De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 13 maart pagina 6

13 maart 1936 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

v t» Boven: Henri Mat/sse, Citroenen Onder: Raoul Dufy, Atelier adopteren. De schilderijen in zijn kamer gaan leven en het zijn allemaal Shirley Temples l Denk u de mogelijk heid in: Shirley Temple als ridderknaap in fluweel in romantische omgeving, als vissertje in een boot (ook roman tisch) enz. enz. En al deze Shirley Temples glimlachen en wuiven de melancholieke jonge man toe. Het is een extra stukje romantiek voor wie de werkelijkheid" van dit millionnairsbestaan misschien nog te werkelijk zou zijn. De ponnie en de eend eindigen hun bestaan in deze film in een wit gelakte stal bij de millionnair. Zij waren blijkbaar toch een vergissing van de scenarioschrijver, waar hij geen weg mee wist. Het succes van deze films? Het leven is maar al te vaak hard en troosteloos en de mens heeft behoefchompoonc kruo crr\ ? ~7 dm f~~ ' --* LJAjnaesea Tloorr-vroainen te aan een beetje liefde en een beetje geluk. Dus vlucht hij een uurtje uit de werkelijkheid in de bioscoop om te dromen. En hij droomt zich het geluk anders dan hij het kent ? of niet kent. Voor velen is dan wat ongecom pliceerde Kitsch, die geen enkele inspanning vraagt, wat zoete rose suiker is voor de kinderen. En Shirley Temple is zo lief en haar jurkjes zijn zo lief en het zusje is zo lief en de million nair is zo lief en alles loopt zo heerlijk van een leien dakje. En men weet wel dat het leven niet zo is, maar het is zo prettig een uurtje in luilekkerland te zijn ook voor grote mensen. Maar het is wat dan ook de psy chologische oorzaak moge zijn toch wel triest, dat men zich zelfs voor zijn dromen met zoveel hartstocht op surrogaat werpt. Misschien hebben wij met deze laatste ver zuchting ongelijk om dat wij in de minderheid zijn. HEDENDAAGSCHE FRAffHE KUNST Tentoonstelling Haagsch Gemeentemm< utn| ALBERT PLASSCHAERT Deze Fransche tentoonstelling is de tweede tentoonstelling in het nieuwe Haagsche Museum, van de reeks der tentoonstellingen, die de directie er zich voorstelt te houden. De eerste was die der Marissen (wan neer zien we eens een volledige van Weissenbruch?) en was een natuurlijke plicht jegens de Hagenaars", de Haagsche schilders. De tweede is gansch anders van aard. Zij verzamelt beeld houw- en schilderwerk van de nog le vende, invloedrijke Franschen in een eenigszins willekeurige samenstelling; van enkele buitenlanders, die niet allen getuigen van een gelukkige keuze bij de twee organisatoren dezer verzame ling of van voldoende kritisch inzicht, terwijl er daarenboven nog Hollanders gevonden worden, die door diezelfde organisatoren wat te hoog geschat worden (zie b.v. de Kikkerts) ten op zichte van een aantal der gekozen Franschen. Dit alles te saam vormt dus een tentoonstelling, waartegen logi scher wijze bezwaren moeten rijzen, hoewel de pogingen te waardeeren zijn en een aantal der belangstellenden in de schilderkunst toch deze verzameling van buitenlanders niet zonder nut zullen bezoeken en er hun wat ge brekkige kennis kunnen vergrooten. Dit is ongetwijfeld een winst; maakt, dat de poging te loven is en verwekt, noodzakelijk gevolg, de verwachting, dat betere tentoonstellingen van andere samenstelling zullen volgen. Deze ten toonstelling maakt het nut van het museum als tentoonstellings-gebouw en als factor in onze aesthetische ont wikkeling duidelijk, zonder daarom echter geheel-en-al voldoende te zijn. Wanneer ik begin met de schilders te noemen, die op deze tentoonstelling van franschen afwezig gebleven konden zijn, dan noem ik de niet-franschen Detthow (Zweed), Goerg(te Sidney ge boren), Kikkert (Hagenaar) en Osterlind, wiens naam niet op zuiver-fransche afstamming wijst. Natuurlijk heb ben deze niet-franschen in Parijs ge wet kt en hebben zij naast het voordeel, dat Parijs hun bracht, toch een eigen aard daar niet verloren maar zij zijn geen schilders in wie ge de meest be korende fransche eigenschappen zult vinden. Zelfs is bij hen de vraag te stellen of zij, anderszins, de eigen schappen van den eigen landaard op die groote of doordringende of verteederende wijze bezitten, die hen ook daar tot belangrijke schilders, schilders van de eerste orde, zouden hebbe .11_ _, Voor mij is zeker, dat zij no h hete noch het andere voldoende ver dat zij dus hier te veel zijn Heti van Eric Detthow heeft, ze!< > Hollanders, een bepaalde ir, gerte kleurvolumina, die ons er uet . begeerig naar maakt no( i Goerg eigenschappen, die. ter eer duitsch aandoen, ons r « brand doen zijn ze op ee fra keuzetentoonstelling aan te Zelfs wanneer zij in bepaa Ie in Frankrijk, juist door dat..nde de aandacht mogen t rekke; dootl ethischen inhoud een be> mg wekken, is dat voor ons Hol: uidenl geen reden daaraan mee t» doeal Kikkert, de Hollander? Hij .salsj der in Holland door sommigen j vreugde geprezen. Niet te ontken dat hij een bepaalde macht vertoont, een onbevangenheid in] stoutmoedige, maar daartcgeno onmiddelijk te vragen of de-e uit< schijn van macht niet mee' op i paalde ruwheid berust va i ir meer op een zwaarte van zijn dan op een onweerstaanbr re, macht (er zijn in elk schil i -rij heden!) terwijl,eigenaardi; ! eenj derij als de Cap d'Ail" i ij aan] schilder herinnert (dien Kikkert! verachten zal) aan Calame, vienslj technische werk door een ege dige hervat zou zijn op brute i trantj En wat Osterlind aangaat, o., k dai ik wat de franschen zelfs bij alle i zelden missen, die eigenschap der j die niet bestaat zonder het gevoel] het spaarzame, voor het n aatho (het eenige schilderij van" dat iets trof is het stillev venster uit 1924 om de gr ij Zijn dit de niet-fransch tegenvallen, ook onder dt zelf vindt ge een aantal, di tegenwoordigheid de ten. >onsti niet versterken, ja, eerd> stellen naar wat wij in onz, ver ting toch van van hen ho' pten,| wachtten en herinnerden. Hiertoe behooren Yves Al: de Segonzac (niet goed ver; ger digd en onaangenaam van te uitgevloeide verf),Holy (niet bels genoeg), Lhóte (een talentvo een schrijver over kunst en x docent naar het schijnt en w.ens' anders dan het vroegere dikwijl niet-overtuigende decoratie\ of' doet zien), Lur$at (meer curi. us< iiiiiiiiiiimmiimiiinmii mum iiimiiiiimiiiiiin iiiiiimNiiiiiiHiiiiiiimiiiiHiniiimiiHiiiiiii '"' D. C. VAN DER POEL Dalend peil yvE Staatscommissie voor het exaJ J men voor toelating tot de univer siteit heeft haar verslag openbaar gemaakt, en wie het leest, krijgt wel aller eerst den indruk, dat de hoogeronderwij'sbegeerigen een examen volmaakt als een loterij beschouwen. Een echte loterij met veel nieten en weinig kansen. Het is altijd een bof , als je iets trekt, maar.... je kunt nooit weten. Zoo gaan zij op en doen examen. En de ernstige, degelijke examencommissie, welke deze visie op het geval in geenen deele wenscht te aanvaarden, schrijft dan verontwaardigd in haar verslag, bijv. van het examen in het Nederlandsen, dat zij een bedenkelijke daling" constateert. Zij vroeg zich af of de candidaat wet ooit getracht had eenige gedachten op schrift te stellen, en, buiten sportverslagen, ooit iets gelezen had". Met alseindconclusie: verarming v<<.i tefl groving van taalgevoel, gebrt wikkeling en hoogere geesteli stelling". Dat is dan wel erg, m< -r m eenigszins andere wijze do i missie waarschijnlijk metit. vraagd, zal zij zeggen, dat hi-r woordelijke lichtzinnigheid, '.uw verschilligheid, altemaal g* ^8 daling van het beschavingspt.'?.' pijnlijke naaktheid kwamet te Doch het is de vraag of utz66\ gezien is. Het staatsexamen n de poort naar de academie, en i.e de heden ten dage nog nm;u>«r«| naar een baantje in de maats- hap op dit baantje is het gansch. richt, en de rest, de geleerdig die jongens en meisjes ijsk niet luiheid en eigenlijk ooiheele onverschilligheid, w&nt j sport en luchtvaart zijn zij onverschillig. Maar het geld; PAG.'01 dan wezentlijk), Planson (wiens t oi ;etwijfeld door de organisa,fl Ov.????schat werd) enz. zr .en het dus bij de Franschen 'n, de we hier, ter verheldering, ? vinden en gedeeltelijk ook ,den. '*annard en Vuillard, hoewel ,e ? ? anschen, bespreken wij niet ?tails ij zijn te veel van een andere riode, i1 i dat wij hen zuiver hierin, |dit art -;el, zouden kunnen voegen. [j begit ien dan met Henri Matisse, er: der vele buitenlandsche! rsz nder wien wij bepaalde werkJar Sluyters niet wel zouden verno i bepaalde voorwerpen op Jderijev. van hem. Wat vinden wij in itisse, dtn Fauve ? Op deze tentoonjng is hij zeker een der aangeroloristen (zie Citroenen op schotel met de twee rooden en Buffet; groen, blauw en oranje) schilder met een welbehagen in de en ereenvoudigenden vorm en in die tleur toch een aantal lijnen, r zoo ge wilt, die den vorm u. E?n schilder met een breeden ruimte, maar met den franschen van toch soberheid in zekere de; een schilder goed te verstaan eenig villig begrip, voor den opmden Hollander. Voor dienzelfden der ? s Marquet ('75) zonder eenitwij; , een der genoegelijkste fclders er. Hij is dat vooral in de Bne sd- derijtjes (No. 73, 72, 70) wij .-eer bij vereenvoudigingen [detail ier en daar aantreffen, dat zijn .eestige kleur en plaatsing ; heele verkje verlevendigt, in zijn Ivoud ( is vertrouwd en natuurlijk. [groot' e schilderijen van den Pont : mis n deze bekoring; de brug bij nee 't in het eene schilderij een uiste -laats in de compositie in ligt te hoog in het schilderij) rijl r oh hier, noch in hetzelfde ven ,<j nacht wij de kleur vinden, l lucht'n aangeduid, toch Voldoende lom verwierf en van een onbetwist'rheid is. Ongeveer hierbij, Mati -e en Marquet kunnen wij Don >n noemen, om zijn ironisch f guren in landschappen. Wij n d n schilder hier niet op zijn , wel op zijn meest modieuze en m. nier. Van Dongen is voor in Holland te uitsluitend de ilder vin langbeenige, ranke vroudie uitmunten door een klein S' ilume; hij is echter ook de Ider r zoo hadden wij hier hem vi <den van franschen uit den iwoc-digen tijd, die een ruimte of plaat innemen in de wereld, geesen lichamelijke volume, terwijl schilderij als dat van Laffitte uit iterda.n (museum) zijn trefzekere itie tevens had kunnen bewijzen «umin... iiiiitiiiiiiniiiimiiMiHiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimi' ~ g estelijke belangstellingen jongeren niet meer begrijpen. [ooe/er uoor gemeenschapsdoelen in 'en d-snoods in politiek, mcar la mot" heef t voor hen geen zin. du jditon. lat zij maar zoo weinig mot" ',ten. e. kan men dat hun niet vert' hebben die examens nietgei <> waar zij door heen moeten *kun en leven. Zoo trachten zij met nir..am aan de eischen te voldoen 1 rni .imum zal voor die weinig behoofden nog meest een maxi, met pijnlijk zwoegen vern daarbij hoort dan de opvat|oon ,'tet examen als een verplichte PJ> Wiarin men wel eens verwonderspelen kan. En examen«ssiYs uit oudere generaties saamzullen nog jaren lang blijven oier maar steeds dalende pei F. C. Expositie der nieuwe modellen voor liet a.s. voorjaar- en zomeraeizoen krause en vogelzaii kalvergtraat 114 amsterdam N.V. DE HOLLANDSCHE VOORSCHOTBANK KRUISWEG 7O HAARLEM De Bank verstrekt voorschotten met een minimum van ? 1000.- op bil l ij keen wat de terugbetaling betreft gunstige voorwaarden, onder borgtocht of zake lijke zekerheid. Een prospectus wordt op aanvraag gaarne toegezonden. In 32 Landen van de wereld geniet Lakerol ver trouwen. 't Ii zoo vérfrisschend in den mond en 't beschermend laag)* dat zich vormt op de teere ademhcilingsorgcmen voorkomt kouvatten. U kunt gerust Laierol nemen, ook voor de kinderen. 't Helpt en .... T is zoo lekker friseh In den mond. E4KEROE *de Wereldberoemd* Pesft/e.* N.V. UURWERK, GOUD EN ZILVERHANDEL T/H GEBR. BREEN Nleuwendljk 17» HA*rlemmev«tr. 84 RITIBIB SOBTEERISO BIiBOTB. KLOKKEN ? Vert. ZentRa Horloges ?? - ? Beparatle Inrichting voor UVIIWBBKBN, GOUD BH E1JJT10B Bezoekt onze vernieuwde meubel-af de el i n g Een reeks van modelkamers toont U aan, hoe Uw woning gezellig en comfortabel. kan worden ingericht Onze prijzen zijn bovendien van dien aard, dat dit niet mét groote kosten behoeft gepaard te gaan. Hebt U plannen Uw woning in te richten of te vernieuwen ? Onze meubel- met aansluitende tapijtenen gordijnenafdeelingen geven U antwoord op de vele vragen, welke zich daarbij voordoen Mocht U geen gelegenheid hebben zelf een kijkje te gaan nemen, vraagt dan heden franee toezending, van onze fraai geïllustreerde CATALOGUS VOOR WONINGINRICHTING Bezichtigt op de meubelafdeeling onze modern Ingerichte keuken DE WONING-ETAGE IN de QSenkorT A _- M ^B^ _ _ * *m * A & A. ; ;.t r K

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl