Historisch Archief 1877-1940
j;
?? r
GODSDIENSTIGE BEZWAREN
tegen de erkenning van Sowjet-Rusland?
Prof. Dr. PH. KOHNSTAMM
WANNEER ik trachten wil een
antwoord te geven, op de vraag,
die boven dit artikel staat,
dient deze m.i. allereerst nauwkeurig te
worden gepreciseerd. Bedoelt zij het
maatschappelijk stelsel, in Rusland
heerschende, als reden van godsdienstige be
zwaren tegen erkenning aan te wijzen ?
Die wedervraag ligt voor de hand, want
wij kunnen telkens in de dagbladen lezen,
dat er predikanten en zelfs kerkeraden
zijn, die aanbeveling van dat stelsel door
een predikant ontoelaatbaar achten. Ja,
wij hebben het zelfs beleefd, dat de Sy
node der Ned. Herv. Kerk, die onder de
huidige kerkorganisatie de meest essentieele geloofs
vragen laat rusten als niet tot haar competentie
behoorende, een onderzoek naar maatschappelijke
theorieën bij enkele predikanten niet heeft ge
schuwd. Welnu, als de vraag aldus wordt
gestelo, beantwoord ik haar onvoorwaardelijk ont
kennend.
Godsdienstige bezwaren tegen een productiestelsel,
dat er naar streeft niet de winst, maar de behoefte
der bevolking tot regelend principe der productie te
maken, zijn er m.i. zeker niet. Veeleer zou men
het tegendeel kunnen volhouden.
Maar de Sowjet Unie is gefundeerd op, en pro
pageert, niet enkel een maatschappelijk stelsel, zij
beteekent strijd voor een wereldbeschouwing, die
met godsdienst onvereenigbaar is! Behoort dit feit,
dat ik niet betwisten zal, te leiden tot het afbreken
van geestelijk en materieel verkeer?
In deze algemeenheid kan ik de vraag eveneens
niet anders dan onvoorwaardelijk ontkennend be
antwoorden. Ik voel deze formuleering niet slechts
als tweeslachtig, maar bijkans als farizeïsch. Want
er kan niet de minste twijfel over zijn, dat wij in
nauwe finantieele en juridische relaties staan tot
andere landen, die eveneens tot staatsreligie
proclameeren overtuigingen, die in de plaats van den
Levenden God, den God, dien de Bijbel ons leert
kennen, afgoden stellen van menschelijk maaksel.
De tijd is voorbij, dat men wanen kon, dat afgoden
hebben afgedaan. Zij zijn om ons heen geruchtma
kender dan ooit te voren. Zij hebben slechts nieuwe
namen aangenomen: Bloed en Ras en Bodem. En
juist degenen, die het sterkst waarschuwen voor het
a-theïsme van Rusland, schijnen het minst gewapend
te zijn tegen dit, uit christelijk oogpunt naar mijn
vaste overtuiging veel gevaarlijker,
Nieuw-Heidendom.
MAAR zelfs wanneer dat anders ware, dienen wij
te bedenken, dat in onze eigen Grondwet nog
steeds de bepaling staat, dat ieder staatsburger tot
iedere staatsbetrekking benoembaar is, onafhan
kelijk van zijn godsdienstige overtuiging. En deze
formuleering sluit, niet slechts in de theoretische
exegese, maar ook in de prakrijk, de a-godsdienstige
en anti-godsdienstige overtuigingen in. Het behoort
. niet tot mijn taak, de voor- en nadeelen van zulk een
grondwettelijke bepaling te bespreken. Het is m.i.
genoeg, te constateeren, dat een land, dat voor zijn
eigen staatsbetrekkingen deze opvatting huldigt, niet
geput kan worden als het land zich speciale opoffe
ringen moet getroosten om b.v. aan verplichtingen
tegenover het buitenland te voldoen.
