De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 14 september pagina 11

14 september 1935 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

Puzzles Nieuwe opgaven f.rHfrritntltn'1. l'it onder»taan«le lettergrepen moetcn 10 woorden gevorn.d worden. Wier 11' «Ml i' lettel'* heide vatl .onderen naar boven goltr/.on. een vci-stvgel vor men van Wies .M oen;». al - bo - tli- ? diji ? dig - c - fin ? ein ? el - fel - gal' ? grij ? ba ? land - Ie - Uu-t ling:* ? lijk - lijk ? nie - niet - «< - on - on ? pon ? ren - se ? t e ? t c ? l ig - t i-a ? va ? waar -ij - ijs - /en ? '/.IMI. 1. ten stlotto. '2. bemachtigen. 3. geen eerbied verdienende. 4. onbegrensd. .">. onaangenaam, tl. onbeduidend. 7. soort ea-uitcluuic. S. boomsoort. i>. nitgi»le7.cn. l". joitgcnsnuam. M. veldheer. '12. v'.oe'ntol'. |:>. haastig. 14; yjudken. 1.'». noordelijk eiland. 10. soort voi-k. Oom Kaïvl on tanti' Hrrtlm vh-i-rn vandaag hun ti'onwdajr. «vu da>c. dien v.<* niet licht vergeten, omdat neef Ka rel. hnn eenip- x.oon. toevallig net op bun trouwdag werd geboren. -- Kn Ime oml is Kareltje nou vandaag p'\vo:'den vroe<r tante Kmma aan IHHII Ka rel. Laat eens kijken.... ."» jaar geleden was ik net vier maal /<'« ond als mijn 7.i>i>n - - /.«-i oom Katvl. Kn verleden jaar was ik drie maal /«H. oud sprak Kareltje's moeder. Kn als ik in'ic eens y.oo oud ben als vandaag, /ijn vader en moeder samen viermaal /«>*> oud als ik /ei Karel junior. Wie van «Ie le/.eis helpt tante Kmma uit te vinden, lim- oud Kareltje juist geworden is. Oplossingen r.etterraadsel 't, Kitteloofig paard, daar 't volk Staring. ?/.i i n lust l 4. *>. O. 7. S. !'. l". 11. 12. l». N. ir>. llt. 17. IS. l s'. aan t e v k la i g u t a o 7.let. red en t e V «? T. v i u m o l en k e u n i u z a l v ?? u t il e «? n l a p O p V ij 7. ?? Ie K o r i n< g l o V e O C n l a m e ?? r o u i s i t ie s s a r i n m p a r t i c i p a n t a r m a d a a ss a i n e e r i u r o i n i u e n don z i g d e v i a t i «? appel a po t li e «is o i; Schaken Over tlt> o|»yiMMlende vun liet H KT is lgemeeii el-kend. dat liet Sfhiaksjfl tot die spelen beIl0:>l1 welke hoogt* eiseheii stel len aan liet denk Vennoten. Wij willen biet- niet de vra-ig l>i-li»iii'le|<-n ol'sehaak nu l'-'itelijk weietiselrip. dan wel spel i> t.-ll houden ons aail liet -geest i ge gi«/.egde vail den wijsgeer .Meiidelssohll. tlle X.ej. toi-ll lil'-lt '/.iell el' over velbnasd»' «lat hij gi-en sehaak speelde: ..Si'harh ist y.uvi"! AVIsseum-hart mn Spiel -/.u jii'in. und /.u.viel Spii-l um \Vi-s--iHfhart -/u s.-in." Mij s.-haak is ln>t nid In-t blinde toeval dat den ilooislag geeft, doch verst anti «MI overl«-g. Wanneer het nu het nadenken In-vordert dan is dit ook Van invloed op tien geest ell sHirr.pt het denkvermogen. .Mell leert «looi-het 7.ieh ver» l'n-pen in s-haakpositii-s «Ini(U-lijk. logi.Sï-ll en juist «leuken. Het ii< ook V'i-n vnststa:\ml ('eit dat goede schaakspelers logisi-h kunnen tleiiken en goede mathematiei 7. ij n. terwijl omgekeerd, goede matheiiiatiei of denkei1» ineestal goed sehaak spelen. 4>it breiïgt tins op t|e gedachte op «!«? scholen nu ast het \\iiknnde-ond«'r\vijs ook schaiklesseii te tliien geven. <4n dit nk-t alleen ..p M.f.L.C). en II.B.S. manr ook bij het Trager Onderwijs. De gtH»stelijke waarde van eeil, vttlk wordt uiet. alleen uitgedrukt dtior de voort brengseltMi van literatuur en wpteiLSclmp maar juist dooi- .het den ken en haruh'h'n 7.ijner burgei-s: en liet is de sociale taak van ieder volk'«V1 jeugd op te leiden tot logisch denken. waartoe lu»t schaakspel zich hij uit stek leent. Want hierdoor wordt het kind reeds tijdens 7.ijn jeugtl tot syste matisch 'donken, gedwongen. Daar door leert het alle mogelijkheden, welke gebod»'ii worden, berekenen en do. noodigo maatregelen nemen. II«'t schaakspol wi-rkt stimuleeronddp h«»t combinatip-venntigen, vei-scliaft hot 'kind toogang tot liet deductief-analytisch donken, liet schaakspel ver langt v«m den beoefenaar bovendien oonoentratio; do speler leert «lus y.ijn podaohto to concentrreren op i«'ts be-' paalds. Do schaakspeler intiet trach ten >.ijn plannoii en idoeën t o verwo?