De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 1 mei pagina 6

1 mei 1936 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

Als iemand verre reizen doet Tekst en teekenlngen van Rle Cramer HET is geen onverdeeld geluk in deze tijden te leven in Tessin, zóó dicht bij wat ons is: 't Be loofde Land", Italië, en toch gescheiden door grenzen, die wel niet zijn gesloten, maar waar niet meer, als vroeger, de poorten noodend openstaan. Daar is de oorlog die in zekeren zin ons rechtsgevoel beleedigt en die, al is het vechten vér, ook in het eigen land een stemming heeft gekweekt van onwil tegen vreemdelingen en lanter fantende touristen. Daar zijn de sancties. Daar is de benzinenood, die wat er aan benzine te krijgen is doet reserveeren voor eigen gebruik. Wij hooren velerlei verhalen, van vreemde auto's, door steenen bekogeld, van onvriendelijke boeten bij het onwetend inslaan van verboden wegen, van ant woorden, hardnekkig in het Italiaansch gegeven op stuntelig Engelsch-Italiaansch gestamel, van booze politie mannen en jouwend publiek. Er schijnt niets anders op te zitten dan gelaten in Tessin te blijven. Het is bijna Italië, maar het is toch nét nog Zwitserland.... En dan, wanneer het oogenblik el nader komt dat je weer naar Holland moet, rij je op een goeden morgen plotseling en vastbesloten Brissag voorbij, de weg op naar Valmara, om te probeeren toch tenminste voor n dag Italiëte proeven ! WEL, het valt mee.... het valt geweldig mee! Je wordt, in tegenstelling tot al die afschrikwek kende verhalen ontvangen met gejuich. Het grensstation lijkt een goed inge richt bureau voor vreemdelingenver keer. Groote borden staan langszij de weg met: Welcome to Italy". Willkommen in Italien". De passen, die ze vroeger angstig nauwkeurig onder zochten op mogelijke communistische tendenzen, worden ons nu, na een korte inspectie, met een glimlach toe gezwaaid of het bouquetjes zijn en de autokoffer, die dan ook leeg is, wordt niet eens geopend. Ze wuiven ons na of zij ons als goede vrienden herkenden, wanneer wij, na 't korte oponthoud, doorrijden, gelukkig en eindelijk vol daan. Want dit is Italië! Dit is Italiëen het is niets veranderd. Het is, vinden wij, een beetje zonniger, een beetje Zuidelijker dan het Zwitser land daar vlak achter die grens. De breede weg, dubbel zoo breed als in Tessin, lijkt schoon gebezemd als een Hollandsche stoep, en alle bochten zijn met witte paaltjes afgebakend en zelfs, door perkjes in onschuldige tuintjes herschapen. In golven van goud bloeit de mimosa, wassen camelia's starren hoog boven onze hoofden in 't lakgroen geblaart. Wij rijden Cannero voorbij, Canobbio en Intra Pallanza met het droom-park van San Remigio en de eilandjes, als fata morgana lokkend in 't wazige meer. Maar wij laten ons niet lokken, want van Pallanza buigt zich een zijweg af naar Orta en dat is voor vandaag het doel van onzentocht. Pas in Omegna merken we dat dit land in oorlog is. Op alle huizen van de rechte straat zijn opschriften aange bracht in vettezwarte letters, spreuken, die nadrukkelijk verklaren dat Italiëtegenover de econo mische sancties, oorlog-sancties zal stellen; dat het beter is n dag als leeuw te leven, dan een levenlang als schaap te vegeteeren; dat Italiëwel voor zich zelf zal zorgen. ,,1'Italia fara da se !" Wat de reden is dat juist in dit kleine Omegna zoo'n ziedende oorlogsdrift laait, komen we nooit te weten. We zijn er al gauw doorheen en dan spiegelt het meertje vredig de vredige bergen en bloeiende boomen. ORTA zelf is een klein plaatsje, weg van de wereld, en niet, als zijn kemphanig broertje, vervuld van krijgshaftig gepraal. Het is een slaperig stadje dat nauwlijks even knipoogt om ons te wijzen op het mooie raadhuis aan het pleintje. Willen wij voorbij, óók goed. Maar wij blijven. De hotels aan het water zijn nog stil en verlaten, het groote tablissement op de Sacro Monte is gesloten. Er druilen in het restaurant, waar wij lunchen, wat Italianen om de kachel, want het is nog koud. Wij eten Italiaansche dingen en drinken Barbera en een caffé-'spresso toe, voor de som die je in Zwitserland betaalt voor een kopje koffie en een taartje. Dan huren wij een bootje naar San Guilio, het piepkleine eilandje, bijna geheel gevuld door een klooster en een kerk en een paar in elkaar gebouwde huizen. Op de trappen naar de basiliek staat een broedertje ons op te wachten en glimlacht verlegen en wrijft en wringt zijn handen dat de kneukels wit plekken. Of wij de preek stoel komen zien, vraagt hij, de pulpito". Dat komen wij. Hij voert ons in de donkere, bont-verknoeide kerk. Maar de preekstoel is mooi, van marmer uit het Lago d'Orta, bijna zwart verweerd. Hij is uit de loe eeuw. Vier zuiltjes dragen een hoekig bouwsel versierd met strak en haast verbeten beeldhouwwerk; ,,figuren uit de openvoert met het nu niet meer verlegen broedertje. Ah.. Abessinia " zegt dat in een zucht en heft zijn handen en laat ze moedeloos weer vallen. Maar: Abbessinia l" zegt in een wijden grijns de bootsman. Dan hij vindt dat vreemdelingen er niets mee te maken hebben, waar hij groot gelijk in heeft biedt hij aan ons heel het eiland om te varen. Dat doen we en dan gaan we terug en op het raadhuis-pleintje staat onze wagen en we rijden langs den anderen oever van het meer, langs velden wit van bengelende levkojen, door het braniënd Omegna en we drinken thee in Pallanza en nog een vermouth in Cannobbio en plukken nog wat bloemen langs den weg en we rekken, rekken dezen eenen dag in Itali zoolang we kunnen. En als we eindelijk de grens weer over gaan kijken de welkomst-borden ons verwijtend aan. Zóó gauw weer weg? We komen terug l ATLANTISCËTOEmSME Sanöiulio Kenige Mkelljke beschouw! DE cruises, die in de laatste] zoo in de mode kwamen, het zee-tourisme populair maakt. We hebben de flinke zee: van alle mogelijke lijnen leeren cieeren. We hebben gezien, dati steeds verbreide angst voor zet niet meer gemotiveerd mag heet voor een goed deel op inbeelding i althans in het goede seizoen. Het comfort, dat de moderne schepen bil is een factor, die in dit opzicht niet te onderschatten belang is. dat zijn tenslotte slechts opmerkij van bijkomstigen aard tot st diergenen, die altijd nog een gevoel van aarzeling moeten o\ nen, voordat ze er toe kunnen b een zeereis te ondernemen. Hun) overwinning wordt echter beloor tenvolle, wanneer zij lui in een de liggen en zich laten stoven in dtj die blikkert over de zomerzee. Maar tenslotte moet men niet! loos reizen. Ga eens iets zien l Er l ons immers niets verloren te ga den frisschen wind, die over de speelt, en van het genoeglijk droomen, waarmee de luiheid va zeereis ons nu eenmaal vervult. zaam, hél langzaam mee-deinendj den op groote ademteugen li golfslag van den Atlantischen genieten we vol-op van zee, van zomer, op weg naar de Nieuwe Wjj ische kust 5anG>iulio baring", fluistert het bedeesde broeder* tje. Wij zien een centaur zijn boog spannen en twee vreemde leeuwachtigheden een verduldig hert belagen. Wij zien een engel met het boek en een leeuw met het boek en een griffioen met het boek en de figuur van Johannes, kort op de beenen. Dan voert de gids ons in de sacristie en toont ons een oud, vergeeld perkament vol kriebelig geschrijf en met zegels, wat, naar hij verklaart, een bul van Charlemagne is. En dan gaan we terug; hij wijst ons door een andere deur een anderen weg, maar na twintig passen zijn we weer waar we waren, zijn we heel het minuscule eiland rond geweest, en staan onder de schilferende platanen, waar onze bootsman een druk gesprek E Belgische kust heeft voor ons, Hollanders, de laatste jaren een steeds grootere aantrekkings kracht gekregen. Maar ook de Engelschen en Franschen lieten zich den vorigen zomer niet onbetuigd, zoodat het seizoen van 1935 een overbevolking aan de kust teweeg bracht. Ten gevolge daarvan is men nu overal aan het werk getogen, om de huisvesting, maar vooral het verkeer aan het aantal touristen aan te passen. Zoo zal een nieuwe weg Maldeghem met KnockeZoute verbinden, zoodat de vroegere groote verkeersweg over Brugge met 15 K.M. wordt verkort. De nieuwe autoweg Brugge-Oostende is verbreed en verbeterd. Het stuk van Gent naar Maldeghem, beroemd om zijn bochten, is thans recht af, recht aan gelegd, zoodat deze weg thans een voortreffe-ijken toegang tot de kust geeft. De Belgische spoorwegen, bang voor concurrentie, hebben van hun kant sneltreinen op het traject BrusselOostende ingelegd, die voor dezen afstand slechts i uur en 20 minuten noodig hebben. Een motortrein zal gedurende het seizoen dit record breken, door in 65 minuten den Stede ling naar zee te brengen. Het particulier iniatitief sluit zich aan bij deze officieele maatregelen. Naar men mij zei, zijn over de lengte van de kust meer dan 1000 villa's in aanbouw, terwijl, waar men maar ziet, er met groote haast gebouwd wordt: dancings, cafe's, restaurants en wat men maar wil. Wat is het toch, dat den Hollander in België, ondanks den geringen af stand, het gevoel geeft van in den verren vreemde te zijn? Is het de buitenlandsche sfeer en het on-Hollandsche gokje in de casino's? Oost ende, Blankenberghe en Knocke- Zoute wedijveren daarbij om onze gunst. In de Kursaal van Oostende kan men eiken zomer genieten van een goed orkest onder leiding van dirigenten van naam en met eersterangs solisten. Luchtiger, maar zeker niet minder beroemd, zijn de soirees dansantes van het orkest van Paul Golc Zulke avonden zijn feesten, -n kan men zien, hoe Ooster.de,| middelpunt van de kust, talrijk-' uit de aan weerszijden gelegen pi tot zich trekt. In Knocke-Zoute staat het me ste casino, dat Belgiëbezit: al glas, een hoogopgaande ronde wand, uitziend op de zee; bij belichting, bij zon en in der is dat een prachtige omlijsting het zeetrafeel. Ook hier synipt concerten, solistenconcerten, cnec operette-opvoeringen en ander sement. Voor de concerten zijn dirigenten uitgenoodigd. De He muze wordt gediend door h«:t orkest van het casino, dat tijcei hoogtepunt van het seizoen ven? zal worden door een der ben internationale bands. Evenals vorige jaar zullen er ook de attracties goed verzorgd zijn. Het strandleven in de bad] is kleurig en voor alles, niet zoomd met verboden dit, en| boden dat". Des morgens kun het hotel in badjas naar de :eeb gaan, zonder door agenten houden te worden. Wanneer je 'sj dags in luchtig toilet wilt thei drij of borrelen op een der terrasje niemand je dat beletten. En 's a» behoef je je geen zorgen te om alle amusementen vóór i te werken. Een groot deel va nacht blijven dancings, café's en j toegankelijk en bevolkt. De Belgische kust heeft het deel een aaneengeschakeld gel vormen: de afzonderlijke plaatsen] door een, langs de geheele kust Ie den boulevard verbonden. D; ontstond dat gezellige opgewekte' keer, dat aan het verblijf <iaai| bijzondere charme geeft. Er is luchtigs in de atmosfeer, <Jat zwaarmoedige Hollanders, prettij verfrisschend aandoet. Het is ,,t» land", een buitenland, dat niet' honderden kilometers weg, maar naast de deur ligt. CH- Si PAG. 10 EN 11 DE GROENE No. EW YORK ! Noord-Amerika als einddoel van een zomerreis. Een ;tisch idee? Geenszins. Meer dan is het van belang nieuwe indrukken te doen, en een nieuwe levenswijze itudeeren. De kosten, werpt ge mij ? Het is misschien goed daar even dieper op in te gaan en dat zakelijk | behandelen. ir zijn, afgezien van de reis zelf, kosten van een verblijf in de VerIe Staten. Die zijn laag. De dollar [enover ons geld 40 pCt. in waarde ld, terwijl bovendien in de Vertigde Staten de prijzen gedaald zijn die zaken, waarmee de toerist te ui heeft hotels, maaltijden, jjtgaan", transport, enzoovoort. Wat betreft is het leven er op dit oogenaanzienlijk goedkooper dan in srland. Tenslotte is een verblijf van >le dagen in New York, of een ver van circa een week waarbij Newen omstreken, of New-York en lington in oogenschouw genomen worden, reeds zér de moeite ?d. Ik hoop u daarover binnennauwkeuriger verslag te kunnen ?engen. Om enkele indrukken te die als prijs-index te gebruiken i, wil ik volstaan met te zeggen dat goede hotel-kamer twee tot drie kost en geen maaltijd met meer 75 dollarcent betaald behoeft te rden. ?langrijker is tenslotte de zeereis [f. Het is bekend dat er in de jaren, aan de crisis voorafgingen (en fs nog in de jaren die daarop volg|, schip na schip op stapel is gezet, dat er aan de luxe geen eind scheen [komen, die in deze schepen tentoonireid werd. Het was een concurren?vetschijnsel dat voortvloeide uit de ie 11 en den smaak van het publiek. het van de scheepvaartonderneminwijs gezien was op deze eischen in [gaan, ze aan te wakkeren en er op iit te loopen, is een tweede istie! Ik ben geneigd te zeggen dat niet zonder een op ervaring ?oi d oordeel dat alle eischen die technische volmaking en materieel ifo-t aansturen, gerechtvaardigd Maar dat, zelfs in strikt-zakelijken d» pure luxe, het uit verveeldheid [t meer weten wét te verzinnen, tot fts ;oeds heeft geleid. Tot een ontif-ve geld-protserij, waarvan tenhet publiek zelf de dupe is; een van leven, die niets meer te :er heeft met het Ie ven-op-zee. liertegen is van zelf een reactie itaan. De reeder Arnold Bernstein de eerste die in het verkeer tusn ons Continent en Amerika met moderne systeem van n-klasse :n voor den dag kwam voor alle iep t n van de beide lijnen die onder leiding geëxploiteerd worden, de Bernstein-lijn, en de Red Lme. Ier. kan natuurlijk ook op andere dan met' deze naar nieuwe en ingerichte lijnen, naar Amertizefl voor een bescheiden passa nt. Vaak biedt daartoe de klasse tegenwoordig genoemd wordt '" een goedkoope gelegenheid, de iets duurdere touristdie tegenwoordig op nagenoeg schepen is ingevoerd r Maar voor klassen blijft het ne, groote ?r bestaan, nl. dat de reiziger n bepaalde plek is aahgeweb ij na geen kans heeft op een hut ?n en telkens staat voor het verbe id to?gang-bordje for cabin passenonly". Dat is onpleizierig. is juist de gelukkige oplossing, iden door volmaakt comfort met tijding van zinlooze luxe, die het op een n-klasse-schip zoo Eenaam maakt. ALBATROS HET is nog heel vroeg in den morgen. De zon is nauwelijks op. Een groote twee-persoon s auto nadert den Donau-oever. Aan den anderen kant liggen twee ponten, een groote en een kleine. Officieel functioneert dit veer dag en nacht, doch er is niemand te zien. Het veerhuis is potdicht. De klaxon loeit over het water en er gebeurt niets. Geen beweging bg het veerhuis, nog minder beweging bij de ponten. Weer loeit de klaxon en weer gebeurt er niets daar op dien anderen oever. Het is ook nog zoo vroeg. Waarom zou je je haasten als je nog zoo'n heelen dag voor je hebt ? Haast hebben alleen de slaven en zij zyn vrye menschen. Wij steken een sigaret op en wachten. Per slot van rekening zijn ook wij vrije menschen. De zon klimt langzaam hooger. Het wordt zes uur, het wordt zeven uur en warm. Nog steeds niet de minste beweging aan den anderen kant. Het wordt acht uur en warmer. Nu gebeurt er iets daar. De deur van het veerhuis gaat open en er komen een paar menschen naar buiten. Gaan zich een beetje wasschen in, de rivier. Roepen iets wat wij niet verstaan. Nu zal het toch gaan gebeuren. Nee, toch niet. Ze gaan zitten in de zon ei> vallen schijnbaar maar weer in slaap. Ach ja, natuurlijk. Er is nie mand aan dien anderen oever die de rivier over moet, en een leege pont voor n enkele auto overvaren, dat gaat toch niet. Zoo iets zou getuigen van een groot gebrek aan inzicht, van totaal geen gevoel voor efficiency. Dus wachten wij. Eindelijk komt er een boerenkar, een klein karretje maar en dit moet over. Het rijdt heel langzaam, heel voorzichtig op de kleine pont en de overvaart begint. Rustig, kalm. Nu zijn ze bij ons. De pont is klein, erg klein. Wij gelooven niet, dat onze auto er op zal kunnen. Zij gelooven het ook niet, maar de groote pont ligt aan den anderen kant, die hadden ze niet noodig voor dat kleine boerekarretje. Probeeren dus maar. De voorwielen hebben het einde van de pont bereikt, maar de achterwielen staan nog op het land. Het gaat niet, nee, de veerbaas en iedereen ziet, dat het niet gaat. Jammer, nu moeten zij toch diégroote pont gaan halen. Tja, zoo ia het leven nu eenmaal. Vol van allerlei onverwachte moeilijkheden. Niet veel aan te doen. Kismet. Het is nu elf uur en hél erg warm. De bemanning is doodmoe van het kijken naar die auto en gaat maar weer een beetje slapen. Achter ons staan een stuk of tien boerelcarren. De paarden, slapen, iedereen slaapt. Ik schakel voorzichtig op achteruit en laat langzaam de koppeling opkomen. Twee centimeter gaat het go'ed en dan blijft de bumper achter een paaltje van de verschansing haken. Wij zitten vast. Er zit niets anders op dan dien pumper te demonteeren en ik diep dus een sleutel op en kruip voorzichtig over de voorruit en motorkap naar voren. Ik werk in het zweet mijns aanschijns, want het is ontzettend warm. Na tuurlijk zitten alle bouten muurvast. Eindelijk ben ik klaar en ik kijk op. Mijn vriendje slaapt, met open mond en hij snurkt zelfs lichtelijk. Om drie uur staat de auto weer op den wal. De boerekarren. gaan stuk voor stuk over met het kleine pontje* Het wordt avond en wij wachten. Onze sandwiches z^jn op, de thermosflesch is leeg en wij hebben nog maar een paar sigaretten. Wij gaan dus maar slapen. Wij worden wakker van een fel Schijnsel. De groote pont legt aan, met een auto er op waarvan de koplichten vol branden. Het is tien uur. Wij worden overgezet. C. v. S. WEENEN OOSTENRIJK HOTEL BRISTOL Prijzen naar de tijden ? alle comfort Tel. Adres: Bristolhotel GRAND HOTEL Ie Rangs Hotel 360 kamers 200 Privébaden RESTAURANT VAN INTERNATIONALE BEKENDHEID MATIGE PRIJZEN HOTEL IMPERIAL Karntnerring 16 Ie Rangs Hotel, grootste comfort PRIJZEN NAAR DE TIJDEN t) TEL. ADRES : IM PERIALHOTEL INNSBRUCK HOTEL KREID Voornaam familiehotel met alle modern comfort. VLAK BIJ HET STATION Prijzen naar d* tijdan Telefoon 37 Tel. Adres: KREIDHOTEL KITZBUHEL 800 Meter STRANDBAD SCHWARZSEE 22?26°C. Centrum voor AUTOTOCHTEN in het mooiste gletscher- en meerengebied van de Oost Alpen. Hahnenkamm Kabelbaan 1700 Meter. MODDERBAD KUREN LUCHT KUREN Hahnenkamm 1800 Meter. Ie Ranfi Hotel. Alle modern comfort. Internationale keuken. PenslonprIjzen van os 11.» af. KLEIN NATUUR MODDERBAD 20-22" C. LECH a ARLBERG Hotel TA«GEII HOF Alle comfort 100 beddjen. American Bar - Zwembad. Pens ion prijs os 8.?. VORARLBERG NAAR W f! P ARI RFPP in het heerl'Jke Alpenland in het Westen van Oostenrijk Inlichtingen en Prospectussen: STERREICHISCHE VERKEHRSWERBUNG, Utrecht, Stationsplein 22. Tel. 14470. Fremdenverkehrsverband, BregertZ/Vorarlberg ZWITSERLAND LUGANO HOTEL BRISTOL in de "=h°nste Door de beste Holiandsche kringen bezocht. PENSION VAN Frs. 13.- af. E. Camenzind. LOCARNO GRAND HOTEL Heerlijke rustige ligging. Groot park. Voornaamste Hotel ter plaatse. Pension van Frs. 13.-af. HOTEL METRO PO L E a/h meer MODERN COMFORT. PEN8IONPRIJS VAN Fr». 9.- af. KAMERPRIJ8 VAN Fr B. 3.5O af. Eigenaar: A. Schramli-Uucher. ASCONA KURHOTEL , MONTE VERITA Voornaamste Hotel ter plaatse Golf, Tennis, Zonnebaden. Strand. Schitterende ligging. Dansterras - Bar. Pension reeds van Fr*. 12- sf. KLOSTERS 1200 Meter boven zee Ie Rangs 200 bedden. Pensionprijs van Frs. 1 3.- af. Strandbad I8~20P C. w» . * "i*; t "*;.I.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl