Historisch Archief 1877-1940
Een verhaal van De Groene
Belastingzaken
egtuigen, geen
Ihemische strijdrr
. eventueele vijai
jfoderne wapene
lomp bijten op
eldspraak van
[Wij helpen h
[rusrt zijn wij er
»ndaagsche
schrijver
het Alg. Ha
ieid van de
stelijke dem
ten jnfrken di
voo
[,onmai
d". E
ttdij
l van
l van
^ *t,
hei todh
leiiibaar,
lifgt W:
ivoijeii",
l weten da
/aarde h
leen chim
ontwikk
het b«
Ibescho'
EENZAME Jupiterlampen werpen nachtelijke
lichtkringen op het Leidsche Plein. Het is
i uur 10. De drankbronnen hebbsn opge
houden te vloeien, de menschenstroom is in
de laatste trams en blokbanden naar donkerder
wijken afgezakt. De Kring" van kunstenaars en
intellectueelen heeft ons in zijn lichtkring opge
nomen. Eén hoog, Kleine Gartmanplantsoen no. X.
Men danst in den Kring". Een dozijn verfijnde en
vreugdeloqze, vschoonheids-bewustelingen bewegen
waar eens, levenswellustelingen stolperden. O,
evolutie l O tempera, tempora I
Een schrijfster legde op beide armen haar
Byronbobbykop en zeide: Hoe vindt u het?" Ik zeide:
Ik vind het neo-klassiek". Wét is neo?" Ik
kom uit de United States", zei ik, en merk, dat
Amsterdam neo-klassiek is geworden zooals mijn
over-grootvader was."
De schrijfster stond op. Om haar edele leden
sloot een nauw nkleurig kleed, en zij zette pas na
pas met een heer in nauwsluitend zwart, die als
mee- en tegenspel pas na pas zette. Ik had dit meer
gezien ? déze danswandelingen maar met een
bijaccent. Waar? Ik schrok op: Ik had dit gezien
van achter tralies, doch niet nkleurig, en vooral
niet zwart, neen, zeer kleurig en zebragestreept. Ik
had dit gezien in den Kring" van Sing Sing.
Ik zie mij nog staan tegenover den directeur van
de modelgevangenis. Twee van zijn bewaarders
hadden mij zoojuist leege doodencellen laten bezich
tigen, en daarna was ik in den electrischen stoel gaan
zitten, zooals ik als veelbelovende knaap op den
Nederlandschen troon in 't Dam-paleis mij eens
nestelde, totdat ik er afgerukt werd (onttroond!).
De directeur monsterde mij. Hij keek door mijn
pupillen heen en in de diepte van mijn huidrimpel
tjes. Alles vond ik monsterlijk. Ik wil u dus een
kaart geven", zei de Sing Sing-directeur, maar ik
heb maar zes introductie-kaarten voor het Carnaval
van onzen Kring, en u moet mij beloven door geen
zucht zelfs uw aanwezigheid te verraden." Te
verraden", herhaalde ik.
Hetgeen ons doet griezelen werd al een
menschenleeftijd geleden in de Europeesche pers .uit
Amerika geïmporteerd. Tien of twintig jaar lang
zijn het treinongelukken geweest, die ons 's morgens
bij de porridge, als het ochtendblad naast het kop
thee ligt, de haren te berge deden rijzen. Een periode,
die dichterbij ligt, is die van het lynchen van negers.
Die histories van pek en haneveeren volgden elkaar
op met de regelmaat van het ochtendblad. De laatste
jaren is er wat anders. Nu volgen wij de
steeplechase tusschen befaamde terdoodveroordeelden als
Hauptmann en den Dood. De doodstraf op zichzelf,
nu ja, doch die heeft in Amerika niet plaats met
de wiskundige scherpte van een snelle executie
op n tevoren onzeker gehouden datum, neen,
een veraf gelegen datum wordt vastgesteld, reclame
advocaten en een op carrière gebrand openbaar
ministerie beginnen in het openbaar een jacht:
de eenen om dien datum gehandhaafd te krijgen,
de anderen om door propaganda een uitstel af te
dwingen, een herhaald uitstel, en nog eens een
uitstel, en intusschen stijgt de ontzetting ten
top, bij een veroordeelde, bij zijn familie, en
bij ons.
Ik zag doodencellen in Sing Sing. Terwijl daar
drie veroordeelden wachtten op hun zwarten dag,
die soms n maand, soms twee jaar van het vonnis
afligt slachtoffers van juridische fantasie ,
genieten de andere gevangenen van een even zonder
linge maar in elk geval prettiger fantasie van
den directeur. Vlak bij de cellen van de terdood
veroordeelden verheugen zich tegenwoordig de
gewone gevangenen eens in de maand in een Kring
avond en eens in 't jaar in een Carnaval. Men moet
Amerika niet beoordeelen, men moet het begrijpen !
De Byronbobbykopsche, zeer elegante Adonis en
schrijfster was, ongeroerd van den wandeldans, en
met geen verplooiing ook, weer tegenover mij gaan
zitten. U zei", zei ze, dat u in de U.S.A. was?
Dansen ze daar nog romantisch?" Nee, machi
naal", zei ik, tenminste in Sing Sing." En ik sprak
mij uit over de gevangenisvreugden. Over den Kring
van Sing Sing op den grooten dag van Carnaval.
De directeur van die menschen-conservenfabriek
is n.l.eenman van zeer moderne ideeën. De feesten,
zei hij mij, zijn de consequentie van mijn theorie,
dat men niets moet verzuimen om het zedelijk
peil van de later in de maatschappij terugkomende
gevangenen zooveel mogelijk te verheffen en hen
af te leiden van de gedachte aan gewapende com
plotten en de vlucht."
Zoo leven de gewezen notarissen, kroegebazen,
gangsters, kunstenaars, havenwerkers, accountants,
die tot vele jaren veroordeeld zijn, zich uit in hun
Kring". In hun eendere gestreepte pakken zitten
zij n dag in de maand aan tafeltjes bij
ververschingen en lichte alcoholhoudende dranken en
sigaretten zooveel zij willen. En houden voordrach
ten : literaire en instrumentale. In hun qualiteit van
misdadigers hebben zij een aangeboren fantasie.
En op die geneugten leven zij dan weer 30 dagen.
r\E schrijfster, aan wie ik dit aan 't
KleineLx Gartmanplantsoen vertelde, staarde vóór zich uit
naar het rustige draaien van de slanke, intelligente
vrouWen en zwarte heeren, die als porceleinen
stellen kunstvol wandeldansten. Ga door", zei ze,
ga door over den gevangenis-Kring, ik tracht deze
Amsterdamsche kennissen van mij allemaal ineens
gezebraad te zien.. .., vreemd, heel vreemd is 't."
Niet zoo vreemd", antwoordde ik, alleen is de
uitdrukking van de gezichten in Sing Sing irriperialer,
dictatórischer, u moet niet vergeten, dat 't daar
gekooide roofvogels zijn, voor 't grootste deel
gevangen heerschertjes; elk droomde op zijn
manier van dwang en overwinning. En in
Carnavalsvrijheid komt dat gevoel van arend zijn, en gier,
en dictator, weer spontaan naar boven".
U zei ook: machinaal".
Ja, machinaal, zeer zeker, Sing Sing is als een
fabriek, Sing Sing is een fabriek, waar
machtsdroomen en geweldlevens tot nog-levende conserven
worden gemaakt. En je bent daar in Amerika. De
deuren zijn als safedeuren, de dikke tralies worden
op de gevangenispakken gerepeteerd. De cipiers
en gangwachters zijn met promenade-mitrailleurs
gewapend. Het zijn mannen met rijen tanden, die
op rijen messen lijken."
Ga door", zei ze, ga door.. .."
En ik vertelde verder. Ik sprak voor
Hardop uit mijn herinnering. Met nog
heeren en twee dames had de intendant van
Sing mij opgesteld, waar we door planten en
ijzeren rooster van de feestvierende gevanM ^
waren weggehouden. Ik keek in de hall van de ketjl
van Sing Sing: het middendeel was leeggehaa d J
baadde in een zee van licht. Nu bemerkte ik, <|J
we in de grootste getraliede kooi of loge ons b-voj
den, en dat terzijde allemaal zulke ijzeren kooi^]
waren, de kooien, waarin de gevangenen
Zondags naar de preek luisteren. Maar preekstoel
en wachtersbanken waren in 't middenruim w <_
naald. Daar waren stoeltjes, tafeltjes en een lanj.|
vloer. En we keken uit op een orkestje. Die
gent is Albert Chaltham", zei de intendant, ,,eea|
vent waar muziek in zit; hij heeft enkele
geleden zijn minnares vermoord en had zelf. het i
plan de heele familie van de jonge dame v.t t»
roeien, hij is door een fout in de dagvaarding
den electrischen stoel ontsnapt." Deze Chaltham j
bleek mij in Sing Sing heel wat te doen te hel ben.
Sing Sing is overwegend muzikaal, het is er v iort.
durend repeteeren en musiceeren. Men zou
zeggen, dat de gevangenis haar naam ontleent aan l
die muzikale voorliefde. Op het oogenblik, da- dit
in onze kooi werd opgemerkt, gaf een saxofonist,
als zeventiende eeuwsch admiraal verkleed, een
solo. Dat is Kelly, die leider geweest is van een
bankoverval in Chicago, hij heeft het carnaval,lied
gecomponeerd voor dezen avond. Hij zit levenslang.
Maar kijk u eens naar zijn linkerbeen, ze hebben
hem aan dien pilaar met een ketting vastge »g<L
Straks speelt hij. Hij speelt prachtig...."
En inderdaad: een zachte, sleepende wals weer
klonk. Napoleon danste met Wellington, Rockef Her
met Ford. Velen in hun roode en witte zebra-ha isop
dansten met anderen in zebra-hansop. Stilen
vleugeldeuren gingen ineens open. Er begon een
optocht. Eerst kwam uit de hoofddeur een gioep,
als zeeroovers verkleede lieden, meeloopend in een
van papier vervaardigd schip en met baarden van
zwartgemaakte houtwol. Kerels van het v&tc?"
vroeg iemand. Neen, neen l Dat zijn de kwaadsten
niet. Oplichtertjes en kleine inbrekers." Vervolgens
naderde een groep beroemde mannen: Napoleon,
Cromwell, Wellington, Rockefeller en Ford. Napo
leon was zoo rond als een ton en van Wellington
had men een Don Quichote-achtige figuur gemaakt.
Maar nu arriveerde iets zér onverwachts: ilen
dozijn danseressen, een Spaansche, een Italiaans' hè,
een Algerijnsche, een Roemeensche, en nog ande en!
Dat zijn hoofdzakelijk gewezen kellners en kappers,
die om een of andere reden hier zijn en die, zeegen
ze, uitstekend dames weten te imiteeren." Rumoer,
Plotseling zag men beweging onder de cipiers, die
een wakend ook in het zeil hielden. De primitu fste
elementen van het gecostumeerde bal waren in een
geweldige opwinding geraakt bij het enkele zien /an
de imitatie-vrouwen. De zeeroovers schenen
feeroovers te zullen worden. De wachters trokken
hun rubberstokken. Maskers vielen af, twee slie ten
van jongens moesten worden weggedragen. Heel
dat schijnvrouwenpubliek was als bij toover lag
verdwenen. Het orkest zette haastig in met een
kinderachtige, banale muziek. Roode halsdoeken,
kartonnen mutsen lagen op den vloer...- De
deining scheen te kalmeeren. Het was maar een
klein intermezzo geweest, een kleine vergissing
van onzen directeur...." fluisterde de intendant
Het papieren schip stond nog midden in de
kerkruimte. Uit de ijzeren loges rondom werden d»or,
met vroolijke mutsen gesierde cipiers serpent; nes
omlaaggeworpen. Een nieuw schip, een karton icn
galjoen, kwam de deur ingevaren, en zeeroovers
vochten nu met zeeroovers, door elkaar met papieren
ballen te bekogelen. Een enorm gejuich steeg op.
Nu waren ze allen als kinderen in hun element De
een vergat, dat hij nog tien, de ander, dat hij iog
twintig jaren voor en achter deze tralies had oor
te brengen. In een der hoeken stond een als Spaar <ch
hidalgo verkleede jongeman verveeld te
knik<ebollen. Die is over drie dagen vrij", zei de intenc-int
ons, die voelt zich hier eigenlijk al niet neer
thuis." ,
Ademloos had de jonge schrijfster zitten lui te
ren. Ze stond nu rank als een witte lelie naast iij.
,.Wilt u met me dansen?" vroeg ze. En wij wan*iel*
pasten en dans-gingen. Ik vind dezen Kring sa.' i".
zuchtte het uit haar op. Ik vind Holland ontzette nd
saai. Ik zou best met al mijn vrienden een tij c in
Sing Sing willen zitten, wat een emotie l"
Romantisch ?" vroeg ik.
lampocjne
kruq brut'
t .. /? r. / , '.
o u re PPG
T
EENER NALATENSCHAP
WANNEER een van de beide
echtgenooten, stel de vader,
overlijdt, wordt in vele
geval[len «n regeling getroffen, waardoor
Le ,r.oeder gedurende haar leven alle
inkomsten uit den boedel blijft ge
niete-!. Is in het testament vastge
legd, dat der moeder het recht van
vruchtgebruik van het vermogen toe
valt, ilan zal door een verklaring van
l de e-. Benamen, dat zij met de
bepage-i van het testament genoegen
emt u de door den erflater gewenschte
rege. ng worden bevestigd. De
aanJ gif te in de Inkomstenbelasting en
Vermogensbelasting biedt dan geen
moe;lijkheden. De moedei geeft als
vermogen aan de volle waarde van
het haar toekomende deel en de
contanti waarde van het vermogen in
vruchtgebruik volgens de regelen,
die d? Wet op de Vermogensbelasting
hier v :>or geeft, de kinderen daartegen
over de waarde van den blooten
eige; iom. Het inkomen uit den boedel
W0r« . in de aangifte van de moeder
opg*.. lomen.
H 'ewel het in het algemeen
gewéns.-ht is dit recht op de hierboven
oms hreven wijze vast te leggen, treft
j men herhaaldelijk gevallen aan,
waar|in «v moeder stilzwijgend. of met
ond"Hng goedvinden de geheèle
opI brei ;st blijft genieten. Maar op i Mei
[zuil-;, dan partijen zich rekenschap
l hebben te geven of zij deze inkomsten
n ' un aangifte moeten opnemen.
Kaï; men zich hier aansluiten bij den
feittiijken toestand, zoodat de in
komsten door de moeder worden
aan[gege>en, of moeten de kinderen de
l opb .-ngst van hun erfdeel in hun
ink< nen opnemen?
IK behoef er nauwelijks op te wijzen,
[ dat belanghebbenden ter voorkoming
van .erwarring n opvatting behooren
j te l Jdigen. Geeft de moeder de
opbrer.v.st aan, dan laten de kinderen
dit 3:3. en omgekeerd. De inspecteur
is p-aouden zich in deze gevallen bij
de n matting van belanghebbenden aan
te s aiten, voorzoover deze
verdedigbaa voorkomt en zoo zou men mogen
aar-.«men, dat geschil hier vrijwel
is i '(gesloten. Toch komen
herhaaldeliik procedures voor, daar de
erfgenar m niet altijd n lijn zullen
trekken of de opvattingen van belang
hebbenden niet duidelijk naar voren
komen.
IK het geval dat wij hier zullen
be: reken werd de zoon aangeslagen
voo. het inkomen, dat hij geacht werd
uit zijn aandeel te hebben genoten.
Hij kwant in beroep en stelde, wat
trc : wens voor de hand ligt, dat deze
op j. engst ten onréchte tot zijn
inkom.', werd gerekend, omdat dit bedrag
ni door hem, doch door zijn moeder
we d genoten. Uit de jurisprudentie
bh kt nu, dat belanghebbende zich
all,-en met een beroep op het feit, dat
hij deze inkomsten aan zijn moeder
lat,'., niet kan redden. Hij toch is
im.ners rechthebbende op de opbrengst,
en wanneer hij deze vrijwillig ter
beschikking van de moeder stelt, zon
de dat deze' daarop eenig recht kan
do n gelden, dan blijft dit inkomen
van het kind, dat hierover beschikt
dc-or toe te staan, dat zijn moeder
dtxe opbrengst behield, zooals hij er
ook ten eigen bate over had kunnen
beschikken door er bijv. een reis naar
2 vitserland voor . te maken of een
ni-uwe auto te koopen. Zonder een
recht van de moeder op deze opbrengst
uit den boedel is dit slechts een wijze
van besteding van het inkomen door
den rechthebbende.
Wil men aansluiting zoeken bij den
feitelijken toestand en dus de geheèle
opbrengst uit de nalatenschap als
inkomen van de moeder aangemerkt
zien, dan zal deze een recht op de
opbrengst moeten worden verleend.
Ook wanneer dit slechts mondeling
is overeengekomen of zelfs bij een
stilzwijgende overeenkomst, kan ge
steld worden dat de moeder hieraan
een persoonlijk recht ontleent op deze
opbrengst. Hiermede is een rechts
betrekking ontstaan krachtens welke
de opbrengst aan de moeder toekomt en
de zoon vrij uitgaat. En dit is toch de
figuur, die partijen voor den geest
staat, wanneer zij de moeder in het
genot van de opbrengst laten. Maar
dan zal men dit argument in de proce
dure ook naar voren moeten brengen.
Aldus de vermaning van den Hoogen
Raad aan belanghebbende, die deze
nuance niet aanvoelde eh zoowel voor
den Raad van Beroep als voor ons
hoogste rechtscollege volstond met aan
te voeren: Ik heb het niet genoten,
want mijn moeder heeft toch de
opbrengst ontvangen."
DE gedachtengang, die aan dit
recente arrest ten grondslag ligt
geef ik u als volgt weer: Uw verweer
middel, belanghebbende, is onge
grond, want het gaat er bij het wettelijk
begrip inkomen" niet om wie de
opbrengst eener bron van inkomen
daadwerkelijk ten goede komt, uw
vrouw, uw vriend, of wellicht een
bedelaar, wien gij een aalmoes geeft.
Het is eerst dan inkomen van de
moeder, wanneer zij in een rechts
betrekking tot dit aan u nagelaten
vermogen staat. Uw verweer, dat uw
moeder die gelden heeft ontvangen,
zegt in dit verband niets. Wanneer
zij krachtens overeenkomst, zij het
een stilzwijgende, een persoonlijk recht
op de opbrengst kan doen gelden,
maar hieromtrent hebt gij, belang
hebbende, niets gesteld, dan had
dit alles anders kunnen zijn. Nu blijft
het uw inkomen, dat gij vrijwillig ter
beschikking van uw moeder hebt
gelaten."
Ik wijs er nog op, dat de opbrengst
van het erfdeel van een minderjarig
kind den langstlevenden ouder krach
tens het recht van vruchtgenot toe
valt, tenzij de uiterste wilsbeschikking
uitdrukkelijk anders bepaalt. Het be
hoort dus tot diens inkomen, waar
tegenover de kosten voor onderhoud
en opvoeding van het kind niet in
mindering kunnen worden gebracht.
Het minderjarig kind is echter zelf
belastingschuldig in de Vermogens
belasting, voorzoover dit vermogen
de /ló.ooo.?te boven gaat.
W. H. MEIJBURG
Puzzles
Nieuwe opgaven
Letterraadsel
Uit onderstaande lettergrepen moeten
19 woorden gevormd worden, wier
ie en 3e letters een versregel van Jo
Kalmijn-Spierenburg vormen.
a- aal-af - ar- ar-bat- de- de-
dodo - e - en - gen - ger - go -hu- i- i-
jonke - kron- - laat - len - loop - mo - naai
ne - nen - ni - roei - ros - rij - schen - se
sel - sla - ta - ta - teur - tie - tis - toir - tor
trecht - u - ver - vert - Was - zaar.
Omschrijving
i. schenking, 2. modelbeeld, 3. her
berg, 4. afgodisch, 5. groente, 6. jon
gensnaam, 7. god der liefde, 8.
boodschappenknecht, 9. stad in Nederland,
10. slingeren, n. raadgever, 12.
taighuis, 13. bekende diergaarde, 14. water
sport, 15. soldaat der lichte ruiterij, 16.
reinigen, 17. slachthuis, 18.
vleeschhouwer, 19. losmaken.
Deêling
- i
. .8.9.
.2.9
..6.9.
5-4
7-4
Werk deze opgaande deeling uit,
indien gegeven is dat deeler en quotiënt
de 10 verschillende cijfers bevatten.
Oplossingen '
Letterraadsel
Ik heb u om uw schatten niet be
drogen. Jef Last
i. bietekroot
2. a k k e r
3. chantage
4. de u n e n :
5. obligatie
6. aureool
7. k o r t in g
8. amab i Ie
9. museum
10. kwadraat
II. a s trakan
12. accompagneeren
13. c h a g r ij n i g
14. fabel
15. s t e ndhal
Cijferpuzzle
481
Prijswinnaars:
Letterraadsel: de Heer A.
Kannenwasser, Kanaalweg 161, Den Helder.
Cijferpuzzle: de Heer A. Prins, Bier
kade 5, Alkmaar.
Schaken
Redacteur: Dr. S. G. TARTAKOWER
Uit de meesterpraktijk
ET eerste diagram vertoont een
stelling uit een op Wieringen
gegeven simultaanseance.
H
Zwart: een amateur
a b c d e f gh
a bed e f g h
Wit: Dr. Tartakower
Wit aan zet. Hij heeft weliswaar
2 pionnen meer, maar is een kwaliteit
.
PAG. 19 DE GROENE No. 3065
achter en moet ook rekening houden
met de dreigingen van de tegenpartij.
Er volgde:
i. Tdz-cx. Het bezetten van de open
lijn geschiedt met de gelijktijdige ge
weldige dreiging: 2.Tc8+.
i Th7-g7. Zwart probeert zich
zoo taai mogelijk te verdedigen.
Op. i Tcy. volgt vanzelf
sprekend niet 2. Txc7?? Dfi mat,
maar 2.Dd8 + , Kg7, 3- P-«8+ Kf8-4.
Pf6+, Kg7 5. Dg8 mat.
Op i Te7 volgt
vanzelfsprekend niet direct 2. D x e7? (wegens
2 Dxf3+ en Zwart redt zich),
maar eerst 2.Lg2 en eerst dan 3-D x e?.
Geen verlichting voor Zwart brengt
verder de teruggave van de kwaliteit:
i T xdó. 2 e xdó en Wit heeft
nu twee kalme pionnen meer.
2. Tci-cS-}- Kg8-h7
Men zou nu kunnen gelooven dat
de witte toren wegens de dubbele
vijandelijke dreiging (zoowel 3
Dfi mat als 3.-.. T xdó) overhaast
naar zijn basis ei terug keeren moest;
maar er is een drastische oplossing van
het stellingsprobleem.
3. Df6xg7+ Kh?xg7
4. Pd6xe8+ Kg7-f8
5. Pe8-f6+ Kf8-g7
Op 5 .-?? Ke7 geeft niet alleen
6-TeS, maar oolj Ó.PgS.mat.
6. ;Tc8-g8/mat.\?En/'deAnpraal van.
de t geschiedenis: Afttek/chaken zijn
een uitvinding des duivels.
Het tweede diagram laat een stelling
zien uit een simultaanseance, die
onlangs door den jongen Franschen
meester Leplay gegeven^ werd.
1 .; Zwaft: tepW
: B b' cd el a
a bede ffl h
Wit: N.
Stelling 'na den zestienden zet van
wit; De vraag is, of Zwaj/t zijn tegen
partij kan vasthouden, voor Wit (bij
voorbeeld door Dd2-c3 in verbinding
met Lci-e3) zijn stelling kan
consolideeren. Er volgde:
16. -. Pe7-g6!
Een waarlijk artistieke Conceptie.
2Ïwart heeft de bedo'elirtg zijn Dame
te offeren, om zich daardoor toegang
tot de vijandelijke koningsveste te ver
schaffen.
17. Pas-có.
Wit wil zich het geval laten bewijzen.
Op. i7-Lg2 wint 17.... Tei+,
iSDxei, Pxei 19. Kxei, Dd4-2O.
Pc6, Te8x. 21. Les, Dxb2. 22. Tdi,
Lg4 enz.
Op. 17.114 zou 17.... Tel-f. 18.
Kg2, Txhi. i9Kxhi, Txby. 20.
P x b7, Da8 met vervolgens D x b; enz.
voldoende zijn voor winst voor Zwart.
17. .... Tb8xb7ll
18. PcóxdS Lfs-hs-f
19. Kfi-gi Pgó-es
Hiermee wordt het mat op onbarm
hartige wijze afgedwongen.
20. DdZxd3
In het vertwijfelde bewustzijn, dat
de witte koning hermetisch afgesloten
is, want ook op 20.f4 volgt 20.... Pf3
mat.
20. .... PeS-f3 +
21. Dd3Xf3 Te8-ei mat
En de moraal van de geschiedenis:
De pionnenmuur f2,g3,h2 zonder dat
de looper opga voorhanden is, lijkt op
een doorgeregende paraplu.
'h
?i ?