Historisch Archief 1877-1940
Bloscopy
nnafok. Bovendien kon men op die manier de
melkproductie nog niet bcheerschen, zoodat geen
vermindering van de melkplas werd verkregen.
Daarop is dit jaar gevolgd de beperking van den
melkstcun, die dan eindelijk den sluitsteen moet
vormen vnn de regeling van het
melkveehoudersbedrijf. Dit moet de laatste schakel zijn die de
productie met den afzet verbindt.
ik ben zoo vrij er aan to twijfelen, of dit wel het
geval zal zijn. Do boeren zitten nu met een vrij
groot overschot van nagenoeg waardelooze melk.
(iemiddeld zal slechts op SJJ% van de hoeveelheid
melk die het vorige jaar werd geproduceerd steun
betaald worden. De 11% die overschiet, en die
trouwens in werkelijkheid veel meer is, omdat de
melkproductie alweer hooger is dan het vorige
jaar, zal weinig meer dan een cent per liter op
brengen. De boeren mogen die melk echter niet
zelf kamen en er is dus een geweldige premie op
ontduiking gezet, die do geheele regeling in sterke
mate verzwakt. Het ia ondoenlijk om by iedcren
boer oen controleur neer to zetten. Bovendien is
la-t niet zeker, dat men nu inderdaad een ver
mindering van de melkproductie zal krijgen,
omdat wel het aantal kalveren beperkt is, maar
niet het aantal melkkoeien. Zoolang de boeren
op eenigerlei wijze kans zien, de melk waarvoor
zo geen steun ontvangen al of niet op frauduleuze
wijze wog te werken (melk is bijv. een uitstekend
voeder voor mestkalveren en varkens) zullen ze
den veestapel niet inkrimpen. liet laat zich dan
ook aanzien, dat men op den duur toch nog ge
noodzaakt zal zijn om het aantal dekkingen te
beperken. Wanneer men de stieren onder controle
stelt, wat uiteraard een veel geringere mate van
controle voreischt dan het naloopcn van allo
koeien, kan men eenigszins nauwkeurig de melk
productie van het volgende jaar schatten. Deze
laatste stap heeft men tot nog toe niet willen doen,
maar wanneer ook de melkbeperking tenslotte
niet tot het gowonschto resultaat blijkt te leiden,
zal men er wel toe moeten overgaan.
lloo komt het nu, dat men zoo trapsgewijs tot
regeling van het bedrijf is overgegaan? "Waarom
heeft men niet van den beginne af do productie
nauwkeurig in overeenstemming gebracht mot
den afzet?
De reden daarvan is eenvoudig deze, dat men
den afzet niet nauwkeurig kende. Men wist wel
wat er in voorbijgegane jaren was verkocht, maar
men had heel weinig idee van de richting waarin
do markt zich ontwikkelde. De productieregelingen
waren dan ook steeds gebaseerd, op wat reeds
voorbij was, inpJaata van op wat nog komen moest.
Dit is een grootc fout van de geheele
landbouwcrisbrogoling. Do markt is niet onderzocht, dat
wil zeggen men heeft niet nagegaan, wat er naar
alle waarschijnlijkheid in het komende jaar kon
worden verkocht, maar men heeft de productie
van het volgende jaar gegrond op den afzet van
het voorafgegane jaar. Daardoor lati er tusschen
do basis en den afzet der productie ongeveer twee
jaar en het spreekt vanzelf, dat in tijden als deze
in een dergelijk tijdsverloop geweldige verande
ringen in het afzetgebied kunnen optreden. Deze
zijn dan ook inderdaad opgetreden en daardoor
is de overigens voel te primitieve tccltrcgcling steeds
een eind achter do feiten blijven aansjokkcn.
Ken van de conclusies van do
commissie.Uimlerhoud in haar .rapport over het onderzoek
? naar den toestand van land- en tuinbouw in
Noordholland en over do middelen die tot verbetering
kunnen leiden luidt dan ook: Onder medewerking
van do gemeentebesturen en de organisaties, van
producenten on handelaren, dient do regeering
een centrale instantie in het leven to roepen.
welke, regelmatig de afzetmogelijkheden in
binnenon buitenland en bijgevolg ook do ontwikkelings
mogelijkheden van do productie, bestudeert."
Hiermee wordt de korn van hot vraagstuk aan
geraakt. Wil mnn met eenigo zekerheid van
loonendo prijzen den land- en tuinbouw helpen» dan
moet in de eerste plaats onderzocht worden wat
verkocht zal kunnen worden. Wat tweo jaar ge
leden verkocht is, hooft daarbij slechts een secun
daire waarde. Onderzoek van de markten,
bestudecring van de richting, waarin do vraag zich
ontwikkelt, moet voorafgaan aan iedere
productieregeling; hot is de sleutel tgt herstel van de wel
vaart op het land.
C. P. ROOSENSCHOON
ZEIST
BOUWTERREINEN en HUIZEN
te koop in het Centrum der Gemeente.
Inlichtingen: PARK KERSBERGEN
Kantoor: Montaubanstraat 4, ZEIST
DICTATOR EN LEGENDE
Mussolini's Honderd Dagen" verfilmd
L. J. JORDAAN
ONZE tijd is vol dictatoren-gerucht. Dicta
toren in feito en dictatoren in hope doen
om het hardst van zich spreken. Met ver
wonderde oogen heeft do wereld aanschouwd hoo
iemand van de meest mediocre particuliere positie
regelrecht in do legende overstapt en het moet
haar pijnlijk getroffen hebben, met welko nuchtere
(om niet to zeggen: weerzinwekkende) middelen*
zich een dergelijke'transformatie van burger naar
Uebermensch voltrekt. Maar voor wie goed toeziet
zal echter do grootste teleurstelling liggen in do
harde klap, welko deze drastische historische lessen
aan alle hero-worship toebrengen.
Want het valt niet to ontkennen: het is moeilijk
zy*n veneratie voor sommige groote figuren der
geschiedenis vol to houden, wanneer men als tijd
genoot waargenomen heeft hoe zulk een affaire
eigenlijk in haar werk gaat. Het allesbehalve
heroieke geintrigeer ? de leugen en het bedrog
de ordinaire mise-cn-scone de krampachtig
bedreven pose en de vulgaire reclame zijn agenda
punten waartusschen het onvermijdelijke brute
geweld waarachtig nog het minst onsympathieke
figuur slaat. Nee, de dictator van nabij bekeken
valt allesbehalve mee en de skopsis waarmee wij
tegenover den legendaircn" tijdgenoot staan moet
zich onvermijdelijk overplanten op do waardeering
voor zijn collega uit het verleden.
Dit zal voor menigeen een gevoelig on positief
verlies beteekenen.... verlies aan een weliswaar
vaag doch daarom niet minder brillant idealisme.
Het was voor velen onzer een onbewuste vergoe
ding temidden van het banale, weinig verheffende
alledagalevcn zich te kunnen terugtrekken op den
cultus van een min-of-meer openlijk beleden ver
eering van don hiftorischen held". Het was een
soort tegenwicht voor de kleine, benauwde afhan
kelijkheid, dio ons omringt, te kunnen denken aan
den Mcnsch die sterk en groot en compleet genoeg
was om allén te staan. Dat de held onzer droomen
achter het dichte nevelgordijn der legende wel eens
ongcévemodigde afmetingen zou kunnen aanne
men, was een overweging waarmee wij ons instictief
maar niet al te zeer bezig hielden.... beter een
illusie, dan hcelemoal niets-!
31 aar in het harde licht der realiteit moest het
wel opvallen, hoo oen der eerste daden van den
Dictator-Held is, zich achter die met zorg gefabri
ceerde nevelen der legende terug te trekken. Do
bovcn-mcnschclijkheid, zoo leeren wij dagelijks,
is vóór alles do vrucht van een weloverwogen
systeem, dat in den grond niet zoo veel verschilt
met theater- en circusreclame. De held moet een
Begrip worden, een Legende en m vredesnaam geen
feilbaar mensch meer zijn. Hij vertoont zich nog
slechts by een voortreffelijk gearrangeerde
misoen-scène, in een succesvolle tenue met een indruk
wekkende pose. Zelfs deze dunne, artificieelc nevel
??die wy nota-bene voor onze oogen hebben zien
ontstaan blijkt voldoende om den onbevangen
kyk op do persoonlijkheid te vervagen en haar
afmetingen in hot absurde te vergrooten. En mot
schrik bedenken \vy, wat van onze idolen mag
overblijven, wanneer de mist van honderd of moer '
jaren legende, eens zou optrekken
In die gemoedsstemming is men geneigd de film
naar Mussolini's Honderd dagen" met een wel
willender oog te bekijken dan.... zeg: tien jaar
geleden. Eigenaardig genoeg blijkt de eene dictator
den andere nuchterder te zien, dan menige parti
culiere vereerder. De vervoering en de dichterlijke
verbeelding waarmee b.v. de kunstenaar zijn sujet
idealiseert, is den Italiaanschen potentaat ten
eenenmale vreemd. Hij constateert in den collega
halfgod alleen do practische verdiensten, hij be
kijkt hem, als men hot zoo uitdrukken mag, met
het oog van den vakman. Die verdiensten mogen
nu tastbare onjuistheden zijn, zij zijn in ieder geval
tastbaar, d.w.z. zij prikkelen ons critisch oordeel
en vermijden het gevaarlijke terrein der
metaphysiek en der legendaire vergoding.
Onwillekeurig dringt zich deze overweging op,
waar wij bijna onontkoombaar staan voor de ver
gelijking met dat andere Napoleon-epof, de
Napoleon", van Abel Gance, dat inderdaad een
epos was. De Franschc film zag den half-god door
den nevel der legende en zij wist er met talent en
raffinement de artistieke effecten van te benutten.
Ganco's rhetorischc en pathetische panegyriek,
dio het mot de historische feiten al heel weinig
nauw nam, aanvaardden wij gaarne tenville van
de gloeiende welsprekendheid en do mceslcependo
extase. Toen tien jaar geleden bij do première in
de Parijsche Opera het beeldvlak zich aan het slot
verbreedde, hot Armee d'Italic" in zy°n
triomphalen opmarsch de zaal dreigde te overstroomen
on het machtige profiel van den imperator in
surimpression" over hot doek gleed.... toen
stond de menigte als n man op en zong spontaan
de Marseillaisc raeo, die door do zaal daverde.
Voor oen dergelijke vervoering is by Mussolini's
Honderd dagen" geen plaats, daartoe is zij ten
slotte te zakelijk en cajolcert zij te weinig onze
hunkering naar de legende. Gance's Napoleon was
een hcldenzang, dit werk maakt veeleer don indruk
van een betoog. In een serie concrete beelden, dio
met een zekere nuchterheid naast elkaar werden
gesteld, toont qns do autour den Corsicaanschen
veroveraar zooals hij hem interpreteert en in vrij
wel alle opzichten doet hij afstand van de middelen,
welke Gance gebruikte. Zijn Napoleon treedt op
als een actieve persoonlijkheid, die voor aller oogen
daden volbrengt, daden omtrent welker appreciatie
en waarschijnlijkheid men zich alle voorbehoud kan
pennittcercn. De Bonaparte van Gance daarentegen
was eenvoudig het centrum van een apotheose,
de 'geconsacreerde Held, wiens
bovenmenschelijkheid eens voorgoed boven alle discussie staat en
die men slechts wil verheerlijken. De heelo stijl en
vooral ook de techniek dor beide films is hiermee
merkwaardig in overeenstemming. De realisatie
der Italiaansche f Urn zoekt het in een zoo duidelijk
en overtuigend mogelijke plastische weergave. Een
opmarsch is een militaire beweging en goon
apotheose, een veldslag, een stukje
veldheewbekwaamheid en geen heldenzang. De Fransche film werkto
met al de effecten van compositie en belichting,
die do ingenieuse auteur kon opbrengen, zij paste
overblcndihg toe, surimpression, drievoudig beeld
vlak, trucqage-symboliek en zwevende camera..
kortom het heele machtige arsenaal der
filmrhctoriek. En by dit alles beschikte zy over een
factor, die misschien voor haar doel het belang
rijkste was: de uiterlijke verschijning van de hoofd
figuur. Albert Dieudonnévertoonde een physieke
gelijkenis met den Bonaparte der Bevolutie, 'die
bijna een reïncarnatie mocht hoeten. Met dit
Cae.saren-masker coquettéerde Gance van den eersten
nieter tot den laatstcn en hij drukte aldus het
cachot van zijn stijl op de heele vertooning. Want
dit bleeke, on-aardsche, vastberaden
adelaarsprofiel gaf den Napoleon der Legende, den sterken
Eenzame, zooals wij tien jaar geleden in onze
onervarenheid den Dictator wenschten te zien.
Naast deze imposante illusie is do Napoleon van
Werner Krauss on Corrado Racca een vermoeide,
onder zorgen gebukte mensch, die zich wanhopig
verweert tegen de ongunst der t ij don als do eerste
do beste burgerman....
Van links naar t rechts: Albert, DieudonnéIn de
Franschc film Napoléon" van Abt! Gance; Corrado
Racca en Werner Krauss als Napoleon In de
Itallaansche en de Duitsche versie van de fllai
Honderd dagen van Napoleon"
1 - ? ? ?' ' ' ?
- Een s/iow-up" in Amerika: verdachten opgesteld voor openbare ondervraging
* ' * * *
Verdachten voor het voetlicht
POLITIE-ONDERZOEK IN AMERIKA
PAG. «PE GROENE N» 3039
HET zaaltje is oen beetje muf en het tooneel
is maar klein, ondiep. Doch eiken avond
tegen acht uur stroomen de toeschouwers
samen en zetten de schijnwerpers van het voetlicht
het tooneel in verblindend licht. De toegang is
kosteloos, doch niet vry*. Wie er binnen wil moet
tot de politie behooren of een door haar afgegeven
bewijs kunnen toonen dat hij beroofd, bestolen,
aangerand of op andere wy'ze slachtoffer van een
misdaad is. Nieuwsgierigen, Ook beroepsnieuws
gierigen zooals journalisten, komen er niet aan
te pas.
Het tooneel is kaal. Do eenige versiering bestaat
uit een dikken notenbalk op den achterwand ge
schilderd waarbij cyfers staan: 5 ft, f, 4, 0.... De
hoogte in voeten en duimen van den vloer, consta
teert men. Verder niets. Maar hoo komt het dat
deze kale wand iets onwezenlyks heeft, iets vaags,
alsof men in een grooten aquariumbak keek? Men
kijkt en kijkt en eensklaps ziet men het: tusschen
tooneel en zaal is een scherm gespannen van fijn
geweven stalen gaas, een soort vliegenhor van
dunne, scherpe draden. Wee den speler die zoo in
geestdrift zou geraken dat hij den sprong Over het
voetlicht zou wagen.
Maar de spelers hier zy'u niet geestdriftig. Hun
komst wordt aangekondigd door een conférencier
dio rechts op het tooneel aan een lessenaar plaat*»
neemt en met oentonige stom zijn rol begint op te
zeggen: avond aan avond dezelfde woorden:
Dames en heeren, wij zullen u het resultaat laten
zien van ons werk gedurende de laatste paar dagen:
n en zeventig wetsovertreders die van verschil
lende misdrijven worden verdacht. Wij verzoeken
u ons bij te staan opdat zij een volledige bekentenis
zullen afleggen. Ik zal aan ieder yan hen een aantal
vragen stellen die zij zullen moeten beantwoorden;
daardoor zult u hun stem kunneri hooren. Iedere
verdachte krijgt een nummer dat hij zichtbaar zal
dragen: prent u dit nummer in en vertel straks na
de show-üp" wat u van hem weet. Bedenk: als
u de politie helpt, helpt u uzelf. Weerwraak van
den kant der bandieten behoeft u niet to vreezen:
zy kunnen u niet zien.Want zij worden door het
voetlicht verblind". " .
Hij heeft het laatste woord nog niet gezegd of hij
drukt op n belletje: de voorstelling kan beginnen.
Sleutels rammelen, een grendel knarst, ijzer dreunt
op y*zer. Voetetappen. Een breedgeschouderde
rechercheur verschijnt hot eerst,. Achter hem schui
felt ' een ry' arme zondaars, afschuimsol vdn het
kokende, leven dor wereldstad: negers, blanken.
PAG. 7 OE GROENE No, 3039
hobo's,nachtvlinders, eii daartusschen als verdwaald
een keurig burgerinannetjo. Twaalf personen wor
den toegelaten. Een tweede rechercheur sluit de rij.
Nu begint het vraag-en-antwoordspel. Stuk voor
stuk moeten de verdachten naar voren komen.
..Naam? Leeftijd? Beroep?.... Diroct antwoorden
alsjeblieft. Al eerder met do politio in aanraking
geweest? Had je een vuurwapen bij je toen je ge
arresteerd werd?" En dan eensklaps oen strikvraag.
De verdachte antwoordt aarzelend. Een volgende
vraag. HU spreekt zichzelf tegen. Het procéd
werkt snel en onverbiddelijk.
Niet altijd gaat het zoo vlot l Ook niet altijd-zoo
triest. Het burgermannetje antwoordt op de vraag.
of hij al eens onaangenaamheden met de politie
heeft gehad: ..Jazeker."?,.Heden?"???- ..Dron
ken geweest." ??..Dronken zijn kun je toch moei
lijk onaangenaam noemen." zegt do inquisiteur en
het publiek beloont hem met een gegrinnik. ..Ik
heb mezelf aangegeven." zegt het mannetje. ..want
ik voelde mijn stuur niet meer tusschen m'n han
den." Nu schatert de zaial helder op: ieder weet dat
wie in beschonken toestand achtor het stuurrad
gaat zitten in Amerika onherroepelijk do gevan
genis in'gaat.,
Doch in de meeste gevallen gaat het om ernstiger
delicten. Een Chinees komt op. gevolgd door een.
half bloed: beiden cocaïnehandel. Een neger:
valsohe kaarten. Een gewezen veroordeelde,
voort waardelijk vrijgelaten wegens zy n goed gedrag
dat hy' in de zondige stad blijkbaar niet heeft weten;
te handhaven. Een autodief. Een gewezen
dranksmokkelaar dio niet weet waarvoor hij is opgepakt:
de politie weet het ook-niet maar acht het
gewenscht hem er van tijd tot tijd aan te hprinneron
dat zijn gangen worden nagegaan. >
Volgende nummer: oen forsche kerel van negen
tien jaar. Hoc lang bon je al in de stad?"?Net
aangekomen." De politie heeft hem opgepakt toon
hij 'als blinde passagier van den trein sprong.
Volgende' nummer: een correct geklcedo jonge
man» bleek, nerveus, intelligent. Zijn oogen staren.
Zijn handen beven. Al eerder met do politie in aan
raking geweest?" Neen." Maar een gchelle
vrouwenstem in do zaal roept: Ik ken hem J"
En den volgenden dag staat het bleeke, intelligente
gezictit mot do starende oogen in do krant: Du
politie is er in geslaagt den-dader van de gerucht
makende inbraak bij mevrouw X te vatten." Wan
hoopsdaad van een werkloozon intclluctuoel? Hoo
hot zij,-do shqw-up" fieeft -aan haar dool beant
woord. ? ' '
l
-i.