Historisch Archief 1877-1940
'n oude traditie
in 'n nieuw gewaad
begint
Zaterdag, 1 Februari
Bezichtigt onze ETALAGES
en smaakvol versierde
AFDEELINGENI
Vraagt franco toezending
van onze zoojuist verschenen
WITTE W E EK-FOLDER
deft-jen
gerust
Spaart plaatjes voor
het album .Java J".
En geniet eens mee
van die heerlijke
Droste-Pastilles! U
kent ze natuurlijk
wel!
Droste-Pastilles zijn
uniek van kwaliteit
en samenstelling. U
legt er altijd eer mee
in, met het presen
teeren van
DrostePastilles!
ALTIJD WELKOM!
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
MAAKT WATERDICHT
VERHARDT 1O-VOUDIG
WERKTVERBLUFFEND
U V R UI t F H P UI II OïSTEENHOUWERIJ EN FABRIEK
N.V. U. ffff L C U C fff IJ O VAN M ARM ERWER KEN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
HET NIEUWE BOUW!
Het nieuwe Raadhuis
SINDS de gemeenteraad in De
cember van het vorige jaar in
principe besloot tot het bouwen
van een nieuw raadhuis, is over deze
aangelegenheid veel geschreven en
geadresseerd.
In de dagbladen verschenen de meest
tegenstrijdige berichten en alles wijst
erop dat ten aanzien van de procedure
te volgen bij den bouw van het nieuwe
raadhuis de meeningen verdeeld zijn.
Wonderlijk genoeg bestaat deze ver
deeldheid niet bij de architecten, alle
architectenvereenigingen die over deze
aangelegenheid hun meening hebben
geuit komen tot de zelfde conclusie:
er is maar een juiste weg, een openbare
ideeënprijsvraag, gevolgd door een
prijsvraag op uitnoodiging onder de
architecten die, ingevolge hun inge
zonden pioject voor de ideeënprijsvraag,
daarvoor in aanmerking komen.
Er zijn geen symptomen die er op
wijzen dat men op het stadhuis van
plan is deze procedure te volgen. Men
wijst op de teleurstellingen waartoe
verschillende prijsvragen geleid hebben
en schijnt te vergeten dat het beste en
karaktervolste product der
Nederlandsche bouwkunst, de Beurs van Berlage,
is ontstaan naar aanleiding van een
algemeen openbare prijsvraag l In de
procedure zit het dus niet, misschien
wel in degenen die dit proces leiden,
n.l. de jury.
Doch niemand zal zoo dwaas zijn te
veronderstellen dat men bij een karak
tervolle keuze niet in staat zou zijn een
jury samen te stellen die vruchtbaren
arbeid zou kunnen verrichten.
Ik kan mij b.v. zeer goed voorstellen
dat de beste vertegenwoordigers der
verschillende architectuurstroomingen
onder leiding van den stadsarchitect
Hulshoff gezamenlijk tot een uitspraak
zouden komen die een even belangrijke
gebeurtenis, in architectonisch opzicht,
voorbereidt als destijds het bouwen
van de Beurs was.
De hoofdzaak is thans
mij nog niet het al of niet ho
een prijsvraag, belangrijker
voorshands de materie 'e
waarna het eerst mogelijk zal]
juist oordeel over de te volg
wijze te vormen.
Hier is m.i. een belangt ijk
misschien ondankbare, ta<;k,i
stadsarchitect weggelegd.
makkelijk gezegd: Amsterca
nieuw raadhuis, doch slee its|
den kunnen vermoeden w. t <
is om dezen wensch nad r
seeren.
Wat moet het raadhuis
bergen? Wie zal de wensc ien|
langens ordenen en wat iet f
rijkste is: wie zal uiteindelij
heer optreden? De gemeer e?|
wat is dat?
Het is niet andeis dan
men den stadsarchitect in
stantie belast met de voorbe'eidj
een zoo belangrijk project
volkomen ongepast, om
woord te gebruiken, dat mei: in
zal b.v. de Dienst van F
ken het ontwerp voor het n- ju
huis aan zich willen houd n"|
het R.K. Bouwblad doet.
De Heer Hulshoff heeft ini
der jaren bewezen dat de ont
van de Nederlandsche archit ?
na aan het hart ligt, en nooit j
hem eigenbelang of persoi
zucht boven het algemeen
Er is dan ook geen enkel
aan te nemen dat men bij P,|
bouwen van een raadhuis we
handelen als bestek nummer i
op dezelfde wijze als men l et |
van een badhuis of een scl ooll
delt.
Evenmin is het denkba. r
bij het bouwen van het
mhuis geen gebruik zou mak >n \
technische apparaat van P
daarom behoeven particul erej
tecten nog niet uitgeschak' ld l
den. B. MERKELBACI
v
SVV-,;
/ en 3: Daktuinen-concurrentie in Amsterdam
In het stads-centrum
MIJN vriend woont in het hartje
van de binnenstad, op de hoek
van twee der drukste winkel- en
verkeers-straten van Amsterdam. Langs
zijn huisdeur passeren dagelijks vol
gens de verkeers-telling van 1930 on
geveer 27000 fietsen, 3800 personen
auto's, 1500 vracht-auto's, 700
bakfietsen. Dit wordt nog aangevuld met de re
gelmatige diensten van twee tramlijnen.
Pal voor zijn huis is een tramhalte,
zijn tevens stoplichten voor drie kruis
punten. Deze verkeersseinen wisselen
om de 30 seconden des ochtends bij het
aangaan der kantoren en dit herhaalt
zich in de middag en nogmaals des
avonds omstreeks 5 uur, wanneer de
kantoren hun bezetting w dei
de aderen der binnenstad uil]
Zo werkt de toevoer en de
de arbeidende bevolking
vande binnenstad, als de adem:ia
een reus.
De auto's, motorfietsen en|
trekken bij het vrijkomen
lichten met luid rhotor-gegroml
voorwaarts in een bocht om de
mige vluchtheuvel die het verb
drie ongelukkige kruispunten <
elegante lijn weder enigermate j
fatsoen tracht te brengen.
Dit mindert eerst laat na
nacht, wanneer na het doven
lichten nog haastige taxi's
banden-gesjirp over het asfalt i
van het ei" omslieren.
2: Daktuin in de oude stad (Amsterdam
op dit punt, stijgen
benzineei duizenden mensenluchtjes
h tizen omhoog.. .. tot aan
Ie v rdieping, alwaar de
woon\.rv -nten van mijn vriend zijn
en hem zetelt een kantoor
tilm- ndustrie, daaronder een
:n granen en vee-voeder,
«r veer een
glas-verzekeringstiap- i, wier voeten gewarmd
de '- diamanten, gouden en
v irwerpen ener
sieradenalv iar op regelmatige tijden
ging vot inbraak wordt gedaan.
uitzicht aan de voorkant zijner
get t een blik op hoge, deftig
Lle ! mtoor-gebouwen in zware
jrtee* -architectuur, wier
voets Ie zijn aangevreten door
v, ikel-étalages met zeer ver»
bde ihoud, vervat in potsierlijk
ide winkelpuien, die zelden een
gt-.eel vormen met de
archi; der kantoor-gebouwen waarvan
uwe een onderdeel vormen.
op-verdiepingen ziet men
war reeds des ochtends om
|ur .leermakers met gektuiste
bov A op een tafel aan
kledingz: ten te prikken, ofwel met
rm- schaar het model voor een
! koi uum snijden waarvan de
|en -e buik-maten ongetwijfeld
w rden gemeten.
e ' ussengelegen verdiepingen
01 elbare schrijf- en
rekenianterfanten luie
kantoorer vette directeuren.
et i tzicht aan de voorkant
speagelijks ongeveer dezelfde
s-drama's van de binnenstad
do rrijden over de stopstreep
fe.?boete.... op elkaar rijden
mto's waarvan de voorste
| ren -Ie bij het wisselen der
stopa ?. enige tientallen guldens
'bi-'zelde koplampen en
carroseuk- n .... afslaande motoren
achter het stuur" ....
onger;chten van fietsers die voor
bon-boekje" terzijde
woren.... en dan ns per
grote aanrijding met
scherbh -ken verf kisten met
ap? andere gelijksoortige zich
':et asfalt verspreidende
artiUch erkant van de woning mijns
ent; heeft een'geheel ander
uitv^ertoont ^ich een rommelige
van charmante oude
krot' pannen puntdaken uit de
aan alle kanten omgeven
|ieu-,vtjre rechthoekige gebouwen
[oos:eloze platte zinken daken,
huisjes als in een vuist
en teneinde hen te verstikken.
diepe spelonken voor
bin-s waardoor heen zich nog
of lucht naar beneden zou
Darmen. Nergens komt hier
s aan enige frisse lucht. Over
Dansen zinken licht-kappen,
Fr« schoorstenen, radiomasten
en hoge ventilatiekokers verpakt in
houten kratten, al of niet voorzien van
trek-kappen in variërende modellen,
die alle er toe zouden moeten bijdragen
de luchtafzuiging te bevorderen der
van het daglicht verstoken beneden
verdiepingen.
Nog een tage hoger, dus boven de
woning van mijn vriend, zetelt de
conciërge van het kantoorgebouw. Zij is
75 jaar oud. Met haar dochter bespiedt zij
door het trapgat den binnenkomenden
en uitgaanden man in het gebouw, zij
zorgen samen voor koffie en thee voor
de kantoren, houden trappen en gan
gen schoon. Dit is hard werken, want
er moeten dagelijks 20?30 koppen
thee en koffie verzorgd worden, 120
traptreden en 25 m8 gangvloeren
schoongehouden worden, alsmede de
gebruikelijke bezigheden verbonden
aan de positie ener conciërge van een
groot kantoorgebouw.
Nochtans blijkt dat van de zeer be
zette tijd nog enige ogenblikken gevon
den kunnen worden voor een liefheb
berij die als een uiting van menselijke
behoefte in dit stadsgedeelte opgevat
moet worden. Dit is de aanleg en het
onderhouden van een.... daktuin op
het balconnetje aan de conciërge-wo
ning. De foto's i en 2 geven hiervan
een indruk. De tuinaanleg bestaat uit
houten en stenen plantenbakken met
klimrozen, pioenen en geraniums, maar
bovendien nog aardbei- en tomaten
planten. Daarnaast een beeld der over
eenkomstige behoeften van een buur
man, gefotografeerd van het dak van
hetzelfde kantoorgebouw.
Het zal den lezer interesseren te ver
nemen dat tussen den eigenaar van het
tuintje in foto 3 en de eigenaresse van
het tuintje in de foto's i en 2 een erns
tige concurrentie-strijd bestaat.... bij
wie de klimrozen en de geraniums het
eerste zullen bloeien. Laat ik hen ge
ruststellen door te vermelden dat deze
vete de laatste twee jaren een natuur
lijke oplossing heeft gevonden, doordat
elk jaar.... ondanks de zes verdiepin
gen-hoogte ? ? ? ? juist bij het uitbotten
der bloemknoppen, deze planten syste
matisch door de Amsterdamse
rattenplaag zijn wegge vreten !
KOEN LIMPERG
IETS OVER DAKTUINEN
HOE heerlijk zou het zijn, wan
neer het groen der weiden zich
langs onze hoofdverkeerswegen
zou voortzetten tot diep in de stad.
Hoe werkelijk bevrijdend zou het zijn
wanneer onze thans zoo muffe en
troostelooze binnenterreinen, aan alle
kanten af gesloten door vier- en vijf hoog
opgaande muren, met niets dan kleine
tusschen schuttingen gelegen over
schaduwde achter-tuintjes, wanneer
deze kleine stukjes tot een groot gras
gazon vereenigd met hier en daar een
groepje boomen verder op, zich aan
zouden sluiten aan de groote groene
strook welke van buiten de stad uit de
vrije natuur naar binnen komt.
We moeten eens bedenken, hoe de
bewoners thans iederen vrijen dag de
groote stad probeeren te ontvluchten.
We moeten toch inzien dat de steenen
stad, met haar zee van huizen den
mensch in ons allen dreigt te verplet
teren. Men bouwt steeds weer hooge,
lange en massieve bouwblokken, met
een trotsche monumentale allure;men
maakt breede straten, breed asphalt en
breed trottoir en toch we merken
allen dat de stad steeds beklemmender
wordt en dat de straten uitgroeien tot
uitgestrekte, zinloos breede steenen
vlakten. Men vergeet de algemeen
menschelijke behoefte aan groen en bloe
men aan een stukje vrije en ongebonden
natuur,
Daarom is het zoo begrijpelijk, dat
we hier en daar in de binnenste kern
onzer versteende stad een mensch ont
dekken die zich zelf weet te helpen.
Iemand, die een uitweg vindt. Wij ont
dekken te midden van het gezigzag"
der schuine daken een enkel plekje
groen, een paar planten, een struik.
Een primitieve pergola, een houten
bank, wat bloembakken en soms een
eigengemaakt zonneschermpje voor de
al te zonnige dagen.
Het is ook heel begrijpelijk, dat het
juist de jongere architecten zijn, zij
die echt menschelijke behoeften als uit
gangspunt nemen bij hun werk, die
overal waar zij kunnen den bewoner
een stukje groen, een stukje lucht en
licht en zon zullen geven. Het is wel
bekend dat ze een voorliefde hebben
voor breede balkons, voor dakterrassen
en daktuinen. ledere mogelijkheid grij
pen ze aan om den stadsmenschen,
den menschen van het asphalt ergens
toch het groen en de vrijheid te geven.
MAAR laat ons eerlijk zijn. We moe
ten toch ook weer inzien, dat de
daktuin eigenlijk nooit met een
werkelijken tuin te vergelijken is. Het blijft
toch steeds een terras met planten,
bloemen en heesters en ieder die het
eenmaal probeert zal bemerken hoezeer
de planten beschutting tegen wind en
zon noodig hebben om wérkelijk op het
dak tékunnen gedijen. Het dakterras
blijft, hoe mooi en hoe heerlijk ook,
welhaast Onmisbaar voor den bewoner:
slechts Ersatz. De daktuin is geen
opLinks : Doktei-ros op een flatgebouw te
Rotterdam (Arch. Ir. W. van Tyen).
Rechts: Uitzicht over de daken van een
betere wijk in Rotterdam (van dakterras
flatgebouw).
\
lossing; ze is een lapmiddel om de bijna
onbewoonbare wijken onzer steden
weer een beetje bewoonbaarder te
maken. Ze is in tegenstelling tot de
kleine bijna zonlo9ze binnenplaatsjes
natuurlijk ideaal. Ze is een heerlijk
luchtbad, lichtbad en zonnebad....
maar toch, het is geen oplossing.
Het is natuurlijk mogelijk zich de
vrijstaande huizen onzer villawijken
met daktuinen voor te stellen; maar
daar waar ieder huis door een tuin
omgeven is, daar zijn ze toch wel
nauwelijks noodig.
Ook kunnen we ons afvragen in
hoeverre de daktuin bij den bouw van
middenstandswoningen op haar plaats
is. We komen dan tot de overtuiging
dat het dakterras eerst tot zijn recht
komt, wanneer het samenhangt met de
woning, wanneer het dakterras min of
meer een verlenging, een uitbreiding
van de woonruimten is. De
oeconomische omstandigheden zijn echter voor
den middenstand zeker niet van dien
aard, dat woningen met dakterrassen
verwezenlijkt kunnen worden.
En wanneer we dan tenslotte nog
eens even aan den arbeiderswoningbouw
denken, dan valt het op, dat daar nog
heel veel vragen onopgelost zijn; dat
daar nog zeer veel sanitaire eischen
gesteld moeten worden. In zeer veel
woningen ontbreekt een bad of zelfs
een douche; in heel veel gezinnen moet
in de keuken gewasschen worden en
het waschgoed moet op het balcon of
in de keuken of kamer te drogen woiden
gehangen. Zoolang deze en dergelijke
toestanden in wel bijna alle arbeiders
woningen te vinden zijn, zullen we den
daktuin voor den arbeider wel als iets
onbereikbaars, als een luxe moeten be
schouwen.
MAAR toch de daktuin, het
dakterras heeft iets moois en veel
aantrekkelijks. Het is zeker onjuist,
zonder meer te concludeeren dat het
zinloos is, dat het geen oplossing brengt
en slechts een individueel pleziertje zal
blijven. Het zou onjuist zijn het alleen
maar als een Ersatz" te zien voor de
stadsmenschen, die uit wanhoop over
zooveel benzine en zooveel asphalt zich
tenslotte maar wat groen boven op een
plat dak j e telen. Laat ons maar eens
denken aan de groote warenhuizen,
aan de confectie-fabrieken en aan vele
drukkerijen en andere industrie- en
kantoorgebouwen waar duizenden
employé's hun dagtaak hebben, en ons
afvragen of het niet een werkelijke
middagpauze zou beteekenen wanneer
deze groote zaken voor hun personeel
boven op hun gebouw een prettig dak
terras zouden aanleggen. Een half
uurtje frissche lucht en zon zou voor
de menschen een werkelijke ontspan
ning beteekenen, terwijl ze thans meest
al dezen tijd doorbrengen zonder eens
even werkelijk frissche lucht te schep
pen. Dat een dergelijk dakterras ook
als restaurant groote aantrekkelijkheid
bezit is zeker. MART. STAM, Architect
?i
»
v