Historisch Archief 1877-1940
Muziek
l1
Tf
l'
r
Opening van het
Amsterdamsch Concertseizoen
WILLEM PIJPER
rouwen en vrouwenleven
Muiter, ach Mutler, e$ hungert mich.
gib mir Brot, sonst sttrbt ifh."
>,Und als das Brot gebacken war.
Lag «to* Kind au/ der Totonbaht."
Mahler: Das irdisehe Leben.
HET officieele concertseizoen
1035?1986 werd op 3 October
j.l. in het Concertgebouw ge
opend met de uilvoering van een
symphonie, de vierde, van Bruckner,
Ter completeering van deze op het
eerste gezicht ietwat verbazingwek
kende geste, bevatte het programma
een dichterlijke beschouwing: van
Rudolf Mengelberg en een platte
grond van de structuur dezer gym*
phonie. vervaardigd door Eduard
Reeser. Als toegift bevond ? zich in
ditzelfde programma nog een druk
werkje van de N.B.V. (Xederlandsche
Bruckner Vereeniging) waarin men
onder meer kon lezen, dat het jaar*
lyksche Brucknerfeest der I.B.G.
(Internationale Bruckner Gesellschaf t)
in 1035 in Nederland plaats zou
vinden welke mededeeling of wel
heel erg laat komt, of een drukfout
moet voorstellen. De uitvoering van
de symphonie. onder leiding van
Bruno Walter, liet op het stuk van
klank weinig, wat de exactheid der
structuur en de expressiviteit der
tempi betreft zeer veel wenschen on
vervuld. De publieke belangstelling
voor de gebeurtenis was uiterst matig.
Tot zoover wat den uiteriyken kant van
dit seizoenbegin betreft.
TJET verschijnsel van de
Bruckner** renaissance (het woord is wat
groot voor het begrip, dit tusschen
haakjes) verdient iets meer belang
stelling dan deze niet bijzonder over
tuigende uitvoering zou laten ver
moeden. De negen symphonieën van
.Anton Bruckner ztfn ongemeen inte
ressante manifestaties van een uiterst
h^rok, soms grandioos, soms
huisbakken, eenerzgds bont-fantastisch,
anderzijds schoolmeesterachtig, maar
altijd en overal viriel
muzikantenbewustzijn.. Er valt over de
muziekhistorische figuur Bruckner van aller
lei op te merken, dat wellicht buiten
het kader van deze beknopte beschou
wing zou vallen. Men behoort hier
evenwel n ding in het licht te stellen,
als noodzakelijke aanvulling op de
lyriek, de theologie, de sociologie, de
halfzacht aesthetiseerende musico
logie en de schismatiek, waaraan men
zich ten behoeve van deze. voor een
indifferent publiek ontoegankelijke
muziekstukken te .buiten begint te
gaan: De beteekenis van Bruckner's
muziek voor het concertleven van
onzen tijd is uiterst gering. Mot diverse
kunstmiddelen kan men er voor een
kleine periode misschien wel in slagen
die beteekenis oen ietwat grooter
schijngestalte t P go ven. maar tot een
waarlijk' verstaan van Bruckner's
muzikale dialect kan het niet meer
komen: de concertbezoeker van deze
dagen hongert niet meer naar het
brood van zijn symphonieën. Men
begint voor Bruckner te ijveren,
vijftien, twintig jaar na Mengelberg's
Mahlercultus. En gén muzikale leek,
die deze campagne heeft meegemaakt.
kan meer in staat geacht worden een
eenigermate juist beeld van den,.
ouderen meester te krijgen. Voor
dezulken blijft Bruckner de
voorlooper. de wegbereider. Het triothema
uit het scherzo van deze vierde sym
phonie werd onzen melomanen bekend
als Des Antohius von Padua
Fischpredigt van Manier; het hoofdthema
uit de finale van deze zelfde sym
phonie. de langzaam schrijdende to
nica-qu int-bassen, de Sehubertismen
der tweede thema's, de eeuwig
tremoleerende opgepropte vuist emmen in
het strijkorkest, de behandeling van
het koper, de geforceerd»? climaxen,
de harmonische stapeltechniek
alles had men twintig jaar geleden al
by* Mahler gehoord. En teveel gehoord:
het werkt niet meer. Het is onrecht
vaardig tegenover Bruckner, toege
geven. Maar wat wil men ? het vonnis
is reeds ten uitvoer gelegd. Hooger
beroep op een .nieuwe communis
opinio zal niet baten: ..Als das Brot
gebacken war, lag das Kind auf der
Totenbahr."
