Historisch Archief 1877-1940
vv
V)
?r
h
De rechtsstaat als eenig richtsnoer
Het permanente Hof van Internatio
nale justitie geeft zijn meening te
kennen over een der grondbeginselen
van het Nationaal Socialisme. Indirect
heef t dat Hof daarover een vernietigend
oordeel uitgesproken. Wat de Duitsche
Regeering aan den Heer Kortenhorst
verwijt: dat hij gezegd zou hebben,
dat Duitschland geen rechtsstaat is,
krijgt zij thans van dit Hof te hooren.
HET te 's-Gravenhage in het Vredespaleis
zetelende Permanente Hof van inter
nationale Justitie is het hoogste recht
sprekende college ter wereld. Dat Hof
kandesgewenscht ook adviezen geven aan den Volkenbond.
Dat Hof zou zich natuurlijk niet geroepen
achten uitspraak te doen omtrent de staatsleer
van het nationaal-socialisme. Daartoe is het
niet bevoegd. Maar het merkwaardige geval kan
zich voordoen en heeft zich voorgedaan, dat dit
Hof.een oordeel moet uitspreken omtrent de
hoogst gewichtige vraag, of een bepaald beginsel,
dat mhaerent is aan de staatsleer van het natio
naal-socialisme, past in de leer van den rechts
staat.
Dit is als volgt geschied. De grondwet van
Dantzig, die is gewaarborgd door den Volken
bond, is als vrijwel alle moderne grondwetten
gebaseerd op de rechtsstaatsgedachte. Toen de
Nazi's in Dantzig de meerderheid-hadden ver
worven, hebben zij door middel van' decreten,
die de kracht van wetten hadden, in.de
Dantziger strafwet het nieuwe beginsel doen opnemen,'
dat karakteristiek is voor de staatsleer van het
nationaal-socialisme: dat strafbaar niet slechts
is een daad, die de wet strafbaar verklaart, maar
ook een daad, die in strijd is met het gezonde
volksgevoel". Dit werd in strijd geacht met een
van de beginselen van den rechtsstaat, dat geen
feit strafbaar is, dan hetwelk strafbaar is ver
klaard krachtens een aan het. plegen van dat
feit voorafgaande wet. De Volkenbond heeft
over dat geschilpunt het advies gevraagd van
het Permanente Hof van Justitie. Dat advies
is enkele dagen geleden in een openbare zitting
van het Hof plechtig uitgesproken. Dit advies
luidt vernietigend voor het
nationaal-socialistische beginsel.
Hoe belangrijk deze vraag zelve is, moge blij
ken uit déomstandigheid, dat de voornaamste
grief, die de Duitsche reeeering blijkbaar koes
tert tegen het lid van de Nederlandsche Tweede
Kamer Kortenhorst, welke grief tot het bekende
incident heeft geleid, juist is, dat de Heer Kor
tenhorst zou hebben uitgesproken, dat Duitsch
land geen rechtsstaat is. Of de Heer Kortenhorst
dit werkelijk heeft gezegd, komt er voor ons
niet op aan. Hij zou het niet hebben kunnen
zeggen en het toch meenen. Ook in de politiek
moet men wel alles meenen, wat men zegt, maar
men behoeft niet alles te zeggen, wat men meent.
Hoofdzaak is, dat de Duitsche regeering een
dergelijk verwijt niet wenscht te dulden.. En de
ironie van het lot wil, dat in dezelfde week,
w.aarin het incident met den Heer Kortenhorst
zich voordoet, het hoogste rechtsprekende col
lege ter wereld de gegrondheid van dat verwijt
al of niet door den Heer Kortenhorst geuit
bevestigt.
\X7AAROP komt dit conflict tusschen de
^v gedachte van den rechtsstaat en < het
nieuwe beginsel van het nationaal-socialisme
neer?
De rechtsstaat, in tegenstelling met den
machtsstaat, waarborgt aan de burgers een
zekere mate van vrijheid, ook tegen willekeur
van de zijde der overheid. Die rechtsstaats
gedachte is o.a. belichaamd in de zoogenaamde
vrijheidsrechten, in de onafhankelijkheid van
de rechterlijke macht tegenover de regeering en
in de gebondenheid van den rechter aan de wet.
In ons land is dat beginsel, voor wat het straf
recht betreft, als volgt uitgesproken in artikel l
van ons wetboek van strafrecht: Geen feit is
strafbaar, dan uit kracht van eene daaraan
voorafgaande wettelijke strafbepaling". Een
gelijksoortige gedachte vindt men blijkbaar in de
grondwet van Dantzig. Men pleegt dat beginsel
gewoonlijk samen te vatten in de Latijnsche
woorden: nulla poena sine praevia lege
poenale", geen straf zonder een aan het plegen van
het strafbaar feit voorafgaande wettelijke straf
bepaling. ,
Toen men in Duitschland met dit beginsel
brak, heeft men zelfs, misleid door deze klas
sieke Latijnsche foimuleering, de' dwaasheid be
gaan te beweren, dat thans het Germaansche
recht zou triomfeeren over het Romeinsche
recht. Die bewering is niet herhaald, toen men
zonneklaar had aangetoond, dat dit beginsel,
Kortenhorst ongewenscht als onderhandelaar te Berlijn
Teekenlng voor de Groene Amsterdammer van F. Hazeveld
r^v-?!
. " ? \2t
LH':
N C^
\
7,
/'
VAJL
?MT NOVIMMt NUMMIR
VAN THUIS" MIT TALRUKI
VOORBIILDIN WORDT U
OAARNI GRATIS OI2ONOIN
GESCHENKEN
LAMPEKAPPEN
KUSSENS
SACHETS
THEEMUTSEN
OMSLAGEN
VOOR BOEKEN
IVOOR GROEN
EN ROOD 0.20
0.25
XHDER
ZONEN
dat zoogenaamd aan het Rcmeinsche recht zou
zijn ontleend, voor het eerst in de tweede helft
van de negentiende eeuw door den....
Duitschen jurist.Feuerbach aldus was geformuleerd.
De theorie, die lijnrecht staat tegenover dit
beginsel van den rechtsstaat en die mhaerent is
aan de beginselen van den machtsstaat, is, dat
de overheid de burgers ook mag straffen voor
feiten, die nog niet strafbaar waren verklaard,
op het oogenblik, dat zij werden begaan. De
practijk aan deze theorie annex komt er op neer,
dat de overheid de burgers, die haar onwelge
vallig zijn, zoo maar executeert, zonder onder
zoek, zonder openbaarheid, zonder verdediging,
zonder vonnis, zonder rechter, zonder strafwet.
U ET Permanente Hof van Justitie verklaart
1. in haar advies, dat een beroep
ophet>gezonde volksgevoel" als grondslag voor bestraf
fing, zooals dat is neergelegd in de decreten der
nationaal-spcialisten van Dantzig, in strijd is
met de beginselen van de grondwet van Dantzig,
aangezien dat gezonde volksgevoel" zeer ver
schillende gedragsregels kan^ suggereeren aan
hen, die zien naar dit volksgevoel hebben te ge
dragen en dat een wettelijke bepaling noodza
kelijk is, om de juiste grenzen tusschen de moraal
en hst recht aan te geven. Een beweerd criterium
gelegen in het gezonde volksgevoel, aldus het
Hof, zelfs indien dat gepaard gaat met de voor
waarde, dat de grondgedachte van de strafwet
wordt toegepast, kan aan de individuen niet
voldoende aanwijzingen geven omtrent de gren
zen, binnen welke hun daden strafbaar zullen
zijn. Stellig zijn de bij de grondwet gewaarborg
de vrijheden der individuen niet absoluut en
niet onbegrensd. De grondwet van Dantzig be
paalt, dat in het algemeen belang der gemeen
schap sommige vrijheden van de individuen
? kunnen worden beperkt. Maar alleen de wet kan
een dergelijke beperking aanbrengen. De indi
viduen moeten zich vooraf rekenschap kunnen
geven van het geoorloofd of strafbaar karakter
van hun daden.
Men heeft niet het recht te beweren, dat het
hoogste rechtsprekende college ter wereld daar
mede het nationaal-socialisme heeft veroordeeld.
" over deze materie
zou er ook niet
All^UW **ww ??*»«??»»?»
.---Aan het Hof was niet gevraagd 01
zijn oordeel uit te spreken. Het
bevoegd toe geweest zijn.
--?_«_ _t v-F_?ui, o
Zijn plaatsvervanger ?
DCVUCgU IATC uvTwvdi. ««j...
- Maar al belangrijk genoeg is wat hét Hof wel
heeft gedaan. Het heeft verklaard, dat een der
beginselen van het nationaal-socialisme in strijd
is met de rechtsstaatsgedachte. "
Tegenover den Heer Kortenhorst kan men
zijn ?ontstemming .toonen. Zal men dat ook dur
ven doen tégenover het Permanente Hof van
Justitie? En zullen wij binnenkort te hooren
krijgen, dat niet alleen de Volkenbond te Genève,
waarvan dit naar.de vérklaring van Italiaansche
en Duitsche fascisten reeds algemeen bekend
was, maar dat óók het Permanente Hof van
Justitie en de Heer Kortenhorst slechts blinde
werktuigen zijn in dienst van de Russische
bólsjewieken en de vrijmetsélaars?
A. C. JOSEPHÜS JITTA
PAG. 4 DE GROENE No. MM
De reportage van de week
Vondels Lucifer als tijdtooneel
Bij ket vierde lustrum van den V.C.S.B.
HERINNERT men zich nog de opvoeringen
van het spel van Henriëtte Roland Holst
Kinderen van dezen tijd", dat in den
winter van 1030/'31 in verschillende steden door
den Vrijzinnig-Chrlstelijkfn Studentenbond werd
opgevoerd?
Al weer vijf jaar geleden!" zal voor velen de
eerste gedachte zijn geweest bij do eerste ge
ruchten over een nieuw lustrumspel, dat deze
groep bij ay'n vierde lustrum zou opvoeren.
Aan welken schrijver zou ditmaal de opdracht
verleend zijn?" vroegen de ingewijden zich af. Na
mevrouw Roland Holst, hadden de vier Vrijzinnig*
. Christelijke jeugdorganisaties voor hun gezamen
lijk Pinksterfeest in 1033 de opdracht voor een
spel over jeugd en werkloosheid gegeven aan
Antonie Donker. Maar wij.... ?" was het resul
taat geweest. Wie zou thans uitverkoren ztfn voor
do lastige taak, vorm te moeten geven aan de hoog
gestemde maar den buitenstaander soms vaag
lijkende gedachten, die in deze studenten
beweging leven; en het risico te loopen, zijn eigen
gedachten te moeten opgeven als zij bleken bij de
opdrachtgevers geen weerklank te vinden? Was
het eigenlijk geen wonder, dat zij reeds tweemaal
zoo iemand hadden kunnen vinden? . .
De derde bleek.... Vondel. Na veelvuldig doch
vruchteloos zoeken in verschillende richtingen»
was daar plotseling de gedachte Lucifer", het
verheven drama van Nederlands grootsten dichter
weer te geven in een eigen vorm, die aansluit b
de godsdienstige kernvragen van het heden en b
de mogelijkheden van het leekenspel. '
Een onderzoek naar dezen Vorm leidde tot het
voorrecht een repetitie bij téwonen, mét de gele
genheid om door regisseur en medewerkenden
nader ingelicht te worden. ?
C TOP, stop-stop-stop.... Weer beginnen bij
M'*' Helaes, helaes, helaes, waer is ons heil ge*
varen!.... Stilte J.... Luciferisten, wat meer
naar achteren.... Stilte!.... Ja, muziek!" De
stem van den regisseur, Abraham van der Vies,
wiens omtrekken midden in de donkere zaal even
zichtbaar zijn door het schemerlampje, dat zijn
regieboek beschijnt. Op het tooneel het altijd
komische effect van een repetitie in gewone
colberttjes en japonnetjes midden in een dramatische
massascónc, die geheel andere costumeering
ver? eischt. En-dat alles tegen een achtergrond van
latten, kale muur, keerzijden van coulissen.
Neen, stop. Dat lijkt naar niets t Engelen,
jullie laten je heelemaal meesleependoor de somber
heid van do Luciferisten." Een paar lange stappen
door de zaal en paar sprongen, en Van der Vies
staat op het tooneel, doet zelf n houding en een
paar gebaren voor, caricaturiseert een paar fouten,
zoo dat niemand heb in zijn hoofd zal halen ze
? weer te maken, een paar woorden tegen de pianist,
en het gaat weer een paar minuten door.
Langzamerhand komfc er teekening in het ge
beuren op hei tooneel en als de engel Rafaël de
laatste poging waagt om Lucifer te bewegen zijn
verzet op te geven, zien we al niet/meer dat deze .
prachtige dialoog gevoerd wordt door gewone
menschen in plaats van door engelen, zoo hebben
Vondels taal en het zuivere spel ons te pakken.
En dan komt de grooto verrassing.... de dra
matische kracht, de zuiverheid en de diepte van
de rijen, nu zij als spreekkoor worden gezegd.
Wat later op den dag het vijfde bedrijf: de lange
beschrijving van 'den strijd tusschen Engelen en
Luciferisten door Uriël aan Rafaël wordt opvallend
goed gezegd, zoodat men de weinige actie in deze
PAG. S DE GROENE Ne. 3084
scène niet opmerkt. Wij zien nog even een glimp
van het ballet, dat den terugkeer van Michaël
opluistert' als hij verwelkomd wordt door de Rei:
Gezegent zij de Helt
Die 't goddeloos gewelt,
En zijn maght, en zijn kracht, en zijn' standert
Ter neder heeft gevelt.
