De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 8 mei pagina 8

8 mei 1936 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

OOSTENRIJK: WEENEN HOTEL BRISTOL Prijzen naar de tijden Karntnerring 1?7 Ie RANGS HOTEL, alle comfort Tel. Adres: Bristolhotel GRAND HOTEL 1e Rangs Hotel 360 kamers 200 Privébaden RESTAURANT VAN INTERNATIONALE BEKENDHEID MATIGE PRIJZEN HOTEL IMPERIAL Karntnerring 16 Ie Rangs Hotel, grootste comfort PRIJZEN NAAR DE TIJDEN ? TEL ADRES: IM PERIALHOTEL INNSBRUCK HOTEL KREID Voornaam familiehotel met alle modern comfort. VLAK BIJ HET STATION Prljztn nur d* tljdin T.Moon 37 - T«l. Adr»$: KREIDHOTEL KITZBUHEL 800 Meter STRANDBAD SCHWARZSEE 22?26°C. Centrum voor AUTOTOCHTEN in het mooiste gletscher- en meerengebied van de Oost Alpen. Hahnenkamm Kabelbaan 1700 Meter. MODDERBAD KUREN LUCHT KUREN Hotel mmmmi Hahnenkamm 1800 Meter. Ie Ranf* Hotel. Alle modern comfort. Internationale keuken. Penitonpr Ijzen van 6* 11.- af. KLEIN NATUUR MOODERBAD 20-22' C. LECH a ARLBERG Hotel mmm HOF Alle comfort 100 bedden. American Bar - Zwembad. Pension prijs os 8.?. VORARLBERG NAAR 1IHD A Dl DCDft in het heerlijke Alpenland V UK ArVLDCKU in het Westen van Oostenrijk Inlichtingen en Prospectussen: STERREICHISCHE VERKEHRSWERBUNG, Utrecht, Stationsplein 22. Tel. 14470. Fremdenverkehrsverband, Bregenz/Vorarlberg ZWITSERLAND LUGANO BRISTOL 'n ^e scnoonste omgeving. Door da baste Hollandscha kringen bezocht. PENSION VAK Fra. 13.- af. E. Camenzind. LOCARNO GRAND HOTEL Voornaamste Hotel ter plaatse. Pension van Frs. 13.-af. Heerlijke rustte ligging. Groot park. HOTEL MÉTROPOLE a/h meer MODERN COMFORT. PENSIONPRIJS VAN Fr». 9.- af. KAMERPRIJS VAN Fra. 3.5O af. Eigenaar ; A. Schrttmli-Buclier. ASCONA KURHOTEL MONTE VERITA Voornaamste Hotel ter plaatse Golf, Tennis, Zonnebaden. Strand. Schitterende ligging. Dansterras - Bar. Pension reeds van Frs. 12- af. KLOSTERS 1200 Meter boven zee Hotel SILffltm 4 HUIS Ie Rangs 200 bedden. Pensionprijs van Frs. 13.- af. Strandbad 18-20°C. PAG. M QE GROENE No. 3075 Zóó zullen de nieuwe vlicgboo'.en mol_ Airways er uit komen te zien IMPERIAL Engelschen zijn ????"OEN Imperial Airways in 1924 l werd opgericht als gevolg van l een samengaan der vier be staande luchtverkeersmaatschappijen, werd de nieuwe firma door het Engelsche gouvernement belast met het onderhouden en ontwikkelen van het Britsche luchtverkeer, met de bepaling, dat men alles in het werk zou hebben te stellen om dit luchtverkeer zoo spoe dig mogelijk rendabel te maken, waar door subsidies in de toekomst zouden , kunnen vervallen. * Op dat tijdstip was de toestand nog zoo, dat een of andere vorm van financieele hulp door den Staat noodig was om de noodige stabiliteit aan het luchtverkeer te verzekeren en om Imperial Airways in staat te stellen het verkeer uit te breiden en opdrach ten te geven aan de industrie, zoodat de ontwikkelingskosten van nieuwe types niet uitsluitend door die industrie behoefden te worden gedragen. De nieuwe maatschappij kreeg dan ook een subsidie, teneinde haar door den Staat goedgekeurde programma te kunnen uitvoeren, doch deze subsidie wordt ieder jaar met een bepaald bedrag verminderd. Langzaam aan heeft Imperial Air ways haar materieel en haar organi satie uitgebreid en behalve een aantal luchtlijnen in Europa, exploiteert deze groote Engelsche maatschappij nu trunk'Mijnen van Londen dwars door Afrika naar Kaapstad, met een zijlijn van den Engelsch-Egyptischen Soedan naar Nigeria, en van Londen via Egypte, Irak en Britsch Indiënaar Australië. Buitendien zijn met ver schillende maatschappijen belangen gemeenschappen aangegaan en men heeft, waar zulks wenschelijk was, doch ter-maatschappijen opgericht, welke toe voerlijnen exploiteeren, zoodat Imperial Airways de .controle heeft over een zeer groot net van Empire airlines". INTUSSCHEN naderde het moment, dat de bestaande overeenkomst tusschen de Engelsche regeering en Im perial Airways zou eindigen en men moest dus middelen beramen om te voorkomen, dat het opgestelde doch nog niet geheel afgewerkte programma niet kon worden uitgevoerd. Men kon drie kanten uit; ten eerste kon men het burger luchtverkeer aan zijn lot overlaten; ten tweede kon men de bestaande overeenkomst, zij het ook in eenigszins gewijzigden vorm door de veranderde toestanden, continueeren, AIRWAY rare menschen waarbij het luchtverkeer zou b ijn zorgen voor het vervoer van di« welke een bepaald luchtrecht hij betaald; en ten derde kon de Staat' toe overgaan om alle post vu luchtweg te doen verzenden, zmd extra betaling. Men koos de der oplossing en alle brieven, verzond -n \ het Vereenigde Koninkrijk en bestemming binnen het Britschc zerrijk, zullen in het vervolg per die tuig worden vervoerd, indien zuil voordeelen oplevert. Het vervoer van de post door de luc komt ten voordeele van iederee: . een gevolg van de grootere hoeve welke men krijgt te vervoeren, ve bovendien vrijwel constant is, ka i grootere vliegtuigen, welke den p giers meer comfort bieden, in g< or nemen en snellere diensten met hr ige frequentie kunnen worden ingt ste Men voorziet dan ook vier, en /aj schijnlijk zelfs vijf diensten per naar Britsch Indië, drie naar Sinj aj en Oost Afrika en twee naar Zn Afrika en Australië. De duur vin reis naar Indiëwordt iets meer twee dagen, in twee en een halven is men in Oost Afrika, in vier da jen] Kaapstad of Singapore en in zey dagen in Australië. Deze we zeer snelle verbindingen kunnen tot stand worden gebracht door ragi nacht te vliegen, terwijl ook de tinatie in overeenstemming moet de » gebracht met de zeer zware hei welke door dergelijke lucht|:bin'tingen worden gesteld. dit programma te kunnen uitjsrer heeft Imperial Airways bij irt Jrothers negen en twintig groote gbcoten en bij Armstrong Whitwaalf groote vier-motorige land^gtuigen besteld, waaraan thans fjbouwd wordt. Bij Short heeft c > het oogenblik 3000 man aan rk, alleen voor die vliegbooten, [er wordt verwacht, dat de eerst npi e" boot over enkele dagen zal ne ? proefvliegen. Deze vliegboot :' rij sterk af van het tot nu toe [Engeland gebruikelijke type en de ii e doet Amerikaansch" aan. :is een geheel metalen eendekker >gliggenden, vrijdragenden vleuIVi r Bristol Pegasus motoren van |pk -?'Ik, zijn in den vleugel-voorrand lomeerd en drijven drie-bladige ilei., bestuurbare, propellers aan. afgeladen wegen die booten [eve r 18 ton en vervoeren dan circa Ion aan betalenden last. Een ;m snelheid van ruim 320 km l uu wordt verwacht. pet oorste deel van de boot bevat d kken. Op het bovendek is de irht t, brug zouden wij welhaast ner zeggen, voor den gezagvoerder eersten officier. Vlak achter de t 5 van den gezagvoerder is de ; en daar achter het ruim voor «st. waar 3 ton brieven kunnen «n geborgen. Hier is ook een sorafe , zoodat de post onderweg kan len jitgezocht. Aan de stuurboordzijde van het postruim is de navigatiekamer en het scheepskantoor. Op het benedendek vinden wij eerst geheel voor in den boeg een ruimte voor het bergen van kabels, ankers en ander tuig. Daarachter is de rookkamer voor de passagiers, met gezellige fauteuils en tafeltjes. In lijn met de schroeven ligt de keuken en daarna de midscheepsche cabine. Vervolgens is er een promenadedek en ten slotte de achterste cabine. Geheel achter in den staart is een ruim voor bagage en goederen. Door dag en nacht te vliegen is het mogelijk zeer groote afstanden af te leggen zonder dat het noodig is de snelheid van het toestel bovenmatig op te voeren, hetgeen altijd veel geld kost. De cabine van de ,,Empire" booten is dan ook zoo ingericht, dat 's nachts een deel ervan kan worden omgebouwd in door gordijnen afgesloten slaap vertrekken met twee bedden boven elkander. Er is dan plaats voor 16 pas sagiers, doch overdag kunnen even tueel nog acht passagiers meer worden meegenomen. Deze cabine is zeer ruim van afmetingen; de hoogte bedraagt bijv. bijna 3 meter. Aan het comfort der passagiers is groote aan dacht besteed. Het spreekt vanzelf dat deze vlieg tuigen worden uitgerust met de aller nieuwste instrumenten. Ze krijgen een automatischen piloot, een zeer volledig stel blindvlieg-instrumenten en natuur lijk radio. De actieradius is ongeveer 1300 km, ruim voldoende om de af standen tusschen de verschillende sta tions op de groote routes te overbrug gen. Behalve op de reeds genoemde lijnen, zullen deze booten ook gebruikt worden tusschen New York en de Ber muda eilanden, terwijl men dit jaar nog een aantal proefvluchten over den Atlantischen Oceaan zal maken, via de Azoren. Voorloopig zal echter slechts post worden vervoerd naar en van Amerika, niet alleen vanwege het grootere risico, dat zoo'n lange route over water steeds met zich brengt, doch ook omdat de actieradius moet worden verhoogd tot ruim 3000 km, hetgeen alleen maar kan door in plaats van passagiers, benzine te laden. ENGELSCHEN zijn eigenlijk rare menschen. Jaren lang hebben zij zoo'n beetje rondgesukkeld met zeer middelmatige verkeers- en militaire vliegtuigen. Op een gegeven oogenblik wordt de situatie werkelijk ernstig en met dezelfde rust en kalmte, waarmede zij dat minderwaardige materiaal accep teerden, produceeren zij in ongeloof lijk korten tijd nieuwe types, in vrijwel alle opzichten superieur aan de pro ducten van het buitenland, waar men toch zoo'n grooten voorsprong op hen meende te hebben. Men zou bijna geneigd zijn te denken, dat zij ons al die jaren voor den gek hebben gehouden. C. VAN STSENDEREN JR. /nter/eur van een Short vliegboot der hflrecAci o/s dagverblijf, links voor nachtvluchten; fauteuils'in slaapplaatsefvcranderd l N IDEALE VACANTIE: l ZOMERZEEREIZEN Per $.$. VOLENDAM 7_22 JULI naar Lissabon, Marokko, de Canarische Eilanden, Madeira, Torguay. __ Prijs vanaf Gld. 155.00 Pers.s. VEENDAM 23-3l JULI naar de Noorsehe Fjorden. ,_ -_ Prijs vanaf Gld. 68.00 Per s.s. VEENDAM 15-31 AUGUSTUS naar La Corufla, Madeira, de Canarische Eilanden, Marokko, Lissabon. *-??****. Prijs vanaf Gld. 155.00 Per s.s. VOLENDAM 25 JULI-I8 AUGUSTUS Gezehchapsreis naar Amerika. Prijs, inclusief verblijf in New York: Derde klasse Dollars 1 91.5O Toeristenklasse Dollars 242.OO Kajuitsklasse Dollars 294.OO HOLLAND-AMERIKA LIJN ROTTERDAM AMSTERDAM en alle Agentschappen en erkende Reisbureaux UlT PORT-UlTmitfTlNG?N IV115 AM<T?RDAM ZWITSERLAND KLOSTERS 1200 Meter boven zee Hotel WHUZ-BELVEDHE Voornaam Hul», mod. comfort. Pension van Frs. II.- af. Tetejr.-adret: WEISSKREUZ. E. HELBLING. GRiND INTEL VEIEIIU Ie rangs 200 Bedden s van Frs. 13.?af. zomersporten ? Zwembad LES AVANTS boven Montreux 1000 M. b./zee l C AD A M ft LI/1TI"! LE GRAND HOTEL Het we">ekende FamilieHotel Kinder RUST, LUCHT, ZON, SPORT, PARK, ORCHEST, TENNIS, GARAGE, (dieet maaltijden op verzoek), Pension van Frs II.af. f ?; tl ia-; l i PAG. 15 DE GROENE No. 3075

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl