Historisch Archief 1877-1940
BOUWTERREINEN en HUIZEN
te koop in het Centrum der Gemeente.
Inlichtingen: PARK KERSBERGEN
Kantoor: Montaubanstraat 4, ZEIST
achter" die zich als Monsieur Charles Path
voorstelt en me wil engageereu om in een f Urn te spelen.
Wie was Charles Pathéen wat was berhaupt een
film? Ik had er geen al te heldere voorstelling van,
maar het honorarium deed mijn hart stilstaan.
Evenwel het kon onmogelijk! Ik had contracten
loopen in Engeland?moest den volgenden avond
in. Glasgow spelen. De heer Pathélaat niet los
ik moest en zou komen, al was het alleen maar
morgen. Bekent me voor, dat ik 's avonds in Glas
gow kon z|jn....enfin» ik zwichtte en keek den
volgenden avond stupéfait naar do bankjes, die
ik zoo snel bad verdiend. Dat was de aanloop, ik
wilde meer van die cinematograaf weten en toen
mijn contracten afgeloopen waren, vernieuwde ik
ze niet, maar begoa over filmen te denken. Mtfn
systeem in zulke omstandigheden is mijn heele
leven door altijd hoogst eenvoudig geweest: Ik
kuierde de straat op, floot een deuntje en ver
trouwde op mijn goeie gesternte. En waar zou me
dat anders doen belanden dan bij Mr. Hepworth,
een der eerste f Umindustrieelen van Engeland ? Ik
stelde dezen heer voor mij een proeff Urn te laten
maken.... gratis l Ik schreef?na bekomen ver
lof een scenario, scharrelde spelers bij elkaar en
draaide. Het resultaat was een contract.... et me
voila: een filmer! Het ging primitief toe in die
dagen maar ik verzeker u, dat je het vak tot
in de puntjes leert kennen. Een film als voleindigd
verbeeldingsproduct vóór je te zien ze als
scenario planmatig uit te werken?regie te voeren,
mee te spelen, in geval van nood den operateur
te vervangen.... het wil me zoo voorkomen, dat
dit je een kijk op het procédégeeft, die op geen
andere wijze te verkrijgen valt, en ik ben
nog steeds van meening, dat een aldus verkregen
ervaring van enorm nut is voor latere prestatie."
Inmiddels heeft de heer Frenkel al pratend een
stapel albums, mitsgaders eenige mappen voor den
dag gehaald en in minder dan geen tijd zwemmen
wij in een zee van foto's, vergeelde prentjes uit de
oude doos» scherpere conterfeitsels uit latere jaren.
Maar alle zonder uitzondering stills" naar ge
maakte films. Stills" met wanhopige dames en
heftige hoeren met bosschen, kamers, stranden
en gevangeniscellen. Met bankiers, Kniertjes,
cocottes en Napoleons.... een lawine van drama's
en comedies, waarnaar de interviewer min of meer
verbijsterd staart. Met een achteloos gebaar veegt
Frenkel telkens een stapel van de tafel en vervangt
ze door nieuwe - al-maar door vertellende. Welk
een bewogen, avontuurlijk, interessant leven ! Van
Hepworth-film naar de Cinema-Color.... om u te
dienen: de kleurenfilm in optima forma. Filmen
in Nice filmen in Marokko, filmen in Brighton,
f Urnen ha Berlijn,; filmen in Holland. Namen,
namen, namen! Gustav Froelich,'Erna Morena,
Hans Marr, Mevr. Mann, Louis Bouwmeester,
Mevr. de^Boer-yan^Rijk.... En onder alles door
dieii sterkeu, hechten band mut het theater, die
het bloed doet kruipen, waar het niet gaan kan....
Wij praten uren achtereen over feiten en ge
beurtenissen, genoeg om een klem boekdeel te
vuUen. En do interviewer gaat heen in de overtui
ging een stuk filmhistorie te hebben meo-beleef!
vol spijt, dat hij niet «Hes kan noteeren.... !
Joan Gtldemeycr
EEN heel andere verschijning een buiten
beentje oen origineel! Lange, schrale, vitale
figuur met het lenige, bewegelijke gelaat van een
Buziau en het nuchtere inzicht van den zakenman.
Een noncholant-ironische allure, die graag de
dingen bij hun goed-HoUandschen naam noemt.
Ziedaar de merkwaardige persoonlijkheid van den
heer Gildomeyer, een dier wonderlijke
dubbelnaturen, eenerzSjds bogaafd met een helder com
mercieel instinct, anderzijds bezeten door een
ongeneeslijke hobby.... de film! Met eenige ver
bazing ervaart- men hoe dit leven door beide uiter
sten heen wist te laveeren, vol respect voor het
n, vol enthousiasme voor het andere. Ik had
een exportzaak, zooals ik trouwens nog heb,"
aldus vangt dit levensbericht aan, en mijn eerste
contact met de film was, dat ik ze in blikken doozen
pakte en naar Indie* stuurde. Dat was in 1010. Toen
werd ik langzaam maar zeker dooi* de fUm inge
palmd : Aflta Nielsen verscheen op de programma's
en ik was filmisch" gesproken een verloren man.
Achter de coulissen bemoeide ik met me theater
exploitatie, draaide films in Holland en leverde ze
vervolgens aan Indië, een zaak die uitstekend mar
cheerde. Maar mijn vingers begonnen te jeuken
om hot zelf te doen", ik ving aan met scenario's
te schrijven en ik leed reeds aanstond aan de kwaal
van lederen scenarist: de realisatie bevredigde me
op geen stukken na. Allons.... dan zelf filmen!
Ik maakte Danstragedie", Gloria Transita",
Koningin Elisabeth's dochter".... alles eigen
inventie. De dingies sloegen enorm in, Gloria
Transita" liep jaren in de theaters.
Hoe ik filmde? Och hoc filmde je in dien tijd?
Op de wielerbaan aan den Zeeburgerdyk in den
tuin van Kunsten en Wetenschappon" te 's
Gravenhage, waar mijn studio uit acht schragen on
twaalf planken bestond. Maar n ding heeft me
nooit losgelaten: het verband tusschenfUm en mu
ziek. Ik ben een verstokt opera-maniak en in iedere '
f Um waren muzikale motieven aanwezig, die ik zoo
mogelijk bij de projectie realiseerde.... door zan
gers en musici dan wel te verstaan, ook wel door
een draaiorgel i En n ding zeg ik je, waarde
heer: ik zit nog vol plannen en ik laat het daar
niet bij.... wacht maar eens af! n nou heb ik
nog wat anders te doen de zaken gaan vóór hot
meissie.... auplaisir!"
ZOO defileert dan de oude garde aan ons
voorbij robuste figuren uit een bijna
legen'darischen tijd.... ieder met een eigen persoonlijk
karakter: de technicus, de artist, de zakenman,
maar allen merkwaardige voorbeelden van dien zin
voor aanpakken en durven, welke bij rechtgeaarde
pioniers past. En (althans wat de beide laatsten
betreft) een bevestiging van het parool der vieille
garde", die (misschien!) sterft, doch zich stellig
niet overgeeft.'...!
L. J. JOBDAAN
CHAMPAGNE KRUG
Agents: f. Onnes & Zn. Groningen
Filmwezen in Nederland
TN bijna 63.000 bioscopen, over de geheele wereld
j[ verspreid, die dageUjks door circa 20 mUlioen
menschen worden bezocht, projecteeren de appa
raten, uitgerust naar de eisenen der snel
evolueerende techniek, meer dan 150 mUlioen meter films
per dag.
In deze enkele cijfers ligt de veelbewogen ge
schiedenis der cinematografie besloten en er wordt
door gedemonstreerd, welke een belangrijke factor
het filmwezen in het bedrijfsleven is geworden. Op
dezen economischen kant mag ook wel eens ge
wezen worden, vooral in deze dagen, nu zoo uit
voerig over de beteekenis der cinematografie in
maatschappelijk, cultureel en aesthetisch opzicht
wordt uitgeweid.
Wat ons land betreft, konden wij tot nu toe nog
niet bogen op een filmproductie van enigen om
vang, maar wel konden wij trots zijn op de outillage
onzer bioscooptheaters. Zelfs ha kleine
provincieplaatsen zijn in den loop der jaren bioscopen
ge*bouwd, die zoowel architectonisch als wat de in
richting betreft, in de groot c wereldsteden geen
slecht figuur zouden maken..
En wat het Nederlandsche film- en bioscoop
bedrijf vóór heeft op alle cinematografische onder
nemingen hi het buitenland is, dat er hier te lande
een organisch geheel is gevoimd, dank zij de hechte
samenwerking, welke de Nederlandsche
BioscoopBond tusschen filmproducenten, filmverhuurder»
en bioscoopdirecteuren heeft weten te smeden.
Deze eenheidsorganisatie is, althans op film
gebied, een unicum in de geheele wereld. Daaraan
dankt Nederland, dat het peil dor bioscopie hier
te lande tot een veel hopger niveau is opgevoerd dau
in het buitenland, waar filmverhuurders en bios
coopdirecteuren elkaar in tegenstrijdige organisa
ties bekampen.
Het korte bestek van dit artikel laat niet toe
over de werkzaamheid op velerlei gebied van den
Nederlandschen Bioscoop-Bond uit te weiden. Ik
volsta slechts met te herinneren aan den strijd,
dien de Bond kort na zijn oprichting in 1010 heeft
aangebonden tegen den stroom van z.g.tendenz.
films, waarmede Duitschland toen de Nederland
sche fUmmarkt overstroomde, aan de geslaagde
acties van den Bond om opvoering dor
vermakeUjkheidsbelasting tot een ondrageUjken last tegen te
gaan, aan de bemoeiingen van den Bond om,' ter
verdwijning van vroeger bestaande willekeur, uni
formiteit m de filmkeuring te brengen.
Zeer ten onrechte heeft m'en wel eens den
Nedolandschen Bioscoop-Bond aangezien voor een
vechtorganisatie", doordat men den
hardnekkigen strijd, dien de Bond in den loop der jaren ge
voerd heeft tegen belemmeringen, die aanvanke
lijk van overheidswege en vervolgens ook door hen,
die een vooroordeel tegen de film hadden, de bios
copie ha den weg waren gelegd, als zijn eenige be
moeienis beschouwde. Doch de leiders van den
Nederlandschen Bioscoop-Bond zijn zich er van
bewust, dat zij door een straffe reglementeering
met een eigen rechtspraak en door de ordenings
maatregelen uit den laatsten tijd, door den vrijen
wil van alle bedrijfsgenooten in het leven geroepen,
organisatorisch baanbrekend werk hebben ver
richt.
A. DE HOOP
? Dir. Nederl. Bioacoajï-Bond
WAT E R S P O R T
NU een nieuwe
ALBIN
BOOTMOTOR
voor zeil- of motorboot
Het beste Zweedse fabrikaat
U Itvoerigjd rükwerk gratis bij:.
N.v. Handel-Mij. v/h
M. JOOSTEN & Go
Amsterdam-C Singel 279 tel. 37225
\
Seniotfcfflm anno dazumal
HALLO... HALLO ..!
JuLier net lilmj
ournaa.
VEËHT1U jaar cinematografie
betekent tevens 40 jaar
filnijournalisüek. Want slechts
weinige maanden nadat Luniièru in
Parijs zijn levende fotografieën dun
vulke getoond had. werd aldaar de
eerste . journaalopname gemaakt en
wel de plechtige opening van een
nieuw spoorlijntje. En in hut voorjaar
van 18Üvervaardigden de gebroeders
Skladanowski te Berlijn met een zelf
vervaardigd toestel van reusachtige
afmetingen het aflossen van de wacht
vuur hot Paleis van den Keizer. '
Bij een bezoek aan Berlijn, ongeveer
vijf jaar geleden, heeft de toen nog
levende der beide broeders. Max
.Skladanowski mij het toen door hen
gebruikte toestel getoond en ik heb
mij afgevraagd, hoe 't mogelijk was
met een dergelijk apparaat een actu
ele filmopname te vervaardigen. Een
kolosaal voetstuk met daar boven op
een grote vierkante kast met oen
draaiorgel-slinger. Dank zij de stevige
constructie stond de opname waar
van een copie thans nog in mijn bezit
is dan ook rotsvast, d.w>z. niet
alleen, dat de opname in het geheel
niet trilde, maar ook, dat het gehele
gebeuren van n standplaats af was
opgenomen. '
Veel is er sinds die tijd veranderd.
De opname-toestellen veranderden.
In de wereldoorlog verschenen de
eerste hand-camera's, die snelle ver
plaatsing, mogelijk maakten en een
beweeglijke reportage tot gevolg
hadden. Tot de eerste zware
geluidsfilmcamera's ons tijdelijk weer aan de
plaats vastnagelden.
De operateurs veranderden.
Zy ontwikkelden zich van technici
tot journalisten.
; Het publiek onze acteurs en
actrices -r- veranderde.
Er was een tijd, dat zij meenden
verplicht te zijn?zodra zij zagen,
dat de camera op hen gericht was
om te wuiven. Dat was het tijdperk
der wuifjoui'iuuils. In 1935 wuift men
niet meer. men durft reeds zelf
bewust in het camera-oog te kijken.
De snelheid veranderde.
Was er in 1920 nog oen gehele dag
nodig om n enkele copie van een
actuele opname gereed te maken; in
1035 rollen de copioën bij tientallen
binnen enkele uren de fabriek uit en
kunnen dezelfde dag nog tot in de
uiterste lioekon van het land worden
vertoond.
De belangstelling veranderde.
Ook de belangstelling van de pers.
Eerbiedwaardige dagbladen die
voor enige jaren nog huiverig waren
om hun gedogen kolommen door
prentjes op te vrolijken exploiteren
thans actualiteiten-theaters.. En 't zal
niet zo lang meer duren, of we zullen
Njjland en Meerum Terwogt
be-koptelefoond achter de geluidsfilmcamera
zien staan. ?
Er veranderde nog veel meer te
veel om in deze korte bijdrage van
het filmnummer van De Groene te
vermelden. Bovendien heb ik geen
tijd meer.... Hét film journaal roept!
Ik moet.de filmopnamen gaan voor
bereiden, die gemaakt zullen worden
van de aankomst van Louis Lumiére
in ons land.
Louis Lumiére, de geniale uitvinder,
die de theoretische oplossingen der
bewegende fotografieën in een
practische vorm wist te gieten.
Louis Lumiére, aan wien het film
journaal zijn bestaan te danken heeft.
B. D. OCHSE
Dir. Filmfabriek Polygoon
DE FOTO'S
Boven: een hevig vliegongeluk uit n
sensatiefilm van voor twintig jaar. Mid
den: Melna Irvten en Louis Clmberg in
Danstragedie". Onder: F. A. Nöggerath
filmt, gezeten In een auto". :."? .
de cinegrafie geeft thans luid blijk
van 'n veertig-jaar-feest, het is duid'lijk
na wér veertig jaar
is d ft steeds nog waar:
goede films? *) kijk uit naar de uitkijk!
(*) dan WMk t llot huntpn bondage"
tt»»
V .', ,* ,.
*J
PAG. 7 DE GROENE No. 3045