Historisch Archief 1877-1940
OOSTENRIJK:
WEENEN
HOTEL BRISTOL
Prijzen naar de tijden
Karntnerring 1?7
Ie RANGS HOTEL,
alle comfort
Tel. Adres: Bristolhotel
GRAND HOTEL
1e Rangs Hotel
360 kamers
200 Privébaden
RESTAURANT VAN INTERNATIONALE BEKENDHEID
MATIGE PRIJZEN
HOTEL IMPERIAL
Karntnerring 16 Ie Rangs Hotel, grootste comfort
PRIJZEN NAAR DE TIJDEN ? TEL ADRES: IM PERIALHOTEL
INNSBRUCK
HOTEL KREID
Voornaam familiehotel met alle modern
comfort. VLAK BIJ HET STATION
Prljztn nur d* tljdin
T.Moon 37 - T«l. Adr»$: KREIDHOTEL
KITZBUHEL 800 Meter
STRANDBAD SCHWARZSEE 22?26°C.
Centrum voor AUTOTOCHTEN in het mooiste
gletscher- en meerengebied van de Oost Alpen.
Hahnenkamm Kabelbaan 1700 Meter.
MODDERBAD KUREN LUCHT KUREN
Hotel mmmmi
Hahnenkamm 1800 Meter.
Ie Ranf* Hotel. Alle modern comfort.
Internationale keuken.
Penitonpr Ijzen van 6* 11.- af.
KLEIN NATUUR MOODERBAD 20-22' C.
LECH a ARLBERG
Hotel mmm HOF
Alle comfort 100 bedden.
American Bar - Zwembad.
Pension prijs os 8.?.
VORARLBERG
NAAR
1IHD A Dl DCDft in het heerlijke Alpenland
V UK ArVLDCKU in het Westen van Oostenrijk
Inlichtingen en Prospectussen: STERREICHISCHE VERKEHRSWERBUNG,
Utrecht, Stationsplein 22. Tel. 14470.
Fremdenverkehrsverband, Bregenz/Vorarlberg
ZWITSERLAND
LUGANO
BRISTOL 'n ^e scnoonste omgeving.
Door da baste Hollandscha kringen bezocht.
PENSION VAK Fra. 13.- af.
E. Camenzind.
LOCARNO
GRAND HOTEL
Voornaamste Hotel ter plaatse. Pension van Frs. 13.-af.
Heerlijke rustte ligging.
Groot park.
HOTEL MÉTROPOLE a/h meer
MODERN COMFORT. PENSIONPRIJS VAN Fr». 9.- af.
KAMERPRIJS VAN Fra. 3.5O af. Eigenaar ; A. Schrttmli-Buclier.
ASCONA
KURHOTEL
MONTE VERITA
Voornaamste Hotel ter plaatse
Golf, Tennis,
Zonnebaden. Strand.
Schitterende ligging.
Dansterras - Bar.
Pension reeds van Frs. 12- af.
KLOSTERS 1200 Meter boven zee
Hotel SILffltm 4 HUIS
Ie Rangs 200 bedden.
Pensionprijs van Frs. 13.- af.
Strandbad 18-20°C.
PAG. M QE GROENE No. 3075
Zóó zullen de nieuwe vlicgboo'.en mol_ Airways er uit komen te zien
IMPERIAL
Engelschen zijn
????"OEN Imperial Airways in 1924
l werd opgericht als gevolg van
l een samengaan der vier be
staande luchtverkeersmaatschappijen,
werd de nieuwe firma door het
Engelsche gouvernement belast met het
onderhouden en ontwikkelen van het
Britsche luchtverkeer, met de bepaling,
dat men alles in het werk zou hebben
te stellen om dit luchtverkeer zoo spoe
dig mogelijk rendabel te maken, waar
door subsidies in de toekomst zouden ,
kunnen vervallen. *
Op dat tijdstip was de toestand nog
zoo, dat een of andere vorm van
financieele hulp door den Staat noodig
was om de noodige stabiliteit aan het
luchtverkeer te verzekeren en om
Imperial Airways in staat te stellen
het verkeer uit te breiden en opdrach
ten te geven aan de industrie, zoodat
de ontwikkelingskosten van nieuwe
types niet uitsluitend door die industrie
behoefden te worden gedragen. De
nieuwe maatschappij kreeg dan ook
een subsidie, teneinde haar door den
Staat goedgekeurde programma te
kunnen uitvoeren, doch deze subsidie
wordt ieder jaar met een bepaald
bedrag verminderd.
Langzaam aan heeft Imperial Air
ways haar materieel en haar organi
satie uitgebreid en behalve een aantal
luchtlijnen in Europa, exploiteert deze
groote Engelsche maatschappij nu
trunk'Mijnen van Londen dwars door
Afrika naar Kaapstad, met een zijlijn
van den Engelsch-Egyptischen Soedan
naar Nigeria, en van Londen via
Egypte, Irak en Britsch Indiënaar
Australië. Buitendien zijn met ver
schillende maatschappijen belangen
gemeenschappen aangegaan en men
heeft, waar zulks wenschelijk was, doch
ter-maatschappijen opgericht, welke toe
voerlijnen exploiteeren, zoodat Imperial
Airways de .controle heeft over een
zeer groot net van Empire airlines".
INTUSSCHEN naderde het moment,
dat de bestaande overeenkomst
tusschen de Engelsche regeering en Im
perial Airways zou eindigen en men
moest dus middelen beramen om te
voorkomen, dat het opgestelde doch
nog niet geheel afgewerkte programma
niet kon worden uitgevoerd. Men
kon drie kanten uit; ten eerste kon men
het burger luchtverkeer aan zijn lot
overlaten; ten tweede kon men de
bestaande overeenkomst, zij het ook
in eenigszins gewijzigden vorm door de
veranderde toestanden, continueeren,
AIRWAY
rare menschen
waarbij het luchtverkeer zou b ijn
zorgen voor het vervoer van di«
welke een bepaald luchtrecht hij
betaald; en ten derde kon de Staat'
toe overgaan om alle post vu
luchtweg te doen verzenden, zmd
extra betaling. Men koos de der
oplossing en alle brieven, verzond -n \
het Vereenigde Koninkrijk en
bestemming binnen het Britschc
zerrijk, zullen in het vervolg per die
tuig worden vervoerd, indien zuil
voordeelen oplevert.
Het vervoer van de post door de luc
komt ten voordeele van iederee: .
een gevolg van de grootere hoeve
welke men krijgt te vervoeren, ve
bovendien vrijwel constant is, ka i
grootere vliegtuigen, welke den p
giers meer comfort bieden, in g< or
nemen en snellere diensten met hr ige
frequentie kunnen worden ingt ste
Men voorziet dan ook vier, en /aj
schijnlijk zelfs vijf diensten per
naar Britsch Indië, drie naar Sinj aj
en Oost Afrika en twee naar Zn
Afrika en Australië. De duur vin
reis naar Indiëwordt iets meer
twee dagen, in twee en een halven
is men in Oost Afrika, in vier da jen]
Kaapstad of Singapore en in zey
dagen in Australië. Deze we
zeer snelle verbindingen kunnen
tot stand worden gebracht door ragi
nacht te vliegen, terwijl ook de
tinatie in overeenstemming moet
de » gebracht met de zeer zware
hei welke door dergelijke
lucht|:bin'tingen worden gesteld.
dit programma te kunnen
uitjsrer heeft Imperial Airways bij
irt Jrothers negen en twintig groote
gbcoten en bij Armstrong
Whitwaalf groote vier-motorige
land^gtuigen besteld, waaraan thans
fjbouwd wordt. Bij Short heeft
c > het oogenblik 3000 man aan
rk, alleen voor die vliegbooten,
[er wordt verwacht, dat de eerst
npi e" boot over enkele dagen zal
ne ? proefvliegen. Deze vliegboot
:' rij sterk af van het tot nu toe
[Engeland gebruikelijke type en de
ii e doet Amerikaansch" aan.
:is een geheel metalen eendekker
>gliggenden, vrijdragenden
vleuIVi r Bristol Pegasus motoren van
|pk -?'Ik, zijn in den vleugel-voorrand
lomeerd en drijven drie-bladige
ilei., bestuurbare, propellers aan.
afgeladen wegen die booten
[eve r 18 ton en vervoeren dan circa
Ion aan betalenden last. Een
;m snelheid van ruim 320 km
l uu wordt verwacht.
pet oorste deel van de boot bevat
d kken. Op het bovendek is de
irht t, brug zouden wij welhaast
ner zeggen, voor den gezagvoerder
eersten officier. Vlak achter de
t 5 van den gezagvoerder is de
; en daar achter het ruim voor
«st. waar 3 ton brieven kunnen
«n geborgen. Hier is ook een
sorafe , zoodat de post onderweg kan
len jitgezocht. Aan de
stuurboordzijde van het postruim is de
navigatiekamer en het scheepskantoor.
Op het benedendek vinden wij eerst
geheel voor in den boeg een ruimte
voor het bergen van kabels, ankers en
ander tuig. Daarachter is de
rookkamer voor de passagiers, met gezellige
fauteuils en tafeltjes. In lijn met de
schroeven ligt de keuken en daarna de
midscheepsche cabine. Vervolgens is er
een promenadedek en ten slotte de
achterste cabine. Geheel achter in den
staart is een ruim voor bagage en
goederen.
Door dag en nacht te vliegen is het
mogelijk zeer groote afstanden af te
leggen zonder dat het noodig is de
snelheid van het toestel bovenmatig op
te voeren, hetgeen altijd veel geld kost.
De cabine van de ,,Empire" booten is
dan ook zoo ingericht, dat 's nachts
een deel ervan kan worden omgebouwd
in door gordijnen afgesloten slaap
vertrekken met twee bedden boven
elkander. Er is dan plaats voor 16 pas
sagiers, doch overdag kunnen even
tueel nog acht passagiers meer worden
meegenomen. Deze cabine is zeer
ruim van afmetingen; de hoogte
bedraagt bijv. bijna 3 meter. Aan het
comfort der passagiers is groote aan
dacht besteed.
Het spreekt vanzelf dat deze vlieg
tuigen worden uitgerust met de aller
nieuwste instrumenten. Ze krijgen een
automatischen piloot, een zeer volledig
stel blindvlieg-instrumenten en natuur
lijk radio. De actieradius is ongeveer
1300 km, ruim voldoende om de af
standen tusschen de verschillende sta
tions op de groote routes te overbrug
gen. Behalve op de reeds genoemde
lijnen, zullen deze booten ook gebruikt
worden tusschen New York en de Ber
muda eilanden, terwijl men dit jaar
nog een aantal proefvluchten over den
Atlantischen Oceaan zal maken, via de
Azoren. Voorloopig zal echter slechts
post worden vervoerd naar en van
Amerika, niet alleen vanwege het
grootere risico, dat zoo'n lange route
over water steeds met zich brengt, doch
ook omdat de actieradius moet worden
verhoogd tot ruim 3000 km, hetgeen
alleen maar kan door in plaats van
passagiers, benzine te laden.
ENGELSCHEN zijn eigenlijk rare
menschen. Jaren lang hebben zij
zoo'n beetje rondgesukkeld met zeer
middelmatige verkeers- en militaire
vliegtuigen. Op een gegeven oogenblik
wordt de situatie werkelijk ernstig en
met dezelfde rust en kalmte, waarmede
zij dat minderwaardige materiaal accep
teerden, produceeren zij in ongeloof
lijk korten tijd nieuwe types, in vrijwel
alle opzichten superieur aan de pro
ducten van het buitenland, waar men
toch zoo'n grooten voorsprong op hen
meende te hebben. Men zou bijna
geneigd zijn te denken, dat zij ons al
die jaren voor den gek hebben gehouden.
C. VAN STSENDEREN JR.
/nter/eur van een Short vliegboot der hflrecAci o/s dagverblijf, links voor nachtvluchten; fauteuils'in slaapplaatsefvcranderd
l
N IDEALE VACANTIE: l
ZOMERZEEREIZEN
Per $.$. VOLENDAM 7_22 JULI
naar Lissabon, Marokko, de Canarische Eilanden,
Madeira, Torguay. __
Prijs vanaf Gld. 155.00
Pers.s. VEENDAM 23-3l JULI
naar de Noorsehe Fjorden. ,_ -_
Prijs vanaf Gld. 68.00
Per s.s. VEENDAM 15-31 AUGUSTUS
naar La Corufla, Madeira, de Canarische Eilanden,
Marokko, Lissabon. *-??****.
Prijs vanaf Gld. 155.00
Per s.s. VOLENDAM 25 JULI-I8 AUGUSTUS
Gezehchapsreis naar Amerika.
Prijs, inclusief verblijf in New York:
Derde klasse Dollars 1 91.5O
Toeristenklasse Dollars 242.OO
Kajuitsklasse Dollars 294.OO
HOLLAND-AMERIKA LIJN
ROTTERDAM AMSTERDAM
en alle Agentschappen en erkende Reisbureaux
UlT
PORT-UlTmitfTlNG?N
IV115 AM<T?RDAM
ZWITSERLAND
KLOSTERS 1200 Meter boven zee
Hotel WHUZ-BELVEDHE
Voornaam Hul», mod. comfort.
Pension van Frs. II.- af.
Tetejr.-adret: WEISSKREUZ.
E. HELBLING.
GRiND INTEL VEIEIIU
Ie rangs 200 Bedden
s van Frs. 13.?af.
zomersporten ? Zwembad
LES AVANTS boven Montreux 1000 M. b./zee
l C AD A M ft LI/1TI"!
LE GRAND HOTEL
Het we">ekende
FamilieHotel
Kinder
RUST, LUCHT, ZON, SPORT, PARK, ORCHEST,
TENNIS, GARAGE, (dieet maaltijden op verzoek),
Pension van Frs
II.af.
f ?;
tl
ia-;
l
i
PAG. 15 DE GROENE No. 3075