Historisch Archief 1877-1940
Een der mogelijke, nieuwe
EVENGOED als ik het kwaad
erken, dat de groote,
loggeworderi lichamen, de kunstgenoot
schappen, aan onze schilderkunst be
rokkenen door 't doen verminderen
der belangstelling voor die schilder
kunst, door steeds ons de producten
te toonen van die geringere broeders en
door allerlei eigenschappen onder die
leden ons te openbaren die niets te
maken hebben noch met het goede
beeld noch met het goede schilderij
evenzeer ben ik een voorstander van
het verlevendigen dier belangstelling,
enz., door betere tentoonstellingen
van een beperkter getal van schil
ders; door meer reëel verkeer met
het buitenland; door het zich
formeeren van kleiner groepen,
tesaamgekomen voor kortere periode, inniger ver
bonden door gelijke wenschen b. v. van
techniek ; niet zoo slaaprig-def tig, maar
opgewekter, leniger en van meer ka
rakter. Ik acht de moogüjkheid voor
zulke kleine groepen niet uitgesloten,
die iets nieuws weer eens brengen; ik
heb integendeel daarvoor dit artikel
geschreven .... Een der nieuwe groe
pen, die ik voor zulke dingen mogelijk
acht, is de groep: Ket,
Koch,Schuhmacher en Hynckes. Deze vier zouden de
kern zijn van een nieuwe groep. De
vijfde heb ik hierbij niet genoemd, om
dat ik wilde, dat bij elke jaarlijksche
tentoonstelling van het geheel buiten
Amsterdam, telken j ar e een verschil
lend schilder werd gekozen door deze
vier, zoodat elk jaar de tentoonstelling
haar frisschen smaak ook hierdoor
behield. Deze jaarlijksche tentoon
stelling, buiten Amsterdam (in Amster
dam kunnen de 4 van de vijf reeds ten
toon stellen) zou een verzameling van
de beste werken telkens moeten zijn en
voor die jaarlijksche tentoonstelling
zou elk jaar een andere der daarvoor
geschikte steden in ons land moeten
uitgekozen worden, desnoods een mu
seum, zoo er geen andere gelegenheid
was. Ik ken de moeilijkheden waarop
zulke ondernemingen struikelen en het
lijkt mij geschikt dat deze vier om het
stranden op zulke moeielijkheden te
vermijden, een geschikten manager
kiezen, die, daarin ervaren, zich bezig
houdt met de organisatie der ten
toonstellingen buiten Amsterdam. En
zoo noodig in het buitenland !
Zoo'n groep heeft dit voor, dat wan
neer het buitenland zich voor haar
gaat interesseeren, zij niet meer af
hangt b.v. van de Rijkscommissie ; zij
is onafhankelijk van het officieel ge
doe; redde zich zelf; zij autonoom!
En waarom zou deze genoemde groep.
niet eens kunnen beginnen; andere,
levende, groepen, die een zeker kun
nen bewezen, konden volgen. Ik zie
hierin een heil voor de Hollandsche
Schilderkunst, een misschien weer
winnen van de reëele buitenlandsche
belangstelling. Enkele dingen zijn voor
het succes noodig: scherp het eigen
werk blijven keuren; geen ambtenarij ;
niet te lang weer bij elkaar blijven ; als
het werk verricht is : scheiden ; anderen
kunnen dan volgen. Zóó zie ik
mooglijkheden in de toekomst. Wie begint?
De genoemde groep?
PLASSCHAERT
DANSEN
EEN BESCHAAFD GENOEGEN
m 11» ir
TANZ KLAUSE
Manliitr. b/b lEIDSCHEPLEIH
Tooneel
MIDZ
?O
Eduard Verkade
DE Wagner-Vereeniging heeft
het tooneel met de opvoering
van Shakespeare's
Midsummernight's Dream geen dienst bewezen.
Het programma deed ons iets anders
verwachten. Op den omslag staat het
ijle verfijnde affiche van den beeld
houwer John Raedecker. Verder bevat
het een voortreffelijke inleiding tot
het dramatisch gedicht van onzen
schrijver-Shakespearekenner Arthur
van Schendel, en een beschouwing
van Dr. Rudolf Mengelberg over de
begeleidingsmuziek van het wonder
kind Mende Isohn.
In het voorwoord der
Wagnervereeniging, waarin wij de hand van
haar secretaris Dr. Paul Cronheim
meenen te herkennen, wordt gewezen
op ,,de mogelijkheid Nederlandsche
krachten in de werkzaamheden der
Wagnervereeniging te betrekken".
Tevens vinden wij vermeld: Ten
einde aan het werk in dezen vorm
alle recht te doen wedervaren, heeft
de Wagnervereeniging een aantal van
de beste Nederlandsche krachten tot
een doelbewuste samenwerking
vereenigd."
De groote vraag is nu, bleek de
leiding der Wagnervereeniging, die
feitelijk uitsluitend op muzikaal gebied
georiënteerd is, in staat ,,de beste
Nederlandsche krachten" op
tooneelgebied te vereenigen? Helaas, neen.
Indien de leiding der Wagnerver
eeniging zich min of meer op de
hoogte had willen stellen van den
hedendaagschen toestand van het too
neel, had zij moeten weten, dat geen
enkel vast tooneelensemble momenteel
in staat is een redelijke
Shakespearevoorstelling te geven (dit is helaas
de laatste jaren te over bewezen);
en toen zij de leiding aan den regisseur
Albe r t van Dalsum opdroeg, had zij
hem daarom moeten verzoeken de
meest geschikte Nederlandsche krach
ten om zich te verzamelen, en degenen
van het Amsterdamsche Tooneel die
Shakespeare's taal niet kunnen aan
voelen en uiten thuis te laten. Dan
had men wellicht een voorstelling
gekregen, waarvan de muziek van
het concertgebouw-orkest onder Dr.
Willem Mengelberg de schoonheid had
kunnen verhoogen, in plaats van zooals
nu, hiervan de onmuzikale onvol
maaktheid van klank en beweging
te onderlijnen.
Want nu ontbrak de waarachtige
drang, dit wonderwerk van Shakespeare
te brengen, de liefde voor den geest
van het kinderlijk ,,ongerepte", dat
van alle tijden en van alle menschen
is, de herinnering aan onze eerste
kinderdroomen.
HET decor was een bedenksel.
Van Dalsum was afgeweke nvan
zijn draaitooneel vóór Shakespeare en
de daardoor te verkrijgen variaties.
Hij was, naar uit het programma
bleek, tot de -conclusie gekomen, dat
het werk van Shakespeare een soort
vasten bouw behoeft.
Ondanks dezen juisten opzet wist van
Dalsum het gekozen principe, wat
het decor betreft, niet vol te houden.
Zoo moesten wij in de eerste acte
reeds wachten op een soort change
ment bij open doek. Van de ijzer
constructie (dit decor a la Nivinski
behoort tot een totaal overwonnen
periode), die op een fabrieksgebouw
uit dezen tijd geleek en die niets
,,zwevends" had, werden wij verplaatst
naar de handwerkslieden-scène, waar
in de opkomst der mannen werd aan
gevuld door niets zeggende
samengeraapte naturalistische praat,
dat de groep compleet was en Sh
peare's text beginnen kon.
Terwille van de ,,gedachte'
elfen klein zijn ten opzichte van
schen, ofschoon deze toch door
schelijke wezens gespeeld moeten
den, kwamen fraaie geschilderde
.
U. -*
i en zichzelf-voldoening-gevende
isie. Gelijk de taal gebonden is,
l behoort de uiting ook gebonden te
l en onderworpen aan de waarde van
tem en aan het rythme in bewegen,
?digheid in klank n bewegen is
iets anders dan druk zijn en vél
en in Shakespeare's dramatisch
omlaag van het tooneel, waarde o >r den text schuilt een weergalooze
elfen tegen de verwachting en l* *t. welke mc« *** speler afsnijdt,
ling in grooter schenen dan de .in ' te willen domineeren. De klanken
menschelijke figuren uit het stuk. het gemoed, als vreugde, droefheid,
lief kleine kinderen op het tooneella^ng» schrik, liefde en jalouzie
zijn, juist door hun werkelijk
werden het geen elfen en het stu
eentonig balletje bracht geen
van mysterie, die een goed ballet,
geschoolde danseressen, wél hati
nen scheppen.
Over het decor zouden wij niet
eenvoudig door luidheid
veri <:n daardoor moet de acteur bij een
ei ijk klassiek werk zich meer
verop den zinsinhoud. Ieder woord
zijn volle maat te willen geven
onverstaanbaar, doordat het
,e, en het begrip dan teloor gaan.
uitvoerig schrijven, ware het Iwtl alleen bij van Dalsum zelf
verdat dit halsstarrig zoeken naar " J* «---.--« ?- *?_;_
picturale in het decor, bij een werk!
zoozeer op klank gebaseerd is, in
opvoering zonder oplossing, niet
danig op den voorgrond geplaatst
terwijl de costumes op n of tw
zonderingen na alle lijn, kleur e
tinctie misten.
Het oorspronkelijke stuk h<
de vertaling veel verloren. Ei
staat in druk een in ieder opzicht
dichterlijke omzetting van Jacob
it .nen de beteekenis van den zin.
JAN het quattet der minnenden was
Royaards verreweg het best en het
: n waarlijk jong. Willy Haak
na haar Desdemona wat teleur.
ligt de blijdschap niet zoo goed
oefenis, omdat zij dan te veel
'i geeft, hetgeen haar stem de
.e van de jeugd ontneemt.
rat Titania betreft van Charlotte
Ier, dit dunkt ons een schromelijke
Looy, hoewel ook die waarschifissing in de rolverdeeling. Een
niet het te kort aan voordrat
deze bezetting zou hebben verb
Want feitelijk waren er te
bijeen, die verzen zeggen kunnen.
Dalsum kan het en met hem mij;
een drietal der spelenden, maar t-r
zooveel geacteerd, zoo uitvoerig
ieder woord uitgebeeld, dat de te:
telijk bij geen n volkomen te
rlijke stem hebben is nog iets
s dan met een hooge stem
spreHet miste alle warmte, liefheid,
itid, gratie, hoogmoed,
verruken overgave. Bovendien was zij
loos niskleed en deed de blonde
als grijs aan.
van Dijk was een der weinigen,
zii h Shakespeare's gedachte
vol. Luid werd er genoeg gesprint eigen had gemaakt, om ze te
was.
maar men had Shakespeare's viooj
niet begrepen of zich deze niet
doende innerlijk eigen gemaakt oj
durven vertrouwen op de waarde
dichtregels, om met weinig gi
ceerde stem, qua volume, doch 4
uitvoeriger muzikaal gedetailU-er
de klank, direct voortkomend uil
gemoed te durven spreken, inplaal
nen uitbeelden. Helaas werd zijn
:e veel gedrocht, wat afbreuk
aan klank en jeugd.
He-nTourniaire speelde zijn ,,pude"
-ar. Spoel, en dit is in een overigens
uwe" opvoering een gevaar. Hij
ittc terecht alle denkbare succes,
r geen ensemble was ontstaan van
^rslieden, die als hechte groep
tegen die der edelen opwoog. En afge
scheiden van alle kwaliteiten van
Tourniaires creatie vragen wij ons af, aan
de hand van den origineelen text, is
deze groep nu waarlijk in dezen geest
gespeeld bedoeld? Zou men Shakes
peare, en den geestelijken bouw van de
Midsummernight's Dream niet meer
recht laten wedervaren, indien men de
handwerkslieden een eerlijker kans
geeft, niet als types maar als men
schen en karakters? Indien men hen
toont als een groep vitale vurige ar
beiders, die in hun dagelijksch werk
geen uitlaat vinden voor hun fantasie,
daarom tooneel spelen, en voor deze
kunst alles meebrengen: de nood
zakelijke overgave, ernst en fantasie,
doch die gaven en ontwikkeling van
den kunstenaar missen, waardoor hun
werkelijke innerlijke bewogenheid en
volmaakt inleven in de rol juist een
roerend komische uitwerking heeft?
Heeft Mendelsohn geen ander soort
folklore gezien toen hij dien dans
schreef: schoone lichaamskracht en
hartstochtelijke overgave ?
Natuurlijk is er in deze voorstelling
toch veel gezocht en er is ernstig ge
werkt, maar wij meenen, dat dit blijspel
van Shakespeare meer fantasie in
houdt, meer adel, meer schoonheid,
en dat dit in Nederland momenteel
tot stand ware te brengen geweest,
wanneer of van Dalsum zelf óf de
Wagnervereeniging zich niet tot het
Amsterdamsch Tooneel met een en
kelen gast had bepaald. Voor een pu
bliek van de Wagnervereeniging, dat
meer ingesteld is op luisteren dan op
kijken, moet deze opvoering den in
druk hebben gemaakt, dat het tooneel
onnoemlijk achter staat in zijn moge
lijkheden bij de muziek, en daarom
vreezen wij, dat deze opvoering tegen
de bedoeling van de Wagnervereeniging
het tooneel in een ongunstig, inplaats
van een gunstig licht heeft gesteld.
Voor de ware Shakespeareminnaars en
-kenners was er voor het hooren"
n het zien" op het tooneel een
hopeloos tekort, ondanks de uitzonder
lijk gunstige omstandigheden.
Amerika kijkt in den spiegel
D. C. VAN DER POEL
Olie voor China*» lampen
(De Uitkijk, Amsterdam)
| W ERIK A houdt van
tegenstel1 ngen. Ook in zijn films. Het
brengt de zoetste Kitsch, maar
l brengt ook de hardste,
onvernee werkelijkheid. De Amerikaan
de bioscoop de zoetste dromen
f i, maar een enkele keer wil hij
zich zelf in de spiegel zien.
esultaat is dan vaak verrassend.
i < en brave burger, soms een'
verKe> grijns van zelfspot en soms
et doodnuchtere, kei-harde
zakenIo een, waarbij de zaken voor
dsje gaan". Wat er achter dit
[ altijd nog al gemoedelijk
klini Hollandse spreekwoord kan
schui|la tt Mervyn Ie Roy (die wij hier
Kennen van I am a fugitive")
en in de film OU for the lamps
lra.
hoeverre dez; film Alice Tisdale
boek recht doet wedervaren
seert ons niet, omdat de film
deze telkens nadrukkelijk op
sk wijst voor zich zelf spreekt.
om de petroleumverkoop in
'n de titel is gebaseerd op het
de feit, dat de Amerikaanse
beelbenden destijds op grote schaal
eumlampen cadeau gaven aan de
en, opdat deze in het vervolg
etroleum zouden gebruiken.
Oveprobeert deze film ons niet
te brengen tot China. Dit land
achtergrond voor de
Amerizakenman en zakenmoraal. Zij
heen gezonden worden krijgen
de waarschuwing mee: de Company
behartigt alleen haar eigen belangen.
Men geeft er soms de voorkeur aan de
dingen onverbloemd te zeggen; het
voorkomt latere verplichtingen.
Toch zijn er die in de Company ge
loven. Zo geloven, dat zij er vrouw en
kind en vriend voor opofferen. En soms
zelf het slachtoffer worden, soms ook
hun beloning krijgen zelf een lei
dende plaats in de Company. Deze film
laat de beide kanten zien. Dat de held
hier ten slotte slaagt en ons op die
wijze toch niet geheel zonder happy
end laat kunnen wij aanvaarden, al
is dit niet het sterkste moment van de
film.
Sterk is de mentaliteit die er uit
spreekt, het geloof in de Company. Het
is het geloof, dat de
millioenen-dividenden helpt vormen. En het is werke
lijk niet alleen olie, die daarin gekris
talliseerd is. Het persoonlijke lot van
de beide hoofdfiguren dat man en
vrouw elkaar juist in deze omstandig
heden vinden kan op zich zelf be
langrijk zijn, het is geen noodzakelijk
deel van het bredere gegeven.
Sterk is ook de regie en de bezetting.
Op elke plaats een juiste figuur, geen
sensatie, maar doodnuchter harde din
gen, verteld met iets van het van zelf
sprekende van deze zakenwereld, die
ons wordt voorgesteld. Een film, die
belangrijk is om zijn inhoud n om de
wijze, waarop deze inhoud door de
middelen waarmede hij wordt verteld
tot zijn recht kornt, zonder dat dat deze
laatste ooit op de voorgrond treden.
Uit Olie voor China's lampsn" (De Uitkijk,
Is de film,
die u onder alle
omstandigheden de
beste klekies geeft
Voos
WAT KUNT U KÖOPEN
voor
3 cent?
Niet veel!.. .Toch wel. Voor dit bedrag krijgt U elke
week DE GROENE, van heden af tot 31 December.
Het interessantste en meest gezaghebbende weekblad
van Nederland kost voor de rest van dezen jubileum
jaargang slechts VIER GULDEN. Kunt U er buiten?
Hl«rltn(( afknlpptn
?'W
l
BON
ADMINISTRATIE DE GROENEVJJ;
KEIZERSGRACHT 355 - AMSTERDAh f
Poittlra 72880 . GémMnu Giro G 1000 - TêMöen 37M
Ondergeteekende wenscht zich met ingang van heden t<
abonneeren op DE GROENE AMSTERDAMMER. De abon i
nementsprijs van heden af tot 31 December 1936 bedraagviji
f4.?. Abonnementen kunnen slechts op 31 December eindlgei 'j
en worden anders stilzwijgend voor een jaar verlengd.