Historisch Archief 1877-1940
^^^^^^
Ij j
Tooneel
u
ii
?*vv
'
MEDE*. TREURSPEL m EURIPIDES
HET succes van Electra deed de
directie van het Amsterdamsch
Tooneel naar een dergelijk werk
uitzien. Zij vond Medea" van
Euripides, maar gaf dit zonder een
Boutens, Diepenbrock en het Concertge
bouw orkest. Medea is wellicht een
begrijpelijker vrouwenfiguur dan Elec
tra. In deze opvoering misten wij ech
ter alle muziek: geen orkest en geen
dramatisch gedicht. De omzetting is
zeer weinig dichterlijk, en beelden als
Blijft hij, als klimop aan een
loovertak, vastkleven aan een sluier", en
Ziet, hoe het oude vleesch hem van
de beenderen scheurt" zijn niet geluk
kig of schoon te noemen. Zoo blijft
alleen de handeling over.
De opvatting van Medea leek ons
geheel onaanvaardbaar. De rol werd
volkomen uiterlijk gespeeld, wat te
betreuren valt, omdat de zelfde actrice
deze figuur waarschijnlijk zeer goed
had kunnen uitbeelden. Zij beschikt
over de concentratie, de energie, de
felheid en de persoonlijkheid, die deze
rol behoeft en had plastisch (zonder
cothurnen) ook het naar liefde smach
tende lichaam kunnen weergeven.
Meer radeloosheid, verdriet, voorge
wende hoogmoed en minder
heerschzucht en berekening, had de rol doen
slagen.
Medea is een vrouw uit een
barbaarsch rijk; zij heeft hartstochtelijk
en primitief lief, en offert familie,
land, eer en geweten aan haar geliefde.
Deze man, Jason, verlaat haar voor
een prinses, en Medea, die alles gaf in
liefde, alles verkreeg in liefde, en nog
slechts n waardemeter in het leven
kent: liefde", begrijpt niets van
Jason's beweegredenen, en verliest door
zijn daad ieder houvast in het leven.
Deze ongeciviliseerde uitheemsche
vrouw heeft nooit eenig waarachtig
geestelijk contact met Jason gekend,
en als hij haar verstoot bindt zij, van
haar eenzaamheid uit, een wanhopigen
strijd aan tegen datgene, wat in het
beschaafde Korinthe in Jason's geest
gegroeid is, en dat hem van haar
scheidt. Zij vermoordt de prinses en den
vorst Creon, en voelt zich daarna ge
noodzaakt de beide kinderen van haar
en Jason te dooden; zij ontziet niemand
of niets behalve het lichaam van den
man, dien zij onder haar haat nog al
tijd lief heeft, met alle felheid van haar
barbaarschheid. Die ondergrond van
een dergelijke liefde geeft de figuur van
Medea haar reden van bestaan, geeft
het dramatisch gebeuren zijn licht en
donker in de gevoeldsschakeering, en
de kunstuiting haar waarde.
Het was alsof de regisseur de geheele
vertooning met een grijs licht besche
nen had, alles was ,,felle haat",
ner
Eduard Verkade
gens een gevoelstegenstelling, een
gevoelsondergrond. Dit maakte niet al
leen de voorstelling buitengemeen een
tonig, maar tevens de hoofdfiguur tot
een onbelangrijke, misdadige misge
boorte, in plaats van een door innerlijk
lijden verteerde halfgodin.
Deze Medea had nooit lief gehad.
Het decor mist grootheid, zuidelijke
atmosfeer en visie, en blijkt voor het
slagen van de opvoering een voort
durende belemmering, in plaats van
een hulpmiddel. Het speelvlak bestaat
uit een soort klein droog bassin, om
geven door cirkelvormige trappen,
waarop en waarlangs de meest onge
motiveerde klauterpartijen worden on
dernomen door spelers en koor. De
hoofdmidden-ingang is gedrukt door
een overbodige galerij, hinderlijk te
meer, daar het gezicht op de onderste
helft van deze poort voor het publiek
afgesneden is door den cirkel van tre
den. Het gevolg is, dat men van de
spelers (allen behalve Medea kwamen
door dezen ingang op) eerst uitsluitend
het bovenlijf ziet; acteurs klimmen
dan een achttal treden op en dan over
den afsluitdijk" evenveel treden om
laag, voor zij het eigenlijk speelvlak
bereiken. Dit bederft technisch ieder
entree, en dat, terwijl haast alle per
sonen in een heftige gemoedsgesteld
heid moeten opkomen. En dit enkel
terwille van een bedachten eenige ma
len herhaalden loop heen en weer van
Medea in het begin, en haar plaatsing
op het einde.
De regie bestaat uit kleine vondsten,
bedenksels, en een mise-en-scène met
vreemde achterommetjes, door niets
gemotiveerd. Het koor werkt onrustig,
grijpt bij de handeling in, ook als dit
niet bedoeld is. Niettemin, Willy Haak
en Nel Knoop zeiden krachtig en be
heerscht haar onschoonen tekst. Kreon
miste tengevolge van de mise-en-scène
waardigheid, werd zoo een booze buur
man in plaats van een machtig, mild
vorst, bezorgd om het geluk zijner doch
ter. Alting, als Aegius, werkte overtui
gend. De bode van van Dijk was krachtig
en technisch beheerscht; maar had hij
niet grooter effect nog bereikt door
meer ontzetting" over het door hem
aanschouwde, en wat minder ver
wijt" in toon en houding tegenover
Medea?
Jason werd meer aannemelijk ge
speeld in deze voorstelling dan Medea;
maar zooals van zelf spreekt was het
nog een te zware opgave voor Royaards.
Zijn slotscène mislukte, mede door de
fatale mise-en-scène. Waarom, als
Medea dan op een galerij moest staan,
Jason niet recht in de zaal laten tieren
en klagen en Medea van verre uit de
halfgoden-wereld, voor hem ongezien,
laten antwoorden? Nu bleek noch uit
haar plaatsing op de galerij, noch uit
haar spel haar half-godinnendom, en
vroeg men zich slechts af: waarom
gaat Jason niet achter deze Medea aan
ergens een trap op naar boven, of
zoekt hij een ladder?
De zware regieopgaaf bleek boven
de technische ervaring van Defresne te
gaan, en wanneer wij overwegen, dat
hij toch als regisseur dit alles zelf,
gedurende de instudeering had moeten
ontdekken, waarschijnlijk ook buiten
en boven zijn talent.
Elisabem - Else Al a u lis
ANDRÉJosset heeft een typisch
Fransche opvatting gemaakt
van het vraagstuk Koningin
Elisabeth". Het Engelsche
koninginneprobleem moet via Freud het Fransche
hart bereikt hebben, et voile. En waar
om zou deze opvatting niet even goed
kunnen gelden, als die volgens welke
Elisabeth een man geweest zou zijn?
Het Masker gaf een aantrekkelijk
spel, dat dank zij Else Mauhs een
evenement werd.
Prof. Rosse had voor een uitstekenden
achtergrond gezorgd, die het milieu
aanduidde, en die zich nergens op
drong, waar de spelers het dramatische
beeld voor zich vermochten op te
eischen. De spelers hadden vaak iets
sterker belicht kunnen zijn.
Onder Arnoldi's consciëntieuse lei
ding werd het een gave" opvoering.
Het spel der mannen willen wij niet
vergelijken met dat van Else Mauhs,
omdat zij, zonder eenige ongeoorloofde
ster-allure, volkomen domineerde. Wij
hadden gaarne Essex minder Fransch
in wijze van dictie gewenscht, al was
zijn spreken gebaseerd op eerlijk ge
voel, en gaf Gobau physiek Essex veel
allure en aplomb; niettemin was deze
rol, indien meer gespeeld als een vitaal
Engelschman", interessanter gewor
den. Cruys Voorberg speelde beschei
den, maar ietwat week", waardoor
het scherpe onoverwinlijke intellect
van dezen staatsman niet genoeg aan
nemelijk werd. Gimberg speelde zijn
niet groote rol goed afgestemd op de
overigen en werkte daardoor meer
overtuigend, dan wij hem sedert zijn
Ulrich Erende!", in Rosmersholm.
lang geleden zagen. Arnoldi had de
sterkste mannenrol, maakte deze waar,
behalve in de momenten waarin groo
ter geestelijke spankracht geëischt
wordt cm een ommekeer in het ge
moed van de vereenzaamde Elisabeth
verklaarbaar te maken, zooals b.v.
op
> ve
voor haar besluit" Essex
offeren.
Cecil is de aanbidder, die
physieke minderwaardigheid
Elisabeth kan naderen, als
aan een beminden man als E s, ex \
overgeven. Uit het samensi.el
duidelijker kunnen blijken, dat
steeds Cecil is, die het tijdstip a<.nto
waarop het voor Elisabeth nood
lijk wordt, zich van een
minnaar"ontdoen. Zóó immers gelukt :,et
zijn plaats naast haar te ha- dh
als minnend dienaar, iets waan n k
ander faalt. En Bacon kan ziji
alleen verkrijgen en innemen
hij de plaats van minnaar" r aast (
koningin niet begeert, wat VOM Eli$
beth even onduldbaar is, als te
begeerd te worden door de haar
gevende edelen.
Maar al deze factoren we; t
Mauhs te overbruggen door haai g
en grootsch-gespeelde scènes. Zi< be
de haar zware rol geheel bewust i n te
nisch beheerscht uit, terwijl
stembuiging door eerlijke en vcdie
innerlijkheid levend werd. Z:>
onze aandacht vrijwel aanhouc »nd i
spannen en vast te houden, en voo
haar groote scènes in het derde --. a yjj|
de bedrijf waren een triomph van wa
achtig tooneelspel. Dat zij er :n
eerste en tweede bedrijf niet steeds j
slaagde zóó te boeien, was groot' nde*
te wijten aan een niet altijd gel
mise-en-scène of liever onci'. rlin
plaatsing der spelers. Haar z chb
intonaties zijn alle verantwoord
moeten dan ook rechtstreeks <">?
kunnen bereiken. Ook in haf. r
spel is deze Elisabeth zóó z. er
dramatisch gebeuren, dat wij, v. at
de anderen spreken, naar haar wil]
blijven kijken en haar expressu ziq
Want Else Mauhs is de eenige, die i
romantischen stijl voor een dcrgelj
stuk volkomen beheerscht.
heerscht de beste oud- Rottere^ :r
school van Le Gras en Haspels,
goede invloeden van de daarco vol
gende poques heeft ze ondergaa-i en j
kenmerken er van zich eigen ge
Zij is een zelfstandige, verfijnde pcrso
lijkheid, die logisch een rol, d.-.
past van het begin tot het einde, i
bouwt en, spelend, steeds o/mie
doorleeft.
Het was een vreugde onde: de
omstandigheden, op een Zaterd g
zóó vollen schouwburg aan te -reffc
en opnieuw bewezen te zien, cat
publiek intuïtief zér goed wc- 1
het verlangt of niet verlangt, wat
dankbaar aanvaardt, en wat h> t ziij
eenvoudig niet laat opdringen ond
welke leuze dan ook. E.. l
van het geheele stuk.
Film
De grote tweeslnj(
Litvak: ]
(Albambra, Amst- <?'
T 'EQUIPAGE naar ee.
j j. nario van Kessel, regio
Litvak is een oork ,sfU
Een beeld van het leven van de v liege
aan het franse front. Een beet d
heldenmoed en kameraadschap
laatste verstoord wordt door de
voor een vrouw.
Merkwaardig is hierbij de sp< ni
die niet slechts in de film maar
voor ons ontstaat. Is dit perse onlijl
conflict hoe brandend ook voor
betrokkenen nog wel be'anj
tegen de achtergrond van de were
oorlog? Of overheerst ten slotte
conflict in de wereldoorlog evenj
als overal elders ?
Wij zouden de film geslaagd kunr
aangedaan, en toen wij
bovenschrok ik. Ik had
rechtsomi'willen maken, maar zij hield mij
t. mijn mouw, en vroeg mij of
n aardig gebouw was? Het was
oig gebouw, met al die
bloeme|0p <le tafels, maar dat heb ik pas
.,raf gezien, toen Paulien al aan
[kijk "n was, want wat ik het rst
waren vrouwen, niets dan
vrou... of, eigenlijk, dames, met
vosen hoeden, en taschjes, en alles
floi; verder bij een echte dame
Eigenlijk leken zij allemaal op
jien die het wel goed bekeken
l me1 haar vos, maar zij vond dat
: niei., want zij vroeg mij tot drie
rtot', of ik niet vond dat Mevrouw
na u er alleraardigst uitzag in dat
jasje van geschoren bont? Ik
tf» /rouw Wijsman nog niet eens
n, maar zij had gén vos!
ai dat had ik eigenlijk niet willen
Ie:u Óók niet, dat ik de eenige
v, as temidden van een wolk
nj,d parfum, behalve dan de chef,
achterdochtig stond te kijken,
at madame naar mij toekwam, om
j beleefd maar dringend te vragen,
[zij 'nij niet eens had ontmoet bij
Adolphe in Brussel, en dat
het moest begrijpen, en haar de
gissmg maar niet kwalijk nemen,
,e kon niet voorzichtig genoeg
i tegenwoordig met al die afkijkers,
;waren immers allemaal origineele
ell n Dat alles in het Fransch,
l het >egin, en toen in gebroken
Holsch.... Paulien keek wat zuur,
v roeg mij om een sigaret, hoewel
j anders nooit rookt na de koffie, en
hte -?rg lief.... Mevrouw Wijsman
har r zuster keken ? ? ? ? en keken
weer weg, want een meisje aan
edeut riep Rivoli", en er kwam iets
nen in lichtblauwe wol. Iedereen
«k c ? naar, óók Paulien, maar toen
:* kreeg ik de schrik van mijn
en, want Rivoli was Suzy....
van verleden jaar in
Schevengen, ik zag het hél duidelijk. En
zag ik niet veel anders meer.
Paulien.. .. Paulien zag alleen
Uvoü". maar verbeeldje, dat zij Suzy
zien ? Het waren natuurlijk de
els geweest, met die warmte toen.
r. ooiets begrijpt Paulien nooit....
UZ 7 kwam nog vaak terug. Het
Ie k wel duizend keeren-.-- Zij
am als Pont des Soupirs" en als
oin' de Venise", als Royal Club"
ais Duchess of Kent", in het
, m het blauw, in het groen, in
wit, en in het weet ik wat nog
ieer.. .. zij zag er allerliefst uit, en
ulkn zag niets. Allén de
modelLn Hoe lijkt je dat voor mij,
'ritsje ?", en Wat denk je hiervan?",
Moet je daar zóó slank voor zijn?"
waren nog veel andere Suzy's.
r k zag alleen de chte. En tegen
kNZE medewerker Eduard V-T!
draagt Woensdag 15 April n
Stadsschouwburg een reeks aan
geschakelde fragmenten uit ,,Haml<
voor, die tezamen een overzicht ge«fcrer, toe~ ik het angstzweet afin
arelt;es op mijn voorhoofd voelde
ban. zag Paulien haar óók.... en zei
,Chér," ! Chéri", zei ze, rg lief,
dat niet dat kind van verleden
«ne; ? ? ?" En toen (Suzy was net als
.Frai: e fondue", met een bloote rug) :
; raise avondjapon.... nét wat
inds jaren heb gezocht! Nét iets
i:iij, hè, Chéri? Jij zit er óók al
r-aar te kijken !" .... Ik hing !
hi g voor een fraise avondjapon
>r h onderdvijfentwintig gulden, maar
v bleef erg lief: Zaken zijn
en zij weet, dat vóór wat wat
irt Madame kwam hem zélf aan
ta.eitje laten kijken, over haar arm,
^uzy hem uit had, en zei iets van
3 tegen de chef, wat* later
hon? jfentwintig bleek te beteekenen.
zijn toen al heel gauw
wegge, vóórdat de show heelemaal was
slcopen. Over Suzy werd niet meer
'roken. Paulien is per slot van
sning een lady.... Zij vindt hem
f'eeldje, en heelemaal niet duur.
Igende week wordt hij thuisbezorgd
met de rekening.. HUSBAND
Uit: L'équipagt
(Alhambra, Amsterdam)
13 DE GROENE No.3071
nationale
TAFELZIL
N BE
FA F. SINEMUS
20 Leldschestraat 22
AMSTERDAM C
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VANAF. .. . . v ,. Fl. 6.
PRIMA COUPE EN AFWERKING
BELANGRIJKE PRIJSVERLAGING
TERRY ZADELS
Teneinde te kunnen voldoen aan de grootere
vraag naar de or i gineele Terry Zadels
tegen een prijs die meer is aangepast aan
de tegenwoordige tijdsomstandigheden, heb
benwij bij grootere productie en meer
rationeele productie-methode den prijs aanzienlijk
kunnen verlagen.
Vanaf heden is de prijs teruggebracht tot
fl. 3.75
PER STUK
Dit geldt zoowel voor heeren- als dames
zadels tot een draagvermogen van 90 Kg.
HET EERSTE EN HET BESTE!
HERBERT TERRY & SONS LTD.
HOLLAND DEPARTMENT, DIR. A. BRONKHORST
478-480 LAAN VAN MEERDERVOORT, DEN HAAG
TELEFOON 3922121 . TEiEGRAM-ADRES: TERRY"
BOEKVERKOQPING TE s'-GRAVENHAGE
Door VAN STOCKUWS ANTIQUARIAAT (J. B. J. KERLING)
zal vah 18-^25 April een veiling van Boeken gehouden worden, waarbij
o.m. de Bibliotheken van wijlen de H.H. C. H. A. R. Schuurman, Gep.
Lt. Kol. d. Artillerie; Mr. Dr. A. Slotemaker, Aerdenhout; E. E. B.
Lacomblé, Leeraar in de Fransche taal te Arnhem, en het 2e ged. der
Bibliotheek van Dr. N. J. Beversen, Oud-Rector v. h. Gymnasium te Leiden.
Kijkdagen 15?17 April
De catalogus van ruim 2600 nos. is F 0.50 te bekomen. (Giro 5154)
UILKEMA
Grootste Horloge Mag.
Zwitsers anker werk
15 stenen
Chroom . . . f l 10.
Goud . . . . f l 22.
39 REGULIER5BREESTRAAT
JONGEMAN zoekt in de oude
stad, liefst aan een der grachten
WOONRUIMTE
met str. w., gebruik van bad
of douche. Opgave van bijzon
derheden en prijs met bediening
of voll. pension onder No. 1300,
Bur. De Groene.
E*-''