Historisch Archief 1877-1940
l!
ti
l!
'
desalniettemin een talent dat al doze
drawbacks doet vergeten, dat met
hetzelfde virtuose gemak een Nero op
de been brengt als een stumperig
boekhoudertje, of een strengen
Victoriaanschen patriciër, of een immacuiatea
butler. Een verschijning, door haar
phenomenaal transformatie-genie zeer
stellig op het tooneel aangewezen,
maar die, dank zij een karaktercreatie
van binnen ui/,zonder hulp
vanschminkpruiken en theatertrucs den weg naar
de film heeft gevonden. Dit soort
spel", dat een gefingeerde persoon
lijkheid zoo volledig weet te verwer
ken en met de geraffineerde middelen
eener volmaakte techniek uit te beel-,
den, verdraagt de scherpe controle der
filmcamera zonder vreezen. Zij brengt
den critischen filmbeschouwer tot een
oogenblikkelyke, volledige capitulatie
omdat zij het spel doet vergeten. Dit
is de Laughton uit Henry VIII", uit
Sign of the Cross", uit Barrette of
Wimpolestreet" en tenslotte uit het
fnmeuse Ruggles of Red Gap".
Zoo staan deze beide figuren, Mac
Laglan en Laughton, tegenover elkaar
als typen van tweeërlei cultuur, on
eindig verschillend in persoonlijke
waarden doch in hun polariteit gelijk
waardige factoren in het nog zoo Wei
nig ontdekte proces der filmkunst.
Amerika versus Europa.... teza
men op de verovering der wereld uit!
Wie filmde het eerst?
l"\e door onze abonnee, Mevr. V
rt*"^heim, opgeworpen quaestie over een
filmvoorstelling in de Hotterdamsche
Doele" omstreeks 1880 heeft de
algemeene aandacht getrokken. Een
groot aantal min of meer belangrijke
brieven, dit onderwerp betreffende,
z^jn binnengekomen. Wy komen nader
op dit interessante, vraagstuk terug
doch zeggen de inzenders nu reeds
voorloopig dank.
1 ? J*» J ? tl ?
Schaken
Twee antipoden
DR. S. G. TARTAKOWER
Schilderkunst
Rtmbrandt's zelfportret in zijn laatste levensjaar (fragment)
ADIEU AAN REMBRANDT
HET is natuurlijk niet de vraag
of alle bewonderende bezoekers
het juiste zicht op Rembrandt
hebben; zóó iets te eischen, ware een
Ongeoorloofde dwang op de kort
zichtigheid. Het is ook niet te ver
wachten, dat alles-wetende
hoogleeraren veel van Rembrandt zullen
verstaan. Dat toch is buiten hun vak
en buiten dat, wat wij van hen zien.
De vraag is zelfs: zien zij iets en is de
heele kunsthistorie niet een achteruit
gang ten opzichte van het vroegere,
eenvoudiger zien van liefhebbers, en is
het daarom niet een reden
duvelschvoorzichtig te zijn tegenover door
zulken pas gepubliceerde boeken ? Is het
niet merkwaardig, dat deze
hoogleeraren,diczoo buitengewoon autoritair op
treden ten opzichte van Titiaan, van
el Greco, van Rembrandt-zelf, tot de
hoogmoedig-blinden behooren wat de
kunst van hun eigen tijd aangaat ?
en passend is daar de vraag: waarom
doen zij alsof het moderne hen treft,
terwijl ge vermoedt, dat
spekpannekoeken hun lusten stoutmoediger op
wekken? Welke persoonlijkheid
vertoonen zjjj zelf, dat zij een andere per
soonlijkheid zouden begrijpen, die bun
door alle daden, «esthetische en maat
schappelijke daden, vreemd is,
yer, bittert, ongerust maakt, zelfs ergert,
maar dien zij, eenmaal lang door de
anderen geëerd, komen .verklaren
aan ons en dan verder uitdragen"
naar het publiek*-dat, als zij, ook
zonder reden overtuigd maar tot
napraten geneigd, in doode letters
gelooft en dubbel, zoo deze dood ge
taleerd wordt op een off icieel plankje,
beschilderd met de kleuren der'ko
ninklijke goedkeuring, waaraan een
zeker honorarium werd verbonden?
De andere,. nieuwe theorie, dat de
kunstenaar maar een deel van de ge
meenschap is, niets meer, fe ieta dat
moet gerustheid geven aan de andere
V/ctor MacLaglan in Verraad'
(Royol, Amsterdam)
Albert Plasscnaert
deelen van de gemeenschap; ook zij zijn
van een zelfde gemeenschap! Toch zien
wij van uit al deze waarheden weinig
winst ontstaan en ik geloof, dat de kun
stenaars, die in het gareel van deze opi
nie loopen, slimme judassen zijn, die'
den enkeling verraden en die op
demonischen of liefdevollen trant de steun
zijn van een groote massa hulpeloozen.
Hoe zullen dezen Rembrandt ver
staan, die in den schemer van zijn
drift, zijn pijn en zijn ongestild ver
langen ten sjotte rondging, arm, door
dat Amsterdam, dat nu in kudden
zijn werk bezocht en voor dat werk
stond ? Dat dit gebeurde het is niet
de triumph .van het inzicht, het is het
bewijs van een volgzaamheid, die haar
oorzaak vindt in weinig wezentUjken
weerstand bij de meesten. Het is
onecht en ik verkies den afkeerige van
schilderkunst, die dien afkeer niet
verheelt, boven den beschaafde, die
zich de houding van een kenner aan
mat, omdat zooiets hem behoorlijk
lijkt. Valsche redenen en valsche
woorden zijn steeds ten doode.
Wat is die Rembrandt voor hen?
- Wat zij opmerken ? is, dat hij een
schilder van ménschën is; dat hij
in hét zeldzaam landschap nog eigen
lijk een schilder van ménschën is, dat
merken zij niet opt Wat züopmerken
is, dat hij hun'soms een verhaal lijkt
te willen vertellen, zelfs een bekend
verhaal, zij zien toch den toorn van
Saul en zij weten, dat luj jaloersch
was op den spelenden, kleinen glimmen
David, 41e een zondaar zou worden,
zoodra hij macht had, maar die in
liederen die zonde van kleur zou .doen
verschieten door lied na lied. Zij weten
dat, maar wanneer zij een schilderij
zouden zien, waar de eenvoud van
Rembrandt nooit de muziek der
donkerheid vond, maar waar . ecu
franje-rijke schilderkunst David 1*11
Saul vertelde voor hun huiskamer.
meent ge dat die franje hun niet g
noegelyker zou zijn? Toch praten -/ij
onverstoord over Rembrandt, d<n
eenzamen Pelgrim, die hun huizi n
voorbijgaat en hun doode, beschaaf*ie
straten mijdt, waar de orde van d<-n
gemiddelden mensen huist tusschf-n
soortgenooten i Maar, zij weten d.tt
niet en willen dat niet weten en y,jj
Zoeken bij Rembrandt iets dat hun
aangaat en aanstaat. En het is e'-n
steeds herhaalde gebeurtenis bij hem,
die een ander met den Engel liVt
vechten zooals hij met den Dem«-n
vocht en die den Dood zag in d--n
geborene en in de staatsie van c-n
oude vrouw het nauw-verborgën kar
kas, zij zoeken steeds niet den
zuiversten Rembrandt, maar zij zoeken don
Rembrandt, die nog het minst
Rembrandt is, en wie dat is, dat zullen u
de meest verbreide photo's en repro
ducties duidelijk maken; die zochten
dat immers voor hen al uit! Zij
^clooven m de photographieën, die liet
probleem van de kleur vereenvoudig
den voor die gevallen, die hun het
vertrouwdst moesten worden, vanzelf,
en waar de, ruimten het duidelijkst
bevolkt waren, alsof niet, juist anders
om, bij den groote n romanti«-us
Rembrandt de ruimte het is, de
ruimte, die licht is, die de voorwerpen.
den enkelen man, naar voren droeg.
of de vrouw, waarin die ruimte s-.ich
het diepst beleefde -?voor de
menschen..... En tcat ia hun adieu na*
Rembrandt? Er is gén adieu aan hci»>
die, u niet gemeenzaam is. Zij gaao
dus ongestoord weer verder, tot een
maatschappelijke l plicht hen weer
dwingt .naar een andere tentoon
stelling van een schilder, wiens belaag
? zy op gezag gelooven, bezien en
verteren. ;
WANNEER wij aan de hand
van de eerste twaalf partijen
theoretische, strategische en
psychologische gevolgtrekkingen wil
len maken, dan zal men vóór alles
moeten onderstrepen, dat beide tegen
standers bijna opzettelijk ! ver
schillende doeleinden najagen.
Terwijl Aljechins speeltrant naar
phantasie streeft, tracht Euwe alle
eventueele verwikkelingen (waarvoor
tüj echter geen angst heeft) aan de
wetten van de logica te onderwerpen.
Ten opzichte van de theorie der ope
ningen valt het op, dat een en dezelfde
variant meerdere malen aangewend
wordt en wel door Dr. Euwe, daar
hij die voor doelmatig houdt; door
Dr. Aljechin echter zelfs indien hij er
sceptisch tegenover staat ! Waarom?
Omdat juist de Aljechinsche kunst
reeds sedert jaren en tot op heden met
overweldigend succes er op ingesteld
is, dynamische wendingen op te wek
ken, welke echter meestal slechts uit
twijfelachtigen partijaanleg kunnen
ontstaan. Zoo werd bijvoorbeeld in
de tweede, vierde en twaalfde partij
<le Amsterdamsche variant" van de
Oost-Indische verdediging door beide
spelers- met bewonderenswaardige
overgave aangewend:
1) d2?d4, Pg8?f6. 2) c2?c4,
<7?-g6. 3) Pbl?c3, d7?d5 (in plaats
van deze Grünfeld-wending" is aan
i ie voortzetting van de laveerende
Oost-Indische strategie met 3. ... Lg7,
l c4, döenz. de voorkeur te geven).
t) Ddl b3 (door den Rus Botwinnik
toegepast, doch eerst nu in een serie
partyen ter verantwoording geroepen
??n verdiept en daarom wel als de
Am-terdamsche variant" te betitelen).
i ) .... d5xc4 strijd om het terrein !
! let passiever 4 ..... cO valt by den
wereldkampioen niet in den smaak,
ofschoon dan Zwart langzamerhand
tot gelijkwaardige stelling komt. 5.
l >b3xcéen Wijt zal spoedig met e2 e4
centrum bezetten.
Een ander voorbeeld, dat het vast
houden, van beide spelers aan hun
grondstellingen illustreert, wordt ons
in de Fransche party geboden, waar.
iti de derde zoowel als in de negende
party ongeveer dezelfde
gedachtencang door beiden geprobeerd werd:
1. o2?e4, e7?eö. 2. d2?d4, d7?d6
:!. Pbl?c3, Lf8?b4. (De aandeelen
\ Jin deze Mar oczy- variant" worden
.«i<»chts op enkele beurzen gewaardeerd
«|;iar veel' meesters zulke uitwegen ">
1-fincipieel afwijzen en liever met 3. . .
l 'f 0, 4. Lg5?Le7 enz, den hoofdweg"
('?'Wandelen !) 4. Ddl g4 (In de derde
p-schiedde 4. a3, Lxc3 ^-; 5 bxc, dxe
en 'eerst nu O Dg4, waarbij na 6. ....
IfO. 7) Dxg7, Tg8. 8) Dh0, c5! 0)
V<?2, Zwart wel met 0. . ... Pc6 nog
vt-rder druk op het midden uitoefent,
in plaats van met 0) .... Pbd7 zijn
c:^cn spel in te sluiten) 4. ... Pg8?f6
(J.ugica contra phantasie I) Met de
v< lorzichtige ? zet 4. . . . . - Kf 8, zooals '
in. een party Mattispn-Dr. Nagy,
DehfQczin 1925, geschiedde wil de uit- '
dager zich niet tevreden stellen) 6.
r>s4Xg7, Th8?g8. 6) Dg7?h6, Tg8-gO
(<1" prakticus wil vanzelfsprekend voor
«Hes z^jn pionnen terugveroveren. De
tliooreticus heeft hier chter met 0...
c« ! ! interessante ressources
gevon<l"ii). 7. .Dh6?e3 (Met 7 Dh4, Tg4.
8 DhÖ, Tg6 ! = 9 Dh4, Tg4 enz.
«"u by wederzydsch vredesverlangen
«*'n amusante remise te behalen zyn).
7. .... Pf6xe4 8; Lf?d3 J, f7?f6 (Op
* '.'... . FxcS zou 9. Lxg6 de kwaliteit
, Binnen) 0. Pgl-r-e2, c7?o,5 J (De voor
Franschêverdediging zoo karak- ?
tegenstoot !) 10) Ld3xe4,
f5xe4 (Ook 10 dxe komt in aan
merking) 11) De3?h3 (Een zet, een
wereldkampioen waardig, welke het
zwaartepunt van den stryd .van het
midden naar de uiterste koningsvleu
gel verplaatst i
Hier liet de uitdager aich uit zyn
tent lokken door met 11 Pb8-cO ?
12) Dh3xh7 (?Dank u") 12
Bd8?f6. 13. Pe2?f4 enz. onnoodige
verantwoordieiyicheid op zich te
nemenr in plaats van zyn kostbaar
pionbezit h? op een der volgende drie ma
nieren te verdedigen:
a) 13.... Dd8?e? en ingeval 14
Pe2?f4 (met de tweevoudige dreiging
Pxg6 als PfxdS) doodkalm 14....
Tg6?g6;
b) 13 Dd8?c7 voorgesteld
door den jongen speler D. Prins,
waarby de Lc8 gedekt en derhalve de
onmiddeliyke tegendreiging 14
eöe5 waarde krygt;
c) 13.... Dd8?d 7 Door meester
Maroczy aanbevolen, waarby Zwart alle
gevaren het hoofd weet te bieden.
Uit bovenstaande voorbeelden zien
wy,. dat ook het temperament, de be
vangenheid, de trots in een woord:
de psychologie! by den huldigen kamp
een groote rol speelt.
Aljechin pocht op zyn grootere
wedstry der varing, terwyi Euwe in laatste
instantie een beroep zal doen op
sterk zenuwgestel.
Over schilderkunst
H. van Hall: Repertorium voor de
geseltledenl* der Nederlandsche
Schilder- en Graveerkunst sedert
het beffln der 12de eeuw tot bet
einde van 193* (Kiljnofr, Den Haag;)
EEN uitgave, als dit repertorium
eischt een eindeloos geduld, dat
een bezetenheid kan lyken en
daar veel overeenkomst mee toont.
Het is een verzamellust, die zich in
zulke boeken uitviert. Het kennen van
de namen der schilders en graveurs
alleen uit zooveel eeuwen is reeds een
bewys van een voortreffeiyk geheugen,
zelfs als het alleen de namen waren !
Het verzamelde materiaal dan klaar
te maken voor de uitgave, het is iets,
dat iedereen, die op kleiner schaal iets
dergeiyks eens deed, verbaast en tot
groote waardeering voert.
Het repertorium van Van Hall is
een boek, noodig voor ons allen, voor
museumdirecties, voorstudenten, voor
kritici; zy vinden hier vereend,
gemakkeiyk bij de hand, wat anders zoo
veel zoeken zou eischen, dat zy het
na konden laten pp een oogcnblik.
Ii. en P. Ilaesaerts: W. Veieonve de
Nuncqnea (Dlctrlch A de., BruMel)
lezing van het boekje van de
twee Haesaerts zou ik willen
zeggen, wy in Holland hebben
.Degouve de Nuncques vermoedeiyk
beter gekend, omdat wy persooniyke
betrekkingen met; hem onderhielden,
wat niet den gebroeders Haesaerts
overkwam.Maar waarom waardeerden
w]j dezen schilder? In hét zeer
vastgeschilderde BrabantBche landschap
vonden wij een schilder, die alle
deelen en details van een landschap
schilderde, zoodat het ons de nauw
keurige aandacht der *? Primitieven
voor d'oogen bracht; wy waardeerden
hem om zyn engelen, dichtgeschaard
rond Maria, omdat wy hier een
schilder vonden, die voor zulk moeiiyk
onderwerp de innigheid bezat in een
schijnbaar weinig-strakke makeiy.
Dat zijn onze ? herinneringen aan
Degouve. , ? !*?
PAG. 10 DE GRQENE No.3^1 "G. || DÉGROENE No.3M9
BEGRAFENIS VEREENIGING
P. C. Hooftstr. 38 -T«l. 2O34L2425O
CREMATIE
FA F. SINEMUS
Uldtehutmt 20-22
AMSTERDAM-C.
UITGEBR. COLLECTIE
ULSTERS
VANAF Fl. 57.50
Cigarros Cadena
In dt voorntimsit Slgirinwlnktls (
In 32 Landen
vem de wereld geniet LOkerol ver
trouwen.
-'t It xoo verfriitchend in
denmond en 't beschermend laagje
dat zich vormt op de teere adem*
hcdingsorganen voorkomt kou*
vatten. U kunt geruit Lakerol
nemen, ook voor de kinderen.
't Helpt en .... 't U zoo lekker
frisch in den mond.
14KERO1
* de Wer^dJberoemrfe Parillm.
De Koningin der Portables
slechts nog
-f Ie
75,
N V. M. LINDENBAUM & Co's SCHRIJFMACHINEHAHDEL
Keizersgracht239 - Amsterdam -Telefoon 30239
De Vjederge wicht"
onder de bonbons!
De lllltput Cupi" zijn d*
ollerliehftte onder déDroste*
bonbons... er gdan er hél
veej van In een ons!
Er zijn O verschillende pate
en nougot'vulllngen...
Allemaal buitengewoon lekkerl
ALTIJD «ILKOMt
voor album ,Java 1%
N.V. DE HOLLANDSCHE
VOORSCHOTBANK
KRUISWEG 70 - HAARLEM
De Bank Verstrekt voorschotten met
eenminimum van ?1000.» op billijke en,
wat de terugbetaling betreft gunstige
voorwaarden, onder borgtocht of zake
lijke zekerheid. Een prospectus wordt
op aanvraag gaarne toegezonden.
N.V. UURWERK, G
OUDEIY ZILVERHANDEL
V/H GEBR. BBËEN
Kl«nwendljk 178
Süukrleminerstr. 84
BUIME BOBTBEBING
BÜBOTB. KJLOKKBN: ,
? '. ? ', .'. * - ?
Vert. ZentRa Horloges
? ? '.'
Beparètie Inriebttnc voor
GOUD BH
Bezo«k«r« aan Amstordam
Victoria Hotel ? Damrak t/0 c. Station - noodlgt U uit.
WO verzorgen U In ont hotel tegen matige prUzen.
.U «ultte)vrs)de)n «IJnl -^??
Kamers met Holl. ontbfjt Lunch Diner
vanaf f 3.60 f 1.M en f 2^- f 2/?» f 8<- en f 4*
' ? OéPlreetle