Historisch Archief 1877-1940
Roosevelt's buitenlandsch beleid
l
r
c
A
it
2O.
21
va
2
2.'
ret
22.
23
2425.
I.
doe;
de t
26. ?'
27.
M
bewi
mees
het t(
zijn»
Df
27.
om
te vt
28. I
29. T
30. P
Eet
Pxe?
stikkii
3°. .,
31. Te
Prac
Zwa
wai. er
Dh" n
Dh7
Letterri
IT+ .
ten
wie
ond
regfc
boy
e - e - e*
hoe - in
len - li - lifc
ner-n*"-
tend
zah
On
i..
verw.
6. v
nings
houd ?_ . "i
13. klein «
14. Moham
15. plaats i
maken, 17.
De tichatt,
,.Kijk Jan.
rots zijn, wo
ment .
Mr. M. KANN
.... Sedert den zomer van 1933 zijn de
doeleinden der leiders van eenlge groote
JEuropeesche landen niet meer gericht op
vrede en goede verstandhouding tusschen
de volkeren. Het is zoover gekomen dat
het Amerikaansche volk kennis moet nemen
van hun groeiende slechte gezindheid, van
een agressieven geest, van een bewapening
die, bij déheerschende geprikkelde stem
ming, een gevaar oplevert voor den vrede,...
Deze landen zijn teruggekeerd tot het
oude vertrouwen in het recht van den
sterkste, tot een fantastisch geloof, dat
zij uitverkoren zijn tot een zending in de
?wereld, die hierop neerkomt dat anderen
aan hen onderworpen zullen zijn
TOEN Roosevelt de hierboven aangehaalde
woorden in zijn groote rede voor het
Huis van Afgevaardigden sprak, verbrak
hij een regel, die in de laatste jaren onder de
vooraanstaande politici kracht van wet gekregen
scheen te hebben. Hij onderstreepte zijn waar
schuwingen aan het adres van vreemde politici
zelfs nog nadrukkelijker, toen hij ronduit sprak
over autocratische instellingen, die binnens
lands een toestand van slavernij en tegenover
het buitenland een agressieve bedreiging schep
pen". Verder zei hij nog het noodige over
de verblinding en misleiding, die volgt uit het
overboord zetten van de waarborgen der
democratie.
Wij hebben de vorige week ,,in het hart" van
dit weekblad, naar aanleiding van de ontslag
aanvrage van MacDonald, den Hoogen Com
missaris voor Duitsche vluchtelingen, reeds de
onhoudbaarheid uiteengezet van de fictie dat
een verantwoordelijk politicus zich nooit zou
mogen inlaten met de interne aangelegenheden
van een ander land. Wij wezen er op, dat nu de
omstandigheden van dien aard waren, dat het
noodig werd met deze gewoonte te breken.
Roosevelt heeft dat onomwonden gedaan.
Hij zei precies, waar het op aankwam, in het
midden latende aan het adres van welke macht
hebbers deze woorden gericht waren, maar daar
toch aan toevoegende: wie de schoen past,
trekke hem aan !
Rechtstreeks op Italië, en op geen ander land
dan Italië, sloeg de daaraan voorafgaande
passage in zijn Boodschap. Hij kondigde een
wei-geordende neutraliteit" aan. Technische
veranderingen in de bestaande
neutraliteitswetten zullen tenslotte voeren tot een nieuwen
vorm van neutraliteit, die nog wel niet zoover
zal gaan, dat Amerika daardoor ook formeel
meedoet aan een economische Volkenbonds
actie tot het afdwingen van vrede maar die
toch dit gevolg heeft dat de neutraliteit, die
Amerika in acht zal nemen, een dergelijke actie
op geen enkele wijze in de wielen rijdt. Integen
deel, die actie wordt er door versterkt en
versneld.
In het kort komt het hierop neer, dat behalve
een uitvoerverbod op wapens en munitie,
voortaan ook een embargo mogelijk zal zijn op
voor den oorlog onontbeerlijke grondstoffen,
zooals kolen, katoen en petroleum. Of, indien
al geen volstrekt uitvoerverbod, dan toch een
uitvoer-contingenteering tot normalen
vredesomvang. (Dat hiermee, practisch gesproken,
voor Amerika de mogelijkheid tot het meedoen
aan een olie-embargo geschapen is, hoeft geen
nader betoog.) Verder moet de geordende neu
traliteit" kunnen voorzien in opheffing of ver
zachting der uitvoer-verboden voor aangevallen
staten en in een aanzienlijk minder strikte
toepassing van het oude neutraliteits-principe
der Vrije Zee. Inderdaad?dit gaat heel ver!
R
OOSEVELT was tot nog toe buiten de
grenzen der Vereenigde Staten allesbehalve
een populair President. In Europa had men
geen wei-omlijnden indruk van hem. Hij werd
hier eigenlijk een beetje gehoond. Ten onrechte,
zoóals wij in dit blad meer dan eens opmerkten.
Nu schijnt het echter, dat wij hier de Amerikaan
sche wijze van waardeering van den President
beginnen over te nemen. Hij laat ons niet meer
onverschillig. Hij wordt naar aanleiding van
zijn jongste rede door sommigen fel becritiseerd,
door anderen uitbundig geprezen. Hij heeft
N.V. Amtterd. Bo«k- «n S
mi
zijn Congresboodschap dan ook gebruikt om
onbewimpeld tot Europa te zeggen wat hij op
't hart had evengoed als hij dat, wat andere
onderwerpen dezer rede betrof, ten opzichte
van het binnenland heeft gedaan. Het terrein,
dat dit artikel beslaat, laat evenwel niet toe,
daar nu verder op in te gaan. Binnenkort
hopen wij de gelegenheid te hebben, daar nader
op terug te komen. Belangwekkend zijn des
Presidenten evoluties zeker ! Wij verwachten
dan ook niet anders, of hij zal uit de
ongeldigverklaring van de A.A.A., uit de casseering
van zijn landbouwcrisiswetgeving door het
Hooggerechtshof, munt weten te slaan en
graageen zoo smakelijk en kant-en-klaar opgediend
verkiezingsprogramma aanvaarden als de twist
vraag die zich nu onherroepelijk aankondigt:
aan wien de suprematie aan den grijzen
rechter of aan de telkens wisselende vertegen
woordiging des volks?
Maar ter zake. Het buitenlandsch beleid
vraagt onzen aandacht. Wanneer wij daarbij
de taktiek van den President in het behandelen
van deze materie, die het Amerikaansche
Congres steeds zoo dwars in de maag ligt, eens
nader analyseeren, dan leeren wij meteen de
persoonlijkheid beter kennen van den man, die
door de "Ups en Downs van zijn New Deal onze
aandacht blijft boeien.
Wat ons juist bij Roosevelt vóór alles opvalt,
dat is zijn taktiek. Hij gaat in werkelijkheid
recht op zijn doel af, al neemt hij duizendmaal
den schijn aan, dat hij aarzelt of wisselvallig is.
De vorm, waarin een samenstel van maat
regelen gegoten moet worden, is hem bijzaak.
Het doel, door die maatregelen beoogd, is
hoofdzaak. Is een bepaald middel niet effectief:
dan een ander! Vandaar dat het soms lijkt alsof
willekeurig overboord gegooid wordt, wat eerst
werd opgebouwd. Deze taktiek heeft soms een
zeer slechten indruk gemaakt, o. a. tijdens de
Economische Wereldconferentie te Londen in
1933. Intusschen is Roosevelt wel iets kalmer
geworden. Hij heeft beter leeren voorzien welke
reacties zijn wetgevende maatregelen zouden
.uitlokken en de obstakels, die zich dan onver
mijdelijk voordoen, tracht hij door een handige
formuleering van te voren te overwinnen in
plaats van gedwongen te worden telkens halver
wege van taktiek te veranderen, zooals hij dat
in de uitvoering van zijn herstel-programma
heeft moeten doen.
Niets bewijst dat duidelijker, dan zijn formu
leering: geordende neutraliteit.
HET begrip neutraliteit is in de Vereenigde
Staten een heilig huisje. Wee den President,
die daar al van te voren aan zou gaan tornen !
Roosevelt begreep echter, dat de tegenwoordige
tijd andere maatregelen tot beveiliging van
den vrede eischt. Positieve maatregelen. Maar
hij begreep ook, dat hij nooit zou kunnen aan
komen met voorstellen, die indruischen tegen
de Amerikaansche tradities van no
entanglements". Geen Volkenbondspolitiek, dus.
Aan den anderen kant was het duidelijk, en
hij wist ook dat kiezers en Congres dat zouden
inzien, dat zooveel mogelijk de vrede over de
heete wereld krachtig en effectief moest wor
den gehandhaafd. Het kon zijn dat anders, wan
neer de oorlog eenmaal ergens losbrandde, Ame
rika tenslotte toch daarin zou worden meege
sleept. Dat moest dus worden voorkomen.
En dat zou het eigenlijke doel moeten worden
van de traditioneele neutraliteit. Maar dan
moest die neutraliteit ook geordend" wor
den. Het moet een middel zijn, dat bruikbaar
is in de handen van den President, om
inderdaad den vrede te bewaren. .Jullie wilt
neutraliteit? Jullie wilt je buiten het oor
logsgevaar houden? Goed ik zal je een
bruikbare neutraliteit geven !"? Dat sloeg in.
Weg, alle vrees dat hij een Wilsoniaanschen kant
zou uitgaan! Wilsort had gelooft men
de neutraliteit willen opofferen; Roosevelt daar
entegen wil deze traditie handhaven en haar
tegelijkertijd een, aan de omstandigheden aan
gepast, nieuw leven inblazen.
Zoo moet men he^ zien. En inderdaad in
niet meer dan n opzicht is deze neutraliteit,
deze wil tot porlogsbedwinging, actief. Namelijk
in de mogelijkheid, die de geordende"
neutraPAG.2 DE GR: erf E Ne.3058
RESUMEERENDE, kan V en van Ro<r
zeggen, dat hij tegelijk» 'ealist is en
van de praktijk. Maar hij v\ .. dat te schti
Door de gevaren te denuncieeren, die in EJ
&$"' '
V 8f» «r - *
Dr. Hylander, de moedige leider van het Zweed!
Roode Kruis in Abessime, die door een ftofioonf
bom ernst/f werd gewond
iiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiii
liteit geeft, om tot zekere hoogte mee ttl
met de sanctie-politiek van den VolkenJ
Daar houdt het mee op. Een volwagj "
cipeeren aan de sanctie-politiek is het geen!
want van eventueele militaire consequij
is geen sprake.
Het directe gevolg is dus dit: wanned
nieuwe neutraliteitswet wordt aangenomeJ
dat wordt zij zeker), dan kunnen de Volkenbj
staten hun gang gaan met verscherping
economische sancties tegen Italië. Zij hebbj
garantie, dat zij dat kunnen doen, zonde]
zij door de een of andere onwrikbare tradii
een lek in Amerika stuiten, waardoor de sai|
hun effect verliezen. Had dit gevaar tot
niet gedreigd, dan was men al wel eerde J
het petroleumembargo begonnen.
<dent ROOSEVELT, wiens congresboodschap
\rinnen- en buitenland zooveel stof heeft
doen opwaaien
limiiiiiMiiiiiiiiiliiiuilillliiiliiiiiiiiimmiiiiHiiiiimiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiii
on daarbij met een conservatieve
c breken, toonde hij zich een idealist.
m de denunciatie gaat hij echter niet.
^rhmvt maar verbindt daar
voorMI consequenties aan. Daardoor
ver| voor het oogenblik althans, dat men
kunnen verwijten zich met de interne
inheden van andere staten te bemoeien.
jiiij zich idealist in een zaak, die nog
i.ii accuut stadium is-en vandaag nog
Indelend optreden vereischt, in de
m den dag is hij zuiver practicus. Dat
taktiek waarmee hij den Amerikanen
gierde, waardelooze, maar toch zoo
?!c neutraliteit heeft ontfutseld. Hij .
"iver gegaan, dat men kan zeggen dat
Zee niet meer bestaat. Men kan op
- passieve instemming rekenen bij
" blokkade van een eventueelen
aan
filson, die wellicht een grootere figuur
-edaan hebben gekregen?
Het ge val j
/N de Groene Amsterdammer van 7 Decer
schreef ik naar aanleiding van het uittrel
den Heer Duys uit de sociaal-democratische
Kamer fractie en de wijze, waarop hij getrac^
zijn optreden te rechtvaardigen, dat de Heer
verklaard had:
hij zou gewenscht hebben in zijn eigen
slechts n tiende van de rechtszekerheid te
mogen genieten, welke op dit oogenblik in D/|
land aan de communisten wordt verleend."
