De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 22 mei pagina 7

22 mei 1936 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

o/s de secretaresse In De drie vrouwen van Mr. Clifford Hans Albers in Peer Gynt" (City Theater) Tooneel Film TODMÏSIUHST HU Rotli Draper B i EZEf Amerikaansche kunste nares heeft haar eigen vorm gevonden, zich dramatisch te uiten. Met stem en houding beeldt zij een bepaalde persoon uit in een soort monoloog, welke, door de pauze's die zij openlaat voor de antwoorden, en haar intensief luisteren op die momenten, als een gesprek aandoet. Uit haar woorden hooren wij haar omgeving beantwoord, en tot zekere hoogte getypeerd. Haar rollen zijn slechts nu en dan typeeringen, het beste deel wordt gevormd door karakterbeelding. Haar succes is voor een groot deel gebaseerd op het feit, dat vele menschen pas karakters herkennen, wan neer zij gereproduceerd worden; eerst wanneer zij zóó zelfstandig en scherp omlijnd voor hen geplaatst worden, als Ruth Draper dit vermag te doen. Alle figuren, die ons geboden worden, zijn tot twee hoofdsoorten terug te brengen. Levendige karikaturen óf diep doorvoelde karakters. Dank zij haar groote taalgehoor weet Ruth Draper verscheidene van deze karakters en typen in verschillende nationaliteiten levens-echt om te vormen, wat de noodige afwisseling brengt. Dit alles zouden velen haar kunnen nadoen, maar het ware schoone van Ruth Draper is de vitale innerlijkheid waarmede alles gebracht wordt en die door de groote muzikaliteit en het zuiver controleerend gehoor geuit wordt in een ware gaafheid. Nimmer forceert zij haar stem, steeds blijft zij duidelijk verstaanbaar door een zeld zaam geschoolde dictie. Ze kan de lieflijkste, teederste menschelijke gevoelens uitdrukken, gelijk bij ,,de jongste der drie Jodinnen voor den rechter", wanneer deze eenmaal over haar schuwheid heenkomt en nu en dan van haar liefde durft getuigen; n bij de buffetjuffrouw", die met haar West-Amerikaansch accent, dat door de volle klinkers en zacht rollende r warm en hartelijk klinkt, een atmospheer van behaaglijkheid geeft, van goede menschelijke kameraadschap, en moederlijke dooi tastende zorg voor de gewonden van het spoorwegongeluk, hoewel hij zelf ieder moment de tijding kan verwachten, dat haar geliefde, de machinist van den ontspoorden trein, is omgekomen. Of bij het naïeve, verliefde ,,Italiaansche meisje in de kerk", zoo schat tig kinderlijk coquet, met zoete ge luidjes, toontjes en gebaartjes, zooals wij tegen schemer de vogels kunhen beluisteren. De innige zwoele klanken van Moissi, wanneer hij Italiaansch sprak, meenden wij te hooren uit den mond, die als coupeuse" schel kan roepen, listig als oude Jodin kan bazen, zelfgenoegzaam egocentrisch als dom me, ijdele, aanhoudend opvoedende moeder kan bedillen. Ofschoon Ruth Draper dit soort voordrachten reeds een kleine 20 jaren houdt, is iedere toon heden nog volkomen waarachtig en ongeforceerd, zonder een zweem van effectbejag, hoewel tegelijker tijd haar techniek haar geen enkel effect doet missen, en zij het grootste theater tot in de uiterste hoeken beheerscht. Zij heeft het wezen van verscheidene hedendaagsche vrouwen begrepen, duidelijker nog gehoord dan gezien, en weet deze van uit haar eigen hart en wezen steeds opnieuw te laten opklinken. Ruth Draper geeft het bewijs, dat voor den tooneelkunstenaar een zuiver gehoor en een muzikaal gebruikte stem onontbeerlijk zijn wil men behalve boeien, op juut ge kozen momenten diep ontroeren. EDUARD VERKADE D. C. 4ler Poel IN Nr. 5 van Filmfront" beschiil de heer Theo Hoyer uw criticus defaitisme en beschouwt hij Groene als een verloren post" in strijd om de goede film. Wij zouden dit zwijgend ki laten passeren, omdat de schrijver zuimde in een artikel, dat begh , verscheen, blijk te geven behalve Verantwoording Vooraf" in De Gr van ii Januari ook de daarop volgi beschouwing over hetzelfde onder Filmliga Strijkt de Wapens" ;n nummer van 25 Jan. te hebben gel Er is echter ook nog een algei kant aan deze kwestie, welke van doende belang is om er nader op i gaan. De heer Hoyer baseert zijn concl omtrent ons defaitisme op de spraak in de Verantwoording Voori De veroveringen van de a garde zijn door de grote ind voor een groot deel ten nutto maakt. De productie is algemeen een hoog peil gestabiliseerd. met deze stabilisatie zijn onm baar ook de hoogtepunten verl gegaan. De filmcritiek heeft mi om tegen te vechten, maar ?t ook minder om voor te vechte i.' De Heer Hoyer vervolgt hierop Deze opvatting brengt eer faitisme tot uitdrukking, dat onbestreden mag blijven. Een . deel der huidige filmproductie inderdaad, niet waard om er warm voor te maken; datzelfdt met evenveel recht van vro 6 jaargangen gezegd worden. Dat productie op een hoog peil gesti seerd zou zijn, is evenwel aan rechte twijfel onderhevig; gesti seerd, om niet te zeggen vastgel<>j is zij zeker; hoog echter is het tt lisatiepeil misschien uit techri maar zeker niet uit artistiek oogj i Want de filmcritiek heeft wel dej e en wellicht rneer dan tevoren iet i voor te vechten: de film zoals d.e het ogenblik niet is maar wc r c moet, wil de filmkunst niet on v mijdelij k degraderen tot een k< reproductieve techniek met de tenties maar zonder de prestaties . een zelfstandige kunst. Het valt betreuren, dat De Groene blij:* eigen aankondiging in die strijd verloren post is." Hierin schuilt m.i. een ernstige .. vatting van de taak en ook van mogelijkheden van de filmcriti De heer Hoyer wil dat wij vee T voor ,,de film zoals die op het ogen niet is maar worden moet." Dit is echt m eerste instantie niet de taak van criticus. Een nieuwe richting in kunst en daar gaat het hier dan . slotte toch om is in eerste insta n het werk van de kunstenaar. Niet kunstcritiek, maar de schilders rm l een nieuwe richting in de schilderkui en zij vinden daarbij de critiek aan h zijde of tégen hen. Niet de critici, ni de cineasten maken een nieuwe f i kunst bf zoals de situatie hier ->- maken een zelfstandige film/cu of maken deze niet. De critiek l zich eerst in de strijd mengen als strijd is. D.W.Z. als er strijdende partij zijn en een onder w. rp van strijd. critiek kan mede vechten vóór haar juist en tégen w«.t haar t. schijnt, zoals dit geb.urde in de jan van de Filmliga. Maar dan moet er zijn om vóór te vech'cn, zoals eveneens het geval was in die peri., Iets om voor te vechten" b»teke films om voor te vechten, de idee v de nieuwe film belichaamd in werk v de ava'nt-garde. De critiek kan leunen en mee vechten, zij kan mede [rijden in de theoretische strijd der leeën, maar de film zoals deze rorden moet", moet worden gebracht K.r de cineasten (met de scenariorijvers) of hij wordt niet gebracht. Als er een avant-garde, of zelfs r een avant-garde product of simweg een goede film" ontstaat, die r strijdende partij is, of voorwerp strijd, en die steun waard is, dan zal u ook op ons kunnen rekenen. Wij 'Men ons immers ook in onze Verit.voording Vooraf" tot taak: paraat blijven*" De critiek kan daarbij uitgaan van en bepaald standpunt en wij hebben ij herhaling blijk gegeven dit te doen het product zal gemaakt moeten irden door de cineasten en niet door , critici. Op het gebied van de theorie echter innen wij op een misverstand wijzen, it ook in het genoemde hoofdartikel . .Filmfront" tot uiting komt: de ?rwarring van de film als zelfstankunstuiting met de mogelijkheid met de middelen van de film te . t.n tot een zelfstandige kunstuiting. Ik streven dat niet de beperking van jzi laatste definitie aanvaardt, is een liskenning van de realitieit. lislukkingen O BERT SIODMAK, die wij ken nen van zijn Menschen am Sonntag", Abschied" en Der nn der seinen Mörder sucht" rerk van voldoende kracht om een mislukkingen te kunnen ver?gen heeft ons als immigrant Frankrijk voor de tweede maal urgesteld. Deze, hoewel hij als lift volksgenoot" Duitsland moest renaten, typische Berlijner is bij zijn ^er-;te werk in Parijs La crise est finie" jonduit over RenéClair gestruikeld. In air tweede franse productie, een groot ipjezet Vie Parisienne", is ten slotte lic "s van hem over, dan wat goed vaknanschap. Een eigen karakter, dat in Berlijn ijn sterke zijde was, schijnt hem in 'ar ijs in de weg te staan bij een assimiitie, zoals hij die blijkbaar nastreeft, ' die zakelijk nodig is. In het eerste .ival kunnen wij hopen dat Siodmak ach zelf terug vindt, in het tweede [e1 al zal hij komen te horen bij de velen, lie door de raderen van de filmindusve r malen zijn. i., _ P*<ï. 10 EN l AT Peer Gynt" met Hans Albers moest mislukken is minder een i Tassing. Men kon moeilijk een meer icoendêbeletsel voor de figuur van en vinden dan deze held van het inderne Duitsland. Het is Hans Albers i nog eens Hans Albers geworden en larbij afgescheiden van de vraag wij hem ooit mochten lijden nog n slechte Hans Albers. Van Ibsen is .tuurlijk niets over, hoewel men zich n Peer Gynt in modern costuum 'er wel denken kan. Nu is het wel regel, dat films die naar een boek zijn lemaakt van dat boek niets over laten, naar het erge is in dit geval, dat men iet niet alleen mooi vindt, maar ten lotte ook nog gelooft wél iets van ibsen te hebben gezien. Het geheel is zwaar op de hand Duits gespeeld en het slot is ioo°/0 arisch. uHeimkehr auf der Scholle" en erg Mond. Maar misschien is de fout van -leze film alleen maar, dat men Lilian Harvey niet de Solveig heeftlatenspelen l [NE No. 3077 Hagelblanke tanden geven U ?ndere Tweemaal Uw geld terug.1 Als U na het gebruik van n tube Golgate's Tandpasta niet volkomen tevreden bent over de resultaten, zend dan de leege tube aan COLGATE, Amsterdam-C. Wij betalen U het dubbele van de aankoop prijs terug! Goed-verzorgde, blanke tanden en een open, vrije glimlach verhoogen Uw aantrekkelijkheid zeer. Zelfs zij wier schoonheid overigens niet volmaakt is, genieten toch vaak groote popu lariteit door het bezit van gezonde, aantrek kelijke tanden. Ook U kunt, door een uiterst eenvoudige me thode, binnen weinige weken fraaiere, blankere tanden bezitten. Doch om dit te bereiken is bor stelen allén niet afdoende: U moet een speciale tandpasta met dubbele werking gebruiken. Colgate's Tandpasta wordt hiervoor door vele tandartsen aanbevolen. Ten eerste omdat haar aromatisch schuim doordringt tot in de klein ste hoekjes tusschen de tanden, en de gevaar lijke voedselresten welke zich daar verzamelen grondig verwijdert. Dit beschermt Uw tanden en voorkomt slechte adem. Ten tweede omdat Colgate's Tandpasta het tand-glazuur polijst... door een feilloos, doch volstrekt onschadelijk bestanddeel, dat de tanden hagelblank maakt. VRAAG NAAR COLKEET"! I. **'?' i - t i Ringers' Chocolade Bloemen Dikwijls nagebootst, nimmer in kwaliteit «geëvenaard. CHRYSANTEN (melk) Orchideeën (zeer pittig) Violen (p.ittig) Margrieten {zacht) Voor elke smaak een bloem RINGERS Wij wonen nu naast de Zeeleeuwen m Ouwehand's Dierenpark Rhenen op den Grebbeberg FA F. SINEMUS 20 Leldschestraat 22 AMSTERDAM C. GEKL OVERHEMDEN NAAR MAAT VANAF. Fl. 6. PRIMA COUPE EN AFWERKING Over Mussoliiün dernode, over keuken en kerkstrijd, over elk actueel onderwerp is de vrouw die DE GROENE leest georiënteerd. Frisch, beknopt, interessant, altijd bij" Abonnement van heden tot 31 December 1935 Zie den bon op. pagina 6 van dit nummer m 'r»' / r J>

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl