Historisch Archief 1877-1940
INDRUKKEN VAN EEN HOUSE PARTY
EEN van de merkwaardigste uitingen
van de religieuze wederopleving in onze
dagen is de Oxfordgroep. Deze Oxford
groep heeft niets te maken met de zoogenaamde
Oxfordbeweging, die een strooniing is in de
Anglicaansche kerk, die toenadering zoekt tot
de Roomsch-Katholieke kerk. De Oxfordgroep
ontleent haar naam aan de toevallige omstan
digheid, dat de eerste bijeenkomsten in Oxford
plaats vonden.
De. Oxfordgroep streeft naar een levend
Christendom, dat de eenvoudige leerstellingen,
die door de eerste Christenen werden verkondigd,
in het centrum van het religieuze leven wil
plaatsen. De Oxfordgroep heeft waargenomen,
dat de simpele waarheden van ieder geloof,
dat wij menschen met al onze krachten er naar
moeten streven God te dienen en dat God
van ons verlangt, dat wij onze medemenschen
zullen dienen, veelal verstard en bevroren zijn
door kerk, vormendienst en dogmatiek. De
groep wil het levende water van dat simpele
geloof weer doen vloeien, zonder zich tegen
kerk, vormendienst of dogmatiek te keeren.
Men kan niet tot de Oxfordgroep toetreden.
Er bestaat geen lidmaatschap, geen contributie,
een insigne of zetel eener vereeniging".
tatuten heeft zij niet. Het is een naam voor
een vereeniging van menschen van alle standen,
beroepen en vakken, uit allerlei landen, die de
leiding van hun leven aan God willen over
geven. Er bestaat geen kerkheerschappij, geen
tempel. De groep heeft geen bezittingen.
Aangetrokken door deze eenvoudige grond
gedachte heb ik onlangs gevolg gegeven aan
een vriendelijke uitnopqiging, een deel van de
beide Houseparties, die onlangs in Oosterbeek
zijn gehouden, bij te wonen. Ik ben door die
bijeenkomsten gesticht en versterkt in mijn
religieuze leven, al ben ik niet tot de Groep
bekeerd.
VERSCHILLENDE gebruiken op een
Houseparty herinneren aan gebruiken in de
Roomsch-Katholieke Kerk en bij het Leger
des Heils. Protestanten, die voor iedere her
innering aan de Roomsch Katholieke Kerk
bevreesd zijn en zoo zijn er wel doen dus
beter een House-party te vermijden.
Na een gebed of een bijbellezing houdt de
Oxfordgroep, wat zij noemt een stille tijd",
waarin de deelnemers leiding van God trachten
te ontvangen en na hun stillen tijd gevoelen
zij de behoefte te getuigen van de leiding, die
zij gekregen hebben en van hun voornemen
om hun leven te beteren. Een onbevooroordeeld
buitenstaander kan niet anders dan het onmis
kenbare feit constatêeren, dat deze handelwijze
althans vele aanwezigen een religieuze bevre
diging geeft en ze versterkt en opgewekt de
bijeenkomst doet verlaten.
Dat alles herinnert levendig aan de Roomsche
retraite en de Roomsche biecht, met dien
verstande, dat daar de leiding in handen is
van geestelijken en niet van leeken.
Het aantrekkelijke van deze bijeenkomsten
is, dat de veelal sluimerende of bevroren belang
stelling gewekt wordt voor religieuze problemen.
Het doet eenigszins vreemd aan een zoo groot
gezelschap van menschen, die elkaar slechts
zoo weinig kennen, gedurende eenige dagen
over bijna niets anders dan over religieuze
problemen te hooren praten. Maar is het wel
beschouwd niet nog vreemder, dat men in
zooveel andere gezelschappen x>ver alles praat,
behalv.e daarover?
Er heerscht op deze bijeenkomsten een
opgewekte, onbezorgde stemming, die mij aan
het zoo aantrekkelijke jolig Christendom van
Mr. Th. Heemskerk deed denken en die op
menige godsdienstige bijeenkomst ontbreekt.
Het overgroote deel van de bezoekers bestaat
uit belijdende en niet-belijdende Protestanten.
Sommigen vinden hier, wat zij in de kerk
blijkbaar missen, een simpel geloof, dat niet
verstard is. Anderen, die hun geloof verloren
hadden, vinden dat hier, in een simpelen vorm,
die hen bevredigt, terug.
De House-parties willen de kerken niet ver
vangen. De zoogenaamde deeling" van de
kruq brut
t. ? /
> ti.n
Oxfordgroep vervangt niet de biecht van een
JRoomsch-katholiek. Een Roomsch meisje, trouw
bezoekster van de House-parties, gaat altijd
eerst naar de mis. Zij verklaart, dat haar geloof
door de House-parties wordt versterkt.
Het is aangrijpend een ouderling van de Ned.
Hervormde Kerk te hooren verklaren, dat hij
's ochtends hoogst verontwaardigd was over
de eenigszins primitieve catechisatie, geleid
door een jurist en een predikant, doch dat hij
in zijn stillen tijd tot het inzicht was gekomen,
dat er meer ware vroomheid school in deze
catechisatie, dan veelal bij hem in de kerk.
Een theologisch hoogleeraar verklaarde wel
eens den wensch in zich te voelen opkomen,
dat alle kerken zouden afbranden, opdat het
eenvoudige geloof niet meer begraven zou kunnen
worden onder kerk, eeredienst en dogmatiek.
De House-parties stellen deze waarheid voor
op, die ook door iedere kerk zal worden aan
vaard, dat het innerlijke beleven belangrijker
is, dan de eeredienst. Ik ben wel eenigszins
bevreesd, dat de leiders van de groep uit het
oog verliezen, dat in iederen eeredienst, de
liturgische handeling ook niet het essentieele
is, maar slechts het middel om, zooals de
Roomsch-Katholieken dat uitdrukken, door
het zichtbare tot het onzichtbare te komen.
ER schuilen in de House-parties van de
Oxfordgroep een aantal gevaren, die zeer
hooge eischen stellen aan de leiders. Ik kreeg
den indruk, dat de leiders aan die eischen
beantwoorden.
Er is het gevaar van autosuggestie en dat
van massa-suggestie. Ik weersta de verleiding'
enkele voorbeelden te noemen, die bij degenen,
die nooit op een house-party waren, een ver
keerden indruk zouden wekken. Mij wilde
gedurende alle bijeenkomsten maar niet uit
de gedachte de titel van een preek van Sören
Kierkegaard, die ik jaren geleden heb gelezen,
en die ongeveer luidt Pas op, God laat zich
zoo gemakkelijk bedriegen", waarmede natuur
lijk niet bedoeld is, dat God werkelijk bedrogen
kan worden, maar slechts, dat wij menschen ons
zoo gemakkelijk wijs maken, dat wij God kun
nen bedriegen.
Het voor de hand liggende gevaar, dat de
aanwezigen zouden vervreemden van hun kerk,
zonder dat de House-party het gemis zou kunnen
vergoeden, leek mij niet aanwezig, omdat ik
niet den indruk kreeg, dat een House-party
iemand van zijn kerk zal vervreemden.
Ook bestaat het gevaar, dat de Oxfordgroep
in zooverre het karakter van menige kerk zou
aannemen, dat haar aanhangers soms geneigd
zouden zijn te meenen, dat zij over het monopolie
van den weg naar God zouden beschikken.
Een Christelijk-Historisch burgemeester ver
klaarde, dat men over de toekomst van Neder
land onbezorgd zou kunnen zijn, indien onze
regeering de leiding van God zou willen aan
vaarden. Hoe is het mogelijk, vroeg ik mij af,
dat iemand, die eenigermate een geestverwant
is van Minister Colijn, er aan kan twijfelen,
dat deze tracht Gods leiding te volgen.
Ik zie in het optreden der Oxfordgroep een
religieus réveil, zooals dat te vinden is in het
verzet der profeten onder Israël tegen de
priesters, in het optreden der eerste Christenen
tegenover de Heidenen, in de Hervorming en
?n het Réveil in de vorige eeuw in ons land. De
kans, dat uit zulk een réveil iets goeds voort
komt, zelfs voor degenen, die aan de oude leer
blijven vasthouden, is grooter, dan de gevaren,
die aan zulk een actie onvermijdelijk verbonden
zijn.,Ik hoop het althans.
Ook wie, zóoals ik, het geloof van de Oxford
groep (althans in verschillende opzichten) niet
kan deelen, wie de gevaren inziet en twijfelt
aan de hoog gespannen verwachtingen omtrent
de tébereiken resultaten (bijvoorbeeld aan de
verwachting, dat zoowel Roomsch-Katholieken
als Gereformeerden zullen meewerken) moet
wenschen, dat hij over dat geloof, dat bergen
verzet, zou beschikken en dat zijn twijfel zou
worden beschaamd. .
Elk moet op zijn plaats het simpele doel van
de Oxfordgroep, God en zijn medemenschen
te dienen, nastreven, naar zijn eigen aard, naar
zijn eigen geloof en naar zijn eigen traditie.
Dit heb ik althans van mijn House-party
meegekregen, dat men van tijd tot tijd van zijn
geloof in het openbaar moet getuigen.
, A. C. JOSBPHUS JlTTA
PAG. 2 Di GROENE N«.3060
Xa denZdood van
Koning George
.TTET
tl *«
Koning Edward VIII
morgen kwam. het
Bri\
Ka
was een on
schouwspel voor L
tot laat in den
verdrong zich de menig
straat, waar het anderski
twaalf leeg en verlaten is.
eerste uren van den
bericht van 's Koning*.
lijden. Ieder Engelschman voelt dat als een
soonlijk verlies. Koning George was daarom z
zonderlijk geliefd, omdat hij in alle opzicht
gewoon en worm-voelend mensch was. Zijn p
berustte niet op uiterlijk vertoon maar op dien
finieerbaren innerlijken samenhang met het
van den dag op een wijze, echter, die steeds
het strijdgewoel uitgaat zooals die in de konin
traditie tot uiting kan komen.
Het is wel in zeer bijzondere omstandighede
Edward VIII zijn vaders nalatenschap aanu
Nooit te voren, sinds den wereldoorlog, hebb
onheilspellende luchten zich opgestapeld
zeeën, die hier, en in het Verre Oosten, het
Rijk omspoelen. En op het vasteland van E
schijnt de Vrede een glazen huis betrokken te
Al speelt als richting-gevende factor het l
schap geen enkele rol in Engeland (en, naar
gelsch voorbeeld, in geen enkele monarchie
moderne constitutie), de wijze waarop de
zijn persoonlijke taak opvat, is wel degelijk van
en van beteekenis voor de politiek. In nationaal,
wel als in internationaal opzicht.
De jonge Koning heeft in deze dingen twee f a
mé. De opnieuw bevestigde macht van het Bri
Rijk. En de Koninklijke traditie.
"ENGELAND is het eerste land geweest, dat
*-* boven de crisis uit geworsteld heeft. Het is
minste een goed eind op weg om te kunnen z<
dat de groote depressie een periode is geweest, <.
het verleden behoort.
Er is een tijd geweest, dat velen spraken over ,,
ondergang van het Britsche Rijk". Engeland sl\
afzijdig tegenover de Europeesche gebeurteti,
Economisch liet het zich door Amerika overvleuy
De onderlinge gehechtheid van de Rijksdeelen *
aan verband te verliezen. Van militaire m,
ontwikkeling deed men afstand, in de ijdele
daarmee den Vrede te kunnen: consolideer en.
Wij hebben nooit behoord tot de profeten ven
ondergang. Integendeel, vaak genoeg hebben
de kolommen van dit blad gewezen op de pr*
levende, maar niet materiëele krachten, die et
merden in het Engelsche volksleven en in de ir si
ties van het Britsche Rijk. Vanzelf zijn die kr
weer naar voren gekomen. In economisch,
llllimillHllllllimilllllllllmilllllUlllllllllimmilllllllllllHlllllimilllllllllKlld
George V
it\
u
als in politiek opzicht. In de
buitenlandsche politiek staat
Engeland og een leidende plaats.
De wonderbaarlijke ontplooiing
van den Volkenbond is daar
het bewijs van. Opnieuw is
de macht van Groot Brittanni
een dirigeerende factor in de
wereldgeschiedenis geworden.
Dat is niet gebeurd van boven af, niet doordat
aan de wereld eenvoudig een wil is opgelegd.
Maar doordat de groeiende wereldorganisatie voelde
dit leiderschap noodig te hebben. Juist dit
leideriKap het democratische omdat uiteraard
de ontwikkeling van een wereldorganisatie haar
beslag slechts krijgen kan volgens dezelfde, mis
schien nooit volledig te omschrijven -principes van
gelijk recht voor allen, volgens dezelfde principes
die in Engeland het stevigst verankerd liggen, en
het langst. Wat of overigens de oorzaak geweest mag
zijn van dit zich scharen onder Britsch leiderschap,
het feit is er dat de vrede-willende wereld de macht
van Engeland te hulp riep, en dat die macht er was.
SEHALVE deze macht, behalve de herstelde
kracht en het groote aanzien van het Britsche
Rijk, heeft de jonge Koning dien t weeden grootenfactor
mé, die'in Engeland de traditie vormt. Tegenover
die traditie speelt dépersoonlijkheid van den monarch
wel degelijk een'rol..: Aan zijn optreden, aan zijn
tact is het overgelaten om van de traditie iets doods te
maken, of een levende kracht in den Staat.
Verstart de traditie tot vormendienst, dan kan er
geen kracht van uitgaan. Leeft zij, dan kan de jonge
vorst er een blijvende populariteit en een grooten,
persoonlijken invloed uit putten.
In velerlei opzicht is in het Engelsche volksleven,
towel als in de Instuties van Staat, de traditie een
vendelement. Zelfs zoozeer, dat wat elders geschreven
echt is, of een nauwkeurig beschreven en
voorgehreven Staatsinstelling, daar slechts op traditie
rust. Een Grondwet, in onzen ztn, bestaat niet in
' iand dat df bakermat is van de Constitutioneele
?e. Toch is de hechtheid van instellingen er zeker niet
der groot dan elders. Waarschijnlijk zelfs grooter.
deze tijden dat iedere stabiliteit der wereld
ft te ontzinken, in het bedrijfsleven evengoed
f, de politiek, kan hel zijn nut hebben nauwkeurig
ie 'letten op den innerlijken cultus der Traditie, die
Engeland te zien geeft. In de vorige eeuw heeft de
toenmalige Europeesche wereld de constitutioneele
staatsinstellingen uit Engeland geïmporteerd
het zou kunnen zijn, dat zij daarbij iets heeft vergeten.
Als excuus mag gelden, dat dat een goed is, dat nu
eenmaal niet te importeeren valt en dat, wanneer het
eenmaal historisch is gegroeid, met tact en wijsheid
'?handeld dient te worden. M. K.
luMiiiiiiiiitniMiiiiiiiiiiiiiiiiimtiMiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiii'iiiiiiiimiiiiiimii nm
VROEG A EN NU
s
s
i
TjET is niet zonder schroom dat een
_/jJ als die welke Braakensiek nu een
releeuw geleden bij het verscheiden
Edward VII, den vader van den thans gesi
Engelschen Koning, op steen bracht, in
huidig tijdbestek gereproduceerd wordt.
Zelfs als. historische curiosa blijken dery
reminescenties aan een geesteshouding, die
een vorige generatie volkomen refue was,\
dezen tijd heftige reacties te kunnen wekk
Dat is in meer dan een opzicht merkwa,
Het wijst er vooreerst op hoezeer nerveus geit
en weinig tot rustig overleg en vergelijking geü\
de atmosfeer is, waarin wij te ver keeren ei
op de gebeurlijkheden van het leven te be'<
hebben.
Er blijkt tevens uit, hoezeer wij ons Ver g i,
als wij ons zelve en anderen trachten
wijmaken, dat het door gebrek aan gematigdha
eerbied voor den goeden vorm en de wetten
openbare wellevendheid is, dat wij bij
vaderen ten achteren staan, en hetgeen wij
den goeden ouden tijd verloren door g>
interpretaties, als den laatsten tijd opgeld
zouden kunnen herwinnen.
Thans trachten onze couranten om strijd]
het vredig einde van een lang en welb
vorstenleven, dat meer reden zou geven tot
en erkentelijk gedenken, ons in een
rouwte doen opgaan door Dinsdags te melden dat
stralende dag de\somberheid niet vermag te ne
liseeren, die honderdduizenden zwarte dassen
i
i
TlMMlmlIllimimimillllllllllMllllimillHimilllllMlimilHIIHIIIIimillHIIIIIII'
Londen verspreiden, en Woensdag naievelijk Ze
vervolgen dat alweer een loodgrijze dag" is
aangebroken om die somberheid te accentueeren.
Reeds vroeg was Edward VIII op om een
oogenblik te trachten zijn groot verdriet te ver
geten," zoo doen zij ons kond en zelfs de smarten
van 's Konings hond worden ons niet bespaard.
Eertijds reageerde men op een soortgelijke
gebeurtenis met een commentaar, waarvan zelfs
de nuchter s ten onder ons zich thans afvragen
of het wel heelemaal pas gaf. En bij de
troonswisseling, die Edward VII aan het bewind
bracht, vermat de heele wereldpers zich zelfs glossen
te debiteeren op diens niet over-solide verleden,
waarvan de onschuldigste nog was dat men
den jongen Koning op een lommerdbriefje aan
'jn kroon attendeerde, en die thans alom den
auteurs op verre van malsche veroordeelingen
wegens beleediging van een bevriend staatshoofd
zouden komen te staan.
Quanta mutatiörerum!
En toch.... verraadt zich niet juist een
zekere barbarij in de wijze waarop de
hedendaagsche journalistiek zich op een materie als
de onderhavige werpt en haar uitbuit met
fotografische indiscreties en aan hysterie grenzende
sentimentaliteiten? En is de schroom om tegen
een dergelijk onwaardig geteem vierkant stelling
te nemen niet een der vele uitingen van een
trai des clercs" die een geheele cultuur aan
ondergang dreigt prijs te geven?
D. \
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiniMiiiiiHiiiiiitiiiiiiMiHiniiMii1
!.3 DE GROENE No.3060
i
|
IN GÊNEVE is er een korte pauze in de werkzaam
heden geweest, door den dood van den Engelschen
Koning. Daarna zijn de loopende zaken, die op
de raadstafel ter behandeling lagen, in snel tempo
afgehandeld. Men zou kunnen zeggen: met ietwat
versnelden polsslag.
De sancties zijn en marche".... et rien ne
les arrêtera? Dat is te veel gezegd. Er is wel dege
lijk een retardatief moment. Toch hebben de zaken
een andere wending genomen, dan men eerst ver
moedde. Een oogenblik bestond de vrees, dat niet
alleen het overlijden van Koning George, maar ook
het duidelijk zichtbare einde van het kabinet-Laval
de oorzaak zouden zijn van een besluit de zitting van
den Raad maar op te schorten.
Eden gaf echter te kennen dat hij niet naar Lon
den zou gaan voor het einde van de week. Laval
toog wel-is-waar naar Parijs om te zien of er nog
iets te redden viel, maar stond den Franschen zetel
zoolang af aan Léger, den secretaris-generaal van
Buitenlandsche Zaken.
De Abessynische aangelegenheid was werkelijk
niet voor uitstel vatbaar. Trouwens, dat was niet
het eenige punt van de agenda. Litwinof vroeg
de aandacht voor het diplomatieke geschil dat de
So v j et-Unie heeft met Uruguay. Zijn argumenten,
dat Uruguay de relaties op zeer lichtvaardige wijze
verbroken heeft, waren ongetwijfeld steekhoudend.
Maar de Abessynische kwestie was toch het punt,
dat de gemoederen het meest bezig hield. Vooral
omdat in Abessyniëde Italianen, in het Zuiden,
werkelijk eenige successen konden boeken. De
Raadscommissie-ad-hoc, dat wil zeggen: alle leden
behalve Aloisi, beslisten dat er op dit oogenblik geen
uitzicht op vrede was; dat derhalve de sancties
voortgang zouden hebben en hun uitbreiding onder
het oog gezien diende te worden. De Commissie van
Twaalf moet nu de technische mogelijkheden van
petroleum- en ijzer-sancties onderzoeken en daar
over rapport uitbrengen.
Hierdoor zijn twee dingen bereikt:
In de eerste plaats: dat de petroleum-kwestie op
een objectieve wijze op het tapijt gebracht is, die
geen ruimte openlaat van kwaadwillige
intrepretaties aangaande de bedoelingen van sommige landen
die inzake de sancties onwillekeurig een zeker lei
derschap op zich hebben genomen.
In de tweede plaats: dat er een kort, maar enkel
door technische oorzaken geboden uitstel in de
toepassing van deze netelige sancties is gekomen;
een uitstel dat natuurlijk wél gedoogt dat Italiëb.v.
onverwachterwijze bijdraait, maar niet, dat nog
langer politieke sabotage op dit punt waarschijn
lijk is.
TE LONDEN is de Prins van Wales zijn vader
opgevolgd. De troonsbestijging van Edward VIII
is in de City met middeleeuwsche praal door herau
ten afgekondigd. Zonder overdrijving kan men zeg
gen dat het Engelsche volk oprecht over den dood
van Koning George treurt. De genegenheid voor
den vorst was in aller harten geworteld; met poli
tieke partijgevoelens had dat niets te maken. Een
band, die daar geheel buiten staat, bindt het geheele
volk. En men neemt aan dat Koning Edward VIII
er in zal slagen even snel als zijn vader den weg
naar het hart van zijn volk te vinden.
Men verbaast zich er over, in de gelijkmatigheid
van het leven in Engeland, zulke sterke en sterk tot
uitdrukking gebrachte gevoelens aan te treffen.
HET POLITIEKE LEVEN IN FRANKRIJK is
verre van gelijkmatig. Laval kwam tot de
conclusie dat dit leven, na de demissie van de radi
cale ministers, geen aantrekkelijkheid meer voor
hem had. Tezamen met zijn getrouwen, dus met
alle meer-recht -staande ministers, overhandigde
hij den President der Republiek zijn ontslag.
Een geheele rij meerdere en mindere grootheden,
Herriot voorop, heeft reeds bedankt voor de twij
felachtige eer de zaak tot de verkiezingen voort
te zetten. Om Laval maar te weren zijn de socia
listen nu bereid gevonden een democratisch minis
terie te steunen, maar men spreekt óók van een
Radicale minderheidsregeering. Zeker is er nog
niets, ook niet of een nieuwe formatie niet bij de
eerste ontmoeting .in de kamer zal vallen.
Het blijkt wel heel duidelijk dat de constitutioneele
onmogelijkheid om desgewenscht tot een Kamer
ontbinding over te gaan, een groote handicap is
voor een gezond politiek leven in Frankrijk. Kende
men daar deze instelling wél, dan zou men niet
zoo lang nog hebben door-geziekt.
''AG. 4 DE £ft
DE KERKSTRIJD in Duitschland dreigt in een
ontijdig compromis vast te loopen; juist nu in
het buitenland voortdurend het besef toeneemt voorde
immoreele basis, waarop het bewind staat, schijnt de
R.K. kerk en de meerderheid der belijdenisbeweging
murw gebeukt te zijn en is het slechts de kleine
protestante groep rondom Niemöller, Barth en
Asmttssen die den principieelen strijd volhoudt en wel tot
kerkafscheiding zal moeten overgaan, waarbij te
vreezen staat dat zij een martelaarskerk zal worden.
De Katholieken hebben moeten kiezen tusschen dit
compromis en verdere processen, die hen bij de
eenzijdige dagbladvoorlichting onherroepelijk zwart
dreigden te maken: nog meer deviezen-processen
en vooral hoogverraad-processen, gemakkelijk te
construeeren uit de in beslag genomen correspon
dentie met het Vaticaan.
De Protestante bisschoppen nemen er genoegen
mee, de leiding over te geven aan de kerkcommissies
waarin zij vertegenwoordigd zijn of aan personen die
in den kerkstrijd tot nu toe niet op den voorgrond zijn
getreden. Is het een wonder, dat in ons land het
thema voor den komenden Zondag, die bij de vrij
zinnige kerkgenootschappen en groepen gewijd is
aan de eenheid van oudere en jongere generatie,
ditmaal is Christelijke weerbaarheid"?
EVENALS ONZE HOOFDREDACTEUR heeft
professor De Savornin Lohman bezwaar ge
maakt (tegen het zonder onderscheid toepassen van
het spreekverbod voor vreemdelingen over politieke
onderwerpen. Zijn vragen aan de regeering zijn
echter zoo netjes geformuleerd, dat er niet voor een
man van internationale reputatie als lord Cecil
gelegenheid komt zich uit te spreken over iets wat
een land, dat tegen ons (evenals alle andere
Volkenbondsleden) een oorlogsdaad heeft begaan, on
aangenaam zou kunnen zijn, maar wel voor een
onbekende grootheid die eens flink van leer wil
trekken tegen de Russische geloofsvervolgingen.
Wij voor ons meenen, dat er voor beide soorten
sprekers gelegenheid moet zijn: aantal en qualiteit
van het publiek zullen dan verder wel het belang van
de zaak uitwijzen. Maar de discriminatie van den
Utrechtschen staatsman is nog net een beetje gekker
dan de automatenpolitiek der regeering.
INDIE DREIGT VERGETEN TE WORDEN
' hier te lande, gebukt als wij gaan onder onze
eigen zorgen. Toch mag een voogd, die zelf zorgen
heeft, daarin geen excuus vinden om minder aan
dacht aan een in moeilijkheden verkeerende pupil
te wijden* Evenmin mag het uitblijven van ecla
tante gebeurtenissen overzee (of het langzaam
doorgeven van berichten) tot de gevolgtrekking lei
den, dat het ,,dus" nog wel gaat. Het gaat er niet
goed, en dat de ellende niet omslaat in
wanhoopsuitingen bij de bevolking, ligt niet alleen
aan het passieve fatalistische en zachtaardige
gemoed van de Indonesiërs en aan het strenge
stelsel van verboden en spionnage, dat alle be
weging" bij voorbaat onmogelijk maakt. Zoowel
uit Oost-Java en Madoera als uit Cheribon komen
berichten, waaruit met een euphemistischen term
tot voedselschaarschte" valt te concludeeren,
die echter dicht bij hongersnood" ligt. Het
officieele" levensminimum van 2*/z cent per man per
dag is niet alleen voor voedsel onvoldoende, om
van kleeding maar te zwijgen, maar wordt boven
dien niet eens altijd bereikt: er zijn b.v. heel wat
gezinnen van meer dan drie personen die in .het
Kedirische van een dagloon van 6 cent moeten
leven: n portie rijst is voor velen onbereikbaar:
boombladen en .vezels en wilde knollen worden
ook gegeten. Eén der gevolgen is een onrustbarende
toeneming der tuberculose, waaraan 20 a 25 pCt.
der inheemschen schijnt te lijden.
En het ergste is, dat er voor deze massale
ellende geen enkele direct remedie is: Als thans
alle Europeanen hun volle salaris beschikbaar stel
den, zou er waarschijnlijk nog honger zijn", zegt een
particuliere briefschrijver in de N. R. C. en er is nog
voortdurend een begrotingstekort. De eenige red
ding is gelegen in een opleving van de cultures.
welke echter van de wereldmarkt afhankelijk zijn.
(Slot volgende pagina)
amsferdam d <- n He