Historisch Archief 1877-1940
JUBILEUM-ROES...*
f *?
i/» " ?
m
'-i'',
..,,;;.of
filmwereld op haar kof)
DE REPORTAGE VAN DE WEEK
Veteranen aan 't woord
Interviews met de
oude garde
WANNEER men zelf met veteranen-allures
bebept is, dan gaat onwillekeurig een
warme en intense belangstelling uit naar
het verspreide corps oud-gedienden, dat ons nog
is overgebleven uit de dagen van het prille begin
der film. De gesprekkeu met de leden dier oude
garde worden tot een merkwaardige verzameling
historische documentaties en ook wel in zeer veel
opzichten tot een openbaring. Hoe meer men met
deze pioniers te doen heeft, des te meer betreurt
men het, dat het verslag zich tot de uiteraard be
perkte ruimte van een weekblad moet bepalen
en ook, dat men ze niet allen aan het woord kan
laten. Want zelden zal het voorkomen, dat de bron
nen van een stuk cultuurgeschiedenis nog zoo dicht
te benaderen zjjn en zelden zal het mogelijk bUjken
een voor het nageslacht zoo interessante studie
dermate by den oorsprong te verkennen.
Drie veteranen hebben ons in de gelegenheid ge
steld van het voor-historisch tijdperk van les
temps héroiques" der film te gewagen. Dat zfl,
die niet aan het woord kwamen dit mogen be
schouwen als een Saluut l" aan alle baanbrekers»
on-corps!
F. A. BfUggeraih
LORA'M.... het oude Flora" van vóór
n*- den brand in 1003 verrast met dezen naam!
Het antieke caf'-conc'" zooals wij het bij de
eeuwwisseling kenden. Tafeltjes, consumptie, een
dameskapel, nummers".... een schuin achter
in de zaal een vreemd apparaat, dat trillende,
primitieve beelden op het doek wierp, waarnaar
de generatie der pofmouwen en gekleede jassen
in ongeloovige verbazing staarde. Het is een idee
waaraan wij ons nog steeds niet kunnen wennen,
dat de film die zoo geheel van ons" is, ook toen
reeds bestond en met aandacht luister ik naar den
stillen, matigen man die zijn herinneringen ver
zamelt en ietwat moeizaam onder woorden brengt.
Wat zal ik u zeggen het is voor mij een
afgesloten chapiter..... ik heb sinds jaren niet
meer met de film te maken en mijn gedachten
concentreeren zich reeds lang op geheel andere din
gen." Maar wanneer de interviewer voorzichtig
begint te vragen eühet verleden geleidelijk aan
uit den nevel tevoorschijn treedt, dan wordt on
gemerkt het verhaal vlotter en het betoog leven
diger. Jaartallen, namen, feiten volgen elkaar
steeds sneller op en voor wy het weten zitten wij
midden in de fin-de-siècle" periode.
Eind '07 ging ik naar Engeland", vertelt mijn
zegsman, om het vak te leeren. Bij de
WarwickTrading Cy. begon ik films te maken.... d.w.z.
ik stond achter het opnam'etoestel, Verzorgde
?het ontwikkelen en afdrukken en vertoonde
tenslotte zelf mijn producten." .
Een oogenblik stokt de aandacht van den
ondervrager bij een dergelijke universaliteit n
voor zijn oog ontrolt zich de eerbiedwaardige
waschujst van medewerkenden, die tegenwoordig
iedere film inluidt. Vertoonde.... ?" Ja zeker
ik vertoonde ze zelf * dikwijls in drie theaters op
n avond. Het ras der f Urn-operateurs moest nog
geboren worden en zoo sjouwde de filmmaker in
dien tijd zijn projectietoestel en films netjes in een
. hansom" om op verschillende punten in de stad
zijn nummers hoogst eigenhandig af te draaien.
Ik zeg: eigenhandig"?want de toestellen werden
toen nog met de .hand bediend en ik verzeker u dat.
het geen sinecure was! Uit dien tijd dateert ook
deze curieuse foto, waar u meine Wenigkeit" als
aankomend jongeling achter de camera in
eenantediluviaansche auto ziet. zitten. Ik volgde n.l. een
andere auto, die voorbestemd was om van de rotsen
Jaspers etaleert
de allernieuwste modellen echte Jaspers lampen"
voor .het licht-selzoen 1935-1936.
JASPERS
CEINTUURBAAN 3O8
AMSTERDAM. TEL Z1OO6
in zee te storten. Zooals u kunt nagaan: een
praemature voorlooper van de latere Amerikaansche
sensatiefilms.... tja er is nou eenmaal niets
nieuws onder de zon i"
Het was een drukke tijd" vervolgt de geïnter
viewde; ik filmde als reporter alles wat los en
vast was, hoofdzakelijk actualiteiten en
natuuropnamen. ... heel Europa door, tot zelfs op IJs
land. ... l In 1008 nam dit roerige leventje een
eind mijn vader stierf en ik had de heele affaire
met haar lusten en lasten op eigen schouders te
nemen. De lusten waren vele.... de lasten niet
gering l Filmen was in die dagen iets anders dan
nu het had de thrill van het onbekende van
het avontuur. Maar ook de hemeltergendste be
zwaren l Ik was een brutaal broekie destijds, vol
durf en enthousiasme. Bouwde een eigen studio"
in Sloterdijk, huurde mijn spelers en draaide dra
ma's. ... in het zakformaat van dien tijd wel te
verstaan t En daar zat zoo wat ellende en tegen
spoed aan vast! Ik heb het betrekkelijk lang vol
gehouden: met do Bouwmeesters, Lageman, Caro
van Dommelen en Chrispijn gedraaid.... De
greep", De gebroken spiegel" en dergelijke dingen
meer. Toen moest ik tenslotte het hoofd in den
schoot leggen en trok ik mij in de exploitatie en
filmverhuur terug. En zooals ik u zei: sinds jaren
ligt ook die periode achter nuj en ben ik een filo
sofisch toeschouwer geworden..;."