OOVENDIEN is het uogenblik wel
. zeer onhandig gekozen: hoe wil men
adepten voor deze kunst kwceken op
een tijdstip dat oververzadigd is van de
cntaclysmen van klank, die met de
partituren van Mahler on Strauss
ontketend konden worden; op een
tijdstip dat mon geen rust, geert ge
duld, geen belangstelling, geen ener
gie, geen liefde voor de muziek meer
heeft? Men fabule?rt wat over hnogo
zedelijke waarden die in deze com
posities opgesloten zouden liggen;
men pronkt met duizend en een
zaken, die aan de hooge en doornige
staketsels van Bruckner's
symphonische levenswerk wel opgehangen
kunnen worden. Met de muziek heeft
dit alles ternauwernood nog iets te
maken.
Dit.is de jammerlijke, toevallig op
de muziek geënte, levensaesthetica,
het is de quasi-artistieke moraliteit**
philosophie, na en door de menig
vuldige dilettantische commentaren
op Beethoven in gebruik gekomen,
waaraan een melomane. doch in wezen
antimuzikale horde zich met harts
tocht overgeeft. Dank zij soortgelijke
beschouwingswijzen kon men in dit
land tot zijn matelooze
Mahler-overscha t tingen komen. Het procéd
wordt thans onveranderd op Bruckner
toegepast.
De muziek van Beethoven bezit zoo
ontzagwekkend veel specifiek muzi
kale ontroerlngsmacht, dat de essentie
van zijn scheppingen niet weg
gecommenteerd kan worden. Datzelfde cen
trum van muziek was by Mahler veel
geringer: zijn symphonieën begonnen
grooter en dieper te lijken dan zij
waren, dank zij het commentaar.
Maar een mode leeft slechts luttele
jaren; een geslaagde kumtdaad reikt
boven tijdsbegrippen uit. Nu de be
schermende laag lyriek om Mahler
heen weggevallen is, blijft slechts hel
werk van den muzikant over. (En i*
een componist ooit meer dan een
muzikant, in de juiste, ver-strekkende
beteekenis van het woord?) Thans
is men doende, den profetenmantel
om Bruckner heen tv drapeeren. Het
staat, op een afstand, som* machtig
indrukwekkend, maar het is monni
kenwerk. Bruckner is nooit op muzi
kale gronden populair geworden. Het
is: muziek voor musici, muziek otn U*
dirigeeren, om te spelen. Maar al*
muziek om naar te luisteren to
ongeserreerd, te mateloos, te breedsprakig,
?te onoverzichtelijk. Het
muziekbew astzijn, dat de schepping van Bruck
ner is: consequentie van
Schubertiaanschen musiccerdrift en nieuw-duitech
harmonisch avontuur, kon de concert
zalen korten tijd vullen In den kakel
bont opgesmukten vorm, dien Mahler
er aan gegeven had, met weinig den
ken aan zijn meester". Maar de re-'
naissance van den 'authentieken.
Bruckner, het ideaal waarvoor men
thans vrijwilligers tracht te werven.
berust op buitenmuzikale gronden.
En is deswege tot mislukking ge
doemd.
F* F. SINEMUS
. Leldschestraat 20-22
A M STERDAM-C.
UITGEBR. COLLECTIE
ULSTERS
VANAF Fl. 57.50
Shakespeare en
(Slot van pag. 13)
Shylock onmiddellijk de gelegenheid
waar in den kring van
Christenkooplieden in te dringen en Antonio
voorgoed aan zich te verplichten.
Het intieme karakter van de borg
stelling is in het geheel niet op wraak
berekend, maar juist.door zijn onbe
scheiden opzet vóór alles zakelijk.
