Historisch Archief 1877-1940
'
Y?
i.il
De avant-garde
na 40 jaar filmgeschiedenis
Nabetrachting en
vooruitzicht
IX de herdenking van den glorieuzen
opnmrsch van deze 40 filmjaren
past liet du avant-garde een be
scheiden plaatsje in te nemen. Niet,
omdat zij als overwonnene achter den
zegekar der triumfators dient te wor
den gespannen, maar wel omdat zij bij
openbaar vertoon en tevreden her
inneren haar vooruitgeschoven positie
gaarne aan anderen overlaat.
Misschien zijn er velen, die een graf
schrift op do nvnnt-garde bij dit
40jarig herdenken beter op zijn plaats
hadden geacht. De tijd der beelden
stormers, of wel van hen, die niet
wisten, hoe gek ze hun camera moes
ten houden," ligt naar het schijnt ver
achter ons. En ook de toekomst be
hoort veeleer aan de mannen der
wetenschap, de ingenieurs, die straks
het bewerkte celluloid zullen
stoffeeren met kleur en perspectief.
'//ij, die in de film gelooven uit .ar
moede, hebben met de avant-garde
reeds lang afgedaan. Voor hen was
deze heele beweging, ontstaan uit
gemeenschappelijke verontwaardiging
en gedragen door gemeenschappelijke
geestdrift, een soort nieuwlichterij
zonder achtergrond, een doeUoos zwer
ven van de camera, een door elkaar
gooien van beelden op het witte doek
hoe gekker, hoe mooier, Voor hen
bepaalde de mate van nauwkeurig
heid, waarmee de werkelijkheid werd
afgedrukt, de groei van de f Urn.
Twintig jaar lang kon de handel in
bedrukt celluloid zich ontwikkelen,
zonder in deze ontwikkelingsgang ook
maar in het minst te worden gestoord
door eenige zelfcontrole. De gedurfde
middelmatigheid riep een filmkeuring
in het leven, de vlakke veelzijdigheid
kreeg rechtvaardiging in theorieën
over dagdrooinvervxüling en de vlucht
vuur het luchtledige van dezen tijd.
Kn trouw betaalde men zijn obool
voor dit zwart-wit panopticum des
levens, gedreven door het zoet ver
langen, zoo dichtbij als slechts mogelijk
was onder de tcerheden en verschrik
kingen .der wereld te mogen ade i on.
twintig jaar het
geloof zich baan in de rijkdom van
de film. Wanneer in Frankrijk, nu
ongeveer twintig jaar geleden, de jong
gestorven Louis Delluc zijn reeks arti
kelen begint, tegen het levende beeld
on voor de film, als hu zijn scénario's
schrijft en de jongeren helpt en steunt,
dan vindt deze daad binnen tien jaar
weerklank over de geheele wereld.
Allen, die in de film meer wilden zien
dan een levensschim, allen die geloof
den in de wonderlijke rijkdom der
verbeelding, schaarden zich achter
deze beweging. Het is niet noodig bijv.
het enthousiasme rondom de Filmliga
in de eerste jaren weder naar voren te
halen. Zij was een deel van een wereld
mouvement, opgeroepen door hen, die
geloofden in de rijkdom van de f Urn.
Dat dit réveil" samenviel met een
tijdperk op kunstgebied, waarin de
verste begrenzing als een beperking
werd gevoeld, heeft de
film-avantgarde den naam bezorgd slechts l'art
pour'l'art" te willen bevorderen.
' Tien jaar lang heeft de avant-garde
haar stempel gedrukt op de geschie
denis der cinematografie. Niet alleen,
dat elke nieuwe vondst de film ver
rijkte met grooter bekwaamheid zich
uit te drukken, ook de publieke opinie
dwong de filmproducenten een an
deren, beteren weg in te gaan. En zoo
ontstond de prachtige reeks films, van
Nibelungen tot Die Erde, van Kean
tot A Girl in Every Port, van G reed tot
de Wind van Sjöström, van
Sternberg's Snlvation Hunters tot Clair's
Het Strooien Hoedje. Het was niet
langer de machine pour refaire la
vie," die aan het woord was, niet het
levende beeldenspel, maar de film, die
zich vrij vocht van de realiteit en een
vlucht nam naar het ryk der ver
beelding.
VER de afgeloopen tien jaar kan ik
kort zijn. Op het ongunstigste mo
ment schonken ons de ingenieurs het ge
luid. Alle verworven vrijheid, alle
fantaisie werd met deze gift in n klap ge
kortwiekt. De slinger sloeg den anderen
kant uit en we kwamen weer in de
levende beelden-periode terecht. Al
leen met dit verschil by de vorige, dat
het thans op het witte doek nog
echter, toegaat dan vroeger. Een
enkele maal waagde een der
avantgardisten eens een poging zich vrij te
maken uit deze vergulde ketenen.
waarin du film gebonden werd; de
bekoring van het spektakel der
bedriegelijk nagebootste realiteit bleek
nog zoo groot, dat hut bij deze enkele.
pogingen moest blijven.
Kn thans de toekomst, liet kan zijn,
dat de film een tijd verschijnsel in,
juist geschikt om ons 20ste ceuwers
te vermaken en bezig te houden, oui
onze verwrongen zenuwen wat te ont
spannen en onze dagdroomen van
rijkdom, hartstocht en rechtvaardig
heid in vervulling te doen gaan. Voor
dit verschijnsel is veertig jaar een lang
tijdperk, want het is zeer wel mogelijk
dat reeds het volgende geslacht geen
belangstelling meer heeft in het
schaduwspel der werkelijkheid. In dit
geval zijn die tien jaren avant-garde
een mooie droom geweest, die niet in
vervulling ging.
Wanneer echter de f Urn "meer zou
zijn dan een smeerseltje tegen de
geesteswonden van den tijd, wanneer zij
zich uiteindelijk toch weer zou weten
vrij te maken om den weg te vinden
naar het r'uk der verbeelding, welnu,
dan ligt de geschiedenis der
avantgarde nog voor ons en zijn de afge
loopen veertig jaren niet meer dan een
aanloop geweest naar de ontwikkeling
der film als kunst. Wie gelooft in de
rijkdom van de film, gelooft ook in het
element in haar, dat zichzelf steeds
tracht te vernieuwen, en wie dit geloof
formuleert, zegt: Avant-garde".
MANNUS FRANKEN
Filmk
en
Een tedrijf op
IN du byna vierentwintig jaar, waar
in ik achtereenvolgens met het
theater-, verhuur- en tenslotte het
productiebedrijf kennis maakte, heb
ben geweldige wijzigingen plaatsge
vonden op ieder gebied. Hoewel men
gaarne geneigd is, te beweren, dat
deze evolutie in hoofdzaak zijn beslag
vond door de actie van buiten het
filmbedrijf staande lieden, die zich
opmaakten den volke te beleeren, zou ik
zoo gaarne in alle bescheidenheid er
op willen wijzen, dat zonder de be*
rocpsfilmers nooit iets bereikt zou zijn.
Typeerend was het, dat de Filmliga
in haar eerste prospectus beweerde,
dat films als Het kabinet van doctor
Caligari" het publiek nooit voldoende
bereikt hadden en men verweet dit
het filmbedrijf. Deze beschuldiging
werd toenmaals zonder voldoende
onderzoek klakkeloos als leuze ge
bezigd om de stelling te kunnen vol»
houden, dat de menschen in het film
en bioscoopbedrijf zouden bestaan uit
een groep conservatieven, die zich met
hand en tand verweerden tegen ver
nieuwing uit vrees voor het verlies
van enkele guldens. Hoe het in andere
landen was, weet ik niet, maar in
Nederland werden films als Caligari"
vele jaren voordat de Filmliga werd
opgericht, met alle risico's aan zulke
experimenten verbonden, door het
bedrijf zelf geïmporteerd en iedere
bioscoopdirecteur, zoowel in de groot c
, ' ? . f ? ? ' '''...v '? ..?'??>' ?
Wjftfen Jaar sex-dppeaf: de Nederfandsche actrice Emmy Arbous In een film uit 1920 en een Amerfkaansche girlln een hedendaagscne fi'"1
lilmexploi tant
gezonde oasis
PAG. 8 DE GROENE No.3041
steden als in de kleinste
provincieplaatsen, stelde er een eer in, vaak met
opoffering van hooge recettes, om
zulke films te vërtoonen.
Ik herinner mij, dat Dr. Caligari",
welke ik exploiteerde, door WHly
Mullens, toon nog werkendn onder de
firmanaam Albert Frères, les Hois
des Bloscopes", in het 2500 plaatsen
bevattende Gebouw voor K, en W."
te Den Haag werd opgevoerd. De pers
was zeer ongunstig. Vooral het Va
derland" publiceerde een critiek van
den. heer Ramakers, waarin Mullens
de hevigste, verwijten werden gemaakt,
dat hu het gewaagd had zulk een film
aan het Haagsche publiek voor te
zetten. Niettegenstaande de eerste
zeven dagen het theater bijna regel
matig uitverkocht was. werd de film
onder invloed van de fnuikende pers
niet geprolongeerd, hoewel hiervoor
alle aanleiding was geweest.
Ook hl Amsterdam, Waar de film in
de Union op den Heiligeweg werd ver
toond, was de pers lang niet mak. Een
der groote bladen noemde haar oen
film van den waanzin" en waarschuw
de het publiek voor dit boerenbedrog.
En niettemin vertoonden in de eerst»'
verschijningsperiode bijna 50 biosco
pen in alle deelen van Nederland ..Dr.
Caligari" l Wel een bewijs, dat de
bioscoopdirecteuren behalve het spek
ken van hun zakken, zooals hot
toenmaals heette, ook nog wel terwillo van
de film-evolutie iets aandurfden.
En zoo is het steeds geweest. Bijna
alle belangrijke oudere filmwcrkon.
die de Filmliga voor haar propaganda
gebruikte, waren met het volle risico
door het beroeps-filmbedrijf geïmpor
teerd en tot het publiek gebracht.
1 Wel is er veel veranderd in een
botrekkeiyk korte spanne tijds. Er is
waarschijnlijk geen kunst-industrie"
die, zooals de bioscopie, in 40 jaren
zich van een primitieve en geluidloozo
prenten-kiekkast heeft ontwikkeld tot
oen artistieke beeld- en
gcluidprojectie. Dit is evolutie in revolutie-tempo.
doch Gode zij dank is datgene wat o r
uit ontstaan is, geen revolutiebouw,
doch rust het op gezonde basis.
Het zijn kunstenaars, die deze
kunstindustrie noodig heeft om in
stand te blijven en een steeds
hougeren trap van ontwikkeling te be
stijgen. Zulke genieën zijn schaarsch.
niet alleen bij de filmkunst, doch bij
alle kunsten, het moge schilderkunst
of dichtkunst zijn. Doch evenmin als
men alle schilderijen en gedichten af
wijst ondat ze niet door een begena
digd genie zijn voortgebracht, even
min mag men alle films als onbedui
dend kwaUficeeren, indien ze niet door
het zeldzame genie" zijn gewrocht..
Het zijn juist deze zeldzamèn, die als
steun en voorbeeld dienen voor minder
begenadigde kunstbroeders, de ro
manciers, novellisten en vertellers.
Die evenals in de literatuur ieder naar
hun aard gewaardeerd worden. Het is
verheugend, dat de pers, die zich
vroeger, op enkele uitzonderingen na,
afzijdig of vaak onbillijk kritisch tegen
over de film stelde, de laatste tien
jaren door nauwer contact en dieper
onderzoek tot de overtuiging gekomen
is, dat in .de kringen der filmproductie,
gesteund door de overige onderdeden
van het film- en bioscoopbedrijf, het'
streven bestaat om, zonder de'econo
mische eisenen, te verwaarloozen, een
??steeds beter, steeds' hooger" te be
reiken. Dit elkander begrijpen kan
slechts leiden tot een vervolmaking
van hot wonder van Lumiere.
CHAftLES VAN BlENE
Dir. Tóbia Füm
3e DRUK IN 3 MAANDEN
VERKRIJGBAAR IN DE BOEKHANDEL
CONTACT - A'DAM
N/WWWWWWWWWWV/W
KIPS & Co. - SCHIEDAM
PLAATIJZEREN RESERVOIRS
BUISLEIDINGEN: SCHEEPS-TAMKS
AUTOGENE LASSGHINO
N.V.VERZEKERING-MAATSCHAPPIJ
/ OPGERICHT A2 1894.
- AMSTERDAM C-KEIZERSGRACHT 570
INBRAAK; &RAND:ONGEVALLEN EN
WATERLEIDINGSCHADEVERZEKERING.
ij
*> /
{'V t
TAPIJTEN
Ei\ GORDIJWEtf
CIIE M L JL K KARPET
240 x 340 centimeter 29.5O -g ft 7 5
200 x 275 centimeter.... JL«tr»
HAARVELOURS
KARPET extra-solide kwal.,
zeer modern, 225 x 325 cM.
MOqLETTE JLOOPER
in fraaie, Perzische dessins.
70 cM. breed, p. M. 3.85 2.5O
50 centlm. breed, per Mtr. 8.fc5
HANDGEWEVEN
DIVANKLEED zeer mooie
sort. 1 40 x 270 cM. 9.75 5.9O
HANDGEWEVEN
TAFELKLEED - nieuwste
uitv., 140x170 cM. 7.5O 5.5O
HANDGEWEVEN
KLEEDJES: steeds het
.nieuwste; - afmetingen
50x100 centlmeter....:...7.9O
GORDIJNSTOFFEN
imitatie handgeweven, 120 cM.
breed, per Meter O.75 0.5O
K'ZIJDEN .DAMASTEN
voor gordijnen, prima kwal., zeer
mod. dessins, p M. 3.50 2.50
BEDR. FANT. VOILE
met ruches, 90 centlm breed,
per Meter O.7O - Effen kunst
zijden marqulsette ? per Meter
ECHT LINNEN
CRETONNE prima kwaliteit,
120 centim. breed, per Meter
iaid
P- 1
jk
&
ge
.a
liet ?
WOLBY prima wollen
gordijnstoffen in moderne tinten, *
1.50 centimeter breed, p. Meter
JLMIT. HANDGEWEVEN
OVERGORDIJNEN
extra zware kw., per paar 4.9O
120x270 centimeter, per paar
detöenkorT
^j^r . AMSTERDAM . .
PAG. 9 DE GROENE No. 3045