Aldus het ? verhaal van den oudste der oude
gardisten t
Theo Frenkel 8r«
EEN ander milieu een andere verschijning l
Elegant, jeugdig, ondanks het grijze haar
v
levendig van gebaar en expressie, waarmee de
bestudeerde, verzorgde tooneelspelersdictie vreemd
contrasteert. Rondom schilderijen cu kunstvoor
werpen. Onder alle vriendelijkheid echter geen
merkbaar enthousiasme om weer in het licht der
publiciteit te treden. Waartoe? De f Urn schijnt
het buiten mij te kunnen stellen en ik kan, god
dank, rustig en onafhankelijk mijn eigen weg gaan.
Niet dat ik geen films zou kunnen of willen ma
ken. ..." Even vlamt de blik op en kleurt het rozige
gelaat zich hooger. Om den dit-en-dat niet....
maar, taisons-nous ik wil daar niet meer over
spreken l"
De interviewer manoeuvreert handig om het
onderwerp heen praat over oude tijden, infor
meert naar verschillende schildergen, door den
heer des huizes gemaakt. ,.Ja -?dat is een onuit
roeibare liefhebberij van me, van huis-uit ben ik
eigenlijk schilder;... Quellinus-school en zoo, ziet
u?" Precies J" luidt het listige antwoord. Zoo
als trouwens ook de meeste filmers.... Fritz Lang,
Murnau...." en dan met een zacht en overgang:
Hoe kwam u eigenlijk van het schilderen tot de
film?" De geïnterviewde byt". Via het tooneel.
Eerst heb ik de ,',Btthne" gediend.... dat kon nou
eenmaal niet anders: een familiekwaal! Zoo speel
ik op eerigoeiendag (het was in 1008) in Brussel een
n-acter.... met Harry Baur waarachtig, nou
ik me goed bezin. Daar komt een Fransche meneer
? (Vervolg pag. 6)
Hoes men In den oertijd filmde: met een g/eter
maakte men regen, en gén bloscoopganger, die door
hei cotipéraampjt de hoornen zag voorbljsnellen, ver
moedde hóe zij Inderdaad voorbij dt vast opgestelde
camera waren gesneld T'
Veertig jaar film J
T TEERTIG jaar is het geleden dat de gebroeders
^f Lwnière in de kelders van het Grand Café"
aan den Boulevard des Capucines hun eerste
filmprojecties op het doek wierpen en de ziener, die
hun toen verklaard zou hebben, dat zij met dit
bescheiden duwtje een cultuur tot omwenteling
brachten, zou hun eerzame wetenschappelijke haren
te berge hebben doen rijzen. Xochtans stond het in
de sterren beschreven. Het locaal-treintje dat vreed
zaam La Ciotat" kwam binnenstoonun, maakte de
baan vrij voor duizenden botsingen, treinmoordcn,
achtervolgingen en ontsporingen. De sproeiende tuin
man uit L'arroseur arrosé" opende de sluizen
voor overstroomingen, dijkdoorbraken tot en met
den Roode-Zeedoortocht en den Zondvloed. De brave
werklieden uit La sortie' des U eines-Lu miére"
bleken de voorhoede van onafzienbare menigten.
Velen onzer zijn met de film opgegroeid, hebben
verbaasd het rijzend wonder zien wassen" en er zal
wel niemand zijn, die nicfdiep onder den indruk is
van deze phenomenale ontwikkeling. Voor- en tegen
standers zullen gelijkelijk moeten erkennen dat het
hier een cultuur-evenement geldt dat zijn wederga
zoekt en zoo,ooit dan zijn bij déze herdenking een
terugblik en een meditatie gerechtvaardigd.
Zoo heeft dan ook De Groene" gemeend haar
aandacht aan dit jubileum te moeten wijden en een
extra ruimte voor het onderwerp af te staan. Men zal
er verschillende vooraanstaande figuren uit heden
en verleden der film aan het woord hooren vete
ranen en nieuwlichters uit bedrijf en avant-garde.
Ieder hunner zegt wat hij op het hart heeft al dan
niet polemisch.... de redactie meende in deze een
iegelijk het volle pond te moeten tocmeten. Dat het
moge bijdragen tot de verheldering der 'begrippen
en tot heil van het machtige cultuurverschijnsel, tcelks
veertigjarig jubileum wij heden herdenken!
K
Er is maar n Jaspers' op de Ceintuurbaan.
PAG. S DE GROENE No. 3045