Historisch Archief 1877-1940
ttonele mens met zijn verlangen naar
een beetje geluk, die botst tegen de
harde werkelijkheid van een harde
wereld. De politie en de maatschappij
zijn nu eenmaal altijd tegen wie hon
ger heeft, zij houden geen rekening
met goede bedoelingen en hun slagen
raken vaak de verkeerde.
Charlie heeft zich in zijn films altijd
partij gesteld voor de zwakke, die de
slagen krijgt, en hij doet dit in deze
film wederom. Dat enkele uiterlijke
vormen zijn gewijzigd in deze Modern
Times" betekent nog geen principiële
wijziging in Chaplins verhouding tot
de maatschappij. De mens iets in
de mens kwam altijd in botsing met
de politie en de mens komt tussen de
raderen van Modern Times". Chaplin
spreekt niet aan vanuit een bepaalde
theorie. Hij spreekt aan, omdat hij zo
intens menselijk is en daarbij zo
eerlijk. Hij dagdroomt van een huisje,
waar de rijpe druiven langs het deur
kozijn hangen en waar de koe zich
vriendelijk komt laten melken, om deze
idylle meteen om te zetten in de wer
kelijkheid van het meest bouwvallige
hutje dat er bestaan kan. Maar ook in
dit bouwvallige hutje blijft de idylle
intact, omdat die in hem is.
Dit is de grote tegenstelling tussen
het werk van Chaplin en die andere,
valse, dromen van rijkdom en geluk,
die men ons op de film zo gaarne
voorzet. Het is de tegenstelling tussen
de fantasie die de waarheid ver
draagt en de leugen.
Een pricipiële verandering ten op
zichte van vroegere films van Chaplin
zouden wij hoogstens kunnen vinden
in het slot. Charlie gaat ditmaal niet
allén weg, maar met het vriendinnetje
dat hij als altijd in de ellende
vond. En n van de schaarse titels
van deze zwijgende film luidt: ons
zullen ze er niet onder krijgen."
Is dit de reden, waarom deze film in
Duitsland verboden is omdat de
mens dit zegt en zich daarmede tegen
de maatschappij keert?
Ook ditmaal bleef Chaplin trouw aan
de stomme" film. De eeiste maal dat
wij zijn stem horen is dit geen ver
rassing. Ook daar blijft de mimiek
hoofdzaak. De woorden zijn slechts
klanken ter begeleiding van deze
mimiek en zij kunnen dan ook zonder
betekenis zijn. Want Charlie kan een
liedje zingen zonder woorden, zoals
ook de Pilgrim zonder woorden preken
kon. Cmdat hij regelrecht spreekt tot
ons hart en daardoor ook door ieder
wordt verstaan. D. C. VAN OER POEL
NOMANDA eitjes
hebben een fijne
vulling van gemalen
noot en amandel.
Heden
kan ook bij U brand
uitbreken.
Koop daarom nog
een
Ml N l M A X-A PA R A AT
Hiermede wordt elk
begin van brand vlug
onderdrukt
N.V. IFFA-MINIMAX
Amsterdam - Keizersgracht 179
Losse nummers van De Groene: 20 et.
Ouder dan 3 maanden: 60 et. Toezending
uitsluitend na ontvangst van het bedrag.
De Koningin der Portables
! UITERST BILLIJKE PRIJS ;!
N V. M. LINOENBAUM & Co's SCHRIJFMACHINErlANDEL
Keizersgracht 239 - Amsterdam - Telefoon 30239
TEOLIN EM TEOFLUX VAN WAGEMAKEPS BPEDA
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
Het nieuwe fcLiiwe
Onze RaadhuisenJte
IN het nummer van ,,de Groene" van
7 Maart j.l. publiceerden wij de
eerste groep der antwoorden, binnen
gekomen op de door ons ingestelde
enquête over de procedure, te volgen
bij den bouw van het nieuwe raadhuis te
Amsterdam.
Hieronder drukken we de laatste
groep der ingekomen antwoorden af.
De heeren Hulshoff, GranpréMolière
en Dudok berichtten dat zij tot hun
spijt niet hun meening over deze
kwestie kunnen publiceeren, terwijl
de heer Dudok hieraan toevoegde ,,dat
een dergelijke behandeling de publieke
meening over deze architecturale kwes
tie niet verheldert." De heer Staal
antwoordde in het geheel niet.
In het Bouwkundig Weekblad
Architectura van 14 Maart j.l. schrijft
Ir. A. J. v. d. Steur naar aanleiding
van deze enquête o.m.:
De Groene Amsterdammer" heeft
nog iets anders gedaan, en het blad
verdient daarvoor onzen dank. Het
heeft, begrijpende hoezeer deze aange
legenheid tot het denkende deel van
de Amsterdamsche bevolking moet
spreken en hoe noodig het is, dat het
wordt voorgelicht, zich met een aantal
vragen gewend tot een aantal vooraan
staande architecten."
Hieruit moge blijken dat niet alle
architecten er over denken als de heer
Dudok.
Meent de heer Dudok misschien dat
stilzwijgen van de zijde van de be
voegde autoriteiten ten stadhuize ver
helderend werkt ? Laten B. en W. toch
eindelijk eens in klare taal mededeelen
hetgeen zij in dezen doen, gedaan heb
ben of denken te doen ! Dat zou veel
kunnen verhelderen.
B. MERKELBACH, architect
L
Geef onzen architecten
de gelegenheid
MET verklaarbare belangstelling
hebben alle architecten en alle
belangstellenden in de bouwkunst
in ons land de besprekingen ge
volgd die de stichting van een raad
huis voor Amsterdam betroffen. En
zeker niet minder zullen de Amster
dammers zelf zich interesseeren voor
de wijze waarop straks het Gemeente
bestuur zich voorstelt de groote taak
te verwezenlijken van den bouw van
een huis der Gemeente". De schrik
zal hun om het hart zijn geslagen toen
zij voor eenigen tijd een berichtje in de
couranten lazen, waaruit zou blijken
dat het Gemeentebestuur het voor
nemen had aan een commissie het
ontwerpen en de uitvoering van het
plan op te dragen. Dit is toch wel de
slechtste Vorm dien men zou kunnen
kiezen en blijkbaar een gevolg van het
feit dat men geen persoon kan aan
wijzen die onbetwist als de aangewezen
man kan worden beschouwd. Ik zou
dien persoon ook niet kunnen aan
geven. ?
Maar onder de oudere en jongere
architecten zijn er in ons land zeker
krachten te vinden die aesthetisch en
technisch bekwaam zijn zulk een op
dracht uit te voeren. Men geve hun de
gelegenheid te toonen welke denk
beelden in onze architectenwereld léven
door een ideeënprijsvraag uit te schrij
ven waarbij niet meer gevraagd wordt
dan het op duidelijke en eenvoudige
wijze formuleeren van een hoofdge
dachte en late deze prijsvraag volgen
door een tweede, tusschen eenigen van
de besten, gekozen uit de eerste
vraag. En er zijn zeker in ons
bekwame en onafhankelijke
meesters genoeg te vinden die m
zijn uit de vele te verwachten pi oj«
een goede keuze te doen.
J. A. G. VAN DEK Sr
Alleen door vergelijking
kan het beste ontwerp
worden gevonden
DE vraag of in deze fel
richtingloozen tijd een kunste
de bezieling krijgen kan, die voor
schepping van een waardig stadhuis?
de hoofdstad des lands vereischi wo
kan naar mijn meening slecht: pn
ondervindelijk beantwoord wort!TI.)
weten en begrijpen ook, dat in dezen t
de opgaven voor administrati. geb
wen, verenigingsgebouwen, sporo
bouwen, groote utiliteitswerke i e,"
tot belangrijke uitingen onzer hed
daagsche architectuur hebben geleid]
maar wij missen m. i. voldoen» e
wijzingen of n onzer bouwn
in staat zal zijn de beteeke: <s
Amsterdam in een gaven vorm iot ujt]
drukking te brengen. Voor deze opgi
van ongemeene beteekenis m iet
los van iedere andere overweg .ne
getracht worden naast het doeln atig
ook het schoonste ontwerp te
en dat kan alleen door vergeJjkin
De beste vorm is ongetwijidd
openbare ideeënprijsvraag, waai bij
gaat om den greep", ook uit sted
bouwkundig oogpunt, en waa -ia
beste 5 a 10 inzenders met verci ?r
gewerkte projecten om de ee ep
zullen moeten strijden.
Een jury is zoo men wil
noodzakelijk kwaad, maar in el! ge
noodzakelijk. Want deskundige oeoor]
deeling moet er zijn, ook bij een enk
voudige opdracht. Dat hebben vij
het Leidsche stadhuis in de eerst- rond
gezien, waar de publieke opinüzii
bij gebrek aan erkend bevoegde vocj
lichting, van het geval meester m.
Wanneer men bedenkt, dat de
juryleden volstrekt niet de groot
talenten onder de architecten behoev
te zijn, alsook, dat er onder onze irchi|
tecten verschillende zijn aan te v. ijz
die niet kunnen of zullen meedoen!
die het vertrouwen van de gro
meerderheid der collega's hebben,
kan de vorming van een jury niet i
een steekhoudend argument tegen
prijsvraag worden aangevoerd.
Of een jury tot vruchtbaren arb
en een karaktervolle uitspraak in sta
is, hangt m. i. in hoofdzaak af van J
kwaliteit van de inzendingen. Is er <
werkelijk superieur ontwerp en
alleen toch moeten wij hebben
dan worden deskundigen het we een
Al kan men, als bij ieder werk.
IR. J. DE BIE LEUVEUNG TJ
Zullen de beste krachten
wel aan een prijsvraag
deelnemen?
HET meeste voel ik voor een op dra
direct aan een bepaald are hiteet
Nu uit déberichten in de pers
gebleken is, dat daarover nVoeilijH
overeenstemming te verkrijgen zal zjjft|
lijkt mij de aangewezen weg
architecten opdracht te geven voor'
deeën-ontwerp. Op grond van
iesultaat daarvan kan dan opdracht[
PAG. 10 EN II
even worden tot het maken van een
nitief plan.
openbare prijsvraag zie ik
j voordeel, daar men geen zekerheid
t, dat de het eerst in aanmerking
de krachten ook deelnemen.
onbekende talenten daardoor
ltdekt" zouden worden, lijkt me
jfelachtig. Deze zijn gewoonlijk al
door kleiner werk.
Iglijnen en Duiker, genoemd als
rbeelden van zulke ontdekkingen,
en reeds bekend vóór de Acad
mieen plotseling opduikend, tot nu toe
end. talent zou de practische
ring missen, welke dwingend
verht is voor een zoo groot werk.
erinner ik me goed, dan had de
.opdracht aan Berlage ook
emd als voorbeeld voor de
wenilijkheid van een openbare
prijs; maar weinig te doen met zijn
lir-bekroning, die reeds van
[jaar eerder stamde.
_ OUD
i gensaal ontwerp kan
pr ee>! prijsvraag
ont|ct worden
het algemeen is de recht
streekse opdracht aan een
bebouwmeester de beste manier
tot p-'n goed gebouw te komen.
| vele vraagstukken die zich bij het
cipier a van een gebouw voordoen
|welke vaak slechts door een
comnis knnner. worden opgelost, eisen
durend contact met den
opdracht
ihet niet mogelijk voor een
bepaaliracht aanstonds de aangewezen
lee ter te vinden, of worden,
i dit i net het nieuwe raadhuis voor
erdam het geval is, hoge
archinisct e eisen gesteld, dan kan een
goede dienst bewijzen om
|ten a chitectenkeuze te komen.
r. -ker acht ik dat onder d
p*e ai :hitecten-generatie in
NederI/met zijn goede reputatie op
archiimrgelned, een bouwmeester te
in staat, een voor
Amsterwaardig raadhuis te ontwerpen.
et zou mij echter gemakkelijker
een tiental namen te noemen
architecten, wier kunnen boven
Igemic'delde uitsteekt, dan n die
pwist aangewezen zou zijn, voor
opdracht in aanmerking te
i.
«t is echter zeer goed mogelijk, dat
de meer bekende architecten in
[Und krachten aanwezig zijn, van
geniaal ontwerp voor een
huis d is Amsterdam dit behoeft te
hten j-j.
[itzou alleen bekend kunnen worden
'middel van een prijsvraag, en bij
eur aoor een samengestelde, n.l.
[openbare ideeënprijsvraag, gevolgd
hesloten eindwedstrijd.
?deigelijke prijsvraag zou door
'ergrote deel der Nederlandse
tótecteu dan ook zeer worden
toel'cht.
i jui y acht ik voor deze prijsvraag
' -e vinden, waarbij bedacht moet
dat er verschil is tussen be
ien en scheppende werkzaamheid.
[scheppend kunstenaar is dan ook
zeer ongeschikt jurylid. Verder
|trnog vele eerste klas deskundigen
or hun positie niet voor deelname
*n prijsvraag in aanmerking
HARDEVELD. Arch. B.N.A.
'No.3070
? ??"'^"'-?;^&;;.^^^
tjjfcl^il r .
>*
HERSTELDE...
EN TE HERSTELLEN FOUTEN
IN een blok woningen aan de
Amst«llaan te Amsterdam-Zuid zijn nieu
we ramen gezet. Een blok
middenstandswoningen, gebouwd door een
bouwondernemer, nu misschien vijf
tien jaar geleden, met voorgevels naar
ontwerp van wijlen architect M. de
Klerk, den grootmeester der Amster
damsche school, kreeg nieuwe ramen,
niet omdat de oude versleten of verrot
waren, maar omdat ze versleten van
afmeting zijn.
In dezen tijd, waarin het aanbod de
vraag overtreft, althans in de
middenstandswoningen, gaan de bewoners
hoogere eischen stellen, en namen zij
blijkbaar geen genoegen met de klein
ingedeelde ramen met een hooge borst
wering.
Men kan niet zeggen dat deze aan
passing op piëteitsvolle wijze is tot
stand gebracht, en men vraagt zich af
of er onder de collega's die eens deze
architectuur zoo hoog hebben geprezen
niemand te vinden is geweest die, zoo
noodig belangeloos, deze veranderingen
heeft willen ontwerpen op een wijze die
meer in den geest van den ongetwijfeld
fijngevoeligen de Klerk was.
Men acht het zelfs toelaatbaar de
verminking zoover door te voeren dat
de verandering in het eene huis wordt
aangebracht, terwijl in het aangren
zende huis (waarschijnlijk van een
anderen bouwondernemer) de toestand
ongewijzigd blijft.
De volgelingen van de Amsterdam
sche school, die vaak in hun arbeid
zoo sterk bevrucht zijn geweest door
De Klerk, hadden hier zeker een eere
schuld in télossen. Het heeft niet
mogen zijn, een van de meest typische
uitingen uit dien tijd is thans veranderd
op niet genoeg te laken wijze.
Het is natuurlijk volkomen logisch
dat de bouwondernemer deze wijzi
gingen liet aanbrengen, de meerdere
behoefte aan onbelemmerd uitzicht
en licht in de woning is een eisch van
dezen tijd, en als voorstander van het
Nieuwe Bouwen zal ik de eerste zijn
om dezen eisch als juist te erkennen.
Men had echter moeten toezien dat
deze wijzigingen werden aangebracht
op een wijze die in overeenstemming
was met de geestelijke standing van
het werk van de Klerk. Het is nooit
een schande om een fout te herstellen;
de wijze waarop men hét doet kan
echter wel schandalig zijn.
DE meerdere behoefte aan licht en
lucht wordt thans duidelijker on
derscheiden, en aan de systematische
bestudeering hiervan is het te danken
de het z.g. georiënteerd en open
bouwblok werd ontworpen. In afwij
king van het tot nog toe gebruikelijke
gesloten bouwblok, d.w.z. een aan vier
zijden ombouwd binnenterrein (met
dus de woningen zoowel op het Noor
den, Oosten, Zuiden als Westen)
propageeren de voorstanders van het
Nieuwe Bouwen een verkavelings
systeem waarbij de Noord- en Zuidzijde
van het terrein onbebouwd blijven en
de woningen dus alleen op het Westen
en Oosten georiënteerd worden, terwijl
men dan bij voorkeur de woonkamers
aan de Westzijde legt en de slaap
kamers op het Oosten.
De dienst van stadsontwikkeling van
Amsterdam, de juistheid van dit
systeem erkennende, ontwierp de nieu
we uitbreiding op Bosch en Lommer"
geheel volgens dit systeem, terwijl zij
reeds op enkele plaatsen, aansluitende
bij de bestaande bebouwing, deze ver
kavelingsmethode volgde.
.Zoo ook in Amsterdam Zuid: de
eerste blokken in open bebouwing zijn
zoo juist gereed gekomen. Stedebouw
kundig gezien is dit alleszins verheu
gend en in zekeren zin een triomf voor
de voorstanders van het Nieuwe
Bouwen.
De eischen, te stellen aan de archi
tecten die geroepen worden tot het
ontwerpen van woningen die volgens
deze methode van open verkaveling
gebouwd zullen worden, zijn hooger
dan men blijkbaar thans goed vindt.
Niet alleen aan de architecten dient
men hoogere eischen te stellen, ook en
in de eerste plaats aan de woningen
zelf. In het open bouwblok past alleen
een volledige woning. Het begrip
vooren achtergevel heeft afgedaan. Men
kan niet langer het waschgoed op wille
keurige plaatsen laten wapperen. Het
behoort tot de taak van den architect,
te voorzien in een mogelijkheid voor
het doen en het drogen van de wasch
op een wijze die gedoogt dat men het
niet van den publieken rijweg aan
schouwt.
De Amsterdamsche school heeft
misschien fouten begaan, de voor
standers van het Nieuwe Bouwen
hebben toe te zien, dat een ondoor
dacht doorvoeren van hun principes
niet tot grootere fouten leidt.
Ramen zijn per slot nog te veran
deren, nimmer zal men geheel nieuwe
achtergevels aanbrengen. En eigenlijk
zou dit bij dit blok, dat slechts enkele
maanden gereed is, al moeten ge
beuren ! B. MERKELBACH, architect
E «m
BIJ DE ILLUSTRATIES
Boven: Oe eerste open bouwblokken te
Amsterdam. Op de afbeelding heeft men
overz/cnt van het open blok. Eenerzijds
kan men hieraan de belangrijke
ruimtewerking constateeren, anderzijds ziet
men ook, dat er geen voor- en achter
geve/ meer mag bestaan : de tegenstelling
tusschen den, overigens ook
onbeduidenden, gevel aan de straat en den
gevel aan de tuinzijde is ontoelaatbaar.
Bij de beschouwing van de tuinzijde
van het open blok ziet men dat het
balcon het dichtst bij de straat nog
verzorgd is". De balcons verderop zijn de
onvervalscht Amsterdamsche veranda's".
Deze foto is op een Donderdag genomen.
Men kan zich voorstellen hoe het er
direct na den waschdag uit zat zien.
Men stelle in de toekomst hoogere
eischen.'-'-'
Onder: Nieuwe ramen in het blok
woningen van wijlen architect M. de
Klerk. Links ziet men de bestaande
ramen; rechts de aansluiting met de
nieuwe ramen.
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
M A A KT WATERDICHT
VERHARDT 10 ? V O U D l G
WERKT VERBLUFFEND
M V T) W F F ft F W II Q' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK
H.ff. U. fff C C U C W IJ O VAN MARMERWERKEN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
;;
W-:: 't
\ t
r