Historisch Archief 1877-1940
rouwen en vrouwenleven
SCHIPHOL
S
ezien
?J.
oor vrouwenoogen
EMMY VAN LOKHORST
Een haven
E LEEN morgen, als ik door de
hall en de gangen van het
stationsgebouw loop, treft me
het opwekkende van de geheele om
geving. Er is op Schiphol in alles een
glans van optimisme. Het
luchtvaartprincipe berust uu eenmaal op het
begrip: Omhoog!
Daar loopt Van Veenendaal; in het
restaurant drinkt Duimélaar een kopje
koffie. Er is een va-et-vienfc van
menschen, die op reis gaan. Bloemen
uit Aalsmeer geuren in de manden.
De piloten van de Fransche,
Zwitsersche, Tsjechische maatschappijen
verbroederen zich met die van de
K.L.M. En al die gezichten hebben
iets gemeenschappeUjks: de aviatiek.
Die zit ze in het bloed, die straalt uit
hun oogen. Soms spat en tintelt de
cranerie van de jonge kerels, die tot
heldendaden bereid zijn. Soms is de
blik van een rustige vastberadenheid,
die den meer ervaren piloot kenschetst.
Maar allen houden ze van de lucht,
van de hoogte, van de snelheid.
Aan de luchtvaart zijn meer men
schen vérbonden dnn alleen piloten
en marconisten. Wat eraan vastzit,
eer een vliegtuig een tocht kan vol
brengen, begin ik pas te beseffen,
nadat ik eenige dagen door allerlei
technische wonderen ben rondgeleid.
In do eerste plaats geeft de heer
Dellaert mij een blik in de constructie
van het bedrijf.
Ik ben gemeente-ambtenaar," zegt
de heer Dellaert, die don scepter op
Schiphol zwaait, en hij lacht om mijn
verbazing.
Schiphol is een haven, een lucht
haven,-zooals Rotterdam een zeehaven
is. En de K.L.1VJ. is een reedery, een
luchtvaartreederjj. De gemeente Am
sterdam exploiteert Schiphol als ha
ven. De gebouwen die erop staan:
station, cantine, hotel, enz. zijn door
de Gemeente neergezet. Schiphol is
een openbare haven, waar ieder vlieg
tuig kan binnenkomen tegen betaling
van het havengeld (wisselend naar de
afmeting van het vliegtuig). De
K.L.M, is de voornaamste cliënte van
de Gemeente. Zóó staat de ver
houding."
Zijn er nog meer punten van over
eenkomst tusschen zee- en lucht
haven?"
Vele. In de zeehaven nemen de
schepen kolen in; hier wordt benzine
getankt. Bij do zeehaven zijn scheeps
werven voor herstel en bouw van
schepen. Hier heeft de Fokkerfabriek
haar montageloods, waar de producten
die aan den overkant van het IJ ge
bouwd z^jn worden gemonteerd. In
een zeehaven zijn jacht- en
zeilvereenigingen ondergebracht, op Schiphol
zijn de aero-clubs, de vereenigingen
van sport- en zweefvliegers. Er zijn
zeevaartscholen; wij hebben ook onze
luchtvaartschool, waar dezelfde leer
lingen van de Kweekschool voor do
Zeevaart hun opleiding van het Rijk
kragen als verkeersvlieger. En gemeen
schappelijke activiteit ontwikkelen
scheep- en luchtvaart ten opzichte
van navigatie, weerkunde. stuurkunde,
sterrenkunde."
nPERWIJL de heer Dellaert dit
?*? uiteenzet, komt een Duitach
Tankervliegtuig op het landingster
rein dalen. Terstond rijden uit de
hangars de tankwagens, om de ma
chine van nieuwe brandstof te voor
zien.
Er zijn hier op Schiphol bunker
maatschappijen, die hun eigen instal
latie, hun eigen personeel en opslag
plaats hebben. Een half millioen liter
benzine onder den grond l Met schepen
in de Ringvaart wordt de benzine
aangevoerd en in de ondergrondsche
leidingen gebracht."
Hoeveel menschen werken op
Schiphol?"
Ongeveer 650; daarvan behooren
550 tot de K.L.M. Hangars,
werkUe mode van morgen
De aanstaande tentoonstelling van
Chineesehe kunat in November te
Londen heeft haar invloed mede doen
gelden op de komende wintermode.
Chineeseh groen en goud zijn zeer
gevraagd, Nieuw in te richten interi
eurs worden bij voorkeur in deze tinten
gehouden en de bewoonsters kiezen zich
daarbij passende gewaden en juweelen.
Deze laatste in fade en turkoois, fraai be
werkt, sullen veel worden gedragen.
De japon links is van bovengenoemde.
groene kleur, uit gladde, wollen stof.
De ceintuur draagt een groot c gouden
gesp. Daaroverheen wordt een ruime
drie kwart loulre bontmantel gedragen,
die met een strik aan den hals wordt
gesloten. Bij den hoed ziet men duidelijk
Oosterschen invloed, hij is van groen
vilt, met zeer brcedtn, even opgeslagen
rand, door de puntbol is een groote
gouden pompoen gestoken.
De andere hoed toont de zoo moderne
veergarneering. Langs den kleinen zwar
ten vilthoed loopt een breed Schotsch
geruit fluweelen lint in beige, roode en
gele tinten. Een zwarte aigrette is zeer
flatteus langs den rand gelegd en valt
over het kapsel. Aardig is de groote bij
het lint passende strik, mits op een effen
pakje gedragen.
plaatsen, loodsen, vliegdienst, passage
en expeditie vragen veel personeel.
Denkt u ook eens aan den weerkundigen
waarnemingsdienst, en het bebakenen
en verlichten van het terrein; dit is
de afdeeling, die door het Rijk wordt
verzorgd, evenals de radio en de
weerdienst. De Gemeente verlicht de
luchthaven zelf. Het Rijk verlicht do
luchtwegen in Nederland."
Ik luister nog naar dezen
indrukwekkenden zin, als de heer Dellaert
al bezig is mij van de grandioze uit
breiding te vertellen die Schiphol
wachten staat. Duizelingwekkende'
cijfers gaan langs mijn ooren: 200 K.M
nieuwe draineerbuizen onder het te
rem. 30 H.A. voor gebouwen, zoodal1'
het geheele terrein 210 H.A. wordt.
Vier jaar waren noodig voor het ont
eigenen der noodige gronden. Het
landingsterrein wordt van 800 X 800
M. nu gebracht op 1200 X 1500 M.
En dit is pas het eerste begin ! Er
is al veel gebouwd, maar er is ont
zaglijk veel meer noodig. Alles draait
om het verkoer. Het wegenplan, dat
bezig is te worden verwezenlijkt in*
Noord-Holland, zal Schiphol doen'
liggen aan het kruispunt van 4 groote
wegen. Bij de ebchen, die in de toe»
komst aan de luchtvaart zullen worden
gesteld, zijn die van nu slechts kinder
spel."
En terwijl wy ons buigen over
kaarten en teekeningen die een pro
jectie zijn van die toekomstplannou,
besef ik opnieuw, hoe de luchtvaart^
op alle punten levend is, in gestadige;
evolutie naar een tijd, dien wij ons j
nog niet kunnen voorstellen. (
Sociale opvoeding
der vrouw
Antwoord aan F. G.
HET is merkwaardig, hoeveel
men van de Vrouw verwacht,"
zegt P. O. in De Groene
van12 October j.l., doordat zij passief en |
stil zal zijn, door bescheiden zwijgen j|
en voor den man wijken..... Zag men|
overigens ooit, dat er zooveel onge-l
vraagde zorg aan de Sociale Qpvoe-I
ding des Mans werd besteed ? En waar-J
om is hij meer autodidact dan zij^'f
Het is nog merkwaardiger, dat deze j
zelfde men", mannen en vrouwen l
tezamen, nog zoo weinig realiseert, tint
men niet veel van de vrouw verwacht
doordat zij passief en stil zal zijn, doch
dat deze passiviteit en
stilzwijgendheld zelf de eenige eisch is, die men
door de eeuwen heen aan haar heeft
gesteld. En gij moge het mij vergeven,
F. C., wanneer ik uw geslacht daarvan
het grootst verwijt durf te. maken:j
Hij, de Man, de autodidact bij uit-*
nemendheid, diéthans de Vrouw
terugwijst naar de plaats, die hij voor»
haar aangewezen acht, is bij al zijn
lessen aan haar adres immer bezield
geweest door die grootste stimulans
van al zijn daden, die hij placht te
noemen zijn Liefde tot de Vrouw, en
die niet anders is dan zijn onuitroei
baar antagonisme jegens de Vrouw als
Geslacht. Ik weet het, hij tracht voort
durend .dit antagonisme, dat sterker
is dan zijn Rede, goed te maken dóór
een charmant, een voorbeeldig gedrag
jegens de vrouw als -individu een
taktiek, die. haar inderdaad verblind
heeft voor zijn werkelijke opinie, niet
over haar persoonlijk, maar over haar
geheele geslacht. .
Hij legt de Vrouw het zwijgen opi
omdat h« haar taal, die hij niet ver
staat, vreest en verafschuwt.
predikt haar passiviteit, omdat hij de
actieve vrouw immer heeft beschouwd,
en nog steeds beschouwt-, als een
schendster van ztyn heiligste voorrech
ten, als een overtreedster van de
grenzen, die hij getrokken heeft rond
het levensgebied der Vrouw. Haar
optreden buiten deze grenzen van
huis en gezin, heeft hem altijd
doodeHjk gekwetst, op zijn best pijnlijk
geïrriteerd.
Wij weten het allen, er is niets
veranderUjkers dan de Vrouw. Helaas
weten wij te weinig, weet vooral de
Vrouw te weinig, dat niets
onveranderUjker is dan de Man. Zou hij wer
kelijk in de nauwelijks twintig jaar
die gevolgd zijn op de politieke eman
cipatie der Vrouw, reeds zijn antago
nisme jegens het Zwakke Geslacht
hebben verleerd, zou hij werkelijk zijn
meest fundamenteelen aard zoozeer
hebben kunnen verloochenen, dat hij
thans duurzaam de Vrouw in het
maatschappelijk leven zou dulden op
voet van gelijkheid, dat hij haar daar
inderdaad n dag langer zou laten
blijven dan strikt noodzakelijk is?
Het hooge woord moet er uit: hij
heeft de geëmancipeerde vrouw, van
haar eerste verschijning tot op heden,
gehaat, geminacht en gevreesd met een
atavistischen angst, die niets anders
is dan een magische vrees voor hetgeen
aan zijn invloedssfeer weet te ont
snappen.
De Man men moge hem onder
scheiden van de vele manlijke indivi
duen, die door hun persoonlijken aan
leg die haat en die angst binnen rede
lijke perken kunnen houden de
Man is niet in staat de werkelijk zelf
standige, geëmancipeerde vrouw te
apprecieeren. Zijn belangstelling in de
vrouw begint met haar biologische
functie en eindigt met haar bruikbaar
heid als goedkoope, gewillige arbeids
kracht. De Vrouw als zelfstandig
denkend wezen, dat haar ? bestaan
vormt en haar leven leeft zonder
rekening te houden met zijn speciale
behoeften en verlangens, de Vrouw als
constructieve factor in een samen
leving, welke hij nog steeds voor zich
upeischt, is hem een eeuwige doorn in
het oog, een voorwerp van welhaast
physieken afkeer.
Het diepe stilzwijgen, dat de Ge
schiedenis?Man's herinnering aan
eigen grootheid bewaart over de
Vrouw, spreekt een taal, die de Vrouw
nog maar al te weinig in haar volle
beteekenis heeft verstaan. Wanneer
wtf haar aantreffen in de Annalen der
Historie, is het vrijwel zonder uit
zondering zij aan zij met een Groot
Man, wiens geliefde zij is geweest. En
in de weinige gevallen, dat een vrouw
om andere gaven dan die van uiter
lijke bekoring zich een plaats in de
(.'?'schiedenis heeft weten te veroveren,
te het oordeel van den manlijken
historicus onvermijdelijk, dat deze
vrouw uitblonk tengevolge van haar
mnaculine eigenschappen. De Vrouw
heeft er zich zoozeer aan gewend te
hooren dat alles wat groot en bewonde
renswaardig is in den mensch, manlijke
eigenschappen zijn, en dat haar eigen
karakter slechts door,toevallige aan
wezigheid van die masculine trekken
zijn waarde krijgt, dat zij zelf vaak de
mogelijkheid verloren heeft haar
sexegen,öoteh te meten met een anderen
maatstaf, dan die door den man wordt
Aangelegd: succes in mannenoogen.
zij minder autodidact dan hij?
ik vrees, dat deze vraag bevestigend
moet worden beantwoord. De vrouw
heeft slechts van den man, geleerd,
omdat zy zelf nog nauwelijks aan het
woord is geweest. Eeuwen lang
^ zy spreken kon is haar bood
schap doodgezwegen, en toen haar
stem desondanks eindelijk tot de
wereld is doorgedrongen, toen het
«cheen. alsof de Geest der Vrouw
invloed zou kunnen krijgeu op de
samenleving, toen heeft de Man zich
opnieuw verheven, heeft zich in uni
form gestoken en heeft zelfbewuster
en bewonderenswaardiger dan ooit,
met dezelfde drogredenen die haar
eeuwen lang hebben uitgesloten van
eenigen constructieve!» arbeid in de
samenleving, zijn strijd hervat tegen
de sterke, de zelfstandige vrouw, zijn
eeuwige vijandin.
Men kan thans niet de geëmanci
peerde vrouw verwaten een mannen*
haatster te zyn. Zy is ten volle bereid
tot die samenwerking, zonder welk»
elke beschaving tot ineenstorten te
gedoemd. Doch het zal een schrale
troost voor haar zijn, wanneer zij alles
wat haar lief is vernielen ziet, dat zij
niet is tekort geschoten, doch is ge
weigerd.
d. I.
Kinderen
Het goede leven
MISTROOSTIG slentert Henny
het tuinhekje binnen en schopt
kiezeltjes voor zich uit. 't la Woensdag,
maar ze heeft heelemaal geen vrije
middag-gevoel, omdat ze dadelijk toch
weer zal moeten biechten, dat ze maar
een o had 'voor Fransch. Woordjes
. niet gekend. En thuis, toen moeder
het rijtje overhoorde, ging het zoo fijn.
Maar als de Fransche meester in z'n
grauwe stofjas, met dat akelig-ruikende
pijpje in z'n hand, in een klas waar
geen raam open mag, omdat hij andera
kou vat, haar ondervraagt, dan is het
net of ze allén maar weec tabakslucht
ruikt en natte porto-rico-asch en een
leeg hoofd heeft, dat niets meer weet.
En er waren mér vervelende dingen,
dien morgen: zij heeft wollen
kriebelkousen aan en Dien Wiggers probeerde
in de pauze de meisjes uit de kla»
weer tegen haar op te stoken ^?Bespotte
lijk wurm, die Henny, hè? Praats
voor ses, omdat ze krulhaar heeft. Maar
ze draagt al drie maanden dezelfde
jurk...., o zoo' Waarom dan zoo'n
verbeelding?"
Ze ziet Dien Wiggers' ronde gezicht
uitdagend voor zich en ze zucht, terwijl
ze op het belknopje duwt.
Moeder is in de huiskamer druk aan
de koffietafel bezig.
Zoo, dag pop."
Dag moes."
Goed gegaan op school?"
Nee, maar een 5 voor Fransch,
echt lam...."
Moeder kijkt even onderzoekend.
Bokkepruik op?" informeert ze dan.
Kan ik niet gebruiken, zie je, want
ik won je vanmiddag meenemen naar
de stad, stof koopen voor je nieuwe
katoenen jurken."
Henny veert op.
Naar de stad?". ...Hup, daar heb
je het terug, dat vrijc-middag-gcvoel.
Het komt ineens op haar neergestreken
als iets kostelijke. Naar de stad met
moeder is iets heel uitzonderlijke, een
soort festijn. De:school, de Fransche
meester met zijn pijp en Dien Wiggers
zijn opeens mijlenver weg. Wat ze ziet
is een gezellige huiskamer en bordjes
vol brood. En op het hare zit poeder
suiker en: leverworst! Ze is op allebei
dol.
Nuf", zegt moeder zakelijk, de
bekers melk rondplantend.
O, reuze!" antwoordt Henny stra
lend. Allemaal reuze, moek, dat ik.
meetnag, enne.... dat we leverworst
en poedersuiker op brood hebben....'."?
Ze knikt moeder toe, die begrijpend
terugknikt.
Even later, r?woelige koffietafel
met de broertjes , geniet Henny met
volle teugen van het goede leven. La vie
est beau," zegt ze droomerig, lekker
fout!"
ERICA
prachtige mantels
prlmftJboael
?portle«« >waatti
?iet ila|r<4leB Kr*
fr»ncl«"
? ??tel v»B?w«l!eM b «nel 4
kalverttraat 11
?Mtterda
krause enfvogelza
DU
PAG. 10-11 01 WOENE No.
Waal
ooK voor combinatie van chroom:
staal en houten meubelen bereken
nen wij uiferrf laqe prijzen*
lamsreraam . ,
[?l il* 1*1 amtfelveemcneweg 1030
iMCUBCLCM ? DEUMNEWNQCN
f
LEIDSCHE WOLLEN DEKENS
DONZEN DEKENS
vanaf fl.
vanaf f I.
6,
11,
KQLDEWEyeCOPBlÈRE
LEID5CHESTR.30
AMSTERDAM
F* F, SINEMUS
. 20 Leldschestraat 22
'AMSTERDAM C
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VANAF.'..:.,.... Fl. 6.7S
PRIMA COUPE EN AFWERKING
Ter overname aangeboden een
DEFTIG PENSION,
jaarlijksche bruto opbrengst :£f 10.000.-.
Prijs matig, daar houders stil gaan laven.
Uitsluitend voor beschaafde gegadigden.
Brieven No. 7100 Bur. >van dit Blad.