Historisch Archief 1877-1940
1
Wij en de wetenschap
GEKLEURDE FILMS
AL WEER? vraagt een lezer
voor wie het spreekwoord ver
andering van lectuur doet lezen"
ingevoerd zou moeten worden. Daar
hebt u het drie weken geleden ook al
over gehad."
Maar hij heeft het mis. Toen ging
het over film in kleuren. Dit onderwerp
is zeer uitgebreid en het was niet mo
gelijk in n artikel alle systemen ook
maar te vermelden. Ik beperkte me
daarom tot de belangrijkste groep
(d.w.z. tot dusver de belangrijkste: het
is intussen helemaal niet onmogelijk
dat in de toekomst een heel ander sy
steem gaat overheersen!) en vertelde
iets van die systemen waarbij voor elke
kleur een afzonderlijke film wordt ge
bruikt. Deze films zelf zijn niet ge
kleurd. Eerst doordat de stralen die
van het projectie-apparaat komen een
gekleurd filter passeeren krijgt men
een gekleurd beeld dat wij vergele
ken hebben met een driekleurendruk
op het witte doek. Hoe het moge
lijk is dat met slechts drie kleuren het
gehele kleurengamma van de natuur
min of meer volledig wordt weer
gegeven laten we nu verder maar buiten
beschouwing.
Bij het maken van zo'n driekleuren
druk-film komen echter een paar
bizondere moeilijkheden kijken. De clich
maker maakt zijn drie opnamen na
elkaar met een camera die muurvast
staat; de kleurenf ilmer moet zijn drie
opnamen tegelijk en van hetzelfde
standpunt uit maken: een moeilijk te
verwezenlijken eis. Tijdens de pro
jectie treden nog al eens gekleurde
randen op, wat dus betekent dat de
beelden niet over elkaar vallen; dan
moet de operateur dit met de hand bij
stellen. Voor de projectie is dikwijls
een speciaal apparaat nodig; dit staat
bijv. de toepassing van het
Gaumontprocédésterk in de weg. Bij het sy
steem Audibert gebruikte men tot voor
kort abnormaal breede films. (Het
schijnt dat Audibert-films op het ogen
blik ook al op normale breedte worden
gemaakt; deze films zouden dan met
elk projectieapparaat, voorzien van een
speciaal stel lenzen, vertoond kunnen
worden.) Bij het zo interessante sy
steem Francita is het zuiver afstellen
der speciale objectieven zeer lastig.
De firma doet dit in een speciaal labo
ratorium; zij levert geen objectieven
maar verhuurt ze slechts, in verzegel
de toestand. Wie een film van haar
huurt krijgt er een afgesteld projectie
objectief bij in huur.
Er zijn ook systemen waarbij de
kleuren in de film zelf zitten; de kleu
renfilms voor amateurs worden b.v.
aldus gemaakt. Zo op het eerste ge
zicht zou men zeggen dat dit toch ook
veel logischer en meer voor de hand
liggend is: waarom zoekt men het dan
niet bij voorkeur in die richting?
HET gaat er vrijwel net zo mee als
met de kleurenfotografie. Kleuren
foto's maken is een klein kunstje, dat
alleen daarom zo weinig wordt toe
gepast omdat men geen gekleurde
afdrukken kan maken. Alleen maar
platen, die door een bizondere behande
ling worden omgekeerd" zodat het
negatieve beeld positief wordt. Men kan
die plaatjes dan tegen het licht be
kijken of op het doek projecteren.
Maar dat is toch eigenlijk niet je ware,
en voor de film heeft een dergelijk pro
cédéslechts geringe waarde. Alleen
BOOMEN
Dezen titel gaf Charles Roelof sz aan een nieuwe"'serie teekeningen die hij
voor De Groene maakte en waarvan wij hieronder de eerste reproduceeren
VYOEKERPLANT
een amateur kan zich de weelde ver
oorloven een film te draaien waarvan
hij geen afdrukken (copieën) kan ma
ken. Bovendien zit er aan het maken
van zo'n film nog wel iets meer vast
dan aan het maken van een foto op
een glazen plaat.
Het interessantste van deze syste
men, waarbij dus gekleurde films wor
den verkregen, is dat van Berthou.
Hierbij is in het objectief een filter ge
monteerd dat de drie kleuren boven
elkaar bevat. Denkt men zich nu een
microscopisch klein lensje vlak vóór
de gevoelige laag van de film, dan zal
men gemakkelijk inzien dat een licht
straal die door het objectief valt op de
gevoelige laag een lichtpuntje zal wer
pen, dat niets anders is dan een ver
kleinde afbeelding van het filter, dus
een vlak j e met de drie kleuren boven
elkaar. Zet men nu voor het hele
filmvlak een groot aantal van zulke lens j es
vlak tegen elkaar aan, een heel rooster
van lensjes, dan wordt het filmvlak
overdekt met beeldpuntjes, elk in drie
kleuren. Het beeld wordt hierbij a.h.w.
opgelost in puntjes, op dezelfde wijze
als dit ook gebeurt bij het maken van
clichés ter reproductie van fotogra
fieën (kijk maar eens naar de afbeel
dingen op de fotopagina van uw dag
blad. Alleen zijn de puntjes op de film
gekleurd.
Het lenzenrooster verkrijgt men nu
op heel vernuftige wijze: het wordt in
de achterkant van de film geperst, in
het celluloïde. Die achterkant is dus
hobbelig. Niet dat u daar veel van voelt
als er met uw vinger over strijkt,
want elk lensje" heeft een doorsnede
van minder dan 0.0025 mm- U be
grijpt dus wel dat het maken van zo'n
filmband een secuur werkje is en dat
Berthou-films niet goedkoop zijn. Er
is ook een vereenvoudigd systeem,
waarbij de lensjes" cylindrisch zijn;
de Kodacolor-films zijn volgens deze
werkwijze gemaakt.
Het nadeel bij Berthou en Kodacolor
is, zooals wij reeds opmerkten, dat men
van de films bezwaarlijk copieën kan
maken. Het schijnt vrij eenvoudig:
men drukt af op net zo'n soort positieve
film. Maar dan treedt daarbij een eigen
aardig effect op, dat de vakman ,,moiré'
noemt en dat u gemakkelijk kunt zien
als u door twee tegen elkaar aan ge
plaatste raamhorren kijkt. U ziet dan
onregelmatige lichtglanzen, die ver
schuiven als u even het hoofd beweegt.
Hetzelfde doet zich voor als een
clichémaker een afdruk van een
fotoclichénog eens gaat clicheren: ook
dan vallen er twee rasters (puntrasters)
over elkaar en het effect treedt op. De
clichémaker redt zich door het nieuwe
raster iets te draaien ten opzichte van
het oude, maar als we dit bij onze films
zouden doen, kwamen we van de regen
in de drup, want dan zouden de kleuren
dóór elkaar lopen. De duitse firma
Siemens schijnt een oplossing voor
deze moeilijkheid te hebben gevonden,
maar zij heeft die nog niet in exploita
tie gebracht.
Behalve Kodacolor-films maakt Ko
dak nog een andere soort kleurenfilms
onder de naam Kodachrome. Ook
hiervan kunnen geen afdrukken wor
den gemaakt. De filters zitten hierbij
in de film zelf; déze bestaat n.l. uit
drie gevoelige lagen, gescheiden door
gelatinelagen. De negatieve film wordt
omgekeerd" tot een positief. Deze
film is hierdoor alleen geschikt voor
amateurs; het ontwikkelen en omkeren
laat men aan de fabriek over.
Gekleurde films waarvan men wel
een onbeperkt aantal afdrukken kan
maken levert het Technicolor-procédé.
Hierbij worden weer drie afzonderlijke
negatieven gemaakt door drie verschil
lend gekleurde filters. Het resultaat is
dus drie beelden, in vorm gelijk maar
in tint verschillend, die elk n kleur
vertegenwoordigen. De rode" film
wordt nu zo behandeld dat de gevoelige
laag wordt weggewassen, behalve op dt
plaats waar het rode" beeld staat;
ORUPPEL OP
HET is niet mijn bedoeling
eens te vergasten op een n
van de vele practische en t
tische bezwaren tegen het on
reisbelasting, waarover den bel,
stellenden lezer in de dagbladpers
overvloedige voorlichting ten d'.-el
Als de teekenen niet bedriegen w
het budget van velen uwer en >jok
mijne dit jaar weer verzwaard met
bedrag van ? 20 tot ? 40 onvcorzi
uitgaven en nadat ik van dezen s<
bekomen ben wil ik trachten
jonge loot aan den fiscalen
objectief te naderen. We dienen
te onderscheiden de gedachte die
deze heffing ten grondslag ligt en
uitwerking daarvan. Want ai is
grondslag niet verwerpelijk, dan sli
dit nog niet uit, dat aan de wij ze
uitvoering bezwaren verbonden ku
zijn.
Grondslag
VERWACHT mag worden, dat
staat in tijden van nijpende
korten naar middelen zoekt om
blijvend deficit te keeren. Wnni
nu de directe belastingen sterk ziji
opgevoerd en verdere tariefsver h oogii
door verschillende oorzaken als te
nemende ontduiking en belasting vh
niet het beoogde effect zou sor eeren,)
is men aangewezen op een verrnogii
of uitbreiding van de indirecte bel
tingen. Van deze indirecte belas;»
ondervinden de heffingen die in
verkoopprijs van het belaste arti
zijn verdisconteerd den minsten wcer>|
stand. Wanneer men eenmaal
terrein van heffing van indirecte
lastingen wil uitbreiden, is he< juij
allereerst die verteringen te bei isttnj
die getuigen van een zekeren welstand)
En zoo is een buitenlandsche reis,
het ook in nog zoo bescheiden vornj
een extra vertering boven het hc
noodige. Maar nu is onloochenbaar,!
dat juist dat kleine deel van ons in-J
komen, dat wij besteden voor onal
vacantiegenoegens, onze ontspanning,)
die ons uitvoeren boven den dayelijl
schen sleur, ons meer persoonlijk
not en voldoening bezorgt. Juist daar-]
om ligt het in de reden, dat de htffji
die een cijns eischt van wat velen a]
het beste deel des levens beschoui
de weinige dagen in den vr"
doorgebracht, met meer dan nci
antipathie zal worden ontvangen.
al is dus de gedachtengang juist,
bij een uitbreiding van de incirec
belastingen allereerst het oog dient
worden geslagen op de verteringen,
niet bevrediging van nooddruft de
de genieting des levens beoogen rnw|
raakt juist hierdoor, in het b ij zone
bij de buitenlandsche reis, aan eö|
voor velen moeilijk te ontberen
noegen. Voorzoover een dergelijke bel
hetzelfde gebeurt met de gele" en
blauwe" film. (Feitelijk zouden
moeten zeggen: de film die het rode,
gele, blauwe beeld vertegenwocrdii
want het beeld op de film zelf is natuj]
lijk zwart-en-wit.) Het negatie/,
nu een zeker reliëf heeft gekregen,'
wordt vervolgens in een kleurstof gt;
drenkt en op een positieve film afge
drukt, zoals men een afdruk van een]
stempel maakt. De moeilijkheid &l
natuurlijk de drie kleuren zuiver over
elkaar heen te drukken: een ui'
Secuur werkje, dat men tegenwooi
door een machine laat verrichten.
Technicolor-film heeft het voor
dat zij op elk projectietoestel zo
meer kan worden afgedraaid, en
nadeel dat zij zeer duur is.
Welk systeem het op den duur
winnen ? Misschien een heel ander,
op 't ogenblik nog in de win
ligt! Dr. B. Hi
niet kan worden gemaskeerd,
is nu eenmaal bij een
reisting geen sprake, is psychologisch
dat de tegenzin zich bij
te ^roepen belanghebbenden op
?cuid- jke wijze demonstreert.
[pe verwachting, dat deze heffing een
kerende werking zal hebben op
noodlijdende hotelbedfijf, kan ten
ste ve n haar conto worden geboekt,
mag toch niet te
optimiswor len beoordeeld.
\ffijze on heffing
l U komt nog aan de orde, de wijze
^ op deze gedachte is
uitgerkt. Hierbij is ten eerste van belang
de heffing zal geschieden en ten
?de h--e groot de opbrengst zal zijn,
hiermede wordt beoogd.
|beze h' f f ing geschiedt hoofdzakelijk
3r midlel van het plakken van een
ital zegels in het paspoort en legt
reiztger de verplichting op het
ital reisdagen vooraf vast te stellen,
it het vereischte bedrag aan zegels
worden meegenomen. Bij tekort
zegels wordt het dubbele bedrag
de ontbrekende zegels geëischt.
>1 der controle is de D-trein, de
Iers bi staan uit paspoortcontroleurs
licht*! ijk door douanekoorts
aaneizierreizigers. Verder zorgen
regeling voor de grensbewoners en
billijkheidsclausule voor
vrijstelin >ijzondere gevallen voor de
lige cifferentatie. Ik heb mij
afgew aar om niet een proef wordt
icri niet een verhooging van het
>rh:egel met een vast bedrag.
?r, h ? t houdt geen rekening met
duur van het verblijf buitenslands,
wat grof in een tijd waarin men
voorliefde heeft voor subtiele
lingen, maar men zal ook nu wel
gevallen voorbrengen, waaruit
dal deze regeling niet genoeg in
lils afdaalt. En extra kosten van
(ing ui controle zouden hiermede
uitg schakeld.
lijft over de fiscale zijde van de
ting. Wanneer hiermede groote
hapsbelangen zijn gemoeid,
de b- zwaren van de getroffen en
'erende categorieën en
indiviveire overtreffen, zal het
ver;n v ui deze bezwaren van lagere
niet misplaatst zijn. De strijd
it echter niet een heffing die,
:r ingevoerd, tot opklaring van
idee!e aspecten kan leiden of
z,;>er aan de nooden der
schat; tegemoet komt, want de geraamde
[engst is twee millioen. Het spel
Itzich dus af rondom den druppel
in gloeienden steen.
'ij zij n nu eenmaal een
protesteevolk en wij mogen erkennen, dat
wanneer elke poging om tot
icieei evenwicht te geraken wordt
geprotesteerd of wordt vervormd
et n Aftreksel van wat het
oorontwerp beoogde, zacht
{«drukt, niet veel verder komen.
grancs maux, les grands remèdes.
wetgt hier het gewin wel op
zoo grooten tegenzin en zooveel
? W. H. MEIJBURG
WIJ ONTVINGEN
J«-tn Romein: Machten van
tijd. Overzicht van de
voorte problemen der hedendaagsche
ationale politiek, 1933?1935
ildbibliotheek, Amsterdam). Een
olg op het gelijknamige, hier reeds
b sproken werk dat van 1919
['933 loopt.
rThomas H. Holland: De minerale
(Van Loghum Slaterus,
Arn[)? Engeland en Amerika
beheer'samen driekwart van den wereld
aan mineralen zouden dus
kunnen uitoefenen op eiken
'oerenden staat.
Charivaria
Varend volk" luidt het op
schrift van een artikel ia het Hbl.,
waarin het, tot verbazing van wie
geen Duitsch kent, de Zigeuners
behandelt.
Tooneelspelers
..Pascal heeft op de rol van het
toeval en van de gewoonten gewezen."
(N. R. C.) ,.De aasetende dieren
kunnen een rol gaan spelen, die hun
onmisbaar maakt voor de menschen."
{G>.) De subsidie speelt geen rol
bij het al of niet opnemen." (Tel.)
Dientengevolge speelt art. 16 en
spelen de daarin voorkomende voor
schriften aangaande sancties in het
onderhavige geval geen rol." (Hbl.)
Der Geist der stets verneint
Mcchten de resultaten niet aan
de verwachtingen voldoen, dan is
het niet uitgesloten, dat het niet zal
worden voortgezet." (Hbl.) Het is
geen standaardwerk, doch niemand
zal het zonder profijt en zonder
spanning lezen." (N. K. C.) De
dingen waren erg veranderd in
Discovery, sinds Clancy er niet geweest
was." (Tel.) Geen jongen zal daar
niet door gegrepen worden." (H. D.)
,,Geen wonder dat met spanning
de dag werd tegemoet gezien. Even
min geen wonder dat de verwach
tingen werden teleurgesteld."
(Alg. Ind. Dbl.)
Correspondentie
K. *.f Z. Ik lees in de N. R. C.: Het
woord carnaval is naar alle waar
schijnlijkheid ontleend aan de
oudheidensche feestviering bij de opening
van de scheepvaart. Een schip werd
op een wagen voortgetrokken door
een burleske groep van verkleede
personen. Vandaar de naam Carrus
navalis, scheepswagen, welke woord
carnaval zou geworden zijn." Acht u
deze verklaring aannemelijk? Minder
ge/ocht lijkt mij rarnavale een groet
aan het v'ers-ch.
Antw. Ik ken nog een derde ver
klaring, de Italioansche: carnevale,
het verkorte carnelevale van carne
Ie vare, het verwy deren van het
vleesch. Uw verklaring ,,tot ziens
biefstukje!" is zeer populair, maar
te grappig om juist te zyn. De
Rotterdamsche is de schilder
achtigste.
is niet
volmaakt
zondetteon
vvaat blijven de voordeelen van een fijn pro
fiel, prachtig haar en mooie oogen... als
Uw tanden leelijk, onaantrekkelijk zijn ?Wilt
U dat Uw charme verdwijnt als U lacht?
Dat is ook niet noodig. U kunt de
hagelblanke, fraaie tanden hebben, die de natuur
U had toegedacht. U kunt een glimlach be
zitten die bewonderd wordt, die charmeert!
Maar tanden-frorsfe/en is daarvoor niet af
doende! Om ze grondig te reinigen, moet U
een speciale tandpasta met dubbele werking
gebruiken: Colgate, die door vele tandartsen
nadrukkelijk wordt aanbevolen. Eerstens
omdat haar aromatisch schuim doordringt
tot in de kleinste hoekjes tusschen de tanden,
waar gevaarlijke voedselresten achterblijven.
qtimtachi
Dit schuim beschermt Uw tanden, reinigt de
mond volkomen, en voorkomt slechte adem.
ten tweede omdat Colgate het
tandglazuur polijst, door een volstrekt onscha
delijk bestanddeel, waardoor Uw tanden
glanzen als parels. Draag zorg voor wat de
Natuur U gaf! Houd Uw tanden blank met
Colgate, en Uw lach zal ongedwongen,
Uw adem frisch en zuiver zijn;
VRAAG NAAR COLKEET" l
Tweemaal Uw geld terug!
Als U na het gebruik van n tube Colgate
niet volkomen tevreden bent o ver de resulta
ten, zend dan de leege tube aan COLGATE,
Amsterdam-C. Wij betalen U het dubbele
van de aankoopprijs terug.
IN TUBES
VAN 25,
,40,65,
>3&
s-fö^v
COLGATE VERFRISCHT UW MONDT
Voor kleine verwondingen: het ideale
!#
t '.
9-H
vanaf
Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten
t? >
PAG. N DE GROENE No.306