De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 7 september pagina 18

7 september 1935 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

JEUGD VAN HEDEN Dr/Arn, Saalborn KENMERKEN van een tijd worden door de 12?18 jarigen van dien tijd het gemakkelijkst aanvaard, het volledigst verwerkt, het grifst als alleen-juist-en-zaligmakend beschouwd. Want jeugd mist de herinnering aan wat geweest is. Kent geen verzet tegen nieuwe dingen die het oude dreigen te verdringen. Op de vraag wat jeugd van heden kenmerkt, moet het antwoord luiden: wat het heden kenmerkt. Het is echter moeilijk te zeggen wat het heden kenmerkt, zoolang men niet weet, waar het heden begint en waar het ophoudt. Het staat voor .ons, eer we het vermoeden en is er geweest, voordat we het volledig in ons hebben opgenomen. Niets is zoo vloeibaar en vervloeiend als het heden. Wat het heden in de eerste plaats teekent is het begrip snelheid: zijn wil is opvoering der snelheid, zijn vormen staan daarmee in verband (stroomlijn, ontbreken van ornament), zijn wezen is gejaagdheid, onrust, redelooze gedrevenheid. Ingenieursbreinen zoeken naar projectie van steeds grooter snelheden. Dit zoeken AAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN . wordt verzocht bij hun bijdragen een gefrankeerd brief omslag met adres van den afzender In te sluiten. Op het adres van stukken, voor de redactie bestemd, vermelde men gén namen van personen der ingenieurshersens beheerscht het heden zoozeer, dat het reeds in do samenleving is doorgedrongen en voor al de jeugd volkomen te pakken heeft. Snelheid beheerscht niet alleen de wielerbaan en de auto-strada, de lucht en de cafeteria, maar snelheid beheerscht ook de verhoudingen tusschen de menschen, de dingen die zij voortbrengen, hun deuken en hun voelen. Terwijl de ouderen eenige (of veel) moeite hebben mee te komen, heeft de jeugd zich volkomen aan gepast. . . Maar dat beteekent: Vluchtigheid van voelen. Aan de oppervlakte blijven met het denken. In de breedte, niet in de diepte leven. Verder: door het bereiken van steeds, grooter snelheden wordt de breedte (afstanden) geringer, de ruimte kleiner, de aarde meer en meer aan .de oppervlakte overzichtelijk, als een mooie groote appel, dien men in de hand heeft en waarmee men speelt. De jeugd aanvaardt die klein geworden aarde, die exploiteerbaar geworden hemelruimte, die onbe perkte motorkrachten als iets vanzelfaprekends. Zelfs de geluiden zijn getemd: wat in een ander werelddeel gesproken wordt, kan hier worden gehoord: ook dat is geen wonder meer. Men aanvaardt het als de fiets en de tandenborstel. Er zijn geen geheimen meer, er is geen verdieping meer, er is geen' wonder meer. Het grootsche verdwijnt, daarmee de eerbied, de bewondering voor het grootsche: je vliegt er eenvoudig overheen met een mekaniekje. Aardig. Nu ja! Beklim een berg, stap voor stap, ademtocht voor ademtocht, uur na uur, beleef ieder oogenblik de ontDe mode van morgen DE motie schrijft noy steeds capes voor, daar het een seer practische en gelief koosde d nicht in gebleken, zoo wel voor overdag ulu vuur dm avond. Linke een irportivf herfstcnsnnble van gemcleerde tweed in kastanjebruin en beige. Het is drie-deelig en kan ook zonder de cape worden gedragen met onder het jasje een blouse of jumper. De cape is zeven-achtste en zeer ruim. De rok heeft van voren platte plooien en het jasje heeft eveneens plooitjes-garneering van den schouder af. Het sluit met lecren knoopen en dito breede ceintuur. Rechts een eenvoudige zusarte middagjapon met gladden rok en zeer moderne wijde mouw. Men lette vooral op de in gezette ster van wit piquéop het lijfje en de eigenaardige ondermouwgarneering, van binnen eveneens gevoerd met piqué. Ook bij dit japonnetje wordt een lee~ ren ceintuur gedragen. zaghjko kracht van den tegenstand der natuurgeweldigheid, de dichtbije schoonheid, de stilte die in de poriën dringt, Gods heerlijkheid of vlieg er over heen: het wordt een decor, een aardig panorama, een vertooning i Zit weken lang achter een duin, in een bloementuintje, let op den val van het licht ieder uur van den dag, tot de zon achter het duin verdwijnt en de schaduwen grooter worden, of: laat u hi eeu clubfauteuil door Europa" trekken, langs de wegen, langs de bergen, langs de steden. Do motoren maken zoo'n lawaai, dat niemand hooren kan, wat een enkelo menschenziel aan muziek in zich voortbrengt. Het is trouwens ook veel gemakkelijker, te verkon digen, dat meneer" Rousseau en meneer" Voltaire idioten waren en Mars een zwijn. Want die hebben gestreden voor de rechten der persoon lijkheid. , '. ' ' * * * A HM E jeugd van heden ! Natuurlijk leeft zij, zooals de jeugd in alle eeuwen geleefd heeft: levend, bewogen, ontvankelijk, gereed te ontvangen wat er gegeven wordt. Haar schuld is -het werkelijk niet, dat er zooveel valsche goden ten toon worden gesteld: zij aanvaardt wat het heden biedt! Hier schuilen de ontzaglijken gevaren. Want het heden biedt de snelheid als God: en die snelheid is een waan, een overbodig heid, een oppervlakkigheid, een bij komstigheid. Het heden biedt de geüniformeerde (geestelijk en licha melijk geüniformeerde) kudde als God, in dienst van een geestlooze organisa tie: Staat, die nooit anders dan een dienende macht mag zijn, een middel voor de goede orde en den gemeen schapszin, nooit een. doel. Het doel blijft dégeestelijk-levende mensen. Niet zijn product: motor. En omdat de jeugd bezig is, dat te yerleeren, is zij. bezig, haar menschelijkheid te" verliezen. Met dit alles is tenslotte niet gezegd, dat de zaak hopeloos staat. Juist omdat jeugd .jeugd is, behoeft men de hoop niet op te geven. Want spreekt men over dit alles met jonge menschen, dan toonen zij zich veront waardigd over zooveel wanbegrip, over zooveel ouderwetsch niet-meermee-kunnen! Dan achten zij zich in hun jëugd-eer aangetast. En dit is een goed teeken. Want al is hun eerbied voor dat wat ouderen eerbiedwaardig voorkwam verminderd, zij willen niet toegeven, dat zij geen eerbied zouden hebben voor wat zij zelf in hun eigen hart als groot beleven. En dat is nog heel veel. Naast de valsche goden van het oogenblik leeft diep in het menschenhart de Eeuwige God, die zich open baart in het léven-zelf. MANNENHART FREEK en zijn moeder wande len, gearmd, over den stadsboulevard. Freek heeft haai', ilie hom hel leven schonk, eerst eens van ter/ijile opgenomen, vóór zijn 10-jarige arm door de hare ging. Do keuring viel blijkbaar mee. En boven dien zat er aan het boodfchnppon doen misschien wel een taartje voel. Aldus geschiedde en Freek instal leerde zich ui de lunchroom en neusde rond. Er waren diverse dames met geraniumkleurige lippen en als in bloed gedoopte nagels, wier wenkbrauwboogjes de trekken van do stom-verbaasde zuigeling insinueerden en wier wangen peaches-and-roses-uitdoosjes waren geworden. Freek fronste de wenkbrauwen, telkens als hij een nieuwe juffrouw met bakelietharen onder een scheef hoedje ontwaarde. Zoolang zijn taartji» duurde, bleef hij zwijgen. Toen: Ik zou niet willen hebben dat mijn moeder haar lippen verfde en baainagels lakte. Ik vind het vies, bah !" En als ze het nu tóch deed, Freek?" vraagt zijn moeder. Dan.... eh.... dan zou ik het haar vierkant zeggen, dat ze het moest laten!" Zrjn blauwe oogeikijken haar zeer vertoornd aan. En als ze het dan toch niet liet. Freek?" vraagt ze zachtzinnig verder. Nou... .eh...." Freek vermant zich, dan zou ik haar zeggen, dat ik zóó niet meer van 'r kon houden i" Het was er uit i Freek had, als een echte man, gedreigd met de ont trekking zijner liefde en, schoon kind van na den oorlog, had hij getoond te bezitten wat alle mannen bezitten, vooral als het hun moeder geldt: eeu conservatief hart! ERICA Onze Kamerplanten Sansevieria ze/lanica DEZE kamerplant wettigt een korte bespreking, omdat ze meer en meer in de mode kom!. en meer in de huizen gezien wordt en hier toch niet inheemsch is, zoodal enkele belangrijke zorgen niet over hei hoofd gezien mogen worden. Dez< toch sterke plant gelijkt wat op een Aloëen komt uit Mexico en enkel-? andere streken, b.v. Ceylon. Ze vonhi dikke j harde bladeren, rechtopstaanden samen als het ware een rozet vov mend. We kennen groen- en bontbladige of eigenlijk groene met een gele streep langs de randen. De bloi ? men zijn slechts nietig en het is om dan ook uitsluitend tédoen om hei mooie blad. De streek van herkomst wijst ons n al op, dat de plant warm en vocht i u moet staan, goed in het licht, doe!. niet te veel in de felle zon. Toch wii vochtig niet zeggen nat: te vco' water zou direct schaden. De atmos feer, waarin de plant staat, moei vochtig zijn. Wij kennen die des win ters in eeu verwarmde kamer met kachel als warmtebron. Des winters zetten we de plant dus in de verwarmde kamer en geven dan mulder water dan des zomers. Iemand, die niet in de verwarmde kamer een goed plaatsje heeft, moet de plant in de kou, waar ze blijft, bijna droog laten staan. Liefhebbers, die dit ver geten, zien hun plant soms ineens om vallen, de wortels zijn verrot en de plant is weg. De gele is niet zoo sterk als de groene, dus daarmee erg oppassen. Vermenigvuldigen geschiedt door w rtelstekken. Vanzelf komen deze naast de oude plant in den pot naar boven. We kunnen ook het blad in stukjes van 5 c.M. snijden, die in vochtig turfmolm steken en enkele ervan gaan wortelen. Doen we dat met de bonte, dan komen groene terug. G. P. BB. PAG. 11 DE GROENE N«.304I Genormaliseerde speciale" ontwerpen NATUUttUJK zal altijd IIIIIMHIIpmductio goedkoop»-!1 blijven dun het vervaardigen van n enkel stuk, maar bij woning-inricht ing heeft het speciale" ontwerp gewel dige voordeelen; met werkelijk en zelfs met schijnbaar-ingcbowvd meubi lair zijn geheel andere resultaten te ver krijgen dan met het massa-meubilair. Men moet echter ook bij speciale ontwerpen op uiterste economie letten, wil de aanschaffingsprijs niet boven do financieele draagkracht van het algemeene publiek komen. Daar men voor speciale ontwerpen speciale ont werpers zoekt, kan een kostbaar disstributielichaam uitgeschakeld wor den. Met het verkorten van het pro ductie-proces tot het weggetje: van ontwerper tot consument" zijn wij er nog niet. Tegelijkertijd moet het speciale ontwerp vervaardigd worden met genormaliseerde onderdeden. Het interieur van laden, kasten, bureaux enz., is vrijwel steeds van n af meting. Zonder aesthetische bezwaren kunnen bij het speciale ontwerp ge normaliseerde massa-onderdeelen ge bruikt worden en juist daardoor is de uiteindelijke prijs laag te houden. Op onze afbeelding is de ruimte be stemd voor een wandkast nog vóór den afbouw veranderd in een nis voor een meubel en in een wandkast met schuifdeuren boven dezen meubelinbouw. De schuifdeuren-wand kast kreeg geheel de kleur van den wand welke in drie afloopcnde kleuren ge schilderd werd. De middelste kleur van de wandverdeeling werd dus ook de kleur voor het schilderwerk van de wandkast. Het meubel is uitgevoerd « in donker mahonie. PAUL BROMBERG expositie ogrelza rause PEREZ PERZISCHE TAPIJTEN AMSTERDAM C - Singel 480-482 b/h Koningsplein ROTTERDAM - 'S-GRAVENHAGE - GRONINGEN - UTRECHT l-len M«*rAf** pet'sisch tap#t is gevittxiitr ven dood machinaal ding» Het fs een lei-end kunstwerk. . A thlng of beauty Is a joy lor ever JOHN KEATS pa had kwestie met meneer zuidwijk en gaf thuis van zijn booze bui blijk, maar ma zuchtte blij: dat gaat wel voorbij, want vanavond gaan we naar ,,de uitkijk BIJ DANSINSTITUUT JAMESMEYEPFILSI MODERN *6EZELLIG DE LAIRESSESTRAAT 155 - AMSTERDAM ?"? TELEFOON N?. 28710 INSCHRIJVINGEN'. dagelijks Privé- lessen volgens afspraak Prospectus op aanvrage. Telefoon 28710 AMERICAN HOTEL AMSTERDAM LEIDSCHEPLEIN BEKEND .OM KEUKEN EN KELDER! COMFORTABEL, RUSTIG VERBLIJF OP HET FRAAISTE PUNT DER STAD fèF. SINEMUS 20 Leldschéstraat 22 AMSTERDAM C GEKL. OVERHEMDEN NAAR MAAT VANAF. .V...... Fl. 6.75 PRIMA COUPE EN AFWERKING iU DEN ***' ?**" druk van dezen rormn STORM '^verkocht l 5.75 N.V. S E R V l- R E lnitd*«iBo«l<fc«i*»i Meubel met Ingebouwde wandkast Ontw. Paul Bromberg PAG. 13 DE GROENE No,3041

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl