil
zeggen blijkt wel uit de berekening dat bij oen
verhooging van deze gezinsinkomens een tekort.
van 10 millioen paar schoenen, zes millioen paar
lakens, 45 millioen borden, 1,0 millioen kasten enz.
zou worden aangevuld.
Overduidelijk blijkt uit dit alles, dat
drinzet van de Belgische regeering voor de eco
nomische welvaartsvorheffing aan de noodca
van een groot deel der bevolking tegemoet
komt en tegelijk daarmee een aanzienlijk deel der
consumptie-industrie op de been blijft houden.
Voor ons eigen land is het vraagstuk door den
grootcn factor van do export-industrie aanzienlijk
zwaarder, doch ook hier is de onderconsumptie bij
werkloozon, op het platteland en anderen groot. H ot
is» zeer te betreuren, wij hier over zoo weinig gegevens
beschikken, die aanwijzingen geven, hof groot- de
acute ondercomsumptio is. Zelfs wordt in de
werkloosheidsstat blieken geen onderscheid gemaakt
tusschen de consumptie- en de
grondstoflenindustric. En al is het natuurlijk waar, dat ople
ving in export en transito dadelijk opleving in
de consumptie-industrieën meebrengt, dat is nog
«een reden, om, nu de internationale omstandig
heden ons opleving op deze terreinen belemmeren
l' ons hierop blind to staren on de consumptie
industrie to laten wat voor zij is. Het Belgische
Plan van den Arbeid leert ons, dat loonsvcrtiooging
hiervoor niet noodig i», maar wel credietverruïming
waardoor hot geld sneller circuleert. Wat dit betreft
is er reeds alle aanleiding het Belgische voorbeeld
ter harte te nemen: en in sterkere mate dan dit tot
nu too door het Werkfonds is geschied. En ook
voor hot overige dient do politiek van de huidige
Welgische regeering mot groote aandacht te worden
gevolgd, opdat wij 7.00 snel mogelijk van geslaagde
experimenten aldaar in ons land prof Hoeren.
Mu. W. VKUKAUK
Internationale ruilhandel ?
De Nederlandsche refeering heeft vin Duiuchland 13000 ton tarwe f «kocht. Tegen deze tarwe, die in Nederland zal
worden Ingevoerd, zal varkensvleesch en vleetch In blik naar Duitschland worden uitgevoerd. (Courantenbericht)
T««ktnln| voor D« Gro«n« AmiMr4tmm«r" door f. Haz«v*ld
De oude Germanen deden het óók zoo
???-Marktondètzjöek .
SLEUTEL TOT GEORDENDE PRODUCTIE
werk l of je leven ...." (Het herstelplan voor
levensgevaarlijke wegen) , t* i (Uit?pi»n")
illllllHMMtinilllllltlMHIMtlMinilHMIItlHUmiMMHIHIHIHIMIIIIMMIIIIHMIIItllHIIU
S |
f Verschenen is het rapport der commissie-f
| Minderhoud, die tot taak had in opdracht f
l der Provinciale Staten van Noord-Holland I
'S'*' ' S
l een onderzoek in te stellen naar land- en |
| tuinbouw in die provincie. De conclusies f
J van dit rapport bevestigen de opvatting l
| dat er nog groote hiaten zijn tusschen de f
'f tegenwoordige steunmaatregelen en een f
| welbewust geregelde productie. -1
TiiiiiriiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiitiMiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiitMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiiiiiT
NU wc hi hot zesde crisisjaar zijn aangeland
beginnen er langzamerhand meer gegevens
te komen over het verloop van prijsren on
verkochte hoeveelheden onder abnormale om
standigheden. Vooral de landbpuwcrisisorganisaties
hebben, gedwongen dóór de omstandigheden, het
goederenverkeer althans op agrarisch gebied vrij
nauwkeurig bestudeerd. De regelingen waren
aanvankelijk gebaseerd op de oude statistische
overzichten van de directie van landbouw, die
heel weinig op tellingen en al to voel op schattingen
.berustten en dan ook tot zeer groote misrekeningen
hebben geleid.
Alle crisisregelingen hebben tot dusver een heel
groote fout gemeen on dat is dat men aanvankelijk
meende met zoo min mogelijk ingrijpen te moeten
volstaan. Dan bleek echter, dat de beperkte maat*
regelen onvoldoende waren om het gewenschte
effect to bereiken, zoodat men langzamerhand
verder heeft moeten gaan, om tenslotte het geheele
bedrijf aan banden te leggen. Dat op liet oogenblik
de laatste stap is gezet, kan niet worden beweerd.
Een typisch voorbeeld van aarzelen bij het
ingrijpen levert de veehouderij. In het begin
meende men. dat men kon volstaan met een ver
plichte menging van boter door de margarine en
met een crisisheffing op melkvot en de onmiddellijk
daarmee coricurreerende producten onv?ón vasten
prijs voor de melk to garandeeren. Die prijs kon
niet bereikt worden wegens daling van den wereld-'
prijs, vermindering van den export on terugloopon
van de binnenlandsche consumptie. Hot aantal
producten dat met melkvet concurreert bleek veel
groot er te zijn dan men gedacht had n langzamer
hand is alles wat vet is belast mot een crisis
heffing.
Ook dit was echter nog niet voldoende. Do melk
productie steeg snel on ons overschot werd dus
steeds grooter. Op een gegeven moment meende
inen door een eenvoudige afslachting van het
.'overschot aan'koeien de productie weer op een
verkoopbare hoeveelheid te kunnen brongen. Dat
werd de bekende eerste afslachting, die nooit
ecnig resultaat op de melkproductie hoeft gehad.
De boeren leverden hoofdzakelijk weinig productief
vee in en de aanlok van jong vee was zoo groot,
dat de melkproductie steeg inplaats van daalde.
Behalve de afslachting moest dan ook een
teeltregoling worden ingevoerd. Het;aantal kal-..
. voren werd beperkt en zoo hoopte men dan eindelijk
definitief de grootte van den melkveestapel in d<*
hand te hebben. Dit is inderdaad hot geval, maar
daarmee heeft men niet de melkproductie in do
hand, en daarover gaat het toch eigenlijk. Het
aantal koeien dat langer doorgcmolken wordt
dan anders het geval zou zijn geweest is vrij
aanzienlUk, waardoor op den duur slechte schade aan
den veestapel wordt toegebracht. Het aanhouden
van oude koeien verhoogt do productiekosten en
doet de waarde van den veestapel dalen, omdat
die oude taaie beesten een veel 'geringere
slachtwaarde hebben dan wanneer hei vee op een
jongeren leeftijd vervangen wordt door jongen
J
PAG. 4 Di GROENE Ne. 3019
PAG. 5 DE GROENE No. 3039
--.?az