Historisch Archief 1877-1940
vjf 9
Chineesche kunst in detEngelsche hoofdstad
Schoonheid uit 40 eeuwen
T TNDERGROUND, het
tournlquet, de sombere'voorhof der
Royal Academy moeten nu
vergoeden de duizenden uren die rei
zigers van vroeger hadden ondergaan
als zij ten leste den Chineeschen
muur of de haven van Tientein be
reikten. Het begrip van volk, land en .
kunst was beter door de lange reis
gediend, al moge het aan de bewonde
ring (het gevoel) geen afbreuk doen.
Kunst, als ethica en filosofie, is de
uiting van de wereldbeschouwing
eener bepaalde groep. Het begrijpen
van een vreemde groep eischt lang
zame nadering en na overzicht, logi
sche aanvaarding. Chineesche kunst
schijnt mU moeilijker te begrijpen dan
die der meeste niet-westersche be
schavingen. Wij maakten hen belache
lijk met Chinoiaeries" zij noemden ,
ons barbaren. Vanwaar deze (Ohi
neesche) muur?
Elke kunst schijnt mij bepaald door
het haar eigene ornament. In den
beginne zal dit voor alle volkeren
meest een simpele geometrische grond
vorm zijn. De verdere ontwikkeling
wordt door geestelijken aanleg, door
economische omstandigheden, door
nabuurschappen geleid. Hoe grooter
de afwijking In .het ornament, hoe
dieper de kloof tusschen wederzijdsch
begrip en liefde. China heeft haar
ornament dikwijls tot het uiterste
doorgevoerd en waar het overheerscht
zal ' zijn wij oprecht onze ver
standelijke waardeering voor hand
werk en waardigheid mogelijk .zijn,
maar geen ontroerde overgave. Immers:
Er zijn Chineesche vazen zoo nobel
en eenvoudig, dat onze handen hun
stille lijnen in de lucht willen na
bootsen. .-'.....
Er zijn er ook als opgedirkte ma
dams, die ons naar buitenlucht doen
snakken.
maakten bronzen, zwaar n
rustig, waarin wij de harde Mongolen
erkennen, die hun stempel op deze
geheelékunst hebben gezet, zy bei
telden later jadefiguurtjes, die ons
even onbehaaglijk zijn als
Pekineeshondjes. Zij beeldhouwden goden
in golvende lijnen, maar óók snuiste.
rijen" uit bergkristal, waarvan do
binnenkant met een peuseeltje, aan
centimeters-lange nagels bevestigd,
wordt beschilderd.
Het moge zijn dat wij uit de salons
onzer grootouders ons een onwil
hebben geëerfd; dat wty het gevoel
van doelvrije speelschheid hebben
verloren. Ik geloof het niet. Want
hoe het genot te verklaren dat de
bij uitstek speelsche vrije kunst
der Chineezen ons schenkt? Zij ont
wikkelde zich daar uit het Bier
schrift en zwierf vagabondeeremi
over de geheeléwereld. Reeds in do
5de eeuw na Christus ontstaan naast
de ernstige eeredienst. Schilderingen,
tafereelen, waarbij zij bloemen en
vruchten, de lente en de sneeuw,
vogels en roofdieren over het bind
strooien, die den rijkdom der natuur
aan hun vreugde over het schoono,
hun genot aan de beweging aan hun
weemoed óver het sterfelijke ver
binden. En ieder schilderij bleef e<-n
tude onvoltooid, door de herinnering
aan den wijzen glimlach van Boeddha.
had vier speciale inheeiu»
sche materialen: jade, porcelr-n,
lak en zijde.
Het jade, zeldzamer dan goud,
vereerden zij als bovenaardsch, Is
schakel tusschen hemel en aaixlo.
In de rauwe Kothan-provincie leefd-n
geslachten van jade-zoekers, die net
eindeloos geduld naar aderen in l et
gebergte dolven of blootvoets in Ie
ijskoude rivieren naar losse stuklvn
tastten. Het bestaat in alle kleur- n,
van gitzwart tot kamfer-wit. Keizers
lieten hun meest-geliefde dichtwerken
in jade graveeren, met het keizerlijk
jade-zegel werd de macht over
n-illloenen overgedragen.
L«ak, sap uit den lak-boom, werd
gedampt, gekleurd en in diverse
lagen, n- of meer kleurig, opgelegd.
j let óónkleurig lak werd beschilderd,
a, veelkleurige lagen overdwars
doorg.:zaagd of uitgebeiteld.
Porcelein (vermoedelijk eerst als
lihis gebruikt) werd betrekkelijk laat
lot het hoogtepunt der Ohineesche
iMiidwerk-kunst opgevoerd (000 n.
Ciir.). In de keizerlijke fabrieken werd
ti.en het mythische Ohai gemaakt,
,. blauw als een sohoon-gewasschen
hemel, broos als een eierschaal,
klinkoud als een snaar". Geen scherf is
er van overgebleven. Celadon, het
/.uchte groen, is de' lievelingskleur
u<-.r 12de eeuw; het beroemde sang
ii" boeuf wordt eerst ba de l Ode en
17de eeuw gemaakt. Omtrent 1500
\vardt het porcelein zoo dun, dat
h-t ornament slechts als watermerk
togen het licht ontdekt kan worden.
Weefsels en borduurwerk in zijde
dtteeren van duizenden jaren voor
Christus. In 600 n. Ohr. smokkelden
monniken het naar Byzantium. Eeeds
m de vroege' middeleeuwen heeft
monig Boomsch kerkvorst in met
ktjidenache" emblemen bestikte
misgewaden de westersche kathedralen
?korschreden.
TAB tentoonstelling te Londen
om?L^ vat. bijna 4000 kunstwerken, uit
.tilt- deelen der wereld bijeengebracht,
M. geeft een beeld der ontwikkeling
?. .ui ovenvele jaren. Do voornaamste
?'.rtoden zijn reeds door oude
Ohiiwsche kunsthistorici beschreven,
gei-i.Hsifieerd en bekritiseerd. In groote
11,«lperken \prdeeld, is deze kunst
Mougoolsch tot 200 na Christus,
komt de Indische
Boeddhis. i>che invloed, welke in de 17de
c -uw, door aanraking met het westen,
.1:1 n gewicht verliest, zonder dat de
v. ".steracho beschaving eenige nieuwe
ht'/.ieling kan geven. Vry zeker staat
' l.iua aan het begin eener nieuwe
.lapansche?dynastie. Hét artistieke
11--H van deze overvleugeling kan niet
l',groot zij a: zij z\jn elkaar te na in
den bloede.
De tentoonstelling is goed opgesteld
en overzichtelijk ingedeeld naar
perioden. Opvallend is de noblesse
van de kleur der oude kunst en de
bontheid van den
namiddcleeuwscben tijd. Het schoonste deel vormen
de sculpturen en Tanagra beelden
in de middenzaal. Hier staat een
Ievensgroot schrijdende figuur in mar
mer, waarvan gratie en volheid wui
vend verglijden tusschen de inge
keerde rust der Godenbeelden. Er is
een collectie grafbeeldjes, welke den
dooden werden bijgelegd, die zuiver
realistisch zijn. Er is een man te
paard als een schreeuw van levens
vreugde, een danseresje als een lief
kozing, twee oude kereltjes met hun
vogeltje. (Meest Tang. Ode eeuw n.
Chr.). Do jadekop van het paard
(No. 553), oUjfgroen, is een glanzende
golf. ?
In een grafkelder Lung-men werd
de kleines Boeddha met den Mona
Lisa glimlach en handjes als
poezenklauwtjes gevonden, in een prachtige
vaas in wit en dofrood (No. 1003)
meent men Perzischen invloed te
vinden. Bij de schilderijen op zjjde
zijn de geteekende (zwart en grijs) het
fraaist. (De elf meter-lange teekening
van de Jangtze kiang, keizerlijk bezit
uit Peking, is bizonder, maar niet
geïnspireerd.)
Blijft een groot lakpaneel te ver
melden, waarop de Hollanders met
geweldige vuurwapenen kleine hazen
vermoorden en dat niet
onvermakelijk onze eigen reactie op de vele
kleinkunst, die ik hier onbesproken
laat, schijnt aan te duiden.
B. VAN RAVENBEÈK.
BIJ DE FOTO'S
Links boven: Zittende Lohou von
aardtwerk. Tong-periode; Links onder
:jGemberpot (K'onghif-periode; Ch'ing dynas
tie). Midden onder: Aap van witte jade
(Mlng-perlode). Rechts onder:
Paardenkop van jade (Han-dynastie).
fr*f "t ? '*?
'"? *,*-*<, /
j« ,** K V*. * F
Een cadeau,
dat charme heef l ? . . .
waar iets van uit gaat, tels van de per
soonlijke sfeer van den gever, en dat
zich geheel bij de smaek van den ont
vanger aanpast, dat is een kunstvoorwerp,
een artikel uit onze Kunstafdeellng.
Mits met zorg uitgekozen l
Maar dat gaat haast vanzelf niet zulk
een uitgelezen collectie van aparte en
artistieke dingen
Daarbij komt dat U bij Uw keuze ter
zijde gestaan wordt door verkoopsters
voor wie twee woorden van U voldoende
zijn om de smaak van haar of hem, die
ge gelukkig wilt maken, te kennen.
Bezoekt eens onze Kunstafdealfng. al
was het alleen maar om zelf te genieten
van alles wat het oog daar streelt l
DE BIJENKORF
AM S T E R D A M
P.O
«fTJBAM NA V. COY.
? * ' .
Eerstvolgende vacantiereizen per
. stoomschip
ST« ATHM0KE
., ? A _ , ^ naar Madeira, Marokko, eic.
*l Dee. - 10 Januari ? yj||M|, £
,« » ..«, .
U Ja». - 10 Februari
naar Jamaica, Trtnidad.eic,
? ? .
Per ss.
VJCEROY OF INDIA
naar Brilsch-lndie, Java, Sumafra,
yanaf j> 155
«. n « «
*> nee. . i» Maart
Inlichtingen en plaatHbeapreklnir bij het GKXKBAAI. AGENT*
8CHAP IIOYMAX A HCHÜKWAX, BOKI.V «O, A3fMTKKDAM
«n 4e relcbureanx»
Wilhelmina hét" tafelbiljart
Als geschenk zeer apart,
yeel vreugde zal het U geven
voor geheel Uw leven.
Vr. prosp. Billardfabr. WILHELMINA"
Stadhouderskade 127 ? Amsterdam
Vandaag bracht een heer uit Viane(n)
in no-time zijn ga tot trane(n).
Haar verdriet was zoo groot,
wijl hij haar verbood ?
naar DE UITKIJK te gaan, naar ARIANE.
PAG. 10-11 DE GROENE No. 3052
* .:*