Historisch Archief 1877-1940
geen
Ihemische strijdrr
> eventueele vtjaj
oderne. wapene
lomp bijten op
Idspraak van
l Wij helpen h
[rust zijn wij er
;ndaagsche
schrijver
iftet Alg. Ha
iheid van de
stelijke dern
ken
[.onmaj
M". E
Jr
hel fodh
ar,
ie likt W
[voi|e>,
l weten da
irde h
leen chim
ontwikk
het bf
It
erw
Iverheve
gel
tó
eiTM
Ide wooi
ing'tot
eld slet
NOGMAALS: HET NIEUWE RAADHUIS
/N de vorige architectuur-rubriek
van De Groene, (i Febr. j.l.)
schreven we, dat de onduidelijke
berichten over de procedure te volgen bij
het verkrijgen van een project voor het
nieuwe raadhuis van Amsterdam geen
aanleiding mogen zijn om hieruit voor
barige conclusies te trekken.
Einde Februari zijn er nog geen
positieve mededeelingen waaruit men
op kan maken, welken weg men denkt
in te slaan, door bevoegde autoriteiten
gepubliceerd.
Met eenige woorden maakten we in
het vorige artikel reeds melding van het
feit, dat bij de architecteno"ganisaties
in deze geen verschil van inzicht bestaat;
praktisch alle architectenvereenigingen
hebben zich voor een openbare prijsvraag
uitgesproken.
Het Bouwkundig Weekblad Architec
tura wijdde zelfs een geheel nummer aan
deze kwestie, waaruit bleek dat zoowel
de B.N. A. als A. et A. vóór een open
bare prijsvraag zijn, terwijl in dat
nummer terecht vermeld wordt dat de
vereeniging architectengroep de 8",
zich reeds eerder in gelijken zin heeft
uitgesproken.
Wij meenden dan ook tegenover
verwarde persberichten over de houding
der gemeente, of het gemeentebestuur,
een duidelijke uitspraak van de zijde
der architecten te moeten publiceeren.
Wij hebben ons gewend tot verschillen
de architecten, van wie mag worden aan
genomen dat hun uitspraak typeerend
is voor de meening welke onder de
architecten van verschillende richting
leeft.
Aan deze architecten hebben wij de
volgende vier vragen voorgelegd:
i. Acht U het mogelijk, dat onder
de huidige architecten-generatie een
bouwmeester wordt gevonden, die
in staat is een ontwerp voor een cul
tureel zoo belangrijk bouwwerk als
een raadhuis voor de hoofdstad des
lands te concipieeren?
2. Indien U de eerste vraag beves
tigend beantwoordt, welke methode
acht U dan het verkieslijkst om
bedoelden architect aan te wijzen
(b. v. enkelvoudige prijsvraag;
ideeënprijsvraag, gevolgd door een
besloten prijsvraag naar aanlei
ding van de resultaten van de
ideeën-prijsvraag; een enkelvou
dige besloten prijsvraag; een meer
voudige opdracht; een enkelvoudige
opdracht, enz.)
3. Acht U wellicht onder de huidige
architecten-generatie een figuur
aanwezig, die onbetwist de aange
wezen man zou zijn om voor deze
opdracht in aanmerking te komen ?
4. Indien U bij de beantwoording van
de 2e vraag de oplossing
suggereert in de richting van een
prijsvraag, acht U het dan mogelijk,
dat er een Jury samengesteld wordt,
die tot een vruchtbare en karakter
volte uitspraak in staat is P
De beantwoording, voor zoover deze
bij het ter perse gaan van dit nummer in
ons bezit is, drukken we hieronder af.
Deze beantwoording laat aan duide
lijkheid niets te wenschen, zoodot wij er
niets aan toe behoeven te voegen.
Het is te wenschen dat wij binnenkort
van een even duidelijke uitspraak, hoe
die op zich zelf ook zijn moge, van de
zijde van het gemeentebestuur kunnen
melding maken, want daar heeft ieder
Nederlander recht op l
B. MERKELBACH, architect
Openbare prijsvraag
ER is m.i. geen architect aan te
wijzen, die onbetwistbaar primus
inter pares is, en wien de opdracht tot
het ontwerpen van het nieuwe raad
huis voetstoots gegeven zou kunnen
worden.
Een besloten prijsvraag of een op
dracht aan eenige gerenommeerde ar
chitecten heeft soms zin, maar zou
in dit geval niet juist zijn. Men zou
kiezen onder de vooraanstaanden en
zoo'n keuze houdt een zekere wille
keur in. Vrijwel gelijkwaardigen worden
uitgesloten en wat belangrijker is
anderen wordt verhinderd naar voren te
treden.
Er worde geen beroep gedaan op
enkelen, maar op allen.
Een nationale, openbare prijsvraag
biedt de grootste kans op het vinden
van den architect, in staat Amsterdam
een nieuw raadhuis te bouwen.
Het lijkt mij lang niet onwaar
schijnlijk, dat hij er is, en dat een open
kamp om deze inspireerende, hooge
opgave dit zal doen blijken. Men mag zijn
verwachtingen op groote kunst in dezen
tijd niet hoog spannen Amsterdam
en ons land waren in de 176 eeuw een
krachtiger voedingsbodem dan nu !
maar er is bekwaamheid en idealisme,
en dat kan groote dingen doen.
De 8", de B. N. A. (Bond van Nederl.
architecten), Architectura et Amicitia"
en het Bouwk. Weekblad Architectura
hebben zich eensgezind uitgesproken
voor een openbare prijsvraag. Hun
motiveering verschilt, maar tusschen
de regels leest mee hetzelfde: Wij
haken ernaar aan dit gegeven onze
krachten te beproeven en te meten:
onthoudt ons deze kans niet!"
Waar zoo'n geestdrift blijkt, mag men
verwachtingen koesteren en dus dient
men m.i. een openbare prijsvraag uit
te schrijven. Om geen kans te missen.
WIEGER BRUIN
Besloten prijsvraag
TER voldoening aan uw verzoek
wil ik, als voorzitter van het
Nederlandsch Instituut van Architecten
gaarne de door U gestelde vragen be
antwoorden.
i. Hoewel in de huidige tijdsperiode
van economische depressie slechts en
kele architecten in de gelegenheid zijn
van hun kundigheden blijk te geven,
zijn er daarnaast nog ettelijken, die
zeker in staat zijn een uitstekend ont
werp voor een raadhuis te Amsterdam
te maken.
2. Een ideeën-prijsvraag, gevolgd
door een besloten prijsvraag lijkt mij
de eenige en juiste oplossing, ten einde
de bekwaamsten onder de
Nederlandsche architecten een eerlijke kans te
geven om aangezocht te kunnen worden
dit bij uitstek representatief bouwwerk
van nationale beteekenis te ontwerpen.
3. Neen.
4. Alleen een jury, bestaande uit
personen wier onbevooroordeeldheid
buiten eenigen twijfel staat, zal tot een
bevredigende uitspraak kunnen komen.
Het wil mij voorkomen, dat daarbij
behalve de burgemeester van Am
sterdam de jury uitsluitend moet
bestaan uit architecten, die niet aan
de samenstelling van het prijsvraag
programma hebben medegewerkt.
Prof. Ir. R. L. A. SCHOENMAKER
Gén ideeën-prijsvraag
In antwoord op de vier vragen het
volgende:
DIE mogelijkheid bestaat, zooals al
tijd, ofschoon de kans niet groot is,
omdat wij na Cuypers in een periode van
architectonisch verval zijn geraakt,
waarbij primaire eischen voor een cultu
reel zoo belangrijk bouwwerk, n.l. het
beschikken over capaciteiten voor
stedebouwkundige plastiek en tot het geven
van een grootsche, beschaafde, doel
matige en tot de volksverbeelding breed
sprekende ruimteplastiek
verdWenen zijn.
2. Een open prijsvraag met een zeer
uitvoerig en zeer reëel programma van
eischen. Vooral geen ideeënprijsvraag.
De goedkoopte" der ideeën, en dus
hun gevaar, blijkt het best wanneer
men hen dwingt zich concreet en uit
voerig uit te spreken in reëele
programma-eischen. Lidmaatschap van
jury's heeft mij getoond, dat in open
prijsvragen onbekenden naar voren
treden.
3. Zie antwoord op vraag I.
4. Ja. Het jurylidmaatschap werkt
stimuleerend voor het beschikken over
een breed en onpartijdig oordeel. Men
Aanschouwelijke
les in de gevol
gen van
f/ntbebouwing. Links
een stukje
Amsteloever op
Amstcrdamsch
grondgebied
(strenge voor
schriften/J ;
rechts de
ongeregfementeerc'e
bebouwing in ;
Amstelveen,
even buiten net
gebied
der hoofdstad.
zij echter zeer behoedzaam i^
der samenstelling en vet
partijgangers, die nimmer l
van inzicht in het streven
dan hun eigen richting. M
bij de samenstelling, dat de jmJ
scheppend werk verricht,
uder juryleden blijve gering,^
Men consqlideere de
raad van overleg m aes
de uitwerking en de \ ...^
bouwplannen en vuile haaT
periode aan met de betrokken)
autoriteiten, die in aesthcticis(
gevende stem verkrijgen.
Ir. S. VAN
Meervoudige o)
MIJN antwoord op vraag i
een langer artikel nat
duidelijker voor iedereen
maar ik neem aan dat ook ia
bestek mijn bedoeling begrijp,
i. Ja. Maar zij zijn niet tij
waar de groote men" hen; _
kunst is gemeenschapskunst i
draagt het niet, privé-inting
uitzonderlijken geest te zijn.
een breeder grondslag dan
persoonlijke opvatting.
In onzen tijd liggen het
de hand architectonische
gebaseerd op verwezenlijking]
hoeften, hetzij door vormhe
binnen de grens der besiaa
ambachten, hetzij door vo
aan nieuwe materialen en
Het een sluit het ander trou
uit.
Desniettemin werkt, te t. on
zeer als in het buitenland, en J
evenzeer als in de ipe e-mw, |
soonlijke-stijlen-cultuur lusty]
Een opdracht aan een of sneer i
hangers hiervan waarborgt
evenzeer een uit den tijd
bouwstijl, als alle i?e eeuv/scüt]
pe" bouwmeesters, prijswin
architectuurstamboeknummen l
hebben nagelaten. In fünf-ig Jj]
alles vorbei.
2. Een meervoudige opdra
ervaren architecten. Een gro
huisbouw is geen taak, die
kan volbrengen, wanneer
veel ander werk als zelfsiandijj
tect heeft uitgevoerd.
3. Onbetwist zeker niet. bij i
digen chaos van meeningen,
alleen zij den boventoon kunnen^
die over den grootsten org
aanhang kunnen beschikken.
4. Hierin schuilt misschien dtj
ste moeilijkheid. Die alleen te l
komen is, wanneer het vast
de inzenders zich tegenover hal
tueel ten laste gelegd wordenèf
onjuistheden genoegzaam kun
dedigen. Men leze hierover het j
van C. Veth in het Haag>chel
blad van i Februari.
A. J.
OUWINGSPROBLEMEN
«Of ?$
PAO."!
j jaar en dag wordt er een
?oeden strijd gevochten om
planmatige bebouwing in
enten en voor het behoud
hoonheid van ons land.
[M eeuw is er ontzettend veel
(gegaan van wat ons land aan
[bezat. Onze steden, die tot
intact waren gebleven,
[onherstelbaar verminkt en
wcrd leeggeplunderd door
[,dsche kunstverzamelaars.
eeuw echter beter dan die
j I Men is niet alleen
door: het op groote schaal ver
ban de steden, maar men heeft
ap onherstelbaar verwoest
nbesch.'ving en de bandeloos
te zoste eeuw culmineeren
[{bebouwing. De
popularisee] de fie-s en de sterke
uitbreimotorverkeer heeft de
«ng mogelijk gemaakt.
Eigegronden langs bestaande
t.n plotseling kans, hun
voorekkelijk waardeloozen
culom te zetten in kostbare
einen.
en kn gen sliertvormige
aandorpen die vroeger uren
elkander waren gelegen,
or de afzichtelijkste
huizenlaan elkaar geregen. De
voor| liggen voor het grijpen. Ik
i weg van Haarlem naar den
bij een dorp als ? Alphen aan
is dn Rijksstraatweg langs
i over een afstand van 7 K.M.
Enzovoort.
de lintbebouwing niet
ai t, zal Nederland binnen
en Jij'-i n streekdorp
wormeuwe auto-snelwegen,
enen kosten, zullen dan Weer
zijn. Over twintig jaar
> daar weer overal bordjes zien
^bouwo"kom,snelheid3oK.M."
raag? tuk van de lintbebou
ng wordt gekenmerkt door
Ijdigheki van belangen.
! eene iijde staan de belangen
isch.ip, aan de andere de
toevallige belangen van de
naren. Deze loopen zoo scherp
men het voor heeft laten
at di' een questie was van
gen het particuliere eigendom.
is de zaak vertroebeld.
ucht dat het vraagstuk zoo
inis! Wanneer men echter
ronduit erkende, dat niet
jid van nature bestemd is om
ein te worden, zou het
vraag;niet zoo ingewikkeld blijken.
Vast staat, dat de gemeenschap er
onherstelbare schade door lijdt en ook,
dat door strenge bebouwingsvoorschrif
ten eigenaren met goede trouw gedu
peerd zullen worden. Maar indien de
gemeenten bij de wet gedwongen
worden tot concentrischen uitleg, zul
len er ook eigenaren zijn die daarvan
op ongedachte wijze profiteeren. Wel
nu, laten zij die profiteeren
betterment-tax betalen voor de waardever
meerdering van hun grond en hiermee
de gedupeerden schadeloos stellen.
Mr. E. H. von Baumhauer stelde dit
voor op een
anti-lintbebouwingsvergadering en wees er daarbij op, dat in
Engeland dit systeem gevolgd wordt.
M. i. is er geen eenvoudiger oplossing
denkbaar l Wanneer hierbij dan tevens
over het geheele land streekplannen
worden vastgesteld, is alles slechts een
kwestie van een overgangsperiode.
Aan de streekplannen, daar hapert
het echter op 't oogenblik aan. Gemeen
ten boven de 10.000 inwoners en die,
welker bevolking in de laatste 5 jaar
met meer dan 20% vermeerderd is,
zijn bij de Woningwet gedwongen om
uitbreidingsplannen te maken. Voor
kleinere gemeenten bestaat die bepaling
dus niet. Dit is de kernfout van de wet.
Gedeputeerde Staten hebben weliswaar
bevoegdheid die gemeenten te verplich
ten eveneens uitbreidingsplannen vast
te stellen, doch zij maken er slechts een
zeer sporadisch gebruik van.
De wet is geheel onvoldoende, zij
bezit te veel leemten die de gemeen
schap afhankelijk maakt van het toe
vallige inzicht der autoriteiten. Zoo
moest Dudok bij het geschil om het
uitbreidingsplan van Hilversum
scherpe woorden zeggen. Over een
advies dat de Hoofdinspecteur van de
Volksgezondheid te dezer zake uit
bracht, zegt hij: dat deze adviseur
zich geheel stelt op het standpunt van
den grondeigenaar en den bouwspecu
lant en dat in zijn rapport niet tot
gelding komen algemeen aanvaarde
inzichten die op ordening en coördi
natie van belangen zijn gericht. Dit
verwerpelijk eenzijdig dienen van het
toevallige belang van enkele particu
lieren geeft stad en land aan vernieti
ging prijs."
Gelukkig heeft hier het zelfstandig
optreden, met terzijdelegging van de
adviezen van den Raad van State en
Gedeputeerde Staten, van den
toenmaligen Minister van Sociale Zaken,
Prof. Slotemaker de Bruine, d
gemeen' te Hilversum voor een ramp behoed.
Een geheel andere houding blijkt de
nieuwe Minister bij geschillen van stede
bouwkundigen aard te zullen aannemen.
Aan het uitbreidingsplan van de
Gemeente Heerlen is n.l. de koninklijke
goedkeuring geweigerd, met vernieti
ging van de besluiten van den Gemeen
teraad en Gedeputeerde Staten. Tegen
dit plan hadden enkele grondeigenaren,
wier gronden in dit plan tot cultuur
grond waren bestemd en die zich daar
door benadeeld achtten, bezwaar
gemaakt.De Minister achtte deze bezwa
ren gegrond, overwegende dat de
strekking der Woningwet zich niet
zou verdragen met de bestemming tot
cultuurgrond omdat in déwet hier
over met geen woord wordt gerept.
In het midden latende wie in dit
incidenteele geval gelijk heeft, de
Minister of de gemeente, is het toch
wel zeer bedenkelijk dat het mogelijk
is om een beroep op de considerans der
wet te doen tegen haar stelligen inhoud.
De wet dient zoo gewijzigd te worden,
dat niemand zich meer het hoofd hoeft
te breken over haar considerans.
Bij het beoordeelen van de aange
kondigde nieuwe wet op de lintbebou
wing zal men de gebreken der woning
wet ter dege voor oogen moeten hou
den I K. L. SIJMONS
WIST U
dat U elk begin van
brand met een
MINIMAXSNELBLUSSCHER
onmiddellijk kunt onder
drukken ?
dat daarom reeds 3
millioen
Minimax-apparaten in gebruik zijn?
dat Minimax 186
menschen het leven heeft
gered ?
Beschermt Uw leven, Uw huis,
Uw zaak met den
betrouwbaren en duurzamer»
Minimax-Snelblusscher.
Vraagt kosteloos Inlichtingen bij de
N.V. IFFA-MINIMAX
Amsterdam - Keizersgracht 179
DUIZEND GULDEN
BELOONING
wie net echtpaar helpt
aan vaste betrekkingals
CONCIËRGE OF I. D.
Contintt bitillng. Zttr gotdt git.
Br. onder No. 866 aan Boek h. fa.
Wed. O. Feenstra, te Franeker
PARKETVLOEREN
BETERE PARKETVLOEREN!
uitvoeringen:
EIKEN - JARMAH
TEAK MAHONIE
BMUINHART «nx.
WASSENAAR TEL. 717664 - 779597
f 10.000 PROVISIE
Promotor gezocht voor verkoop van
BOSCH COMPLEX (flOO.OOO)
Brieven No. 988 bureau van dit blad.
K.V.T
tapijten en loepen
voor ieder inkomen
l«mit« r d t m
? » ? R 11 r
««?r b«t r«lnlg«n van
all««n Inneve"
f
t
N.V. KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE
BETON- EN AANNEMING MAATSCHAPPIJ
5 VAN WANING & CE
ROTTERDAM
BETONBOUW - COMPLETE BOUWWERKEN
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
M AA KT W A T E R D l CHT
VERHARDT 10-VOUDIG
WERKT VERBLUFfE N D
uu Yl Uf t P IS P UU II Q' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK
N.V. U. WW C L U L fff IJ Q VAN M A R M E R W ER KEN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
TEQLIN EM TEOFLUX
WAGEMAKEPS BREDA