Historisch Archief 1877-1940
»???»?» Hl'
ECONOMISCHE BETREKKINGEN TUSSCHEN
en
J
<\,
lETTEGENSTAANDEdoor Dr. L. G. KORTEN HORST De milllarden roebels
vertegen?''*' - ""- - - ? ?* woordiEcnde bestellingen door de
Lid
N de revolutie van 1917 alle
officieele banden tusschen
het nieuwe wereldrijk
SowjetRusland en het buitenland volledig
waren verbroken, heeft de handel
toch als altijd de wegen kun
nen vinden om de uitwisseling van
goederen met dat land gaande te
houden.
Van de zijde der Nederlandsche
Regeering zijn aan deze beweging
nooit beletselen in den weg gelegd.
De Nederlandsche belangheb
bende was in hoofdzaak op zich
zelf aangewezen en het is hem ook
gelukt met Rusland zaken te doen.
Hij had zich daarbij in de eerste
plaats rekenschap te geven van
de beginselen op handelsgebied
die in dat groote rijk, met zijn
onbeperkte mogelijkheden op eco
nomisch gebied, gehuldigd worden.
Deze komen hierop neer.
Bij den opzet van den nieuwen
Russischen Staat werd als een
van de primaire staatsbelangen
tegenover den Buitenlandschen
gelegd. Kort en krachtig werd bepaald: de
Buitenlandsche Handel is in handen van den Staat. Dit
standpunt heeft men tot nu toe onwrikbaar gehand
haafd. Niets mag er het land in en niets mag er
uit dan door staatshanden. Anders geformuleerd:
de handel is, zoowel ingaande als uitgaande, vol
ledig gecontingenteerd; wat niet zeggen wil, dat bij
de nieuwe ordening" alles even vlot verloopen is.
De bovenmenschelijke opdracht, die de bolsjewis
tische leiding zichzelf op de schouders heeft gelegd
om van een achterlijken agrarischen staat, die pas
een ontzettenden oorlog achter den rug en nog een
burgeroorlog voor den boeg had, den meer
industrieelen staat van heden te maken, eischte maat
regelen, welker omvang kwalijk overdreven kan
worden. ,,Reculer pour mieux sauter", is verschei
dene malen moeten worden toegepast. Eerst in 1928
dorst men met het 5-jarig plan te beginnen. De
uitvoering ervan eischte een bovenmenschelijke in
spanning voor de medestanders en harde maatrege
len tegen hen, die hun medewerking niet volledig
verleenden.
.. \j. r\x/r\i ciNnwrw i
der Tweede Kamer woordigende bestellingen door de
QCr iweeae l^amer sowjetregeenng in het buitenland,
Secr.Alg.R.K.Werkg.Ver.
de houding
Handel
vastvooral in Duitschland, moesten
coüte que coüte betaald worden,
wat alleen kon geschieden door
export van landbouwproducten,
die de Russische bevolking eigen
lijk zelf hard noodig had.
Toen heeft men de tanden op
elkaar moeten zetten en den
buikriem bedenkelijk moeten
dichthalen om te kunnen over
winnen.
Het tweede vijfjarenplan be
doelt consolideeren der gemaakte
vorderingen.
De werknorm, die zeer laag is,
zeei begrijpelijk als men alle
gegevens kent wordt
zienderoogen verhoogd door de Stacha
novbeweging", een volgens Stalin
van onderen opgekomen
vrijwilligen onderlingen wedijver om de
productie op te voeren.
Thans is de toestand als volgt:
De geheele buitenlandsche handel is in handen
van den Staat.
2e. Alle schulden, dateerend uit het 5-jarig plan, zijn
volledig afbetaald of geconsolideerd.
3e. Stiptheid wordt in acht genomen bij de nako
ming van alle verplichtingen voortvloeiende uit
handelsovereenkomsten.
Men stelt hooge eischen aan de gekochte
goederen, doch eveneens aan de te leveren
goederen.
De afwerking van het tweede vijfjarenplan
eischt minder offers van de bevolking: de
binnenlandsche koopkracht begint langzamerhand
te stijgen 1).
Men tracht den productienorm van den arbeid
op te voeren door de z.g. Stachanovbeweging.
ie.
4e
6e.
EN nu de handel met Nederland.
Sedert 1917 waren alle officieele banden met
ons land verbroken. Midden 1933 begon echter het
bedrijfsleven meer aandacht aan Sowjet-Rusland te
schenken: het bekende Comitévoor den Handel met
Sowjet-Rusland werd in het leven geroepen en ves
tigde onlangs zijn Bureau te 's-Gravenhage aan den
SOWJET-RUSLAND en NEDERLANDS-IND1
Wat betekent erkenning voor onze koloniën?
Mr.A.M.JOEKES
Voorz. Vrijz. Dem.
2de Kamerfractie
SINDS de Unie van
Sowjet-Repüblieken is
toegetreden als lid van
de Volkenbond dringt zich,
sterker dan te voren, de
vraag op of ook Nederland
niet moet overgaan tot de
staatkundige erkenning van de Sowjet-Unie.
Naast afkeer van de gewelddadige methoden, in
Rusland tijdens en na de bolsjewistische revolutie
toegepast tegen grote groepen van de burgerlijke
bevolking, hebben drie redenen de opeenvolgende
Nederlandse regeringen er toe geleid de staat
kundige erkenning van het nieuwe Rusland af te
wijzen:
ie. de omstandigheid, dat het huidige Russische
bewind zich heeft los gemaakt van vroegere door de
Keizerlijke Russische regering aangegane geldelijke
verplichtingen;
2e. in de latere jaren vooral de wijze waarop het
Sowjetbewind de kerken en kerkgenootschappen
heeft behandeld en zich over de Christelijke religie
moet hebben uitgelaten;
Kneuterdijk 8, onder leiding van den Heer
Rethmeier.
Wij kregen contact met de Sowjetautoriteiten:
onmiddellijk ontstond samenwerking met volledig
begrip van beider moeilijkheden; deze onderhan
delingen, die onzerzijds werden gevoerd door den
Heer van Walree, culmineerden in een bezoek aan
Moskou in Januari verleden jaar.
Het Comitéheeft den zakenweg naar het nieuwe
Sojwet-Rusland gebaand en de deuren geopend.
Werkelijk heeft men van Russische zijde zijn best
gedaan om de aankoopen in Nederland te
verH
3e. het gevaar voor communistische propaganda,
in het bijzonder in Indië.
In een beoordeling van de eerstgenoemde twee
argumenten treed ik thans niet; dit geschiedt door
anderen in dit nummer. Ik merk slechts op, dat het
eerste punt, bij principiële bereidheid tot erkenning,
een onderwerp van onderhandeling zou kunnen
vormen en dat de vorderingen op Rusland bij hand
having van de tegenwoordige verhouding m ieder
geval voorbestemd zijn te eniger tijd te verjaren.
Wat het tweede punt betreft, de verhouding tussen
staat en kerk behoort tot de aangelegenheden van
interne aard, welke als zodanig niet ter beoordeling
staan van andere staten. Indien het optreden van het
staatsgezag in enig land tegenover predikers en be
lijders van het Christelijk geloof de maatstaf zou
moeten zijn voor het al of niet erkennen van die
staat, zou de staatkundige verhouding tussen
Nederland en verschillende andere landen aan een
grondige herziening moeten worden onderworpen.
Aan zulk een herziening denkt echter niemand.
Moet nu, indien men afziet van de eerstgenoemde
overwegingen, de derde hierboven genoemde reden
doen besluiten de tot nog toe in deze ingenomen
houding te handhaven ?
ET is duidelijk, dat de erkenning van
SowjetRusland door Nederland met zich zou brengen
de bevoegdheid tot vestiging niet alleen van
diploPAG. « DE GROENE N». *»*
grooten.
Ziehier eenige cijfers (Nederlandsche statistieken) :
1929
1930
1931
1932
1933
1934
1935
Uitvoer naar Rusland
uit Nederland, in
duizend gld.:
? 2,537
n 4,203
4,663
5,264
10,997
Invoer uit Rusland
in Nederland, in
duizend gld.:
? 40,553
,> 60,550
72.047
I. 36,267
M 35,858
26,743
?. 22,499
Hierin is duidelijk de groote invloed te zien van
het werk van het Comité'.
Nog duidelijker blijkt de opleving van onze
exporten naar Sowjet-Rusland, wanneer men de Rus
sische statistieken bekijkt, die den Nederlandschen en
Nederlandsch-Indischen handel tezamen omvatten.
De Russische autoriteiten zijn eerst in de laatste
jaren begonnen aandacht aan de samenstelling der
statistieken te schenken, zoodat ik veiligheids
halve slechts de importen in Rusland vermeld.
(Russische statistieken) (i R. = ? 1.30)
Importcijfers (uit Nederland + Nederlandsch Indië)
* ^ o?*?,-*
1931
1932
1933
1934
1935
Rs.
6.809.000
5.488.000
6.089.000
15.751.000
19.525.000
~ 7«SW " -r » »
Tot zoover een globaal overzicht van den stand
van zaken op dit moment.
IK stel er prijs op tot slot nog een enkel woord te
zeggen omtrent de kwestie der erkenning van
de Sowjet-Unie door de Nederlandsche Regeering.
Ik ben van oordeel, dat in deze kwesti; het han
delsbelang niet den doorslag geven kan. Meent de
Regeering op gronden, aan het algemeen belang
ontleend, Rusland niet te moeten erkennen, dan sluit
ik mij' daarbij aan.
Maar aanstonds rijst dan de vraag: gelden de
motieven der Regeering tegen erkenning dan niet
even sterk tegen het onderhouden van handelsrela
ties met dat rijk? Hierop is mijn antwoord ont
kennend.
goed" te noemen is, materieel maar ook moreel.
Tegenover de tastbare voordeelen van uitbreiding
van onzen handel met Rusland en van verminde
ring der werkloosheid zouden misschien, geheel
bijkomstig, eenige nadeelen geconstrueerd kunnen
worden. Deze zouden aldus zijn samen te vatten:
inschakeling van Rusland in het wereldverkeer
consolideert het bestaande politieke en geestelijke
regiem in de Sowjet-Unie.
Het is echter de groote vraag, of de geestelijke
basis van het Russische stelsel veranderd zou
kunnen worden door op mislukking van het daar
geldend economisch systeem aan te sturen. Is niet
veeleer te verwachten, dat een kentering ten goede
zal intreden, wanneer de welvaart in Rusland zal
terugkeeren? In elk geval lijkt mij de verhouding
tusschen het goede, dat met uitbreiding der
handels, relaties met Rusland bereikt kan worden en het
l'*** kwade of minder goede, dat op den koop toe moet
worden genomen, dusdanig ten gunste van het eerste
uit te vallen, dat ik niet heb geaarzeld aan de
verdere ontwikkeling van de economische verhou
dingen tusschen beide landen mijn bescheiden aan
deel te leveren.
Ik stel daarbij echter n voorwaarde, nl. dat
het land, waarmee wij handel drijven, niet van ons
eischt, dat wij afstand doen van onze volledige ge
wetensvrijheid omtrent zaken, waarin onze opvat
tingen strijden met de zijne. Verloochening van onze
eigen levens- en wereldbeschouwing eischt de Rus
sische Regeering echter niet, geen enkele
geesteMijke dwang (ook niet om te zwijgen) wordt door
?haar uitgeoefend.
\ De hardnekkige fabel, als zouden de Nederland
sche kooplieden in de lyde en x8de eeuw, teneinde
als eenige Europeanen handel op Japan van het eiland
Dshima uit te mogen drijven, zich schuldig hebben
gemaakt aan het zoogenaamde Yefumi (het ver
trappen van het beeld van den Gekruiste) is gelukkig
op alleszins aannemelijke gronden weerlegd.
Het Nederlandsche volk zou zeker niet dulden,
dat in de twintigste eeuw eenige blaam van
karakterloosheid of zelfs een schijn daarvan al zou
deze verbonden zijn aan het afsluiten van een
voordeelig handelstractaat den Nederlandschen naam
zou bezoedelen. Uit den aard der zaak geldt dit
echter niet alleen tegenover een land als Rusland;
het is een eisch, die altijd en overal dient te worden
gesteld zoowel aan den koopman als aan de Re
geering; zoowel ten aanzien van erkende als van
niet-erkende buitenlandsche mogendheden, onver
schillig of deze dicht bij onze grenzen dan wel ver
daarvan verwijderd wonen.
Mogen onze Nederlandsche kooplieden niet alleen
door hun energie, maar ook door hun fierheid
anderen ten voorbeeld strekken I
'S
A* A. van Sandick
SECR. DER D1R. ROTTERDAMSCHE BANK VER.
l) Men vergelijke Le stade actuel de Vévolution
volution et sociale de l'ö'.R.S.S." door Lewis L.
Lor w in en A. Abrahamson in Revue Internationale
Op zichzelf is onder de benarde omstandigheden, j Lorwin en A. Abrahamson in Revue Inten
waaronder ons volk thans moet leven, uitbreidmg^L^ du Travau van januari t936, blz. 37 en v.v.
<.«._.*,».i;;irtiAjian een daad, die positief t
van exportmoge
matiefce vertegenwoordigers over en weer in de
hoofdsteden van beide landen, doch ook van con
sulaire vertegenwoordigers in andere delen van de
twee landen. Gevolg van de erkenning zou derhalve
moeten zijn de toelating van een Russische consu
laire post te Batavia. Gevreesd wordt, dat zulk een
vestiging, gedekt als deze zou zijn door het beginsel
der exterritorialiteit, misbruikt zou worden voor
het voeren van communistische propaganda. Deze
zou inderdaad bij de ontvankelijkheid van de Oos
terse gemoederen en in het stadium van ontwikkeling,
waarin grote groepen der Inheemse bevolking zich
bevinden, in hoge mate schadelijk zijn.
Het kan niet ontkend worden, dat de ervaring met
Russische vertegenwoordigers hier en daar in het bui- .
tenland opgedaan, in deze tot grote voorzichtigheid
noopt. Daarom kan staatkundige erkenning van
Sowjet-Rusland slechts dan in overweging worden.
genomen, wanneer waarborgen kunnen worde,'':
verkregen, dat de vestiging van een consulaire posjr
in Indiëniet zal worden misbruikt voor politieke
propaganda.
Is onthouding van zodanige propaganda eet:
plicht voor alle diplomatieke vertegenwoordigers.
in dubbele mate zou dit gelden voor een Russischen
vertegenwoordiger. De communistische partij toch
behoort in Indiëtot de verboden verenigingen. Bij
toelating van een Russischen consulairen vertegen
woordiger in Indiëzou derhalve de uitdrukkelijke
voorwaarde gesteld moeten worden, dat deze en hét
aan hem toegevoegde personeel zich van elke poli
tieke propaganda zullen onthouden.
De door de ervaring gewettigde vraag rijst, of o
verklaringen in die geest vertrouwd zal kunnen
worden. Op die vraag past in de eerste plaats een
IN het algemeen wordt de crêdietwaardigheid van
een debiteur bepaald door drie factoren:
i) zijn solvabiliteit,
2) zijn liquiditeit,
3) zijn moraliteit;
of met andere woorden de tegenwaarde der vordering
moet aanwezig zijn, moet geleverd kunnen worden
en de debiteur moet gezind zijn zijn verplichtingen
ook inderdaad na te komen.
Solvabiliteit en liquiditeit kunnen, op min of meer
exacte wijze, door den crediteur worden beoordeeld
aan de .hand van balansen en winst- en verlies
rekeningen. Ter beoordeeling van de moraliteit moet
men afgaan op de houding van den debiteur in het
verleden en op het oordeel en de ervaring van an
deren.
De groote moeilijkheid nu bij het zaken doen met
Rusland is, dat men in feite steeds te doen heeft
met den Staat. En Staten maken geen balansen op
en geen winst- en verliesrekening. Als een van de
grootste bezwaren, in economicis, tegen het com
munisme wordt dikwijls beschouwd het feit, dat
onder het commu
nisme, in den (zui
ver) socialistischen
Staat in het alge
meen, de
Wirtschaftsrechnung"
ontbreekt. Het ont
breken van een
Wirtschaftsrechnung is echter een
inconveniënt, dat
aan eiken Staat
(voor zoover het de
zaken van den Staat
zelf betreft) eigen
is, ook aan den
pursang liberalen Staat.
Het opstellen van
een begrooting van
inkomsten en uit
gaven is slechts een
poging om aan dit
bezwaar, van de formeele zijde, tegemoet te komen.
Wat dit punt betreft, is de staatsvorm dus eigenlijk
van ondergeschikte beteekenis. Hiermede zijn niet
de bezwaren van het ontbreken van een
Wirtschaftsrechnung in het algemeen weerlegd en is nog veel
minder het cummunisme verheerlijkt, maar is alleen
bedoeld te zeggen, dat het bezwaar van het ontbreken
van exacte gegevens omtrent de crêdietwaardigheid
A. A. van Sandick
herinnering aan de vermaarde woorden, door
Thorbecke gebezigd met betrekking tot de uitoefening
van publieke functies in het algemeen: dat vertrou
wen edel is, doch dat het bedriegt en dat derhalve
waakzaam toezicht geboden is.
In het geval, dat ons thans bezig houdt, zou
vertrouwen-alleen stellig niet voldoende zijn. Daarom
zou tot verzekering van de nakoming van de boven
bedoelde verplichting zijn te bedingen, dat het
aantal der aan het consulaat te verbinden personen
zodanig beperkt blijft, dat uitsluitend de normale
werkzaamheden, verbonden aan een consulaire post,
kunnen worden verricht.
De landsoverheid in Indiëbeschikt over voldoende
middelen om na te gaan of nog andere personen,
dan die op het consulaat werkzaam, hetzij door
persoonlijke bezoeken, door correspondentie of door
toezending van gedrukte stukken, daarmede in
rei gelmatige verbinding staan.
Propaganda op enigszins uitgebreide schaal zou
daarom, bij enige waakzaamheid, niet aan de aan
dacht van de overheidsorganen ontsnappen. Zou
daarbij van enig verband met het consulaat blijken,
dan zou daarin reden moeten worden gevonden de
erkenning weder in te trekken.
W
"
rOOROP stellende derhalve dat bij behoorlijke
regeling en voldoende waakzaamheid het
niet te miskennen?gevaar voor communistische
propaganda ook met betrekking tot Indiëgeen reden
behoeft te zijn om de staatkundige erkenning van
Sowjet-Rusland bij voorbaat af te wijzen,
staatkunen economische redenen pletten er m.i. ook
voor Indiëvoor om, indien voldoende waarborgen
tegen het genoemde gevaar kunnen worden
verkregen, in deze de gedragslijn te volgen, door tal
van andere staten reeds eerder aanvaard.
Krachtens het pact van de Volkenbond hebben
beide landen verplichtingen op zich genomen ten
behoeve van de handhaving van de territoriale
integriteit, welke bij mogelijke spanningen rondom
de Pacific voor Indiëvan het grootste belang kunnen
zijn. Te wensen, dat aan deze verplichtingen te
goeder trouw n door Nederland n door de
SowjetRepubliek de hand zal worden gehouden en tege
lijkertijd te weigeren laatstgenoemd land staat
kundig te erkennen, is naar mijn mening een tegen
strijdigheid, welke niet duurzaam kan worden vol
gehouden. ?
Hoe grote invloed herstel van de staatkundige
betrekkingen tussen Nederland en de
Sowjet-Republieken op het handelsverkeer tussen Rusland en
Indiëzal hebben, is moeilijk bij voorbaat te zeggen.
Met zekerheid kan echter worden verwacht, dat
daarvan invloed ten goede zal uitgaan, vooral wan
neer dit verkeer door een handelsverdrag zou
worden bevorderd, waarbij tegenover afzet van
Russische producten in Indiëde invoer van produc
ten der Indische cultures zou worden bedongen.
Het komt mij daarom voor, dat er aanleiding is,
mede met het oog op de belangen van Indië, om de
staatkundige erkenning van Sowjet-Rusland op
nieuw in overweging te nemen. Al hetgeen strekken
kan tot toenadering tussen de volkeren en tussen de
staten dient, thans meer dan ooit, te Worden gedaan,
zowel ter bevordering van de goede onderlinge
Staatkundige verhoudingen als ter wille van het
economisch herstel, waaraan ook in ons land
en in de overzeese gewesten zó dringend behoefte
bestaat.
PAG. 7 DE GROENE No.3066
vrijwel altijd bestaat, indien de Staat als debiteur
optreedt.
Toch zijn, zooals ook de ervaring leert, liquiditeit
en solvabiliteit beslissende factoren indien het gaat
om de externe verplichtingen van den Staat. En ook
al mogen exacte gegevens nagenoeg ontbreken,
geheel zonder aanwijzingen zijn wij dienaangaande
niet.
WAT de (externe) liquiditeit betreft zijn wij
aangewezen op het conglomeraat van gege
vens en schattingen, dat met een weidsch woord de
betalingsbalans wordt genoemd. Ruslands betalings
balans voor het jaar 1935, ontleend aan het Monthly
Review van Juni 1936 van de U.S.S.R. Trade
Delegation in Great Britain, zag er als volgt uit:
INKOMSTEN
in millioenen Roebels
(i Rb. is 3 Fransche f r.)
Goederenexport (f.o.b.) 1800
Inkomsten uit vrachten en verzekeringen .. 76
Toeristen en andere uitgaven van buitenlanders 29
Verkocht goud 52
Niet commercieele ontvangsten 62
Diversen 165
2184
UITGAVEN
Goedereninvoer (c.i.f.) 860 .
Budgetaire uitgaven in valuta 57
Rente voor leeningen en credieten 89
Uitgaven voor technische installaties 23
1029
Overschot der loopende posten 1155
2184
Het overschot ad Rs. 1155 millioen is als volgt
gebruikt:
Aflossing op importcredieten .. Rs. 694 millioen
Aflossing op bankcredieten .... 311 ,,
Saldo toename goudreserve .... ,, 150
Deze betalingsbalans maakt een zeer gunstigen
indruk, vooral de aflossing van credieten tot een
totaal van ruim Rs. 1000 millioen. Kapitaliseeren
wij den rentepost in het credit ad Rs. 89 millioen
tegen 7J/2 pCt., dan komen wij op een beginschuld
van Rs. 1200 millioen. Gezien de verrichte aflossing
ad Rs. 1005 millioen, komt de mededeeling van den
Volkscommissaris van buitenlandschen handel in
de Prawda van 7 November 1935, dat de externe
handelsschuld van Rusland op i October 1935 Rs. 139
millioen bedroeg, geloofwaardig voor.
De externe liquiditeit lijkt dus in ruime mate aan
wezig, en men mag aannemen dat deze ook, voor
zoover de toekomst kan worden overzien, gewaar
borgd zal blijven. Dit is een van de weinige voordeelen
van een gemonopoliseerden buitenlandschen handel
en een gecentraliseerd credietverkeer.
Moeilijker is het zich een beeld te vormen van
de solvabiliteit, voor zoover de buitenlandsche credi
teuren hiermede te maken hebben. Want hoe wil
men nagaan of de tegenwaarde van de opgenomen
credieten en leeningen steeds ten volle aanwezig is ?
Het eenige wat men kan doen is zich, op grond van
den algemeenen economischen en financieelen toe
stand, een beeld te vormen van de voorhanden
mogelijkheden om intern de middelen op te brengen
die noodig zijn om aan de aangegane externe ver
plichtingen te voldoen.
Het is niet doenlijk hier een overzicht te geven
van den algemeenen economischen toestand van
Rusland, dat ons een inzicht moet geven in zijn
solvabiliteit. Wij dienen echter te erkennen, dat op
economisch gebied Sowjet Rusland een zeer bijzonde
re prestatie heeft geleverd, door, vrijwel zonder fi
nancieelen steun van buiten, een belangrijke ka
pitaalvorming tot stand te brengen, in den vormvan
een uitgebreid industrieel apparaat en moderne, ge
mechaniseerde landbouwbedrijven. Een schaduw
zijde hierbij was, dat zulks aanvankelijk gepaard
ging met het opleggen van groote ontberingen aan
de eigen bevolking. Maar thans stijgt de levens
standaard en dit beteekent onder meer dat er lang
zamerhand een marge begint te komen, waaruit
(Slot volgende pagina)
'V?
»1
7.