Historisch Archief 1877-1940
V,
/
Toonecl
Gysbreght van Aemstel
Het oude stuk en het nieuwe decor
EDUARD VERKADE
Film
GRIEZE^FXMS
D* C. van der Poel
DIT groote monumentale treur
spel, zooals wij er geen tweede
bezitten, werd in 1638 voor het
eerst gespeeld ter gelegenheid van een
Amsterdamsche Schouwburgopening,
het symbool van hoogere cultuur des
tijds.
De meeste rollen zijn in de laatste
40 jaar wel enkele malen door een
bepaald speler zóó goed gegeven, dat
men zich qua dictie, klank n spel uit
allerlei opvoeringen een ideale gecom
bineerde rolverdeeling kan verbeelden.
Wij denken aan den vermaarden,
strakken Bode, zoo beheerscht en
sonoor gesproken door Louis Bouw
meester; den Gozewijn van ware be
rusting en vroomheid, zonder zelf
beklag, van Van Schoonhoven en
Schwab; den Gijsbreght van Willem
Royaards, statig en autoritair, de
Badeloch van Jacqueline Royaards en
die van Louise Kooimans, beide vooral
fraai door plastiek en distinctie; Broer
Peter, vol klank en muzikaliteit, van
Jan Musch; Vader Willebord, geestig
en bewust naïef, van La Chapelle;
Egmond, bruisend en enthousiast, van
Eugène Gilhuys, De Rey van Amster
damsche Maeghden, met gevoel en
bravour, van Janny van Oogen; de
bezonken Rey van Edelingen van Paul
Huf; de stil droeve Rey van Klaerissen
van Fie Carelsen en die ernstig be
schouwende der Burghzaten, van Coen
Hissink.
Sedert 40 jaar zijn er pogingen ge
daan een gave passende monteering te
vinden dit klassiek meesterwerk waar
dig: Berlage, Lensveld, Wij de vel d en
Rie Cramer. Het huidige decor-ontwerp
van Mathieu Wiegman is een stap
terug. Ondanks zijn picturale waarde
houdt het geen verband in met den
vorm van het treurspel, zoodat thans
wederom een passende omlijsting ont
breekt. Het geheele stuk speelt nu
buiten Amsterdam, niet er in. De zaal
en kerk zouden geen plaats vinden
achter het stadspoortje, met het
bruggetje over de sloot. De planken,
die de wereld verbeelden, zijn in hoofd
zaak tot schijnwater herschapen met
een te smal dijkje er door heen en later
met een vlonder op zijde van ongeveer
een derde der tooneelbreedte, van
waar de familie van Aemstel scheep
moet gaan, nadat zij elkander eerst
verdringen en in den weg staan. Het
monumentale werk verplettert totaal
deze neo-romantische picturale mon
teering.
De huidige voorstelling mist veelal
adel en hoogheid, doet menigmaal rauw
aan en onschoon. Hoe meer inhoud de
tekst van een tooneelwerk bezit, hoe
simpeler, eenvoudiger uitvoering het
behoeft, en dit volmaakte treurspel
vraagt dan ook voor alles wijding en
piëteit voor den gaven beheerschten
vorm, gedoogt ten eenemale geen
realistische, naturalistische of neo
romantische ,,toevoeging."
De Gysbreght-creatie van Van
Dalsum dateert reeds uit een opvoering
bij een ander gezelschap, en is als een
diepe, gevoelde, zeer doordachte, zelfs
boven die van Royaards staande uit
beelding erkend. Toch scheen het of
zij, door een minder spontaan vinden
der-woorden uit het eigen' innerlijk,
iets van haar vroegere eenheid en af
meting had ingeboet. Frits van Dijk
verraste met een volmaakten Arend,
die nergens de ondefinieerbare subtiele
grenzen tusschen gevoels-ontlading en
den gebonden vorm van den tekst over
schreed. Zijn verhaal was zuiver,
levendig, eenvoudig doorvoeld en tech
nisch volkomen gekund.
Om onverklaarbare redenen werden
de Reyen in 1934 in volslagen duister
gezegd. Nu, in 1936, is er althans eenig
licht gekomen, zij het dan ook onvol
doende. Het rechtstreeksch contact
met de zaal wordt hierdoor verbroken
waarmee de opgebouwde spanning van
het spel door de Reyen naar een be
vredigend rustpunt moet worden geleid,
als afsluiting van de bedrijven. Door
deze wijze van niet-belichten is het
voor de reyenzegster vrijwel ondoenlijk
de zaal volkomen vast te houden, en
wij moeten het waardeeren, dat haar
dit in de eerste heroische Rey toch nog
gelukt. Bovendien wordt op deze wijze
de komst van de Rafael niet voorbereid
als ingrijpende, buiten de handeling
staande deus ex magina. Uit een ver
ward realiteits-begrip laat de regisseur
Rafael van de zaal uit spreken in vrijwel
complete duisternis, terwijl dit een
licht-brengend gebeuren moet zijn in
het gemoed van de in deze voorstelling
zoo in een hoek gewrongen, knielende
menschengroep. Moet men daaruit
afleiden, dat volgens den regisseur een
engel onzichtbaar" is, of ,,denk
beeldig"? Hoe dan ook, het innerlijk
van den mensch, moet men toch aan
nemen* is onder vurig gebed licht.
Bovendien is duisternis in strijd met
Vondel's geloof en bedoeling. Reeds
eer is deze Engel Gysbreght verschenen
en deze getuigt :?'k Aanbad het heiligt!
licht, dat voor mij ging zoo helder."
De figuur van Rafael moet verschijnen
en eischt ook een alles overstralende
belichting, omdat zijn komst het
hoogtepunt van het drama is, waarna
ten slotte de vrede en berusting in
't hart van Gijsbreght neerdalen, die
hem doen besluiten heen te gaan, het
harnas af te leggen.
HM, ?*«.«>* Spr.okiM h hnd. v«"°tVonr« M
, wuroude wij m onze jeugd verdrongen door de «ns.tie-fi]m wllk
werd«n zoet gehouden. En voor de de nog altijd
ook
op vele verschillende wijzen aan dez«»
menselijke behoefte. Het moge dan eer.
bewijs van lafheid zijn, van deze
gruwelen te genieten als men zich ten,
slotte ondanks de koude rillingen,
die zoo heerlijk langs je rug lopen
toch nog net veilig in een fauteuil m de
bioscoop weet, de mensheid is in >1tt
opzicht niet slechter dan vroeger. B1
waarom zou zij beter zijn?
Het zou niet oninteressant zijn cfl,
grond van uitvoerig statistisch mat."-,
riaal eens na te gaan op welke wij::e
de mensen deze behoefte in
verschrlende tijden hebben bevredigd. Dat er
in de loop van de tijd ook op dit gebied
grote veranderingen opgetreden zijn is
zeker.
Merkwaardig is in dit verband de
verschijning af en toe van echte ou(
griezelverhalen op het witte doek. "
Metro-Goldwyn-Mayer film h
Kasteel der Verschrikkingen" (?Marlt
of the Vampyr") wordt aangekondigd
als perfect Grand Guignol Spectacle"
met de verlokkende toevoeging d.it
ongelofelijk afgrijzen u bekruipt" l ij
deze tot werkelijkheid geword. n
nachtmerrie". Ter geruststelling echt ?r
worden u ook nog onbedaarlïjke
lach.pen alle
TOM
Garbo - Karenina
EEN Garbo-flim is een klasse
op zichzelf. Hiermede zijn aan
een dergelijke film grenzen ge
steld, welke slechts bij de hoogste
uitzondering kunnen worden over
schreden.
Dit is een voordeel
Want, evenzeer als
in staat blijft een
van een bepaalde-k .?,?,.
elke film van haar opheft tot
'-1- e, zal zij een beletsel <
boven uit te komen. Een
kan
j ,
een,nadee :
h,t°"*
te
O BLOK J E IS VOL
DOENDE VOOR
N GROTE OF
TWEE KLEINE
KOPPEN CHOCOLADE
dewes- Omdat
gd*d '
ooit eeheel Arm H- ? i
ontstaan K«enma kan
Wanneer men deze film naar
toch, dat de lac
ibuien niet altijd op de overige.-is
niet overdadige komische ontspan
ning volgden. Zij betroffen ook vel
^Wh;|0ïlgel0fcHikC *i?rijzen"' n f duiden, dat zij in het middelpunt staat'
slechts als nerveuze uiting, maar o k Overigens moet geconstateerdf worden
nU'^F ^ T" "V!?* -alt;d dat 2ij deze Pl***i� -Jn%
nam". Een vahipyr-geschiedems als deze nlaatc ie ^«^u ^ p
dit Ka*..! J* ^chrikking,, "^ XSng «Tmtt 1«T"
is ten slotte toch voor onze tijd '±.u~* :~ j?J% veel
IllflUirU. GOUDSriKKER Hl
Tentoonstelling:
su. m
Dagelijks: 10?17 uur
18 JAN.?16 FEBR.
HEEREN6MCHT 458 - AMSTERDAM
best gedoseerde griezeHgheden"en"grv,:r
welbeden hun werking missen als , ? eg o an
beelden ons i vreemd zijn. Tegenover} wij wensen: Garbo, deze figuur
een dergelijke film komt men tot Je passen en in te vo^«m i« h f
conclusie, dat dit niet meer van on* gegeven en milieu" *"*
~ e e
ta olledlg thoïd Van'
Ook voor hen, die niet in een Engel
gelooven, is het tot bezinning komen
van Gijsbreght een weldadige omme
keer. Het is de specifieke Hollandsche
uiteindelijk-optimistische berusting,
die ons volk kenmerkt, en die ons,
cndanks allen strijdlust, Itehoorende bij
de Sturm- und Drang-periode van de
eindelooze evolutie, wars doet zijn van
revolutie of autocratie.
Twee foto's u/'t </e Metro-GvIdwyn'Maycr
f.lm Het kasteel der verschrikkingen"
blijk gegeven gaf met zijn
,,Va;npyr" een veel gaver geheel. De do-is
der verschrikkingen was steeds be'er
afgewogen, het tergend langzame te
npo door de gehele film beter volge
houden. En toch deed ook deze film 'iet
niet. Omdat wij ten slotte niet in va
mpyrs geloven. Dit schijnt de maker van
Het Kasteel der Verschrikkingen" te
hebben gevoeld, want hij draait i iet
een zwaai die overigens meer v-t
rassend dan knap is aan het r.-'ot
de hele zaak om tot een geschiede! s
die geënsceneerd is om een sluwe .n*
dadiger te ontmaskeren. De
pyrs" blijken acteurs, die voor
zaak geëngageerd waren en de Iele*
griezel verdwijnt in de
requisieTjnkoffer. Het zou aardig kunnen zijn. als
het geheel beter verantwoord was. Nu
blijven er te veel dingen die opvall-nd
niet in elkaar passen en de vampy"
zijn er niet mede gered.
Dat wij niet in deze vampyrs ge
loven, bewijst niet dat wij te ontwik) eld
zijn om in spoken te geloven. O, men
Maar het moeten spoken van onze ei
tijd zijn. Ook Bunuel met zijn i
voor openbare vertoning verbodei
Chien Andalou" faalde om deze reden
Wij gelbven in spooktreinen", , dui
PAG. 10 FN II DE GROENE Ne.#"
fllm dt
zou maken men niet tussen ons en
het drama een figuur zou moeten
plaatsen met zo grote en sterke eigen
bekoring, waarvan zij bovendien geen
oogenblik afstand mag doen, omdat
haar publiek deze wenst, omdat zij
bestaat krachtens deze bekoring. Als
tregédienne zal dit altijd tevens een
begrenzing van haar mogelijkheden
uitmaken.
Dit vooropgesteld is Anna Kareni
na" een goede Garbo-film in de beste
betekenis van het woord.
V. D. P.
Schilderkunst
RacdeckcrV Toorop
in den Haagschen Raad
NIETTEGENSTAANDE de Schoon
heidscommissie in den Haag
zonder eenigen onwil
Raedecker's beeld voluit heeft aanvaard, is de
goede gezindheid in den Haagschen
Raad zeer gering. Ik zal hierover ech
ter nog mijne meening niet verder neer
schrijven, maar wachten totdat het
Raadsbesluit definitief is, in welke
lichting ook. Toch geeft het geheele
gedoe mij reeds aanleiding tot enkele
opmerkingen. Een dezer is, dat ik, omdat
sommige lieden leden van den raad zijn
worden, deswege niet aannemen kan,
dat zij opeens zich daardoor een com
petentie verwerven in de plastische
kunsten en alleen door dat
raadslidzijn eenige zeggenschap werkelijk be
zitten in zulke moeielijke zaken als de
beeldende kunst zijn en de schilderkunst
en de architectuur. Ik geloof, dat er te
veel Vergissingen gebeurd zijn en zeker
in den laatsten tijd door vele raadsleden
enz., om hun kritiek als geldig klakke
loos te aanvaarden, niettegenstaande
alle zelfverzekerdheid, waarvan de dis
cussies in den Haagschen Raad opnieuw
getuigden. Er ontstaat dooreen vaardig
heid of iets dergelijks in politieke zaken
en zelfs door het uitmunten als
stadsof staatsbestuurder gemakkelijk een
verwarring in veler hoofden. Er wordt
dikwijls gemeend (maar
verkeerdelijk!) dat het uitmunten in het r.e
vak ook 't uitmunten in het andere
vak meebrengt, dat is een menschelijk
generaliseeren, maar deze gedachte
wordt door de feiten onophoudelijk
weerlegd. Knappe politici kunnen in
het aesthetische poovere beoordeelaars
zijn.
PLASSCHAERT
BEKROONOE^FIIM
F^ AHHA""*!
KARENINA
ten grandioos opgezet filmwerlc.
Een meesterwerk van spel en regie.
GRETA GARBO's
TOPPRESTATIE,
(Een Superfilm der Mefro-Goldwyn-Moyer")
DRINGEND GERADEN ZICH EEN DAG
TEVOREN VAN PLAATSEN TE VOORZIEN
AMERICAN
AMSTERDAM
LEIDSCHEPLEIN
HOTEL
LOGIES MET BAD EN ONTBIJT Fl 5,50
COMFORTABEL EN RUSTIG VERBLIJF
OP HET FRAAISTE PUNT DER STAD
Bezo«k«r« aan Amsterdam
Victoria Hotel . Damrak */o C. Station . nood.gt U uit
WIJ v«r,org«n U In on. hotel tegen m.t.ge pr|jMn * "'
u' «Mlt t*vred«n zijn l
met Moll. ontbUI Lunch
Li
l