Historisch Archief 1877-1940
i
l
f
f i
484 k.m.
per uur!
Malcolm Camphell
in *#* i Jf lutf B ir d".
Toen Sir Maloolm Gampbell met zijn Blue
Bird" een nieuw wereldrecord vestigde, reed
hy op Dunlop-banden. Dunlop-banden, die snel
genoeg en betrouwbaar genoeg bleken voor
CampbelTs reoord-rit, zullen* zeker voldoende
snel en betrouwbaar zijn voor Uw wagen! Doe
daarom als Sir Maloolm Campbell: vestig Uw
keuze op
21'ederl. Dunlop Rubber» en Banden Hty* Amsterdam
?Ban lel Wllllnkpleln 1Z-2O - Telefoon e3OS«-93»5tt
\v»
OU
ook voor combinatie van chipomstaal
en-houten meubelen,maken wij qaame
vrijblijvend ontwerp en beqrdinq voor u.
affi- ,
Ofmtelveemcneweq 1050
JKLEN ? BETJMMEWNOCN
CIKEN
AttUZIE
KASTJE
OUDE HOOGSTR.1
AMSTERDAM
EN VOLKSFEESTEN
UFKOSTZH VANAFff.201
OeiLLUSTReeROE PROSPECTUSSEN
EN AANAABOINO IUi
N.V. EXPORTCHIH JNTOURIST".- INFORMATIEBUREAU
ROTTERDAM, COOLSINGEL Wb EN AUE RfiSBUREAUX
HET NIEUWE KOIIWBN
Wat wij willen
NU du redautiu van Do Uroeue
een duel van het weekblad voor
de uitingen van het nieuwe
bouwen" heeft opengesteld en daar
voor enkele vertegenwoordigers van
de groep, hoofdzakelijk leden van de
congressen voor het nieuwe bouwen"
bereid heeft gevonden, is het van be
lang eenigszins categorisch te zeggen,
wat wij als architecten en vertegen
woordigers van de ideeën der groep
met ons werk willen bereiken.
(Beeds iu het woord bereiken ligt
opgesloten, dat wüwillen veranderen,
en wel den geest, die tot heden in
hoofdzaak de architectuur beheersen t
heeft. Dit wil niet zeggen, dat wij
plotseling uit het niets een nieuwe
werkelijkheid willen forceeron, inte
gendeel. Dit is helaas te veel gebeurd
in vorige perioden, en zeker in den
het dichtst achter ons liggenden tijd.
Het moet hier voor de zooveelste
maal herhaald worden, dat werkelijke,
zuivere kunst alleen kan voortkomen
uit maatschappelijke en menscheUJke
verhoudingen, die gerichtheid bezit
ten, die een levenshouding vertolken,
die wij in het algemeen Cultuur noe
men. Bestaat die Cultuur niet, is dus
geen voldoende gerichte levenshou
ding aanwezig, dan zal de kunst
die daaruit ontspringt even ongericht
en even onvast zijn als de kiem, waar
uit z{j ontspruit.
Dit verklaart dan ook de wisse
lingen in de kunst, die meer verwant
zijn geweest aan het begrip mode dan
aan cultuur.
Nu is in 't algemeen de kunstenaar
door zijn afhankelijke positie in een
cultuurloozen ^ijd zooals de onze
slechts weinig bij machte
cultuurrichtend werkzaam te zijn. Maar dit
weinige kan toch, wanneer het dage
lijks beleden wordt en overal uitge
dragen, genoeg stimulans bezitten,
om weder andere- groepen, waarin
gelijkgerichte ideeën sluimerend aan
wezig zijn, in actie te brengen, en
zoodoende toch uiteindelijk een macht
te doen ontstaan van velen, die be
seffen, dat een cultuur niet uit den
grond kan gestampt worden, maar dat
daaraan gestaag en liefdevol
gezamclijk moet worden 'gewerkt.
Wanneer de architecten, die tot dit
besef gekomen zijn, niettegenstaande
de bittere ervaringen ten opzichte
van hun ernstigen wil, niet vérsagen
en zich aaneengesloten big ven richten
naar de nieuwe ordening, tegen alle
trage geesten in, dan is dit op zich
zelf reeds een bewijs, dat in de uitin
gen van het nieuwe bouwen" een
cultuurkracht aanwezig' is, die vol
komen tegen gesteld is aan de vorige
raodeuitingen, die zóó graag en zoo
gemakkelijk door de groote menigte
werden overgenomen en aanvaard.
Dat dégroote menigte die vroegere
architectuuruitingen zoo gemakkelijk
aanvaard heeft, vindt zijn grond in
het feit, dat die uitingen min of meer
de 'ijdelheid der massa gestreeld heb
ben, en dat de vertolkers in zekeren
zin de massa achterna geloopen hebben
in plaats van de voorgangers en weg
bereiders te zij n geweest.
In deze uiting is niets onvriendelijke
bedoeld, want velen van ons hebben
zich aan dezelfde fouten schuldig
gemaakt. '
Een nieuwe oriënteering is inter
nationaal begonnen enkele jaren ge
leden, toen uit alle deelen van de
wereld de vernieuwers van de archi
tectuur m het kasteel van La Sarraz
in Zwitserland zijn saamgekomen om
Ikto verloren richtlijnen der architectuur
{.'-o hervinden.
,- Deze eerste uiting van eensgezind
' «villen is door verschillende andere
congressen van het nieuwe bouwen
gevolgd, waarbij de gastvrijheid van
verschillende reuipieereude lauden niet
alleen in aller herinnering is gegrift,
maar waarbij tevens gebleken is,
dat de architectuur als de moeder kunst
een internationale beteekenis heeft,
en dat alleen het diepere wezen van
deze moederkunst op internationalen
grondslag kan herontdekt worden.
Bij die herontdekking van het oer
wezen der bouwkunst blijkt twens,
dat de aard en ligging der verschillen
de landen van genoeg waarde zijn,
om do waardeverschillen of liet
geeatesmerk, zooals prof. Huizinga dit
genoemd heeft, uit die lauden en
volken te.doen resulteeren in de ar
chitectonische uitingen van de ver
schillende landen en volken. Maar het
belangrijke voov ons architecten daar
bij is, dat in hetgeen, dat wordt verte
genwoordigd door de centrale, inter
nationaal hervonden gedachte, dat de
architectuur van dezen tijd weer een
basis gevonden heeft, die internatio
naal dezelfde is.
Het zal dus onze taak zijn in dit
blad, waarvan wüweten, dat vele
lezers openstaan voor liet betere,
dat boven mode uitgaat, dat dus
bouwend is aan oen nieuwe cultuur,
de richtlijnen, te geven dour woord
en beeld.
Dus niet alleen zullen wij de inter
nationale kernidee van de vernieu
wing trachten te vertolken, maar w
zullen ook de nuanceering, de ver-'
scheidenheid probeeren aan te toonen,
die dooi* ons*1 ras en onze geografische
situatie ontstaat.
Dat intusschen de vertolkers van
het nieuwe zelfs in ons kleine land
een voor ingewijden groote verschei
denheid van uitdrukking bezitten.
spreekt vanzelf.
Niet dan bij uitzondering zullen
wüons bewegen buiten de sfeer van
hen, die wy als fundamenteoio ver
nieuwers beschouwen. Wanneer wij
ook architectuur zouden bespreken
die buiten ons kader valt. dan zoti
daardoor vertroebeling ontstaan.
Want om het wezon van architectuur
te begrijpen' is geduld en oefening
noodig, zooals die ook noudig zij»,
om elke andere kunst te begrijpen.
Wie andere uitingen wil
bestudeeren vindt ons land en onze steden
open voor zijn studies. Een door di<
studies van vele oogeiischijnlijk vrien
delijker of rij kei- uitingen zal de.be
schouwer op den duur tot het inzicht
komen, 4at de eenvoud en openheid.
die wübereiken willen, in wezen
groi«ter vriendelijkheid en grooter rijkdom
bezitten dun die gebouwen, die pp lu'<
eerste gezicht meeklinken. met den
beschouwer. . ?
Wat wij dus willen bereiken i*.
dat do lezers van dit blad.zullen
inzien, dat ons gevoel en onze studi
over architectuur en ons werk te
midden van architectuur niet de ver
langens van de massa van. vandair.'
vertolken. Dat men zich open swil
stellen voor onze gedachten, 'zoodot <
velen morgen, anderen overmorgen
tot het inzicht van den ernst van on*
willen geraken en ons daarbüzullen
steunen.
Dat is wat wij willen bereiken <
omdat wij weten, dat wij daardoor
een stuk cultuur zullen veroveren
Ir.'.J. B. VAN
De hal van stat/on BeunTtc'^Rottcrdam, gezien van de plaats der controleurs
Rotterdamsche stationsbouw
VERANDERINGEN AAN BEURS EN DELFTSCHE POORT
D
E verbouwing van de stations
reeds eenigon Ujd gereed.
is op zichzelf geen nadeel
verst nu daaraan een bespreking te
'wijden. Een station toch is een gebouw,
dat door vele menschcn wordt
go' bruikt en daarom zullen de wijzigingen
?inn deze stations bü. vele lezers reeds
lekend ztfn, zoodat zij zichzelf een
voorstelling kunnen maken van het
besprokene. 5
De opgave aan Ir. van Kavesteyn
t ?? Rotterdam gesteld, was verre van
'??'iivoudig. Een verbouwing wil voor
? ???u. architect, steeds zeggen een be
perking, des te meer daar het reeds
b. 'staande by voorbaat de grenzen
afbakent. Het Verbouwde
Beursstn(ion is echter een treffend voorbeeld
hoe büeen juist stellen der gebruike
lijke eischen de architect in staat is,
i- -n geheel -nieuwe sfeer in een be
ft» nand gebouw te brengen.
De opgaaf van Ir. van Ravesteyn
?A.I.S, om de reizigers op de inee»t
S-'gische wijze van en naar do trainen
weg te doen vinden.
De veranderingen aan het spoor-'
vx-gnet zelve waren veel belangrijker
<!:iii de arbeid, die Ir. van Havestèyn
liiveg te verrichten. SUj regelde
opIJ'.PUW. het vérkeer van de treinen in
"?i-band met de invoering der
eloc1 1 ische tractie. Deze nieuwe vorm van
vervoer vroeg dus een verandering
» *
UMIIIIIIMIMIIIIMIItllllllllllllllllMIMirillllllllllllHIIIIIIIMIIIIIM
1 De bouwkunst heeft 1 n. onze f
maatschappij een zeer
belangrijke taak. Zoo belangrijk, dat l
DE GROENE er in het ver- f
volg maandelijks eenige pa- |
gina's aan zal wijden. Een J
aantal op den voorgrond tre- f
dende jongere architecten f
hebben voor deze rubriek hun |
medewerking toegezegd, o.a. i
de heeren VAN LOGHEM en I
OUD (Rotterdam), RIETVELD i
(Utrecht), VAN EESTERÉN, l
GROENEWEGEN, LIMPERG, I
MERKELBACH en STAM j
(Amsterdam). i
In nevénstaand artikel zet Ir. l
van Loghem de grondgedachte J
uiteen die hen allen bindt. |
Ij
ff
|
11'
PAG. 10-11 DE GROENE No. 304'
"""IIIIIHHHIIMHHHHMIIItMHimiHIItHHHHtMIItHIIIHIimilT
D, f. station te Rotterdam
Restauratie onder de kat
in het bestaande spoorwegnet. Een
van de typische nevenverscbijnselen
van de clectrische tractie is, dat de
treinen met veel kortere
tusscheupoozen aankomen en vertrekken. Een
ieder weet, dat men elk halfuur naar
Rotterdam kan. Dit heeft tengevolge,
dat ook de stations meer doorloopend
door de reizigers in gebruik zijn. De
taak, diu Van Ravesteyn zich gesteld
heeft, is dan ook dezen stroom van
reizigers op volkomen logische \yuzc
te regelen. De bestaande trappen en
verwarde vestibule werden gesloopt
en daarvoor in de plaats legde hij op
volkomen natuurlijke wijze de trappen
voor de vertrekkende en aankomende
reizigers, zoodat er nimmer botsingen
tusschen beide groepen «kunnen ont
staan.
Een icd -r, die het station Beurs
na* do verb< iwing heeft bezocht, kan
nii't anders dan de herinnering aan
een logisch geregeld verkeer hebbuu
buhuudeu. Dal deze lugicu geenszins
Uit verstarring hoeft te leiden» zal
ueu ieder tevens hebben opgemerkt.
Er la hier iu den waren zin des woords
sprake van een luvuude architectuur.
Opmerkelijk ui ook hue de doorgaan*
duffe wachtkamer» op simpele wyze
veranderd uyn tot oen werkelijk
menMchelijkc ruimte.
DU opguvuaanhuttitatiotiDeUl«>che
Poort gestald, was zoo mogeUjknog
gecompliceerder. Door het maken
van een tunnel ter verbinding van
het eerste en tweede perron was ook
hier een ingrijpende wijziging op de
interne organisatie van het station
noodzakelijk. De hoofdhal moest di
rect verbinding geven met het eerste
perron en met de trappen van de
tunnel. Daar echter de grootst
mogeUjke zuinigheid moest worden be
tracht, mocht deze hal niet in z^n
geheel veranderd worden, doch uit?
sluitend dat gedeelte, dat de
aansluitingen met de perrons vormde.
Van een gave architectonische con
ceptie, wat de ingangshal zelve be
treft, kon hier dus geen sprake zijn.
Dit is te betreuren, te meer, daar de
eerste indruk van zoo groot belang is.
Van Bavesteyn heeft hier echter met
de hem ter beschikking gestelde midde
len gewoekerd en men kan uit deze
verbouwing duideUjk zien, waartoe
deze architect in staat is.
Vergeleken wjj b.v. de tunnel die
Van Bavesteyn te Botterdam maakte
en de bestaande tunnel in het Centraal
station te Amsterdam, dan kunnen
wjj voor de zooveelste maal
constateeren, dat het nieuwe bouwen steeds
is ingesteld op de menschen»
Zou men zich b.v. op het. Centraal
station kunnen vergissen door te
?denken dat men in een tunnel van
vrachtgoederenverkeer is, een derge
lijk misverstand is te Botterdam uit
gesloten.
Van Bavesteyn had hier verder te
?ontwerpen de restauraties op de
perrons n onder de kap en n bui
ten de kap. Daar hu zich de opgaaf
zuiver stelde, ontstond er verschil in
den verschyningsvorm van beide res
tauraties. Wij hebben op het perron
te Amsterdam een gelascht plaatijze
ren restauratie zien verschijnen, onder
de kap steeds beschermd tegen weer
en wind, doch niettegenstaande dat,
voorzien van een groote luifel, die ons
deed veronderstellen dat wij be
schutting moeten zoeken tegen een
doorloopende lekkage in de porronkap.
Van K&vesteyu echter voorzag op
volkomen logische wjjze en op de hem
eigene geporfectionneerde
constructiewijze de restauratie buiten de kap
van een breede luifel. De inrichting
van deze restauraties geeft een maxi
maal comfort in een minimale opper
vlakte. De tafels hebben geen pooten,
doch zijn bevestigd op consoles, welke
in de beton zijn gestort, terwijl het
geheel in zijn afwerking en detaillee
ring is ingesteld op het vaak niet
zachtzinnig gebruik door de rei
zigers. Dat hij niettegenstaande dit
alles een ruimtewerking wist te krij
gen, dl» ondanks de kleine afmeting
toch groot aandoet en in geen enkel
opzicht benauwend werkt, pleit voor
het kunstenaarschap van Van Bave
steyn. Wij kunnen slechte betreuren,
dat Van Bavesteyn slechte uitsluitend
trajecten der Spoorwegen onder zijn
directie heeft, wat de gebouwen be
treft. Wij zouden bij de belangrijke
veranderingen, die te Amsterdam op
til zijn aan de gebouwen der Spoor
wegen, niets anders kunnen wenschen,
dan dat deze ook aan Van Bavesteyn
werden toevertrouwd. Het gaat hier
in het geheel niet om persoonlijke
sympathieën of antipathieën, doch
over menschen van het formaat van
Van Bavesteyn beschikken wij nu
eenmaal in Holland niet zoo veel
vuldig. En juist de Spoorwegen zouden
hebben voor te gaan om er zorg voor
te dragen dat al hun bouwwerken
steeds een zuivere afspiegeling zijn van
den tijd, waarin zij ontstaan. Evenals
dit het geval is met al hun overig
materiaal. Er zal toch bij de Spoor
wegen geen enkel ingenieur gevonden
worden, die nog eens een locomotief
of trein ontwerpt volgens een model
van een verouderd type, omdat hij
dit mooier vindt dan het huidige type.
Wanneer wij echter zien, dat de ar
chitect, belast met de gebouwen voor
Amsterdam en omgeving, een station
bouwt zooals hu dit te Bussum deed*
waarbij nxen ia de hal vermoedt meer
in het voorportaal van een kerk te zijn,
dan in een stationshal, dan vragen wij
ons met schrik af, wat er van de
nieuwe stations te Amsterdam terecht
moet komen. Wij veronderstellen
echter, dat hierin ambtelijk nog geen
wijziging te brengen zou zijn, zoodat
wij slechts geduldig hebben af te
wachten, waarmede wij * te Amster
dam gezegend zullen worden, wat het
nieuwe station betreft.
B. MERKELBACH, ABCU.
j