Historisch Archief 1877-1940
m
'.<>.:
AMERIKA NA DE CRISI
De beoovdeelInK van de New Deal.
Rotmevelta voorultmichten.
EEN van de eerste dingen, die je opmerkt,
wanneer je door Amerika reist, is dat men
daar over de crisis de depressie, zegt men
ginds spreekt als over een afgeloopen tijdvak. De
oude welvaart is nog wel niet teruggekeerd, maar
men is op weg. De omzetcijfers der productie, de
dividenden van industrieele ondernemingen, de
wagonladingen, het aantal geregistreerde auto's
alles stijgt regelmatig. En de werkloosheid daalt
langzaam.
Vraagt men nu of deze onmiskenbare vooruitgang
te danken is aan de New Deal, aan de tallooze
maatregelen van regeeringsingrijpen en aan den
prikkel dien het zakenleven ontvangt door de uit
voering der vele openbare werken, dan krijgt men
de meest tegenstrijdige replieken. Tenminste, wan
neer men niet met een achteloos schouderophalen
beantwoord wordt. Sommigen geven toe, dat Roose-»
velt heel veel gedaan heeft om het zakenleven te
stimuleeren. Anderen zeggen, dat ondanks alle
dwaze regeeringsbemoeiing de welvaart terugkeert,
dat iedere crisis immers de voorwaarden voor her
stel in zich bergt en dat men toch niet anders kon
verwachten dan dat er op een goeden dag weer een
constante opleving in de bedrijven kon komen. Maar
dat de crisis tot het verleden behoort, daarover zijn
allen het eens.
Na eenigen tijd bemerkt men, dat er een scherpe
scheidslijn loopt tusschen acceptanten en non
acceptanten van Roosevelt's New Deal. Deze scheids
lijn heeft heel weinig te maken met politieke
partijinzichten. Zij wordt gemarkeerd door beroep, situa
tie en levenshouding van den betrokkene. In
Europeesche verhoudingen getransponeerd (maar die
gelden niet voor Amerika) zou men kunnen zeggen:
door iemands stand, door zijn klasse".
Vraagt men een kellner, een taxi-chauffeur, een
wegwerker, iederen willekeurigen arbeider of
middenstander en in Amerika moet men de
blanke arbeiders als middenstanders rekenen
maar evengoed een onpartijdig journalist, of weten
schappelijke werkers zooals universiteitsprofessoren,
dan krijgt men de erkenning te hooren, dat inder
daad de verbetering voor een groot deel aan Roose
velt's maatregelen toegeschreven dient te worden.
Vraagt men leiders van groote zaken, dan krijgt
men het tegendeel te hooren. En hoe dichter de
werkzaamheden van den ge-interviewden zakenman
het zuivere gebied van het Kapitaal naderen, hoe
meer hij de macht belichaamt die de productie
goederen bestuurt, des te grooter is zijn verbittering
tegen Roosevelt, des te hardnekkiger zijn ont
kenning dat des presidenten sociale en economische
fantasieën ook maar iets te maken zouden hebben
met het onmiskenbaar herstel.
De eerlijkheid gebied mij, te erkennen dat er
uitzonderingen op dezen regel voorkomen. Er zijn
kapitalisten ik heb er zelfs ontmoet, die in de
bankwereld een rol spelen die zeggen dat zij
eerlijk moeten erkennen dat Roosevelt hun positie,
het bedrijfsleven in het geheele land en het kapitalis
tisch stelsel, althans voor eenigen tijd, heeft gered.
WAT beteekent dit alles?
Het is duidelijk dat deze scheidslijn niet door
het toeval geteekend is. En iemand met ook maar
een greintje psychologisch onderscheidingsvermogen
zal direct begrijpen, dat de non-acceptanten een
zeker gevoel van angst verraden. Angst dat hun een
zekere controle uit de handen glippen zal boos
heid, voor een deel, dat hun al iets van die controle
ontfutseld is.
Men ziet dit nog beter, wanneer men verder met
hen doorpraat. Het gaat inderdaad om een controle,
om de ongebreidelde controle over het Kapitaal als
productie-middel. En zij zijn hierin grootendeels
te goeder trouw. In hun orthodoxie hebben zij
geleerd dat staatsingrijpen uit-den-booze is. Er is
eenig (o, zoo weinig!) staatsingrijpen geweest. De
verbetering kan daar dus nooit het gevolg van zijn.
Integendeel: de depressie had veel sneller vanzelf
kunnen uitzieken, etc. etc.
HUIS TER DUIN
PENSION van af f 5.$0 p. dog
D«f«lijb* Ork««» l*«tn«m
Nieuw: .
# Openlucht Rostauront
* HtD-Plan 1936
-H- Wiss«l-p«nsion
Dariiayond^n Woensdag, Zaterdag, Zc.r>doj
NOORDWIJK a/ZEE
Om dit goed te begrijpen moet men vooral niet
vergeten, dat Amerika tot voor kort nog het do
rado is geweest van het ongebreideld particulier ini
tiatief. Spreekt men eens wat langer met een
Amerikaansch ondernemer", dan bemerkt men hoe ver
zijn mentaliteit nog verwijderd is van het sociale
bewustzijn, dat West-Europeesche arbeidsverhou
dingen kenmerkt en bij ons het denken van onder
nemers evenzeer als van arbeiders teekent.
Sociale wetgeving, werkloosheidsverzekering,
ouderdomspensioen, het verankeren in de wetgeving
van den gemeenschapsplicht om den burgers een
bestaan te verzekeren, dat klinkt den echten
ouderwetschen Amerikaanschen ondernemer als een
ketterij in de ooren. Laten ze werken! Laten ze
desnoods voor minder loon werken l Deze antwoor
den snijden geen hout, maar ze zijn teekenend voor
den ouderwetschen Amerikaanschen gedachtengang
Amerika heeft immers nooit langdurige werkloos
heid gekend I Integendeel, er was een voortdurend
gebrek aan arbeidskrachten. Een onontgonnen
Vasteland dat in den loop van drie eeuwen door
Hollandsche, Fransche en Britsche kolonisten, en
sinds het midden van de vorige eeuw door Duitsche
en Zuid- en Oost-Europeesche emigranten bevolkt
is geworden en waar een voortdurende uitbreiding"
plaats vindt met een steeds ruimer worden van de
markt, bjedt nu eenmaal het verschijnsel dat er voor
het werk dat gedaan moet worden, steeds handen te
kort komen. Het opslorpen van arbeidskrachten,
door dit reusachtige continent, wordt voor langen
tijd een blijvend verschijnsel. Men gaat het als
normaal zien.
Vandaar dat de sociale ontwikkeling van Amerika
geen gelijken tred hield met de politieke en ook
de industrieele ontwikkeling. Als cultuuruiting
bestaat daar eenvoudig nog geen sociale ont
wikkeling. In den vorm van wetgevende maat
regelen bestond zij nog slechts embryonaal. Maar,
nu is men er plotseling mee begonnen, en dat nog
wel in een economische diepte-periode.
SOCIALE wetgeving is het zwaartepunt van de
New Deal. Men moet in Amerika geweest zijn om
dat ten volle te begrijpen. De omstandigheden heb
ben het onontkoombaar gemaakt. Wanneer het
dieptepunt van de depressie had plaats gehad tijdens
een Democratische administratie, dan zou waar
schijnlijk een daarop volgende Republikeinsche
regeering met sociale maatregelen zijn begonnen
en voor een socialistisch of half-bolsjewistisch be
wind zijn uitgekreten.
De omstandigheden maakten het noodzakelijk
hiermee te beginnen, toen de zaken er op z'n aller
slechtst voorstonden. Van het vormen van een
sociaal verzekeringskapitaal kon dus voorshands
geen sprake zijn. Het is duidelijk dat het sociale
programma zoodoende een onderdeel werd van, en
geheel werd ingeschoven in, het
uitgaven-programma.
Heeft nu Roosevelt's uitgavenprogramma zijn
doeltreffendheid bewezen ? Het is nog veel te vroeg
daarover tot een conclusie te komen. Maar bepaalde
gevolgtrekkingen kan men toch wel maken. Het
blijkt dat, wanneer de staat als opdrachtgever en
credietverleener in de plaats komt van zich
achterafhoudende particuliere ondernemers, daardoor nog
niet automatisch inflatie bedreven wordt. De uit
zetting van den geldomloop behoeft daardoor nog
niet aanzienlijk vergroot te worden. Evenmin blijken
de kosten van levensonderhoud gestegen te zijn.
Die zijn in Amerika zelfs gedaald niet alleen in
goud, maar ook in dollars.
De tendenz tot inflatie bestaat echter wel. Die
heeft evenwel andere oorzaken. De (nog zeer draag
bare) mate waarin het staatscrediet gebruikt is om
de plaats in te nemen van het vroeger ter beschikking
gestelde ondernemers-kapitaal heeft daar recht
streeks niets mee te maken. Wanneer een bepaald
crediet wordt uitgetrokken voor het aanleggen van
een of ander openbaar werk, wordt niet de heele
geldcirculatie met dit crediet vermeerderd. Een
fractie wordt ter beschikking gesteld, circuleert,
komt koopkracht en omzet ten goede, tenslotte voor
een deel den fiscus in den vorm van belasting, n
beschrijft een economischen kringloop die volstrekt
niet inflatorisch hoeft te wezen. Wanneer tenslotte
een volledig herstel heeft plaats gevonden kan men
uitrekenen dat het zoo-en-zooveel gekost heeft. En
dan moet de fiscale politiek voor de andere zijde
van de rekening zorgen.
Dit is nu in Amerika het gevaarlijke punt. De
staatsschulden hebben nog altijd niet een hoogte
bereikt, die ons, Europeanen, angst aan j aagt. Maar
met de fiscale opvoeding van de Amerikanen is het
al even treurig gesteld als met de sociale. Zij vinden
dat het vanzelf spreekt dat men geen belastingen
betaalt. En dat gaat natuurlijk niet l MR. M. KANN
PAG. 2 DE GROENE Ne. 3081
imiiiiiiiimiimiiiiiiMiiiiiiiim
.?. L
Het groeiend Marxisme
?R was eens een tijd, waarin marxismAerikort beleven dat marxistisch" gelijk
? _ _ I.. 4« ?? d
Iteekende de leer van Marx en die groep
oeveel van deze Marx-vreters zouden meer
twee bladzijden van dezen filosoof zelf
| socialistische beweging, die zich door die lefgetje het niet eens zijn'
bepalen. In de laatste jaren ondergaat dit
| echter een duizelingwekkend snelle evol
l Via: het prediken van klassenstrijd en via
| accepteeren van den klassenstrijd als rea
| werd het eerst: alle socialisten en comm
| ten; spoedig kwamen de vrijzinnig-democ
l
T/
iiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiHuiiiimiiiiiHi
zullen het nu waarschijnlijk ook hier
dt aan: alles waarmee wij en ons kleinste i
ben gelezen?
en toen
alle deelen van het Britsche Wereldrijk, I
en de Confessioneele vakbeweging bij; than
in zekere kringen allen, die de socialisten _ . _
buiten de wet willen stellen marxist" gewo angeland zelf incluis heeft alleen
ZuidIn dezen zin is het Nationaal Jongeren Vet ka geadviseerd tot handhaving van de
sancvoör sommige N.S.B.ers reeds marxistisch Vooral generaal Herzog heeft zich zeer
wijl omgekeerd het orgaan van dit Verbon uitgelaten.
de N.S.B, beticht op een zuiver marxi£n*raal Her:
i
<* . .
f standpunt" te staan, nu ergens in brochure
| nationale tegenover de social(istisch)e ged
| wordt gesteld. In Duitschland is reeds elk
l voor arbeidersbelangen marxistisch".
Herzog.... ? Dat wekt
herinneTiiiiiiiiniii
nriiiiiiii miiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiHiiiiimiiimiii
n. En nu begrijpen we ook waarom juist f
Afrika hardnekkig vasthoudt aan de inter- \
nale rechtsidee. Waarschijnlijk omdat daar
n et besef leeft, wat het beteekent het slacht
te zijn van een koloniale veroveringsoorlog.
8
S'
2,
ring wordt de regering
En dus wachtte de massa, terwijl de sfa/cinj
zijn hoogtepunt scheen te bereiken, met spann
het ogenblik der geboorte. En daarna cp de dad
hun regering. Dit feit drukte van de aanvang d
stempel op de regering. Men verlangde geen bel
zame overweging, noch breedvoerige beschouw
doch slechts daden ! Dit heeft Léon Blum terdi
grepen en hij liet, na de regeringsverklarin
slechts een herhaling van de verkiezingsbelofte
het Volksfront inhield, niet lang op zich wacht
Het tempo, dat de regering bij zijn leden
kamers hierbij wist op te wekken, is verbazir
kend en sluit zich volkomen aan bij haar dra
in de commissies onderzocht, in de Chambi
Députés behandeld en aangenomen. Intussen
reeds een tweede serie (uitvoering grote ui
nationalisatie van de oorlogsindustrie, hervo
van de Bank van Frankrijk e.a.) ingediend, l
de debatten, dank zij de vele wederzijdsche ver
van Volksfront en oppositie, dikwijls tot het k
stijgen en een rumoer doen ontstaan, dat alle l
- ? ? ».'*-?
niiiimiiiimmiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiii'iimiiiiiiiiiiii
1GEN
jering No. 101
NA Til
1. NI XlL JL JLJJL
De Fr<
Enige indrukken over het &
optreden van het kabinet ^
ELDEN werd onder zoveel rumoer een re(
geboren als die van Léon Blum, de leidi
het Front Populaire. Tijdens de verkia
campagne stapelden de partijen van dit fron
beloften, de een al schoner klinkend dan de ai ? ?-? ? ..... v?...._..-. --- ? ----- ??-
??op eender. De communistische overwinnin^treden van de regering. In het Velodrome
d'Hilold voor het gehele Volksfront: de komende **? me^ d
iïn wordt de regering der massa ! | *' «? Bl?
t'kheden, welke zich zullen voordoen, zijn een
val bewaren.
regering Blum is de regering van de massa.
Daarom moet naast het Parlement ook de massa
i eer d uorden. Hiervoor blijven de Zondagen
i veer d. De eerste bijeenkomst was terstond na
de regering. In het Velodrome
d'Hidan 20.000 Parijzenaars bijeen om
*? <*
d« h">?
t gen vertrouwen in de Kamers, het vertrouwen
,peuple assemblé" te vragen /
volgende Zondag waren het de communisten, die
\rote meting belegden om de overwinning te
n en men spreekt thans reeds over een geweldig
i bij l'Etoile
in diepe evolutie is bezig zich te voltrekken. De
niseerde massa voelt zich op het ogenblik de
ke machtdrager en het gevaar is niet denkbeeldig
? succesvolle en voortdurende stakingen bewijzen
- dat de volksmacht uitgroeit boven de
wetgevendeuitvoerende macht.
eerste phase is voltrokken en het principe van
nCliU. C** OtMt* *?**?!» «r ww»-w--«-r- ??- ---,/ ,«* ff ft j ^* * * ?
daden ter bevrediging van de massa. In n ^llen heeft overwonnen. Onder de eisen waren
werden de eerste serie van 5 wetsontwerpen (zoal wens vele, die logisch en wettelijk zijn, maar
lende de 4o-urige arbeidsweek, de collectieve co «wullmg door de crisis werd tegengehouden.
ten en devacanties met behoud van loon), ing* "*<** P^se zal thans spoedig aanbreken en het
ving te bovengaat, is het een merkwaardig feit,Hanger s zullen hebben.
meeste ontwerpen vrijwel unaniem worden aai
sen van de economische, sociale- en politieke
'ijkheden, ontstaan ten gevolge van de inwilliging
i^chen, omvatten.
trst na deze moeilijke periode zal men kunnen
oorden op de vraag, die velen zich thans stellen,
door de arbeiders verworven voordelen een
vercrisis, sluiting van ondernemingen en een
?nitgang van de scheepvaart en de export als
men. Slechts voor déinvoering van de 40-w i,
beidsweek wenste het grootste deel van de opj
geen verantwoordelijkheid te dragen. Hetgeen
de huidige omstandigheden volkomen begrijpel
In de hamer heeft de voorzitter Herriot, voor
gesticulerende leiding de toeschouwer bewon
gaat koesteren, het zodoende moeilijker dan derrj
-- - . « . *« _
Het nog hechte Volksfront steunt haar uoHco/if'««« zeker niet bolwerken.
zij is dus zeker van ieder har er voorstellen. F budgetair evenwicht acht Blum thans buiten-'
Het is nog te vroeg om een oordeel uit te sprW» terwijl hij een devaluatie (er bestaat een
mate in, bij zijn partijgenoten op matiging vd
sociale en economische politiek is niet te schei
en de finantiële. Door de verschillende
maatzullen de lonen ongeveer 35 pCt. stijgen.
nks het feit, dat Blum meent, dat de industrie
ei een prijsstijging van 5 pCt. zal kunnen
vern, wordt de kostenvermeerdering voor het Rijk
milliard francs geraamd. Bovendien zullen de
en de exportindustrie het zonder
overzich aan voorspellingen te wagen over dehechthe
het front en zijn regering. Reeds thans blijkt i
dat de communisten een zwak punt vormen
steunden zij de totstandkoming van de regen
gaven zij toezeggingen voor de toekomst, doch d\
over geen enkele portefeuille beschikken dra%
geen regeringsverantwoordelijkheid. Hierdoor b
de communistische fractie zich in een machtsp
die zoals reeds even bleek bij de appreciatl
enkele stakingsfeiten?licht tot conflicten m vaste bodem en de gehele onderneming van
gematigde radicaal-socialisten kan leiden. Defering-Blum wordt hierdoor tot een groot
expertder communisten, Thorez, spant zich dan ooM
imistisch veto!) ten enen male afwijst.
Daarver staan de genoemde sterk verhoogde uit'
> Ten aanzien van de financiële politiek, in
door zijn regering ie volgen, verklaarde de hui'
minister-president slechts, dat de basis hiervan
ij n: een poging om door het grote crediet, dat
nd heeft, te bereiken wat andere landen door de
i.itie bereiken".
zeer vage finantiële programma biedt wel zeer
Het is waarlijk niet te verwonderen, dat een
ouwer van de tegenwoordige toestanden en de
verlangens en uitingen aan te dringen. De vrcfetélde maatregelen verzuchtte: il faut pour
lang deze regering zal standhouden hangt af ifendre ces choses la avoir fait ses tudes.
vraag, hoe lang het Volksfront ten aanzien i
* 14 Juni 1936. B. W. HAVEMAN
WAT ZICH ZN FRANKRIJK AFSPEELT, heeft
een diepere beteekenis dan te bespeuren
valt in de dagbladberichten, die de gebeurte
nissen van den dag weerspiegelen. Stakingen, op
heffingen van stakingen, loonsvèrhoogingen, sym
bolisch" bezetten van fabrieken en hier en daar
zelfs van een gemeentehuis dat is het nieuws"
dat de telegrammen ons geven. De commentaren
daarbij luiden uiterst pessimistisch. Ondertusschen
doet zich het verschijnsel voor, dat Léon Blum bij
zijn wetgevende maatregelen de medewerking
heeft van vrijwel de voltallige kamer. En het zijn
waarlijk geen kleinigheden, waarmee hij komt
aandragen I Zijn principieele basis is de stelling dat
een begrootings-evenwicht in deze omstandigheden
volstrekt niet een eerste vereischte van goede
regeerkunst is en allerminst het alpha et omega van con
structieve politiek. Daaruit vloeien twee verdere
principieele program-punten voort: loonsvèrhoogin
gen over de geheele linie en een
uitgaven-programma het doen uitvoeren van openbare wer
ken op groote schaal. Ten derde: handhaving
van den franc. Volgens velen is dat laatste punt,
in verband met het voorafgaande, een contradictio
in terminis, maar dat is een kwestie waarover men
zich in Frankrijk op het oogenblik het h oef d nog
niet breekt.
Frankrijk luidt een nieuw tijdperk in.
Waar het op neer komt, is dit: Léon Blum heeft
openlijk gezegd, dat het deflatie-tijdperk afgeloopen
was en dat de tijd van re-deflatie begon. Dat de aan
passingspolitiek op niets was uitgeloopen en dat de
staat door het scheppen van crediet de machine
weer op gang zou trachten te krijgen. En het op
merkelijke was dat niemand, in de Kamer, zich
hiertegen verzette. De rechterzijde had dit gemak
kelijk kunnen doen. D.w.z.: het zou haar niet
geholpen hebben, gezien de groote meerderheid
waarover het Kabinet Léon Blum beschikt, maar de
conservatieven zouden dan toch duidelijk de ver
antwoordelijkheid voor deze z.g. bankroetierspolitiek
van zich af hebben kunnen wentelen. Dat zij dit
niet deden, dat dus hél Frankrijk den weg der
redeflatie betreedt en bewust betreedt dèt is het
belangrijke punt. En de meer behoudende kamer
leden wisten dan ook heel goed, wat zij deden. Zij
hadden met hun kiezers rekening te houden en die
hadden ruimschoots genoeg van de deflatie-politiek.
Het mag dan waar zijn, wat sommige geleerde
krantenschrijvers beweren, dat reflatie op ban»
kroétierspolitiek zou kunnen uitloopen de de
flatie-politiek doet dat zeker.
BLUM verdedigde het koopkrachtmotief" tegen"
voer het aanpassingsmotief". Door het telkens
opnieuw besnoeien der salarissen wordt een voort
durende onderconsumptie in het leven geroepen,
die steeds verder doorvreet, tenslotte nieuwe tekor
ten en een nieuw begrootingsdeficit veroorzaakt en
den vicieusen cirkel van de depressie als een
repeteerend tekort oneindig voortzet. Door dit proces om
te keeren dus door eerst meer te laten verdienen,
als 't moet door middel van kunstmatig gecreëerd
crediet, hoopt de socialistische ministerpresident de
staathuishouding er weer bovenop te krijgen. Hij
noemt zich hierin een navolger van Roosevelt, en
in zeker opzicht is dat ook waar. In ieder geval
heeft hij hier een voorbeeld voor oogen, dat het
betrekkelijk succes van een programma van reflatie
te zien geeft en diegenen het zwijgen oplegt, die dit
gelijkstellen met een sprong in den afgrond.
Het is natuurlijk de vraag, hoe de Fransche franc
zich hieronder houden zal. Psychologische elemen
ten spelen hierin óók een rol. Blijft er vertrouwen
heerschen, dan is er geen reden om onverhoeds tot
devaluatie over te gaan. Reflatie en devaluatie zijn*
geen identieke begrippen. .
Het is echter steeds een gewaagd iets zulke com
plexe politieke gebeurtenissen onder n formule te
brengen. Er zijn allerlei neven-verschijnselen, die de
hoofdzaak vertroebelen. De stakingen en bezet
tingen" zijn het bewijs dat de regeering de toestand
niet steeds in de hand heeft. Dat zij daar vergoe
lijkend tegenover staat, versterkt haar positie geens
zins. En het is dan ook niet zonder bijbedoeling dat
Herriot zich afzijdig houdt en tevreden is met het
Kamer-voorzitterschap. Hij schept zich zoodoende
de mogelijkheid om, wanneer het met deze regeering
misloopt, als een tweede Poincaréte voorschijn te
komen, als een tweede Redder van Frankrijk.
HET LAGBRHUXS-DEBAT luidde ook voor het
Britsche Rijk een nieuw tijdperk in. Het gaat
voor Engeland om deze keuze: zal het Britsche
Rijk nog langer optreden als kampioen voor een
PAG. 3 DE GROENE Ne. 3081
nevelachtige Volkenbondspolitiek, of zal het zich
duidelijk partij stellen in de Europeesche strijdvragen ?
Wij kunhen over de zwenking slechts tevreden
zijn. Niet dat wij niet gaarne een krachtige Volken
bondspolitiek hadden gezien maar zij bestond
niet. Het was slechts schijn. Teleurstellend, maar
waar.
Te dezer plaatse hebben wij er herhaaldelijk
tegen gewaarschuwd in de sanctie-politiek een groot
pacifistisch idealisme te zien. Door verschillende
(koloniale) omstandigheden was deze
quasi-volkenbondspolitiek ditmaal voor Engeland uitgestippeld*
Velen in-en-buiten Groot- Brittanniëzullen er ook
wel oprecht in hebben geloofd. Maar het ware was
het toch niet. En in ieder geval heeft het gefaald.
De erkenning van dit feit behoeft op geen enkele
wijze mee te brengen, dat wij, of de Volkenbond,
nu Mussolini het fascistisch eeresaluut brengen.
Verre van dien. De Volkenbond zal nu wel het
Stimson-principe gaan toepassen (zoo genoemd
naar den vorigen minister van buitenlandsche zaken
in de Vereenigde Staten, die de mogendheden er toe
wist te bewegen de verovering van Mantsjoerije
door Japan niet te erkennen) en de in bezit»
neming van Ethiopiëdoor Italiënegeeren. Iets
anders zou intusschen zijn: een Volkenbondsman
daat dat gemakshalve door Italiëuitgeoefend zou
worden. Geen fraaie oplossing, maar dan toch een
oplossing.
Italiëpingelt. Het dreigt met aansluiting aan de
Duitsche politiek. Maar de West-Europeesche groote
mogendheden laten zich daardoor niet erg bang
maken. De onafhankelijkheid van Oostenrijk vormt
nog steeds een hinderpaal voor een oprechte samen
werking tusschen Fascisten en
Nationaal-Socialisten. En de diplomatieke kabinetten laten zich
door geen Ciano angst aanjagen, al confereert deze
nieuwe ster aan het Europeesche firmament nog
zoo hartelijk met zijn Berüjnsche vrienden. Of men
op de onmogelijkheid van een samenwerking wel
zoo gerust kan zijn? De diplomatieke
kabinettenhebben zich, dit jaar, wel mér vergist.
IN BELGIËwordt het Fransche voorbeeld gevolgd
en ook daar grijpt nu een hevige stakingsbeweging
om zich heen. Het gaat om een loonsverhooging,
die de prijsstijging, welke op de devaluatie is gevolgd,
moet compenseeren, die begonnen is in het haven
gebied maar zich nu ook in Luik en elders bij de in
dustrie uitbreidt. Het aantal stakers loopt thans
reeds in de honderdduizenden. Maar gelukkig is
een eerste accoord bereikt. Het tweede
ministerieVan Zeeland zal hieraan de handen vol hebben. De
voorteekenen van zijn geboorte waren toch reeds
niet zoo gunstig. Bijna was de formatie nog op
allerlei klein partijgeknoei (vooral van den kant der
liberalen, door den niet heropgenomen Devèze
opgestookt) gestrand, maar Van Zeeland heeft toch
tenslotte zijn schaapjes bij elkaar kunnen krijgen.
IN ZWEDEN zijn er reeds moeilijkheden gerezen
tusschen sociaal-democraten en burgerlijke par
tijen. Ten gevolge hiervan is tenslotte het ministerie
Hansson afgetreden. De grondoorzaak ligt in de
Dompel Uw
voeten in het
heerlijke, bruisende, verkwikkende
Trannosan Voetbad, uit 15 mine
rale badzouten. Het
verjongingsbad, het heilzame bad. T-3&-F
Rol voor 6 baden . . . 48 c.
Trannosan Bruisend Badgenot