Historisch Archief 1877-1940
HEERENCIRCUS
G. de Josselin de Jong
HET Vondelstraatcircus" is Ie
dernier cri in de hoofdstad. Als
u kennis neemt van de
Mededeeling" op de plakaten van Circus
Kavaljos" ziet u, dat het geen
reedseerder-gezien, gewoon Duitsch
importcircus is, want die kennisgeving luidt:
Circus Kavaljos is geen bedrijf van
beroepsmenschen, doch een
Nederlandsch circus waaraan alleen
AMATBURS meewerken, zij het voorloopig
onder leiding van deskundigen. Het
is niet de bedoeling uitsluitend de
hippische sport, doch ook verwante
kunsten en lichaamscultuur te
beoef enen. De opbrengst der voorstel
lingen wordt verdeeld tusschen Het
Roode Kruis, de Mij. Apollo e.d."
Deze circensische opzet is n.l. het
geesteskind van een, door een ideaal
bezield, groepje niet-vaklieden, dat
er met o.a. Arch. P. Grossau in ge
slaagd is m. i. het chicste en intiemste
saloncircus van Europa te bouwen. In
dezen tweemast^r is gebroken met de
sleurkleur rood-met-goud: het inte
rieur .met een gradin of zittribune voor
250 toeschouwers is gehouden in
blauw en wit met zilvereffect. Hoewel
u hier straks in een chapiteau, m. a.w.
tusschen quadrepoles en rondelstangen
onder zeildoek zit, neigt hét optreksel
naar het verwarmde vaste gebouw.
Inplaats van de" modderpoel tusschen
tentzaal, stal en bureau-woonwagens
wat het (geacht) publiek toch niet
ziet, mag gerust vies zijn ! is Arena
Kavaljos ook achter de schermen
gesoigneerd. Door gangen met schilde
rijen van circusmilieux, welke doeken
de hoofdorganisator even" per K.L.M.
uit Parijs haalde 'n trekje dat het
tempo van dit onbaatzuchtig circus
kind typeert en gebeeldhouwde
paardmotieven van Radeker bereikt
de artiest zijn kleed- en badkamer.
Inplaats van, zooals bij een normaal"
circus, aan den zoom met een slob
kous van beschermend zeildoek be
kleed te zijn, loopen de gordijnen tot
ond-raan door, slepen over vloeren,
die in zoo'n omgeving doorgaans slor
dig zijn,wat eiken circusadministrateur
zou doen uitroepen: Zonde!" Ner
gens heeft de directie bij de inrichting
kosten gespaard, vermoedelijk niet zoo
zeer om, als elders, aan de wenschen
van den toeschouwer tegemoet te
komen" als wel om een eigen wensch
in vervulling te brengen. De eigenaar
leeft zich uit in de materie: de doode
en de levende, want het
paardenmateriaal schitterend! Ja, de zestien
gekochte paarden, grootendeels Duitsch
warmbloed, w. o. exemplaren van twee
duizend gulden, een Trakhener, een
Amerikaan, een cob (hit), zijn tégoed,
voeren te veel bloed en temperament
om b.v. bedaard-machinaal in een
school van zes in de 500 voorstellingen
per jaar (365 dagen plus matinees)
in den zaagselcirkel van i3l/t M. achter
den voorman aan te draaimolenen.
KAVALJOS is, zooals het
verHollandschte caballos" aangeeft,
zuiver cirque questre zonder roof
dieren, exoten, sensatieshow of
luchtnummer, het deftige peerdenspul als
vroeger bij Vadertje Renz, toen een
vorige generatie nog genoot en verstand
had van hippische aangelegenheden.
Blijkens het afdragen der
bruttorecette, dus niet eens na aftrek van
bordereau of vaste daglasten, aan wel
dadigheid, zoodat men terecht kwijt
schelding van
vermakelijkheidsbelasting verkreeg, beoogt de organisator
geen winstbejag of kostendekking,
slechts de verwezenlijking van een....
idee. Wat de romancier S. E. v. Praag
van wijlen Sarrassani zei, geldt ook
hier: Stosch is een romanticus; meer
dan zijn publiek geniet hij zelf van de
Oostersche praal van zijn bonten zege
stoet". Tal van particulieren werken
belangeloos mee aan Kavaljos' pro
gramma, o.a. Harry J. Lijsen, onze
nationale horseman, mevr. Richardson,
duo Tully (Oscar Carré's kleinkinderen
in een boleronummer te paard), vele
Amsterdamsche dames, de heeren
Kaspers en van Veelen der Amster
damsche Manege, voorts 'n bekend
industrieel, hier chevalier" niet alleen
d'industrie".
VELE circustechnische verslagjes
zijn uit deze pen gevloeid, doch het
neutraal recenseeren is hier niet ge
makkelijk, daar het dilettantenwerk be
treft, daarenboven voor liefdadige doel
einden. In zijn totaliteit is het gebodene
wel goed, waarvan men zich op en na
den openingsavond op 25 Januari kan
overtuigen. Het tegenwoordige reper
toire met zijn honderd man personeel,
verdeeld over vele vlot-korte nummers
van vijf a zeven minuten, is te uit
gebreid om voluit te bespreken: enkele
grepen dus:
In een zee van licht (in lijn met het
ruim-opgevatte geheel wordt niet op
economisch stroomverbruik of kaarsen
tal gelet) worden de voltige-, school-,
vrijheid- en dressuuracten vertoond,
op z'n tijd en traditioneel afgewisseld
met clownerie en reprises, terwijl de
requisiteurs den hoefslag aanharken
e.d. Waar tóch veel werk is gemaakt
van de costumeering hadden wij deze
piccolo's, van huis-uit padvinders, lie
ver gezien in blauw getreste livreien
dan in het, niet steeds smetteloos blij
vende, kille wit. Fleurig is de accordeon
groep als apaches; komisch zoowel als
knap van africhting is het rekenpaardje
van stalmeester van Oss, een alter
Zigeuner", thuis in alle circustechniek,
destijds bij de fa. Krone; de hulpen of
wenken, die hij aan zijn optellenden
schimmel doorgeeft, zijn voor den leek
onmerkbaar. Ziet u den directeur, met
aangeboren manègegemak met twee
chambrières in de, in zijn, manege,
middelpunt van een loopenden band
met paardenlijven, dan voelt u zijn
passie voor deze sport, om niet te zeg
gen: roeping. Hier is deze figuur, die
evenals Stosch en Gleich (... en Napo
léon) naast de groote lijn ook de kleine
zélf wil behandelen, op zijn zelf
gekozen l plaats. Zijn presentatie
verloopt goed, eveneens zijn tandem
rijden, doch, willen wij er nu een woord
opbouwende critiek tusschendoor wer
pen: den Vorführer ontbreekt het nog
wat aan Peitscheführung, hij is niet
zweepzeker (met permissie voor de
vaktermen). Eerst na jaren routine
krijgt men het meterslange koord aan
een stok onder de knie, weet men te
berekenen niet alleen waar het touw
tje zoowat blijft, maar waar het tou
cheert. Misschien herinnert u zich hoe
Carréeen kaars uitsloeg; velen zijn
dj zweephanteerders, óók professionals,
wien de slag om de ooren suist
onnoodige striemen op paardencroupes
en uitgezwiepte verdofte berenoogen
zijn het gevolg van halve zweepslag
training. Hoort op een circusemplace
ment het geknal en gesnal van zich
oefenenden en het....
schervengerinkel van Chineesjes aan het
probeeren of repeteeren met balanceerbordje.sJ,'
Fijntjes is ook de Maximus en
Minimus dressuuract van den heer
Lijsen: het groot formaat ruinpaard en
de nietige Shetlandpony gaan op"
stem en op de subtiele hulpen van
dezen, men kan bezwaarlijk nog zeg
gen: volslagen amateur, want
Schumann, Sarrassani e.a. oordeelden Lijsen
waardig om hun pistes op te luisteren.
Straks op Carméléon zien wij Lijsen nog
eens, nu als ruitsr grande cole; Car
méléon, een superadel bruintje van de
stoeterij van den Hertog v. W
rtemberg, een bijna-Arabier, zijn geneaio; a
gisch-hoog bloed verradend door zijn *
geknakten z.g. fazantenstaart, meenen
wij wel eens links betere gangen te
hebben zien verrichten bij Manege
Klebe. Lijsen's kundige
hand-beenkruis-spoor zullen hem best weer op
zijn peil brengen en bij Spaanschen tred
royaler leeren opgooien. Elegant de
Amazone op haar alezan, technisch
perfect van Veelen op Oscar.
Slechts lof voor de muziek! Al klinkt
het eenvoudig, eenvoudig is het niet
voor een dirigent om het orchest zóó
te laten spelen, dat het publiek denkt,
dat het paard willens op de maat loopt
terwijl in werkelijkheid de muziek zich
richt naar het linker voorheen van het
paard en dat dus doorloopend in de
gaten moet houden. Lastiger nog om
de begeleiding bij galopchangementen
zoo om te gooien, dat straks bij het
overspringen op walzerschritt of
driebeengalop de overgangetjes (waar z«:.
wél wat op reageeren) niet al te gezor ..j?
worden, 'n Circusmaestro zuchtte eens.
Nog n jaar en dan ben ik de beste
kapelmeester in de circusbranche, maar
mijn gehoor ben ik dan kwijt."
Wij wenschen deze artistieke orga
nisatie .een flinken toeloop, zoowel als
belooning voor den arbeid, die aan de
totstandkoming voorafging, als voor
diegenen, wien de ontvangsten van dit
philantrophisch luxecircus ten goede
komen.
=A
n
i ? ^ H
>evoe!t|
'S
OP- EX
FIT
Nieuwe ^Nederland sche
muziek
VAN bevriende zijde werd mij een
artikel van Willem Pijper, voor
komend in uw blad van 26 Dec.
1935 toegezonden. Ik moet u direct
mededeelen, dat ik mij zeer goed kan
voorstellen, dat de heer Pijper mijn
pianoconcert niet bepaald mooi vindt.
Tegen n zinsnede echter moet ik
nadrukkelijk protesteren: Men zou
het willen bejammeren, dat Glastra
van Loon, die durf, animo en voor
stellingsvermogen genoeg blijkt te
bezitten om zich aan een opgave als
deze te wagen, indertijd de beginselen
der muzikale compositiekunst niet wat ?/
grondiger geleerd heeft. Op later leef- '"
tijd laten zich dergelijke tekorten be
zwaarlijk meer verhelpen."
Ziet, hier gaat de criticus de journa
listieke grenzen te buiten. Een derge
lijke opmerking maakt men desnoods
binnenskamers en tegen iemand die om
raad betreffende zijn muzikale carrière
komt vragen. De vrager kan zich dan
verdedigen en zeggen: Mijnheer, u
vergist u. Ik heb die en die opleiding
genoten, zoveel en zolang gestudeerd ,cu
en zult dus moeten toegeven f geh
ik als student in de rij der NedP
landsche componisten nog niet zo'n
slecht figuur maak."
In uw weekblad nu kan ik mij tegen
In de piste van Circus
Kavaljos;
vrijheidsdresHorrv f. Li/ten
lerl
nog
heer1
,en foutieve en bij de
beoormijn jongste compositie
zake doende opmerking
ongaan verdedigen, hoewel dat
jzakelijk zou zijn, bedenkende
opmerking mij direct in mijn
^gelijkheden als theorie- en
tjc-eeraar treft. Niemand zal
ur betaalde lessen afzeggen, op
,an het feit, dat de heer Pijper
onrjosities verafschuwt, wel
(tal 'U* gebeuren naar aanleiding
rondgestrooide bericht, dat ik
inse.en der compositiekunst in
idtc'tijd niet grondig geleerd heb.
[n dus het feit, dat u dergelijke
mededelingen omtrent mijn
i i uw blad doet opnemen,
nde<:< kwalificeren dan met
ve benadeling. Gaarne zou
n, of u ook niet vindt dat in
,1 u,v blad het gemiddelde
fatt tegenwoordig bij het
recen.n acht wordt genomen, niet
hooggehouden.
OTTO GLASTRA VAN LOON
(Van Redacliewege bekort)
dactie is van meening, dat dit
idt fatsoen in het critische
vj:i haar muziekmedewerker
Izekf; hoog gehouden is. De
er vin het artikel, waartegen de
last t a van Loon in beklag komt,
|>t hierbij nog aan:
zou mij kunnen spijten, dat de
Otto Glastra van Loon in het
?n afgedrukte stuk niet meer
jdefijker blijken van leesvermogen
>»ven. Wij stelden namelijk
at d' heer Glastra van Loon niet
snoef, of onder niet voldoend
beleirng gestudeerd zou hebben.
u w ;r een hoofdstuk op zichzelf
l, Mai.r er staat: dat men het zou
bejammeren, dat hij de
beginder muzikale compositiekunst
tijd niet wat grondiger geleerd
j Eer paar van die beginselen zijn,
anderen, zorgzaamheid ten
opva- de keuze van het klinkend
liaal, begrip van de spankracht
Ibepralde melodische gegevens,
| van lengte-verhoudingen en van
nische contrasten. Verder kunnen
niet op doorgaan; wij kwamen
recht in de binnenkamers" (de
Jen) waarheen de heer Glastra
[Loon. blijkens zijn ingezonden
alle muziekcritiek door
bevoegu willen verwijzen.
zij:; integendeel van meening,
^n werk, waarvan de auteur zich
(al dan niet praemature)
openeid van een uitvoering begeeft,
|che beschouwing moet kunnen
agen.
slot';e dit: Het artikel, waartegen
br Glastra van Loon meent zich te
i gaan verdedigen, was noch een
re -nededeeling" omtrent 's mans
ping, noch zelfs een
rondge1 bericht" betreffende een gebrek
door hem in zijn studietijd
Ben «iag gelegd. Het is verdrietig
feten constateeren, dat zelfs
intellieden, zoodra men hun
praesaar, een uitteraard nimmer
volpijnloos onderzoek onderwerpt,
sef van objectieve en subjectieve .
verliezen. Nieuw is dit
versel geenszins. Wel nieuw lijkt
? vreemde consequentie, welke de.
[Glastra van Loon aan zijn uiting
ilsnoegen meende te moeten
verlemands
bestaansmogelijki'.-: theorie- en
compositieworden niet benadeeld door
tiek op de werken of werkjes, die
Iemand op zijn naam heeft staan.
wor die werken zelf, eventueel.
deze minder bevredigende
uittingen troffen wij in het
boveno DS tel echter n verheugende
eling aan: met geestdrift namen
nis van het feit dat de dirigent
van Loon zich voor lessen
r i? en compositie heden ten
| nog duur kan laten betalen.
W. P.
DE GROENE No. 3060
jver.
Een fijn wafeltje, gevuld met een
dun laagje crème, juist genoeg
om er een apart cachet aan
te geven. Echt Verkade-kwaliteit.
Een wafeltje, dat bij iedereen
in den smaak valt. En toch zeer
laag in prijs. Bijzonder geschikt
om 's middags en 's avonds bij
de thee te presenteeren.
PER HALF POND '
Circa 36 stuks ?
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRIJZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HE1UGCWEG ~ TELEFOON 37273
Meneer Janten koopt Meeding naar maat
HU tUat er op dat het 'm staat
De pr|je «n de coupe
Komen onder de loupe
Zoodat hU naar SCHAKEL iteed* gaat
ie
Len
B O N
van
op pag
di
nummer
Overal waar
Droste's
tractatie-marmetjes" ko
men, zijn ze welkom!
Iedereen ziet ze even
graag! Probeert U maar:
verrast U ze thuis maar
eens met zoo'n groote
doos vol heerlijkheden
met Droste Pastilles! Nimmer
afwijkend in kwaliteit. Altijd
welkom!
In groote doozen van 250 gram 90 et.,
DROSTE
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatje* voor het album Java I".
Ze gaan weer
tracteeren!