Historisch Archief 1877-1940
* mï&t »*
**^ *«** ***'
**
V1.HTII2X JAAK
Pantserkruiser Potemkin
(E/senstein, 1926)
Russische Film
Een hoogtepunt der cinematografie
Links: Storm over
Azië(Poudovkin,
1928) ; rechts :
Turksib
(Vostokfitm, 1930)
,,» i
1|
Sovlct Cinema" (Voks. Moskou)
IJFTIEN jaar Russische filr.i
tien jaar Russische filmkunst
Want de eerste jaren na hè'
decreet van 27 Au
gustus 1919, dat d<
gehele foto- en film
industrie onder het
beheer bracht van
het Commissariaat
van opvoeding «n
onderwijs, bleef de productie voorna
melijk beperkt tot directe propaganda
films, welke de massa onmiddellijk
voor de strijd moesten winnen. Dt
Sowjet operateurs filmden episode i.
uit de burgeroorlog, sowjet-congressen
sowjet-feesten en demonstraties.
Dhelden van deze films waren de massa'^
waarvan Lenin in 1917 verklaarde
dat zij het volk waren dat WP
was gefotografeerd te worden:
maken geschiedenis".
De tweede periode was de uitbreiding
van de propaganda tot de opvoeding.
In 1922 gaf Lenin de stoot tot productie
van een serie films over Het leven van
de volken in alle landen" en tot
orgasatie van bioscoop
afdelingen speciaal l
voor het platteland
en de achterlijke
streken in hetOos-f
ten.
In 1925 vij;|
jaren na de ovei
neming van de film-j
industrie, die toe i
feitelijk nog nit-'
bestond en van de grond af moes'
worden opgebouwd legde Eisenstel
met zijn Staking" de eerste steen
voor een specifiek Russische f:1
kunst, die een hoogtepunt voor
internationale cinematografie zou be
tekenen. Namen als Dziga Wertovl
Eisenstein, Poudovkin, Dovzhenkc
??om maar enkelen van de mees(
bekenden te noemen spreken voo:
zich zelf. Zij betekenen o.a. het vinde:
van nieuwe uitdrukkingsmiddelen,
de consequente toepassing en onrwi
keling van reeds door anderen gevonden
mogelijkheden: de volks,,typen" n
massa's en de montage.
Hun kracht ontleenden deze kunste
naars aan het opgenomen zijn in
groot, bewust willen, een mass,
streven naar grote, bijna bovenmen'
selijke, doeleinden. En die kracht
werd in de aanvang nog versterkt
door het geweldige pathos van de
Links : Oe gene
ra/e /i/n (Eisen
stem en
Alexandrov, 1929)
Rechts: De com
mune von Parijs
(Kozintsev en
Trauberg, 1929)
D. C. VAN DER POEL
revolutie. Deze krachten waren het,
die aanvankelijk personen in staat
stelden tot kunstuitingen van overwel
digende werking. Want in het bewuste
massale streven van de eerste jaren
konden toch deze persoonlijkheden
sterk domineren.
Ondanks dit persoonlijke karakter
van de Russische films der eerste
glorierijke periode hadden zij dit
ne gemeen: een bewuste wil tot op
voeding, tot leiding van de massa, op
de weg naar een gezamenlijk doel. Hier
wortelt een tweede onderscheid van
de Russische film ten opzichte van de
grote internationale productie. Uit
de kracht van de gezamenlijke wil
marréli,Jiet revolutionaire pathos ontstond
?ger t,j machtige uiterlijke vorm die om
zijn uiterlijkheid nu, na zovele jaren
van consolidatie van de U.S.S.R.,
gaarne als formalisme" wordt be
stempeld. Uit het bewuste gemeen
schappelijke streven naar leiding ont
stond het innerlijk verantwoorde, dat
in het algemeen typisch is voor de
Russische film. Innerlijk verantwoord
tegenover het uiterlijk verantwoorde
van het product van de internationale
industrie. Innerlijk naar de inhoud
verantwoord, samengaand vaak met
de scherpste uiterlijke vertekening in
de periode van het formalisme". Basis
van de Russische film moest zijn en
dit gold en geldt voor scenario, regie
en spel een brede en diepe kennis
van de sociale en historische processen
in het algemeen en van de sociale en
historische grondslag van het gegeven
|»i.»Tj' het bijzonder.
Om het even of zoals bij Eisen
stein -?het persoonlijke dramatische
conflict geheel voor het grote sociale
verband, de enkeling voor de massa,
moet wijken, of ??zoals bij Poudov
kin?meer realistisch" de personen,
de karakters die de revolutie heeft
r voortgebracht, mede de sleutel vormen
tot het sociale gebeuren.
Bij elke schakering van de Russische
film blijft dit ne element meer of
minder geslaagd de basis en het
moet de basis blijven, omdat steeds deze
^ doelstelling geldt: de massa te
steunen, te helpen en vóór te gaan
bij het vervullen van haar grote histo
rische taak. Met het karakter van
deze grote taak wisselt ook het karak
ter van de film. De burgeroorlog
maakt meer en meer plaats voor de
opbouw, of zijn uitbeelding krijgt een
meer historisch of educatief karakter;
naast de ernst van de strijd komen
het wapen van de spot en de recre
atie. In 1933 vindt men meer tijd voor
de klassieke thema's en de humor.
Maar de grondslag blijft de zelfde
en deze grondslag vindt zijn ogenblikke
lijke uitdrukking in de leuze van het
socialistisch realisme", waartoe het
Centrale Comitévan de C.P. 23 April
1932 de kunstenaars opiisp: een brede
en diepe poging tot uitbeelding van de
werkelijkheid van ons leven in de
kunst". Voorde film geldt in de U.S.S.R.
Chapajev" welke reeds in De
Groene van 4 Januari werd besproken
als de meest volmaakte uiting van
dit socialistisch realisme, waarop wij
ter gelegenheid van de openbare
première nader hopen terug te komen.
Voor ons moge dit streven naar
socialistisch realisme in vergelijking
tot de oudere Russische films een
verlies schijnen van artistieke uitdruk
kingskracht, het ontneemt niets aan
deze andere belangrijke zijde, welke
de Russische film speciaal ook voor
ons heeft: het beeld van het wezen
en het streven van een volk - ,,de
burgers van het socialistische vader
land" bij de opbouw van een nieuwe
economische en socialistische orde ; bij
het verwerkelijken van nieuwe mate
riële en geestelijke grondslagen van
zijn bestaan.
SOVIET Cinema" geeft een rijk
geïllustreerd en gedocumenteerd
overzicht over de gehele belangrijke pe
riode der Russische film?het machtige
middel tot leiding en opvoeding van
de massa tot in de verste uithoeken
van het land van 1919 tot 1935, de
leidende beginselen, het apparaat, de
resultaten en de medewerkers. Wij
vinden er vele goede bekenden (waar
van wij er helaas een paar missen:
Raismann's Gevangenis", De drie
dieven") en vele onbekenden, die naar
nadere kennismaking doen verlangen.
Het boek geef t, zo niet volledig dan toch
voldoende materiaal om een goed in
zicht te krijgen in dit hoogst belangrijke
gebied. En het doet bij herhaling
de vraag stellen aan alle instanties, die
dit aangaat, waarom ons nog steeds
Russische journaals en documentaires
worden onthouden, die waarschijnlijk
belangrijker zijn dan veel wat wij nu
te zien krijgen.
l*
v*
***?<
Menschenarsenoo/ (Alexander Roon, 1929)
RenéClair in
Spook te Koop" (The Cthost Goes
West ; Tusehlnsky, Amsterdam).
RENÉClair heeft zijn laatste
film in Engeland gemaakt en
het resultaat is inderdaad een
engelsche Clair. Iets van het lichte en
beminnelijke van deze Fransman komt
in deze, zo geheel andere omgeving
niet tot uiting. Zijn gevoel voor humor
en voor spot heeft hij behouden, maar
het is vooral in het eerste gedeelte
van de film meer getemperd. Men
zou er een zekere mate van assimilatie
met de nieuwe omgeving in kunnen
vermoeden of een zekere mate van
voorzichtigheid tegenover een volk,
dat niet gaarne zo openlijk zijn zwakke
kanten toont. :
Dit alles neemt niet weg, dat Clair
meteen met deze eerste film aan de
overzijde van het Kanaal weer op
onnavolgbare wijze een bepaalde ka
raktertrek van zijn nieuwe omgeving
in het zonnetje zet en daarmede tevens
geheel up to date is. Het spook is
typisch engels en het is daarbij een
gegeven, dat wel niemand beter is
toevertrouwd dan Clair. Maar Clair
neemt er niet slechts de Engelsen tussen
met hun geloof in spoken, hij confron
teert meteen Amerika met het spook
en het is merkwaardig hoe hij bij het
oversteken van de oceaan met het
netjes verpakte oude kasteel plus
spook ook zelf verandert. Zoals hij de
Engelsen laat zien in het fijne grijze
licht van Schotland, zo plaatst hij de
Amerikanen onder de schijnwerper.
? De spot past zich aan bij het object
dat er door getroffen wordt en wordt
daarvan als het ware zelf de reflex.
Zo danken wij dan aan de nieuwe
omgeving een nieuwe Clair, die ook
van de toeschouwer een open oog voor
dat nieuwe vraagt. Want wie deze film
al te zeer ziet uit de herinnering, zal
zeker n en ander missen, van het
oude en tot zijn schade ook van
het nieuwe. v. D. P,
KUNSTZAAL VAN LIER
ROKIN 126 * AMSTERDAM
Doorloopend Tentoonstellingen
l, ;
"' *
l \
t.
l
? »
Tien _doeejj J£iï«flSteüU J22Öl