Historisch Archief 1877-1940
...>... -i,^.^
l ZINVC
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
Het nieuwe bouwen
N.V. KONINKLIJKE ROTTERDAM3CHE
BETON- EN AANNEMING MAATSCHAPPIJ
VAN WANING
ROTTERDAM
BETONBOUW - COMPLETE BOUWWERKEN
TEOÜfS EM TEOFLUX VAN WAGEMAKEPS BREDA
Architecten
beschermt *|iJB|W
UW WERK ^Iv2s ii^iiii
VV 'Tv TT ^Bfl « 1^ <:^k V ^^^Bv :': £2j^f*f
TEBEN BRAHD ??«»**&*
MET MINIMAX!
i
Afschrift van attest:
EM Mlnlmtx-tppmat. dt reddtr vin
ons Qimttntihuls.
Toen de werkster heden bezig was den
vloer te doen, viel een brokje vuur
uit de kachel in de bus met boenwas.
Gevolg een walmende vlam. De werk
ster trachtte het uit te trappen met
't noodlottig gevolg, dat de vlam
mende was over de vloer stroomde en
haar kleeren vlam vatten. Zij liep
naar buiten, waar haar kleeren van
het vuur bevrijd werden.
Op de secretarie was het anders. Toen
een buurman op het hulpgeroep der
vrouw naar boven snelde, vond hij
alles vol walmende rook en de vloer
in vlammen. Natte zakken en dwei
len vermochten niets. Een emmer
water maakte de zaak .nog erger.
De gordijnen begonnen reeds vlam
te vatten. Gelukkig kreeg man een
Minlmn-ippmtt In d» gittn, waar
mede in een paar minuten de vlammen
gedoofd waren. Het gevaar was ge
weken. Men kwam met den schrik vrij.
De Burgemeester der Gemeenten
Heeswijk en Dinther
Heeswijk, 27 December '28
N.V. IFFA-MINIMAX
AMSTERDAM
0
BELANGRIJK
NIEUWS:
Behalve het verlaagde
tarief voor
Heerenkleeding en Japonnen
thans desgewenscht
ook tarief A voor che
misch reinigen van
Mantels.
Normale Mantels
F 2.75 tarief A
Nog korten tijd
20%
KORTING
op alle verfprijzen.
1
PALTHE 1
ALMELO l
VERWEEGEh
&KOK
AMSTERDAM
H
KASTKOFFERS VAN R. 42.so AF
LOSSE NUMMERS VAN DE GROENE: 20 Ct.
NUMMERS OUDER DAN DRIE MAANDEN: 60 Ct.
TOEZENDING ALLEEN NA ONTVANGST VAN HET BEDRAG OP
POSTGIRO 72880 OF GEM.GIROG. 1000 VAN DE GROENE AMSTERDAMMER
Liftgarages in de binnenstad
WIE des middags een borreltje
wil gaan drinken
inde,,Carlton Corner" het
rendezvous van chique bontmantels en ge»
wichtige zakenrelaties te Amsterdam
en zich hierheen begeven wil met
eigen automobiel of met een
blokbandje, zal moeite ondervinden om
met zijn wagen bij de ingang te ge
raken .... laat staan een plaatsje voor
parkering te vinden, zonder door een
verkeers-agent op de schouder getikt
te worden om naar n der aldaar
schaars gestrooide borden verwezen te
worden, waarop een grote letter P ge
schilderd staat.
Wie dan om zich heen kijkt, zal een
onafgebroken rij van auto's langs de
trottoirband zien staan, en tot de slot
som komen dat hij zijn wagen enige
straten verder zal moeten plaatsen om
zich voet naar dit caféte begeven.
Het parkeervraagstuk is hier niet
opgelost.
Autobezittende zakenlieden, bios
coopbezoekers en winkelende dames
ondervinden in de stad zeer vaak moei
lijkheden om een bekeuringvrij plaatsje
voor hun wagen te vinden. In de voor
naamste winkelstraten van de stad (de
Kalver straat, Leidsestraat, Utrechtse
straat) is stilstaan met .de auto door
verkeersvoorschriften reeds verboden.
Degeen die daar te doen heeft moet zijn
wagen een heel eind verder plaatsen
en te voet het eigenlijke doel bereiken.
Het parkeervraagstuk is hier niet
opgelost.
Wie ook overdag zijn blik laat gaan
langs de grachten van Amsterdam,
ziet talrijke automobielen langs de
waterkant staan, schuin tussen de
bomen geschoven. De rijweg wordt
daarbij nog voor een gedeelte door de
wagens in beslag genomen.
Ook hier is het parkeer-vraagstuk
niet opgelost.
Deze voorbeelden zijn niet specifiek
voor Amsterdam, zij doen zich in tal
loze steden voor. Te bevoegder plaatse
wordt hieraan ongetwijfeld veel aan
dacht geschonken. Wij wijzen b.v. op
het streven om op verschillende punten
in de stad kleine of grote parkeer
terreinen aan te leggen. Het behoeft
geen betoog, dat de aanleg van zulke
terreinen vaak gepaard gaan met
enorme kosten, aangezien de behoefte
aan parkeerruimte zich meestal het
dringendst voordoet in drukke
winkelEen liftgarage op een der drukste punten in
Chicago. De auto's rijden op straathoogte op
een der platformen, die een doorgaande
stijgende en dalende beweging uitvoeren.
of zakenwijken, waar de terreinpi
tot ongekende hoogte zijn ges
In dit verband is het van belang]
te wijzen op de oplossing welke
lijk de toepassing van z.g.
lift-kan bieden. Wij plaatsen hicroi
een afbeelding van een lift L
welke werd gebouwd op e<n
drukste punten van de stad Chi<
Het systeem van deze liftgarages
nagenoeg overeen met de z.g.
nosterliften (doorlopende liften)
wij in sommige grote kantoorgebi
aantreffen. Een automobiel rijdt]
straathoogte op een der platform!
de liftgarage. Een druk op d
doet het platform mét de auto c
gaan, zodat daaronder weder e-n
vrij komt voor een nieuw te p;<r
auto. De platformen maken ee i
gaande beweging, zodat men zitr
weder voor de ingang kan b
indien men het nummer van hit
form weet, waarop de auto g. pi
werd. De afgebeelde toren te
kan aldus 22 auto's tegelijk
De toepassing van zulk een
vordert, zoals men zien kan, sle. hts|
zér gering grondoppervlak, dut, sl<
een geringe grondprijs.
In vergelijking met de meer
garages met vaste spiraal-opriti
met berging der automobielen
verdiepingen, blijken de lift g;
wat betreft de nuttige in w
ruimte vél economischer te . ijn.|
diépunten in de stad, waar zi<
behoefte aan parkeerruimte v JQI
kan men zich de plaatsing van
parkeerliften aldus zeer goed ird<
ET is interessant te weten
dit gebied een Nederlands
verleend werd, en wel voor de
vinding van de heer G. A. F?e;
voor een Transportinrichting zi
einde met vertande draaiende r
waarbinnen draaginrichtinge.i
den last zijn aangebracht" (Ned.
34943)- Wij geven hiervan eer
ding. Het systeem van deze li-tj
komt in vorm overeen met de ; ii
beschreven toren te Chicago.
Het verschil is echter geleg» n
technische constructie. De platfi
waarop de auto's geplaatst
zijn hier vervat in grote ringen,]
draaiend zich naar boven b
De platformen zijn bewegelijk
ringen opgehangen, zodat ?.j
IN A\I:A\OIMAA\
Arch. L. C. van der Vlugt
w
AT zal de plaats zijn, die de
door Van der Vlugt ont
worpen bouwwerken in de
sardeering van het nageslacht zullen
nemen ?
Wij weten het niet: Maar dat die
[traag gesteld wordt, is reeds een bewijs
jat er strijd over die vraag zal zijn.
En strijd is er nooit over
onbelangjjke figuren, wanneer zij ons door den
d zijn ontvallen.
Van der Vlugt was een belangrijke
uur in onze Nederlandsche archi
tectuur. In de twee centra van ons land,
waar de strijd om de vernieuwing van
architectuur het sterkst wordt ge
streden, in Amsterdam en Rotterdam,
'ai en het Duiker in de eerste stad en
rai. der Vlugt in de tweede, die de
|me«'st pregnante figuren waren door
ibui bouwwerken.
Door den dood van Duiker verloor
?.sterdam den leider, thans is
het?liJe lot aan Rotterdam te beurt
villen. Het feit op zichzelf, dat de
chitectuur weer leidende figuren
z't, is waard vermeld te worden.
V/ij zijn geneigd bij den dood van
on gestorvenen te treuren over het
fües van scheppingsdrang en
onilt >oide wilsuitingen. Die droefheid
menschelijk, maar voor hen, die
'erfelijk iets beteekend hebben,
moewe andere maatstaven aanleggen.
oo .vel Duiker als Van der Vlugt
ten heengaan, omdat zij
baanet end werk hebben verricht, waarop
11 gebouwd kan worden.
Waarin is dit baanbrekende werk
e;en? l.n de groote internationale
ou blijken. Bovendien maakt het
st em van dit patent een veel lichtere
ouw der torens mogelijk.
E -n liftgarage kan al naar gelang de
jiooj te 12 of meer automobielen tegelijk
«v* tten. Voor meerdere parkeerruimte
ien enige liften naast elkaar ge
it st worden, zodat ze tezamen een
rage voor een groot aantal wagens
ormen, welke dan het voordeel heeft
snelle bediening en een gering
^ondoppervlak. Het voor de ingang
?renden van een auto vordert nog geen
' ut tijd. Een toepassing van dit
het gewicht steeds horizontaal bli jrst» em zou b.v. grote voordelen
Deze constructie biedt in d e ied n bij hotels en in het bizonder bij
plaats het voordeel dat de auto aai ie l.otels die in het stads-centrum zijn
zijde het platform kan oprijd» nt -'- -- ~ *--" ? -"?? '? ...
aan de andere kant (dóór de ring enl
kan verlaten, zodat een dcorg
garage-verkeer wordt verkregen,
geen bij z.g. paternosterlifter in
beweging, die na 1920 op architecto
nisch gebied is ontstaan, is voor de
eerste maal sedert de i8de eeuw weder
sprake van een gemeenschappelijk
zoeken naar architectonische waarden,
die aan de werkelijkheid, d. i. aan de
concrete verlangens van den mensch
en de samenleving beantwoorden. Door
die groote internationale beweging, die
sinds 1928 saamgevat is in de con
gressen van het nieuwe bouwen", is de
voosheid van alle individualistische
aesthetiseerende bouwkunst duidelijk
gebleken en heeft de bouwkunst weder
kans haar plaats als moeder der
kunsten te heroveren.
Die nieuwe strijd om een bouwkunst,
die de oprechte weerklank van het
leven is, wordt door veel architecten
internationaal gevoerd. Het is een
strijd, die door woord en geschrift is
tot uiting gekomen, en door kleine en
groote bouwwerken is geconcretiseerd.
Van der Vlugt behoorde tot hen, die
voor het eerst op ruime schaal aan be
langrijke bouwwerken kon toonen,
welke vernieuwing internationaal ge
propageerd werd.
Doordat het eerste groote bouw
werk in Nederland, de fabriek van
de Wed. van Nelle, een utiliteitsbouw
was, werd door leeken en tegenstanders
daaruit de conclusie getrokken, dat die
nieuwe architectuur alleen geschikt
was voor utiliteitsbouw. Deze
mistasting is voor groote groepen van denken
de menschen nu langzamerhand wel
overwonnen. Toen de fabriek gevolgd
werd door een woonhuis, door kan
toren, vergaderzalen, tentoonstellings
zalen, meer woonhuizen, kwam er
langzamerhand een beter begrip onder
het publiek, al werd het diepere wezen
van de vernieuwing nog niet overal
ingezien.
HET jongere geslacht, dat meer leeft
te midden van de natuur en dat door
de sport in de open lucht een nauwer
contact met die natuur heeft gekregen
dan een vorige generatie, begrijpt het
nieuwe bouwen beter dan de ouderen.
Dit jonge geslacht voelt direct de
harteklop van het leven in de strakke
open bouwwerken, die hun naar
buiten gerichtheid zoo duidelijk
demonstreeren. Jonge menschen zien
het schoone, dat zuivere machine
producten en gebruiksvoorwerpen in
hun directen eenvoud van vorm, lijn
en kleur bezitten.
Zij begrijpen intuïtief, dat in den
tienen. De hotel-directie moet steeds
ooi zien in de berging der automo- .
wit n van haar gasten. Hiertoe heeft huidigen tijd, waarin een geheel andere
productiewijze tot uiting komt, waarin
volkomen anders geaard zijnde mate
rialen door de industrie voortgebracht
worden, ook de gebouwen een volko
men andere gedaante moeten ver
krijgen dan vroeger. Toen dan ook
Van der Vlugt den moed had in
conI e -n eigen garage bij het hotel, ofwel
noet garageruimte elders huren.
band met de constructie niet nojfct spreekt van zelf dat zulks in ver
band met de hoge grondprijzen
1 .belangrijke kosten vorderen.
Indien wij goed zijn inge
licht heeft de gemeente Am
sterdam destijds bij de bouw
van het Stadion de toepassing
creto te getuigen door zijn gebouwen,
dat de ideeën, die tevoren in woord en
van liftgarages ernstig over- geschrift geuit waren, niet alleen
uitModel van een liftgarage volgens dtvm Ce
heer G. A. Feenstra (Ned. Octrooi 3§. een
transportinrichting zonder einde
de ringen, waarbinnen draaginricnünl last
zijn aangebracht".
wogen in plaats van de zeer
kostbare aanleg van het uit
gestrekte parkeerterrein het
welk thans bij het stadion te
zien is. Naar wij menen te
weten zouden de kosten voor
de bouw van een groot
aantal van zulke liftgarages
plaats biedende voor
parkering van een
evengroot aantal automobielen
als thans op het bedoelde
Stadion-parkeerterrein kun
nen staan belangrijk
lager zijn geweest dan de
kosten welke nu besteed
moesten worden voor ter
rein-aanleg, bestratingen enz.
om van de kosten van
erfpachtsderving van het
enorme terrein - oppervlak
maar niet te spreken!
KOEN LIMPERG
voerbaar waren, maar ook een vol
komen nieuwe schoonheid in het
wezen der architectuur konden brengen,
waren het aanvankelijk de jongeren,
die terstond de waarde van de groote
spiegelende glasvlakken en den ijlen
constructievorm begrepen als een
bevestiging van de vernieuwing, die
het leven zou ondergaan. Maar het
bleef niet bij de waardeering der
jongeren; Rotterdam, de stad, die
buiten zijn havens zoo weinig schoon
heid heeft te bieden, werd plotseling
een pelgrimsoord voor architecten en
andere kunstenaars uit alle deelen van
de wereld om het werk van Brinkman
en Van der Vlugt te bestudeeren.
Persoonlijk heb ik dikwijls, wanneer
het den ontwerpers te machtig werd,
steeds weer eigen werk te toonen, de
leiding overgenomen, wanneer
buitenlandsche architecten de fabriek Van
Nelle" kwamen bezichtigen. En elke
keer dat ik dit deed werden mij weer
nieuwe waarden daarin duidelijk. Ik
herinner mij nog de groote vreugde van
Ie Corbusier, den Franschen voor
ganger van het nieuwe bouwen, ik zie
nog Eisenstein, den schepper van de
eerste machtige Russische films in
extase over de mogelijkheid eens een
cultuurfilm alleen van deze fabriek te
kunnen maken.
EN nu, wat het belangrijkste is,
het groote publiek, de kritische
men, heeft de waarden van het nieuwe
bouwen leeren begrijpen; en dit begrij
pen is voor een zeer belangrijk deel te
danken aan de werken, die Van der
Vlugt tot stand gebracht heeft. Wij
als architecten weten zeer goed, dat er
kritiek mogelijk is op het werk van
Van der Vlugt, we weten, dat hij,
vooral in de woonhuizen, nog te veel
verouderde eischen der bewoners heeft
trachten te combineeren met zijn
nieuwere verlangens, en zoodoende
hier en daar niet tot volkomen gaaf
heid is gekomen.
Maar dit behoeft niet als een af
brekende critiek gezien te
wordenHet getuigt eerder, dat hij als baan
breker zich bewust was, dat pioniers
hun verlangens niet op de spits mogen
drijven, daar zij anders hun
pioniersaard verloochenen.
Want Van der Vlugt was een pionier.
Even direct als de fabriek door zijn
openheid getuigde van een nieuw
productiesysteem, was de silo aan de
Maashaven een bewijs, dat de kracht
der groote gesloten vlakken in de
architectuur tot schoonheid kan voeren,
wanneer de directe bruikbaarheid die
ongebroken gladde gesloten monumen
taliteit vraagt.
Van der Vlugt als begeleider te zien
bij excursies naar zijn werk was een
plezier op zichzelf, omdat hij zoo
direct toeliep op alle onderdeden, die
zijn speciale liefde bij het ontwerpen
hadden. Ik herinner mij nog zijn
teleurstelling, toen wij enkele
onderdeelen wat te mooi vonden. Daarover
heb ik nu zoo ernstig nagedacht, en nu
vinden jullie het te mooi", het kwam
er ietwat mistroostig uit. Dergelijke
uitingen zien we nu in een zoo geheel
ander licht, nu we weten, dat hij veel
meer door zijn gezondheid gehandicapt
was dan wij konden vermoeden. We
begrijpen nu ook beter, wat de redenen
waren toen hij eenige maanden geleden
bedankte vóór de congressen van
het nieuwe bouwen" en voor de
Rotterdamsche groep Opbouw". Hij kon
aan ons theoretisch werk geen tijd
meer geven en daarom meende hij te
moeten bedanken. Dat zijn persoon en
zijn werk, ook zonder zijn theoretischen
arbeid,voor de gezamenlijke propaganda
voor het nieuwe bouwen hem het
recht op het lidmaatschap gaven, dit
wilde hij maar half van mij aannemen.
Al.beradende over dit vraagstuk is hij
midden in zijn werk ontvallen aan
de internationale architectengroep, die
zijn bedanken nooit heeft willen
accepteeren.
Ir. J. B. VAN LOGKEM
?== BIJ DE FOTO'S
Boven: fabrieksgebouwen voor de Wed. Van Nelle.
Daaronder: een drietal woonhuizen te Rotterdam.
Architecten Brinkman en Van der Vlugt.
l