Historisch Archief 1877-1940
il
Stootte. D« uitila^ d*r»k«mrViing hoarpoliti»lt* rtchtimj (v»rkcyptrO.
C «mm. f^rfcy tjolUrwd
LJb.oC VryUid.bond
S<x. Dcm.
V/ryJiirtn ia - Democr&k«n
r^ki«*cial Mtr»b«.l
tyctfcion**) Soc. &«w.
l$»th. VolUp.
- Dcmocrat«rv
Tot*»!
1 l
I
8
t
W
61
rH<w -»
94 4e (6
1±
3
l
l*
a
i
</*>
?** 4
'7
tit*
l
4
t*
i
i
i
'fl?
r
45-f"*
6
2
i?«
«4«
10
«a
*
zi
Jft'
«BB
4
l
2,
l
i
,
*5
13
I2
**|24
M
18
Staat» 4«.. D* uit-*lo3 dtr Abewming naar [«.«ptrydtgrbcptn (abs.cyfen)
Totaal
.«ThU
?W*
GttM
5
M
db
p
*.v^
??*
JCR*j
«9
?»'*» 4i4><at44 4M45<j
v
f7
204
+>»
**9
W*>
n
?u
MC »wlfc** l. f»»liti«k
"i
9*
Ml6
fl>é^
tol
979 P
in
*>&
wpy>
^jr-^r«*fcj
W 9?
r
M
t&
W3*
n».
twl
2bZf
Staat 4k.
jrrcn ouder*
?pgytv*,
Totaal
Dcuib^laoj J»-'"sbemmir^g naar" leefty'ds>9roepen(vtrfi.c/fea).
lA\a«it*eKaJïp.ortJt It Rtj.Vorm IC Ouit«nl. polibick JjVerK.tbtDnJi« To_
1 | 21 ?| 4 l4W|»j«» l l£, |«JH55 1 | i\ ?| 4 15 |».y«|iïS 4 \ 2\ $ |«f»tjm«* ^**
44
14
l
24
'2
26
8?
f*
41
44
44
42
12
7
2.1
jto
16
f
4\
60
4S
2d
II
\\
IOO
IOO
IOO
IOO
IOO
IOO
IOO
5ka*b
uitilqg der 3temmin_g naar opl«idingsgn»eficr\
ldd.
z /A««
104
1)68
«00
a5>i^io7ay«««5o7i4?«/6Se-iiAy
i»,? 30 iar> «a 5* «l Ji ?*?»*
b^Mt
6«««3^Lja|a8?x
uwiw»41
'l4
00
?^ al
3'
3
6rfh4ll
80*»
<i8AZ5*8«ky
12
«V
ui
JM#?iy'*Vplt*V
a^tyt
9
6t
.?*
Sfcaafc^b. De ujfcslag d»»^ stemming Doof opltidinga^rötpen
(ue.rk.cxf«r-ft)Opl»i J i'n3*3>*tap« n
AcaJ«m.
L «efca.
g^n,n.
M.O.
LO£
Totaal
M5»
3
u
i4
IOO'00
100
i4
IX
6*l5«
too
57
Z
39
loetoo
IP
56
100100
21
ei
toe
JU uifccn/. ^aeli tl«k
1536
'J
36
tóo
55
5
'5
12
53
5 ?fHn:cF
15
6J ji
looit»
100
35
16
ie*|»«o
i±
4i
7^35
loaloaleo
Zo
T*.
b«J
iS
12
loo
Staat 6a. Da uitslag der stemming naar bertiepen tn bcn9*fu$rbefien Cot>*.c^f«rs)
kiezers, die aldus hebben gestemd,
gaven te kennen, dat zij de belangen
van Nederland en Nederlandsch Indi
beide in het oog wilden vatten. En
7% der kiezers" stemde voor de
politiek Indiëlos van Holland nu".
Onder hen, die voor de hierboven
eerstvermelde opvatting kozen, waren
er, die daarbij aangaven, dat volledige
zelfstandigheid van Nederlandsch Indi
in de toekomst moet worden nage
streefd.
Mannen en Trouwen
IN staat I vindt men ook de cijfers
voor mannen en vrouwen afzonder
lijk. De meeningen der vrouwen wijken
soms opmerkelijk van die der mannen
af. Men zie bijv. de afwijkingen ten
aanzien van de eerste drie standpunten
met betrekking tot de maatschappij
orde, ten aanzien van het tweede, derde
en vooral vijfde standpunt met betrek
king tot de buitenlandsche politiek
en ten aanzien van de eerste twee stand
punten ten opzichte van Indië. Met
name wat de laatstgenoemde onder
werpen aangaat, kozen de vrouwen
voor de meer ethisch-georiënteerde
opvattingen.
Hoe hoog men de representatieve
waarde van den stemmingsuitslag in
het algemeen en die van de keuze der
vrouwelijke kiezers in het bijzonder
moet schatten, valt aan de hand van
onze beschouwingen in het vooraf
gaande artikel op blz. 6-7, te beant
woorden.
Verspreiding over het land
NA deze algemeene gegevens te
hebben vooropgesteld, bespreken
wij thans eerst de verdeeling der
stemmen over de verschillende deelen
des lands. De absolute cijfers, naar
deze bijzonderheid gerangschikt, vindt
de lezer in staat 2aj de relatieve cijfets,
op dezen staat betrekking hebbende,
zijn in staat 2b opgenomen.
Uit deze gegevens blijkt ons, dat
voorzoover de vragen betreffende de
maatschappelijke orde aangaat, op
lossing I i hare stemmen voornamelijk
dankt aan de stadsbevolking, met uit
zondering van die in Noord-Brabant,
Friesland, Groningen, Drenthe en
Limburg.
De aantallen stemmen, voor oplossing
I 2 uitgebracht, worden door de tegen
stelling stad?platteland slechts weinig
beïnvloed. Veel sympathie voor dit
denkbeeld kwam uit Noord-Brabant
en Limburg. Ook in de provincie
Utrecht heeft dit standpunt betrekkelijk
veel vrienden.
Oplossing I 3 kreeg relatief veel
stemmen in Friesland, Groningen en
Drenthe. In de beide eerstgenoemde
provinciën vooral van de stadsbe
volking.
Voor oplossing I 4 bleek meer dan
gemiddelde belangstelling in
NoordHolland, vooral in Amsterdam.
Met betrekking tot de vragen, den
regeeringsvorm betreffende, meenen
wij het best te kunnen nagaan, waar
het vertrouwen in het parlementaire
stelsel het meest bleek te zijn verzwakt.
Dit blijkt vooral het geval te zijn in
Amsterdam, Den Haag en Eindhoven,
en in middelgroote steden als Tilburg,
Arnhem, Zutphen, Leiden, Ensched
en Maastricht. In deze gemeenten
vindt men meer dan gemiddelde sympa
thie voor den autoritairen staat (op
lossing II 2) of voor een van de beide
oplossingen, die van de genoemde
afwijken.
Komende tot de buitenlandsche poli
tiek constateeren wij, dat de oplossing
III i meer dan gemiddelden aanhang
verwierf in Tilburg, Arnhem, den Haag
en Maastricht. Voor III 2 kwam een
bijzonder groot aantal stemmen uit
Noord-Brabant en Limburg. Oplossing
III 3 vond bijzonderen aanhang in
Den Haag, Delft en Groningen (stad).
Voor oplossing III 4 werden vooral in
Friesland, Groningen en Drenthe veel
stemmen gewonnen. Oplossing III 5
had in dezelfde provincies veel vrienden,
terwijl ook het stemmen-aantal, daarop
in Noord-H olland uitgebracht, de aan
dacht trekt.
Beschouwen wij tenslotte de ant
woorden, welke met betrekking tot
de vragen omtrent de Indische politiek
werden verkregen, dan kan worden
vastgesteld, dat op oplossing IV i een
meer dan gemiddeld aantal stemmen
werd uitgebracht in Noord-Brabant
en Limburg, terwijl voor oplossing IV 2
bijzondere aanhang in Friesland werd
verkregen. Evenals oplossing I 4 ver
wierf oplossing IV 3 veel stemmen in
Amsterdam. Afwijkende antwoorden
en blanco stemmen werden vooral itv
Noord-Brabant en Limburg verkregen.
Een mogelijke verklaring daarvoor
ligt in de omstandigheid, dat, zooals
aanstonds zal blijken, vele aanhangers
der Roomsch-Katholieke Staatspartij
een afwijkende meening te kenner.
gaven.
Politieke rlchtloff
VAN bijzondere beteekenis is de
rubriceering der uitgebrachte stem
men naar de politieke richting der
kiezers. In staat sa vindt de lezer de
desbetreffende absolute cijfers, in de
staten 3b en 30 de percentages.
Bij de bespreking dezer gegevens
vragen wij ons eerst af hoe de stemmen
van de aanhangers der onderscheidene
politieke richtingen in hoofdzaak over
de verschillende standpunten verdeeld
zijn, daarna tot welke politieke groepen
de aanhangers der verschillende op
lossingen in hoofdzaak blijken te be*
hooren. Bij de beoordeeling besef 'fe men,
dat den deelnemers naar hun politiek^
gezindheid, niet naar hun lidmaatschap
eener politieke partij is gevraagd. Het
volgende is dus een analyse van het
kiezerscorps, niet van de meeningen
der partijen.
Bij de bestudeering van de eerste
twee regels der zoo juist genoemde
staten treft ons de vergaande homo
geniteit tusschen de a n t i-r e v o l
utionnaire en Christel ij
khistorische kiezers.
Van beide partijen koos 71% voor
de oplossing I 2 en 26% voor de op
lossing I i. In de tweede groep stemde
97% der anti-revolutionnairen en 96
der christelijk-historischen voor II :
en resp. 2% en 3% voor II 2, zood<t
de aanhangers van den autoritaire
staat, hoe zeldzaam ook binnen beid
partijen, bij de christelijk-historischf
toch nog iets talrijker blijken te zij;
In de volgende groep koos 74% d-:
anti-revolutionairen en 71% derchris
telijk-historischen voor de onder III
aangegeven oplossing. Voor III
stemden onderscheidenlijk 15% en 10°,
voor III i koos van beide groepen 6°,
De aanhangers van III 4 en III
bleken onder de christelijk-historischen
echter talrijker te zijn dan bij de ver
wante groep.
Wat de Indische politiek aangaat was
bij de kiezers van beide partijen em
meerderheid voor IV i, bij de christ*
lijk-historischen was deze echter iet
REFERENDU
Groep I. Maatschappelijke orde:
1. Vrije werking der sociale en eco,
mische krachten.
2. Opbouw der maatschappij in
ristischen zin.
3. Opbouw van een vrije volksgemei»
schap oi> socialistischen gröndsl<
4. Overwinning in communistisch 'i
zin der klassetegenstellingen.
Groep II. Regeeringsvorm:
1. Parlementair stelsel.
2. Autoritaire regeeringsvorm.
Groep III. Buitenlandsche politiek
1. Actieve nationaliteitspolitiek met t c
zoo sterk mogelijke bewapening.
2. Traditioneele neulraliteitsöolitiet
met de daartoe noodige bewapen
sterker dan bij de anti-revolutionairen
(resp, 55% en 51%)- Met betrekking
tot de oplossing IV 2 was de verhouding
omgekeerd (C.H. 43%; A.R. 46%).
Dat de communisten in
overgroote meerderheid voor I 4 stemden
spreekt vanzelf. Ten aanzien van den
regeeringsvorm toonde de helft van
hen zich voorstander van een in het
Stembiljet niet voorzien standpunt, in
den regel den Sovjet-staat; 28% koos
voor het parlementaire stelsel, 5%
voor den autoritairen staat. Een groot
aantal, nl. 17% Het de vraag naar den
regeeringsvorm onbeantwoord. Nog
grooter (nl. 27%) was het aantal, dat
de vraag naar de buitenlandsche poli
tiek open liet; 42% koos voor III 5,
10% voor III 3, 8% voor III 4. Voor
de leuze onder IV 3 vermeld stemden
90% der communisten, terwijl 6%
IV 2 wenschte.
De Hervorm d-G e r e f o
rmeerden waren slechts met 7 stem
men vertegenwoordigd. In verband
daarmede blijven zij in onze beschou
wingen achterwege. Dit laatste geldt
ook voor de Plattelanders,
de Staatkundi g-G e r e f o
rmeerden en de aanhangers van de
Revolutionair Socialis
tische Part ij. Om geen onjuisten
indruk te wekken zijn deze groepen ook
in de percentage-staten niet vermeld.
Wij komen thans tot hen, die als
hun politieke richting liberaal
vermeldden of hun sympathie voor den
Vrijheidsbond uitspraken. Van
hen stemde 92% voor I i en 5% voor
I 2; voorts 97% voor II i en 2% voor
II 2. Voor de buitenlandsche politiek
verkoos 60% de oplossing III 2 en
23% UI 3- Voor III i en 4 werden resp.
7% *n 5% der stemmen uitgebracht,
terwijl 3% voor III 5 stemde. In de
groep IV stemde 60% der liberalen
voor i en 38% voor 2.
Onder de aanhangers der R o o m s c h
Katholieke Staatspart ij,
die aan de stemming deelnamen, was
95% voorstander van I 2, 3% van I i
en 2% van I 3; 98% koos voor II i,
80% voor III 2, 7% voor III 3. Voor
de oplossingen III i, 4 en 5 werden
uit deze groep kiezers resp. 3%, 4%
en 4% der stemmen uitgebracht. Bij
IV koos 49% voor 2 en 44 % voor i,
terwijl het aantal afwijkende meenin
gen hier vrij talrijk was, immers 4%
en 3% deze vraag niet beantwoordde.
Velen dezer kiezers verklaarden te
wenschen, dat de belangen van Neder
land en Nederlandsch-Indiëbeide wer
den behartigd.
Wij komen thans tot de S o c i a a
1democratische kiezers.
Van hen stemde 94% voor I 3 en 2%
voor I 2. Voor II i koos 99% van hen.
Geen der oplossingen terzake van de
buitenlandsche politiek kreeg een meer
derheid in deze groep. De meeste
stemmen, nl. 45%, ontving III 4,
daarna volgde III 5 met36%. VoorlIIs
werd 13% der stemmen uitgebracht
en voor III 2, 3%. Terzake van de
Indische politiek koos deze groep voor
79% voor IV 2, terwijl 11% voor IV 3
\
\)
VRAGEN
(behoud volkenbondslidmaatschap):
3. Volkenbondspolitiek met een eigen
defensiestelsel gebaseerd op collec
tieve veiligheid.
4. Volkenbondspoiitiek met een
defcnsiestelsel uitsluitend in
volkenbondsverband.
5. Volkenbondspolitiek met afwijzing
van oorlogstoerusting.
Groep IV. Nederlandsch Indië:
1. Politiek, waarbij aan het
Nederlandsche belang een zelfstandige
waarde wordt toegekend.
2. Politiek, welker doelstelling n
inhoud gericht wordt ob de be
hoeften en belangen van Indiëzelf.
3. Politiek ,,Indiëlos van Holland
nu".
i-j-,
stemde en 5% voor IV i. Overigens
liet 4% der kiezers deze vraag open.
Bij de v r ij z i n n i g-d e m o c r
atische deelnemers ontving wat
den maatschappijvorm aangaat de
oplossing I 2 nog juist de meerderheid
(53%), 25% stemde I i en 17% I
3Zoo bleek er binnen deze groep ten
aanzien van dit punt grooter verdeeld
heid te bestaan dan bij de kiezers
der andere politieke richtingen.
Voor II i stemde 98% dezer kiezers.
Ten aanzien van de buitenlandsche
politiek liep deze groep, evenals ter zake
van den maatschappijvorm, sterk uit
een, sterker nog dan de sociaal-demo
cratische, waarover wij zoojuist spra
ken. Wij vinden hier 31% voor III 3,
29% voor III 4, 21% voor III 2 en 18%
voor III 5. Terzake van de vragen van
groep IV koos 74% voor 2 en 24%
voor i.
Nationaal Herstel was in
het kiezerscorps slechts zwak ver
tegenwoordigd (111 deeln.). Van de
kiezers dezer groep stemde 49% voor
I i en 47% voor I 2. Opmerkelijk is,
dat uit deze kiezers, na de N.S.B., de
meeste stemmen voor den autoritairen
staatsvorm werden uitgebracht, nl.
22%, en dat in groep III het stand
punt III i nog niet de meerderheid kon
verwerven (immers slechts 46 %), terwijl
40% der stemmen op III 2 werd uit
gebracht. Bij de Indische politiek
waren de stemmen van deze groep,
sterker dan die der andere, op IV i
geconcentreerd.
De 242 aanhangers van de N. S. B.
bleken bij I voor 66% voor 2 te V.iezen,
9% koos I, 2% 3.
Het aantal afwijkende antwoorden
was hier grooter dan elders, nl. 9%.
Velen pleitten voor den corporatieven
staat.
De vragen van de onderhavige groep
bleven ook in sterkere mate dan bij
de andere politieke richtingen het geval
was, onbeantwoord: 13% dezer kiezers
stemde hier blanco.
Voor II 2 koos 91% van de kiezers
dezer beweging, voor I i 4 %; 4% liet
de vragen van deze soort onbeant
woord.
Bij groep III concentreerden de
stemmen zich sterker dan elders (be
halve bij de Christen-Democratische
Unie): 76% stemde voor i, voorts 12%
voor 2. In groep IV stemden de aan
hangers van deze politieke richting
voor 74% op i en voor 17% op 2.
Ook in de groepen III en IV waren vele
biljetten onbeantwoord gelaten of met
een afwijkend standpunt aangevuld.
De Roomsch-Katholieke
Volkspart ij was onder onze kie
zers zwak vertegenwoordigd (127
deeln.). Van haar aanhangers stemde
67% voor I 2 en 24% voor I 3; 97%
voor II i; 60% voor III 5, 17% voor III
4 en 14^, III 2; eindelijk 70% voor IV
2, 19% voor IV i en 8% voor IV 3.
Van de C h r i s t e n-d e m o c r
at i s c h georiënteerde deelnemers sprak
47% zich voor I 3 uit en 40% voor I 2;
90% koos voor II r; 86% voor III 5
«n 85% voor IV 2. Ten aanzien van de
buitenlandsche politiek vinden we in
deze groep een positievere stelling
neming dan bij n der andere rich
tingen, terwijl de kiezers dezer partij
ook ten opzichte van de Indische poli
tiek een minder verdeeld standpunt
innemen dan in de meeste andere
groepen het geval bleek te zijn.
De stemmen van de aanhangers van
andere politieke richtin
gen dan hier ter sprake kwamen, be
hoeven geen afzonderlijke behandeling.
Opgemerkt zij tenslotte, dat een vrij
groot aantal kiezers zijn politieke
richting onvermeld liet. De
stemmen uit deze groep voor den
autoritairen staat uitgebracht (n%)
zijn, de aanhangers van Nationaal
Herstel en N.S.B, buiten beschouwing
gelaten, relatief talrijker dan in n
van de politieke groepeeringen, welke
wij in de voorafgaande toelichting be
spraken.
PAG. 10 M GROENE Ne.
PAG. 13 DE GROENE No. 3083
l
BRENGT UWE VACANTIE
DOOR IN
HET MOOISTE EN
GOEDKOOPSTE
LAND VOOR UW ZOMERREIS
Heerlijke natuur, gezond klimaat
schitterende kuurplaatsen
uitstekende spoor-, boot- en autoverbindingen
Dezen zomer speciale goedkoope reisgelegenheid met extra
D-treinen genaamd AUSTRIA-EXPRESS" met
slaaprijtuigen ll« en Ille klasse, vertrekkende van Utrecht over
Keulen?München naar Salzburg, Kufstein, Linz en Weenen
op 18 en 31 Juli en 7 Augustus 1936. Deelnemers aan deze
treinen kunnen de terugreis met eiken gewonen D-trein
maken binnen 30 dagen, gerekend vanaf den dag der heenreis.
Prijzen heen en terug:
naar SALZBURG He klasse f 44.?lik klasse f 31.
naar KUFSTEIN f45.?f31.
naar LINZ f 52.?f 34.50
naar WEENEN Wbf. f 62.25 f 40.
Terugreisbiljetten voor de gewone D-treinen zijn geldig tot
aan de Hollandsche grens.
Voor hen, die met gewone treinen naar Oostenrijk reizen)
verleenen de Oosten rij ksche Bondsspoorwegen bij vol be/
taalde heenreis na een onafgebroken verblijf van ten minst/
7 dagen in Oostenrijk voor het Voor-en Naseizoen^JO pCf
en voor het Hoofdseizoen 60 pCt. reductie voor de terujj
reis tot aan een Oostenrijksch grensstation. De heenrei
naar Oostenrijk voor het Voorseizoen moet plaats hebbel
uiterlijk op 30 Juni, terugreis uiterlijk 10 Juli. Voor hel
Naseizoen in den tijd van 26 Augustus tot 30 November, III
/
\
\
terugreis uiterlijk 31 December 1936. Voorts op willekeu
rige reizen binnen Oostenrijk 30 pCt.
\
FEESTELIJKHEDEN f
Juni?September: Tiroolsche Passiespelen in Thiersee
bij Kufstein.
18?22 Juli: Oostenrijksch Brucknerfeesit in
Linz, St. Florian en Steyr.
25 Juli?31 Augustus: Salzburger Festspiele".
8?15 Augustus: Weenen, Wereldkongres van Espe
ranto.
tot September: Klagenfurt am Wörthersee
(Karnten). Wörthersee-Sportweken.
6?13 September: Weensche Internationale Najaars
beu rs. ?".'-.
Vraagt inlichtingen en prospect! bij de Reisbureaux en bij
den Oostenrijkschen Propagandadienst voor Vreem
delingenverkeer, Stationsplein 22 te Utrecht.
KV