Historisch Archief 1877-1940
v1»..'
V).
Tee.Jcen//jf voor De Groene Amsterdammer-van H. VersWnen
ALJECHIN'S KATER
Gemeentelijke
Edaard
HET voorstel van Wethouder do
Vries, om in Amsterdam de.
belasting op publieke vermake
lijkheid van 5 %'op 20 % te brengen,
werd indertijd uitsluitend aangeno
men op voorwaarde, dat deze
belastingverhooging voor het Tooneel.
als cultuur- on kunstuiting, niet zou
gelden. ,Om practlsche redenen, werd
de wijze, waarop deze uitzondering
werd toegepast, als volgt geregeld:
het tooneel moest ook 20 %
vermakelijkheidsbelasting opbrengen, maar
ontving de teveel betaalde 15 % na
verloop van tijd weer terug in den
vorm van subsidie. Deze oorspronke
lijke opzet werd steeds meer uit het
oog verloren; subsidie kreeg het
karakter van een gift van de overheid,
in plaats van een indertijd van over
heidswege toegekende vrijstelling, van
de, wat de tooneelspeelkunst betreft,
als onrechtmatig erkende
belastingverhooging. Sedert de stad Amsterdam
zelf m het bezit kwam van den Stads
schouwburg, werd vrijwel de geheele
voor subsidie vastgestelde som uit
gekeerd aan den vasten bespeler van
dit theater, die toentertijd naast deze
exploitatievoordeelen belangrijke ex
tra lasten (jaarcontract tooneelspelere
etc.) had; de kleinere schouwburgen
betaalden al deze jaren hun 20 %
belasting zonder eenige teruggave.
Het totaal aan subsidie door den
Amstcrdamschen raad verleende be*
drag is inmiddels tot ongeveer een
derde teruggeloopen. En toen de raad
niet meer tot het aanwijzen van een
vasten bespeler"van den stadsschouw
burg kon geraken, en een eersten be
speler" benoemde, kreeg dit gezel
schap slechts ongeveer tweederde van
de totale toe te kennen verminderde
subsidie, waartegenover terecht staat,
dat niemand zich van overheidswege
direct of indirect meer met hun
salarisregelingen bemoeit en geen verplichte
jaarengagementen meer voorgeschre
ven" zijn. Het rcsteerende derde ge
deelte, moest verdeeld tusschèn alle
gezelschappen .(den eerste bespeler
intooneelsubsidie
Verkade
begrepen) naar gelang de door hen
gegeven voorstellingen kunstwaarde
zouden bezitten.
Wie maakt echter uit, of een op
voering dusdanige subsidie-verdienen
de waarde bezit? Een drietal letter
kundigen, waarvan n katholiek, n
liberaal, n socialist, terwille van de
onpartijdigheid", geeft raad; een
commissie van bijstand uit raadsleden
adviseert, maar de eenige en uiteinde
lijke beslissing berust bij B. en W.
Men kan zich afvragen of letterkun
digen de aangewezen personen zijn om
een tooneelkunst-uiting te
beoordcelen qua voorstelling; dit toch doen
zUi hun advies vóór een toekennen
van subsidie aan De Beul" was uit
sluitend gebaseerd op de waard* der
voorstelling als zoodanig, hun oordeel
over hét geschreven drama luidde
immers uiterst ongunstig; bij hun
adviseeren tot niet toekennen van
subsidie aan De Koopman van
Venetië" moeten de inzichten juist
andersom gelegen hebben, immers
men mag aannemen, dat hun oordeel
over Shakespeare't. werk gunstig was.
dus hier berustte hun (afwijzend)
advies eveneens uitsluitend op de
voorstelling. Men kan er van overtuigd
zijn dat raadsleden en B. en W. niet
de aangewezen lichamen zijn, om al*>
groep de kunstwaarde te bepalen van
een opvoering. (Men herinnere zich
slechts hun wisselvallige houding
inzake de laatste
Wagner-Vereenigingsubsidie). Hun politieke overtuiging
zal hun oordeel over kunstwaarde veel
al vertroebelen, de toekenning van
subsidie is hiervan afhankelijk, de
keuze van repertoire zal hierdoor dan
ook worden beïnvloed, de politiek
wordt meer en meer een factor La de
tooneelwereld, met alle bezwaren van
dien, het tooneel als kunstuiting ver
liest terrein, het wordt steeds meer
propagandamiddel. De overheid is
hier mede-verantwoordelijk.
De tooneelspeelkunst is geen pro
pagandamiddel pro of contra een
begrip. De stukken kunnen natuurlijk
T
jjuatochappeUjke toestanden
bellent»n. en de daaruit voortspruitende
li-nmatische situaties, óf
karakternt wikkeling, en mogen dit vanuit
?on bepaalden politieken gezichtshoek
n zien, maar vóór alles moet dit
u eeu tooneelwerk middel, geen doel
,iju, wil het kunst blijven. Het is
order aan het publiek uit te maken
f het dergelijke voorstellingen wil
j.j \vonen. De overheid heeft de macht
:tukken te verbieden, maar met uit
buiting daarvan, heeft de kunstenaar
't recht te bepalen, wat gespeeld
clioort te worden; en geen commissie
au leeken mag door het uitdealen
u n premies na het uitbrengen der
oorstelling van haar.goed- of
afi'uring doen blaken. Het laatste
voord is ten slotte aan de gezameUJke
oe.schouwers (vox populi vox Dei),
n dus het eenig juiste is: de subsidie
?erdeelen naar gelang van de
gemaakc recettes.
Iedere vorm van teruggave van
olnstlng" aan de tooneelspeelkunst
beter dan de huidige. Het meest
fduende en juiste systeem ware
afhuffing van de 20 %
vermakelijkidübelasting en een laten vervallen
nn alle subsidie. (Wil men nationale
hingen steunen, dan kan men
voort:nnn buitenlandsche gezelschappen
i) 'ó te laten betalen). Het
standjunt, dat de belasting door het
pu)lifk wordt opgebracht, is een
onvu trheid. Van het totaal bedrag dat
i-t publiek aan tooneeluitvoeringen
besteden wordt sedert ruim
twinh; jaar 20 % onttrokken, en dit
iet'ft het tooneel als kunstuiting niet
ur.nen dragen, en is dan ook mede
o oorzaak van de huisdige
bedrijfsm ? \vrichtlng.
Mocht de overheid de jaarUJksche
nkomsten, die zij uit het tooneel
rekt (20 %
vermakeUjkheidsbelasliiu: verminderd met de verlaagde
4ub*idie) niet meer kunnen missen in
Ign geheel, dan zou zij aan ieder
lez'lschap aan het einde van het
pcdseizoen inplaats van 15 % een
Je-ner gedeelte kunnen teruggeven,
ulks in verhouding tot de totale
pbrengst. :
Politieke invloed op de kunst zou
p die wijze ten eenenmale zijn uitge
oten.
De nieuwe dood
?wN vroegere, langgeleden tijden waren
J[ de menschen blijkbaar meer bang voor
den dood dan tegenwoordig. Ah
er booze geruchten gingen over de peet,
die ergens in ver gelegen landen hevig
woedde, maar langzaam, sluipend
langzaam maar onweerhoudbaar naderkwam,
dan broeide er onrust in de menschen,
die steeg tot angst als telkens van nader
bij de fatale berichten binnen kwamen,
tot eindelijk een rotende' paniek uit
brak, als die geduchte Nieuwe Dood
eindelijk binnen de landpalen gesigna
leerd werd. Daar was dan het
Hellespook of de wrekende Hand Gods, die
het menschdom kastijden kwam om zijn
vele bloeiende zonden....
Maar tegenwoordig neemt men dat
blijkbaar luchtiger op. Er is geen paniek,
'nauwelijks angst tegenover den Nieuwen
Dood, dien wij zelven hebben geschapen,
den Dood-door-het-verkeersongeval. Het
lijkt of men het niet merkt, dal thans
deze Dood in alle landen woedt als een
pest en cholera, dat honderden tegen
woordig sterven in en door de auto, een
ptotselingen wreeden dood, die in een
seconde alles verwoest: jeugd, liefde,
toekomst, gezin, schoonheid en geluk.
Alle dagen, maar vooral de Zater
dagen en Zondagen, kan men er van
lezen, een eentonig relaas van botsingen,
dooden en zwaar gewonden. Het is een
gemengd bericht geworden en wij zijn er
merkwaardig kalm onder, dat die zelf
geschapen, zelfgekozen Dood onder ons
waart en ons bespringt,'als wij er 't
minst op bedacht zijn.
Ineens is Hij er, n oogenblik,
en eenige levens liggen vernield in een
leed en wanhoop, die zich in wijden
kring gevoelen doet en lang niet gestild is.
Maar buiten dien telkens specialen
kring, is er niemand, die er bijzonder
notitie van neemt, mér dan van elk
ander gemengd bericht, een brand, een
aanranding, een faillissement. Het lijkt
een noodlottig toeval, toch niet al te
frequent, waartegen weinig te doen valt.
En wij vergeten, dat, als bij een
oorlog of een epidemie, er niet meer vele
families in den lande zijn, die niet door
den Nieuwen Dood bezocht werden of
hem van nabij hebben gezien, toen hij
een of meer voor hun leven verminkten
achterliet, F. &
Oude Nederlandsche
Meesters
Tentonnntelllna; bij
Gebr. Katz. Den Haag
EEN nieuwe kunsthandel, van
Oebr. Katz, heeft zich op de
Plaats te den Haag gevestigd en
laat er oenige Oud-Hollandsche schil
derijen zien, waaronder er enkele
recht hebben op onze aandacht.
In de eerste plaats mag worden ge
noemd het groote berg- en rotsland
schap uit de collectie ten Kate, door
Jacob van Buysdael. Heb is een im
posant stuk, in vrij donkere kleur
(maar daarom toch geen donker schil
derij) niet op den voorgrond snel stroo
mend en afdalend water, waarover
men een pas gehakten witten boom
stam legt. Mooi van kleur en van
groote natuurlijkheid is de groep fi
guren, die bij dit werk betrokken
schijnt. Door zulk een groep men
schen, en door een meerdere kleurig
heid dan zijn later werk, is de Jan
van Goyen, duinlandscbap, als een vrij
vroeg .staal van 'zijn kunst te her
kennen, een schilderij, zeker minstens
even mooi als het als later werk Van
hem te beschouwen gezicht op
Egmond, dat vrij-bruin is. -..-..
Van een ander landschapschilder,
Abraham Stork, vindt 'men drie
groote schilderijen, waarvan er twee
eenigszins gefantaseerde onderwerpen
schijnen 'te geven. Hij is overigens
een gezellig verteller in zijn werk, van
sterke objectiviteit, en het aantrek
kelijkste van zijn schilderijen hier is
hét derde, een gezicht op den Amstel.
Het is heel frisch geschilderd, in al
het bonte gewemel is fijnheid en har
monie van kleur. Het is een van die
schilderijen, waarop veel te zien is,
rijkverslerde jachten, waarop men een
vroolijk man de trompet ziet steken.
of geheele gezelschappen ontwaart.
schepen met gebeeldhouwde voor
stevens, een visschersbootje op den
voorgrond, zwanen en eenden, en op
den oever met de vele huisjes, druk
gedoe. En alles is even goed van kleur
en teekening. De Willem van de Velde,.
met wat blijkbaar de aankomst van j
een admiraal is, overtreft dit
havengezicht van den minder beroemden J
tijdgenoot zeker niet. Dégeleerde, dif
bij een globe zit te studeeren, terwijl
ook nog een bas tegen de tafel staat.
is een Terborgh, die mij even aan een
Brekelenkam deed denken, zeer sober
van kleur en hét allermooist in den
tonigen achtergrond met het deurtje.
Ook op. het bonter, en ook harder
interieur van Eglon van der Neer,
met een toilet makende dame,'is de
achtergrond, met.de twee stoelen en
het schilderij tegen den muur, voor
mij het mooist. Een stilleven met
züverwerken, van Heda, een grootv
Salomon van Ruysdael, die naar van
Goyen toegaat, maar Vooral een van
Béerstraten met den
Montalbaanstoren bij strenge winterkou, moeten
nog genoemd worden. De
donkenwinterdag is hier treffend uitgedrukt.
COENBLIS VBTH
PAG. 10 EN 11 DE
Eglon van der Neer: Interieur
Moderne
streepdessins
In blauw, zwart en bruin,
In elk gewenscht model
voorradig
\ f ORT
I^fDUfi
? m sof i
kosten slechts
f33.
ook voor
corpulente
figuren
fltH/TfB
Amsterdam ? Den Haag
Leldschèstraat 7, Groenmarkt 24
Rotterdam Zeeviichmarkt 1-2
,
ctoft, MAM, MM/
Want inderdaad, wat sou tij U
beter kunnen vragen dan dat mooie
en practiache tien-reicen-boekje
voor de Cineae?
Een welkom cadeau voor het
Kentfeeat, amaakvol uitgevuerd
met leuke prentjes - een blijvend
genoegen ook nn het feeat, want
het bevat 10 vroolijke n leer
zame uren ... en 't ia bereikbaar
voor iedere beun!
Uitsluitend voor kinderen lot 14 (aar.
H. 1.50 per boekje met 10 coupons.
rufm Mn jaar geldig, altén lot 31
dezer verkrijgbaar te Amsterdam, Rot
terdam en Den Haag aan de kassa van
Cineae; toegezonden na inzending van
podwJstel; en aan Magazijn
ABONNEMENTSPRIJZEN
VAN
DE GROENE"
Per jaar:
Nederland . ? 10.
. ,, Indll (zeepost) 10.
., (mail) . . 13.50
Argentini
Belgi
Dultschland '
9
l
Frankrijk B
Griekenland *«
Oostenrijk S
Sowjet-Ruiland g
Spanje >
Tijecho Slowakije *
Zwitserland «*
? l I.SO
AMSTERDAMSCHE MONTESSORISCHOOL
ALBRECHT DÜRER3TRAAT 36 DE LAIRESSESTRAAT 157-159
Inschrijving voor de KLEUTERSCHOOL vanaf 3 jaar des
DINSDAGS van 9-12 uur en des VRIJDAGS van 4-5 uur.
Het schoolgeld wordt aanmerkelijk verlaagd (van'f 142.
tot f 100.?) alles Inbegrepen.
Voor elk volgend kind uit hetzelfde gezin f 20.?reductie.
.Kinderen, die tegen Januari 1936 worden Ingeschreven
kunnen reeds van hét verlaagde schoolgeld proffteeren.
Voorde LAGERE SCHOOL wordt hét schoolgeld progres
sief gesteld in 3 klassen vanaf f 160.?. Eveneens voor elk
volgend kind uit hetzelfde gezin f 20.?reductie. ?
SPECIALE GROEP voor indlvldueele werkwijze volgens
Montessoribeglnselen. .
Inlichtingen bij het hoofd der school, De Lalressestraat 159.
IC
i!