Eerpt na het opstellen van de borg
stelling, die als eénig doel had Antonio
aan zich 'te verbinden, komt ten
tweede^ male de liefde den geldstrijd
vertroebelen. Zijn Jessica verlaat
hem om een Christen-edelman te
kunnen trouwen, en dan pas, in
wanhoop', door een ieder verlaten,
vol. opgekropte gevoelens, die hu
niet meer baas kan» mengt Shylock
in zijn zakelijke problemen gemoeds
motieven : zijn wraak tegen de Chris
tenen, .die hem zijn kind ontnamen
en met haar een deel van zijn bezit.
Hu tracht dan zijn verzet op .den
eenige, óp wien hy toevallig vat heeft,
bot te vieren, n.1. op Antonio.» Zoo
wordt hij onzakelijk, en eischt dingen,
die buiten zijn recht behooren te
liggen. Nu zij beiden een easehtieele
fout maakten in hun ouderlingen
strijd, .wordt ten slotte Antonio
degene, die. de overwinning behaalt.
Niet omdat hy edeler, ruimer of
zuiverder ziet. maar omdat hij tot de
groep behoort, die in Venetiëin
aanzien staat, en omdat zijn vriend
schap en Uefde hem steeds worden
vergoed, zijn houding door elkeen
wordt gebillijkt, waar deze in over
eenstemming is met de heerschende
opvattingen. Shylock staat hiertegen
over niet zoozeer als Jood. dan als
vreemdeling, als iemand wiens wezen
niet past in de hem omgevende
wereld. Zyn liefde wordt met onver
schilligheid en harteloosheid beant
woord, zijn drijfveeren worden niet
begrepen. Zoo moet hij het als eenzaam
man, zonder warmtebron om op
terug te kunnen vallen, wel verliezen.
Maar niet omdat zyn handelwijzen
typisch Jpodsch z^jn, maar omdat
er voor zijn gevoelsuitingen geen
plaats is in de geschilderde
Venetiaansche samenleving. ?
De strijd van Antonio en Shylock
is zóó gezien een strijd waarin liefde
en haat den doorslag geven. Deze
strijd vindt plaat» in het innerlijk
wezen en kan niet tot een volkomen
uiterlijke verzoening, komeni zooals
in Romeo en Julia geschiedt, Shake
speare's treurspel van liefde en haat.
Doch in de liefde van Lorenzo en
Jessica, als een van de drie minnende
paren, duidt Shakespeare wel degelijk
.aan hut* op den duur een strijd
tusschen groepen van de meest uit
eenloopeiidc levensbeschouwingen zich
door liefde laat overbruggen.
J J
DE TIPGEEST
Bilderdijkstraat 77/85
Massa Verkoop Dekens
tegen ongekend lage prijzen
Onze 40-jarige reputatie garandeert U prijs en kwaliteit
ALHAMBRA
Première In Nederland Vrijdag 11 October
MARCELLE CHANTAL in
ANTONlA
Romance Hongroise" ~. Muziek Paul Abraham
| EEN FRANSCHE SUPERFILM VOL CHARME EN JEUGËH
TOEQANQ 18 JAAR
SCHIPHOL
[ezi'eii door
vrouweiioogen
IS het n xvrl win* K«*ln>uiil. iln'l dr
petemoei van ..\HsrhrpoM ?»!? zich
plotseling met mv leven inliet ? l >>il
in uw voortuintje <>en gouden stal if.
karos stilhield, getrokken door /.es
betooverende witto mui/en, eit tint gij
naar het bal gereden werdt. wnar
klokke twaalf een adembenemend
evenement zou plaatsvinden met een
prins en een muiltje?
Mij is het gebeurd.
Maar laat ik bij het begin beginnen.
Ik woon op Schiphol, en ik ben er zo:>
.thuis, alsof ik nooit ergens anders heb
gewoond. Dagelijks worden mij allerlei
geheimen geopenbaard, waarvan ik
het bestaan niet vermoedde. Ik heb
over het geheele terrein gewandeld.
alle hangars, .alle werkplaatsen, kan
toren, stations bekeken. 'Ik ben in
(stilstaande) vliegtuigen geklommen.
heb meteorologische waarnemingen
gedaan, tallooze kopjes koffie gedron
ken in het vrooiyke restaurant bij hel
terras, met steeds weer andere belang
wekkende menschen uit de ylicgwercid.
Ik heb den Chinees zien dalen en de
Kings Cub zien opstijgen. Daarover
later.
.Nu geviel het, dat ik op den toren
. stond. De: toren op Schiphol is hot
halfronde uit bouwsel* vanwaar de
vertrek- en andere seinen aan de vlieg
tuigen .worden gegeven. Juist had ik
gehoord op welke wij/e 's H vond* de
vliegtuigen hun weg vinden, doordat
de toegangswegen" naar het lan
dingsterrein op bepaalde p wit on t nut
diverse lichten zijn bebakênd. ;
- Op dat oogcnblik MIK ik di»n tloktei*
aankomen. IV dokter isVi-n pl
en ik'-vernioeddfilal hij i'fn
pittige upihefking'/ón maken over mijn
hoog standpunt. Maar dat duod h ij niet.
Hij had iemand meegebracht ? on. zei:
REEDS eerder is al eens de aandacht
gevestigd op de nieuwe manier om
hoeden en japonnen te garneeren,
namelijk met soutache en koord. De
linkerhocd in soepel roodbruin vilt toont een
der beide nouveauté's, door de plooi in 't
midden vast te zetten met zwart soutaehc,
dat even op den rand valt. ?
De onderste hoed is van zwart vilt met
opgeslagen rand, een lange zwart met groene
veer staat ei schuin op. Het is prettig te
eonstatcercn, dat er tenminste ook nog
draagbare hoeden worden gemaakt, naast
rlen overweldigender! toevloed van
meer exotische modellen, die toeh
«?ehter hing niet voor iedereen ge
schikt zijn.
C o m plet en hoed rechts
hebben dikke koorden . ^P langs
koord
van
c e i
nsiiè'de
(liamant
bezaaid.
hals en bol. Het
vormt de sluiting
het eapeje. Du
tuur is van
met kleine
sterretjes
...Mag ik u oen colluga' van u voor
stellen?" . ?
De collega was Viruly. En Viruly
bleek uitstekend en forme. want hy
voerde terstond een gesprek, dat zóó
een nieuw . succesboek zou ? kunnen
worden. Kn hij inviteerde mij, om.
*H middags bij hem te komen eten. Wat
aUergc/elligttt was, maar kort. Want ik
kwam -een uur t o laat (buiten mijn
Huhuld). en hij. moest oen uur eerder
weg (ook huit,oa zijn schuld). Hij ging
namelijk dien avond examen afnemen.
En toen is hot begonnen, van de
petemoei van Assohepo.fis. Oftewel het
sprookje. Want dn lucht was nog net
In-H hli>i>k '/ahniiisc met.
\vnlknt in «h* vt-i-l»'. toen hel
!«
Op hel «luist civiul
stond een cenmotorig vliegtuig met
7.warte ge.ttalton t-i* omheen. Dat
waren examinandi: vliegei-s-in-spéen
marcpnisteh. Toen ik in het vliegtuig
zat en de motor het woord nam. zag
ik .vele lange beenén in en uit de
cockpit stappen, waarby n paar
constant aanwezig bleef: dat van
Viruly. Eindelijk wa« alles voor heb
examen gereed en wij startten, nadat
van deu toren het lichtscin K toe-,
stemming had gegeven.
Taxiën over het terrein: opstijgen.
Duizend keer » het beschreven; toch
heb. ik altijd weer een kleinen schok bij
het betreden van het hemelruim. En
nu is het. nacht. De machine ploegt
ri»Ki'hnatiK voort, de eabiruv is in
'Kehuld. V'ifuly's Hli'iii schivfuwt'
opmerk ing. d« ihavconiHt in bezip;
ii«te to seinen. '
Daar ligt beneden ons de aarde, zoo
PAG. 14 DE GROENE No.3045
PAG. IS DE GROENE N0.304S