Historisch Archief 1877-1940
Puzzles
Nieuwe opgaven
f.rHfrritntltn'1.
l'it onder»taan«le lettergrepen
moetcn 10 woorden gevorn.d worden.
Wier 11' «Ml i' lettel'* heide vatl .onderen
naar boven goltr/.on. een vci-stvgel vor
men van Wies .M oen;».
al - bo - tli- ? diji ? dig - c - fin ? ein ?
el - fel - gal' ? grij ? ba ? land - Ie - Uu-t
ling:* ? lijk - lijk ? nie - niet - «< - on - on ?
pon ? ren - se ? t e ? t c ? l ig - t i-a ? va ?
waar -ij - ijs - /en ? '/.IMI.
1. ten stlotto. '2. bemachtigen. 3. geen
eerbied verdienende. 4. onbegrensd.
.">. onaangenaam, tl. onbeduidend.
7. soort ea-uitcluuic. S. boomsoort.
i>. nitgi»le7.cn. l". joitgcnsnuam. M.
veldheer. '12. v'.oe'ntol'. |:>. haastig.
14; yjudken. 1.'». noordelijk eiland.
10. soort voi-k.
Oom Kaïvl on tanti' Hrrtlm vh-i-rn
vandaag hun ti'onwdajr. «vu da>c. dien
v.<* niet licht vergeten, omdat neef
Ka rel. hnn eenip- x.oon. toevallig net
op bun trouwdag werd geboren.
-- Kn Ime oml is Kareltje nou
vandaag p'\vo:'den vroe<r tante
Kmma aan IHHII Ka rel.
Laat eens kijken.... ."» jaar
geleden was ik net vier maal /<'« ond
als mijn 7.i>i>n - - /.«-i oom Katvl.
Kn verleden jaar was ik drie
maal /«H. oud sprak Kareltje's
moeder.
Kn als ik in'ic eens y.oo oud ben
als vandaag, /ijn vader en moeder
samen viermaal /«>*> oud als ik /ei
Karel junior.
Wie van «Ie le/.eis helpt tante Kmma
uit te vinden, lim- oud Kareltje juist
geworden is.
Oplossingen
r.etterraadsel
't, Kitteloofig paard, daar 't volk
Staring.
?/.i i n lust
l
4.
*>.
O.
7.
S.
!'.
l".
11.
12.
l».
N.
ir>.
llt.
17.
IS.
l s'.
aan
t e v
k la
i g u
t a o
7.let.
red en
t e V «? T.
v i u m
o
l en
k e u n i u
z a l v ?? u
t il
e «? n
l a p
O p V ij 7. ?? Ie K
o
r
i n<
g l o
V e
O C
n
l a m e ?? r o
u i s i t ie
s s a r i n m
p a r t i c i p a n t
a r m a d a
a ss a i n e e r i u
r o i n i u e n
don z i g
d e v i a t i «?
appel
a po t li e «is o
i;
Schaken
Over tlt> o|»yiMMlende
vun liet
H KT is lgemeeii el-kend. dat liet
Sfhiaksjfl tot die spelen
beIl0:>l1 welke hoogt* eiseheii stel
len aan liet denk Vennoten. Wij willen
biet- niet de vra-ig l>i-li»iii'le|<-n ol'sehaak
nu l'-'itelijk weietiselrip. dan wel spel
i> t.-ll houden ons aail liet -geest i ge
gi«/.egde vail den wijsgeer .Meiidelssohll.
tlle X.ej. toi-ll lil'-lt '/.iell el' over
velbnasd»' «lat hij gi-en sehaak speelde:
..Si'harh ist y.uvi"! AVIsseum-hart mn
Spiel -/.u jii'in. und /.u.viel Spii-l um
\Vi-s--iHfhart -/u s.-in."
Mij s.-haak is ln>t nid In-t blinde
toeval dat den ilooislag geeft, doch
verst anti «MI overl«-g. Wanneer het nu
het nadenken In-vordert dan is dit ook
Van invloed op tien geest ell sHirr.pt
het denkvermogen. .Mell leert «looi-het
7.ieh ver» l'n-pen in s-haakpositii-s
«Ini(U-lijk. logi.Sï-ll en juist «leuken. Het ii<
ook V'i-n vnststa:\ml ('eit dat goede
schaakspelers logisi-h kunnen tleiiken
en goede mathematiei 7. ij n. terwijl
omgekeerd, goede matheiiiatiei of
denkei1» ineestal goed sehaak spelen.
4>it breiïgt tins op t|e gedachte op «!«?
scholen nu ast het \\iiknnde-ond«'r\vijs
ook schaiklesseii te tliien geven. <4n
dit nk-t alleen ..p M.f.L.C). en II.B.S.
manr ook bij het Trager Onderwijs.
De gtH»stelijke waarde van eeil, vttlk
wordt uiet. alleen uitgedrukt dtior de
voort brengseltMi van literatuur en
wpteiLSclmp maar juist dooi- .het den
ken en haruh'h'n 7.ijner burgei-s: en liet
is de sociale taak van ieder volk'«V1
jeugd op te leiden tot logisch denken.
waartoe lu»t schaakspel zich hij uit
stek leent. Want hierdoor wordt het
kind reeds tijdens 7.ijn jeugtl tot syste
matisch 'donken, gedwongen. Daar
door leert het alle mogelijkheden,
welke gebod»'ii worden, berekenen en
do. noodigo maatregelen nemen. II«'t
schaakspol wi-rkt stimuleeronddp h«»t
combinatip-venntigen, vei-scliaft hot
'kind toogang tot liet
deductief-analytisch donken, liet schaakspel ver
langt v«m den beoefenaar bovendien
oonoentratio; do speler leert «lus y.ijn
podaohto to concentrreren op i«'ts be-'
paalds. Do schaakspeler intiet trach
ten >.ijn plannoii en idoeën t o
verwo?/enlijken en die van den tegenstander
t«- verijtlelen. Kiiergi»' en
invidualiteit.sbewust7.5jn wor«|en «lus
ontwikkel«l. Door het schaakspel leert het
kind de positie van «h* partij taxecren
en het vervtilg berekenen, scherpt
«laafiloor «lus <|e capaciteit ohj«>etief
te kunnen oordeelm. In velschillende
Kuropeesclie landen (Kngelaml.
itusland) heeft m<-n dan ook «h* sociale
beteek'enis va n In-t s:'haakonderwijs
en y.ijn «»pvoe.|«-nt|e waanle voor de
jeugd ingey.icn ei.i si-haakli'ss'-n bij het
S'.'hooloiitlerxvijs ingevoi-rd. lot ^roote
tevredeldieitl Vuil otldel'S ell leerlingen.
liet 7.o:i toe te juichen 7JJII Waillteer
«»n7.«' minister van onde.rwijs eens i-en
oii«|er/.oi-k ging instellen «?!' niet In-t
s-'haakonderwi.is als f.ieultatief vak op
«?ir/e scholen kon worden' ingevoerd.
g
f
Moveiislaanil eindspel wel'd
dool' een' |:5-ji|rigen scholier
opge7.oildon met de v«>l^en«le notit:
Wit aan /.«?!' spee|«|e hier I.
JCdó-o-l. waarop ik Dame haalde maar na
2. Kc4 - b3. kon ik <!«? partij opgeven
wegens oiidekhaar mat.
jjiter kwam ik echter tt»t di«
cr.nolusje. «lat als ik I. Kbl-r?al gespo«'ld
had. ik remise had kunnen houden.
omdat pion «?'- w«.*gens pat niet
g«>nomen inag wordt «h en «»p 2. Kc4 - bH
had ik «'On paard op cl gehaalil met
schaak aan den koning en «Ie koningin.
Is dit allemaal' juist ?** ? . .
J lot is /.eer verdionstelijk van oii7.en
jeiigtligen Ie7.er doy.o mooie aiialyse
gevonden te hebben..maar wit kan
als volgt winnen: l. Kei.Ka l:2.Dd2!
K 1)1 (op Kl>2 volgt K«i:t. Kal. Kc2:)
3. Kb3 en «Ie reniisehoop van 7.wart
wordt t o Hiel gedaan. L.
N.V. Anuttrd. Bock- «n Su«ndrukk«ri| v'h ElUrman, H»rmi & Co.
DE TIJDGEEST"
Bilderdijkstraat 77/85
?
Massa Verkoop Dekens
tegen ongekend lage prijzen
Onze 40-jarige reputatie garandeert U prijs en kwaliteit
l'iitilrkimrlji'
. Si ga i- 1- n in n k e r
^ItlllllllllllHllllllllllllllimHIimiMHIHIIIIIHIIIIHIIHIHIIIIIIM.
PRIJSWINNAARS
De prijs voor het letterraadsel is
deze week gewonnen door Mevr.
Visser-Maarleveld. Su raat weg 87.
Hilligersberg; die voor het visite»
kaartje door den Heer H. ven
Dort h. Wilhelminastraat 23.
Doetinchem.
Voor de goede oplossingen is als
prijs beschikbaar een
PLASTIEK VAN
HILDO KROP
Inzendingen op een BRIEFKAART
vóór a.s. Woensdag.
TENTOONSTELLINGEN
Amsterdam
Rijksmuseum. Hembt-andt -tentoon
stelling. Tot 13 Oetober.
Fred. Muller, N. Doolenstr. 10?18.
7.omortontooii-:toUing (Ó.a. KI (ïrcco)
Tut l Oetobor.
Museum Willet Holthu/sen.
NVnttwuitenloun*U'lling. .'..,?
Kunstzaal van Lier. Uokin I2«t.
AVerken van iicrard Shiyter. 'J'ot 23
SopIcinbciv
Kunsthandel Buffa, Kalverstraat 31'.
Werken ? v» u l'ormeko. Tut 2*>
-Svpt e: H ber.
Kunsthandel P. de Boer. l Nvi-engracht
474. Nieuwe aanwinsten van oude
meesters, Uuhoiis. Bclllni. Hrciighol,
Kunsthandel Santee Landweer.
Kei/cr*gracht 4r>:t. Schilderijen en a<|iiaivllcn
van l'ans Kuhn «»n wcrk«'ii van
l!oriiiiin Malies. Tot 2s September'. ?
Rotterdam
Museum Boymans. Meesters uit de
Dulflsche Scliuul. Tot O ctubvr.
REGENJASSEN
Gabardine; in blauw en de
nieuwste beige tinten.
Van f 16.50 af
Altijd:
Studio '32. Werken van]ll. ( ha bot.
Tot 27 September.
* * ' ** .
Den Haag
Huize Statenlaan 171. Werken van
l'k'ter «Ie '/walt. Tot 2U September.
Kunstzalen d'Audretsch. Xoowleiiult*
11». Tvokeningeii en («rafisch werk
van l'lrk.vnn C.Jelder. Ttit 5()ct«»ber.
Neem NU 'n abonnement
voor 1936, dan krijgt U gedurende de maan
denOctob^er, November en December
DE GROENE GRATIS
U kunt dus -.15 'maanden DE GROENE
lezen voor tjen gulden .
Geef onderstaanden bon ingevuld aan Uw boekhandelaar of
zend hem rechtstreeks aan de Administratie van DE GROENE
BON
ADMINISTRATIE DE GROl
? , KEJZERSGRACHT 355 - AMSTEI
???^?? , Pottflro 72880 - Gim. Giro G. 1000 - Ttil. 379641
Ondergeteekende abonneert zich voor 1936 op DE GROENE AMSTERDAMMER en
de in 1935 na l (October te verschijnen nummers GRATIS te ontvangen. (Abonnel
loopen tot 31 December en worden telkens voor een jaar verlengd indien zij niet vof
datum worden opgezegd.)
Naam
Adres
l
Wl. O..I.U..J.I
DE SLANGENBEZWEERDER