Historisch Archief 1877-1940
o/s de secretaresse In
De drie vrouwen van Mr. Clifford
Hans Albers in Peer Gynt" (City Theater)
Tooneel
Film
TODMÏSIUHST
HU Rotli Draper
B i
EZEf Amerikaansche kunste
nares heeft haar eigen vorm
gevonden, zich dramatisch te
uiten. Met stem en houding beeldt zij
een bepaalde persoon uit in een soort
monoloog, welke, door de pauze's
die zij openlaat voor de antwoorden,
en haar intensief luisteren op die
momenten, als een gesprek aandoet.
Uit haar woorden hooren wij haar
omgeving beantwoord, en tot zekere
hoogte getypeerd. Haar rollen zijn
slechts nu en dan typeeringen, het
beste deel wordt gevormd door
karakterbeelding.
Haar succes is voor een groot deel
gebaseerd op het feit, dat vele
menschen pas karakters herkennen, wan
neer zij gereproduceerd worden; eerst
wanneer zij zóó zelfstandig en scherp
omlijnd voor hen geplaatst worden, als
Ruth Draper dit vermag te doen.
Alle figuren, die ons geboden worden,
zijn tot twee hoofdsoorten terug te
brengen. Levendige karikaturen óf diep
doorvoelde karakters. Dank zij haar
groote taalgehoor weet Ruth Draper
verscheidene van deze karakters en
typen in verschillende nationaliteiten
levens-echt om te vormen, wat de
noodige afwisseling brengt.
Dit alles zouden velen haar kunnen
nadoen, maar het ware schoone van
Ruth Draper is de vitale innerlijkheid
waarmede alles gebracht wordt en die
door de groote muzikaliteit en het
zuiver controleerend gehoor geuit
wordt in een ware gaafheid. Nimmer
forceert zij haar stem, steeds blijft zij
duidelijk verstaanbaar door een zeld
zaam geschoolde dictie. Ze kan
de lieflijkste, teederste menschelijke
gevoelens uitdrukken, gelijk bij ,,de
jongste der drie Jodinnen voor den
rechter", wanneer deze eenmaal over
haar schuwheid heenkomt en nu en dan
van haar liefde durft getuigen; n bij
de buffetjuffrouw", die met haar
West-Amerikaansch accent, dat door
de volle klinkers en zacht rollende r
warm en hartelijk klinkt, een
atmospheer van behaaglijkheid geeft, van
goede menschelijke kameraadschap,
en moederlijke dooi tastende zorg voor
de gewonden van het spoorwegongeluk,
hoewel hij zelf ieder moment de tijding
kan verwachten, dat haar geliefde,
de machinist van den ontspoorden
trein, is omgekomen.
Of bij het naïeve, verliefde
,,Italiaansche meisje in de kerk", zoo schat
tig kinderlijk coquet, met zoete ge
luidjes, toontjes en gebaartjes, zooals
wij tegen schemer de vogels kunhen
beluisteren. De innige zwoele klanken
van Moissi, wanneer hij Italiaansch
sprak, meenden wij te hooren uit den
mond, die als coupeuse" schel kan
roepen, listig als oude Jodin kan bazen,
zelfgenoegzaam egocentrisch als dom
me, ijdele, aanhoudend opvoedende
moeder kan bedillen. Ofschoon Ruth
Draper dit soort voordrachten reeds
een kleine 20 jaren houdt, is iedere
toon heden nog volkomen waarachtig
en ongeforceerd, zonder een zweem
van effectbejag, hoewel tegelijker
tijd haar techniek haar geen enkel
effect doet missen, en zij het grootste
theater tot in de uiterste hoeken
beheerscht.
Zij heeft het wezen van verscheidene
hedendaagsche vrouwen begrepen,
duidelijker nog gehoord dan gezien,
en weet deze van uit haar eigen hart
en wezen steeds opnieuw te laten
opklinken. Ruth Draper geeft het
bewijs, dat voor den tooneelkunstenaar
een zuiver gehoor en een muzikaal
gebruikte stem onontbeerlijk zijn
wil men behalve boeien, op juut ge
kozen momenten diep ontroeren.
EDUARD VERKADE
D. C. 4ler Poel
IN Nr. 5 van Filmfront" beschiil
de heer Theo Hoyer uw criticus
defaitisme en beschouwt hij
Groene als een verloren post" in
strijd om de goede film.
Wij zouden dit zwijgend ki
laten passeren, omdat de schrijver
zuimde in een artikel, dat begh ,
verscheen, blijk te geven behalve
Verantwoording Vooraf" in De Gr
van ii Januari ook de daarop volgi
beschouwing over hetzelfde onder
Filmliga Strijkt de Wapens" ;n
nummer van 25 Jan. te hebben gel
Er is echter ook nog een algei
kant aan deze kwestie, welke van
doende belang is om er nader op i
gaan.
De heer Hoyer baseert zijn concl
omtrent ons defaitisme op de
spraak in de Verantwoording Voori
De veroveringen van de a
garde zijn door de grote ind
voor een groot deel ten nutto
maakt. De productie is algemeen
een hoog peil gestabiliseerd.
met deze stabilisatie zijn onm
baar ook de hoogtepunten verl
gegaan. De filmcritiek heeft mi
om tegen te vechten, maar ?t
ook minder om voor te vechte i.'
De Heer Hoyer vervolgt hierop
Deze opvatting brengt eer
faitisme tot uitdrukking, dat
onbestreden mag blijven. Een .
deel der huidige filmproductie
inderdaad, niet waard om er
warm voor te maken; datzelfdt
met evenveel recht van vro 6
jaargangen gezegd worden. Dat
productie op een hoog peil gesti
seerd zou zijn, is evenwel aan
rechte twijfel onderhevig; gesti
seerd, om niet te zeggen vastgel<>j
is zij zeker; hoog echter is het tt
lisatiepeil misschien uit techri
maar zeker niet uit artistiek oogj i
Want de filmcritiek heeft wel dej e
en wellicht rneer dan tevoren iet i
voor te vechten: de film zoals d.e
het ogenblik niet is maar wc r c
moet, wil de filmkunst niet on v
mijdelij k degraderen tot een k<
reproductieve techniek met de
tenties maar zonder de prestaties .
een zelfstandige kunst. Het valt
betreuren, dat De Groene blij:*
eigen aankondiging in die strijd
verloren post is."
Hierin schuilt m.i. een ernstige ..
vatting van de taak en ook van
mogelijkheden van de filmcriti
De heer Hoyer wil dat wij vee T
voor ,,de film zoals die op het ogen
niet is maar worden moet." Dit is echt
m eerste instantie niet de taak van
criticus. Een nieuwe richting in
kunst en daar gaat het hier dan .
slotte toch om is in eerste insta n
het werk van de kunstenaar. Niet
kunstcritiek, maar de schilders rm l
een nieuwe richting in de schilderkui
en zij vinden daarbij de critiek aan h
zijde of tégen hen. Niet de critici, ni
de cineasten maken een nieuwe f i
kunst bf zoals de situatie hier
->- maken een zelfstandige film/cu
of maken deze niet. De critiek l
zich eerst in de strijd mengen als
strijd is. D.W.Z. als er strijdende partij
zijn en een onder w. rp van strijd.
critiek kan mede vechten vóór
haar juist en tégen w«.t haar t.
schijnt, zoals dit geb.urde in de jan
van de Filmliga. Maar dan moet er
zijn om vóór te vech'cn, zoals
eveneens het geval was in die peri.,
Iets om voor te vechten" b»teke
films om voor te vechten, de idee v
de nieuwe film belichaamd in werk v
de ava'nt-garde. De critiek kan
leunen en mee vechten, zij kan mede
[rijden in de theoretische strijd der
leeën, maar de film zoals deze
rorden moet", moet worden gebracht
K.r de cineasten (met de
scenariorijvers) of hij wordt niet gebracht.
Als er een avant-garde, of zelfs
r een avant-garde product of
simweg een goede film" ontstaat, die
r strijdende partij is, of voorwerp
strijd, en die steun waard is, dan zal
u ook op ons kunnen rekenen. Wij
'Men ons immers ook in onze
Verit.voording Vooraf" tot taak: paraat
blijven*"
De critiek kan daarbij uitgaan van
en bepaald standpunt en wij hebben
ij herhaling blijk gegeven dit te doen
het product zal gemaakt moeten
irden door de cineasten en niet door
, critici.
Op het gebied van de theorie echter
innen wij op een misverstand wijzen,
it ook in het genoemde hoofdartikel
. .Filmfront" tot uiting komt: de
?rwarring van de film als
zelfstankunstuiting met de mogelijkheid
met de middelen van de film te
. t.n tot een zelfstandige kunstuiting.
Ik streven dat niet de beperking van
jzi laatste definitie aanvaardt, is een
liskenning van de realitieit.
lislukkingen
O BERT SIODMAK, die wij ken
nen van zijn Menschen am
Sonntag", Abschied" en Der
nn der seinen Mörder sucht"
rerk van voldoende kracht om een
mislukkingen te kunnen
ver?gen heeft ons als immigrant
Frankrijk voor de tweede maal
urgesteld. Deze, hoewel hij als
lift volksgenoot" Duitsland moest
renaten, typische Berlijner is bij zijn
^er-;te werk in Parijs La crise est finie"
jonduit over RenéClair gestruikeld. In
air tweede franse productie, een groot
ipjezet Vie Parisienne", is ten slotte
lic "s van hem over, dan wat goed
vaknanschap.
Een eigen karakter, dat in Berlijn
ijn sterke zijde was, schijnt hem in
'ar ijs in de weg te staan bij een
assimiitie, zoals hij die blijkbaar nastreeft,
' die zakelijk nodig is. In het eerste
.ival kunnen wij hopen dat Siodmak
ach zelf terug vindt, in het tweede
[e1 al zal hij komen te horen bij de velen,
lie door de raderen van de
filmindusve r malen zijn.
i., _
P*<ï. 10 EN l
AT Peer Gynt" met Hans Albers
moest mislukken is minder een
i Tassing. Men kon moeilijk een meer
icoendêbeletsel voor de figuur van
en vinden dan deze held van het
inderne Duitsland. Het is Hans Albers
i nog eens Hans Albers geworden en
larbij afgescheiden van de vraag
wij hem ooit mochten lijden nog
n slechte Hans Albers. Van Ibsen is
.tuurlijk niets over, hoewel men zich
n Peer Gynt in modern costuum
'er wel denken kan. Nu is het wel
regel, dat films die naar een boek zijn
lemaakt van dat boek niets over laten,
naar het erge is in dit geval, dat men
iet niet alleen mooi vindt, maar ten
lotte ook nog gelooft wél iets van
ibsen te hebben gezien.
Het geheel is zwaar op de hand Duits
gespeeld en het slot is ioo°/0 arisch.
uHeimkehr auf der Scholle" en erg
Mond. Maar misschien is de fout van
-leze film alleen maar, dat men Lilian
Harvey niet de Solveig heeftlatenspelen l
[NE No. 3077
Hagelblanke tanden
geven U
?ndere
Tweemaal Uw
geld terug.1
Als U na het gebruik van n tube
Golgate's Tandpasta niet volkomen
tevreden bent over de resultaten, zend
dan de leege tube aan COLGATE,
Amsterdam-C. Wij betalen U het
dubbele van de aankoop
prijs terug!
Goed-verzorgde, blanke tanden en een open,
vrije glimlach verhoogen Uw aantrekkelijkheid
zeer. Zelfs zij wier schoonheid overigens niet
volmaakt is, genieten toch vaak groote popu
lariteit door het bezit van gezonde, aantrek
kelijke tanden.
Ook U kunt, door een uiterst eenvoudige me
thode, binnen weinige weken fraaiere, blankere
tanden bezitten. Doch om dit te bereiken is bor
stelen allén niet afdoende: U moet een speciale
tandpasta met dubbele werking gebruiken.
Colgate's Tandpasta wordt hiervoor door vele
tandartsen aanbevolen. Ten eerste omdat haar
aromatisch schuim doordringt tot in de klein
ste hoekjes tusschen de tanden, en de gevaar
lijke voedselresten welke zich daar verzamelen
grondig verwijdert. Dit beschermt Uw tanden
en voorkomt slechte adem. Ten tweede omdat
Colgate's Tandpasta het tand-glazuur polijst...
door een feilloos, doch volstrekt onschadelijk
bestanddeel, dat de tanden hagelblank maakt.
VRAAG NAAR COLKEET"!
I.
**'?'
i
- t i
Ringers'
Chocolade
Bloemen
Dikwijls nagebootst,
nimmer in kwaliteit
«geëvenaard.
CHRYSANTEN
(melk)
Orchideeën
(zeer pittig)
Violen (p.ittig)
Margrieten {zacht)
Voor elke smaak een bloem
RINGERS
Wij wonen nu naast de
Zeeleeuwen
m
Ouwehand's Dierenpark
Rhenen
op den Grebbeberg
FA F. SINEMUS
20 Leldschestraat 22
AMSTERDAM C.
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VANAF. Fl. 6.
PRIMA COUPE EN AFWERKING
Over Mussoliiün dernode,
over keuken en kerkstrijd,
over elk actueel onderwerp is de vrouw
die DE GROENE leest georiënteerd.
Frisch, beknopt, interessant, altijd bij"
Abonnement
van heden tot
31 December 1935
Zie den bon
op. pagina 6
van dit nummer
m
'r»'
/
r
J>