De Heer Duys toont zich in twee brieven,
aan mij gericht heeft, hoogst verontwaardigd
schandelijke wijze, waarop ik zijn meenin
samengevat. De Heer Duys had namelijk geschf
hij zou blij geweest zijn, als hij zelf s mat
tiende van de rechtspositie had genoten bij zijn\
partijbestuur, die bijvoorbeeld een Dimitrc
heeft genoten bij zijn felste tegenstanders."
Wanneer ik die beide teksten met elkander
ik had den Heer Duys niet letterlijk
aanhalingsteekens geciteerd, maar slechts zijn\
ning in mijn eigen woorden weergegeven da
ik openhartig erkennen, dat er in mijn samen»
een lichte overdrijving schuilt, omdat ik bij
in plaats van van Dimitrof spreek van de
nisten. Maar ik zou den Heer Duys in
willen vragen, of, wanneer hij mij in dit
van overdrijving beschuldigt, hemzelf niet onn
lijk het bekende spreekwoord van den splinter^
eigen -oog en den balk in het oog van een
binnen schiet?
Het geval Korte)
Het incident Kortenhorst heef t tot velerlei cc
taren aanleiding gegeven. Tenax in het
Maandblad schrijft, dat de Heer Kortenhorst
,LLEN
daar onmogelijk heeft gemaakt. In n
\i ik het daarmede eens. De Heer
Korten?ioeten kiezen tusschen zijn functie van
: end kamerlid en die van onderhandelaar.
in de laatste functie werkzaam was, had
n een zoo scherpe, openbare critiek op de
Timede hij onderhandelde, moeten
onthou[«-Hen hij niet vermocht te zwijgen, had hij
onderhandelaar moeten neerleggen.
n iet weg, dat ik het met de beweringen van
~<irtenhorst volkomen eens ben. Er zijn
omstandigheden, waarin men zelfs de
«?* most zeggen.
^bevredigend is echter de houding van de
\'-he regeering.
tierkt een stem uit de redactie van de
\tsche regeer ing heeft den Heer Kortenhorst
|i, dat zij er niet voor kan instaan, dat de
pers over Dr. Kortenhorst's Kamerrede
In een land, waar de pers volkomen
\J<? is, klinkt dat vreemd. Het laat maar n
toe, n.l. dat het Duitsche goevernement
blandschen gedelegeerde tegen aanvallen in
jet wilde vrijwaren, en een dergelijke
medel, voor wie de verhoudingen van
Regeegkiad in Duitschland kent, praktisch
een uitnoodiging aan de bladen, den
fahen onderhandelaar onaangenaam te
ver. Het lijkt op intimidatie als een
iter op den anderen^ en intimidatie mag
zich nimmer laten welgevallen.
[te betreuren, dat van Nederlandsche zijde
\punt is gezwegen."
voor, dat hier geen speld tusschen is
A. C. J. J.
IN ABESSYNIE schijnt het den Italianen niet
naar den vleeze te gaan. Het is nog wel volle
maan. Ieder, die wel eens in de tropen geweest is,
beseft wat dat in dit geval beteekent, n.l. lichte
nachten. Het was dan ook met volle maan, dat de
Italianen hun eerste militaire successen boekten.
De Abessyniërs zochten hun kracht in de guerilla.
's Nachts slopen zij door de vijandelijke linies heen
en vielen de convooien aan. Soms gingen zij zelfs
tot den aanval over. Bij daglicht houden zij zich
zooveel mogelijk schuil. De vliegtuigen van den
vijand zouden anders de concentratie van hun
aanvalstroepen kunnen waarnemen. Nu langzamer
hand de bewapening der Abessyniërs op peil ge
bracht is, gaan zij vaker tot het initiatief over.
Zij bedreigen de Italiaansche stellingen nu dan ook
ernstig. Toch zijn de Abessyniërs in artilleristisch
opzicht aanzienlijk in het nadeel.
De helle nachten omtrent den tijd van volle
maan slaan echter telkens een gat in de
Abessynische taktiek. Maar nu komt de regen hen te hulp,
waardoor de Italiaansche troepen tot afwachten en
nietsdoen gedwongen worden. Een maand vóór de
dienstregeling dat feitelijk heeft aangekondigd zetten
de buien in. En na regen komt malaria....
De Italianen kunnen maar n verstandig ding
doen zoo gauw mogelijk naar huis gaan ! Maar
zoo wijs zijn de menschen nu eenmaal niet. Dat
worden zij slechts door schade en schande.
De schade daarmee zijn de Italianen al een
heel eind! Feitelijk hebben zij niets anders kunnen
bereiken, dan dat zij de Noordelijke grenssteden,
die zij in het begin van den oorlog bezet hebben,
hebben kunnen behouden. Verder schijnen ze nog
min of meer vasten voet te hebben in Makalé, zoo
lang als 't duurt. In het Zuiden daarentegen zijn
zij om zoo te zeggen geen meter vooruit gekomen
sinds de dagen van het gevecht om Wal-Wal, nog
voordat de oorlog begon.
De schande de stelselmatige aanvallen op het
Roode Kruis, zal den Italianen in militair opzicht
niet baten, daarentegen in politiek opzicht kwaad
doen. Het is te hopen dat de Nederlandsche Roode
Kruis-missie, waarvoor minister De Graeff de be
scherming van den Franschen gezant te Addis
Abeba heeft ingeroepen, gespaard zal blijven. De
laatste aanval, op het Egyptische hospitaal, brengt
de Egyptische publieke opinie den Engelschen weer
wat naderbij. Tegelijkertijd beginnen te Cairo
nieuwe Engelsch-Egyptische onderhandelingen.
Waarlijk, de Italianen zullen daar geen zij bij
spinnen !
GENEVE WACHT DE DINGEN AF, die komen
zullen. Zal men tot een petroleum-embargo be
sluiten of niet ? Amerika heeft daartoe nu de
practische mogelijkheid geschapen. Maar dat wil nog niet
zeggen, dat het ook gebeurt. Wat de sancties be
treft, gaat het om het politieke maximum, een term
die wij naar analogie aan de techniek ontleenen.
Ieder, die van techniek een klein beetje begrip heeft,
weet wat het begrip economisch maximum betee
kent, bijvoorbeeld wat het rendement van een
machine beteekent, n.l. het grootst mogelijk nuttig
effect bij het relatief laagst gebruik aan
brand-, stoffen. Men kan soms wel nog meer uit de machine
halen, maar dat kost dan onvergelijkelijk mér aan
brandstoffen.
Zoo is het ook in de politiek Over de noodzake
lijkheid van een olie-embargo is men het nog lang
niet eens. Niet uit hoofde van een bij de betrokkenen
gansch verschillend gloeienden Volkenbonds-ijver.
Volstrekt niet, want aan de noodzakelijkheid van
een collectief optreden twijfelt niemand meer. Maar
er zijn er, die de risico's groot achten en de verhoo
ging van het nuttig effect" in verhouding klein.
Het blijkt immers dat de
sancties-van-den-eerstengraad onverwacht stipt worden nageleefd, en dat
hun uitwerking inderdaad reeds nijpend is. Men is
er nooit over in twijfel geweest, dat die uitwerking
pas op den duur merkbaar zou worden. Maar men
blijkt dien termijn eerder te lang geschat te hebben,
dan te kort. Voeg daar nog bij den uitermate
onpleizierigen toestand, waarin Italiëzich in militair op
zicht bevindt (een toestand die op zich zelf al een
straf is en aan afschrikwekkende werking" voor
geen enkele sanctie onderdoet), dan moet men
werkelijk toegeven, dat er nog wel eens dubbel en
dwars over dient te worden nagedacht, alvorens
men besluit om de sancties nog te verscherpen.
Wanneer het niet strikt noodig is, wanneer er aan
den collectieven wil voldoende uitdrukking is ge
PAG. 3 DE GRO" f AG. S Dk
geven, zelfs op een wijze die effectiever is dan men
ooit had kunnen denken, waarom dan de risico's,
die daar toch steeds aan verbonden zijn, ver
groot?
Noodeloos zal men dat zeker niet doen. Er is nog
drie weken tijd. Dat men eerst nog eens wil
probeeren of men den Italianen niet tot een eervollen
aftocht uit dit avontuur kan bepraten, lijkt alles
zins waarschijnlijk. Of roem en waardigheid van
den heer Mussolini daarbij op het spel staan, is een
zaak van minder belang. Het Italiaansche volk is
er in ieder geval te goed voor, uitgeput te worden
in een wanhopig koloniaal avontuur.
DE VOLK-EN-VADERLAND-redactie is er bij
de Utrechtsche rechtbank genadig afgekomen:
n matige boete en drie vrijspraken. De commu
nistische pers, die bloed" had willen zien, zal nu
wel van klassejustitie spreken, doch wij maken ons
sterk, dat er bij dit vonnis geenszins sympathie met
de beklaagden heeft meegesproken, noch met hen
persoonlijk zij hebben weinig heroïsch staan
draaien bij de zitting noch met hun staatkundig
streven"; doch dat men deze uitspraak heeft te
beschouwen als een trouwbetuiging aan de
vaderlandsche traditie (omgekeerd aan die van het Ame
rikaansche Staatsgerechtshof) van het zooveel mo
gelijk uit den rechtszaal houden van den politieken
strijd. De Nederlandsche justitie laat zich niet graag
beïnvloeden door wenschen uit Den Haag", en
is in dergelijke gevallen extra critisch ten opzichte
van de aanklacht. Inderdaad hebben er heel wat
erger dingen in VoVa" gestaan, dan uitlatingen
waarom hier nu juist werd vervolgd. En de pers
vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid der redac
teuren is een groot goed. Bij de vervolging van het
R.K. kamerlid De Bruyn, die formeel even krasse
termen tegen de N.S.B, heeft gebruikt, zal men ten
aanzien van den achtergrond van dit lichte vonnis
de proef op de som kunnen nemen.
Het is ook onze meening, dat dergelijke bestrij
ding tegen een psychisch complex als het
nationaalsocialisme telkens weer blijkt te zijn, weinig zin
heeft. Als men al te erg over de schreef gaat, be
gint het in eigen kring te stormen en bederft men
de zaak in de oogen der brave burgers. Dat bleek wel
op de Nieuwjaarsmeeting der N.S. B. op 8 Januari: De
beruchte passage, dat er goddank in ons land nog
geen Arische vrouw te vinden was geweest voor
den obscenen dans in De Beul", moest ds. Van Duyl
nu wijzigen in een onschuldige critiek, dat de be
doeling van den schrijver om hier een Germaansche
te laten optreden niet was gevolgd. Maar het
stormachtig applaus, dat deze uitspraak had ge
oogst, was in den nieuwen uitleg toch niet zoo heel
aannemelijk.
Een veel doeltreffender middel tegen het fascisme
dan rechtstreeks optreden, dat dadelijk als kwaad
willigheid wordt opgevat, ligt voor de overheid in
het wegnemen van zooveel mogelijk voedingsbo
dem, door zeer gestreng optreden van
Regeeringswege tegen alle misstanden, die een schijn van
recht kunnen geven aan de fascistische propaganda
In dit verband is het te betreuren, dat de regeering,
die alles gelegen moest zijn aan een vertrouwen in
de onkrëukbaarheid der crisisdiensten, de leiding
over het vrij groote aantal ambtenaren bij het
Landbouwcrisisbureau had opgedragen aan een
vroeger wegens verduistering veroordeeld advocaat.
Zoo iemand kan bij zijn ondergeschikten onmoge
lijk groot gezag hebben. En de regeering kan for
meel in haar recht zijn, de rebellie van de vier jonge
juristen niet op een dringende reden" gegrond te
achten, een dergelijke gebeurtenis was toch alles
zins verklaarbaar en het is goed, dat deze ambtenaar
nu althans verplaatst zal worden naar een
nietleidende functie, mag men verwachten. En de meeste
wind in de zeilen van het fascistische schuitje zal wel
de slapheid zijn van het cumulatie-wetje, waarin alle
verkregen rechten (in tegenstelling tot die bij de
Indische pensioenen) zorgvuldig gespaard zijn. Dit
was echter nog geen reden voor de N.S.B.-ers om
als eenige tegenstemmers in de Eerste Kamer te
fungeeren. Het wetje was voor hen op afbetaling"
volkomen aanvaardbaar. Nu wekten zij haast den
indruk dit propagandakluifje maar al te graag te
willen behouden.
DE WEERMACHT als een nachtslot'
de veiligheid van den staat is eet
symboliek bij alle bewai
een klein niet-agressiej
voor
Hrotlon pacifiquc": Japanschëko/on,i.,.i orr/veeren
in Noord-Chfno