Historisch Archief 1877-1940
1 il
»i
Henri Valenci: Stierengevecht
Musicalisten, dan blijkt dit nieuwe
dogmatisme (niet zoo rg nieuw, ove
rigens, en een beetje den indruk wek
kend van mosterd, die de Provincie na
den maaltijd krijgt opgediend) niet veel
schoener geloofsbloei voort te bren
gen. Er is natuurlijk wel een parallel
te trekken tusschen lichtvibratie en
klankvibratie, maar men doe het sym
bolisch, zooals Rimbaud symbolisch
bleef (en poëtisch-beeldend) in zijn ver
maard sonnet Voyelles". In de grens
gebieden tusschen de kunsten zijn
altijd schoone, verfijnde dingen moge
lijk en ieder artist, die naar de vervol
making van zijn kunstmiddel streeft,
zal te eeniger tijd te maken krijgen
met de problemen, welke zich daar
voordoen. Maar wat is er te verhopen
van een regelrechte ,,evolutie der kunst
naar de vormen der muziek", gelijk de
heer Valensi die voorstaat? Wij
gelooven: een uitwissching van alle
kunst en in de voorloopige practijk
der schilderkunst een groote winst aan
serpentines en confetti. De complete
picturale kinderkamer !
De beeldende kunst is art
d'imitation". Reeds in de getrouwe af
beelding van hetgeen de oogen zien,
kan zij ongelooflijk veel ervaringen der
zintuigen, kan zij ontstellend veel
nuances van Sentimenten en harts
tochten in beeld brengen. En bovendien
kan zij nog uitdrukken, wat de geest
heeft gemeend te zien of zou willen
zien. De landschappen en de gelaten
der verbeelding zijn in de beeldende
kunst altijd talrijker geweest dan de
werkelijk-geziene. Dit alles is mogelijk,
en steeds voor variatie vatbaar, zonder
haar grenzen te ontkennen. En dit
aannemen is weer niet ontkennen, dat
het optreden van Futuristen, Expres
sionisten en Cubisten in zekere mate
het beeldende middel heeft gereinigd
(vooral het Cubisme, dat het probleem
der Ruimte opnieuw onderzocht). Maar
de goede artisten uit die bewegingen
hebben zich de opgedane ervaringen te
nutte gemaakt. Realistisch of idealisee
rend: zij werken voort aan de picturale
veredeling der natuur. De heer Valensi
en de zijnen echter denatureeren de
beeldende kunst, al was het alleen maar
door een allesbehalve schoone sim
plificatie van de kleur en wat wij daar
omtrent wisten, konden. Eén land
schap van Corot is muzikaler" dan
hun gansche tentoonstelling.
Met meer genoegen bezoekt men de
voorste zaal, waar het werk hangt
van uitstekende Fransche graphici,
waaronder Yves Alix, Anthony Gross
en AndréJacquemin uitmunten.
Nederlanders
en Franschen
Tentoonstelling bij H u l nek A
Seherjon, Amsterdam
HET rivierlandschap van Sisley
in den kunsthandel Huinck en
Scherjon, dat met de lucht vol
windwegen, het waaiende riet, het
prachtig geschilderde water, den
binnenkant van de boot die vol be
schaving is, en over alles het
parelgrijze licht van een herfstdag, is een
voortreffelijk voorbeeld van het Fran
sche ,,moyen". Critici als Meier Graefe
en Hausenstein, die zooiets zagen, be
grepen direct wat er aan de cultuur van
Duitschland haperde: fijnheid in het
gewone, dagelijksche. Organisch
volzijn van smaak. Het is een der fraaiste
Sisleys, mij bekend, en hij is hier
grooter dan Pissarro.
Er zijn, al naar gewoonte, meerdere
goede Fransche schilderijen. De
Bergstroom van Daubigny is schier zoo
ruig en cosmisch-bewogen als een
Courbet; de rotsen, het water en de
boomen zijn pastoraal met een groote
bewogenheid. Decamps kan men zien
in een van zijn curieuze schilderende
apen, Fantin Latour in de tegenstelling
van een zeer klein stukje met Aard
beien en de Prélude de Lohengrin",
waarvan men de naïeve mythologie
gaarne op den koop toe neemt, wijl de
kleur zoo sereen is. Zoo bemint men
immers ook Berlioz, ondanks zijn
programma".
In het Hyde Park van Is. Israëls zijn
de groenen een weelde. ,,De Molen"
van Jongkind, een vroege, doet direct
aan den ouden Schelf hout denken,
maar de leerling is al zooveel verder".
Het Limburgsche landschap van
Willem van Konijnenburg wekt eigen
aardige overwegingen. Hoe zuiver was
hij, in dien tijd ! En wat zou er gebeurd
zijn, als zijn neo-romantiek niet gevolgd
ware? - J. E.
BOUWKUNST IN H
i
Ontwikkeling
WANNEER wij uit
WestEuropa de ontwikkeling en
de ontwikkelingsmogelijk
heden der bouwkunst in Rusland be
schouwen, dan gaan wij onwillekeurig
vergelijken hoe de ontwikkeling der
bouwkunst in West-Europa is ge
weest tegenover die in het nieuwe
Rusland, gedurende de laatste tien
jaren. Deze gedachtengang zou on
juist zijn, want wij kunnen onmogelijk
de gebouwen op zich zelf beschouwen
zonder rekening te houden met de
economische omstandigheden waarin
deze gebouwen tot stand kwamen. Dit
is in het bizonder het geval bij een
land als Rusland waar de economische
omstandigheden alsmede het stadium
van ontwikkeling van het land zelve
zoo'n belangrijken invloed heeft op de
tot stand gekomen bouwwerken. Wij
moeten daarom bij onze beoordeeling
deze omstandigheden van het land
steeds in oogenschouw houden.
In West- en Middeh-Europa kan
van een werkelijke ontwikkeling der
bouwkunst en stedenbouw in de
laatste jaren nauwelijks sprake zijn,
ofschoon wij kunnen constateeren,
dat een aantal nuchtere gedachten,
welke aan het ,,nieuwe bouwen" ten
grondslag liggen, ingang hebben ge
vonden. Mede onder den druk der
omstandigheden hebben, theoretisch
beschouwd, betere, zakelijker en eer
lijker opvattingen veld gewonnen,
maar het bouwen zelf (een absolute
voorwaarde voor een werkelijke ont
wikkeling der bouwkunst) ont
breekt zóó zeer, dat van een feitelijke
ontwikkeling der bouwkunst in
WestEuropa nauwelijks gesproken kan
worden. In het bizonder is de bouw
kunst hier te lande door de slechte
maatschappelijke omstandigheden
bijna iedere
ontwikkelings-mogelijkheid ontnomen en de stedenbouw
dreigt een abstrakte wetenschap te
worden, die zich in de praktijk slechts
met de meest catastrofale verkeers
punten bemoeit waarvoor eenig lap
werk moet worden verricht. Men
denkt wel eens dat de ontwikkeling der
kunst zich slecht geestelijk voltrekt,
gescheiden van de materieele en
economische factoren, maar er dient
met nadruk op te worden gewezen
dat de kunst opdrachten noodig heeft
om zich ten volle te kunnen ontwik
kelen. Op technisch gebied ontstaan
hier en daar wel enkele nieuwe moge
lijkheden, maar de huidige tijd is zóó
arm aan opdrachten dat daaruit onmo
gelijk een nieuwe stijl kan ontstaan.
Er zijn geen opdrachten; er be
staat in financieele ' kringen geen
interesse om te bouwen. Toch zijn er
opgaven genoeg; zelfs meer dan ooit
te voren. Er zijn behoeften die van
dag tot dag dwingender worden, maar
die toch maar steeds verschoven
worden naar betere tijden". Er zijn
tallqoze opgaven in onze steden, die
reeds-lang om een deugdelijke oplos
sing vragen. Sinds de crisis is de be
drijvigheid, het verkeer en het
geheele leven in de stad sterk afgenomen.
Maar wanneer er straks een oogenblik
komt, waarop de bedrijven weer zou
den gaan werken en die handel en be
drijvigheid wederom zullen toenemen,
hoe zullen dan onze veel te smalle stra
ten, onze verworden pleinen en ver
keerskruispunten het verkeer kunnen
verwerken? Er zijn voor den architect
met inzicht en voor den stedenbouwkun
dige met een vooruitzienden blik hon
derden dringende opgaven, maar er
zijn helaas geen opdrachtgevers. En dat
staat de ontwikkeling der architectuur
hier in West-Europa ernstig in den weg.
In de Sovj et-Unie is het in dit
opzicht geheel anders. Dit enorme
land heeft zich zelf de opdracht
geS/s/ey: Hcrfstmorgen
geven om een buitengewoon
(tanken, dat daartoe eenerzijdi
bouwd wordt de metaalindustn
NIEUWE RUSLAND
mogelijkheden
ei staat evenwel verwonderd, dat in
opbouwprogramma ui te voer :j aatste jaren een aantal gebouwen
durende 10 jaren wordt van j i t stand kwam welke een
monumeniaar de industrialiseering sys a, sterk pathetisch en protserig
tisch uitgevoerd. Wanneer v irakter dragen. Men zou verwachten
t deze paleis-achtige, soms zelfs
oikerige, brutale en opschepperige
z&men met de ontginning \alltres zouden afstooten en dat men
erts- en kolenvoorraden en aniïli zou inzien, dat deze uitdrukkings
een zeer uitgebreid net van Armen eventueel begrijpelijk geacht
strieën, waar alle gebruiksvoorflïu Jen kunnen worden voor paleizen
gemaakt worden, dan moeten v elr handelsondernemingen en
grootbeginnen te vermoeden hoe g^Idistrieën, maar geenszins wanneer
rijk dit nieuwe Rusland aan cplster om gaat een groot, de eeuwen
en opdrachten voor architecte >o: verwaarloosd volk een goed
ingenieurs is, daar dit program b i nenschwaardig bestaan te geven;
dien den aanleg van wegen, s >eie woningen, scholen,
bewaarwegen, kanalen, sluizen, b-u h>len, vereenigingsgebouwen,
leesvan gebouwen en van wen J<n, theaters, bioscopen en
anderomvat. Bijna overal is nog i n te verschaffen. Men kan zich
een belangrijk woningtekort, n veen dat in dit volk geen granieten
dair waar gebouwd wordt, gaatlvels noodig zijn met zuilen,
ornauit van de grootte en de jaietiten en beelden om het publiek
stelling der gezinnen. ir eigen rijkdom en soliditeit te
Zoo zijn ook de nieuwe sted< re -tuigen, zooals
verzekeringsmaatde nieuwe wijken geen to» v :h ippijen en banken dat misschien
conjunctuurverschijnselen als nodig hebben. Men zou ook
vergoüdgraverssteden in sommige a a'hten, dat deze uitdrukking van
werelddeelen. Ze ontstaan omua sli-ingenomenheid en van zich beter
bepaald gebied een opgave toe je i /erheven voelen", welke met het
krijgt in de huishouding van h. t iltisachtige onafscheidelijk
verbonHet is duidelijk dat in een lu sn is, in het tegenwoordige Rusland
Rusland met zijn overstelpend a ee i mogelijkheden tot ontwikkeling
nieuwe opgaven voor de architeiou vinden. Men verwacht dat in de
een periode is aangebroken met nioi wwerken en in de steden steeds
gewone ontwikkelingsmogelijkh
D
E ontwikkeling der archit ;c
in Rusland gaat in de a]
jaren tot groote verwondering
velen een vreemden kant uit. M> n
algemeen geneigd te verondersce
dat een zeer redelijke, oprec
zakelijke bouwkunst in het
aangebroken tijdperk zou ont
ie -r het individu in zijn volle waarde
it uitdrukking zal komen. Men
verat ht uitdrukking van het begrip
gemeenschap", van het naast
elkander" in plaats van het
heerschende karakter, een werkelijke
kwaliteit daar waar van te voren
uiterlijke pathos was. De uitingen
welke we tegenwoordig ontmoeten op
het gebied van de architectuur en den
stedebouw zijn echter lang niet wat
we ervan verwachten; ze zijn lang
niet vrij te pleiten van een uiterlijk
heid die in de kapitalistische landen
door den geest van konkurrentie wordt
ingegeven.
Wanneer wij hiermee dus een
kritiek geven op de ons bekende
uitingen op het gebied der bouwkunst
in Rusland, zoo is het toch nood
zakelijk er op te wijzen dat kennis
van de omstandigheden, kennis van
de traditie en inzicht in den grooten
achterstand op technisch en kultureel
gebied die in enkele tientallen jaren
overwonnen wordt, er toe dwingt
eenig geduld te hebben en te ver
trouwen dat spoedig een andere en
gezondere ontwikkeling zal inzetten.
Voor de kunst op ieder gebied is in
Rusland een periode aangebroken
met buitengewone ontwikkelingsmoge
lijkheden. We moeten en kunnen ver
wachten, dat de bouwkunst in Rus
land een rijke menschelijke vormen
taal zal spreken, eerlijk, open en
oprecht, een absolute tegenstelling
met den uiterlijken schijn, die een
typisch verschijnsel is voor perioden
van verval in de ontwikkeling der
menschheid. MART._STAM, ARCH.
Rechts: Arbeiderswijken bij de au
biel fabriek in Gorki (Nisni Nowg >«j
(1933). Zoolang deze nieuwe vijl
nog geheel bouwplaats waren, ;
zij er n/et zeer aantrekkelijk uit
dra echter de grasvelden en de be
ting in orde zullen zijn, zal hè:
zeer bruikbare stadswijk zijn, die
den Russischen arbeider belangrijk tst|
woon toestanden biedt dan hij vr>t\
kende..
Onder: Het sanatorium in Cagri
kasus). Deze eenvoudige en ong k\
stelde vormen dosn de buitenge t
aantrekkelijkheid van het landschap
meer uitkomen.
f y _^ ^. ^_?^ 1*°''
PAG. 10
'KOENE No. 3079
\ Z1NV1Z
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
MAAKT WATERDICHT
VERHARDT 1O-VOUDIG
WERKT VERBLUFFEND
NV R Uf P E ft P Uf 11 Q' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK
.V, U. ffLLULWIJO VAN MARMERWERKEN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
KOOP EEN LEICA!
Neem geen risico's. Waag U niet aan experimenten.
De Leica is de beproefde precisie-camera van Leitz:
ze is de baanbreekster der kleinbeeldfotografie.
Reeds meer dan 10 jaar heeft ze bewezen de beste
en meest universeele camera te zijn. ^Prospectus
gratis bij eiken fotohandelaar.
Hoofdvertegenw. N.V. ODIN - Nijmegen - Tel. 3540
N.V. CIVIELE EN MILITAIRE KLEERMAKERIJ
DEKKER & DIJKSTRA
voorheen de erven H. van Dijk
[Leveranciers van Indische Uitrustingen |
UTRECHT, Nieuwe Gracht 6 TELEFOON
DOOR HET GEHEELE LAND TE ONTBIEDEN 13416
FEITEN
BEWIJZEN
dat goede snelblusschers
geen overbodige luxe, maar
noodzakelijk voor ieder
gebouw zijn.
Een bewijs uit velen:
Attest:
Bouwbureau Ver. De Volkswoning"
Enschede, 18 Febr. 1929
Hiermede berichtenJwijjjU, dat wij
de vorige week met succes gebruik
hebben gemaakt van Uw
bluschapparaat, bij het ontstaan van een
klein brandje in onze timmerfabriek.
Doordat alle voorhanden water be
vroren was en een felle oosten
wind op het gebouw stond, zou,
indien het Minimax-apparaat niet
direct bij de hand was geweest,
vermoedelijk het geheel van hout op
getrokken gebouw afgebrand zijn."
N.V. IFFA-MINIMAX
AMSTERDAM
Keizersgracht 179 - Tel. 40411
N.V. UURWERK, GOUD
EN ZILVERHANDEL
GEBR. BREEN
Nienwendijk 172
Haarlemmeratr. 84
RUIME SORTEERING
KLOKKEN
Vért. Zeilt Ra Horloges
*
Reparatie Inrichting; voor
U UR WERKEN,
GOUD EN ZII/VEB
HOTEL DE WITTE"
Het beste ter plaatse
Amersfoort * Telef. 22
Bezoekers aan Amsterdam
Victoria Hotel - D a m rak t 0 c. Station - noodigt U uit.
Wij verzorgen U in ons hotel tegen matige prijzen.
U zult tevreden zijn!
Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner
vanaf f3.50 f 1.50 en f2.?f2.?, f3.?en f4.
O» Dlrtctl»
l