Historisch Archief 1877-1940
I
;i
t ?
t
v
nate" het Nuderlandach publiek op
zyn gemak gebracht in een sfeer,
die nergens armoedig, gedwongen of
storend aandoet. Het verhaal be
weegt zich met rustige gratie in do
voor het genre onmisbare royale,
ruime milieus. Het oog van den
beschouwer wordt nergens gehandi
capt door slechte fotografie of onvol
doende ensccncering. De beeldwisse
ling voltrekt zich zeker en onder
houdend.... kortom: wy zyn in
dit gewaagde genre een film rijker
geworden en geen probeersel.
Tooncel
~T\
-*-'
E regie (wanneer men in een geval
als dit van de regie een afzonderiyk
vraagstuk wil maken) beweegt zich
op hetzelfde niveau van behooriyk
beheerscht vakmanschap. Zy profi
teert van een stevige ervaring zonder
tot oorspronkclykheid of grootheid
van allure te geraken. Het eenige
zwakke element in dit werk bUjft
tenslotte de bezetting. ... in tegen
stelling met zooveel minder geslaagde
voorgangers. Een onvergefelyke fout
is o.a. de geiyksoortigheid in type der
jonge vrouwen-rollen. In een werk
als dit, waar een duideiyk spel-beeld
den beschouwer houvast moet geven
gaat het niet aan, deze karakters te
bezetten met zulke weinig gepronon
ceerde en (o, wanhoop !) zoo op elkaar
geiykende figuren als Darja' Collin
en Willy van Turnen. In hot snel
voorby-vlietend filmbeeld weet het
publiek die twee nauweüjks uit elkaar
te houden en de belangryke les
door buitenlandsche films op dit
gebied gegeven door het tegen elkaar
plaatsen van markante,
gemakkclyk te herkennen typen werd hier
wel erg verwaarloosd. Om van het
weinig overtuigende -spel dezer beide
dames nog moajj te zwygen.
In Egon Carter als de danser
Darinoff ligt misschien een belofte. Hy
vertoonde momenten van
verbysterende onbeduidendheid doch daar
naast momenten van een zuivere,
stille menscheiykheid (het onderhoud'
met den inspecteur!) die ons de
ooren doen spitsen. Van Saalborn
als Maerlant valt in een rol als deze
nog weinig te zeggen : een verbrokkel
de, bescheiden tweede plansfiguur
ligt dezen acteur weinig, ook al was
zyn interpretatie niet geheel zonder
verdienste. Beter voldeed Annie Ver
hulst, speciaal daar waar de close-up
haar voor zich opeisoht en alle ver
klaarbare reminiscenties aan den Plan
tage-Schouwburg afenydt.
Het succes van de film is echter
opnieuw De Bree als Inspecteur
Lund. Het is verwonderlijk hoe deze
komiek een instinct voor
cameraspel toont, dat' ons telkens weer
verbaast. Hoe hij zonder eenige
noemenswaardige ervaring ? het
juiste accent weet te vinden en de
juiste maat weet te houden, zonder
ooit vlak óf onbeduidend te worden.
Een tikje minder burgeriyk had hy
zyn creatie intusschen wel kunnen
maken zelfs in Nederland ziet een
inspecteur der recherche er toch nog
andera uit dan een slecht verzorgde
kantoorklerk !
Maar tenslotte r met deze film
werd onmiskenbaar een nieuwe steen
gelegd in het langzame proces van
den opbouw eenör nieuwe
Nederlandsche industrie. ,
De beul
Een schreeuw die
geen kunst werd
DE Beul is volgens het pro
gramma, een schreeuw van
den auteur, die geen drama
beleefd heeft." De onbeheerachto
wanhoopsuitlng van Par Lagerkvist, die
uit zyn novelle een stuk concipi
eerde", heeft weerklank gevonden in
het ontvankelijk gemoed van Albort
van Dalsum.
De regie was voortreffeiyk, met
overgave en toewyding hebben alle
dames en heeren de ondramatische
woorden gesproken, die de auteur ze
in den mond heeft gelegd; In de mono
loog aan het einde van dit v.reemde
gebeuren gaf van Dalsum bljjk van
zyn expressief kunnen, maar ondanks
dat alles was en bleef het: een reeks
van monologen en losse zinnen, die
noch een dramatische handeling af
sloten, noch een dramatische hande
ling inleidden.
In een tyd dat de politiek in het
middelpunt van de belangstelling staat
is het goed esn politiek gegeven op het
tooneel te brengen, doch een eerste
vereischte is dan, dat het door een'
kunstenaar geschiedt en tooneel is.
Of de schrijver dan zwart of rood
inzet blyft van ondergeschikt belang
voor. de. dramatische handeling, daar
hy als kunstenaar boven het begrip
zwart of rood zal staan.
Hier zag men een goedkoope persi
flage op den huldigen fascistischen
geest en zyn regiem, en de volmaakt
ondramatische wirwar van brallende
hooge heeren, dreigende communisten,
echte" negers, knallende revolvers,
en deinende rumba's overtuigt ons
altyd nog minder van den waanzin van .
dezen tyd, dan het schryven van een
dergeiyk stuk" als Par Lagerkvist
meen geconcipieerd" heeft. Alles is
voortgekomen uit een sterk politiek
getint gemoed, dat au fond uiterst
weinig te vertellen heeft, en alles
bewees, dat het een impotente wan
hoopskreet is van een schrijver zonder
inzicht in de krachten, die in het
drama kunnen schuilen.
Het is mogeiyk dat deze schreeuw
vele menschen verschrikt, en wy hopen
dat het Amsterdamsen Tooneel er
volle zalen mee'trekt, en een extra
groote politiek getinte subsidie
verwerft, opdat het, afgebeuld als het
biykt, geiyk ieder ander
tooneelgezelschap in deze zware jaren, tyd
krijgt tot zich zelf hl te keeren en tot"
bezinning te komen.' . . ? ? .
Mocht dit niet het geval zyn, dan
zal spoedig ook hier, evenals in Rus
land, de klacht ontstaan, dat er geen
tooneelspelers meer zyn, maar uit
sluitend propagandisten op de planken,
pro of contra de een of andere
tydelyke leus of politieke richting, die dp
het beulszwaard van den tyd wacht,
om als steeds tévoren van ieder
plankenland te ?verdwynen, omdat zy
tegen den heiligen geest van de dra
matische kunst strijdt.
Dit stuk is geen drama, en geen
regisseur of speler, hoe voortreffelijk;
ook, kan er tooneel van maken.
Het moge een schreeuw zyn, maar dan
is het een schreeuw die storend werkt,
en met kunst niets gemeen heeft. ?
EDUARD VERKADE
R E D T W B E T O N W E R K
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
MAAKT W AT E R D l CHT
VER H AR DT 10-VO U D l G
WERKT VERBLUFFEND
il If R W F P ft P W II Q' STEENHOUWERIJ . EN FABRIEK
W.V. U. ff E. C U C, ff IJ O V A N M A R M E R W E R K E N
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
GOEDE en GOEDKOOPE
ARBEIDERSWONINGEN
Arch. Mart. Stam
>s
,*'
IN 1933 werd door de gemeente Amsterdam een prijs
vraag voor goede en goedkoope arbeiderswoningen
uitgeschreven. 92 architecten zonden 'ontwerpen in.
De Groene publiceert hier een reportage over het
werk van die personen, wier projecten door de jury
als de belangrijkste en bruikbaarste werden uitgekozen.
Ontwerp van arch. Van Tijen, Rotterdam. ?
De woonkamer door een lichte glaswand gescheiden van het g rooft
slaapvertrek. Overdag kunnen de .bedden opgeklapt worden en kunnen
de kamers belde worden gebruikt. De kamers zijn niet meer ao&
alle kamen dicht en donker, maar het licht kan overal binnen kornet.
Ontwerp van arch. Van Tijen, Rotterdam. ?
Eenvoudige arbeiderswoningen In Zutfen met zeer lage huren. TusschM
de woonruimte' en de keuken zien we een eenvoudige glasdeur. Het
wordt daardoor mogelijk op de kinderen in de woonkamer toezicht
te houden .terwijl de moeder het huishouden doet.
M^«f^SiM^^^fm^tym^>Kt'^^^^^liSs^1>^'^ »««»j*!Sjm^
&£.**?$$? ?****£ » K-^.PXV***^. ^J i* V?*.%4ft* ' ''-'-^V.B&J-V' i^ < -"^"^"ra
^^jitó^i,, w.-W:.^*,,.,*.-; ir>».4C^sj^jp^E?^«T. S*|^lto3SS ,
Taak voor architect
en gemeenschap
ALLEN zijn het er over eens,
dat ieder recht heeft op een
goede en gezonde woning.
Maar er bestaan slecht gebouwde
wijken, er zyn ook buurten waarvoor
we ons eigeniyk wel moeten schamen,
ten slotte zijn er zonder twyfel ook in
onze hoofdstad woontoestanden die
allertreurigst genoemd moeten worden.
Wanneer we bedenken dat alleen in
Amsterdam meer dan 10.000 woningen
te huur aangeboden worden, dan
moeten we daaruit niet de gevolg
trekking maken dat dus wel genoeg
goede woningen ter beschikking
Staan.... maar dan moeten we ons
even afvragen waar al die duizenden
bewoners gebleven zyn. Het totaal
der bevolking is slechts weinig ge
daald en toch vyf jaren geleden
was er een groote behoefte aan
woningen, een belangryk tekort, ter
wijl er thans zooveel leeg staan.
Waar zyn de menschen gebleven? Het
antwoord is: ieder heeft een kleinere
woning genomen. Velen die reeds in
een kleine woning woonden, wonen
thans nog kleiner; velen wonen met
meerdere gezinnen in n woning. In
vele gezinnen moet alles in n kamer
gebeuren: koken, eten, slapen van
kinderen en ouders.
HET is de plicht van de moderne
architecten deze dingen klaar
en duidelijk te zien. Zij mogen zich
niet blindelings laten meeslepen in de
bezuinigingswoede en een levens
niveau en een woonniveau aanvaarden
dat niet te verdedigen is. Er wordt
bezuinigd; maar wy als architecten
hebben er voor te waken, dat het
niveau niet zoover daalt dat het den
mensch schade doet. Wij moeten een
mensonwaardig bestaan, een
menscheiyke woning verdedigen.
Daarom is het ongetwijfeld de plicht
der architectengeneratie zich de goede
en goedkoope arbeiderswoning als
taak te 'Stellen. Zy mogen niet dit
probleem ontloopen en zich tevreden
stellen met het maken van aardige
geveltjes, zy mogen ook niet schouder
ophalend de problemen van den
woningbouw voorby gaan en uit
sluitend belangstelling toonen voor
groote en monumentale gebouwen.
De woning is einde jaren in handen
van de woningspeculanten; de platte
gronden zijn slecht,, alles is er in, maar
alles zit zoo slecht. De deuren draaien
verkeerd, men kan niet tusschen bed
en, waschtafel door, enzoovoort. De
architecten móeten voor een goede
woning zorgen, een woning voor-den
bewoner gebouwd en niet voor den
woningspeculant. Maar de architect
moet hiertoe in de gelegenheid gesteld
llïliTi
IM P
Ontwerp van arch. Staal, Van Woerden en Holt.
Een blok arbeiderswoningen voor 30 gezinnen. Het ontwerp
Is niet ontstaan. uit den wensen met geestige motieven een
aardig straatje of een mooi geveltje te maken. De archi
tecten gaan uit van goede en bruikbare woonruimte, zij
denken aan den bewoner, aan een prettige en luchtige woning,
aan een lichte trap, aan speelruimten voor de kinderen.
worden: hij muet door de
gutnutmKchap geholpen worden om
woningplannen tot stand te brengen. Rijk en
gemeente en bouwvereenigingen
moeten beseffen, dat hier een taak te
vervullen is.
WANNEER we moeten komen tot
een betere, voor ieder bereik
bare woning, welke wegen staan ons
dan open? Wanneer we ons stellen
op het standpunt dat iedereen recht
heeft op een woning; wanneer we dus
verlangen ook voor onze 45000
werkloozen een mensonwaardig bestaan en
een mensonwaardige woning, welke
wegen staan ons dan open? De
gebruikeiyke huren, de gebruikeiyke
belastingen voor de normale woningen
zyn onbetaalbaar. Welke wegen?
Als we in vele woningen een kykje
nemen en we ontmoeten er de oude
stoffige mooie kamer", de
-pronkkamer, de kamer waar de kinderen
niet in mogen, de kamer waar slechts
met verjaardagen de familie op visite
wordt ontvangen, dan komt in ons de
vraag op of deze ruimte werkeiyk
noodig is. We vragen ons af of iemand
er schade van zal ondervinden wan
neer we de familie deze ongebruikte
ruimte ontnemen. De donkere stoffige
kamer, 3e dikke pluche gordynen. de
wankele tafeltjes en de slecht zittende
stoelen, de vele etagérctjes met de
beruchte tentoonstelling van geërfde
prullen, we hebben ze niet meer
noodig. We kunnen de representatieve
pronkkamèr wegdoen. ?
MAAR als we nu eens in nieuwe
woningen gaan kijken, welke in
de laatste jaren zijn ontstaan; als wc
eens even de vele goedkoope, maar
nog lang niet .voor allen betaalbare
woningen onder de loupe nemen, dan
ontdekken we de verkleinde wonin
gen". Het is de oude bekende platte
grond, de bekende suite o.a., alleen
zijn de maten allemaal 15 tot 25 pCt.
kleiner gemaakt. De gangetjes zyn
zoo smal dat het onmogeiyk is
elkander te passeeren. De kamertjes
zyn zoo klein, dat het niet mogeiyk
is ergens een tweepersoons bed neer
te zetten. De ruimte tusschen de
bedden en een waschtafel is onvol
doende om er door te komen. Dikwyis
hebben we gezegd, dat een keuken
klein kan zyn. Dikwyis hebben we er
voor gepleit de slaapkamers zeer be
knopt te maken, eigeniyk niet veel
meer dan een slaapcabine. Maar
wanneer de keuken en de slaapkamer
klein moeten zyn, dan moet alles
precies óp z'n plaats zitten. Dan
moet er aan gedacht zyn hoe de
kastdeurtjes draaien, Jioe de laatjes
schuiven, dan moet gedacht zyn aan .
den mensch die door de woning gaat,
die leeft en zich' beweegt. Het is
ontoelaatbaar dat hy zich overal
J
Ontwerp van arch. Bodon, Groenewegen, Merkelbach en Korsten.
Een woonkamer, breed raam met openslaande deuren. Veel licht, lucht, en zon. De
bewoner niet langer opgesloten achter muren en gordijnen, maar een contact met buften.
Ontwerp van arch. Bodon, Cróenewegen, Merkelbach en Kanten.
Bij een woonwijk hooren cok winkeltjes en werkplaatsjes voor schoenmaker, enz. Deze
bevinden zich aan de straat, daar waar de voetgangers allen voorbij komen. De woningen
daarentegen vragen een rustig plekje. Deze liggen beter aan groote ruime binnenplaat
sen, die door hun rust en hun groen een prettige tegenjte///ng vormen tot de verkeersstraat.
stoot aan de hoeken, dat hy slechts
met moeite tusschen. tafel en wand
door kan komen. We moeten dus
ongetwijfeld de ^verkleinde woning'1
verwerpen.
' Geiyktydig met de tendentie om
alles te verkleinen, te drukken en
goedkooper te maken, duikt ook op
de gedachte om te sparen door het
weglaten van sanitaire inrichting. Het
is ieder bekend dat de 'bouwverorde
ning van Amsterdam voor ? iedere
woning een kleine douche-ruimte ver
langt, en ook weten we dat deze
douche-ruimte in heel veel gevallen
niet gebruikt', wordt, dat daar een
trapleertje, de kolen of de aard
appelen opgeborgen worden. Ook
weten we heel goed, dat het voor het
grootste deel der bewonen, die van
een klein maand- of weekloon moeten
rondkomen, niet mogeiyk is huur en
stroomprys voor een electrisch.
warmwaterreservoir te betalen. Maar aan
den anderen kant moeten we het een
Ongezonden toestand noemen, wanneer
in deze beknopte woningen allen zich
's morgens verdringen om den goot
steen in de keuken en zich daar een
beetje handen en gezicht wasschen.
Het is ook beslist onvoldoende dat
b.v. zy, die hun brood verdienen met
physieken arbeid,' diéoverdag vuil en
zwaar werk. verrichten, die vermoeid
en bezweet naar huis komen, dan
slechts in de keuken over den gootsteen
een beetje neus en ooren kunnen
uitwasschen. Daarom: het ia noodig, dat
de douche in de kleinste en goedkoopste
arbeiderswoning gehandhaajdblijft. Het
is noodzakelijk juist daar, waar het
(Slot op pag. 18)
PAG. 10-11 DE GROENE No. 30M