Historisch Archief 1877-1940
Bioscopy
Spel met
L. J.
Chester M. Franklin Sequoia,11
(Tuschinski, Amsterdam)
Duitsche letterkunde
.V
?tl
? l'
Willi Fritïch (Jupitcr) en Paul Kemp (Mercurius) in de Ufo-fi/m Amphytrion" (Rembrandt, Amsterdam
H (i. WK M .S In-fit do faut ast iselio
{jroschieilonis gesrlirovon van oen goleenlo. Dr.
Moren u. die op oen afgelegen en onbewoond
??ilaiul allerh*! womlorlijko proeven noemt mol
lovorido (lieren. Uings
woti'nsi'hnppi'lijjc-exporimentoolon wog In-engt hij zo monsrholijko-lïtstiiicti'i»
on metiHi-holijk vei-stand bij on het slot is een
wilde strijd tiiHschon do goïnjeete<>r(li> begrippen
on gevoelens on do oorspronkelijke dierlijke driften.
Hot is oen fasdnoorond boek. ondanks don ge
waagden opzet. Want boven on buiten de ietwat
krasse gebeurtenissen, staat dit wonderlijke spel
met hot loven ? ?? dit koene goochelen met biolo
gische wetten, waardoor wij gegrepen worden
omdat het do uiterste grenzen dor mcnsrholijko
smvoroinitoit schijnt te ovorsuhrijdon.
' Dezelfde thrill" gaat. meen ik. van do film
Sequoia" uit. Ik verklaar mij absoluut onbevoegd
om te booordeefen of hot mogelijk Is. dat oen jong
hort en oen jonge poema na in gevangenschap bij
mensehen te zijn opgegroeid, ook na hun terugkeer
tot do natuur dezelfde vriendschap voor elkaar
bewaren. Een gevoel van ernstigon twijfel aan do
waarschijnlijkheid eener zoodanige idylle laat zich
niet afwijzen, vooral wanneer het hert zijn
moodoiTooneel
HET NIEUWE SEIZOEN
Eduard Verkade
viimiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiimiiiiitiiiHiiiiiMmmiiimiHiimiiiiiuimm^
s
s
MET dit artikel treedt de heer Eduard Verkide
' ' in de rij der vaste medewerkers aan D
GROENE. Reeds gerulmen tijd was de heer
Henrik Scholte door andere werkzaamheden
dermate gebonden, dat hét hem zwaar begon te
vallen de tooneelrubriek in ons blad te blijven
verzorgen. Met leedwezen zien wij hém ver
trekken. Doch tegelijkertijd verheugt het ons in
den heer Verkade een man te hebben gevonden
'die wel bij uitstek bevoegd is om onze lezers in
deze materie voor te lichten.
Red. DE GROENE
|
s
5
s
s
s
H KT nieuwe .seizoen in do theaterwereld i.<
woer begonnen. Do Amsterdamschc critici
hebben niet moer of minder'dan vier pre
mières moeten verslaan op vier achtereenvolgende
dagen. .???'. .
Van 20 Augustus af werden gegeven door De
Hagospolers" Arm* and the man". Wapens en
de menscir van Bernard Shaw; door Iret.Centraal
Toonoel Lover's leap". Oost West? Egypte 't
beat" van Philip Johnson; door het Hollandsch
Toonenl Mr. Wu" van Haróld Qwen; en door
het Nieuwe Schouwtooncel .',The dominant sex".
..Met sterke geslacht" van Michael Egan; vier
Kngelscho stukken dus woartusschcn men een
vergelijking mag maken, waaraan, een soort
algemecne beschouwing van deze vier gezelschappen
moge worden toegevoegd. .
Het oudste stuk is Mr. Wu", een soort
gruwelstuk, bnhoorend tot een genre, dat tijdelijk mode
is geweest, in wezen niet beter of slechter dan
Het Chineeschc landhuis". Op den keper be
schouwd een draak, mot een soort tendenz ten
opzichte van rassen-verschil en dan nog. speciaal
hoe de Engèlschcn zich tegenover den Chinees
-verhouden. De wijze waarop een dergelijk stuk
gegeven kan worden is heden ten dage ander»
dan twintig jaar geleden. Vroeger kon men zulk
een gegeven nog wat aandikken, heden ten dage
is het noodzakelijk dit tb versoberen en de karakters
van een genuanceerde psychologie uit te spelen:
dn hoofdfiguur zal veelal een pathologischen
indruk maken. De Chinees kan alleen ten voeten
uit ontstaan in de juiste omgeving en de tegenover
hem gestelde Europeanen bohooren te stappen als
uit de,Sketch. Wanneer zoo do schijn van het
contrast tusschen de. twee rassen wordt bereikt,
duet het er weinig toe of het nu wel een echte
Chinees is. dio. tegenover den Westerling slaat.
of niet. Het gaat uitsluitend om effecten en niet
om waarachtigheid in een dergelijk stuk.
