Historisch Archief 1877-1940
Tooneel
Film
Gysbreght van Aemstel
Het oude stuk en het nieuwe decor
GRIEZEJ FTLMS
EDUARD VERKADE
D. C. van der Poel
DIT groote monumentale
treurspel, zooals wij er geen tweede
bezitten, werd in 1638 voor het
eerst gespeeld ter gelegenheid van een
Amsterdamsche Schouwburgopening,
het symbool van hoogere cultuur des
tijds.
De meeste rollen zijn in de laatste
40 jaar wel enkele malen door een
bepaald speler zóó goed gegeven, dat
men zich qua dictie, klank n spel uit
allerlei opvoeringen een ideale gecom
bineerde rolverdeeling kan verbeelden.
Wij denken aan den vermaarden,
strakken Bode, zoo beheerscht en
sonoor gesproken door Louis Bouw
meester; den Gozewijn van ware be
rusting en vroomheid, zonder zelf
beklag, van Van Schoonhoven en
Schwab; den Gijsbreght van Willem
Royaards, statig en autoritair, de
Badeloch van Jacqueline Royaards en
die van Louise Kooimans, beide vooral
fraai door plastiek en distinctie; Broer
Peter, vol klank en muzikaliteit, van
Jan Musch; Vader Willebord, geestig
en bewust naïef, van La Chapelle;
Egmond, bruisend en enthousiast, van
Eugène Gilhuys, De Rey van Amster
damsche Maeghden, met gevoel en
bravour, van Janny van Oogen; de
bezonken Rey van Edelingen van Paul
Huf; de stil droeve Rey van Klaerissen
van Fie Carelsen en die ernstig be
schouwende der Burghzaten, van Coen
Hissink.
Sedert 40 jaar zijn er pogingen ge
daan een gave passende monteering te
vinden dit klassiek meesterwerk waar
dig: Berlage, Lensveld, Wijdeveld en
Rie Cramer. Het huidige decor-ontwerp
van Mathieu Wiegman is een stap
terug. Ondanks zijn picturale waarde
houdt het geen verband in met den
vorm van het treurspel, zoodat thans
wederom een passende omlijsting ont
breekt. Het geheele stuk speelt nu
buiten Amsterdam, niet er in. De zaal
en kerk zouden geen plaats vinden
achter het stadspoortje, met het
bruggetje over de sloot. De planken,
die de wereld verbeelden, zijn in hoofd
zaak tot schijnwater herschapen met
een te smal dijkje er door heen en later
met een vlonder op zijde van ongeveer
een derde der tooneelbreedte, van
waar de familie van Aemstel scheep
moet gaan, nadat zij elkander eerst
verdringen en in den weg staan. Het
monumentale werk verplettert totaal
deze neo-romantische picturale mon
teering.
De huidige voorstelling mist veelal
adel en hoogheid, doet menigmaal rauw
aan en onschoon. Hoe meer inhoud de
tekst van een tooneelwerk bezit, hoe
simpeler, eenvoudiger uitvoering het
behoeft, en. dit volmaakte treurspel
vraagt dan ook voor alles wijding en
piëteit voor den gaven beheerschten
vorm, gedoogt ten eenemale geen
realistische, naturalistische of neo
romantische toevoeging."
De Gysbreght-creatie van Van
Dalsum dateert reeds uit een opvoering
bij een ander gezelschap, en is als een
diepe, gevoelde, zeer doordachte, zelfs
boven die van Royaards staande uit
beelding erkend. Toch scheen het of
zij, door een minder spontaan vinden
der-woorden uit het eigen innerlijk,
iets van haar vroegere eenheid en af
meting had ingeboet. Frits van Dijk
verraste met een volmaakten Arend,
die nergens de ondefinieerbare subtiele
grenzen tusschen gevoels-ontlading en
den gebonden vorm van den tekst over
schreed. Zijn verhaal was zuiver,
levendig, eenvoudig doorvoeld en tech
nisch volkomen gekund.
Om onverklaarbare redenen werden
de Reyen in 1934 in volslagen duister
gezegd. Nu, in 1936, is er althans eenig
licht gekomen, zij het dan ook onvol
doende. Het rechtstreeksch contact
met de zaal wordt hierdoor verbroken
waarmee de opgebouwde spanning van
het spef door de Reyen naar een be
vredigend rustpunt moet worden geleid,
als afsluiting van de bedrijven. Door
deze wijze van niet-belichten is het
voor de reyenzegster vrijwel ondoenlijk
de zaal volkomen vast te houden, en
wij moeten het waardeeren, dat haar
dit in de eerste heroische Rey toch nog
gelukt. Bovendien wordt op deze wijze
de komst van de Rafael niet voofbereid
als ingrijpende, buiten de handeling
staande deus ex magina. Uit een ver
ward realiteits-begrip laat de regisseur
Rafael van de zaal uit spreken in vrijwel
complete duisternis, terwijl dit een
licht-brengend gebeuren moet zijn in
het gemoed van de in deze voorstelling
zoo in een hoek gewrongen, knielende
menschengroep. Moet men daaruit
afleiden, dat volgens den regisseur een
engel onzichtbaar!' is, of denk
beeldig" ? Hoe dan ook, het innerlijk
van den mensen, moet men toch aan
nemen,* is onder vurig gebed licht.
Bovendien is duisternis in strijd met
Vondel's geloof en bedoeling. Reeds
eer is deze Engel Gysbreght verschenen
en deze getuigt:,,'k Aanbad het heiligh
licht,.dat voor mij ging zoo helder."
De figuur van Rafael moet verschijnen
en eischt ook een alles overstralende
belichting, omdat zijn .komst het
hoogtepunt van het drama is, waarna
ten slotte de vrede en berusting in
't hart van Gijsbreght neerdalen, die
hem doen besluiten heen te gaan, het
harnas af te leggen.
ER zijn altijd mensen, die be
hoefte hebben om eens ech.
fijn te griezelen". Wie dit wi:
beschouwen als een decadentie van
deze tijd, gelieve aan de sprookjes t«
denken, waarmede wij in onze jeug.i
werden zoet gehouden. En voor ót
er ii
vels van de lucht" en hoe zij tegen
woordig meer mogen heten. Slechts
door het uiterste raffinement kan de
zuivere griezel-film zich nog in onze
tijd handhaven. Voor de rest wordt hij
verdrongen door de sensatie-film, welke
de nog altijd begeerde
bir ? "r Tite k in ««sS'^ ££'a,f,",r
n!:rpoo^ k»LdU£;, %g% "* -'*"* ?
op vele verschillende wijzen aan dez«.»
menselijke behoefte. Het moge dan eei>.
bewijs van lafheid zijn, van deze
gruwelen te genieten als men zich ten,
slotte ondanks de koode rillingen,
die zoo heerlijk langs je rug lopen
-toch nog net veilig in een fauteuil in de
bioscoop weet, de mensheid is in d:t
opzicht niet slechter dan vroeger. Ei
waarom zou zij beter zijn?
Het zou niet oninteressant zijn c^
grond van uitvoerig statistisch mat'-,
riaal eens na te gaan op welke wij;.*
de mensen deze behoefte in verschi
lende tijden hebben bevredigd. Dat er
in de loop van de tijd ook op dit gebied
grote veranderingen opgetreden zijn is
zeker.
Merkwaardig is in dit verband de
verschijning af en toe van echte out e
griezelverhalen op het witte doek.
Metro-Goldwyn-Mayer film ,fr»mrtum blijven. In deze zin is ook Anna
^^^^"^''i!'^ Karenina": Garbo. Zij veienttSe
of the Vampyr") wordt aangekondigd groote bekoring aan en zij staat tevens
±;^^»!.?;^: f **«£&** ~ k* *~
de weg. Omdat op het witte doek nooit
geheel Garbo verdwijnt en dus ook
nooit geheel Anna Karenina kan
ontstaan.
Wanneer men deze film naar zijn
werkelijke waarde aanvaard, kan dit
nauwelijks een bezwaar heten. Men
Garbo - Karenina
EEN Garbo-flim is een klasse
op zichzelf. Hiermede zijn aan
een dergelijke film grenzen ge
steld, welke slechts bij de hoogste
uitzondering kunnen worden over
schreden.
Dit is een voordeel en een nadeel.
Want, evenzeer als Garbo, zolang zij
in staat blijft een film het stempel
van een bepaalde ? klasse te verlenen,
elke film van haar opheft tot deze
klasse, zal zij een beletsel vormen
daar boven uit te komen. Een
Garbofilm kan een goede of een slechte
rbo-film, het zal altijd een
blijven. In deze zin is ook
O BLOKJE IS VOL
DOENDE VOOR
N GROTE OP
TWEE KLEINE
KOPPEN CHOCOLADE
met de verlokkende toevoeging _...
ongelofelijk afgrijzen u bekruipt" bij
deze tot werkelijkheid geworden
nachtmerrie". Ter geruststelling echtf r
worden u ook nog onbedaarlijke
lac'\buien" beloofd.
Intusschen bleek toch, dat de lac'
buien niet altijd op de overige s
. . j .. J f . , w»cii6c .s ..?WM oiun,c om waroo. niet
n et overdadige komische ontspan- Tolstoi. En ajs zodanig zal
nmg volgden Zjj betroffen ook w* noch Garbo, noch haar "regfsseur euve
?t!L;:°"gel0fehjke *fjPJzeü' m " duiden' dat 2iJ in het middelpunt staat.
Overigens moet geconstateerd worden,
dat zij deze plaats inneemt en op
deze plaats is gesteld met
zelfbeheersing en met veel
is daarbij een verheugend
komt ten slotte om Garbo, niet
erote
rassing te mo constatern
Ook voor. hen, die niet in een Engel
gelooven, is het tot bezinning komen
van Gijsbreght een weldadige omme
keer. Het is de specifieke Hollandsche
uiteindelij k-optimistische berusting,
die ons volk kenmerkt, en die ons,
ondanks allen strijdlust, behoorende bij
de Sturm- und Drang-periode van de
eindelooze evolutie, wars doet zijn van
revolutie of autocratie.
Twee foto's uit de Mctro-Goldwyn-Maycr
f. lm Het kasteel der verschrikkingen"
uiting,
teken dat men het niet alti d
nam". Een vampyr-geschiedenis a;s
dit Kasteel der Verschrikkinger '
is ten slotte toch voor onze tijd
primitief en het blijkt dat zelfs dr .., vc IIIWKBII tonsiaieren noezeer
best gedoseerde gnezeligheden en gruv * het Garbo en de regie hier gelukt
welijkheden hun werking missen als d i-' is met volledig behoud van dat wat
beelden ons vreemd zijn. Tegenover\ wij wensen: Garbo, deze figuur aan te
een dergelijke film komt men tot ce passen en in te voegen in het gekozen
conclusie, dat dit niet meer van ome gegeven en milieu
tijd is. Dreyer die reeds met zi,n Nogmaals, om te komen tot een
Mjeanne d'Arc" van enig sadisme hèd ideale uitbeelding van het drama van
bhjk gegeven gaf met zijn Vam- Anna Karenina geloof ik dat
aanpyr" een veel gaver geheel. De dos;* genomen, dat de film dit mogelijk
der verschrikkingen was steeds bet* 20U maken men niet tussen ons en
afgewogen, het tergend langzame
tenpo door de gehele film beter volge
houden. En toch deed ook deze film het
niet. Omdat wij ten slotte niet in vat> Schilderkunst
pyrs geloven. Dit schijnt de maker van
Het Kasteel der Verschrikkingen" te
hebben gevoeld, want hij draait trut
een zwaai die overigens meer ve>: .
rassend dan knap is aan het sl« t j ]Q UCD
de hele zaak om tot een geschieden! .J
die geënsceneerd is om een sluwe mi>.^L__.
dadiger te ontmaskeren. De van- X "T IETTEGENSTAANDE de
Schoonpyrs" blijken acteurs, die voor de* IXI
zaak geëngageerd waren en de hele
griezel verdwijnt in de requisietr i
KÜMSIIUND'L I. fiOüDSTIKKR M.V.
Tentoonstelling
su. m RorsoiEL
Dagelijks: 10?17 uur
18 JAN.-16 FEBR.
HEERENGRACHT 458 - AMSTERDAM
IIIIIIIIMIirMIMIIIIIIIMIIIIIIMIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllMlllllll
het drama een figuur zou moeten
plaatsen met zo grote en sterke eigen
bekoring, waarvan zij bovendien geen
oogenblik afstand mag doen, omdat
haar publiek deze wenst, omdat zij
bestaat krachtens deze bekoring. Als
tregédienne zal dit altijd tevens een
begrenzing van haar mogelijkheden
uitmaken.
Dit vooropgesteld is Anna Kareni
na" een goede Garbo-film in de beste
betekenis van het woord.
V. D. P.
RaedeckerV
Toorop
heidscommissie in den Haag
zonder eenigen onwil
Raedecker's beeld voluit heeft aanvaard, is de
- *-- " . ---» -, ~? WW.IMI, iiccii. emuvoctiu, IS UC
koffer. Het zou aardig kunnen zijn, als goede gezindheid in den Haagschen
het geheel beter verantwoord was. !Ju Raad zeer gering. Ik zal hierover
echblijven er te veel dingen die opvallend ter nog mijne meening niet verder
neerniet in elkaar passen en de vamp'TS schrijven, maar wachten totdat het
zijn er niet mede gered. Raadsbesluit definitief is, in welke
Dat wij niet in deze vampyrs j;e- richting ook. Toch geeft het geheele
loven, bewijst niet dat wij te ontwikk ld gedoe mij reeds aanleiding tot enkele
zijn om in spoken te geloven. O, ne« n-; opmerkingen. Een dezer is, dat ik,omdat
Maar het moeten spoken van onze eifei^ommige lieden leden van den raad ziin
*:jj _::_ /"i_«_ D i __*. _?« ^^HfPi j . . w«*»»w».«ni
tijd zijn. Ook Bunuel met zijn 1
voor openbare vertoning verboden
Chien Andalou" faalde om deze red
Wij gelbven in spooktreinen", d
PAG, 10 *N II DE GROENE N«.*>*'l
0- -.. .«.»**?* *<ui uci* ACiau £iju
tftvorden, deswege niet aannemen kan»
dat zij opeens zich daardoor een com
petentie verwerven in de plastische
kunsten en alleen door dat
raadslidzijn eenige zeggenschap werkelijk be
zitten in zulke moeielijke zaken als de
beeldende kunst zijn en de schilderkunst
en de architectuur. Ik geloof, dat er te
veel Vergissingen gebeurd zijn en zeker
in den laatsten tijd door vele raadsleden
enz., om hun kritiek als geldig klakke
loos te aanvaarden, niettegenstaande
allézelfverzekerdheid, waarvan de dis
cussies in den Haagschen Raad opnieuw
getuigden. Er ontstaat door een vaardig
heid of iets dergelijks in politieke zaken
en zelfs door het uitmunten als
stadsof staatsbestuurder gemakkelijk een
verwarring in veler hoofden. Er wordt
dikwijls gemeend (maar
yerkeerdelijk!) dat het uitmunten in het r.e
vak ook 't uitmunten in het andere
vak meebrengt, dat is een menschelijk
generaliseeren, maar deze gedachte
wordt door de feiten onophoudelijk
weerlegd. Knappe politici kunnen in
het aesthetische poovere beoordeelaars
zijn.
PLASSCHAERT
$ ?>?
-^^L *
..?V i
BEKROONDJE^FIIM
PW^
fr **?*!*** '"^
KARENINA
Een grandioos opgezet filmwerlc.
Een meesterwerk van spel en regie.
GRETA GARBO's
TOPPRESTATIE,
(Een Superfilm dery/Mefro-Goldwyn-Mayer")
DRINGEND GERADEN ZICH EEN DAG
TEVOREN VAN PLAATSEN TE VOORZIEN
AMERICAN
AMSTERDAM
LEIDSCHEPLEIN
HOTEL
LOGIES MET BAD EN ONTBIJT Fl 5.50
COMFORTABEL EN RUSTIG VERBLUF
OP HET FRAAISTE PUNT DER STAD
Bezoeker» aan Amsterdam
Victoria Hotel ? Damrak t/o c. Station - noodlgt U uit.
Wij verzorgen U In on» hotel tegen matige prijzen,
U xult t«vrod*n zljni
Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner
vanaf f3.60 f 1.50 en f2.?f 2.?, f 3.?en f4.
O* OlPMtl*
'AG. 4 3S /