De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 15 mei pagina 23

15 mei 1936 – pagina 23

Dit is een ingescande tekst.

*JW> t *?» 'O UVA uwiuopnasd) ipsuo)Siu. U99 |9U192J9A 'P44 ITBA SI 91J9AOU U9pJ[9ZU9p J9pUO 'U93ff.ni 9) I U99 )VM 'U989J 9) 9)SJ?*MZ )9l{ 3(1 q»U, «f» U9Ip UVA U9 ((<9uU9)nO'X<< 9IZ) «p UflUI J9AO U9UIJO)SSU9A9[ 9)SJ99 UftUI dO Sp99 U9p dO «SJlMtWg ITBA "sI* SUBUJOJ 9j UfïUI UT )«M '93I9I)S^ U99 )9UI U9 jnnjUU 9p ^SUI U99 [99 NVVSdOOlSHS sioc pUBq UflUI UBA 9tp 'UBUIOJ U9)SJ99 U9p UI it U99UI '}ip q9q 3^1 -jnn;Bu JOOp U98ul|9pUBAl U9 U93ui3l9U )9UI '9fiI9Sd9qaS 3lJ9UIOOJp 'PIU99JA U99 Sp»9J 3(1 SBM pUlSf S|Y ?uauutSaq snp yp ?UBAJ9 pi9q do 3oo )9q )9iu ufiz noz 'U9DJOM U9UUTUI J99UI S9J10UI9UI U993 r. ,?...? i -_._...-._???^j . ||j»)|>|njpuM>s u» ->l*og -fj «ituiy W U9}U>} u/^ \ \ N3130A MO N3Q3H OON XHOSVM ons ?ele ODIHNH af i ' -j-p f l ap }Djft -puojSumj jaui pSuau si pnco/ jat/ s;t> ua uajapdod snau uj ;?i/ /i 9199131//O ftq 9) aSfiuiuos -paoy y39J$ 'S9Jl°f -uanoq U992 I3utp99jyj9puo uaag -i U99 UDO yivjp 9pu9iinjsjin ap jpj. 9Jsmn9)UJ9JJV S/D }Vp 'U9J99SS9S31UI ; NVW N3Q ?U9UU9 U9J99I uaqqaq SuiAeipsaq ap UBA sj; uaufissaqv sp }«P 'si ipjeiu azap UB -sajd uaa jaiq ;aq JBBM jaaiu 9; ' -j9A uapaj^do j9pu9)SB)JOOp uaa (TM 'jadsAmoips )tp jaAouaSa; soa 'atuissaqv UBA 3uua;;iqja. 9A91 uaq joop ap -tuy ap do ua^aajM sjjaz IJDIZ fiz 'pjasplijdaS ooz uauftssaqy ap ua uapaqafftn.aouiuiajja; ap jooj 9Q ?pUOO)J9A SUO pJ9A japu«;sua3a; ufiz de 'uadd-ejj 'ua^qoij af;uaag 9; jaatu s;aiu pj9))iqj9A uaa suBqj uauuo3aq 'ustuoa 9) (p3ip9pJ9A paoS ;sj99 joop) pop aqosufissaqy 9)f9OUI 3UBAUBB U9p UI 9Ip ' 9Q 'ladsMnoqos 3jfi[93r^M uaa joo/ uiss )9q s9f;indssBS UVA afinjqad jat ;aui jB3 'ja3uB3jooA ufiz UBP si uapaj: -dO uflZ UI Jt9pU9)SB)JOOp 9Ip' 'JOO/ -prui 9Z9Q 'ua3uBAjaA oijSopBg joop ftq pJ9M ua U9)B[J9A pt9A )9q ouog 9Q aqosufis JOOA UI ufiz 9tp 'p{aadsd3|B -su93Bi3i9q uaa fiq SBM ;aiU B3J99AJ «P |td«iw»t«» Biwaud'JMJP do WMfS boog »Q ?IIUM pooas piitepig nmtatuMidiuni »JMOJ»A tll»)t KIES DE GROENE ALS UW LIJFBLAD! Neem eens de proef ..v; voor onze rekening kost het om 7i maand De Groene te lezen (tot 31 December 1936). Zend on» Tier f uiden en U ontvangt elke week De Groene, ook het groote Jubileumnummer, dat eind Juni verschijnt en waarin de uitslag van het Referendum bekend wordt gemaakt» en alle andere speciale nummers. Dit bindt U nog niet» want: als U ons vóór 16 Juni bericht dat De Groene U niet bevalt, zenden wij U het volle bedrag terug WU kunnen dit aanbod slechts doen, omdat wij weten: Wie De Groene kent» wil hem niet meer missen. Uit den zondvloed van nieuws, dien de kranten eiken dag over U uitstorten, geeft De Groene U van week tot week datgene, waar het op aankomt. IN ELK NUMMER; een politiek HOOFDARTIKEL van den hoofd redacteur Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta (binnen land), Mr. M, Kann (buitenland) of een anderen specialist; ___ een weekoverzicht in KANTTEEKENINGEN", dat U In beknopten vorm volkomen oriënteert ten op zichte van de belangrijkste gebeurtenissen van de week; een rubriek IN HET OOG DER WERELD": de quintessens van hetgeen de buitenlandsche pers in woord en beeld te zeggen heelt over de dingen van den dag; een LETTERKUNDIGE RUBRIEK onder leiding van H. Marsman en S. Vestdijk, waaraan o.m. mede werken Frans Coenen, J. Greshoff, Prof. A. G. van Kranendonk, Ed. du Perron, Elisabeth de Roos en Constant van Wessem; een ruime, welverzorgde KUNSTRUBRIEK, verzorgd door de eerste critici van ons land, o.a. Albert Plasschaert en Jan Engelman (beeldende kunst), Eduard Verkade (tooneel), WlUem Pijper (muziek), D. C. van der Poel (film), Ir. J. B. van Loghem, B. Merkelbach, P. Oud e.a. (architectuur); belangrijke artikelen uit en over de VROUWEN BEWEGING en over alles waarvoor de vrouw zich interesseert; artikelen over PLANTEN (Dr, Jac. P. Thijsse), DIEREN (Dr. K. Kuiper, directeur der Rotterdamsche Diergaarde), WETENSCHAPPELIJKE e:i TECHNISCHE ONDERWERPEN van eiken aard; betrouwbare voorlichting over FINANCIËN» ECONOMIE en BELASTINGZAKEN van C. A. Klaasse, W. H. Meijburg e.a.; DE KLEINE KRANT": een pagina humor van ge heel eigen karakter (de eenige rubriek van dezen aard die geregeld in de groote pers wordt geciteerd!); een oorspronkelijk VERHAAL (den laatsten tijd zijn o.m. verhalen opgenomen van F. Bordewijk, Raymond Brulez, Antoon Coolen, Jef Last, G. Roest Crollius, Jeanne van Schalk?Willing, Arthur van Schendel, S. Vestdijk, A. Viruly, Gerard Walschap); een SCHAAKRUBRIEK onder leiding van Dr. S. G. Tartakower; de mooiste FOTO'S en de beste TEEKENINGEN. Wie in Nederland iets te zeggen heeft zegt het bij voorkeur in DE GROENE BON Hlerlangs afknippen en als drukwerk verzenden In AFZONDERLIJKE envelop. Aan de administratie van DE GROENE - Keizersgracht 355 - Amsterdam-C Tel. 37ÖC4; Postclro 72880; Gem. Giro G. 1000. Ondergeteekende wenscht zich met ingang van heden te abonneeren op De Groene. De abonnementsprijs tot 31 December 1936 bedraagt ? 4.?. Indien hu vóór 16 Juli 1936 bericht dat hij het blad niet verder wenscht te ontvangen, wordt dit bedrag gerestitueerd. Voor het overige loopt het abonnement van jaar tot jaar door, tenzij het vóór 31 December is opgezegd. NAAM: STRAAT: ? WOONPLAATS: 48 DE GROENE Nr. Hanrtteekenlnjr! * H*«t«**«i*tt«««t*« ???????!????*?? »£«»*P* ***??§* ?-??r?i?~M "K NIZ30 3BI1SV1 13H l *91J «Sf l ! . . - -r » * ? T-....,,.,..*[/.<!**/<{ «p UVA- uaptrrA;m ua?e[sa3uado pBiqjfri unq 'puapaotu UBA paap 3uip9pap9iu sjazai -JSA si&iu'uaSjouf azap aip'juw>[ ufu pB(q suo UBA 'jdununuBJ^cs auia^ aq U«A sjazaj aMnojj SQ 9NIA31N3WVS 30 Ml SlWld *VVH N3 1NVM)( 3NI3DI 30 ua p imn ' ? ? DE KLEINE KRANT AVONDBLAD B E«n verhaal van Do Groen* De valsche Lconardo KEES VAN BRUGGEN mtonio, de schilder, zat vredig 1?U zijn weric in het klooster van Santa Maria della Salute te Milaan. Hij copleerde Leonardo's Avondmaal": de twaalf apostelen bij groepen van drie aan drie, in het midden Hij, die verraden worden zou, het hoofd genegen voor wat onvermijdelijk ging komen. Nauwkeurig schilderde Antonlo de koppen, het tafellaken met zijn vouwen, de schragen daaronderuit, het wijkend perspectief, dat zich tracht aan te sluiten bij de wandvlakken van de refter. Hij schil derde met gelijke aandacht de schimmelplekken in de verf, de losse schllfers en de scheuren, want alles moest worden, op verkleinde schaal, gelijk de eeu wen en de verwaarloozing het heilig tafreel hadden «emaakt. Zoo immers begeerden het de koopers, die met hun Baedeker de hal betraden om te zien, of de dubbelgesterde bezienswaardigheid zich daar nog wel bevond. Maria kwam zachtjes binnen met zijn maal, het was omtrent de middagstonde. Zij had een koude kip voor hem bereid met lauwe gele rijst, een korfje noten, vijgen en gedroogde druiven. Langen tijd toefde zij niet; de schilder, gewichtig in zijn werk verdiept, richtte ternauwernood het woord tot haar. Achter hem sliften de verveelde touristen van het seizoen. Hun schimmen dreven aan door het klappend deurtje, hielden zich even in bezinning op, verdwenen in den marnieren kloosterhof Antonio was aan hen gewend, zij hinderden hem niet. Maar twee aanwezigen bleven langer in de koele, stille zaal. Zij praatten voortdurend met schelle stemmen, alsof zij ongenoegen hadden. Geërgerd om de stoornis, wendde Antonio zich om. Hij zag wat hij vermoedde te zullen zien. De vader met zijn verbijsterend mooie dochter. Zij was rijzig en schoon als een Qrieksche godin en dom als marmer. Vrijmoedig trad zij op den schilder toe. Koopen! sprak zij met haar scherpe, verwende stem. De vader kwam naderbij? How much? Waarop Antonio oprees van zijn driepootsstoeltje om de hoedanigheden te prijzen van zijn schilderij. Met fierheid wees hij op de vlekken en de schuiers, die uiterst natuurgetrouw waren afgebeeld, alles op een vierde van de ware grootte. Hij rekende duizend lire voor zijn arbeid niet te veel. De vader scheen een bod te willen doen. No! zei het meisje. Koopen ditJ Daarbij doelde zij op het wandtafreel van Leonardo zelf. Antonio glimlachte onverwonderd. Niets was deze dollarprinsessen te onbescheiden Zij zouden het klooster koopen en de kerk, de marmeren dom van Milaan en het kasteel der Sforza's. ^ Hij glimlachte en gaf geen antwoord. Mille lire! herhaalde hij alleen. Maar de vader richtte zijn aandacht van de cople naar het voorbeeld, zijn vraag herhalend, wat het kosten moest. En wijl hij dit zoo onverwonderd deed, leek het of zulke dingen niet onmogelijk wa ren. Ook de schoonheid van het meisje scheen tot deze verandering bij te dragen. Het was iets werkelijkers dan een droom, het was een film. de Galleria zaten, de schilder, het meisje en de oude heer, bestellend de kostelijkste schotels van. Biffi's spijslijst, met zijn besten wijn. Maria's plakkerige rijst met koude kip stond weggesloten in de schilderkist bij de verven en penseelen in den hollen, verlaten refter, waar alleen, de middagzon haar hoogen omgang deed. How much? vroeg opeens de Amerikaan, de versche amandels krakend voor zijn dochter. Hij bedoelde een fantastisch plan te financieren» dat zij tezamen hadden uitgedacht. Het leek ver metel en avontuurlijk, maar niet onmogelijk. Niets leek onmogelijk wanneer Antonio in Gladys' kraalblauwe oogen keek en langs haar fieren hals, dien hij zoo gaarne geschilderd hebben zou. Wat de beide vreemden betreft, zij schenen over mogelijk of onmogelijk niet te denken. Zij bestelden strega met sterke koffie en fijne sigaretten, zij rookten, zij spraken onaandoenlijk over het contract. De vurige likeur deed het bloed zwellen in Antonio's hoofd. Hij nam alles op zich, teekende, stak zonder aandacht de chèQue voor de eerste kosten een som, waarvoor hij anders vele maanden werkte in zijn vestzak, beloofde dadelijk aan den gang te zullen gaan. Alles moest binnen acht weken zijn geschied, den tijd, dien zijn medecontractanten noodig hadden om Toscane, Rome, Napels en Siciliëte doen". Toen hij eindelijk, te middag drie, duizenlende op het kruispunt der Galleria's stond, voelde hij zich klein geworden als een speld. Volgens de afspraak ging hij aan het werk. Hij maakte thuis op doek een copie van het Avond maal" op ware grootte. Reeds meer dan dertig maal had hij Maestro Leonardo nageschilderd, hij was in diens wonderwereld thuis als niemand anders. Van het ontzag, dat in den aanvang zijn krijt en penseel bestuurde, was weinig over, ook de verrukking en de vroomheid der eerste bezieling waren geweken. Nijver gaf hij zich over aan het métier, als een kleermaker die het galakleed voltooit voor een aanzienlijk heer. De tijd was krap gemeten voor zoo omvangrijken arbeid. Nacht en dag werkte hij door. Maria kwam. hem enkel storen voor zijn eten, eerbiedig bediende zij hem en trok zich weer terug. Zij wist niet wat hier zoo haastig werd gewrocht, vrouwen bemoeien zich niet met de taak der mannen. Ook was haar onbekend, dat twee kraalblauwe, koele oogen den schilder bij eiken penseelstreek volgden en prentbriefkaarten zich opstapelden in het hoekkastje, waar het schildersgerei werd bewaard. mJ eze wonderwereld schoof nog dichter bij en werd een waarheid, toen zij, een half uur later, in let doek kwam binnen den bepaalden tijd ge reed. Prompt dien dag bracht de postino een brief met zegels, waaruit Antonio's bevende vingers een dik pak bankbiljetten van honderd lire elk te voor schijn rukten, bestemd voor het verdere, hachelijke avontuur. Niemand zal den bewaarder der schatten van Santa Marl della Salute ervan beschuldigen, dat hij de hand leende bij dit snood bedrijf! Zeker werd ook hij dupe van Antonio's vervalsching, evenals de vreemdelingen, die langs Leonardo's schildering trokken, plechtig als bidders langs een grooten doode. Alinari had nieuwe foto's noodig, hij nam ze argeloos naar Antonio's copie. Een congres van kunstgeleerden bracht een kritisch bezoek. Zelfs de commissie voor dérestauratie hield haar geregelde samenkomst in den refter, zonder onraad te be speuren. H. MARSMAN EN S, VESTDIJK VERZORGEN DE LETTERKUNDIGE PAGINA VAN DE GROENE 49 aa JIQ DE VLUGT MEER WERK-ACTIE IN DE HOOFDSTAD Burgemeester De Ylugt c.s.: Niet toekijken, allemaal meehelpen!" DE MIRANDA j t

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl