Historisch Archief 1877-1940
AL1IJIII BERG'S LULU-MUZIEK
Wiliem Pijper
Amsterdam, Concertgebouw
DE vijf fragmenten uit Alban
Berg's Lulu-muziek vormen al
les behalve een eenheid. Het
eerste en laatste deel zijn vrijwel
zelfstandige composities geworden.
Het tweede en vierde deel bleken het
minst aangetast door de verplaatsing
van het theater naar de concertzaal.
Het Lied" van Lulu, daarentegen,
valt in dit gemiddelde totaal weg, uit
den toon", in alle beteekenissen. Zelfs
een meester als Berg kon van zijn
opera's geen symphonieën maken....
Eenerzijds is dit jammer. De con
junctuur lijkt niet gunstig voor een
integrale opvoering van de opera en
men moet dus dankbaar blijven,
voorloopig, voor de symphonische kruimels,
die van tijd tot tijd van tafel vallen.
Maar al te lang moet dat niet duren.
Opera-fragmenten behooreh niet a
priori de plaats van het heele werk in
te gaan nemen. En wanneer het, om
redenen van bijzonder belang, tot de
onmogelijkheden behoort dit werk op
het oogenblik in Oostenrijk of
Duitschland te vertoonen, dan zou men elders
wellicht eens over een opvoering
kunnen gaan denken. Misschien dat
onze Wagnervereeniging ?.. ..
Want deze Lulu-muziek is niet
slechts het voortreffelijkste wat Berg
ooit geschreven heeft het is een
muzikale conceptie van Europeesch
formaat. Het is, na de Wozzeck, waar
mede het aspect der muziekdrama
tische kunst reeds volkomen gewijzigd
werd, een gigantische schrede voor
waarts : Alban Berg heeft zich met dit
werk een plaats verworven tusschen
de allergrootste meesters van de
laatste vier eeuwen.
BERG's groei naar deze klassiek
heid is zeer merkwaardig geweest.
Zijn punt van uitgang was de muzikale
dogmatiek van Arnold Schoenberg, een
typisch constructivistisch en in wezen
steriel besef. Hij heeft zich hiertegen
nimmer verzet integendeel. Tot een
zelfs maar schijnbaar verraad aan de
beginselen van zijn meester is het
nimmer gekomen. Maar Berg heeft
Schoenberg overtroffen op de eenig
respectabele wijze, op de manier
waarop Orlando, Beethoven, Wagner
hun voorgangers overtroffen hebben:
door verder uit te groeien dan het
ouderen mogelijk was.
De gebieden waarin de componist
Alban Berg tenslotte terecht is geko
men zijn niet zoo vreemd", niet
zpo ontoegankelijk als het land van
Schoenberg zelf voor den gemiddelden
muziekminnaar is. Berg was een
lyrisch muziekdramaturg, wiens voor
stellingen overal levend en bloed
warm bleven. Schoenberg's dogma werd
onder zijn handen een natuurwet;
Berg is er als eerste in geslaagd de
juistheid van Schoenberg's principe te
bewijzen. De muziek van de toekom
stige jaren is hiermede eens voor al
gedetermineerd; met de compositie
van de Lulu-muziek had Berg zijn
taak op aarde inderdaad volbracht.
Het heeft geen zin, naar-aanleiding
van losse, óp zichzelf vrij willekeurig
gerangschikte fragmenten, dieper
gaande beschouwingen te noteeren
aangaande Berg-Wedekind's
Erdgeisttragedie. Alles wat de antagonisten in
dit drama betreft: die Geschwitz in de
eerste plaats, maar ook Aiwa en Dokter
Schön, is buiten het scenische om
vrijwel onverstaanbaar. De muzikale
transpositie van het protagonistisch
principe, i. c. van een Lulu-figuur, kan
zeer wel in concertfragmenten worden
ondergebracht. Wanneer men zich
echter als componist bezig houdt met
de metaphysische achtergronden van
Wedekind's soms macabere, soms
meelijwekkende, maar altijd aange
vreten sujetten, die deze als
contrasteerende elementen voor zijn Lulu
projectie noodig had, dan kan men
de theater-requisieten niet meer ont
beren. Op deze manier is ook de aan
wezigheid van zooveel scabreus geluid
(vibraphone e. d.) in deze partituur te
verklaren. Begrijp wel, dat dit gebruik
maken van bedenkelijke timbres (be
denkelijk van het standpunt der
acoustische zindelijkheid en muzikale
hygiëne uit) hier even gemotiveerd,
even noodzakelijk is als de ontstemde
pianino in de 13e scène van den Woz
zeck. Het genie beschikt vrijelijk over
alle kunstmiddelen welke hem nood
zakelijk lijken en men kan dus rustig
vaststellen dat Alban Berg een
grandioze partituur schreef, met ge
bruikmaking van middelen, die in de
handen van een middelmatig talent
tot jammerlijke platitudes geleid zou
den hebben. Het is alleen
betreurenswaard, dat de navolgers louter de
buitenkanten plegen te copieeren:
ik voorzie een bedenkelijke hausse
in het gebruik van de vibraphone in
de serieuze" muziek. Hiertegen zij
bij voorbaat stelling genomen....
HET wordt eentonig, zijn aandacht
te moeten schenken aan de pro
gramma's van de eerste concert
instelling des lands. Ik meen, dat de
beste. programma's die zijn, welke
informatorische waarde hebben. Lang
zamerhand echter zijn de programma
boekjes uitgegroeid tot een klein
pretentieus muziekperiodiekje, waar
in aan muziekaesthetische divagaties,
of wat daarvoor door moet gaan,
overdreven veel plaats is ingeruimd.
Wij hebben ons kortgeleden^ op deze
plaats moeten verwonderen over eenige
zeer vreemdsoortige uiteenzettingen,
die geacht werden, composities van
Hindemith en Strawinsky dichter bij
het begrip van den niet speciaal
georiënteerden concertbezoeker te
brengen. Ditmaal leed het programma,
behalve onder een dwaas, nietszeggend
In memoriam, onder een slecht ver
taald stukje van Willi Reich, waarin
men tevergeefs naar eenige positieve
gegevens zoekt. De Erdgeist-tragedie
is hier in Nederland omstreeks 1936
waarlijk niet zoo bekend" als de
Gijsbrecht, om te beginnen. En een
heel klein beetje thematische analyse
had er, dunkt mij, ook best bij gekund.
Maar, wat wij in dit programma, dat,
omineus, met het portret van den
kapelmeester Széll geopend werd, en
waarin men het conterfeitsel van Berg
op de overvolgende pagina wegge
moffeld had, tegenover de
schrijfmachineadvertentie, en die van de jurk
van Metz en Co. en de forsche juf
frouw van de Ski-bustehouders
wat wij in dit programma missen
moesten was een exacte
bio-bibliographische .notitie omtrent den pasge
storven meester, plus een ter zake
kundige inleiding tot de symphonische
suite uit Lulu. Ongezocht had men
dan de gelegenheid gehad, te vertellen
wat er waar is van het gerucht dat
Berg gestorven zou zijn vóór hij de
opera Lulu geheel in partituur ge
bracht zou hebben. Wat de waarheid
zou zijn omtrent het zoogeheeten
allerlaatste werk, het vioolconcert.Wat
de waarheid is inzake het verzoek dat
men" aan Arnold Schoenberg gedaan
zou hebben om de (dus onvoltooide?)
Lulu-partituur af te maken.
Het Concertgebouw moge deze tekort
komingen spoedig herstellen. Hopen
wij, dat het laatste gerucht valsch zij:
aan n af faire-Boris Godounov heeft de
muziekgeschiedenis meer dan genoeg.