Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
Toonetl
Frans Hals: V r ooi ijk gezelschap; Metropolitan Museum, New-York, Illustratie uit Martin:
De Hollandsche Schilderkunst In de Zeventiende Eeuw.
hand aan de muziek,'die hy maakte,
een rangorde toekennen, temidden
van hetgeen dezelfde muzikale waarde
vertegenwoordigt. Dat die waarde
niet op- het niveau te vinden zal zyn
waar de scheppingen van Bach,
Wagner, Debussy thuis hooren ?
altemaal namen, die in dit reclame
drukwerkje in den meest letterlijken
zin ydeliyk gebruikt worden is n
waarheid welke iedere leek zonder
aarzelen ontdekken kan: nobele en
bezadigde lyriek, bijvoorbeeld, klinkt
anders dan deze improvisaties voor
solo-alt met harp en twee hoorns op
mm laube, Lindlein, laube".
f"\E Néderlandsche critici hebben,
*?' voor zoover mij bekend zonder
uitzondering, in het licht gesteld dat
Hindemith's stijl in deze werken ge
volueerd schynt te zyn. Mathis der
Manier" Ujkt dan het werk, waarby
deze koersverandering (populair ge-i
zegd: wég van het draufg&ngerisch
pueriele optimisme uit Neues yom
Tage) voor het eerst duideiyk aan
den dag treedt. Ik meen, dat deze,
ybrre van steriele, culture van lyriek
al in d» oudsU sonaten, in
hetiNachtstück uit de suite 1922" te vinden
was. Wat veranderd is: Hindemith's
plezier in de muziek. Een ? stuk als
der Schwanendreher is langduriger en
vervelender dan de oudere
Kammermueiken." Hy vindt niets nieuws meer;'
nieuws is er trouwens op het door
hem gekozen niveau van musiceeren
niet meer te vinden. En men zou hem
dus met meer recht een .gebrek aan
mobiliteit kunnen verwyteu1, dan
hymnen aan te heffen op zyn huldigen
staat,van nobel en bezadigd lyricus.
Rest de vraag 'of de vaccinatie mét
oude duitache volksliedjes een posi
tieve reactie in dit muzikanten
organisme heeft teweeg gebracht., Ik
heb van dien aard niet» kunnen ont
dekken: of Hindemith nu een Zw
lftonreihe verwerkt dan wel een lamen
tabel koerend volksliedje zwischen
Berg und tiefem Tal" het klinkende
resultaat bUjft vrywel gelijk.
Zonder twyfel hebben de spotters,
die na der Schwanendreher meenden
te moeten opmerken dat dit nu
blijkbaar de achttien karaats
Blubomusik moest voorstellen, een schyn
van geUjk. Hindemith is altyd
actualist geweest; omstreeks 1020 kon hy
even oprecht gelooven" .in de artis
tieke importantie van de mode
artikelen Shimmy en Boston als later,
ui Laienmusik, als vandaag in
Bodenstandigkeit. Hy kent geen innerHjke
imperatieven, niet van aesthetischen
(Debussy), nietyan ethischen (Franck),
niet van religieuzen aard (Bruckner).
Dit ontbreken van
buitenmuzikaleimperatieven zou een voordeel kunnen
zyn, wanneer de psychische discipline,
het ordenend bewustzijn, aan hooger
eischen beantwoordde. Ook zonder
de aesthetischépraemissen zou'
Debussy een groot componist geweest
zyn. Beethoven zou zonder zyn
wereldhervormënde ' tendenzen
deze^fde gigant zyn gebleven. Maar
Hindemith, zonder de
grbote-stadsagitatie, die hem tot den representa;
tieven Duitschén componist van de
republiek van Weimar maakte, zonder
den achtergrond van een koortsige
jacht naar steeds wisselende lucht
spiegelingen, schrompelt ineen tot een
middelmatig auteur. De belangrijkste',
Duitsche meester na Richard Strauss"
heet hy. Het is mogeUjk. De grafiek,
dié, uitgaand van Beethoven, over
Wagner en Strauss, steil naar beneden
begon te wijzen, vertoont op dit punt
een, zuivere, verticaal. De Europeesche
muziek van dezen ty d zal dus in andere
landen en door andere componisten
geschreven moeten worden. ? .
PIJPER
en ziin
Prof. W. Martin s De HolUndsche
?chllderkunst In de 17de eeuw.
Rondom Vrmnm Hal» (Menlenhofr,
Amsterdam)
MET dit werk is wat Prof. Martin
zich voornam te schry ven over
onze Zeventiende - eeuwsche
schilderkunst nog niet volledig, noch
voltooid; de schilders om Rembrandt
worden in een nog te verschenen deel
behandeld. Het zou dus voorbarig zyn
nu reeds een definitief oordeel te
vormen over het gansche werk; de
werkeiyke verdiensten zullen pas open
baar zyn, wanneer deze
hoogleeraar zyn oordeel zal gegeven hebben
over den grootsten schilder dor
Zeventiende-eeuwers in Holland. We zullen
dan weten of dit werk een kunst
historische verzameling van feiten zal
zyn of dat deze veel-tydnemende ge
schiedenis" een document zal wezen
van psychologisch begrip en van
psychologische omvaeming; we zullen
dan eerst volledig wéten, of prof.
Martin een stijl bezit?en een persoon
lijkheid, die door wyd begrip der
schilderkunst wy hebben te waar
deeren; die door scherpbepaalde for
muleeringen ons verschillen en over
eenkomsten mee doet ondervinden in
dat gebied der schilderkunst; of hy
een vaardig verzamelaar alleen is of
dat h'ij karakter bezit, karakter, dat
noodig is andere karakters voor oogen
te doen leven n hun werking te ver
klaren. Wy zullen ons totdat het
geheel verschenen zal zyn, met reden
stilhouden en niet voorbarig reeds op
trekken....
Wy bepalen ons tot de thans
vaststaande feiten. Het eerste, wat
ons te doen staat, is den uitgever
van dit boek te prezen voor zyn stout
moedigheid zulke uitgave te durven
bestaan. Deze stoutmoedigheid is
toch niet gering, < en een lof waard.
Het eerste boek, groot 471 bladzyden
druks, van groot formaat en met vele
illustraties is niet een onderneming
van alle dag, temeer daar de druk van
Thieme zeer voldoende is en de repro
ducties een helderheid bezitten, die
wy niet overal 'zoo zuiver genieten.
Een naamlijst achterin vervult een
anderen etech, dien wy konden stellen.
De inhoud bestaat uit negen hoofd
stukken met een inleidend hoofdstuk,
dat o.a. débronnen behandelt onzer
kennis, het leven en de maatschap
pelijke positie toentertyd der schilders,
de belangstelling in de schilderkunst
en de zeventiende eeuw en den
kunstsmaak. Het. eerste hoofdstuk is dat
der ontwikkeling, onderwerpen en
centra; het tweede bevat een
algemeene karakteristiek; het derde de
internationale stroomingen gedurende
de zeventiende eeuw; het vierde de
Hollandsche schutter-, regenten- en
anatomiestukken.
Afdeeling B. is de opkomst; Frans.
Hals. 't Zesde hoofdstuk, hoe speelsch,
schakelt Frans Hals even uit, het
zevende, hoofdstuk, de kern dus van
bet boe' ?? ndelt over Frans Hals en
zyn kunst is het hoofdportret in
het boek; i achtste licht- ons in
over Genre» Jerkunst onder Hals'
invloed, het nr ,. ie over stilleven te
Haarlem, Leidei «elders....
Zooals ik u zou TO wachten op
het deel met Remi , idt als
hoofdportret om het bot e beoordeelen
als boek. Nu reed* . echter vast
te stellen, dat, wa 'oor bezwaren
nog in ons mocht jpkomen, deze
groote volumina v ich in onze kast
zullen moeten '. en, willen wij.
eenigszins by zijl ? jt de literatuur,
data en met de laatste opinies over
de zeyentiend'eeuwsche schilderkunst.
? ?'? ? ? .: ..???' ' ?' ?.. ' P.
KAF EN KOREN
Over eenige bijzondere boeken
IN den boekcnstroom die
telkenjare gedurende het laatste kwartaal
tot een brecden vloed aanzwelt, treft
men steeds een aantal boeken, dat
er in de besprekingen min of meer
bekaaid afkomt. Dat zijn vooral die
'boeken, die -niet onder een of andere
litteraire rubriek te rangschikken
zijn. Soms zijn het boeken van enkel
en-alleen wetenschappelijke portee.
Soms van een breeder opzet dan het
vak-wetenschappelijke. Actueele
beteekenis, direct verband met het leven
van eiken dag, zooals Huizinga's
Schaduw van Morgen, kan dan een
bespreking cischcn, die zelfs tot een
diepzinnige bespiegeling wordt
maar meestal gaan deze nieuwe uit
gaven naamloos en onvermeld aan
de critiek voorbij. Voor een keer
daar verandering in te brengen is
zeker geen zonde: juist in deze dagen
grijpt men wel eens graag naar
haftiger kost dan belletrie. Velen zal
men dan ook met zoo een boek een
groot pleizier doen.
Het heeft echter geen zin bespre
kingen te maken tot opsommingen
zonder onderscheid. De recensie moet
trachten naar eerlijke en openhartige
critiek. Dan moet men erkennen
dat het niet alles van gelijk gehalte
is, wat vloeit uit den boezem der
Leidsche Alma Mater. Bij Sijtholf
te Leiden verscheen van Prof. Tendc
loo: Kennis, Wetenschap en Kunst.
Een bejaard en verdienstelijk hooi;
leeraar in do pathologische anatomie
overziet hierin het hedendaagsch goes
tcaleven.... niét. Schoenmaker, hond
jo bij je leest! Getuigenissen van den
praatstoel mogen in huisolijken kring
gewaardeerd worden door de familie
en met een beleefd ja-knikken dor
jongeren worden beantwoord, ZEG's
gef ilosofeer over het wezen der weten
schap en het wezen der kunst
waarin af en toe de draad totaal zoek
is, b.v. wanneer hy het heeft over de
verschillende soorten composities vnn
Bach en Beethoven heeft slot
noch zin. Van de twee kwaden: opper
vlakkig te schrijven over de universa
liteit óf zich beperkt te voelen tot
n enkel vak, is ontegenzeggelijk
het laatste het kleinste kwaad.
EigenUjk is het geen kwaad. Waarom
dan niet daartoe weergekeerd, pro
fessor? .
Zonder eenige pretentie, zakelijk,
informatief en zeer interessant is
L, Goldberg's Vademecum voor
Sowjrlrwafamd, dat bij Hertzberger te .Am
sterdam verscheen. Het geeft vooral
dengeen die over een, thans immers
bon ton geworden, vacantiereis naar
Rusland denkt, een schat van gege
vens. Hét is Baedeker en wetboek
tegeUjk en tóch is "het onderhoudend.
En wie veel leest over het nieuwe
Rusland zal dit een makkelijk nasla-.
werkje vinden. Het is een
voórtrcffeHjk boekje.
Er wordt nog steeds en veel over
Rusland. geschreven., Belangwekkend
is een studie over den groei van'
Sowjetrusland van J. de Kadt: Van
Tsarisme.tot Stalinisme (De Jongb,
Antwerpen). De Kadt redeneert wel
eenigszins vanuit een vooringenomen
standpunt en wel dit, dat het com
munisme is ontaard in een uitbuiters*
maatschappij. Hij heeft geen vrede
met den Sowjetstaat en ziet er geen
heil in. HU wacht op de zelf-ver
nietiging .of op vernietiging door een
oorlog, waaruit dan het ware socia
lisme zal groeien. Als onafhankelijk
socialist redeneert hy niet Marxis
tisch a outrance. Hy vennydt de
PAG. 10-NDEGR NE'N».. MIJ
fout van veel historisch materialisten;
aan psychologische factoren kent hij
wel degelijk een rol toe niet slechts
aan economische.
Over historisch'politieke en
economisch-politieke onderwerpen ver
scheen een groot aantal boeken,
waarbij er zijn, die aan een geschool
den maar toch algemeenen smaak
voldoen. Werken, dus, die niet enkel
voor den vakgenoot geschreven zyn.
Een groote plaats nemen daarbij in
de Duitsche auteurs
buiten-de-grenzen. De emigrant is in de belletrie
een zoo alledaagsche verschijning,
dat wij er nauwelijks meer op letten
en het gauw zullen vergeten. Wie
realiseert zich eigenlijk nog dat Victor
Hugo en Heine ook emigranten
waren?
De emigrant in de wetenschappe
lijke literatuur is evenmin een nieuwe
verschijning. Descartes, Hugo de
Groot.... maar die tijden liggen
zoo ver achter ons, dat wy ze voor
goed voorby waanden.
By Allert de Lange» Amsterdam
verscheen van den vroegeren hoofd
redacteur van het Berliner Tageblatt
Theodor Wolf f: Ein Marach durch
Zwei Jahrzehntc. Het zyn eenige
hoofdstukken over den oorlog en
tic eerste jaren daarna, sine uu et
studio" geschreven. By wie zich
nog de pleidooien van onze
proDuitsche landgenooten uit die jaren
herinnert, zal dit boekje menige
glimlach van vermaak om de lippen
doen spelen! Maar het is een ernstig
boek. Daarby zonder dat het in
tnooischry very zyn doel zoekt
schitterend van styi. BolUn,
Bethnmnh, de andere kanseliers treden
«? van naby in op. Historisch is het
uiterst belangrijk als aanvulling en
commentaar op Bülow's
herinneringv-n.
Hij E. P. Tal & Co verscheen van
Richard Lewinaohn: Geschichte der
Krise. Voorbarig? In werkeiykheid
tuut, lees het maar. Met nog niet velen
liffft hy gemeen, dat hy naast de
lioofdzakeiyk Amerikaansche con
junctuur-inzinking een overwegende
oorzaak toeschryft aan politieke fac
toren, met name aan de Duitsche
Anschlusspolitiek, die het
Ameriknnnsch -
Europeesch-Duitsch-Oostenrijksch.e credietgebouw deed instor
ten. Hy heeft ongetwijfeld gelijk,
wanneer hy den 13en Juli 1931 als
..dies ater" aanstreept. Spannend is
zijn relaas hoe daaruit de val van
hot Pond voortkwam en iedere nieuwe
nunp sindsdien.
Bij sythoff, Leiden, diézich een
Jiaam verwerft als uitgever van
wetenscliappeiyke werken uit de
emigrantenliteratuur Verscheen nog van den beken
den socioloog Alfred Weker iKu
urgetchichte als Kvüwaoziólogie. Een Uj vige
studio die de geheele geschiedenis om
vat. De titel spreekt voor zichzelf. Hét
bock is nog in Duitschland geschreven,
«nar hier uitgegeven. Het is zwaar
en. degeiyk, maar het eind dat in
Duitsch-fantastische visie wereldge
beuren en toekomst omspant, doet
bj) den critischen lezer toch twyfel
opkomen of hier niet even wordt
toegegeven aan een niet voldoende
gemotiveerde KevserÜngachtig
gedachtenvlucht. Een interessant boek,
naar niet voor velen.
Een zakelijke historische studie
verscheen van de hand van Dr. Rob.
ton Rooabroeck: Van Bismarck tot
Poincarê(Het Kompas, Antwerpen
en De Spleghel, Amsterdam); Een
Pleizierig boekje voor' iedereen di
J de feiteiykheden van de Nieuwste
Geschiedenis belang stelt. AJAX
jaar
volkstooneel
BIJ Aaf Bonber's Jubileum
"VrOLKSTOONEEL verbaast in
V vee1 opzichten door de naïveteit
van het gegeven, speciaal in de
uitwerking er van. De gevoelens
zyn neergelegd in een verteederde
omhelzing na een hevige ruzie of
een dreigende botsing na een kiemen
grond tot jalouzie. De taal is ruw
en hard als contrast tot de ge
voelens, die in het wezen der men
schen schuilen, en de eenvoudige
burgery, die grootendeels het publiek uit
maakt, dat het komt zien, zegt tot
zichzelf: wat erg*', maar het zyn
toch goeie menschen". Alle mysterie"
is verdwenen, en het schijnbaar
mysterieuse is het wonderlyke dat in zoó'n
atmosfeer nog teederheld, liefde en
opoffering kunnen bestaan.
Wy zien dronkenschap, maar dan
als ongeneesiyke kwaal, zedeloosheid
uit liefde, moordzucht uit misverstand
en jalouzie; iedereen is reëel en hard,
maar in wezen goed. Dit geeft ontroe
ring in het ontvankeiyke gemoed van
den toeschouwer, grooter of kleiner
naarmate zyn objectiviteit en
philosophische aanleg ontwikkeld zyn.
De tegenstellingen zyn zwaai'
geteekend. Succes te hebben in dit soort
werk is niet moeiiyk, en vele zwakkere
broeders on zusters geleken groot, tot
zy naar ander genre stukken grepen,
:waar zy subtielere contrasten moesten
beelden. Dan bleek eensklaps wat zij
te kort kwamen .in. vitaliteit,
beheersching en karakter.
Van Aaf Bouber kan dit niet gezegd
worden. Zij zou qua talent evengoed
ander werk kunnen spelen, zy is ner
gens beperkt, nergens burgeriyk, vel
humor. Zy is niet alleen een goed
typeuse, doch ook een waar
karakterspeelster. Zy heeft een typische
Hollandsche natuurlykheid zonder nuch
ter te zyn, en is in de eerste plaats
karakterspeelstcr, omdat zy zelf ka
rakter heeft.
Zoo weet zy in volksstukken altyd
het natuuriyko vol te houden, ook in
de sentimenteele passages, die het zoo
gemakkeiyk *,doen" by een eenvoudig,
daarop ingesteld publiek. Hoevelen
spelers worden dan niet zelf week, en
grypen naar een soort kunstmatigen
keclklank, naar dat ietwat
burgerlyke geluid, beschaafder dan de ruwe
klanken die zij in de heftige of gewaag
de momenten laten hooren? Aaf Bou
ber niet, zy neemt juist zulke gedeel
ten dubbel eenvoudig, sterk en ener
giek, en weet daardoor het spel op een
hooger plan te heffen, waardoor het
ontroert, omdat het gevoelige" daar
door uitgebeeld gevoel" wordt.
Zy kent vanzelfsprekend alle kunst
jes van de naturalistische school, maar
maakt er uiterst bescheiden gebruik
van, en dan precies op het juiste mo
ment, zonder herhaling, en raak. zy
luistert met het oor van de vrouw,
dje zy uitbeeldt, en valt daardoor
scherp, in den juisten toon, in, te meer
daar zy uiterst muzikaal is, een
voortreffeiyk gehoor heeft. Zy forceert
nooit haar .stem, integendeel, als zy
krachtig iets zegt, voelt men, dat zy
het nog vél krachtiger zou kunnen,
dat als er nog een climax komt, zy
niét zal teleurstellen.
Omdat zy zelf rustig n harmonisch
is, gaat er rust en harmonie van haar
uit. Zooals vele typeura blijkt «ij goed
tékunnen filmen, doch daar zy kar
rakter heeft, zal zy ook daar figuren
van innerlijke waarde" kunnen spe
len. Haar eigenschappen als typeuse
geven haar rollen vorm, haar persoon
lijk wezen geven ze wanneer zij dit
behoeven inhoud.
EDUARD VBRKADB
Mijn Mevrouw weet het wel!
Speculaastijdl Nu staat er altijd weer HILLE's
amandelspeculaas op het boekje. Die valt wel bizonder
in den smaak. En geen wonder!
HILLE's speculaas is echte speculaas. Geurig ge
kruid en rijkelijk van amandelen voorzien. De ge
patenteerde kersversch-verpakking garandeert Ut
Zoo uit den oven op Uw tafel l
HILLE's amandelspecutaas is verkrijgbaar in gepa
tenteerde kersversch-verpakkingen van Vs pond
voor 28 cent en van T/s ons voor 18 cent.
Vraagt ze Uw winkelier!
FABRIEKEN TE ZAANDAM.
illlllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIHIIIIIIIIIIIII III HllltimillllllllHIIHIIIIIHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIMIIIIItllHMIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIII.
S ? ' - v ? ??' ' . ' ' ? ? . - |
l HIERMEDE HEBBEN WIJ DE EER U l
I MEDE TE DEELEN DAT DE __ l
i
I OPENING VAN ONZEN
f KUNSTHANDEL
l ? PLAATS HEEFT GEHAD OP DINSDAG
I - 19NOVEMBERJ.L.WIJEXPOSEEREN l
i TER GELEGENHEID HIERVAN EEN j
l . BIJZONDERE COLLECTIE XVIIe |
l EEUWSCHE MEESTERWERKEN DER l
l HOLLANDSCHËSCHOOL_____ |
j KUNSTHANDEL GEBRS. KATZ l
f OUDE SCHILDERIJEN - PLAATS 3 - DEN HAAG f
Winillllllllllllll tlMIIIIIHIIItmtMinilHlllilllllllllMMIIMUH nillMMMIHIIIIIII IMIII1 IIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIlf
EN ANDERE STEDEN VAN DE UdSSR
Geiliustreerde prospectussen en aanmelding bil i
ALLE REISBUREAUX
?n
N.V. Exportchleb" INTOURIST'Mnformatl.biir.
AMSTERDAM.Z.. STADHOUDERSKADE 154