Historisch Archief 1877-1940
Film
?
Camilló^Pissarro: Le Hdvre (Van Wisselingh, Amsterdam)
Schilderkunst
HOIUIIOFRS EN FBANSCNEN
Albert Plasschaert
BIJ Van' Wisseling;]!, te Amsterdam
DE kritikus, die de tentoonstellin
gen bij Van Wisselingh bezoekt,
heeft niets noodig met de
moeielijke, lastige problemen der schilder
kunst uit de laatste jaren?hij kan daar
iets anders ondervinden, iets anders,
dat bewijst, dat latere oordeelen over
den eenen of anderen schilder niet
noodzakelijk juister zijn dan voor
gaande, maar dat telkens de oordeelen
eenigszins afhangen van de geestelijke
spankracht van den tijd, van den
bsoordeelaar en van zijn ontvankelijk
heid. De kritikus bij van Wisselingh
behoeft zich nooit te bevinden in een
hem onbekend klimaat, zoo hij ten
minste eenige jaren zijn vak met ver
stand heeft uitgoefend. Dat is het
gemak van dezen kunsthandel en....
zijn gevaar. Goede schilderijen blijven
altijd goede schilderijen, dat is juist; de
vraag alleen is of een kunsthandel de
goede schilders heeft gekozen, ook
uit een bepaalden tijd. Geheel-en-al
is dit zelden of nooit het geval, er zijn
altijd mankementen of tekorten, en dit
is ook het geval geweest bij de Van
Wisselingh's, ofschoon in hun tijd
misschien in beperkter mate dan bij
velen anderen. Ge gevoelt uit deze
bepalingen, dat Van Wisselingh een
kunsthandel is geweest met iets
blijvends (nu en dan iets teblijvendsl), met
een type, dat wel eens uit den tijd kon
raken; een kunsthandel dus eenzijdig,
en met een sterk gevoel van eigen
waarde, dat tot overschatting kon
leiden. Door den dood van den ouden
Heer Eilers is deze kunsthandel ge
komen onder leiding van den jongen
Eilers en het spreekt vanzelf, zoowel
uit het bovenstaande als uit den
bezwaarlijken tijd voor den verkoop van
schilderijen thans, dat de nieuwe leiding
geen sinecure zal zijn, maar dat er met
alle macht en kracht gehandeld zal
moeten worden, wil deze kunsthandel
wel blijven bestaan. Het zou niet tegen
mijn wenschen zijn, zoo zij vernieuwd
verder bestond. Deze kunsthandel
in Amsterdam was toch voor den
intellectueelen burger van Amsterdam
een tijd lang zooveel, dat er om hem
een traditie ontstond, waardoor mis
schien te veel door de leiders gedacht
werd, dat deze traditie het begin van
een eeuwigheid was, dat, nog eens
m.a.w., de leiders dachten dat de zaak
Wisselingh bestemd was vanzelf voort
te duren. Ik meen, dat de nieuwe leider
dat niet meer kan meenen. Hij zal
dus langzamerhand wijzigingen moeten
invoeren, nieuwigheden moeten er
kennen zelfs al wil hij gaarne de oude
deftigheên handhaven. Het ware daar
om onbillijk op deze tentoonstelling
meer nieuws te verwachten dan zou
kunnen en dat misschien ook nog
gewaagd zoude zijn. De jonge Eilers
kan zich nog den nieuwen geest niet
hebben aangemeten; respect voor het
vaderlijk beleid en school daarin
verhinderen dat. Wij vinden dus bij
Wisselingh vele bekenden en daar
onder veel schilderijen, die geschikt
zijn voor de vroegere klanten; weinige,
die geschikt zijn voor de nieuwe klan
ten, waarop gewacht wordt.
ER is voor de nieuwe klanten n
belangrijk schilderij, dat ook inter
nationaal van belang is: het schilderij
van Vincent van Gogh met de maan
en met de wentelende ! sterren, boven
een landschap uit Zuidelijk Frankrijk.
Het is een schilderij uit den laten tijd
van Vincent; en hierbij moet gezegd
worden: het is echter niet de eerste
Vincent in het huis der Wisselingh's.
Het schilderij is omlijst door een
viertal planken zou ik willen zeggen,
die er alle schade aan doen, diéhet
schilderij kan ondervinden. Een werk
met zooveel blauw erin, wordt
weigekleed, wanneer het in een lijst van
goed goud wordt gedaan. Het schilderij
zou thuis hooren in een nieuw museum
om daaraan een klank te geven; het
zou in ieder modern museum een aan
winst zijn, als zoo'n museum dat kon
betalen of ten geschenke kreeg. Deze
Vincent past in den gang van zaken
bij Van Wisselingh; het is immers al
geijkt door den tijd....
Is Vincent voor dezen kunsthandel
een erkenning van den internationalen
roem van Vincent, natuurlijk zijn hier
de Brtitntr's. De groote impressionist
der igde eeuwsche Hollanders is thuis
bij Van Wisselingh. Ge vindt hem hier
met verschillend werk van verschillen
de belangrijkheid, waarbij sommige
schilderijen enz., zijn dramatische sono
riteit (toch verbonden met J. Mans
klank) u weertreffen. Een der belang
rijke werken is de Dam (No. 12) bij
avond, waar figuren en stad n geheel
werden van kleur, dat in onze schilder
kunst in die periode, niet werd over
troffen. Een artillerieschilderijtje (No.
18) is vol atmospheer; een naakt
Breitner en toch nog iets akademisch
erin, een meisje in kinomo, een schets
tegenover meer voltooide schilderijen
van dit onderwerp, twee meisjes met
een lap oranjekleur, zeldzamer; een
aquarel (19) forsch en toch niet zonder
teederheden....
Van Bauer, technisch van de
Haagsche School, zooals Breitner dat
ook bleef, vermeld ik den
Opiumschuiver om de kleur.... Van de
Hagenaars zelf, die niet altijd, over
eenkomstig hunne begaafdheid genoeg
vrij en genoeg gespannen werkten en
die daardoor in het hun niet
overgewone onderwerp, in het meer ongewone
meer bereikten noem ik J. Maris'
zomeravond met het bootje, het lage
geboomte en het zeilend schip (uit '70 ?),
een rivier vol zongeflikker op het
water.
Bij de Van Wisselingh's waren naast
bepaalde Hollanders, bepaalde
Franschen nooit onverwacht. Fantin Latour
heeft behalve aan Whistler's welge
zindheid, ook aan dezen kunsthandel
een deel van zijn befaamdheid als
bloemenschilder te danken. Het werk
van Fantin is een bloemenschilderen,
dat zuiver en toch persoonlijk een
voortzetting is, een verdergaan op een
gewezen weg. De figuren van muzikale
voorstellingen hebben in Holland niet
de populariteit genoten van zijn bloem
stukken; zijn portretten zijn den mees
ten zeldzamer gebleven. Een eigen
aardigheid in ons land is 't, dat een
schilder als Jongkind, die zich definitief
in Frankrijk ontwikkelde, eerst later
hier invloed zou uitoefenen. Pissarro,
een schilder, die in het Holland van
zijn tijd evenmin een meester van den
eersten rang zou zijn, is goed ver
tegenwoordigd door een havengezicht
en Renoir voldoende door een naakt
(rug) uit ± z88x.
Afzonderlijk was in Holland, als
elders hij dat ook geweest zou zijn,
M. Maris, den romanticus, die het
plastische kon vergeten voor roman
tische verschemering. Een schilderij als
het meisje met vlinders, een kinder
kopje, bevat dat plastische, dat ge
modelleerde (zie 34) genoeg om den
droom tastbaarheid te geven en genoeg
droom om het tastbare te heffen tor
een psychologisch-teerder plan....
Uit het besprokene blijkt dat, niet
tegenstaande Vincent's werk, deze
tentoonstelling toch eer een gedeelte
lijke herinnering is aan de vroegere
daden van dezen kunsthandel dan een
bewijs van een nieuwen geest. Toch
hopen wij dat in deze tentoonstellings
zalen, waar we menig werk met aan
dacht hebben bezien, ander werk zal
komen, dat zeker in deze zalen een
verrassing zal zijn. De jonge Eilers
kan op onze belangstelling rekenen,
wanneer hij zich op de nieuwe paden
begeeft, ook, natuurlijk, op onze
nauwkeurigheid. Wij wachten dus af
en hopen, dat hij in staat zal wezen de
deftigheid van zijn huis te vervangen
door nieuwer leven/ dat weer door
eigen deftigheid onzen zin zal ver
kwikken voor het volledig schilderij,
volledig, na een in de jeugd doorstorm
den hartstocht.
Rehabilitatie teloor de film
r* /?"? 7AX7 f'-»_,-.
D. C. VAN
gevangene van liet
Haaieneiland" (Tuschinakl, Amsterdam)
VOOR de zoveelste maal kunnen
wij constateren hoezeer op het
huidige peil van de filmproduc
tie een belangrijke film in de eerste
plaats of moeten wij zeggen: bijna
uitsluitend belangrijk is door zijn
inhoud. Voor de zoveelste maal moeten
wij constateren hoe de huidige film
productie wat betreft de vorm is vast
gelopen in een zekere perfectie, die
verrassingen uiterst zeldzaam maakt.
Niet omdat deze onmogelijk zouden
zijn integendeel, vele van de zelfde
films, welke ons dit doen constateren,
tonen niet verwerkelijkte mogelijk
heden op het gebied van de vorm
maar omdat de geijkte middelen
zozeer zijn vervolmaakt, en op dit peil j
zozeer voldoen, dat men het zekere
voor het onzekere neemt. Men sluit !
experimenten uit om het risico dat dit f
nu eenmaal altijd medebrengt n omdat j
het de waardering misschien qualitatief <
zou kunnen versterken, maar quan- f
titatief bijna zeker zal doen afnemen. ,
Wanneer wij er ons rekenschap van
geven, dat de film economisch, d.i. "
commercieel, een product is dat ge
baseerd is op millioenen afnemers,
dan weten wij wat de consequenties
zijn.
Intussen blijven er ook ondanks
deze beperkingen interessante moge- .
lijkheden over. Wij zien dit aan het JT,,
stuk Amerikaanse geschiedenis, dat "J
ons met, ,The prisoner of Shark Island"
wordt voorgezet. Deze film is de wereld
ingestuurd met het etiket van absolute
authenticiteit. De geschiedenis van
Dr. Samuel A. Mudd, die, beschuldigd
van medeplichtigheid aan de moord
DER POEL
Kunsthandel in het
Rijk:
op President Abraham Lincoln 14
April 1865 gepleegd, in de hel van Fort
Jefferson werd geworpen, wordt ons
gegeven als absoluut waar. De film is
daarmede een stuk zelf-critiek van het
zelfde Amerika, dat voor 70 jaar
wraak stelde boven recht en het
wordt hier voorgesteld alsof dat ten
dele zeer bewust geschiedde. Want de
veroordeling van Mudd was geen
lynch; justitie, maar, zoals deze hier wordt
? ?veergegeven, een tegemoet komen
aan de mentaliteit van de
lynchjustitie door het opperste gerechtshof.
Deze film is echter meer. Dr. Mudd
werd ten slotte begenadigd in verband
met zijn heldhaftig optreden, toen na
een mislukte poging tot ontvluchting,
de gele koorts in het verbanningsoord
woedde, gepaard met muiterij van de
door doodsangst bijna waanzinnig
geworden negersoldaten. Mudd werd
destijds begenadigd, maar eerst voor
enkele jaren bleek op grond van diep
gaand onderzoek zijn onschuld. Wat
bij zijn leven niet mogelijk was is nu
geschied; een volledig eerherstel van
de onschuldig veroordeelde. En daarbij
een eerherstel door middel van het
machtigste apparaat van de publici
teit: de film.
Dit is een kant van de film, tot
uiting komende op zuiver commerciële
grondslag, welke in belangrijkheid
zeker niet onderdoet voor de zuiver
esthetische.
Wat de middelen betreft, waarmede
dit gegeven wordt verbeeld, maakten
\?ij reeds de algemene opmerking, dat
deze geen bijzondere verrassing in
houden. Vastgesteld moet worden, dat
het geheel door de regisseur John Ford
in het algemeen sterk en gaaf is ge
houden, waarbij voor de
hedendaagse Amerikaans film een uitzon
dering de gebruikelijke humori
stische noot geheel ter zijde is gelaten.
Zelfs de kleine gelegenheid tot ont
spanning aan het slot maakt hierop
geen inbreuk en wij kunnen die accep
teren als tot de techniek van het film
verhaal behorende, hoezeer wij ook
geneigd zouden zijn dergelijke toe
voegsels na het natuurlijke slot per
soonlijk als overbodig te beschouwen.
De camera doet haar werk zonder
pretentie en zij krijgt in dit verhaal
dan ook geen bijzondere betekenis.
Zij blijft nadrukkelijk het oog van de
toeschouwer. Nergens in het conflict
is een situatie gezien vanuit het stand
punt van n der betrokkenen. Het
verhaal wint door dit standpunt stellig
aan evenwicht en rust, maar er is ook
een belangrijke mogelijkheid tot ver
hoogde expressie en intensievere wer
king mede opgeofferd. Immers, men
blijft op deze wijze via het witte doek
steeds toeschouwer hoe suggestief
het gebeuren ock moge zijn en
wordt nooit betrokkene.
Wat de vorrn ook bij een over
wegend belang van de inhoud betekent,
bewijst de ne scène, waar de oude
dokter door de gele koorts aangetast
neerzinkt en de negersoldaten angstig
bijna gehypnotiseerd achteruit wijken.
Dit is stellig qua inhoud van onder
geschikt belang, maar het wordt
doordat het wat betreft de vorm boven
de rest uitsteekt inderdaad wél bijna
het belangrijkste moment van de film.
Overigens moet elke beschouwing
van de vorm ook al weer worden ge
geven met de restrictie, dat deze de
film betreft zoals wij die gezien hebben.
Want ook hier is de schaar van de
censor niet geheel onmerkbaar aan het
werk geweest. In dit geval schijnbaar
speciaal om ons voor al te sterke ont
roering te behoeden. Waarvoor de
gevoelige toeschouwer dus deze on
genoemde medewerkers erkentelijk zij l
smuseum
Amsterdam, Juli?September
DE Vereeniging van Handelaren
in Oude Kunst in Nederland
viert het vijf en twintig jarig
jubileum van haar bestaan door een
tentoonstelling uit het bezit van den
nationalen en internationalen kunst
handel. De Regeering en de Directie
van het Rijksmuseum hebben n
der groote binnenhoven ter beschikking
gesteld om een grootsche manifestatie
mogelijk te maken. Wij meenen reeds
nu te kunnen zeggen, dat het resultaat
van de ijverige bemoeiingen om een
gevarieerd beeld van de huidige kunst
markt te geven zeer verrassend is.
Immers wij zijn in Holland niet ver
wend met fraaie meubelen en
tapisseries, noch met Chineesch porcelein
van de hoogste kwaliteit en glas uit
de x 6e eeuw. De veelzijdigheid van
het geëxposeerde is dan ook de attractie
dezer tentoonstelling en aan het pu
bliek, dat steeds weer Hollandsche
interieurs en landschappen uit den
bloeitijd pleegt te bekijken, geven wij
den raad niet allén de schilderijen te
bewonderen, maar ook de meubelen
en het zilver eens aandachtig te be
schouwen, door te letten óp den bouw,
het ornament, de lijnen, en het
materiaal.
Nog nooit is een zoo rijk geheel van
Fransche i8e eeuwsche kunst in
Holland te zien geweest, wij wanen
ons in een der Parijsche Salons. Wij
willen geen opsomming van het geëx
poseerde geven, op de tentoonstelling
zelve komen wij terug.
Den Kunsthandel brengen wij reeds
nu onzen dank voor zijn initiatief.
IXAH-?J1!LGEHKLE SEIZOEN
KAMER MET VOLLEDIG PENSION f
fRUMIDUCTtU KÜWAAl.£ït*SvïLUN T
Pilt
TOT
f6."
PAG. 18 DE GROENE No. 3083
Seb. de/ Plombo: Portret van een senator. Tentoonstelling der Vereeniglng van
Handelaren in Oude Kunst. Rijksmuseum, Amsterdam
PAG. l» Di GROENEN*. 30*3
Indien
eens een
REFERENDUM
zou worden gehouden op het gebied van
WONINGINRICHTING
MET METALEN MEUBELEN
EN MODERNE VERLICHTING
dan zou zonder enige twijfel
verreweg het grootste aantal
stemmen worden uitgebracht op
GISPEN
LEIDSCHESTRAAT 27 ? AMSTERDAM
Co.op2
hts f. 3.75
/
Is (duur
de prijs Is
HERBERT TERRY A SONS. Holl*n3
lent. Dir.: A. Bronkhortt
. en. r.: . ronhortt
Laan van Maerdervoort, DEN HAAG. telefoon 302212. Telegr.adret: 1>rry
HELVETIA-DAGTREINREIZEN
kort H. D.-relzen
2 series goedkoope, maar prachtige gezelschapsreizen der N.R.V.
Het heerlijke
Vierwoudstedenmeer
en het woest - romantische
Schöllenendal £
8 dagen f
Lugano- en
Comomeer
met hun prachtige subtropi
sche plantengroei £ ^ Q
8 dagen |
O*H.D. REIZEN
Ondergeteekende: Dhr./MeJ./Mtvr.:
Geen nachttreinen. Goede N.R.V.-hotels. ALLES Inbegrepen (behalve priv
verterlngen) óók een zeer uitgebreide verzekering (ongevallen en bagage).
Het kost U slechts 6 verlofdagen ?
Vertrek lederen Zondag. Bewijs van Neder
landerschap voldoende ? Gebruikt
nevenstaande bon voor aanmelding of
uitvoerige brochure.
Dan Haag, Madarlitidscha Ralsvaracnlglng
Zaaatraat 102-104
Amttardam, Bijkantoor In Magazijn
Da BQankorf'
Adres tn woonplaats:
... . nader* Inlichtingen
Wenieht ...i, -u,?-i?- te ontvangen voor
aanmeldingsformulier
bovengenoemde reizen.
Gr. A. 7.34