Historisch Archief 1877-1940
.
i
Tooneel
f
f.
-«i
l
ZOO JUIST VERSCHEÜEH
Vertaalde boeken
De eeuwige Marlitt
MARLITT, oorspronkelijk een per
soonsaanduiding, werd in den loop
van vele vruchtbare jaren een
soortnaam. De Marlitterij is aan tijd
noch ruimte gebonden. Want, ofschoon
in wezen door en door duitsch, duikt
het verschijnsel telkens weer, in licht
gewijzigden vorm op, overal waar ter
wereld het vervaardigen van lectuur
een broodwinning, het gebruik daarvan
een verdoovingsmiddel Is. Het is einde
loos geschakeerd en niettemin altijd
aan zich zelf gelijk en welke gestalte het
ook moge aannemen, altijd herkent men
achter den schijn de kern. Deze wordt
gevormd door het psychologisch inzicht,
dat lieden met een zwak hoofd en een
goedgezind, zij het helaas wat ijl, ge
moed, behoefte hebben aan een kleine en
besloten en daardoor veilige wereld,
waarin zij zich met hun duidelijke man
co's en hun vage verlangens een beetje
thuis kunnen gevoelen en waar zij
althans meer op hun gemak zijn dan in
de werkelijkheid. De vrees voor de
waarheid is een van de machtigste
factoren voor het geluk. Daarom kan
men zulke werkjes ter hand nemen
zonder dat men voor zijn zielsrust be
hoeft te vreezen.
De aloude en internationale firma
Marlitt is dus welbeschouwd een bouw
onderneming, welke zich specialiseerde
in middenstandsluchtkasteelen van alle
moderne sentimenten voorzien, welke op
zeer voordeelige voorwaarden binnen
ieders bereik gebracht worden. Ina
Seidel is een van de jongste firmanten,
die haar kantoren heeft in Duitschland,
de bakermat van het bedrijf. Haar
laatste model ligt hier naast mij.
Ik heb haar roman Waar geen keuze
bleef" gelezen met een verbazing zoo
krachtig en allesoverheerschend, dat ik
vergat mij te vervelen. Eerlijk gezegd
ben ik niet goed thuis in de Marlitterij
van verleden en heden. De kennis
making had dus de bekoring van het
nieuwe.
Zoo, deze wezenlooze bombast, deze
opgeprikte zielenadel, deze dikdoenerige
schöngeisterei, hél dit hysterische
leugenbedrijf wordt dus mooi" gevonden
en door uit het lood geslagen leeghoof
den aanvaard als het surrogaat van een
realiteit, welke zij met hun onvoldoende
middelen niet. aan kunnen. De ont
dekking van 'deze afgronden stemt
droevig.
Alles in dit lijvige deel is bedacht en
geen enkele gestalte of handeling corres
pondeert met een wezenlijk levensver
schijnsel. De menschen welke er in op
treden en die er hél vreemd uitzien en
zich zelf een air van diepzinnigheid
geven, zijn zonder uitzondering gemaakt
naar de allerconvcntioneclste modellen
en stinken alle naar de werkplaats.
De gebeurtenissen, welke zonderling en
verschrikkelijk moeten zijn, komen in
derdaad in beteekenis en draagkracht
.niet uit boven de allerbanaalste inci
dentjes van het dagelijksch
burgermansbestaan.
Zoowel de eenzame geleerde als de
verloopen kunstenaar zijn typische pop
pen uit de poppen kraam van Marlitt.
En dan de halfzachte reus, welke als
hoofdfiguur moet fungeeren !
Wij zien hier duidelijk, waar de truc
eigenlijk uit bestaat.
Een schrijver die de klanten van
Marlitt wil pakken, moet de kunst
verstaan het onzekere en vormlooze Ie
ventje van Marietje Jansen zóó op te
doffen, dat het wat begint te lijken en
op het eerste gezicht voor een belang
rijke en boeiende manifestatie kan door
gaan. Daar mag geen middel bij ge
spaard worden en de heelëapotheek
moet er aan te pas komen: wijsheid van
den kouden grond, de beproefde
Gartenlaubemystiek en vooral veel po
zieHag. Dit alles worde, met een snuifje
cunuchcncrotiek, goed
dooreengehutseld. en opgediend in zware gedragen
volzinnen, welke, óók als ze niet be
grepen worden, diep in de verborgen
duisternissen der Marietjes Jansen iets
dreunen doen.
Hoe buitenissiger, hoogdravender en
wezenloozer deze litteratuur is, des te
inniger genieten de klanten; die er
mordicus van .overtuigd zijn, dat er
een deel van die bonte metaphysica
ook in hun binnenste leeft en werkt. En
aan die kinderlijke illusie ontleenen zij
dan het recht zich zelf niet geheel
voor de poes te achten.
Er zijn altijd ongelopvige Thomassen,
die mij van overdrijving verdenken.
Daarom sta ik erop cenige treffende
voorbeelden van ergheid te geven.
Als in een trein een heer een dame zit
aan te gapen, gebeuren er rare dingen;
hoor maar: Een geweldige niet te
bevatten volheid spande de waarde
van het oogenblik tot een iriskleurige
eeuwigheid." Dat komt waarschijnlijk,
omdat het om de dooie dood geen ge
wone trein was: ,,Het tempo nam toe,
demonisch razend, huilend en blind
joeg de trein door den nacht. De ver
zwegen waanzin in de laatste uren van
den nacht, beladen met de bange
droomen van veel honderden slaapdronken
menschen, die door de triomfeerende
machine gesleept worden naar een doel,
dat in de vreeselijke duisternis geheel
onzeker geworden is, spookte rond door
deze leege verlaten gang, waarin de
slaapwandelaar stond." En: Terwijl
Orley dronk rustten zijn oogen op
haar treurige gezicht, alsof hij eigenlijk
aan haar leven zoog."
Ik heb zeker dertig van zulke parels
opgedoken.
Het is niet noodig en niet goed er
doekjes om te winden, want daar is
niemand mee gebaat: Waar geen keuze
bleef," door Ina Seidel, uitgegeven door
Van Holkema en Warendorff te Am
sterdam in 't jaar onzes Heeren 1935, is
een pretentieus lor, een weerzinwekkend
leugenboek, waar men vergeefs n
echt gevoel, n treffende gedachte in
zoekt.
Er wordt geklaagd over de moeilijk
heden in het boekbedrijf. Als men nu
eens begon met zulke schrifturen onver
taald te laten !
J. GRESHOFF
BAND" EN B UR GERS
Wladimir Roesky's Merry
Musicql Ladks, door H. J.
van Nijnatten-Doffegnies.
Van Dislweck, Bussum,
'935- .
HAAR schrijven is niet zoo bij
zonder en vrijwel het gewone
gematigd realisme, maar de beel
ding van deze schrijfster, wier naam
ik nog nooit gehoord heb, is nogal
treffend, vanwege de rustige zakelijk
heid, die op niets anders uit is dan
waarachtige werkelijkheid.'Vroeger zou
men dit boek een roman de moeurs"
genoemd hebben, een zedenschildering,
zonder intrige of bijzondere handeling.
De titel zegt waar het om gaat: een
damesorkestje in een populair café.
Daar kan men van allerlei maken,
iets onwaarschijnlijk romantisch, iets
wrang sociologisch en zelfs socialistisch,
iets ethisch of erg naturalistisch, maar
men kan het ook nuchter en rustig
realistisch behandelen en het is de.
vraag of daarmee nog niet het meest
bereikt wordt.
De auteur geeft het dagelijksch leven
van de ,,band", maar ook de afzonder
lijke leden van dit heterogeen samenstel,
doodeenzaam allen, zooals zij uit alle
hoeken van de wereld toevallig in deze
omgeving belandden, zonder andere
betrekking tot elkaar dan die van hét
dagelijksch samenspel. En zij beschrijft
hen, hun uiterlijk, hun spreken en doen,
hun verleden, volmaakt eenvoudig en
onsentimenteel, zonder voorkeur en
zonder ethisch accent. Zij zijn voor
haar, die zij zijn en hun leege armoedige
bestaantjes, als van schamele dieren»
verloopen logisch en soms zelfs comisch
volgens de grondlijnen van alle
menschelijkheid.
Daar tegenover stelt de schrijfster
dan het zeer burgerlijk publiek, dat
in het gröote cafékomt luisteren en
maakt dit ook.... middelmatig, au
fond niet zoo heel anders geaard dan
deze zwervelingetjes, maar door hun
uiterlijke omstandigheden bekleed met
een bedriegelijk air van degelijkheid.
Hoe dan het contact, de reacties van
deze maatschappelijk zeer verschillende
milieu's uitvallen, hoe de mannen min of
meer heimelijk aangetrokken worden
door de schijnbare romantiek van dit
artistenbestaan, en hoe daardoor tijde
lijk de degelijke gezinnen eenigszins
ontredderd dreigen te raken, blijkt dan
op dezelfde sobere manier. Er gebeurt
eigenlijk niets ergs. Als het contract der
band is afgeloopen, komt alles weer in
de rails en er is enkel weer een stuk
leven voorbij,. voor elk dezer zielige
menschen op hun bezwaarlijken weg
naar den dood. Eigenlijk is deze een
zelvige gang in dit boek de eenige
tragiek.
* *
* ...
in zoover hier zedenschildering is,
kan men die buiten onze grenzen vaak
en beter aantreffen wat dit milieu
aangaat. Maar in ons land en onze
litteraruur is,zulke onbevooroordeelde,
volkomen het onderwerp toegewende
beschrijving van dit soort boh
meartisten toch vrij zeldzaam en deswege
opmerkelijk. ,
FRANS COENEN
HET CONFLICT
De kwestie jM.ar.sman in
oe -M-ij. van Letterkunde
TEGEN 21 September is een olgemeeno
vergadering bijeengeroepen van de leden der
Leidsche Maatschappij, die kortaf Letter
kunde" pleegt genoemd te worden. Deze verga
dering zal hebben te beslissen tusschen een demis
sionair Hoofdbestuur en een niet minder demis
sionaire Commissie voor de Schoonc Letteren.
Laat ik het twistpunt nog even vermelden:
De Commissie voor de Schoone Letteren wijst
den C.C. van der Hoogt-prijs toe aan Mr. Marsman
voor zijn dichtbundel Porta Nigra" en doet een
voorste] aan het Hoofdbestuur om dezen prijs uit
te reiken. *
' Het Hoofdbestuur weigert, en wel op grond van
het feit, dat gezegde heer vier jaar geleden, naar
aanleiding van de toekenning van denzelfdcn 'prijs
aan Arthur van Sehendel, een artikel in de Groene
Amsterdammer heeft geschreven; waarin hij n
Maatschappij n Commissie beleedigd heeft. Het
Hoofdbestuur verzoekt de Commissie een ander
voorstel te doen.
De Commissie weigert dit omdat *sij meent,
het kunstwerk zonder aanzien des persoon» te
moeten bekronen om zijn eigen verdiensten.
Men kan nog zegj»en dat Hoofdbestuur en
Commissie elkaar in een strijd van conige etappen
hebben verslonden. Op het slagveld is slechts een
Kcmeenpchappclijke staart overgebleven, over welks
lot de vergadering zal moeten beslissen. Deze
staart zou wel eens kunnen blijken oen organisch
deel van het lichaam der oude Maatschappij te zijn,
waarmee voorzichtig zal moeten worden omge
sprongen. Ik raak in mijn beeldspraak verward,
want het begrip springen behoort niet in verband
met doze waardige instelling te. worden gebezigd,
en de staart doet te veel denken aan het staartje
dat het muisje hebben zal. Een muisje door een
berg gebaard? Het omgekeerde is het geval: er is
hier een gröote tegenstelling aan den dag gekomen.
Men kan niet nalaten, om het aarzelend, ver
ward en nauwelijks waardig verloop van dit geding
te betreuren, en te vragen, waaróm de Commissie
niet, na. haar verloochening door het Hoofdbestuur,
' met een gemeenschappelijke ontslagnaine in de
hand ter vergadering is verschenen, of waarom het
Hoofdbestuur niet dadelijk de consequenties uit
zijn Pyrrhus^overwinning ter vergadering (staking
van stemmen) heeft getrokken.
Velen zullen zich den dag herinneren, waarop
Johan déMeester een soort van revolutie maakte
door er deze- ..Maatschappij", waarin naast de
beoefenaars der litteraire en andere wetenschappen,
die der schoone letteren gezeten zijn, eraan te her
inneren, dat er zoo iets als een Letterkunde be
stond. De prijzen, sedert ingesteld, zijn van het
welslagen dezer omwenteling het gevolg geweest.;
Laat ons daaraan vasthouden. Er is een Letterkunde.
PAG. 8 DE GROENE
een Litteratuur. Xe bot eek ent niets, of ze bcteekent
alles. Die Letterkunde is er niet om de ..Maatschap
pij", maar de Maatschappij" is er om de Letter
kunde. Formeel moge het bestuur zijn bevoegd
heid niet hebben overschreden; de Commissie
heeft haar plicht gedaan en verdient daarvoor
aller dank I
De vorm van Marsnrian's protest, was jammerlijk»
Het is wel een der grootste raadselen, die de
meriHchelijke geest biedt, dat iemand schoone gedich
ten kan maken, en toch hopeloos onbekwaam
?/.ijn. om een hoogst onaantrekkelijke levenshouding
te vermijden. Nu, na het thans gebeurde, heeft
deze heer wederom de schoone gelegenheid laten'
voorbijgaan om zijn mond te houden. (
Maar die bundel gedichten, dip hij heeft uitge*'
geven, behoort tot de Litteratuur J
De Commissie, n de Vergadering, die haar gestie
moet beóordeelen, behoorcn alleen verantwoor
delijk te zijn tegenover Deze l 7e hebben zich niet
af te vragen welk figuur de heer Marsman slaat,
nu hij lof en een prijs in geld zal hebben te incas-,
seéren van een Commissie, die hij gedisqualificeërd
heeft, hoogstens zal hun gevoel voor humor door
deze stapeling van kolen vuürs Op 's mans weer
barstig hoofd worden geprikkeld ! Zij hebben niets
te maken met het prestige, of. familiaarder en
juister gezegd, de pühteneur der Maatschappij",
die bovendien'nooit kan worden geschaad doordat
'zij, zonder .omzien, haar' plicht doet tegenover
wat haar bovenal ter hartVvmoet gaan; de Letter
kunde. .
CORNET.IS VETII '
Stuk - regie - spel
EDUARD VERKADE
VOO B het tot stand komen van
een tooneelvoorstclling zU»i drie
zaken onontbeerlijk: ut uk, regie
en a pel.
Het stuk houdt voor een opvoering
hetzelfde in, als een architectonisch
ontwerp voor een bouwwerk, een par
tituur voor een concert. Voor den
deskundige is hier alles zwart op wit
vastgelegd. Na het beschouwen, of
lezen, van een architectonische te
kcning, ziet hij het geheel in de ruimte
geconstrueerd, .bij het lezen van een
partituur hoort hij het orkest.
Een leek zal een tooncelstuk kunnen
lezen zonder het gespeeld' voor zich te
zien. Hij, leest het verhaal, de intrige.
Op een architectonisch ontwerp ziet
hij uitsluitend de opstand of een
perspcctiefteokening. Om meer te be
grijpen behoeft hij gedeeltelijk de
kundigheden van den uitvoerenden
architect en den aannemer, van den
dirigent en zijn koorleiders, van den
regisseur mot zijn staf (decorateur,
costumier, inspeciënten).
Het materiaal voor een gebouw is
tot op zekere hoogte willoos; een
orkest bestaat uit musici, die ver
schillende instrumenten bespelen en
door den dirigent geleid worden, ook
tijdens de uitvoering; terwijl de
tooncelspelers, na de instudeering, zonder
leiding zelfstandig optreden. Dus:
dichter, regisseur, spelers.
Stuk-regie-spel. Deze drie factoren
vallen bij een voorstelling niet voor
een ieder te onderscheiden. Ten allen
tijde worden schrijver, regisseur en
spelers na een uitvoering geprezen en
gelaakt voor datgene waar zij part
noch deel aan hebben. De regisseur is
het moeilijkst te controlecren, behalve
voor deskundigen.
E eerste vraag is de keuze van
den regisseur., Is hij de aange
wezen man een speciale opvoering
voorbereidend te leiden ?
Bij het verdeelen van een stuk Is de
eerste vraag, of het tooneelorkest in
aantal en gehalte compleet is, de ver
schillende rollen van het stuk wel te
bezetten zijn. Bij de keuze dient ge
let op het innerlijke .en uiterlijke
wezen van den speler, noodig voor
do rol.
Na het kiezen komt de > vraag, in
welke banen moeten de spelers worden
geleid. Daarvoor moet de regisseur
van het gelezen en herlezen stuk vast
stellen, waar in zijn tooneel-partituur
de sleutels, kruisen en mollen staan,
de overige teekens, de regie-indicaties
(bij 'waarlijk gröote auteurs zooals
Shakespearc uitsluitend in den tekst
verwerkt).
Behalve de leiding van hot indivi
dueel» spel dor medewerkers gaat het
bij de opvoering om eenheid in de
speelwijze: de baste, het rhythme, de
gemeenschappelijke sphecr, den gees
telijk bindenden achtergrond, opdat
alles te samen tot een eenheid uit
groeit, in het concept of het stuk in
' meerdere of mindere mate vastgelegd.
Bij werken van Bernard .Shaw
moeten de bouw en de gedachtengang
vooral in het oog gehouden worden,
waar deze zoo licht verdoezelen onder
zijn lerscheijL humor. Achter alle
Reegtigheden * schuilt de philosoof '
Shawi Hij vraagt van den regisseur
vóór alles inzicht en intelligentie; van
Ue spelers eischt hij hart n begrip.
1 Zoo is b j v. voor het. slagen van de
rol van Mevrouw Warren noodig een
ongecompliceerde gevoelige uitbeel
ding. Het is typeerend, dat een actrice
van het formaat van een Tilla Duricux
volkomen faalde in deze gröote vrou
welijke opgaaf, .torwijl Rika Hopper,
i' i
algemeen erkend, <'<in uitstekende
creatie bracht.
In Wapens en de Mensch" werden
een drietal rollen door ouden» acteurs
gespeeld. Majoor Petkoff bleek na
enkele voorstellingen innerlijk en
uiterlijk geheel te slagen, kapteiri
Bluntsphly was in overeenstemming
met de opvatting vttn de regie, doch
deze rol stelt geheel andere physioke
eischen. Nicola daarentegen, uiterlijk
op zijn plaats, viel uit den stijl van de
regie, bij alle anderen doorgevoerd.
Dergelijke serieuse opvoeringen zijn
leerzamer en hebben grooter waarde,
ondanks alle tekortkomingen, dan een
verdoezeld*?, tot op zekere hoogte
artistiek-oneerlijke, welke alleen op
uiterlijke effecten en de geestige in
trige drijft, daardoor vaak een moor
populair verkoop-artikel wordt.
|N ons vorig artikel schreven wij
???over de1 hooge eischen die ..De Ge
borduurde Bal" vort S. I. Hsiung aan
regisseur en spelers stelt. Wat de regie
betreft is Defresne in zér veel op
zichten geslaagd. Als geheel ix het een
boeiende vertooning.
Bijzonder gelukkig was de keuze v,an
Frits van Dijk voor den regisseur, de
bindende kracht in het stuk. In zijn
handen werd het een volmaakte
creatie, plastisch, qua geest en dictie
vol fijne phantasie. De bindende
kracht had nog kunnen worden ver
sterkt door passende muziek. De
inspicient (Sternheim) bleef op zijn
bescheiden plaats, maar hem ontbrak
de plastiek in zijn zwijgende rol, gelijk
Van' Dijk die zoo goed volhield. Hij
werd daardoor een type, geen karak
ter. Decor en costuum waren fraai,
maar vielen als kleur vaak in elkaar
weg. Een nog rustiger achtergrond, en
kleeren van tooneelmatiger
kleurselmkeermgensnit.had het effect verhoogd.
Het contrast tusschen de Chineezon
en de bewoners der Westelijke land
streken werd uiterlijk gechargeerd.
terwijl het fijne psychische Verschil
vervaagde. In, de oorspronkelijke
Chineesche legende kunnen nimmer
Europeanen bedoeld zijn.
Ondanks de doorgevoerde creatie
van Van Dalpura. die een visie op een
ander ras vol humor bracht, miste de
geheele familie van den eersten mi
nister de distinctie, welke voor deze
groep een hoofdvereischte is. De wijze
waarop Van Dijk dit probleem
oploste, had als voorbeeld kunnen die
nen. De Tijger Generaal verviel het
.meest in-een'grove klucht-figuur, die
met een Chineesch aristocraat, hoe
onnoozel-gcvaarlijk ook. niets meer
gemeen had.
1 Van de kleinere rollen wns G roenier
in zijn d'rio wachters het' meest
eom-ploet in phantasie en uitrusting.
,De scènes, waarin de zoete melodie
van het werk het'meest moest,klinken
slaagden plastisch, ?maar waren te
weinig innig of te eentonig van klank.
soms te geestig" voor diepe ont
roering. Storm mist vooral den onder
toon van het gemoed, die Gcorgctte
Hagedoorn in gröote' mate bezit, al
gebruikt zo deze hier te weinig. Willy
Haak reed inderdaad prachtig paard,
en trof door haar overgave en bereikt
technisch kunnen.
Waar, stuk en inhoud duidelijk be
doeld zijn als ontspanning brengende
tijdpasseering, is versnelling van tem
po en het aanbrengen van coupures '
hier en "daar nog noodzakelijk.
Phantasie moet zoo min mogelijk
worden onderstreept en aangedikt. '
Zij toch is het onverwoestbaar bezit,
waarmede zij alle surrogaten van
tooncelspeplkunst zal blijven verslaan.
roonee/ uit Oe geborduurde bol". Stadsschouwburg. Amsterdam
Bioscopy
FILM-FATUM
L. J. Jordaan
Frank Capra: Lady for-a'
day" (Studio 32, Rotterdam)
FILMS schijnen er een eigen
noodlot op na te houden
een fatum, dat men dikwijls
niet al te best begrijpen kan en dat
de zonderlingste verrassingen in petto
heeft.
?Er komt een klein meisje op het
doek met het gefriseerde hoofdje van
een bazarpop en de onuitstaanbare
groote-ménschenallures van een ge
raffineerd cumediantje. Alsof er geen
werk als ..La Maternelle" heeft be
staan, dat de waarachtige schoonheid
van de echte kinderziel openbaarde,
zoo maakt men wekenlang queue om
dit gemaniëreerde gedoe in golven
van sentimentaliteit over zich heen
te laten gaan. Maar een aangrijpende,
ernstige kinderfilm als ,.No greater
gldry" verdwijnt na een week van
het programma. Er Verschijnt een
knappe, doch ietwat koude dame nut
een fameust- sopraan in een matig.
pasklaar gemaakt blijspelletje en de
belangstelling is overweldigend. Een
zelfingenomen, schoon eenigszins vul
gair heer met een smeltende tenor
marfkt zijn opwachting in een slecht
soort opera-libretto en men breekt de
zalen af. Maar een geestig, amusant
on knap werk als ..It happened one
night" wordt minzaam weggewuifd.
Il Duce ha stmipre ragione" en
ook het publiek heeft altijd gelijk.
Maar -tegenover zulke onverwachte
wendingen van het film-fatum is.
men geneigd; zich de oogen uit te
wrijven en de recensent; wiens taak
het evenzeer is de massa te
bestudeéren als de film. schudt verbijsterd
het nioode hoofd. Want de ervaring
heeft hem geleerd, dat pp den langen
duur dépublieke smaak het inderdaad
nog zoo mis niet heeft en dat niets
gevaarlijker is clan dezen publieken
smaak a priori als ontoerekcnbaar te
beschouwen. Hoc is dan dit gelijk
matig apprecieeren van een Paulette
Elambert en een Shirley Témple
mogelijk? Hoe kan het zijn, dat toch ,
waarachtig niet taaie of hoogdravende
meesterwerken als No greater glóry"
en It happened one night" met zulk
een vergaande onverschilligheid wor
den bejegend? Ziedaar een probleem
dat minstens zoo interessant is als.
de montage der Russen.... en tien
maal zoo duister!
Intusschen is er opnieuw een werk
aan den horizont verschenen, waar
van men zich in spanning afvraagt,
welke ontvangst het van de zijde der
bioscoopbezoekers zal geworden.
Lady for a day" fis .-Vmoqt men
weten niet alleen een voortreffelijk
gemaakt, doch tevens zeer amusant
en onderhoudend blijspel. De aller
aardigste intrigue van het oude appel
vrouwtje, dat een dochter in Spanje
heeft, die op het punt staat met een
rijken grande" van dat land te
huwen en die nu haar moeder wil
komen bezoeken, biedt aan den
filmer talrijke en dankbare mogelijk
heden. Want gezegde moeder en
appelenvrouw heeft (misschien a
Tinstar van The bridge of .San Luis Rey")
door haar brieven de dochter steeds in
den waan gelaten dat zij de hoogste
?kringen van New York frequenteert en
om die fictie vol te houden helpt haar
een berucht, maar goedhartig bende
leider met zijn heele ..gang" als ge
fingeerde lieden der gröote wereld.
Dit geval is als gezegd voor den
talent vollen regisseur om, van te
smullen en de even knappe als geestige
Frank Capra haalt eruit wat er uit
te halen is. Hat amusante scenario
werd door hem verfilmd in een
ononderbroken serie verrassende, intel
ligent gevonden en veimakelijke wen
dingen. Daarbij komt een bezetting
der hoofdrollen door May Robson. Ned
Sparks, Guy Kibbee en Warren
Willi'nm. die zich moeilijk beter laat donken.
Om kort te gaan ziehier dan' een
film, die het hartstochtelijk ver-.
langen naar amusement volkomen
bevredigt en die tevens met' hersens
en talent gemaakt werd. De handeling
is eenvoudig, spannend en in hooge
mate onderhoudend de verfilming
geestig en brillant * de rolbezetting
perfect. Wat in drie-duivelsname (zoo
denkt men) kan daA een hartig» en
welverdiend succes in den weg staan?
Wel, vrienden het film-fatum. dat
gaat werwaarts het wil en dat in
stoot bl}jkt een heel publiek met
blindheid te slaan../, of den recen
sent het zij in allen ootmoed toe
gegeven ! .
Hoe dan ook de ontvangst van
deze film blijft een belangwekkende
vraag.. Twee weken heeft zij hot in
Tuschinski's avaht-gardetheater vol
gehouden wat zal de rest van net
land doen? i ' '
Want het is waar: er komt geen
poppedijntje-mct-permanent-wave in
voor en May Robson heeft alleen
maai* een heel gevoelige spreeketem.
De Kribbebijter" ia AHwmbra
In het vorige nummer stond vermeld
dat, de Nederlandsche film te Amsterdam
in Corso en Royal draait! Men deelt ons
thans mede dat zij ook in Alhambra
wordt vertoond, ' '
j
PAG. 9 DE GROENE No. 3M2