Historisch Archief 1877-1940
l
Muziek
Bouwkunst
Concertgebouw te Amsterdam
WILLEM PIJPER
Baillng», symphonie
Trapp, pianoconcert
IN .het organisme, genaamd het con
certleven van dezen tijd, vindt men
een drietal belangen vereenigd. Deze
belangen loopen somtijds parallel,
vaker echter (in dit land, in dit tijds
gewricht !) blijken de tegenstellingen
on-overbrugbaar.
Ten eerste is daar het belang van
do muziek. Dat is soms volkomen
ideëel, soms het tegenovergestelde.
Zoowel Mozart als Max Trapp om
het Concertgebouwprogramma van
24 October 1035 nu eens te raadple
gen - schreven hun pianoconcerten
ten behoeve van de praktijk van een
concertleven. Het uitvoeren van een
concert van Mozart la. in deze jaren,
een vrijwel ideëele bezigheid gewor
den : men dient op deze wijze de
schoonheid, houdt het concertleven
in gang en bevredigt alle drie de be
langengroepen van het organisme,
bovengenoemd. liet uitvoeren van
een concert van Trapp is een daad.
gedicteerd door utilistische overwe
gingen, welke met het zoo te noemen
ideëele belang van du muziek vol
komen strijdig zijn.
Ten tweede is er het belang van de
musici, waaronder wij te verstaan
hebben: solisten, dirigenten, muzi
kanten, vakvereenigingen. nog-levende
componisten, impressarioV. suppoos
ten en verslaggevers. Henk Badings
heeft ei' belang bij, maatschappelijk
gesproken, dat zjjn werk door Men
gelberg uitgevoerd wordt. Evenzeer heeft
Mengelberg er belang bij. zulk werk,
getuigenis van ernstig .inuziekbesef,
bewijs van hedendaagsche
Nederlandsehe componeervaardigheid, te
dirigeeren en aldus eventueelo verwijten
van eenzijdigheid en verminderde
belangstelling-voor-hct-nieuwe te weer
leggen.
Ten derde: het belang van den con
sument. De mu/ifkhoorders vormen
een ten deele (zeggen wy voor OO.pCt.)
passieve, ten deele actieve massa. De
verlangens, vermogen?, atavisinen en
bevliegingen van de actieve tien per
cent geven het seismogram van
het' geen men" van zijn muzikale
bevre? digingen verwacht. Jn grpote trekken,.
althans. Want de stroomingen, die zich
in deze groote derde groep vertoohen,
zijn slechts voor een klein deel van
muzikalen aard. Kr komt een n.assa
..Hordentrieb" bij, velerlei
heldenvcrcering, tallooze society-, modieuze,
en mondaine overwegingen,
klasscnbewustzijn. politiek en uiterst
alledaagsche nieuwsgierigheid. Voor het
publiek, cenerzijds. is het van veel
meer belang. da.t Mengelberg weer
dirigeert, dan dat de
Concertgebouwleiding plotseling een vleug van sym
pathie met de muziek van dezen ty"d
schijnt te vertooncn. Anderzijds wordt
? het belang van het actieve deel der
luisteraars veel beter gediend met de
te denken gevende combinatie
BadingsTrapp op n programma, dan met
de zóqveelste uitvoering van Mahlor's
vierde symphonie.
\I7ANNEER wij er met het
bovenW staande in geslaagd zijn de uit
voering van 24 October tot een ding
Twee a drie kamers
(eventueel etage) geeocht in Cen
trum (liefst aan gracht) door
twee meisjes-studenten.
Brieven No. 8000 bureau Do
Groene Amsterdammer".
te maken, waarover ten minste ge
dacht kan worden, dan kan het zijn
nut hebben de zaak iets minder in
vogelvlucht, en welbewust louter van
het standpunt der muziek (belangen)
uit, te beschouwen. De belangen van
musici en toehoorders worden overal
en altijd op den voorgrond gesteld, en
zonder dit uiterst mcnscbely'ke
verschijnsel te onderschatten, of (erger!)
te overschatten, lukt het gewenscht
te constatcercn dat de belangen van
de muziek veelal in het geheel niet
identiek zijn aan die van het
meerendeel der musici. *
ALLE componisten schreven hun
**? werken voor een prakt yk. Som?.
gelijk Joh. Seb. Bach of Haydn, voor
de praktijk van alledag; in andere
gevallen (Bich. Wagner) voor een
praktijk die eerst nog gemaakt moest
worden. Aan de waarde van de kunst
werken doet dit niets af of toe. Men
moet alleen trachten, de werken zoo
veel mogelijk in het kader te laten,
waarvoor zij geconcipieerd werden,
d.w.z. Weenscho walsen niet uit de
balzaal halen, operamuziek in hot
theater laten en liturgische werken in
de kerk.
Een stuk als de derde symphonie
van Henk Badings is typisch ontwor
pen en uitgewerkt voor de grooto
concertzaal, voor de serieuze
symphonischc praktyk, waarvan een
Willem Mengelberg de gezaghebbende
vertegenwoordiger is. In dit kader
kan men deze symphonio grootelijks
waardceren, zonder zich voorloopig
nog te verdiepen in bespiegelingen be
treffende de betcekenis van deze derde
temidden van Badings' overige com
posities. Het komt mij voor. dat daar
toe de tijd nog niet gekomen is. Voor
degenen die Badings' werk slechts
voor een klein deel kennen zouden
deze beschouwingen pracmatuur zijn.
Voor ons, die het groeiproces van
dezen componist van nabij hebben
meegemaakt, staat het echter vast,
dat een interpretatie, zooals Mengel
berg die van deze symphonie geeft,
zeer veel toevoegt aan de expressie
van het stuk, maar juist daardoor het
geheel op een wel zoer persoonlijke
wijze belicht. Badings' muziek lijkt
mij nog steeds aanmerkelyk minder
Duitsch dan zij op dit concert ge
klonken heeft. Dit is niet een quaestie
van hineininterpretieren" zóó
scheef en zoo primitief liggen de zaken .
hier niet. Maar Mengelberg wordt
door een aantal, inderdaad specifiek
on-Latijnsche, godachtcngangen van
die muziek als het ware gedwongen
tot superlatieven. Het komt Badings'
ietwat stugge klank ten... goede,
?maar de architectuur van dit zoo
gehcetcn cyclische werk wordt or
volkomen door vernietigd. De cycli
sche structuur is nA, César Franck
steeds moeilijker herkenbaar gewor
den. Dermate dramatisch ? geïnter
preteerd verliest deze vorm allo
muzikale logica. Voor mij gaat het
enigma der noten boven de
vervliedcndèbekoring van een schoon instru
mentaal effect. De noten blijven name
lijk staan....
IJ ET muzikale belang van het
^*" pianoconcert van Max Trapp is
duister gebleven. Muzikaal gesproken
bestaat dit werk niet. Van de eerste
D-majeur-arpeggio's tot de laatste
orkestrale snauwen met toonladders
van den solist is het geheel een locus
communis. Het eenigc fragment dat
in de herinnering blijft hangen is het
martiale alternatief uit het laatste
deel, van cijfer 07 tot 72. En die mu
ziek is van Mahler: finale tweede sym
phonie, der grosse Apell. Trouwens.
de hobo- en clarinctton-molismatiok
uit het tweede deel is evenzeer sterk
door a-Oermaansche dampen be
wasemd: Kimsky, Shéhérazade. Het
t'oncertgobouwprogramina, dat op
het stuk van informatieve
mededeelingen dikwyls niet onamusantc lec
tuur oplevert, deelde trouwens mede
dat do componist een eenigszins
internationale ontwikkeling gevolgd"
heeft. Niettemin", heet het verder,
streefde hij naar een Duitsche car
rière, die met een leeraarschap aan
een conservatorium te 'Berlijn is be
gonnen en met een belangrijke positie
aan de Hochschulc für Musik aldaar
werd voortgezet". Dat niettemin"
is een der aardigste diepzinnigheden.
die den laatsten tijd in het programma
to lezen zijn geweest het wordt
alleen geëvenaard door de welover
wogen keuze van het werkwoord
streven....
"DEZIEN van het-
muziek-stand^ punt uit had de uitvoering van
een dermate inferieur werk als dozo
piano-orkest-oneenigheid achterwege
moeten blijven. De belangen der in
muziek belangstellende
Nedorlandsche leeken werden door het naast
elkander plaatsen van Trapp en
Badings evenwel ten zeerste bevor
derd: het is nuttig voor het muzikalo
gevoel van eigenwaarde van ons pu
bliek te moeten constateert'n dat de
muziek van don Nederlander tien
tallen malen beter gemaakt, dieper
doorvoeld, muzikaler gerealiseerd is
dan hot werk van den Duitschor,
waarvan zijn landgenoot, do
phonomcnalc Gicseking, een indrukwekken
de vertolking gaf: het zooveelste
bewijs dat men zelfs voor verloren
zakon een welsprekend pleidooi kan
houden....
IEATER
Maril Stam
VOOB Amsterdam Is gebouw*
een nieuwe gelegenheid om lij
te gaan.
Een volk heeft noodig een mogelijk]
hcid om zich te ontspannen; het hei'
noodig een omgeving waar men i
gcestdoodende, stupiede dagtaak H-I
beetje nieuwe levenslust kan opdoen;
een omgeving waar iets te zien is »_?«
waar wat te hooren is; waar men «
toe komt niet slechts aan het w< i
te denkeu, maar eens oven alles to v«
goten, om dan een volgend oogenbli
gewoon menscholyke dingen te gtia
meeleven met de toonoel- en film
figuren.
?Daarom is het bouwen van e«>R
nieuw theater, van een nieuw kino oi
variétéeen zeer belangrijke opgave.
Immers het betcekent het scheppen
van een omgeving, van een milieu vooj
hen die zich wenschen te ontspannen.'
Het is zoo belangrijk omdat daar zul
len zyn do velen die vermoeid zyn eni
die den werkkring en do woning vern
laten hebben om eens op andere go
dachten te komen. Immers daarheen
zullen de menschen gaan in. htm vrijen
tijd, daar komen ze om er nieuwe lust
en nieuwe frischheid, nieuwe energie
vandaan to halen.
Wanneer wo ons de vraag beginnen!
to stellen welke plaats het 'theater]
eigenlijk in het dagelijksch leven vim
het volk zou moeten innemen, dan ook:
zullen wc dadelijk beginnen aan lift;
gebouw, aan het gebouwencomplex.
zelfs aan do geheele omgeving geheel;
andere eischen te stollen. Wc zullen'
dan dadelijk komen op het idee dat
deze gelegenheden eigenlijk te samen'
zouden moeten liggen in een
ontspanningscentrum en wo zouden willen d» t
dit ruim was, vrij. mot parken, een
zonnige, luchtige en gelukkige om
geving, mot vele ontspanningsmoge
lijkheden. Er zou moeten zijn een een
voudig en vroolijk vermaak, leuk en
luchtig spel; on ook zou dramatisch* l
kunst en non den anderen kunt sner
pende satire» op haar plaats zijn. Dimr
zou ieder dat.vindon waaraan hij be
hoefte heeft; men zou er kunnen koge
len en ook dansen, men zou er con
certen hooren en ook acrobaten kun
nen zien. er zou theater gespeeld moe
ten worden, maar ook zouden er
leerfihuen draaien naast do heerlijke film
kunst van Chaplin.
En nu terug naar het City? theater.
We moeten vragen is daar ontspan
ning? Is dat luchtig, is dat bevrijdend
en opfrissehend ? Is dit een gebouw.
een wereld waar men alles aflegt en
frisch .wordt, waar men do dingen van
het leven iets luchtiger zal gaan be
kijken ! SCal in deze omgeving de
mcnsch in staat zijn de menschelijke
dingen vernieuwd te gaan beleven
en op eenvoudige menschelijke dingen
te komen? Van buiten, een drukke
straat, een knutterig plantsoentje, in
do rij met kleine oude pandjes, achter
een smalle straat met armoedige
bostaantjes. Een wereld vol moeilijker!
bostaansstrijd. In deze omgeving ver
heffen zich do hoogo massieve wan
den, torenhoog steken de gevelpartijen
uit boven do kleine pandje?. En weer
dringt zich een vraag op: Is dat een
uitnoodigend gebaar, deze onmetelijke
gevel?" Is dit een vriendelijk gemoede
lijk ..toe-wenken" en lütnoodigen of
is hot veeleer de afwerende hand"? Is
het niet alsof deze wanden een vesting
y.ijn. oen burcht die zich afsluit en zich
koert tegen zijn. omgeving? Of anders
gevraagd, is deze architectuur wol een
eenvoudige taal, n van mcnsch tot
incnsch ? Is hot uiterlijk van dit bouw
werk wel de uitdrukking van het feit
dat daar 1800 menschen ontspanning
y.oeker. na hun inspannende dagtaak ?
Uf moeten wc constatcercn hier
metbluf en hoogmoed te doen to hebben ?
Hebben do bouwmeesters zich e-r niefc
loo laten verleiden.... teimponoeren.
indruk te maken?
Hebben do gevels, de onmetelijk
hoogo ramen on de lange lichtstrepen
iets anders dan htm grootte om prat
op to gaan? Is hot niet oen domme
leegt* pathos? Denken we ons een een
voudige werkman, oen van do velen
? ?? T»»-"1
De zaal van het City Theater is ruim en van iedere zitplaats is alles zeer goed te zien
die aan ontspanning behoefte hebben,
hoe klein on nietig staat hij daar
torneer gedrukt door dnt
overmonumentalo gevelvlak.
En binnen? Het is wol goed georga
niseerd; ruime hal on breede trappen,
bovendien twee wcrkelyk prachtige
liften welke oen grooto waarde in dit
gobouw zullen blijken te bezitten. Maar
nergens verdwijnt deze pathetische
houding, nergens een werkelijke een
voud. Hoc prettig on gezellig zou het
zijn, en ook hoo bevrijdend, als jo ook
maar iets zoudt kunnen zien van do
verschillende stroomen van bezoekers,
dio langs trappen on liften hun zit
plaatsen bereiken. Hoe prettig zelfij
opvoedend om oen ieder te doen
zien dat hij n van velen B, en, dat
allen daar vroolijk on opgetogen te
zamen komen. Hoo aangenaam zou
het zijn om niet door gangen on over
trappen on bordessen te gaan met
bochten on knikken, niets begrijpend,
maar te kunnen overzien, to zien hot
komen en gaan der liften, te overzien
do trappen on bordossen.
In don zomer zien we duizenden op
hun fietsen or op uit trekken, andoren
wandelen of beoefenen sport; do
mensehon ontspannen zich. Lucht on
licht, beweging, spel on vrijheid holpen
hen om nieuwe enorgio to verzame
len voor don volgenden werkdag.
Dozo vrijheid, dozo openheid
wordt oc*n behoefte; hot dicht» huis,
de dichte gang on het haar allo kan
ten gesloten trappenhuis werken be
klemmend.
Wo hebben reeds gezegd, dat in do
organisatie zeker groote kwaliteiten
schuilen, ongetwijfeld hoeft men zich
allo moeite gegeven om aan do beste
technische cischcn to voldoen, vooral
ook do installatie maakt oen buiten
gewoon goeden indruk. Juist daarom
is hot zoo jammer dat men bij het
aankloeden van hot bouwwerk zich
or toe liet verleiden om te willen
imponooróni All os is er op gericht een
rijken indruk te maken, alles moot er
duur uitzien. Wol heeft men daarmee
oen deel Van do menscben gevangen,
.wellicht laten werkelijk velen zich ver
blinden door alles wat rijk" is en
groot", maar het schijnt ons wél
zeker dat dit theater als bouwwerk
voor Amsterdam belangrijker geweest
zou zijn wanneer een beetje meer aan
. den mcnsch gedacht was.
Men behoeft D iet altijd te brullen.
Waardevolle dingen kunnen rustig ge
zegd worden.
Schilderkunst
QUIRIJN VAN TIEL
Tentoonstelling bij Van Lier
te Amsterdam
EK is een zeer groote tegenstel
ling tusschen hot werk op do
twee opeenvolgende tentoon
stellingen bij Van Lier, tusschen. hot
werk van Hynckos on dat van Quiryn
van Tiel, den Rotterdammer, die te
genwoordig in Barendreeht woont,
om zoo dicht mogelijk bij ..zijn" boe
ren te zijn. Het werk van Hynckes, een
uiterst verfijnd realisme met een
psychologischon, dranmtisch-t rngiseheu
inslag hoeft eon factuur, dio in haar
volst rekt heid on eenvoud go tijdeloos
zoudt kunnen noemen (zij is niet be
zwaard met tegenwoordige -ismen). ?
het werk van Quiryn van Tiel. nu bij
Van Lier, vertoont een invloed, soms
ver, soms dichtbij, van den groot e n
Vlaamschen schilder Permekc.'welkon
invloed go ook vindt bij don
vorfijnderen. C'luvbot. dio langs Pormoko zjjjn
teodorheid een voller vorm wil geven.
Hot werk van Van Tiol' is een reeks
voorstellingen uit het boerenleven.
die do naam van .,<lc Zomer9' draagt;
n duistere zomer1 is het en zelden
een laaiende, zooals Permeke die in
oranje en rood durft on kan schilde
ren. De voorstellingen zijn dorps
gezichten en figuurstukkon, waar
achter een landschap het verband van
den boer met de aarde mot de natuur
vertolkt, hot decor, waarin hij leeft
en waarin zijn belangen liggen.... De
vraag is bij deze tweede tentoonstel
ling van dit werk, is er verandering,'
is er Voortgang, zijn or gevaarlijke
elementen in of zijn er elementen hi)
dio te typisch op bapoaldc
verschynsolen wijzen van thans? Ik heb in het
eerste artikel over dezen schilder gewe
zen, dat hoewel de invloed Van
Permcke zeer duidelijk is, dat wij hot toch
onjuist zouden vinden als iemand
Quiryn van Tiel eon eigen persoon
ontzei. Wij handhaven dit hier. Het
werk van Permeke is volstrekter en er
bestaat in dezen'tijd geen enkele schil
der, die, zooals hij, do primaire gevoe
lens van den Boer en vanden Visscher
kan schilderen en het verband met de
Aarde en de Zee, noch vermag n
onzer schilders in zoo diepen,
fluwee'len toon een Interieur te maken, een
Binnenhuis, zooals de Koffiedrinker"
van do verzameling Hegnault ons doe t.
in picturalen zin. ervaren. J»e Boeren
van Quiryn van Tiel hebben reeds een
meer protestantsche redoneerzueht.
dan do Boer van Pormoko? hier begint
van Tiel's afzonderlijkhoid. Hot
coloristischo element is bij Permeke voel
rijker, veel geschakeerd er. veel spon
taner dan bij dezen Van-TieLen do
klank is natuurlijker dieper. Het
kleurschema bij Van Tiel is een groen,
een blnxtw. oen bruin. Daarin vindt
ge de besto schilderijen dezer tentoon
stelling en de best o wat de kleur .aan
gaat. Zoodra Van Tiel dozo
kleurenreeks uitbreidt, komen erge varen voor.
do schoonheid in zijn werk en dnt is
hier hot moest duidelijk in een drietal
landschappen, waar o.n. pnarscn in de
lucht. enz. een gevaarlijk moment in
die kleur brengen; or is daar geen zui
verheid in. 'maar troebele nadruk; do
bewogenheid van het licht blocf. niet
?/uivor. Dat is echter niet bij allo land
schappen hot geval: or zijn andere
landschappon, dio tot do overtuigende
van zijn gevoel on zijn kunnen
behooren on waar de steeds groote zwaarte
van de materie, van do verf overwon
nen word. Van Tiol's. schilderwijze is
toch zoo overdadig met de verf. dat
go soms eon Vlaamech schilder voor u
zoudt ineenen to hebben. Er zijn in
dit> work nog andere oentoiagheden,
die aan Vlaamsen werk herinneren,
aan dingen, die go in late. moderne
Vlamingen vondt en vindt (ook bij
Pern\ekc).on dat is de invloed-van de
negerltunat.."B\i Vau Tiel is die invloed
reeks geslonken, maar toch is in de
neuzen0 van zijn gezichten' een
bepaalden vorm die onmogelijk
zouden zijn ontstaan zonder de
Westörsche waardecrmgen voor do Neger
kunst. -Natuurlijk valt bij Van Tiol
behalve op den kop don'nadruk op do
handen, belangrijk dool Van hot.wezen
van don Boer en daardoor belangrijk
in uitdrukking. Dat zijn natuurlijk
menschelijke dingen en dio vinden wc
bij Van Tiel.
? De schilderkunst van Van Tiel is
dus een.kunst in ontwikkeling en ge
vaar voor haar zou ontstaan kunnen,
zoo een kritisch gevoel vooral de kleur
niet onophoudelijk op zuiverheid bleef
keuren. PLASSCHAERT
.
De foyer van hét City Theater: voor het begin der voorstelling kan het publiek hier wachten en vroolijk worden beziggehouden
?t- tf
PAG. 10 DE GRQENE Ne. 3048
PAG. II DE GROENE No.3048