Louis de Vries is een zeer goed, veelzijdig
tooneolspeler van de oude school; de artistieke leiding
van het Hollandsch Tooneel berust nu in zijn
handen on in die van Adriaan van der Horst; 'een
groot onderling contrast. Adriaan van der Horst
heeft de leiding gehad van de vroegere Tooneel
Verconiging, heeft het werk voltooid van de in
vele opzichten zoo begaafde leiders Chrispijn Sr.
en Van Kuyk en höd het geluk over krachten als
Esther de Boer, Alex Paassen. Tilly Lus en vooral
niet te vergeten Mevrouw van der Horst;-van dor
Lugt Melsert te beschikken, die met elkaar vrijwel
ieder naturalistisch stuk in de perfectie konden
spelen. Louis de Vries heeft in datzelfde soort
repertoire veel bereikt (?Familie Lehmann" en
...Schakels"), maar in wezen behoort hij tot do
romantische school, zooals ledere acteur of actrice»
deel blyft uitmaken van de school waarin hij of
zij de eerste successen heeft behaald. Het nieuwe
gezelschap bezit een aantal goede krachten van
Verschillenden stijl en de artistieke waarde van
deze combinatie in de naaste toekomst is afhanke
lijk van de eenheid, die verkregen zal kunnen
worden met de zeer uiteenloopcnde dames en
heeren. waarvan enkelen op hun eigen terrein
hebben gedomineerd: Oscar . Tourniaire. Anni««
Verhuist. De uiteindelijke artistieke resultaten
zullen mede afhankelijk zijn van een juiste keuze
der stukken, in verband mot de mogelijkheden
voor dit soort combinatie n de leiding.
Een goed geschreven, degelijk stuk is The
dominant, sex". Het houdt den typischen
Engelschen humor in. vermengd metjietwat Amerikanisme
en is vol kracht, zij het ook! dat de dialoog hier
en daar wat te uitvoerig is, dus snel tempo cischt.
Het is een zeer moeilijk stuk om in zijn geheel tot
zijn recht te brengen; en verdraagt geen omzetting
naar een andere sfeer dan door den schrijver als
Ehgelschman is bedoeld.
Het Nieuwe Schouwtooneel is samengesteld uit
vele ex-leden van het oude Schouwtooneel onder
leiding van Adriaan van der Horst en Jan Musch.
De huidige leiding "wordt door . een combinatie
van ortisten gevoerd, waarbij de regisseurs elkaar
afwisselen: Ko van Dijk, Frits Bouwmeester en
Snoek. Van de spelers is Lau Ezerman ongetwijfeld
de meest begaafde. Het gezelschap heeft blijk
gegeven te kunnen excelleeren in een werk als
De vier jaargetijden" van Gooien en zal elk stuk.
waarvan de problemen in hun sfeer liggen on door
PAG. 8 DE GROENE No. 3040
hen-overzien, worden, ernstig en degelijk kunnen '
uitbrengen. Kiest het voor hen minder geëigende.
werken, die óf te fantastisch voor liun spccinlon
Hollandsehen aard zijn of geheel in een ander milieu
spelen dan wordt hel resultaat onberekenbaar.
..Oost West? Kgypte 't best" is een geesti»
geschreven societystuk. zonder eenige innerlijke
waarde. Maar het i» vlot uu speelt in'een typiseh
fêngelsch milieu van vrouwen van om en bij de
dertig. behoorendo tot de middcnklasso-sorioty.
en dito mannen, liet heeft de stijl van Somersot
Maugham. tuinder cynisch, even vrijmoedig
poschreven. Een ontspanningsstuk, zoonis or honder
den de laatste jaren in Engeland en Amerika zijn
gemaakt. Het Centraal Tooneel onder de nrlifitioko
leiding van Ceos Lasour'hooft de grooto troef te
kunnen beschikken over een kwartet jongere
menschen. dat in samenstelling beter is dun eeitig
ander gezelschap in ons land momenteel bezit.
Bovendien is dit kwartet al eenige jaren geheel.
op elkaar ingespeeld en vrijwel ieder' stuk met
twee vrouwnn en twee mannen tussclirn de twintig
en vijfendertig jaar zal bij dit gezelschap goed tot
zijn recht kunnen komen. Cees Lasour maakt
«en voortreffelijke miso-en-scêno. geeft een sobere
regie. Bij hot Voreenigd Toonool heeft hij y.o<-r veol
ervaring opgedaan. Mary Dreaselhuys is een
uiterst intelligente, beschaafde, charmante actrice:
Rie Gtlhuys heeft verdiend haar plaats bij dit
gezelschap gevonden, evenals Joan Rommelt H.'
Het kwartet is nog veel beter bij olknnr passoml
dan dat hetwelk ("Vos Laspur. Vora Bondam. Minny
ton Hove oh Dirk Verbeek bij hot Voroonlgd
Tooneel vormden. Het hoort moor bij elkaar in
algemeene atmosfeer. ?
De moeilijkheid voor dit genre onsvnihlc U een
go,leidelijkon overgang to vinden tot intenser
knraktoropol. nanimnto zij oen dool van» Imu
jougdcharme verliezen.
Tenslotte Wapens on do motwi-h" van Hoinard
Shaw. Dit is en blijft oen geniale uit ing van mi
groot schrijver en zeldzame persoonlijkheid. Al
vervalt Shaw. nu hij oud wordt, wel eens in oen
soort uitleg in dialoogvorm, hij bezit als goon ander
de gave met een enkelen zin of gezegde een wereld
van gedachten te openen. De figuren i n ^Wapens
on de mensch" zijn karakters in het vroolijkr
spotzieke brein van den jeugdigen philosnof
Shaw ontstaan. Zij behooron daarom als karika
turen te wórden gespeeld, maar toch mot
do.levenswaarheid, die zij als synthetische lovonsmodellon
inhouden. Dit is zeer moeilijk werk. owcht begrip
en kunnen van leiding en spelots en is steeds weer
een vruchtdragende studie voor oen leder.
Het gezelschap Do Hagospolois -i*.'behoudens..
Riica Hopper, den directeur-van Hoven en don
leider, gróót endeels samengesteld uit jonge, talent
volle, doch min of meer oru/oroutineerde nionsehon
on het is de bedoeling van do leiding van dit ge1
zolschap zooveel mogelijk in goed werk krachten
te scholen, die. in niet t o vorro toekomst^ wo»-r
oen waarachtig roportoiro kunnen spolen.
het leven
JORDAAN
loos jong in de bescherming derzelfde menschen
terugvoert en gezegde poema op het juiste moment
den strooper aanvalt, die z|jn vriend, het hert. wil
neerschieten. Ik meen wel eens gelezen te hebben.
dat gevoelens als waarvan het hert blijk geeft
wanneer het zijn natuurgenooten uit. een val
bevrijdt in flagranten strijd zijn met het onver
biddelijke chacun puur sol" dat het dierlijk leven
beheerscfat....
Maar ik behoef in dei-gelijke overwegingen niet
ti» treden.... gelukkig! Want dan zou ik en
kostelijk en leer sprookje minder genoten hebben.
Hier ia een historie, die met de grootste open
hartigheid het menschelijke sentiment als grond
toon kiest. Vriendschap, trouw, dankbaarheid.
zelfopoffering.... het is het complete register
van menschelUko reacties, die het doen en laten
dezer dieren bepalen. Het zijn de sprookjes van
Orimm en Andersen, die hier hun volledige en
geraffineerde verbeelding vinden. De gracieuso
majesteit van het hert, de groteske logheid van
den beer. de sluipende verschrikking van den
tijger.... motieven uit de ongerepte, natuur
gelicht, worden verwerkt tot een nieuwe realiteit
' met eigen wetten en eigen waarheid.
Een hert. dat turn een bron drinkt, wordt door
een poema beslopen. In een grandlozen climax
van spanningen, wisselen do beeld-moticven
elkaar af: de ranke rust van het drinkende wild
de wreede gratie van den sluipenden poema
de edele kop met de kroon van gewei in luisterende
aandacht geheven het grijnzende
Medusamasker van den aanvaller...'.. dan de verrassende
oplossing der wederzijdsche herkenning. Onwaar
schijnlijk? Wat doet het ertoe tegenover de vir
tuoze poëzie van zulk een sprookje!
Het eenige storende en gevaarlijke element: de
mensch, werd met waardeerbare omzichtigheid
toegepast. Jean Parker, Samuel Hinds n Ben
Alden zijn niet meer dan de aanknoopingspunton
van dezen teeren en bewogen droom. Wat domi
neert, dat is het dier in zijn ongerepte gratie on
schoonheid. ?
En het wonderlijke, poëtische spel met het
leven, dat de camera voor onzen verbaasden
blik opvoert. ?
Het land van den Negus
Abessynlë" (Roxy, Amsterdam)
ERC5ENS ver weg- in het Zwarte Wereld
deel ligt Abessynlë.... het land van den
Negus".... een leege klank, vaag en niets
zeggend tUBSchen Dollart en Schelde. Met branden
de opgen houdt de menschheid den blik gevestigd
op dit raadselachtige stuk grond, waar een onheil
spellend gerommel het gerucht van het politieke
gemarchandeer dreigt te overstemmen. Hoe ziet
dit land eruit, dat sinds weken de vraag van oorlog
of vrede binnen zyn grenzen besloten houdt? Wij
grepen naar ledere foto?kijken lang en gretig
naar het starre, vlakke plaatje on leggen het
onbevredigd terzijde*...
Maar daar komt de film en zij neemt óns mee
door een wintersch Servië, over besneeuwd"
Alpentoppen, den Acropolis en den Orieksclien
Archipel tot do Afrikaansche kust als een
trillend-witte etrook uit. den nevel opdoemt.
Oerwouden schuiven onder ons weg, woestijnen
schijnen zich op te rollen een matte, metalen
spiegel bezaaid met vreemde, driehoekige zeilen....
het Tsana-Meer.... een breed, zilveren lint....
de Nljl l Het is alles verrassend onecht. Dan een
barre hoogvlakte gebarsten in duizend plateau's
.... Abèpsyni^ een half geciviliseerde
negerkraal.... Addis-Abebal
Wij dalen temidden van een oostersch ras niet
geprononceerde negerkenmerken. Gestalten met
het kruis der Christenen op de borst en de extase
van oude heidengodsdiensten in iedere beweging.
Groteske figuren in fantastisch-witte gewaden.
zonderling .uitgedost met moderne, westersche
bewapening. Dansende zwarte mannen en vrouwen
zwljmelend in déobscene vervoering van
rytl>misch beweeg..... tropisch Afrika l
Het is niet vreemder of opzienbarender dan
dozijnen andere exotische filmbeelden. Maar hot
zuigt onze aandacht op, omdat het den klank
belichaamt die als een klaroenstoot, over de angst ig
wachtende wereld vaart.
Abessynië.... !
HET DERDE RIJK EN PANTOUFLES
BÜDU Uhse, de vroegere hoofdredacteur
van het na t ionaal-socialistische Itzehoer
Tageblatt" (Holstein) schildert ons in zijn
eerste boek: Söldner und Soldat". dat bij de
Editions du Carrefour" te Parijs verschijnt.
waarom en onder welke omstandigheden hij van
een natiomwl-socialistiseh leider zich tot een fel
tegenstander van het nationaal-socialistisch regiem.
en als gevolg hiervan tot een door Hitler van zijn
burgerrechten beroofd, geëmigreerd schrijver ont
wikkelde.
Uhse is niet de eerste Duitsche soldenier. die
OIIH zijn ommekeer schildert. Er zijn er velen.
In Der Aufbruch". het maandblad van dez««
schrijversgroep. schreef Richard Scheringer des
tijds: In den loop der jaren werden we heel andere
menschen en groeiden van rebellen tot re vol
utionnairen. Het eerste, wat we verloren, was het
geloof aan zekere lieden, die den mond vol hadden
van nationale bevrijding en eigenlijk bescherming
van den privaten eigendom bedoelden. Wij be
gonnen langzamerhand te merken, dat er verband
bestond tusachen het nationale en hot sociale
probleem, ook al konden we de consequenties
hiervan nog niet begrijpen. Hitler's groote tijd
brak aan. Geestdriftig sloten we ons aan bij de
N.S.D.A.P., droegen een hakenkruis-insigne, lieten
ons halfdood slaan en belandden in de gevangenis.
alles in het vaste geloof een rechtvaardige zaak
te dienen. Dit was het laatste ongelooflijke bedrog.
waarvan we het offer werden, de laatste maal.
flat we het Verleden dienden."
Ook de schrijver van Söldner und Soldat"
meende een rechtvaardige zaak te dienen, toen
hij als soldenier in dienst der
nationaal-soelalistische beweging trad.
Hij is de zoon van een Duitsch officier. Daar er
geen geld is om hem te laten studeeren, belandt
hij als volontair op de redactie van een provinciale
courant. Een paar jaar woont hjj in een provincie
stadje, waar de fouten en de slapheid der Duitsche
republiek nog duidelijker in het oog vallen dan
in de groote steden. Als gevolg van de verwarring
en de politieke onzekerheid onder de opgroeiende
jeugd, meent hij in het corps berland" onder
bevel van Beppo Romer heldenmoed, vaderlands
liefde en de noodige romantiek te zullen vinden.
Hij neemt deel aan den strijd in het Roergebied
en aan de schermutselingen aan de grens van
Beieren en Thürlngen, maar de beruchte Hit
Ierputsch te Münchep wordt door de lafheid der
leiders een diepe ontgoocheling voor hem. Jaren
van wanhoop en twyfel volgen.
Intusschen vindt in Holstein. waar Uhse in
deze jaren redacteur is, pen boerenrevolutie plaats.
Claus Hemt. hun leider, een rebel, diéaan Thomas
Münzer en Florian Geyer doet denken, trekt hem
in zijn ban. en als de eerste relletjes met arbeiders
plaats vinden, voelt Uhse steeds duidelijker hoe
voos het pathos der nat ionaal-socialistische
vrijheids' '-parolen in werkeltykheid te.
Op zekeren avond, na een gevecht tusschen
arbeiders en S.A., staat hij voor de lijken van drie
offers (twee nazi's en een arbeider). Opnieuw
maakt zich de twijfel van hem meester:
..Üeze Stürzebecher (de arbeider X.R.) had eerlijk
voor zijn zaak en die van zijn kameraden gevochten.
..Ik staarde weer naar de drie lijken aan onze
voeten. Nog eenmaal trokken de gebeurtenissen van
dezen nacht voorbij, maar nu donker en veront
rustend. Ik zag sommige dingen, waar ik eerst niet
op gelet had. plotseling veel duidelijker. Natuurlijk
had ik partij moeten kiezen voor mijn beide kame
raden in hun bruine hemden; aan wier marsch in
den dood ik niet tnelentaat onschuldig was.
..Had ik er niet. al mijn kracht en energie aan
besteed hen. en indien het mogelijk \vas nog
velen duizenden te laten marcheeren ?
..Hadden ze in de courant mijn artikelen niet
gelezen, die hen verleid hadden het bruine hemd aan
te trekken ? Hadden ze niet aan al de idealen geloofd
die mij. nu ik voor hun doode gezichten sta. niet te
binnen vallen rik schrok, omdat ik voelde dat ik de
beide dooden aan mijn voeten verloochende, en
bemerkte, dat mijn hart eerbiedig boog voor den
derde, voor den arbeider, wiens gelaatstrekken een
felle haat en aanklacht uitdrukten en die den naam
van den ouden zeeroover en rebel, dien hij droeg.
door zijn dood alle eer aandeed. Bij hem vormden
leven en dood n rechte lijn. Hij was arm. onder
drukt en uitgebuit daaraan was voor mij geen
twijfel mogelijk en had wie zou het willen
bestrijden tegen zijn lot en dat van duizenden
anderen gevochten. Hier was geen sprake van kwade
bedoelingen.
..Ik had niet willen strijden tegen zijn klasse, aan
wier kracht ik ondanks alles geloofde. Bij het lijk
van dezen arbeider kwam ik tot het inzicht, dat
dit de quintessens van mijn nationaal-socialisme
was. JCu bleven me nog slechts twee wegen open:
naar links of haar rechts recht of onrecht."
J Jij zoekt dus een uitweg uit dezen dreigenden
chaos on kiest tenslotte samen met Bruno von
Salomon. zijn wapenbroeder, de partij van Killer 's
felste tegenstanders.
Söldner und Soldat" bevat in de eerste plaat?
de droeve tragedie van de Duitsche jeugd, dio
tevens de tragedie van de republiek van Weimar U.
De auteur maakt het zich niet gemakkelijk.
schrijft eerder een woord te weinig dan te veel,
wordt nimmer, hoewel er hier stellig genoeg aan
leiding voor is. pathetisch, maakt nergens ophef
van zijn bekeering, doch is steeds zou discreet
mogelyk. Nergens wekt dit boek den indruk van
een eersteling en bijna op elke pagina bewijst
de schrijver zijn groot talent, menschen en toe
standen iu zakelijke woorden dichterlijk te
schil'deren.
Nico Rost
TIJDGENOOTEN
To*kinln( voor dt Grotnt van Ch. Rotloftt
...
l
J
Cafeteria: Het voederen der menschen
PAG. 9 DE GROENE No. 3010