Historisch Archief 1877-1940
Ons Jubileumgeschenk
Bij den zestigsten verjaardag van De' Groene
EEN Januari van dit jaar zijn wij onzen
zestigsten jaargang ingegaan en wij hebben
ons diamanten feest reeds ingeluid, door
artikelen en platen (van Braakensiek natuurlijk!)
uit onze vóóroorlogsche jaargangen over te nemen.
Zooals men elders op deze bladzijde ziet is
hierenboven nog een jubileumnummer van ons blad in
voorbereiding waarmee wij onzen verjaardag waar
dig willen vieren. Maar gezien de toezeggingen van
hooggeachte zijde, die wij reeds voor dit nummer
kregen, zal dit minstens evenzeer een bundel
gelukwenschen aan ons zijn, als een geschenk van
ons aan onze lezers.
Daarom hebben wij naast dit jubileumnummer
gezocht naar een geschenk aan het Nederlandsche
volk in al zijn lagen en niet alleen tot onze
qualitatief belangrijken maar in verhouding tot de vier
millioen volwassen Nederlanders toch altijd betrek
kelijk kleinen lezerskring. Bovendien zochten wij naar
een geschenk, dat in overeenstemming zou zijn
met de traditie van zestig jaren, die ons weekblad op
staatkundig terrein achter zich heeft: en wel van
onafhankelijkheid, redelijkheid, gerechtigheid en
bovenal van een streven naar klaarheid en waar
achtigheid. En al moeten er soms belemmeringen
worden weggebroken, alvorens er met het eigenlijke
bouwen kan worden begonnen, ons blad streefde
er steeds naar in deze lijn opbouwend werkzaam te
zijn. Het is de beperking van de pers, dat zij niet
zelf kan uitvoeren wat zij aanraadt, en niet zelf
beter kan doen, wat zij critiseert. Maar wat zij
wel kan doen, is het inventariseeren van de mogelijk
heden en weerstanden; het aandragen van
bouwsteenen, waarmee de bouwlieden moeten werken;
en het wekken van begrip voor het geprojecteerde
bouwwerk in zijn geheel bij de werkers die slechts
aan een onderdeeltje arbeiden en daardoor hen
opvoeden tot een betere wijze van samenwerken.
Het was in deze lijn, dat wij zochten.
De groei van een grootsch plan
7OO rijpte en groeide langzamerhand een
grootsch plan. Het begon met een imitatie:
met bewondering hadden wij den arbeid van de
Engelsche Peace Ballot aanschouwd. Men herinnert
zich deze grootsche poging om van het Engelsche
volk een uitspraak te verkrijgen over Vredes- en
Volkenbondsvraagstukken, waarvoor een half mil
lioen vrijwilligers de menschen bezocht en n mil
lioen (bijna de helft van het geheele kiezerscorps)
zich uitsprak met overweldigende getallen: 97 %
voor het Volkenbondslidmaatschap, 92 £ % voor
algemeene ontwapening, 94 % voor afschaffing
der particuliere wapenindustrie, hetzelfde percen
tage voor economische en 74^ % voor militaire
sancties. En dit alles had vermoedelijk groote
gevolgen: vrij zeker bekeerde het de Engelsche
regeering tot het zenden van troepen naar de
Saarstemming; vermoedelijk droeg het bij tot de
vervanging van Si r John Simon door Si r Samuel
Hoare als minister van buitenlandsche zaken en
evenzeer tot het massale verzet tegen diens plan
met Laval, tot belooning van Italiëmet een groot
stuk Abessynië. En zeker is het hierdoor ook niet
aan Engeland te wijten, dat Italiëniet voldoende
gedwarsboomd is bij zijn verovering van Abessynië.
Er rees bij onze redactie de vraag; kunnen wij
in dezelfde richting ook in Nederland niet iets
ondernemen?
Het eerste bezwaar
MAAR tegelijk met deze gedachten kwamen
ook de bezwaren: als Engeland, als de open
bare meening daar zich op een duidelijke wijze
Thans
?4.60 per II.
uitspreekt over de buitenlandsche politiek, heeft
dat via het Parlement een rechtstreekschen invloed
op den Volkenbond.
Aan de vredelievendheid van ons land wordt
echter nergens getwijfeld en de poging om hier
een uitspraak in deze richting uit te lokken kan
niet de animo wekken van een arbeid, welke,
afgezien van het risico van mislukking onmid
dellijke uitwerking belooft.
Dit mocht voor ons geen reden zijn, het heele
plan te laten vallen: Nederland heeft een goeden
naam in Genève en in het geestelijk verkeer der
volkeren; en een moedig, constructief, onbaat
zuchtig en reëel plan van onzen kant zou minstens
evenveel gehoor vinden als een plan van n der
groote mogendheden, dat altijd angst voor bijge
dachten wekt. En als onze regeering zich in dezen
door een vaste publieke opinie gedragen wist, zou
dit haar kunnen steunen wanneer zij een moedigen
stap in deze richting wilde ondernemen.
Maar ook dan zou de uitkomst nog zeer ongewis
zijn. Daarom scheen het ons noodig, dat naast
een uitspraak over internationale vragen ook de
vragen in het geding werden gebracht die ons eigen
volk voortdurend bezighouden, zonder dat men
weet hoe de getalsverhouding is tusschen de voor
standers der verschillende oplossingsmogelijkheden.
Deze komt namelijk niet steeds tot uiting in onze
politieke partijschakeeringen. Een stem bij de
komende verkiezingen op de R.K. Staatspartij
zegt bij voorbeeld niet of deze kiezer met Colijn de
aanpassingspolitiek nastreeft of dat hij hoopt,
dat zijn partij met de S. D. A. P. samen in de
richting van het Plan van den Arbeid zal werken.
Een stem op Nationaal Herstel zegt nog niet dat
men het parlementaire stelsel over boord wil
gooien. De kiezer van een der groote Christelijke
partijen kan evengoed enthousiast voorstander
als scepticus zijn t. a. z. van den Volkenbond.
Onze partij-indeeling was zinvol in den tijd van den
schoolstrijd wat de onderscheiding rechts-links n
in den strijd om het algemeen kiesrecht wat de scha
keeringen der linkerzijde betreft. Maar thans
hebben wij geen enkele garantie voor duidelijkheid
aangaande de verhoudingen bij de werkelijk
belangrijke vragen, als wij de op de diverse partijen
uitgebrachte stemcijfers nagaan.
In het zicht van de verkiezingen van 1937 zou
een dergelijke uitspraak wel degelijk effect kunnen
hebben, zoowel wat betreft de toenadering van
partijen, die geen wezenlijke actueele strijdpunten
meer hebben als wat betreft een tijdige openhartig
heid omtrent de werkelijke strijdvragen. Wij beslo
ten dus ook in een aantal vragen de
binnenlandsche politiek te behandelen.
Het tweede bezwaar
HET tweede bezwaar was ernstiger: aan het
Engelsche voorbeeld was te zien dat men niet
zóó maar een organisatie uit den grond stampt die
millioenen beweegt om zich over politieke vragen
uit te spreken. Te minder zou dit mogelijk zijn voor
een blad, dat geen vereeniging of eigen georganiseerde
groep achter zich heeft. Wij moesten dus een selec
tie maken die de deelnemers van honderdduizenden
tot tienduizenden beperkte- Hoe zou dit billijk te doen
zijn? Een logische oplossing kwam na rijpe over^
weging tot stand: verreweg de meeste menschen
laten zich bij hun politieke keuze leiden en voor
lichten door personen die hun vertrouwen hebben.
Wanneer wij onze vragen aan deze personen
voorlegden, zouden wij met vrij groote zekerheid
kunnen bepalen hoe het geheele volk daarover
dacht. Een ingenieus stelsel, dat U hiernaast
nader uitgewerkt vindt werd ontworpen om
deze personen te vinden: intellectueelen,
vakbondsen verenigingsbesturen, het hoogere en lagere
kader der politieke partijen en groepen.
Het totaal van de kiezers", die een referendum
stembiljet toegezonden krijgen zal ruim
honderdvijftigduizend bedragen, waaronder
menschelijkerwijs gesproken alle vallen, die bijdragen tot het
vormen van de gedachten op politiek gebied.
De referendum-commissie
["MT alles zou echter nooit tot stand gekomen
"^ zijn wanneer wij niet een
ReferendumCommissie bereid gevonden hadden, om de uit
werking van en de verantwoordelijkheid voor dit
plan van ons over te nemen. Bij de samenstelling
daarvan was uitgezien naar de beste deskundigen
op het gebied van statistiek en verkiezingstechniek,
Consultati*ferendum
Peiling der openbare meening
y^.RY'C.E' uang* zijn beroemde boek
l-< Modern Democracies" aan mei
..f i J onderscheiding van de bestaande <,
cratieën in drie groepen: dédemocratieër,
worden gekarakteriseerd door een gekozen pr(
dent, door een parlementair stelsel en door
referendum. De Zwitsersche handboeken
staatsrecht plegen de verschillende bestuur]
vormen, die in de Zwitsersche kantons en
het bondgenootschap zelf bestaan en die alle
naam van democratie verdienen, te onderschei-I»
in de zuivere democratie, aanwezig in die enkè,
kantons, waar van tijd tot tijd de geheele volwa,
mannelijke bevolking op een marktplaats bij*
komt ten einde rechtstreeks zelf de wetten van
stellen en de ambtenaren aan te wijzen, ei
beide andere vormen van wat dan een onzuii
democratie moet heeten: het vertegenwoordig
stelsel en het referendum.
Door middel van een referendum regeer
volk zich zelf; wel is waar niet rechtstreeks,
het beslist toch in allerhoogste ressort omtret
reeds door regeering en volksvertegenwoordi\
aanvaarde ontwerpen van wet of over n
ringsbesluiten.
Iets dat op een referendum lijkt, dat nie'
zelfde is, maar toch een rechtstreeksch berovp
het volk, kent ons staatsrecht in de ontbinfa
van de Staten-Generaal in geval van coifl
tusschen regeering en volksvertegenwoordiging
in het geval van grondwetsherziening. In
gevallen beslist het volk niet rechtstreeks,
spreekt het slechts een oordeel uit over zijn ;
vertegenwoordigers. En somtijds herkiest de-A
groep kiezers tegelijkertijd twee volksvertegen i,
SnillIllMIlllMIUIMMIIHIHIMnilMIMIIUMIIIIIIHIIIIUII
UUUUIIIIIIUIIIIIIH
en op dat van staatkundige formuleering en
vereenigingsleven. Daarbij werd tevens zcrf
dragen, dat de vier hoofdstroomingen in om
alle vertegenwoordigd waren.
Het was deze commissie, die de vragen k«
welke het meest geschikt waren om thans aan s
volk voor te leggen en deze op de juiste wijze l
formuleeren. Het resultaat daarvan vindt U
het artikel van haar secretaris, den heer A.
Brouwer. Het was ook de commissie, die de ji'
normen en definities uitdacht voor het s.ir
stellen van de ,,kiezerslijst" en het was haar >ec
taris, die met enkele helpers den ontzaglijken artó|
verzette van in korten tijd alle personen en groept
te bereiken en te overtuigen, welker steun voer'
slagen van het plan onontbeerlijk was.
Vele tientallen organisaties hebben n.l.
medewerking toegezegd tot het verschaffen
adressen en een deel daarvan zelfs tot het
zenden van het a.s. Zaterdag verschijnende Kt
rendumnummer.
De genoemde hulp heeft het mogelijk gem;
dat ons plan nu werkelijkheid gaat worden.
hen allen reeds thans onze hartelijke dank. Zij
tot het antwoorden op dit referendum worden i
genoodigd zijn ook in de gelegenheid hun dat
baarheid te toonen: nl. door een hoog percenU
ingevulde biljetten.
Ook onze vreugde waarmee wij dit geschenk
bieden zal tot dankbaarheid groeien, wanneer
een machtig getal antwoorden blijkt, dat on
jubileumgave door het Nederlandsche vo!k
gewaardeerd. De redactie van
DE GROENE AMSTERDAMM
Zakelijke
mededeelingen
D E oplaag van het Referendumnummer?ven
de 150.000 exemplaren heeft het noodza
lijk gemaakt dat De Groene de voig<
week in een eenigszms andere gedaante verse*
dan gewoonlijk. Het formaat zal kleiner
omvang 48 bladzijden; een aantal der
rubrieken zal moeten vervallen.
Het nummer waarin de uitslag vanhetRefe'
dum bekend zal worden gemaakt hopen wij i»!
tweede helft van Juni te laten verschijnen. '
wordt dan het Jubileumnummer, waarin het zest
jarig bestaan van De Groene op gepaste wijze,
worden herdacht. Dit nummer zal verschiji
onder de auspiciën van een Eerecomité. Het ic»
merkend voor de plaats die De Groene in het Ne<
landsche geestesleven inneemt en gedurende "
trs, die in verschillenden zin gestemd hebben.
[Zou het wenschelijk zijn hier te lande door
tring van een referendum de burgerij een
iter rechtstreeksch aandeel te geven in wetgeving
bestuur? Hiet te lande wordt dat in het bij
ier van radicale zijde aanbevolen. In Frankrijk
ten conservatieve staatslieden als Tardieu dat
ilet aan, ten einde daardoor een controle te
tppen op het gedrag der
volksvertegenwoors. In Duitschland is sinds de laatste revolutie
referendum een ieder jaar terugkeerende
nirtenis.
Ik persoonlijk verwacht meer kwaad dan goed
[ Je invoering van een beslissend referendum
'te lande. De waarde van een
volksvertegenwoorru ? steekt hierin, dat ieder lid daarvan de
rar (woordelijkheid moet dragen voor de
conse?ies van zijn daden. Een meerderheid, die een
>ing heeft laten vallen, moet toonen, dat zij
fater kan.
Die verantwoordelijkheid ontbreekt bij een
refeidi.m. Een referendum kan op hetzelfde
oogen|t/c besluiten tot kostbare uitgaven en tevens de
iastingen verwerpen, die daartoe noodzakelijk
\jn. Ik zou niet gaarne beslissingen omtrent
bestir^en en omtrent onze landsverdediging aan een
jertidum onderwerpen.
\He.>l iets anders is een consultatief referendum,
h de Groene thans op beperkte schaal
onderit. Het is slechts een poging om de publieke
instelling voor gewichtige en actueele
vraagn te wekken en de publieke opinie te polsen.
il i; een zeer nuttige poging tot het kweeken van
Ie mentaliteit, die voor een gezonde democratie
is.
A. C. JOSEPHUS JlTTA
heeft ingenomen, dat vooraanstaande land
den uit velerlei kring en van velerlei richting
i b-reid hebben verklaard hierin zitting te nemen.
een der laatste openbare daden van den
beird -n Dr. Wibaut is geweest tot dit comitétoe
[treeën, is een weemoedige gedachte.
[Het Eerecomitébestaat uit de navolgende personen:
H. COLIJN, Minister van Koloniën en Minister
yan Defensie a. i.
P J. OUD, Minister van Financiën
OF. DR. J. R. SLOTEMAKER DE BRUÏNE,
Miniser /an Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
.W. DE VLUGT, burgemeester van Amsterdam
OF. MR. P. J. M. AALBERSE, Minister van Staat
J. W. ALBARDA, lid v. d. Tweede Kamer
F. MR. A. ANEMA, lid v. d. Eerste Kamer
|VR. LIZZY ANSINGH, kunstschilderes
|-',BF SDENIS v. BERLEKOM te Middelburg
BOEKMAN, wethouder van Amsterdam
MHNNO TER BRAAK, letterkundige
K. I RAAKENSIEK
OF. DR. H. BRUGMANS
D CRENA DE IONG, dir. Nederlandsche Han~
i aatschappij
| H. CRONE, voorzitter v. d. Kamer van
Koopidel en Fabrieken te Amsterdam
| VAN DUINKERKEN, letterkundige
MR. D. J. DE GEER, Minister van Staat
GELDERMAN, voorz. Vereeniging van
Werk
ER HAAR j R., oud-wethouder van Amsterdam
IA:JS, voorzitter v. d. Ned. Journalistenkring
F. DR. J. A. VAN HAMEL
J- MR. C. F. KATZ, lid v. d. Tweede Kamer
\>f- I>R. G. W. KERNRAMP
L- G, KORTENHORST, lid v. d. Tweede Kamer
o KROP, beeldhouwer
G. C. J. D. KROPMAN, wethouder van
erdam
f W H. VAN LEEUWEN, pres.-dir. der Ned.
en Spiritusfabrieken
F. E. POSTHUMA, oud-minister van
LandHandel en Nijverheid
TOP VAN RHIJN-NAEFF, letterkundige
01 AND HOLST, letterkundige
*? MR. F. G. SCHELTEMA
J)< VAN SCHENDEL, letterkundige
SL-JYTERS, kunstschilder
L- J. A. TRIP, president van de
Nederland? 3ank
MR. J. A. VERAART,
L. E. VISSER, vice-president van den
ogen Raad
J- A. DE VISSER, procureur-generaal bij het
*reehtshof te Arnhem
[W- C. WENDELAAR, lid v. d. Tweede Kamer
" M. WIBAUT (f)
Vrede, Welvaart, Staatsorde
De inhoud van ons referendum
HET is van zeer groot belang, wanneer een in
zicht gekregen kan worden in de meening van
het Nederlandsche volk, omtrent de belang
rijkste maatschappelijke en politieke vragen van
dit oogenblik. Er is n.m. binnen het Nederlandsche
volk een steeds sterkere strooming merkbaar, die
met behoud van de historisch geworden en ook
noodzakelijke verschillen van levensovertuiging
er naar streeft saamhoorigheid ook op maatschappe
lijk en politiek gebied te bereiken en te
demonstreeren. In welke richting beweegt zich dit ont
waakte streven ? Hoe denkt men het beste deze
saamhoorigheid in de praktijk van het maatschappe
lijk leven te kunnen verwerkelijken ? Ziedaar de
vraag waarop een consultatief referendum een
antwoord kan geven. Ziedaar ook de vraag die door
slaggevend is geweest voor den inhoud van dit referen
dum. Wil men deze vraag beantwoorden, dan moet een
inzicht verkregen worden in minstens een viertal
vraagstukken,respectievelijk betrekking hebbende op:
a. den maatschappijvorm
b. den staatsvorm
c. de vérhouding tot den Volkenbond
d. de verhouding tusschen Nederland en Indië.
Natuurlijk zou men ook nog andere vragen kunnen
stellen. B.v. die van de verhouding van Kerk en
Staat, van aard en oorsprong van ons volk als ras,
die van de monetaire politiek. Maar het vraagstuk
van de verhouding van Kerk en Staat is bij ons niet
actueel. Wij leven in een vrij land, waarin de kerk
zijn beweegruimte heeft. Het rassenvraagstuk is
van formeelen aard, slechts die vragen die betrekking
hebben op recht en gerechtigheid zijn van
principieele beteekenis. De monetaire politiek is niet te
beoordeelen door den leek. Zoo kan men in groote
lijnen met bovenvermelde vier groepen vraag
stukken volstaan.
Nu zijn er binnen alle vier genoemde groepen
vraagstukken verschillende opvattingen mogelijk.
Zoowel voor de begrenzing van de vier hoofd
groepen van de vragen zelf als voor de formuleering
van de oplossingen binnen deze hoofdgroepen, heeft
zich een commissie samengesteld bestaande uit de
volgende personen:
Mr. Dr. G. van den Bergh, oud-lid 2e Kamer.
Dr. A. J. M. Cornelissen, Bibliothecaris a.d. R.K.
Universiteit.
Dr. Ph. J. Idenburg, Centr. Bur. v. Statistiek.
Mej. Mr. C. Fr. Katz, Pres. Nat. Vrouwenraad.
Mr. Dr. J. H. van Zanten, Dir. Gem. Bur. v. Sta
tistiek te Amsterdam (Voorzitter).
A. M. Brouwer, Oud-Voorzitter Volkseenheid-"
conferenties (Secretaris).
Deze commissie omvat de 4 hoofdstroomingen van
de Nederlandsche bevolking: de Vrijzinnigen, de
Orthodox Protestanten, de Katholieken en de Socia
listen. Tevens heeft een vooraanstaande vrouw er
in plaatsgenomen. Overigens is zij niet van politieke
maar van wetenschappelijke samenstelling.
Behalve het formuleeren van de hoofdgroepen
en de formuleering van de oplossingen binnen deze
hoofdgroepen, heeft de commissie schrijvers gezocht
die de verschillende standpunten zullen toelichten.
De formuleering van de vragen is nu. als volgt
vastgesteld; de namen van de schrijvers die ze toe
lichten zijn er tusschen haakjes achter geplaatst.
Groep I.
Zijt gij wat de maatschappelijke orde betreft
.voorstander van:
i. vrije werking, van sociale en economische
krachten ? (Mej. Dr. E.C. van Dorp) ;
2. opbouw van de maatschappij in solidaristischen
zin? (Prof. Dr. J. B. Kors en Mr. G. E. v.
Walsum);
3. opbouw van een vrije volksgemeenschap op
socialistischen grondslag? (Dr. Ir. Th. v. d.
Waerden);
4. overwinning in communistischen zin der klasse
tegenstellingen? (Mr. A. S. de Leeuw en P. J.
Schmidt).
Groep IL
Zijt gij wat den regeeringsvorm betreft voor
stander van: .
i. parlementairen regeeringsvorm? (Dr. J. Note
boom en Ir. J. W. Albarda);
2. autoritairen regeeringsvorm? (het betreffende
punt uit het programma van de N.S.B, (leider
Ir. A. A. Mussert).
Groep III.
Zijt gij wat de buitenlandsche politiek betreft,
een voorstander van:
i. actieve nationaliteitspolitiek met een zoo sterk mo- '
gelijke bewapening ? (Mr. Dr. W. M. Westerman);
2. traditioneele neutraliteitspolitiek met de daar
toe noodzakelijke bewapening? (Mr. F. Pollema);
3. volkenbondspolitiek met een eigen weermacht
gebaseerd op het beginsel der collectieve veilig
heid? (Mevr. C. A. Kluyver);
4. volkenbondspolitiek met geen andere militaire
voorbereiding dan een bijdrage voor een
volkenbondsweermacht? (Prof. Dr. D. v. Embden);
5. volkenbondspolitiek zonder eenige militaire
voorbereiding? (Ds. J. J. Buskes).
Groep IV.
Zijt gij ten aanzien van Nederlandsch-Indiëvoor
stander van:
i. een politiek, waarbij aan het Nederlandsch
belang een zelfstandige waarde wordt toegekend ?
(Mr. Dr. H. H. A. van Gybland Oosterhoff);
2. een politiek, welker doelstelling en inhoud
gericht worden op de behoeften en belangen
van Indiëzelf ? (Mr. F. M. baron van Asbeck);
3. een politiek ,,Indiëlos van Holland nu"?
(H. J. F. M. Sneevliet).
Het aantal oplossingen is zoo gekozen, dat alleen
een beslissing omtrent hoofdlijnen wordt gevraagd.
Een nadere detailleering ware te onoverzichtelijk.
Behalve de beantwoording van de vragen is het
heel interessant iets te weten over woonplaats,
beroep, geslacht, opleiding, leeftijd, kerkgenootschap
en politieke richting van de deelnemers. In verband
met de beantwoording van de vragen omtrent
maatschappelijke en politieke overtuiging kunnen
hieruit zeer interessante gegevens gedistilleerd
worden. Daar de naam niet gevraagd wordt is de
stemming onvoorwaardelijk geheim.
ZOO wordt aan alle deelnemers een brochure
toegestuurd waarin zich de verschillende vragen
en de verdediging van de standpunten, benevens een
stembiljet bevinden. Zoowel de betrekkelijke kost
baarheid als ook de min of meer ingewikkelde
vraagstelling maakte het onmogelijk dit geschrift
aan alle Nederlandsche mannen en vrouwen toe te
zenden. De Commissie heeft daarom een groep van
Nederlandsche mannen en vrouwen uitgezocht die
geacht kunnen worden representatief te zijn voor
het geheele volk; n.m. diegenen die geacht kunnen
worden actief bij te dragen tot de gedachtenvorming
van het Nederlandsche volk. Na lang wikken en
wegen verstond zij daaronder:
A. De academisch gevormden en die men daarmee
tot op zekere hoogte gelijk kan stellen.
B. Het kader van de vakorganisaties van de boeren
bonden, de middenstandsbonden, de grootere
vrouwenverenigingen (ongeveer 6 pCt. van het
aantal leden). Terwijl bij deze groep tevens
ondergebracht werden de grootere werkgevers.
C. Het kader van de politieke partijen. Bij deze
partijen werd als verhouding onderling de ver
houding van het aantal zetels bij de laatste ver
kiezingen voor de Provinciale Staten aangenomen.
De verhouding van groep A tot B en C samen
werd gebracht op i: 2. Terwijl eveneens er voor ge
zorgd werd dat de verhouding R.K.?niet Katho
liek i: 2 werd. Het eindgetal van de bereikte mannen
en vrouwen is bij elkaar 150.000. Natuurlijk zullen
er ook buiten deze 150.000 nog mannen en
vrouwen zijn die geacht kunnen worden actief bij
te dragen tot de gedachtenvorming van het Neder
landsche volk. Maar niet alle Nederlanders zijn
georganiseerd en ook zijn wellicht nog groepen
overgeslagen. Men neme indien men, in aanmer
king komend, geen geschrift ontvangt den goeden
wil voor de daad.
Zijn de 150.000 geschriften met stembiljet een
maal verstuurd, dan wordt binnen 14 dagen ant
woord verwacht. De telling van de stemmen ge
schiedt onder de directe leiding van de statistici uit
de commissie en de uitslag wordt het eerst gepubli
ceerd in het Jublileumnummer van de Groene Am
sterdammer. De commissie zal waarschijnlijk ook
bevoegden buiten eigen college verzoeken beschou
wingen over den uitslag te geven.
Uit de groote medewerking die de commissie ont
ving uit alle standen, kringen, confessies en poli
tieke richtingen van ons volk, kan blijken dat
het Nederlandsche volk deze poging om duidelijk
heid en saamhoorigheid op politiek en maatschap
pelijk gebied naderbij te brengen zeer waardeert.
Moge ook de enkeling, man of vrouw die dit ge
schrift toegestuurd krijgt, blijk geven van evenveel
belangstelling en ons het stembiljet zoo volledig
mogelijk ingevuld binnen den daartoe bestemden tijd
terugzenden! ANTON M. BROUWER,
S eer. Referendum-commissie t
l
PAG. l DE GROENE No/3075
PAG. 3 DE GROENE Ne. 3075