Historisch Archief 1877-1940
ALS ittliN VEKKE KBIKK
Het Heilige Land
Pro/. R. CAS1M1R
Boedopest met de E/isobet/jfaru; en de Kettingbrug
links van den Donau ligt Boedo, rechts Pest
IN Palestina ontmoeten de eeuwen
elkaar.
Het is het oude land, dat ons be
kend wordt uit en door de opgravingen,
die ons ook de samenhang getoond
hebben van Palestina's ontwikkeling
met die van de naburige landen. En
deze opgravingen hebben een nieuw
licht geworpen op de Bijbelse verhalen
want het allermeest blijft Palestina
toch.... het land van den Bijbel. Wie
erheen reist en wie dat Palestina wil
genieten, moet het zien met zijn her
innering aan toestanden, beelden en
gestalten uit den Bijbel. Ik zie geen
kans precies te ontleden, wat mij, zelfs
bij mijn tweede bezoek aan het Heilige
Land, zo aangreep. Ik had toch in
verschillende perioden van mijn leven,
reeds van mijn tiende jaar af, boeken
en reisverhalen over Palestina ge
lezen en de meeste dezer waren ge
deeltelijk commentaren op den Bijbel.
Pastor Schneller b.v. geeft uitdrukke
lijk in zijn boek Kennst Du das Land"
aan, dat het dient zur Erklarung der
HetJ.S. TeMviv van de Bernstem//jn Heilige" Schrift". Ook Fosdick in zijn
Pilgrimage to Palestine" zegt uit
drukkelijk: ,,Na jaren van Bijbelstudie
vond ik het Boek levend gemaakt en
verduidelijkt door het land te bestu
deren, waar het ontstond en waar de
schouwplaatsen waren van zijn voor
naamste voorvallen", en hij brengt
ons dus aan de hand der historie door
Palestina. Eveneens de Baedeker:
The New Guide to the Holy Land"
van Meistermann; hij brengt de be
schrijving in nauw verband met den
Bijbel.
Niet alleen echter door lectuur was
ik voorbereid, maar ook had de gelijk
heid, die Zuid-Afrika in sommige
opzichten met het Heilige Land ver
toond had, mij den Bijbel beter doen
verstaan.
En toch was het bezoek aan
Palestina voor mij een wonderlijke
verrassing. Niet in die zin, dat het
anders was, maar wel zo, dat men niet
dacht aan of over het Bijbelverhaal,
maar dat er uren waren, dat men den
Bijbel leefde. Zonder de Bijbelse her
inneringen wordt Palestina, wat het
op verscheidene plaatsen is: een land,
waar het leven schaars ontluikt en
zonder schoonheid bloeit.
MAAR Palestina is niet alleen het
land van het Oude, maar ook van
het Nieuwe Testament, niet alleen van
de Joodse, maar ook van de Christe
lijke overlevering. Het moet als zodanig
anders spreken tot den Katholiek, bij
veel schone overleveringen opgevoed
en van jongs vertrouwd met de beelden
?; ? -r - - , V-;£ r &
?f » ,
.* * ' *?
van de Lijdensgang, den tot den
Protestant. Maar beiden zullen de
Olijvcnhof met huivering betreden, de
omgeving van het meer van Tiberias
in hun verbeelding bevolken; en de
Jovdaan, die zij met Paulus over
schrijden op weg naar Damascus,
voert hen terug naar belangrijke mo
menten uit de wording van het Christen
dom. En het is niet alleen het begin
nende Christendom, dat tot ons spreekt;
de worsteling tegen de Mohamme
danen in de Middeleeuwen, en de ver
deeldheid der kerk zien wij hier, zowel
in het gedeelde bezit van sommige
heilige plaatsen als in de verschillende
geestelijken, die wij ontmoeten.
Inderdaad, de eeuwen ontmoeten
elkaar hier. Want van dezelfde Middel
eeuwen spreken ook de Mohamme
daanse overblijfselen. Zien wij in
Jeruzalem de Joden hun gebeden stor
ten aan de Klaagmuur, wij zien de
Mohammedanen opgaan naar de Mos
kee El Aksa.
Natuurlijk bestaan er spanningen,
maar toch leven de verschillende reli
gies hier naast elkaar voort.
Maar er is ook een nieuwe Palestina.
Het land, dat een nationaal tehuis voor
de Joden zal worden. Men ziet vrucht
bare landbouwkolonies, schone aan
plantingen, goede scholen. Het is een
eigenaardige gewaarwording, te bemer
ken dat in die scholen Vaderlandse en
Gewijde Geschiedenis samenvallen en
de kindertekeningen te zien, die dit
weergeven. Het meest verheugende is
intussen het type mensen, dat men
hier ontmoet. Struise jonge vrouwen,
stoere jonge kerels, wier houding en
ogen spreken van levenskracht en le
vensvreugde. In de arbeid op het land
is hun lichaam niet alleen gebruind
en gehard geworden, maar is ook
hun geest gestaald.
Na den wereldoorlog zijn grote kolo
nies erbij gekomen, is de organisatie
van het Joodse bedrijfsleven sterk ver
beterd, en het onderwijs georganiseerd.
Tal van belangwekkende vraagstuk
ken doen zich hier voor. Ze hangen
gedeeltelijk samen met de wereldpoli
tiek, voor een ander deel zijn het zuiver
economische vragen, weer andere zijn
problemen van godsdienst en cultuur.
Men kan bij een kort bezoek slechts
vaag vermoeden, hoe talrijk en hoe
groot deze vraagstukken zijn, maar zij
dringen zich aan den tourist toch op.
Men kan slechts hopen en vooral
in deze dagen hoopt men het dat
in de bloei der koloniën en in de rust
van het werkzame leven, in het even
wicht van de geest, die zichzelf her
vond in het land zijner Vaderen, iets
bewaarheid zal worden van de profetie,
die de Profeet uitsprak (Jesaia 49 en
60). Ook in die zin zullen de eeuwen,
die zich tot een ring sluiten, elkaar
ontmoeten. Palestina is verleden, heden
en toekomst, men moet het met zijn
ogen zien, maar beleven met zijn hart.
Wie geen verscheidenheid kan erken
nen, maar slechts dodende Uniformi
teit wil, moet er niet heengaan; hij zal
veel stof tot wrevel en ergernis, vinden.
Maar wie wil worden aangegrepen door
de rijkdom der geschiedenis en wie gaar
ne vertoeft, daar, waar het beginpunt
was van geweldige geestelijke bewegin
gen en waar de weerklank gehoord
wordt van andere, hem wordt een
bezoek aan Palestina een onvergelijke
lijke vreugde.
Voor mij is het herhaald bezoek aan
het Heilige Land vooral een bevesti
ging en verheldering geweest van het
onderwijs en de prediking, die ouderhuis,
school en kerk mij gegeven hebben.
Het Tempelplein in Jeruzalem, de Heilige
Stad voor drie religies, de stad van het
Oude en van het Nieuwe'Testament
rutr
;n
ens
't zon
Euro
ist
uct i
UStt]
ere
n i
>iee
Over zee
Ren voorjaargrel».
(E«ldlftc veroiitso h
LAAT ik beginnen me:
zwaren uit den weg t.
waarde lezer. Het zou<
tijden niet naar zijn" om aan
verre reizen te denken? U
heel tevreden zijn, als u er
week of drie, vier,
tusschenkunnep, gaan, maar het idee 01.
te verlaten, neen, dat is werk
bij u opgekomen?
Het kan zijn, maar ge ve
Noch aan tijd, noch aan geld
meer besteden, dan ge u voor;,
hadt. Daarenboven ge hc
kelijk een geldig excuus om uv. vac
tie iets te vervroegen) in kwa. >.ejt
uitzonderlijkheid te verbeteren,
indrukken op te doen en uit te
zooals nooit te voren. Daar is ai
de zeereis. Honderd kansen te;.
dat de zee donkerblauw is en
glad. En dat deRivierazonuaa; dek
heeft bruin gebrand, nog vörda' g
Adriatische Zee verlaten hebt .Vatj
er heerlijker dan een zeereis Ge
kranten en geen telefoon, geen visi
en geen post. En voor alles
,,zaken".
Maar ik dwaal af want ik \
U een geldig excuus, wanneer g»
de kleine luxe te buiten zoudt g;
reis naar Palestina te maken.
zóó voor déhand. De eenig<
waar geen crisis" heerscht, w
hoog-conjunctuur bloeit, die
lijks eenigen terugslag heeft
vonden van de politieke gebeurt
rondom de oude Wereldzee! /
heeft de opbouw van het Heilij:
door de Joodsche immigrat
polsslag van het economisch
versneld.
Onverschillig óf ge in kunst
stelt, of uw interesse u wete<
pelijke wegen doet volgen, of t
nijvere geroezemoes van het ber
aandacht vraagt wanneer p
begrip hebt voor de politieke pre
van den dag, wanneer ge eenif:
hebt voor den achtergrond vr.
cultuur, dan zal het blijken
niet enkel de verpoozing is, die g
maar ook de ervaring, die g
wordt, welke het zware doel z.
uw reis!
Meer dan ooit is het noc«
nieuwe ondervindingen op t*
En voor den koopman om
markten op te zoeken. De Ja
die te Tel-Aviv gehouden wo
Mei, zal daarvoor gelegenheid \
scheppen. Het Hollandsche inter.
zich door een flinke deelnan
jaar, aan de exposities.
De stad Tel-Aviv geeft w
duidelijkst het karakter van h
derne Palestina weer. Het is
kaansch. Jeruzalem daarentegen
heen goede trein- en busverbii, mge:
voeren, dwars door de sinaa
landerijen het hoog gelege
duizend jaar oude Jeruzalem ru
meer waarachtige en meer t<
neele grootheid. Orivergelijkelij
gjtzichten biedt deze stad. Va
Olijfberg, waar de universiteit t
is, ziet men rechts Témpelp!- a
Heilige Stad, zooals Bauer die et te
en links in de diepte, in tr< isc
luchttrillingen en steenige eenzaa
de Doode Zee.
In het vlakke land tusschen
zalem en dz tweeling-steden T.
en J af f a, de een zuiver Joods.
ander onvervalscht oud-Arabisch
sinaasappelenland, liggen inter*
landbouwdorpen. Grapefruits en
appelen worden daar verladen t
deeltelijk naar Jaffa, gedeeltelij)»
Haifa vervoerd om te wordei
lev«
'l ar
-xhap]
.!t
H
een
!em«
{ on
doen
beid
n h«
alM
H
na
PAG. 14 DE GROENE No 30711
«IET....
Palestina
Dit geschiedt, onder strenge
oorschriften, gecentraliseerd
atief. In groote
schud-machiden loopenden band, waarbij
-appelen telkens verschillend
o eningen passeeren, vallen de
?r naar grootte gesorteerd, in
< i kratten> Goederentreinen
lei; ar. Nauwelijks is, in de vroege
en, de veiling afgeloopen, of
n zijn al onderweg naar de
>Jaa
ljaffa ntbeert een beschutte haven.
;loss n en laden heeft plaats met
die van de kade, tusschen de
tn d .or, heen en weer varen naar
Op Je reede liggende schepen.
[yoor (ütscheping van passagiers ver
gt da i ook Haifa, van waaruit zoo
Oje p aatsen als het meer van
Tibej( en Akka, gemakkelijk te bereiken
de voorkeur. Deze groote
hanstad van het Noorden is beter
gei i. Een moderne en ruime
haiis <aar gebouwd, die bij zijn
vol?och nog rijkelijk klein bleek.
[Onze ijd is er al aan gewoon geraakt,
de Jood landbouwer en
ooftke is geworden. En met welk een
! Dat de Jood bezig is zeeman te
en dat het moderne Palestina
op t it is een groote rol te spelen
lhetw< reldverkeer, wat
in-sn-uitvoerirs'en havenbeweging betreft, dat is
sdat nog maar aan enkele ingewijden
nd s. Toch ligt het voor de hand.
lige js.ren geleden heeft de
rier I ernstein het initiatief genomen
sys ematisch jonge Joodsche
inloners fan Palestina voor de zeevaart
te inden. Waarom ook niet? In
Ier neuw land ziet men dat
menvergaan op nieuwe beroepen.
t de: o proefneming werd met succes
iroot d. Zoo is dan, ruim een jaar
kden de eerste scheepvaartlijn
onde vlag van Palestina geopend,
de Haifa als home-port".
|Het '.S. Tel Aviv was de eerste
nche mai'.-boot, die met het
itenl; nd wedijverde. Een modern
lip * an flink formaat. Honderden
(Jen < ie een nieuwe toekomst zochten
ziel in het opbloeiende Oosten kwa*
ve -tigen, heeft het reeds vervoerd.
ac- omodatie is goed voor iedere
r, daar dit schip het moderne
va i esn n-klasse boot
vertegenordi?t.
| h do meereis vanzelf al een attractie,
t ge t .vreemaal geniet, op de uitreis en
)de t .uisreis, het eigenlijk doel is en
fyft t ch de verkenningstocht in het
ve Oude Land. Een dag of tien is
noeg om het belangrijkste in
oogeniouv te nemen. Het voorjaar is
vo r de goede tijd, hoewel in den
ner de warmte er toch nauwelijks
i be waar vormt.
P .Imen wuiven. En als ge u haast,
en e kameelen nog minachtend op
(neer.ien; Ze minachten ons, omdat
twet< i dat met ons de auto's komen,
»de g >ede wegen, die langzaam maar
«rb ddelijk een einde zullen maken
n hu.i nuttigheid en dus aan hun
u. PEREGRIJN
lu ikale Kruistocht
Een geslaagd initiatief heeft de
Netv sche Vereeniging Concertg
-- rienden" genomen met haar
^schen Pinksterkruistocht naar
ndi tavië. Het Concertgebouworkest
f de eider Prof. Dr. Mengelberg met
rauziekvrienden zullen per s.s.
otte -dam" van de Holland-Amerika
een zeereis maken en op dezen
-t uilen concerten gegeven worden
[Kopenhagen en Stockholm, waar
angsten zijn georganiseerd.
-15 DE GROENE Ne. 3071
SEDERT de oorlog, de deflatie en
revoluties ? Weenen als hoofdstad .
van Centraal Europa hebben
onttroond, zijn er twee steden, die haar
t*ak hebben overgenomen: Praag,
maar vooral Boedapest. Boedapest, de
hoofdstad van Hongarije, tot den
vrede van Trianon ook geografisch het
hart van het toen drie maal grootere
land, ziet haar oorsprong in de eerste
eeuw voor Christus, toen Keltische land
verhuizers aan den machtigen Donau,
de langste rivier van Europa, een stad
stichtten, die reeds in den Romeinschen
tijd als Aquincum om haar baden be
roemd was. Na de onrustwekkende
tijden der volksverhuizing vestigden
zich daar omstreeks het jaar 1000 de
Hongaren, om niet meer te vertrekken.
Want allengs had zich op dit punt in
het groote Hongarenrijk handel en
nijverheid gecentraliseerd; hier was
de druk bezochte markt voor alle land
bouwproducten, het graan der onmete
lijke velden der Hongaarsche
laagvlakte, van het vee uit de poesta, van het
fruit en den Hongaarschen wijn, en
weer later kwamen er ook de industrie
producten ter markt.
Het resultaat van dezen ontwikke
lingsgang is een stad van z.ooo.ooo
inwoners, uniek gelegen aan twee
zijden van den Donau. En als men
's avonds in Pest aan den oever van
den Donau staat en kijkt naar Boeda,
dat aan den anderen kant van de rivier
tegen de heuvels ligt, kan men zich
vermeien in een prachtigen aanblik,
die welhaast onvergetelijk is. Op de
St. Gell'rtberg verheffen zich de ver
lichte citadel en de imponeerende bouw
werken van het Visschersbastion in de
avondlucht en op de heuvels van Boeda
schitteren duizenden lichten, die zich
weerspiegelen in de rivier. Op de
lommerrijke heuvels van Boeda,
uitloopers der Dolomieten, liggen de oud
ste gebouwen, de ministeries, de
patrictërswoningen en de Koningsburcht,
een gebouw in Hongaarschen ba^k.
Wat de stad echter haar karakter
verleent zijn de geneeskrachtige mine»
rale baden die door geheel Boedapest
te vinden zijn. Talrijke thermale bron
nen met temperaturen tot 740°C. (de
970 m. diepe bron in het Stadpark),
leveren mineraalwateren van velerlei
samenstelling, die voorgeschreven
worden in gevallen van
rheumatischeen gewrichtsaandoeningen,
stofwisselingszi»kten en in vele andere gevallen.
De badinrichtingen zijn reeds zeer oud:
het Keirerbad, dat door de Romeinen
gebruikt wsrd, en het Rudasbad, dat
uit den tijd van de Turksche
overheersching stamt zijn er voorbeelden van.
Aan hat muziekleven van Boedapest
zijn sinds Liszt namen van de aller
grootste beteekenis verbonden:
Dohnanyi als dirigent van de
Philharmonie, Bartok en Kodaly aan het Conser
vatorium. Schouwburren, opera en
musea, o.a. een zeer bekend landbouw
museum, dragen verder tot kunstgenot
en leering bij.
Het stadbeeld van Boedapest toont
een verrassende bontheid. Men ziet
vrouwen van een verbluffende légance
op de beroemde Hongaarsche schoen
tjes door de stfaten wandelen en tevens
prachtige boerentypes in, zelfs voor
Hollanders, fantastische costuums.
De sfeer van Boedapest heeft al iets
van de Oostersche onbezorgdheid. Het
nachtleven wordt er nog met
vooroorlogschen zwier bedreven. In ieder
caféop iederen hoek speelt juist de
allerberoemdste Zigeuner Primas!
Het caféleven vervult een groote
plaats; men bevolkt de cafe's dag en
nacht. Als een staaltje daarvan ver
telde mij een Ober van het caféNew
York, dat dit koffiehuis voor journa
listen en bohème in 42 jaar geen
oogenblik gesloten was geweest! Ge
lukkige stad! C. STERN
EEN IDEALE VACANTIE:
ZOMERZEEREIZEN
Per $.s. ROTTERDAM 30 MEI-8 JUNI
Reis met het volledige ConcertgebouvhOrkest onder per
soonlijke leiding van Prof. Dr. Willem Mengetberg naar
Kopenhagen en Stockholm. QC
Prijs varTaf Gld. V>
Per s.s. VOLENDAM 7-22 JULI
naar Lissabon, Marokko, de Canarische Eilanden,
Madeira, Torquay.
Prijs vanaf Gld.
Per s.s. VEENDAM 23-31 JULI
naar de Noorsche Fjorden. +Q f\f\
Prijs vanaf Gld. Oö.
Per $.$. VEENDAM 15-31 AUGUSTUS
naar La Coruha, Madeira, de Canarische Eilanden^
Marokko, Lissabon.
Prijs vanaf Gld.
Per s.s. VOLENDAM 25 JULI-18 AUGUSTUS
Gezehchapsreis naar Amerika.
Prijs, Incl. verblijf New-York
HOLLAND-AMERIKA LIJN
l ROTTERDAM AMSTERDAM l
l en alle Agentschappen en erkende Reisbureaux j
met het s.s. TEL AVIV"
naar
PALESTINA
Billijke passageprijs - geregelde
i4-daagse dienst Triest//Haifa
De Hoofdagenten voor Nederland
NÈDERLANDSCH BEVRACHTINGSKANTOOR
Singel 198 -:- Amsterdam C.
zenden U gaarne prospectussen en tarief
Dit jaar uw Zomercruise eens met een Framche boot
COMFORT - GENOEGEN - RUST
SPITSBERGEN IJSLAND NOORWEGEN
BALTISCHE ZEE MIDDELLANDSCHE ZEE
Inlichtingen bij de Generaal Agenten
A GE N C E F RA N QA l S E D E V O Y A G ES
DEN HAAG, LAXGE HOBT8TRAAT 5a, en de voorn. Reisbureau
Tel. 3293Z
STADSSCHOUWBURG
l Tel. 32932
Woensdag 15 April Voordrachtavond
EDUARD VERKADE
in de vertaling van
Jacobus van Looy
PriJMR dir pliitua 10.90 tot IO.26 + nchtin - Uittluitind Stilln f 1.5O + rachtin
Stukespnare's HAMLET
Aanvang 8.16 uur - Einde- voor 1O.30 uur
W '!?
.