En dan volgt de slotrei, de laatste scène wordt
in deze opvatting achterwege gelaten, om deze rei
juist zijn volle werking te laten hebben:
Zoo moet het gaan, die Godt, en zijnen stoel bestrijden
Den mensch naar 't hemelsch beelt geschapen, 't licht
benijden
TA/ACHTEND op den regisseur, die nog enkele
** passages doorneemt met een paar hoofd
personen ontspint zich een gesprek met den
Bondspraeses De Jong, een veelbelovend Leidsch theoloog
en met de tijdelijke ? rechterhand van Van der
Vies, een Werkloos ingenieur. Op de opmerking, dat
hier niet de geijkte opvatting van Lucifer1' gege
ven wordt als van een opstandig humanisme, dat
breekt op zijn overmoed, antwoordt de eerste: '
Neen, hieruit blijkt de wijdheid van de religieuze
overkoepeling van Vondels drama, dat de twee
spalt tusschen de souvereme wijsheid Gods en
menschelijke hoogmoed en verstoring ook onder een
heel ander aspect te zien is, n.l. dat Lucifers afval
gezocht moet worden in zijn starre menscheüjke
behoudzucht tegenover de onbegrijpelijke van God
gewilde vernieuwing, door de reien geloovig aan
vaard, en als hij dezen eersten stap van verzet
heeft gedaan volgt/ als tragisch moment, dat hu,
gebonden aan de massa, die zijn ijdelheid streelt,
op een gegeven moment niet meer terug kan en wil.
Een aspect van speciale beteekenis in onzen tijd,
die aan machtswaan en afgoderij niet vreemd is."
Kan de V.C.S.B. dezen geweldigen opzet inner'
lijk aan?" Na eenige aarzeling komt het antwoord:
In concreto zijn wij veeleer twijfelaars dan
geloovigen, maar wij beseffen heden meer dan ooit de
noodzaak van een diep en krachtig geloofsgetuige
nis, dat wij op ons lustrum gaarne tot ons willen
De Intocht van Mlchatl na de overwinning
op Lucifer. Repetitiefoto uit het derde bedrijf.
laten spreken en daarna naar buiten willen door
geven. Van onze eigen zwakheid en ons zoeken
en vinden spreekt op den Zondagmiddag van ons
lustrum voor eigen kring het declamatorium, dat
mevrouw Roland Holst als een epiloog op Kin
deren van dezen tijd" voor ons schreef, dit jaar."
Heeft dit naar buiten doorgeven nog anders
plaats, dan doordat de opvoering in Arnhem, de
14de, openbaar is?"
Nu komt de jonge ingenieur in actie en vertelt
met rappe stem van de opvoeringen in Rotterdam.
Amsterdam, den Haag, Utrecht en Haarlem tus
schen 17 en 23 December. En ook, hoezeer dit ge
heele spel met eigen krachten is opgebouwd: hc
de muziek, door Hans Brandts Buys bijeen g<
zocht, gearrangeerd en aangevuld, uitgevoerd
wordt door een V.C.S.B. orkestje-ad-hoc, hoe
Jopie Kruyt V.C.S.B.-meisjes voor het ballet
heeft opgeleid, hoe de jeugdgemeenschai>jongens
der Vrijz. Chr. jeugdbeweging in Amsterdam onder
Haringhuizens leiding alle réquisieten maakten.
Eindelijk, daar heeft ook de regisseur een oogens
blikje vrij en voegt zich met zijn trouwe
helperDirk van der Poel en echtgcnoote zij verzorgen
resp. de uitvoering van den tooneelbouw en de
costumes bij ons; mijn enthousiaste lof over de
vondst der spreekkoren om de reien te zeggen,
wordt gestuit door een afwerend gebaar: Geen
vondst, maar bij een leekenspel als dit de best te
hanteeren vorm." Maar kan men Lucifer" nu
plots-een Leekenspel" noemen?" Het antwoord
volgt prompt: Neen en ja. Als zoodanig natuur
lijk niet, maar als men leekenspel definieert als
het spelen om der wille van de in het stuk vertolkte
idee in tegenstelling tot dilettantentooneel,
dan: ja." En Van der Poel zegt: Het spreekt van
zelf, dat de idee zich in het leekenspel op de meest
verschillende wijzen kan uiten: in zijn volst en
omvang, van de verkondiging van gemeenschap
pelijk bezit aan eeuwige waarden tot fel en scherp
in den tijd staande tendenz en propaganda."
Wij springen over op den stijl der uitvoering:
BU de barok van Vondels taal behooren een too
neel en costumes in den zelfden stijl. Vandaar dat
de zakelijke aankleeding van ..Kinderen van dezen
tijd" en Advent" (het V.C.S.B. spel van 1920)
niet te handhaven was."
De V.C.S.B. zal zijn 20-jarig bestaan met deze
Lucifer'Vuitvoering waardig vieren! W. V.
D« itrltfwogtn van Lucifer in aanbouw