/enlijken en die van den tegenstander t«- verijtlelen. Kiiergi»' en invidualiteit.sbewust7.5jn wor«|en «lus ontwikkel«l. Door het schaakspel leert het kind de positie van «h* partij taxecren en het vervtilg berekenen, scherpt «laafiloor «lus <|e capaciteit ohj«>etief te kunnen oordeelm. In velschillende Kuropeesclie landen (Kngelaml. itusland) heeft m<-n dan ook «h* sociale beteek'enis va n In-t s:'haakonderwijs en y.ijn «»pvoe.|«-nt|e waanle voor de jeugd ingey.icn ei.i si-haakli'ss'-n bij het S'.'hooloiitlerxvijs ingevoi-rd. lot ^roote tevredeldieitl Vuil otldel'S ell leerlingen. liet 7.o:i toe te juichen 7JJII Waillteer «»n7.«' minister van onde.rwijs eens i-en oii«|er/.oi-k ging instellen «?!' niet In-t s-'haakonderwi.is als f.ieultatief vak op «?ir/e scholen kon worden' ingevoerd. g f Moveiislaanil eindspel wel'd dool' een' |:5-ji|rigen scholier opge7.oildon met de v«>l^en«le notit: Wit aan /.«?!' spee|«|e hier I. JCdó-o-l. waarop ik Dame haalde maar na 2. Kc4 - b3. kon ik <!«? partij opgeven wegens oiidekhaar mat. jjiter kwam ik echter tt»t di« cr.nolusje. «lat als ik I. Kbl-r?al gespo«'ld had. ik remise had kunnen houden. omdat pion «?'- w«.*gens pat niet g«>nomen inag wordt «h en «»p 2. Kc4 - bH had ik «'On paard op cl gehaalil met schaak aan den koning en «Ie koningin. Is dit allemaal' juist ?** ? . . J lot is /.eer verdionstelijk van oii7.en jeiigtligen Ie7.er doy.o mooie aiialyse gevonden te hebben..maar wit kan als volgt winnen: l. Kei.Ka l:2.Dd2! K 1)1 (op Kl>2 volgt K«i:t. Kal. Kc2:) 3. Kb3 en «Ie reniisehoop van 7.wart wordt t o Hiel gedaan. L. N.V. Anuttrd. Bock- «n Su«ndrukk«ri| v'h ElUrman, H»rmi & Co. DE TIJDGEEST" Bilderdijkstraat 77/85 ? Massa Verkoop Dekens tegen ongekend lage prijzen Onze 40-jarige reputatie garandeert U prijs en kwaliteit l'iitilrkimrlji' . Si ga i- 1- n in n k e r ^ItlllllllllllHllllllllllllllimHIimiMHIHIIIIIHIIIIHIIHIHIIIIIIM. PRIJSWINNAARS De prijs voor het letterraadsel is deze week gewonnen door Mevr. Visser-Maarleveld. Su raat weg 87. Hilligersberg; die voor het visite» kaartje door den Heer H. ven Dort h. Wilhelminastraat 23. Doetinchem. Voor de goede oplossingen is als prijs beschikbaar een PLASTIEK VAN HILDO KROP Inzendingen op een BRIEFKAART vóór a.s. Woensdag. TENTOONSTELLINGEN Amsterdam Rijksmuseum. Hembt-andt -tentoon stelling. Tot 13 Oetober. Fred. Muller, N. Doolenstr. 10?18. 7.omortontooii-:toUing (Ó.a. KI (ïrcco) Tut l Oetobor. Museum Willet Holthu/sen. NVnttwuitenloun*U'lling. .'..,? Kunstzaal van Lier. Uokin I2«t. AVerken van iicrard Shiyter. 'J'ot 23 SopIcinbciv Kunsthandel Buffa, Kalverstraat 31'. Werken ? v» u l'ormeko. Tut 2*> -Svpt e: H ber. Kunsthandel P. de Boer. l Nvi-engracht 474. Nieuwe aanwinsten van oude meesters, Uuhoiis. Bclllni. Hrciighol, Kunsthandel Santee Landweer. Kei/cr*gracht 4r>:t. Schilderijen en a<|iiaivllcn van l'ans Kuhn «»n wcrk«'ii van l!oriiiiin Malies. Tot 2s September'. ? Rotterdam Museum Boymans. Meesters uit de Dulflsche Scliuul. Tot O ctubvr. REGENJASSEN Gabardine; in blauw en de nieuwste beige tinten. Van f 16.50 af Altijd: Studio '32. Werken van]ll. ( ha bot. Tot 27 September. * * ' ** . Den Haag Huize Statenlaan 171. Werken van l'k'ter «Ie '/walt. Tot 2U September. Kunstzalen d'Audretsch. Xoowleiiult* 11». Tvokeningeii en («rafisch werk van l'lrk.vnn C.Jelder. Ttit 5()ct«»ber. Neem NU 'n abonnement voor 1936, dan krijgt U gedurende de maan denOctob^er, November en December DE GROENE GRATIS U kunt dus -.15 'maanden DE GROENE lezen voor tjen gulden . Geef onderstaanden bon ingevuld aan Uw boekhandelaar of zend hem rechtstreeks aan de Administratie van DE GROENE BON ADMINISTRATIE DE GROl ? , KEJZERSGRACHT 355 - AMSTEI ???^?? , Pottflro 72880 - Gim. Giro G. 1000 - Ttil. 379641 Ondergeteekende abonneert zich voor 1936 op DE GROENE AMSTERDAMMER en de in 1935 na l (October te verschijnen nummers GRATIS te ontvangen. (Abonnel loopen tot 31 December en worden telkens voor een jaar verlengd indien zij niet vof datum worden opgezegd.) Naam Adres l Wl. O..I.U..J.I DE SLANGENBEZWEERDER

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl