Historisch Archief 1877-1940
l
Het perspectief ontsluierd
Oud-Minister Marchant beëindigt met dit artikel de beschouwingen, die
hij voor De Groene schreef over de politiek van de N. S. B. De eerste
twee artikelen zijn verschenen in de nummers van 9 en 16 November.
IN het antwoord op de daad van
drukpersten-om-", die volgens den heer Mussert op
last van Albarda is gepleegd dat Albarda er
in de Kamer krachtig tegen in verzet kwam is
zeker maar huichelarij geweest is ook do sluier
weggeschoven voor het toekomstige perspectief.
Wij vernemen, dat ..de algemeen leider" in
velerlei opzicht" ons wil terugleiden naar de
middeleeuwen. Dat de maatschappelijke
insteltingen van de middeleeuwen het werk zijn geweest
van de katholieke kerk, schijnt hem niet bekend.
Anders zou hij de katholieke dictatuur" onder
Aalberse ons allicht niet hebben voorgesteld als
het afgrijselijkste, dat wij ons kunnen denken.
Zo is er meer wonderlijks. Hij waarschuwt ook,
dat Aalberse ons in de toestand zal brengen van
Oostenrijk. .Wij hadden gemeend, dat dit détoe
stand was van het fascisme, onder bescherming
van Mussolini, en dat Mussolini voor den heer
Mussert een van de beide lichtende voorbeelden
was, of, van zijn standpunt gezien, een internatio
nale collega. Wij schijnen ons te hebben vergist.
Op internationaal gebied loopt anders het
inzicht van den algemeen leider" aan dat van de
beide uitheemse collega's vrijwel parallel. De
Volkenbond heeb niet een instelling, die geweld
wil vervangen door recht: hij is een struikelblok
voor dictatoren, die met geweld hun eigen nationale
wil begeren door te drijven.
Voor een grote mogendheid met een krachtige
bewapening, die meer gevoelt voor eigenrichting
dan voor erkenning van gelijk recht voor allen, is
daarvoor iets te zeggen: Voor Nederland niets.
Een klein moederland met een uitgestrekt kolo
niaal gebied moet al uit zelfbehoud, nog afgezien
van rechtsoverwegingen, dat systeem verwerpen.
Zelfs de heer Mussert zal Nederland niet in een
militair sterke grote mogendheid kunnen omtove
ren. Hij moet ook niet denken, dat zijn uitheemse
collega's ter wille van zijn voortreffelijke principes
Nederland zullen sparen. Dat zij dit niet kunnen
doen, heeft iiij zelf al gezegd. Als Italiëde keus heeft
tussen abortus en het nemen van Abcssinië",
moet het Abessiniügrijpen. Voor hetzelfde dilem
ma beweren de Japanners te zijn geplaatst ten
aanzien van Nederlands Indië, en Hit lei- zegt niets
anders; niet alleen tegenover koloniale gebieden
van anderen, maar ook tegenover gebieden met
een Arische" bevolking. De lieer Mussert zit aan
zijn verklaring vast. Hij kan wel onze wecrmacht
gaan versterken, maar hij kan die niet gebruiken
tegen mogendheden, die naar zijn mening in hun
aspiraties groot gelijk hebben. Als hij dus zegt,
dat onder zijn leiding Nederland geen slagveld
zal worden, heeft hij gelijk: er zal niet worden
gevochten: het is niet noodig; alles zal even vreed
zaam in zijn werk gaan. Maar als in de naam van
zijn Beweging" het woord Nationaal" Neder
lands" betekent, zal hij de naam moeten verkorten.
Dan is het woord nationaal" niet op zijn plaats.
WAAROM heet de Beweging verder ..socia
listisch" ? Het is ons nog altijd niet duidelijk.
De beginselverklaring is vrijwel letterlijk die van
Hit Ier. Daar in Duitsland is niet gebleken, wat
het woord betekent. In de redevoering lezen wij nu,
dat arbeiders en werkgevers tot elkander zullen
worden gebracht. Maar wij lezen daarin ook, dat
de sociaal-democraten en de werkgevers het thans
al eens zijn. Waarvoor is dan de Beweging"
nodig?
Wij zullen met meer kracht de waarheid uit
dragen over".... volgt een aantal punten, waar
van er hier reeds enkele zijn besproken. Verder:
de democratie" en het regeringssysteem waarin
niemand meer gelooft".
Maar de vraag is, wat de ongelovigen ervoor in
de plaats zullen krijgen. Wij zien het in de landen
UITVOERVERBOD VAN KAMEELEN
Als sanctiemaatregel heeft de Nederlandsche regeering
o.m. den uitvoer van kameelen naar Italië" verboden.
?Teekening vóór. De Groene Amsterdammer van F. Hazeveld
De regeering stuif het gedrang aan de grens
PAG. 4 DE GROENE No.3051
van de uitheemse collega's vóór ons: geen volks
vertegenwoordiging, die iets te zeggen heeft; geen
verantwoording; geen critiek; de pers een ver
zameling van regeringscommuniqués; een benau
wend systeem van verklikken en aanbrengen; de
huisvader durft in zijn gezin zich niet meer vrij
uitlaten; economisch, voor de arbeiders: honger;
militair: geldverspilling; leven van de gezagvoer
ders: het huwelijk en de train de vie van den heer
(iöring; de kunst aan banden; de Joden eruit;
wie zich onvergenoegd betoont": in het concen
tratiekamp of verdwijnen naar een eiland.
*
MOETEN wy Nederlanders hierin geloven"?
Of hebben de uitheemse collega's het mis?
Of zijn zij even grote ezels als zij hun voorgangers
zien, en is alleen Nederland gelukkig met een
genie zonder die aspiraties? Is de beginselverklaring
alleen maar vertaald omdat er nu eenmaal een
verklaring moest wezen?
Zeker, de kerk is vrij in den Dingen des
(ilaubens". Maar de Dingen des Glaubens"
zijn iets geheel anders' dan de Dingen des
praktischen Lebens". Reichsminister Kerrl heeft het
zelf gezegd. Of do Dingen" zijn des Glaubens"
of des prakt ischen Lebens" beslist Hen*
Reichsministcr.
Hoc het hier in Nederland zal zijn, hebben wij
uit Rotterdam al vernomen: elk geschil tusschen
staat en kerk zal de staat beslissen. En voor ons
Nederlanders, die ons gelukkig voelen in de vrij
heid van belijdenis, zou de heer Mussert, zo zeide
hij, als dictator een concordaat sluiten met den
Paus. Hierdoor bewees hij niet te weten, wat het
voor een volk betekent, te leven zonder dat een
concordaat nodig blijkt. Maar Duitsland heeft
een concordaat, doordat de kerk te kwader ure de
wederpartij heeft vertrouwd: waarom zou Neder
land het dan niet hebben? .
En de heer Baldur von Schirach? Ik voel het
als de wil van God, dat wij ons heil in Hitler vinden.
Door hem te eren, eren wij God." De lectuur,
waarmede daar de jeugd gelukkig wordt gemaakt,
is bekend: gij hebt maar met n kruis te maken:
het hakenkruis.
In Nederland zou, gesteld dat het onafhankelijk
kon blijven, wellicht niet aan een Baldur von
Schirach de opvoeding van de jeugd worden
toevertrouwd. Maar wat wél zeker is: de staat
kundige leer, die ons door den heer Mussert in
brokstukken wordt opgediend, is niet toe te passen
zonder de totaliteit van de machtsstaat. En daaruit
kan voor Nederland niets voortkomen dan ellende.
En dan wordt nota bene betoogd, dat wij van de
continuering van het huidige regime burgeroorlog
hebben te wachten en godsdienstoorlog! Het is
ook alweer vertaalde -wijsheid. Het is de zuiver
revolutionnaire wijsheid; oude kost. Honderdmaal
heeft men ons vroeger al voorgehouden: laat ons
toch begaan! Als gij ons laat begaan, zal alles
lopen op rolletjes; er behoeft geen bloed te vloeien
er behoeft geen geweld te worden gebruikt; geef
eenvoudig uw machtsmiddelen" over, dan houdt
gij vrede. Dus: als er burgeroorlog komt en
godsdienstoorlog, zult gij het uitsluitend hebben
te wijten aan u zelf. Dat praatje kennen wij, niet
waar? Wat is het toch dom van de Abessiniërs om
verzet te plegen! Wijs zijn alleen zij, die buigende
de bevrijders binnenhalen.
ALS er in ons land misbruiken heersen, is het
ieders plicht, tot zuivering mee te werken.
Als er in ons land werkelijk terreur wordt geoefend,
zal ieder Nederlander daartegen komen in verzet.
Maar wij Nederlanders moeten oppassen, dat wij
niet het handhaven van gezag en orde aandien
voor terreur, gelijk de anarchisten. Wij Neder
landers moeten toezien, dat zij, die van terreur
praten, ons systeem van vrijheid en orde niet
komen vervangen door een systeem van de gruwe
lijkste terreur, die zich laat denken;.dat wij niet
vrijheid en orde gaan verwisselen voor bruut
geweld; dat misbruiken, welke dan ook, niet
worden opgeruimd door lieden, die óns met de .
opruiming een regime zullen brengen, .dat ons
zal verhinderen, van misbruiken ook maar te
reppen. . .
Elke beweging, die misbruiken aanwijst en
aldus tot opruimen dwingt, is een, zegen. Elke
beweging, die zich niet daartoe beperkt maar de
vrijheid zal doden, is een pest. Communisme en
natlonaal-socialiame .zijn :geen tegenstellingen;
zij zQn in uitkomst gelijk. Geen van beide moet
ons voorhouden, dat het ene nodig is om bet andere
te weren.
CHAMPAGNE KRUG
La toutc premiere marque
De reportage van de week
DE TOOVENAAR THUIS
BÜd
AH Baba: vooraamleM
ij ae scheppers van
de .Nederlands ene
truclilm
L. J. JORDAAN
AU Baba tn projil
HET bijprogramma vermeldt als zooveelstc
nummer: Het aetherschip" en ge weet niet
goed wat te denken van dezen titel, die u
alles en niets belooft. Maar dan schalt een pittige
inlcidingsmuziek uit den luidspreker en ge wordt
een wondere wereld binnengeleid een wereld
van vreemde, groteske figuren van heroën uit
een speelgoedark, maar met de scherpe karakte
ristiek van de charges der Mühchener
Marionnettenspiele van houten dames en heeren uit cylinders,
bollen on kubussen opgebouwd, maar met de
elegance en sierlijkhcid in beweging van een
Jbossballet. En over alles ligt een kleurencharme, die
het geraffineerde colorict der Amerikaansche tee
kenfilm in schoonheid verre achter zich laat....
Er is een zonderling vaartuig uit doorzichtig
kristal, dat u door alle schakeeringen van een
puren, radieerenden aether voert. Er zijn
mensch? embryo 's, prachtig van karakteristiek en verbluf
fend makkelijk van gebaar. En ge gaat door dit
Duizend-en-én-nacht" sprookje als dooreen droom
van betooverende, grillige schoonheid.
En het valt u moeilijk te realiseeren, dat dit
alles in ons eigen land gemaakt wordt! Ge kent de
Amerikaansche. teekenfilm, dat geniale,
griczeligvolmaakto product eener nieuwe kunst en het is
voor u niet veel anders dan het werk van een
toovenaar die ergens ver weg over den grooten plas
zijn hocus-pocus bedrijft. En ge vermoedt geen
oogenblik dat dezelfde tooverij in uw onmiddellijke
, nabijheid plaats grijpt.... om zoo te zeggen onder
uw geachten nationalen neus.
Laat ons den toovenaar opzoeken.
TJET is een bescheiden burgerwoning waar
AA de toovenaar gehuisvest is, een klein
nverdiepingshuisje, waar ge. met schrik een
mooie kamer" met pluche stoelen en een kanarie
piet-in-vergulde-kooi achter de witte gordijntjes
zoudt vermoeden. Dit is het huis van den toove
naar en ge wordt ontvangen door twee
allergewoonste heeren, wier eenige buitenissigheid bestaat
(wanneer men . dit nog een buitenissigheid kan
noemen i) in een sterk Duitsch accent. Het zijn de
heeren Georg Pal en Sachs, de toovenaar en zijn
helper! Ge bedankt den Philips-ingenieur Numan,
l* Culllvers In dwergenlond. De regisseurs der
poppen' film stellen hun spelers op.
die het Sesam!" voor u uitsprak on het ontuo
gankelijke verblijf voor u opende, teneinde in d"
hoede der beide toovenaars over te geven.
Ge ziet om u heen.
Een kaal, nuchter vertrek teekentafels, stalen
meubelen gekleurde schetsen, uitgeknipte
kartonfigurcn alom verspreid.... een doodgewoon
atelier. Achter de teekentafels zijn mannelijke en
vrouwelijke employés bezig met kleuren,
calquceron on knippen. Dan gaat ge een trap op en uw
beide mentors leiden u een kantoorvertrek binnen
welks hyper-modernitcit u een lichte rilling be
zorgt. Ge tuimelt eonigszins ongracieus neer in de
stijl-volle maar verrassend lage fauteuil, welke een
Paul Bromberg in geestdrift zou doen ontsteken,
accepteert de aangeboden cigaret en wacht op de
dingen die komen zullen.
In dit ontstellend practische en on-romantische
milieu worden dus de teere, wonderlijke fantasieën.
uitgebroed, waarvan ge in Het aetherschip" en
vele andere trucfilms zulke verbluffend staaltjes
gezien hebt. Wij beginnen als bij iedere film
het geval is met het scenario!" zoo vangt de
heer Pal aan u uit te leggen. Een dik getypt manu
script wordt u voorgelegd en zoowaar: daar is de
bekende indeeling in drie kolommen met camera
instelling, beeld en geluid. Het is de draaiboek van
AÜ-Baba en de veertig roovers" en ge leest (het
manuscript doorbladerend): Bild 23: Premier
Plan von Alis Kopf.... Ali macht grosse
kullernden Augen, geht sein Hut h och, schaut von unten
nach oben, schl> seine Hande zusammen und
torkelt vor Fraude nach binnen.... Bild 24: Die
Kamera folgt ihn.,.. er torkelt durch den Saai..
Ton: Tonleiter.... "Het filmmanuscript in optima
forma en ge zoekt onwillekeurig naar den regisseur
en de spelers, die deze opgave hebben uit te voeren.
De toovenaar (waarvoor is hij anders een toove
naar!) raadt uw gedachten en wijst u op een serie
kleurschetsen aan den wand geprikt.... een su
blieme collectie teekeningen die in hun rijkdom
van vorm en coloriet aan de ontwerpen van een
Léon Bakst doen denken. Bitte.... Ali-Baba!"
zegt de heer Pal met een zwaai naar een fantastisch
creatuurtje uit minuscule houten cylinders en bol
len geconstrueerd, maar van een fascineerende
expressiviteit.
Het kleine poppetje staat op de tafel, arrogant
in zijn bonte kleurenpracht en loenscht naar u uit
zijn ronde poppen-oogen. Hij is het nauwkeurige
Georg Pol in zijn speelgoedmagozijn
fascimilc van de schetsen aan den wand. ..Eerst
ontwerp ik?nadat het scenario door mijn scena
rist, Herr Uray en mij in elkaar is gezet het type
der personages", zoo doceert de toovenaar. Ter
wijl de ontwerpen naar den draaier gaan en vervol
gens uit de hand gekleurd worden in de teeken
kamer die u beneden hebt gezien, geef ik hier de
beweging aan. U kent natuurlijk het systeem van,
de teekenfilm: de opeenvolging van een groot
aan. tal copieën eener zelfde'figuur, die'telkens een
fractie in mouvement verschillen. Hetzelfde sy
steem pas ik op mijn poppen toe. Zooals u ziet zijn
de ledematen meerendeels uit soepel koperdraad
geconstrueerd, die een kleine wijziging in stand
mogelijk maken. Bij iedere opname wordt zoo'n
arm en been een nuance verbogen.... een werkje
dat de uiterste zorg en dikwijls zeeën van kostbaren
tijd vergt. Want de kern eener goede truc-f Urn is do
beweging.... de soepele, glijdende, sierlijke bewe
ging en zij maakt een der grootste hoofdbrekens
doch tevens een der voornaamste charmes van het
werk uit. Efficiency is een belangrijke factor in ons
systeem en dus zijn de koppen en bovenlijven
uitneembaar en verwisselbaar. Dikwijls ook gebruiken
we voor iedere bewegingsnuance een geheel nieuwe
' figuur, zooals ik u straks zal laten zien. En kijk
hier, op dit teekenbord met zijn matglazen raam.
waaronder een lamp brandt, leg ik op cellophaan
de voornaamste bewegings-phasen vast. Hier ziet
ge Ali-Baba een stap doen Ie premier pas qui
coüte! Hij heft het linker been op. Dan geef ik het
moment aan. waar hij het hoogtepunt" heeft be
reikt en op den bal van de rechtervoet staat. Ver
volgens de phasc waar hij op het linkerbeen terecht
komt. Daartusschen liggen een paar dozijn over
gangen, die mijn assistenten, de animators", voor
mij uitwerken. Intusschen zijn ook de ontwerpen
voor de decors echte sets", als in de gewone
film, maar in verkleind formaat naar het atelier
gegaan, waar zij in hout en karton worden opge
bouwd. Om nog even op die beweging terug te ko
men: dit is zulk een artistiek-belangrijk element,
dat wij de mouvementen van zoo'n poppetje dik
wijls eerst als teekenfilm vervaardigen en soms
twintig tot honderd kee.r laten draaien om de juist
heid der beweging te controleeren. En nu gaan wij
verder zien....!"
De toovenaar schiet een jasje aan over zijn huise
lijke hemdsmouwen (wij zullen straks de straat over
moeten) en gaat u voor naar een groote ruimte: de _ '
eigenlijke studio het milieu waar de houten '
Garbo's en Clievalier's hun kunststukken uithalen.
Ge voelt u een Gulliver in dwergenland ! Een kleu
rige moskee een Oostcrsch paleis met statie-trap
en gedraaide kolommen een stuk woestijn met
palmen en cacteeën.... alles in miniatuur opge
steld op houten practicabels. Het licht floept aan
heb bekende schelle studio-licht en een klei
ne, bonte toovenvereld schittert u tegen. Kijk '
op die breede statie-trap staat een acteur.... stijf,
grotesk, expressief in zijn houten onbewogenheid.
Ge neemt hem op en het blijkt dat zijn voetzolen
met een stalen pen in een correspondeerend gat
' van de trede passen. En eensklaps is u de lange rij
copieën verklaard, die ieder een fractie van een
beweging verschillen en .bij de opname hot origineel
m peten vervangen. En nu ziet ge verder om u
heen in dit fantastische speelgbedmagazijn en staart
lichtelijk verbijsterd naar de rijen figuren:'ooster
lingen, sultans, kameelen, paarden.... groteske ver
menigvuldigingen vaneenzelfde beeld....?'. apotheose
van een 'vastgerichte, zelfbewuste verbeeldings- ,
PAG. 5 DE GROENE No.3051