Historisch Archief 1877-1940
;N.V.~ KONINKLIJKE ROTTERDAM8CHE
BETON- EN AANNEMING MAATSCHAPPIJ
H
VAN WANING &Ci
ROTTERDAM
BETONBOUW - COMPLETE BOUWWERKEN
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
MAAKT WATERDICHT
VERHARDT 1O-VO U D l G
WERKT VERBLUFFEND
N lilircrncuiiiOf STEENHOUWERIJ EN FABRIEK
?V* U. fftLuLWfflJd VAN MARMERWERKEN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
UNV
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
PEREZ
PERZISCHE TAPIJTEN
AMSTERDAM G - Singel 480-482 b/h Koningsplein
BOTTBBDAM - '8-GBAVBMHAGB .- UTKECHT
Etaleert exotische broderies en
brocades tot zeer lage prijzen.
Losse .nummers van De Groene: 20 et.
Ouder dan 3 maanden: 60 et. Toezending
uitsluitend na ontvangst van het bedrag.
Aug. Uilkema
Grootste horloge magazijn
N.V. DE HOLLANDSCHE
VOORSCHOTBANK
KRUISWEG 70 HAARLEM
De Bank verstrekt voorschotten met
een minimum van/1000.-op billijkeen
wat de terugbetaling betreft gunstige
voorwaarden, onder borgtocht of zake
lijke zekerheid. Een prospectus wordt
op aanvraag gaarne toegezonden.
Een Man, met een Meening
is een betere vriend dan iemand die altijd probeert,
het iedereen naar den zin te maken. Ook als men het
niet met hem eens is, is het vruchtbaar, eigen opvat
tingen aan de zijne te toetsen.
DE GROENE richt zich niet naar de stroomingen van
den dag, maar heeft een eigen, onafhankelijke en ge
zaghebbende meening. Hij schroomt niet, duidelijk te
zeggen wat hij goed en verkeerd acht. Daarom is DE
GROENE zulk een goede vriend voor velen. Ook voor U!
Voor f4.- ontvangt U tot 31 Dec. 1936 DE GROENE:
HET BLAD MET EEN MEENING
HUrlanp afknippen
BON
ADMINISTRATIE DE GROENE"
KEIZERSGRACHT 355 - AMSTERDAM
PoKflre 72880 - G.mwnM Giro G 1000 - T.Mbwi 37964
Ondergeteekende wenscht zich met ingang van heden te
abonneeren op DE GROENE AMSTERDAMMER. De abon
nementsprijs van heden af tot 31 December 1936 bedraagt
f 4.?.Abonnementen kunnen slechts op 31 December eindigen
en worden anders stilzwijgend voor een jaar verlengd.
Naam: - , --?????
Straat: :. - ? N r
Woonplaats: ,:...., - ????'???
HBT NIBHWB IIVEN
Een gebouw voor de AV
Ir. J* B. van Loghem
NU de obstakels, loodsen en
schuttingen hun belemmerende
werking op de beschouwing van
het geheel niet meer uitoefenen en de
eenvoudige glooiende grasgazons aan
het bouwwerk de zoo juiste verheffing
verleenen, is het oogenblik aangebro
ken dit zeer belangrijke gebouw door
foto's te toonen, en te pogen door een
architectonische ruimtevormen
combineeren en verstaan, ma.i
ruimtevormen zijn ons bovi
vreemd door hun geslotenhei
raamloosheid.
De radiostudio eischt echtei
raamloosheid, omdat geen enkel
van buiten in de studio mag doei
gen, daar anders die geluiden mee
en overgebracht worden, er dus
Bijgeluiden storend zouden werken.
i I behoeft geen betoog, dat de
moeilijkheden, die zich ten
opIe van de geluidisolatie in een
slijk gebouw voordoen, niet zoo
in een kort bestek kunnen
geid worden, maar het is toch van
|ig even te vermelden, op welke
de architecten met behulp van
ld technici het vraagstuk van
disoleerende deuren hebben
opt. Het spreekt vanzelf, dat een
Ir deur geen geluid kan keeren,
beschrijving ervan het geheel nader zonden zouden worden, wat zek is het alleen maar, omdat op het
tot het publiek te brengen. aangenaam voor de luisteraar iblik, dat iemand 'door die deur
Dit nader brengen schijnt, althans, zijn. We moeten dus weten, waar
voor een deel van de beschouwers, gebouw voor een zeer groot t \ stroomen. Men heeft daarom
noodzakelijk. Het is niet een gebouw, raamloos is, en dan moeten wlhst ware overal geluidssluizen
dat direct aanspreekt, dat direct ge- oordeel opnieuw instellen. Likt, dat zijn portalen met twee
waardeerd wordt door het groote
publiek. Dit komt, omdat het voor den
oningewijde iets raadselachtigs heeft.
Men kan het niet thuis brengen door
vergelijking met andere gebouwen, en
zoodoende de houvast verkrijgen, die
zoo noodig is voor het echt waardeeren
van een nieuw kunstwerk.
Ik wil hiermede allerminst zeggen,
dat het noodig is elk onderdeel van
een gebouw te begrijpen, om als het
schoon te waardeeren, maar toch, en
dit geldt vooral ten opzichte van nieuwe
vormen, het waarom moet toch min
of meer gekend wezen, om de volledige
waarde door het gevoel te benaderen.
Nu is zeker bij dit gebouw het
waarom niet zoo gemakkelijk te
kennen zonder voorlichting. Ieder weet,
dat een studio-gebouw een gebouw is,
waar muziek of waar het gesproken
woord tot uiting komt, om dan door
het luchtruim voor elkeen, die zijn
toestel juist heeft ingesteld, hoorbaar
te worden. Maar dit feit, als het zoo
simpel was, als hier gezegd, zou den
bouw van een dergelijk groot gebouw
als het nieuwe Avrogebouw niet
wettigen.
Dat dit gebouw niettemin zoo'n
omvang bezit, en ook moet bezitten
om op de hoogte van den tijd en den
stand van de radiotechniek te zijn,
bewijst, dat een zeer groot aantal
ruimten noodig zijn, om aan de gestelde
eischen te kunnen beantwoorden.
We hebben dus voor ons een zeer
groot gebouw met tallooze ruimten,
die natuurlijk niet alle naar buiten
kunnen spreken, maar waarvan toch
de voornaamste ruimten in hun massa's
naar buiten hun waarde demonstreeren.
In hoofdzaak zijn deze ruimten, die
wij waarnemen (behalve het woonhuis
van den directeur) de drie studio's en
de trapruimten, die als verbindings
schakels tusschen de studio's een be
langrijke plaats innemen.
WANNEER wij nu eens even
terugdenken aan andere ons
bekende gebouwen, zooals b.v. een
kerk, een schouwburg, een concert
zaal, een zwemzaal, dan staat bij elk
dier gebouwen terstond een beeld voor
ons oog, waaraan al dergelijke ge
bouwen min of meer beantwoorden.
We zien in die gebouwen als hoofd
moment een groote ruimte, die zich
duidelijk naar buiten uitspreekt, en
waarvan we ons als het ware de inner
lijke ruimte door de uitwendige ge
daante kunnen voorstellen. Zonder de
ruimte binnen gezien te hebben,
kunnen we ons althans bij benadering
een beeld er van voor het geestesoog
halen.
Dit nu is bij het Avrogebouw geheel
anders. Ten eerste zijn er meerdere
ruimten, die hoewel verschillend van
gróótte, toch niet zoo sterk in afmeting
verschillen, dat we direct door het
hoofdmoment gepakt worden.
Er zijn twee kleine studio's en een
grootere, die alle tot zichtbaarheid
gebracht zijn naar buiten. Het is niet
alleen het feit, dat we in dit gebouw
En bij dit opnieuw instellen
we constateeren, dat de architea
bijzonder in geslaagd zijn ot deuren, deze weer sluit, en
vergroote raamlooze muren in har ns pas de eigenlijke
ingangste brengen met de open gevelpj »i opent. Het is misschien niet
der trap- en halruimten. Er j id, maar toch zeer de moeite van
harmonie, waaraan ons oog no
gewend is, maar waaraan wi
schoonheid ervan te waardeerei
deuren afgesloten, zoodat men
het portaal betreedt door n
rermelden waard, dat er feitelijk
deur te maken is, die zoodanig
Technisch wonder
De hoofdingang van het nieuwe AVRO-gebouw te
Hilversum (architecten Merkelbach en Korsten)
zaam zullen gewennen, om daai om in het kozijn sluit, dat nergens
C kan doordringen. Dit vraagstuk
het Avrogebouw op zeer
ingep-i wijze opgelost.
t kostenvraagstuk is hierbij echter
De architecten van Ju
B. Merkelbach.
van een goed architectonisch b
gebouw te Hilversum:
j. F. Korsten Jr.)
Het is zeer gelukkig, en het | oo belangrijk, dat wij er niet aan
en denken iets dergelijks
binnendat de architecten niet gepoogd h in onze woningen te zullen
aandie raamlooze wanden door «r..
schijnmiddelen interessanter te nl moeilijkheid der geluidisolatie is
Die muren toch hebben geen »eze genoemde feiten niet uitgeput.
functie dan het geluid van In zeer belangrijke moeilijkheid
tegen te houden. Ze hebben ztl
goed als geen constructieve betee
Ze moeten alleen maar zwa&r
omdat zwaar materiaal het be
voor geluidisoleering.
Ze zijn dan ook niet de eigi
muren van de studio's. Deze bc.-v diotoren gepaard gaan. Er is dan
zich door een breede luchtiaai
scheiden en nergens met de b
muren. Geen enkele verbindinf
er bestaan tusschen buiten- en b:
muren, daar anders de buitenge
zich toch naar binnen zouden
planten.
De studióplafonds zijn op
waardige manier door dikke
lagen en zandlagen gescheiden
platte daken erboven. Het rei
van deze ingewikkelde constru
dat we eigenlijk een doos in eei
krijgen. De scheiding tusschen
doozen is zoover doorgevoerd,
de muren in den bodem nergens
contact met elkaar bezitten,
anders toch de buitengeluiden vi
bodem in de binnenmuren
weerklinken, en van die muren
nd in de centrale verwarming.
t is bekend, dat leidingen in onze
i'ven de hinderlijkste deelen zijn
(ie geluidvoortplanting. De
verin het Avrogebouw mocht
Jok in geen geval met leidingen
n de gevoelige ruimten uitsluitend
verwarmde (in den zomer ge*
muren verbonden, binnen deze b e) lucht gebruik gemaakt. Daar
veel min of meer gelijkwaardige trilling weder op de lucht in de st
PAG. iflpNE No. 3*2
WANNEER in een stadswoning
de radio wordt aangezet, dan
klinkt dit door het plafond,
de vloeren en de muren; dan veroor
zaakt men onvermijdelijk overlast aan
de beneden- en de bovenburen, maar
ook bij de buren aan den overkant van
de straat en aan de andere zijde van
de tuinen.
Wanneer in het nieuwe'
AVROgebouw de radio wordt aangezet",
dan weerklinkt dit niet alleen in de
huizen van 200.000 AVRO-leden, maar
tevens bij millioenen luisteraars over
de gehele wereld.
Wie echter in het nieuwe
AVROgebouw zijn oor te luisteren legt aan
de toegangsdeur van de
,,jazzbandstudio", die vermoedt niet dat daar
achter 30 muzikanten bezig zijn
hot music" uit te schetteren.
Wie in een stadswoning spelen wil,
die moet beginnen met zijn piano van
de muur te zetten, alle ramen en deuren
te sluiten en dan maar af te wachten
wanneer door de onder, boven of
nevenburen tegen de wand of het plafond
gebonkt wordt om stilte te verzoeken.
Wanneer in de echo-kelder" van
het nieuwe AVRO-gebouw een donde
rend onweer wordt gemaakt", dan
kan dit rustig in honderdduizenden
particuliere loudspeakers rommelen,
zonder dat n der aanwezigen in het
AVRO-gebouw de behoefte voelt om
naar het raam te lopen om naar de
lucht te kijken.
lijke ernst en toewijding en met een
Dit zijn slechts enkele wonderen der niet te evenaren rust hebben zij zich
geluid-isolatie van het AVRO-gebouw; geheel en al aan deze arbeid gegeven.
er zijn echter ook wonderen der geluid
productie.
Indien in een der studio's een
spreker met laat ons zeggen een
korte, bitse, droge stem een lezing voor
de microfoon moet houden, dan kan
zijn stem langs draden en toestellen,
door absorberende ruimten of door de
,,echo-kelder" geleid worden om als
een wellevende stem in de oren van de
luisteraars te klinken.
De lang gerekte stem van een predi
kant zou aldus tot een vrolijke l
venBij de aanvang van deze arbeid
hebben zij de opdrachtgevers n jaar
van voorbereiding voor studie en
experimentering verzocht, alvorens
met de definitieve plannen te begin
nen. Door de juiste inzichten van
het AVRO-bestuur is hun dit jaar
beschikbaar gesteld met de mogelijk
heden voor een duchtig wetenschap
pelijk onderzoek betreffende de
geluidtechnische en acoustische problemen.
Het is een voortreffelijk standpunt
geweest om niet a bout portant met
dige stem herleid kunnen worden en de eigenlijke bouw te beginnen. Dit
Kinalen natuurlijk weder
hindergéluiden kunnen voortplanten,
eze kanalen telkens onderbroken
veerende gummideelen, die de
'voortplanting belemmeren.
Inat is ook de wijze, waarop het
der luchtaanzuigende motoren,
'n/ermijdelijk met de lucht
meeuit de luchtkelders, nadat de
aldaar gereinigd en gedroogd of
tigd is, weder onwerkzaam
gemaakt. Dit geschiedt in
,ers, die door vele zachte
'i zijn verdeeld, waardoor het
eluid door herhaalde kaatsingen
die schotten gedempt wordt,
it daarna de versche lucht zonder
naar de studio's of
spreekn gevoerd wordt.
Het spreekt vanzelf, dat ook ten
opzichte van licht- en waterleidingen
zeer ongewone maatregelen in dit
gebouw moesten genomen worden.
Hét is natuurlijk niet mijn bedoeling
hier technische perfectie als dekmantel
te laten dienen in verband met de
architectonische waarde. Uiteindelijk
moet een gebouw als verschijning
goed zijn, afgezien van alle technische
installaties en voorzieningen.
En dit is met dit gebouw het
geval.omgekeerd zou de voordracht van een
knip- of kook-cursus als een
kerkpreek kunnen klinken.
Hiermede zijn de wonderen echter
nog niet ten einde. Wanneer er buiten
een heerlijke blauwe lucht staat met
vermoeiend warme zonneschijn, dan
kan men via de radiotechniek in de
huiskamer van de luisteraar de indruk
van storm suggereren met heftige
regenslag tegen de ruiten.
Woedende zee-golven, een kabbelend
stroompje, een donderende, waterval,
een karretje over de grintweg, een
motorbootje op het water en andere
geluiden die men voor een hoorspel"
nodig heeft, deze kunnen alle in het
AVRO-gebouw in gewenste toonaard,
toonhoogte en toonsterkte vervaardigd
worden.
Tenslotte wordt voor een gezonde
ademhaling en verwarming van de
AVRO-bewoners zorg gedragen door
een volledig automatische
klimatiseerinrichting. In geen enkel lokaal kan
het te warm of te koud zijn, te droog
moge vele opdrachtgevers van om
vangrijke werken tot voorbeeld strek
ken. Talrijke grote werken zijn reeds
door overdreven haast tot mislukkingen
geworden.
Merkelbach en Korsten hebben voor
deze bouw ernstig gestudeerd met
professoren der Technische Hogeschool
te Delft n met talrijke andere advi
seurs. Het is een voortreffelijk bouw
werk geworden, een bouwwerk dat in
vele opzichten (en zeker op
radiotechnisch gebied) zijn tijd vooruit is.
Het bouwwerk levert het bewijs dat
men met exacte wetenschap tot een
resultaat komt waar men met z.g.
gevoelvol architectonisch tasten" zou
zijn gesneuveld.
Het nieuwe gebouw van de AVRO
heeft ongetwijfeld veel geld gekost.
Als ik luister naar de stemmen die
vragen of zoveel geld aan dit bouw
werk verantwoord is geweest, dan
meen ik dat deze hoge kosten reeds
verantwoord zijn uit hoofde van de
technische wetenschap die met het tot
of te vochtig, aangezien het organisme stand komen van een dergelijk werk
der klimatiseerinrichting zich automa- gediend is. Het zoeken naar
deugdetisch aanpast aan de behoefte der lijke oplossingen inzake de talloze
bewoners. ? hedendaagse bouwtechnische
probleWanneer het buiten lange tijd droog men (en in het bizonder de
geluidis, dan kan het in de klimatiseerkelder technische problemen) is door de
van het gebouw mechanisch stort- wetenschappelijke basis waarop dit
regenen. Gefiltreerde en bevochtigde gebouw tot stand kwam, verder ge*
lucht wordt dan in de lokalen geblazen, bracht dan jarenlang praktijkgepruts.
Het is een verblijdend verschijnsel, dat Door deze installaties kan de lucht op Wetenschappelijke mensen hebben hun
we eindelijk eens een representatief elk punt in het gebouw automatisch kennis voor de praktijk kunnen
aangebouw bezitten, dat waardig en goed op elke gewenste temperatuur ver- wenden, iets waartoe slechts zelden
is'zonder dat gebruik gemaakt is van warmd of gekoeld worden ingeblazen gelegenheid bestaat. Dat het bouwwerk
allerlei versleten hulpmiddelen als
torens, koepels, gekunstelde
steenverbanden, decoratieve raampartijen,
die niet uit de noodzaak geboren zijn,
onnoodige luifels, nietszeggende
steenbanken enz. enz.
Zonder al deze vooze hulpmiddelen
hebben we hier een gebouw van klare
eenvoudige kracht, waardoor de archi
tecten Merkelbach en Karsten een
belangrijke bijdrage hebben gegeven
in déreeks bouwwerken, die door de
leden van de Congressen voor het
nieuwe bouwen" zijn tot stand ge
bracht.
en weder worden af gezogen.
HET behoeft de lezers niet meer te
verwonderen dat de bouwers van
dit Paleis der Techniek de archi
tecten B. Merkelbach en J. F. Karsten
de ware bouwregisseurs moeten zijn
om'alle behoeften en voorzieningen
met zozeer uiteenloopende technische gelegenheid goed benut. Het is een
eisen tot n goed functionerend bouw- perfect en gaaf gebouw geworden, dat
werk te maken. Het is voor hen een uitmunt in kwaliteit van uitvoering.
levenstaak geweest, een taak met on- Het is ongetwijfeld een reclame voor
noemelijke zorgen, die menigeen in het Nieuwe Bouwen. Wij wensen hen
hun plaats over het hoofd zouden zijn daarmede van harte geluk en veel
gelopen. Maar met een onbeschrijfe- succes. KOEK LIMPBRO, ARCH.
uit een ruime beurs kon worden be
kostigd, is een voordeel dat aan de
architecten van het Nieuwe Bouwen
tot nu toe niet vaak te beurt is gevallen,
vooral wat betreft de gelden om tot
een gewenste kwaliteit van uitvoering
van het werk te komen. Merkelbach
en Karsten hebben de hun geboden
?T
sv