HET hier opgemerkte betreft de technische zijde
der credietwaardigheid. Wat nu het derde mo
ment, de. moraliteit, aangaat, deze moet kunnen
waarborgen, dat Rusland, technisch in staat zijnde
aan zijn verplichtingen te voldoen, dit ook zal doen,
nu en in de toekomst.
Maar als wij nu te rade gaan bij de ervaring in het
verleden, dan stuiten wij terstond op de
niet-erkenning der oude schulden door de Sowjet-regeering,
nog geen twintig jaar geleden. Dit is een heel be
denkelijk ding. Het excuus, dat toch slechts de
schulden van een vorig régime werden genegeerd,
ontneemt aan deze negatie niet het revolutionnaire
karakter. Overigens zal het wel waar zijn, dat dit
régime zijn eigen schulden wel niet zal verloochenen,
maar een autocratisch regeeringsstelsel en dat
blijft het Russische toch, ondanks de proeve die nu
genomen wordt om het systeem een democratischen
onderbouw te geven?heeft natuurlijk altijd kans ook
consequent is door het geestelijk ver
keer met een ander volk te staken,
wanneer wat hier wettelijk en practisch
mogelijk is, daar regel wordt.
M.i. kunnen wij eerst van een echt
probleem spreken naar aanleiding van
het vraagstuk der geloofsvervolging. En
dan zijn wij zelfs met n slag in een
uiterst moeilijken en ingewikkelden .
kring van problemen beland. Allereerst
de feitelijke vraag: Is er werkelijk in
Rusland stelselmatige geloofsvervolging ?
Dat er geloovigen in Rusland vervolgd
worden, schijnt mij zelfs Dr. Snethlage
in zijn naar eigen getuigenis zoo
bevooroordeelde jongste brochure: Sowjet-Rusland zegt
mij iets i), niet tegen te spreken. Maar lees ik zijn,
m.i. niet door helderheid en kritischen zin uitblin
kende, bladzijden hieromtrent niet verkeerd, dan
ziet hij die vervolging als een strijd niet tegen ge
loovigen, maar als een strijd tegen
contra-revolutionnairen, hoewel hij merkwaardig genoeg onmid
dellijk daaraan verbindt de mededeeling, dat reeds
in 1923 de vertegenwoordigers der Kerk volkomen
voor de nieuwe orde capituleerden" en de nieuwe
maatschappelijke orde in de S.U. een feit is, dat
geen macht der wereld meer ongedaan kan maken."
Als deze uitspraken juist zijn, is er, dunkt me,
alle reden om te concludeeren dat onjuist is die
andere, slechts twee bladzijden verwijderde bewering,
dat de nieuwe orde in de Sowjet-Unie religieuze
elementen bevat, (en wel) zoodanige, die plaats
laten voor waarheid en wetenschap, voor interna
tionalisme, universeele menschenliefde en een zede
lijke wereldorde." Men moet dan m.i. eerder die
Russische theologen en godsdienstfilosofen bijvallen,
die volhouden, dat het wezen der Bolsjewistische
dictatuur gelijk van bijna alle dictatuur trouwens
een Ideokratie is, d.w.z. het pogen om het geloof
in bepaalde Ideeën met geweld op te dringen, althans
alle kritiek op die Ideeën met geweld te onder
drukken. Dat zulk een Ideokratie in Rusland thans
nog heerscht, schijnt mij moeilijk betwistbaar, waar
zelfs een auteur als Snethlage er rond voor uitkomt,
dat kritiek alleen toegestaan wordt onder beding,
dat eerst de wereldbeschouwing van het bolsjewisme
is geaccepteerd. Dat hijzelf dus geen oogenblik het
gevoel had, dat hij zich in acht moest nemen, .dat
(hij zich) niet vrij uit mocht spreken of niet gaan en
staan kon waar (hij) wilde" is daarmede natuurlijk
allerminst in strijd. Want hij had immers a priori
alle principieele kritiek uitgeschakeld.
Maar, zoo voegt Dr. Snethlage aan zijn
mededeelingen toe, de bestaande geloofsvervolging is niet
principieel, maar accidenteel. Indien wij omringd
waren door socialistische staten, dan zouden wij
meer vrijheid kunnen geven, maar nu zijn wij nog
een eiland." Iets verder wordt het eiland" zelfs een
belegerde vesting." Wij komen hier op een terrein,
waar het voor een buitenstaander als den schrijver
dezer regels buitengewoon moeilijk, zoo niet on
mogelijk is, zich een meening te vormen. Is het waar,
dat de groote wending is gekomen? Beteekent de
opheffing der Communistische Academie, waarover
voor enkele maanden de bladen berichtten, dat de
vrijheid van onderzoek weer is hersteld? Zoekt,
onder de bedreiging in West en Oost van de opkomen
de religie van het chauvinisme, Sowjet Rusland een
overgang van de dictatuur naar de democratie, van
de Ideokratie naar het Humanisme ? Ik hoop en bid
het van harte, maar de overgang lijkt mij nog te
bruusk om geloofwaardig te zijn. En noch de bro
chure van Dr. Snethlage, noch de Voorrede daarin
van Prof. Pos bieden duidelijke argumenten, laat
staan overtuigende feiten.
MAAR gesteld nu eens, dat wij hier slechts met
een schijn-bekeering hebben te doen; dient dan
de niet-erkenning op grond van onverzoenlijke tegen
stelling van wereldbeschouwing en geloof te worden
geëischt? Wij raken hier aan een bij uitstek moei
lijk theologisch vraagpunt. Het is niet minder dan
dat, of er zoo iets bestaat als een natuurlijke
. moraal", een natuurlijk recht", of om in de taal
van Dr. A. Kuyper te spreken of er een gemeene
gratie" naast de bijzondere" te onderscheiden valt.
In meer algemeen bekende termen kan men zoo
ongeveer zeggen: is er een gebied, waar Christen en
humanist elkaar ontmoeten en steunen, en waar zij
in een gemeenschappelijk front staan tegenover
de aanhangers van het Geweld, van den Oppersten
Machtmensch? Ik meen inderdaad zonder dit
hier nader te kunnen argumenteeren dat dit het
geval is! Ja, ik ga verder, en ben overtuigd, dat in
de eerstkomende halve eeuw de groote strijd der
geesten en naar te vreezen is niet van de geesten
allén zich in deze formatie zal voltrekken.
Ik acht het waarschijnlijk, dat de aanhangers
van het Geweld en die van het Recht in twee kampen
van tot nu toe ongekende Machtsontplooiing tegen
over elkander zullen optrekken. En uit die ver
wachting is tweeërlei duidelijk. Als Sowjet-Rusland
definitief vóór het Geweld en tegen het Recht zal
kiezen, zal het dat niet allén doen; er zijn anderen,
wier Ideologie veel wezenlijker, veel
onverbrekelijker met Gewelds-aanbidding is verbonden, dan zelfs
de Sowjet-dictatuur. En in de tweede plaats: het zou
belachelijke zelfoverschatting zijn als Nederland zou
meenen, alleen den strijd vóór het Recht en den boy
cot van alle Geweld-aanbidders te moeten gaan ver
kondigen. Dat Nederland deze voor de toekomst
der Menschheid beslissende vragen mee moet
helpen aan de orde stellen, schijnt mij moeilijk
betwistbaar. Maar het behoort dat dan te doen niet
individualistisch, in zelfverzekerdheid, maar daar
waar gedachtenwisseling over een nieuwe wereld
orde thuis behoort: in de Volkerengemeenschap,
die streven wil naar de heerschappij niet van Geweld,
maar van Recht.
En omdat ik overtuigd ben, dat alleen op deze wijze
het probleem formuleerbaar is, en alleen langs
dezen weg een wei-gefundeerde oplossing kan wor
den gezocht, meen ik, dat Nederland niet in
afwijking van de geestverwante natiën eenzijdig
partij moet kiezen. En a fortiori niet, wanneer het
gelijk thans er niet aan denkt de consequenties
van zulk een besluit te aanvaarden tegenover die
staten en volkeren, die veel onomwondener dan
Sowjet-Rusland de belangen van n staat of volk
willen maken tot Hoogste Goeden Laatsten Maatstaf.
Rusland te blijven boycoteeren als zedelijk minder
waardig, terwijl wij de sancties tegen Italiëopheffen
en met alle macht onze handelsbelangen met
Duitschland en Japan willen bevorderen, moge op
opportunistische, economische en politieke gronden
verdedigd worden, maar het is m.i. zeker niet een
beginsel-beslissing, en nog veel minder een beslissing
uit Christelijk Geloof.
zelf weer op soortgelijke wijze het veld te moeten
ruimen. Zijn de buitenlandsche schulden dan van
grooten omvang, dan is er veel kans op een herha
ling van het schrappen der verplichtingen. Reeds
uit dezen hoofde is het raadzaam met de
credietgeving matiging te betrachten en geen leeningen
van zeer langen duur te verstrekken.
Anderzijds is deze regeering ook weer niet geheel
zonder goodwill. Zij heeft steeds prompt voldaan aan
al haar buitenlandsche verplichtingen, hetgeen van
een groot aantal landen niet gezegd kan worden. Dit
is waarlijk geen geringe prestatie voor een land
dat, zelf zonder spaarkapitaal, een belangrijke
industrieele expansie heeft tot stand gebracht, in een
tijd van algemeene economische depressie.
Bij een credietverstrekking komt voor ons land
en onder de tegenwoordige omstandigheden eigenlijk
alleen in aanmerking een financiering van onzen
handel met Rusland, zoowel invoer als uitvoer, en
ook een credietverleening op langeren termijn van
Russische opdrachten voor onze industrie en onze
werven. Het verstrekken van een leening, geheel los
van onzf eigen commercieele en industrieele
be*A«. 8 DE GROENE Ne. 3036
i) Van Loghem Slaterus, Arnhem 1936
langen, heeft, niet alleen in het geval van Rusland,
maar in het algemeen en zeker in dezen tijd, weinig
zin en zou alleen uit prestige-overwegingen voor
de Russen beteekenis kunnen hebben.
En als er sprake is van het verhoogen van het pres
tige van Rusland komt b.v. de off icieele erkenning van
Sowjet Rusland aan de orde, maar niet een crediet
verstrekking. Deze erkenning zou overigens wel de
credietverstrekking aan Rusland vergemakkelijken.
Tot slot moge nog een enkel woord worden gezegd
over de vraag of zakelijk gefundeerde credieten aan
Rusland een regeeringsgarantie vereischen. Eigenlijk
heeft een dergelijke rechtstreeksche of zijdelingsche
garantie alleen zin indien.... de credieten zakelijk
niet verantwoord zijn en de ontvangen orders het
karakter hebben van een werkverschaffing. Bij de
commercieele credietgeving die ik hierboven óp het
oog heb, is er weinig reden waarom de normale
risico's niet door het bedrijfsleven zelf gedragen
zouden worden. Ruslands positie is langzamerhand
wel zoo geworden, dat de risico's niet grooter zijn
dan bij vele andere landen, waarbij men een staats
garantie overbodig acht.
EEN NIEUWE FASE IN DE DEMOCRATIE DER SOWJETS
DE nieuwe grondwet van Sowjet-Rusland is
een merkwaardig en belangrijk document.
Er zijn menschen, die haar wantrouwen. Zij
zeggen: ,,De nieuwe democratie ziet er prachtig uit
op papier. Maar hoe zal zij uitgevoerd worden?" Dit
is een begrijpelijke reactie. Indien de nieuwe grond
wet plotseling was ontsproten aan het brein van een
wijzen wetgever of van een kundige juridische
commissie, zou ik ook sceptisch zijn. In dit geval
echter is de grondwet de vrucht van een organischen
groei, die in 1917 is begonnen en zich sinds 1929
met groote snelheid heeft voltrokken. Bovendien is
zij niet alleen een belofte. In tal van bepalingen
worden slechts feiten vastgelegd die sinds lang
werkelijkheid zijn geworden.
Als voorbeeld wil ik noemen het recht op be
taalden arbeid, vrijen tijd en kosteloos onderwijs
voor alle bewoners van het land.
DEZE nieuwe grondwet is de derde van den
Sowjetstaat. De eerste werd aangenomen op
10 Juli 1918, de tweede op 31 Januari 1924. Lenin
schreef in 1909, dat een grondwet ,,de uitdrukking
is van de werkelijke verhouding der krachten in den
klassenstrijd". Deze verhouding is sedert de revo
lutie zoo vaak veranderd, dat de eerste twee con
stituties zich zelf spoedig hebben overleefd. De tweede
constitutie verleende den burgers geen rechten.
Zij vermeldde niet eens de rechten die zij al bezaten.
Haar bemoeiing beperkte zich in hoofdzaak tot de
verkondiging van de staatsmacht. De oorzaken
hiervan zijn duidelijk: de vernietigende burgeroorlog
lag nog versch in het geheugen. De dictatuur
ontzag niets en was eigenmachtig, want de vijand
in eigen huis was nog niet uitgedreven. De regeering
was socialistisch in naam, maar de socialistische
economie telde meer vraagstukken dan oplossingen
en het kapitalisme bood krachtigen weerstand. De
helft van den handel, een vijfde der industrie en de
geheele landbouw waren in handen van particulie
ren. Hoe kon de staat onder zulke omstandigheden
werk voor allen waarborgen? Hij was geen baas in
eigen huis. Hij moest den klassenstrijd voortzetten
en de grondrechten van het land konden dienover
eenkomstig niet berusten op individueel recht; zij
berustte op de macht van de overheid.
Met. gebruikmaking van de voorrechten, die de
revolutie gegeven en de grondwet van 1924 beves
tigd had, ging de dictatuur voort met het kapitalisme
te vernietigen en het socialisme op te bouwen. Na
twaalf jaren kostbaren strijd en onvergelijkelijke
offers is het Russische kapitalisme dood en heeft het
Sowjet-socialisme een overweldigende macht ge
kregen. De hieronder gereproduceerde grafiek geeft
van de toeneming der productie sinds 1924 een beeld:
Voortbrengsel
Steenkool (tonnen)
Petroleum
Ruw ijzer
Locomotieven
Cement (tonnen)
Schoenen
Automobielen
Productie in
1924
16,100,000
5,900,000
800,000
179
300,000
4,056,000
1935
108,900,000
26,772,000
12,493,000
1,866
4,470,000
84,816,000
96,700
Volgens de Bolsjewiki zijn deze cijfers ,,de mu
ziek van het socialisme". In U.S.S.R. bestaat geen
kapitalistische industrie en de particuliere handel
en boerenbedrijf zijn tot onbeduidende resten
ineengeschrompeld. Een nieuwe verhouding der sociale
krachten was het gevolg.
De constitutie is geworteld in het succes der agra
rische collectivisatie, in voortschrijdende industriali
satie, in toenemende individueele productie. Op deze
nieuwe basis zijn, volgens de meening der Bolsje
wiki, nieuwe menschenrechten mogelijk. Ik
vind het moeilijk te begrijpen", zei Stalin voor kort
tot Roy Howard, den Amerikaanschen dagblad
uitgever, wat voor persoonlijke vrijheid" een
werklooze kan hebben als hij honger heeft en geen
emplooi kan vinden. Werkelijke vrijheid", ging Stalin
verder, bestaat slechts daar, waar de uitbuiting is
afgeschaft, waar geen hoerigheid bestaat van den
een aan den ander, waar geen werkloosheid en
armoede is...." Lenin drukte zich zóó uit: Zoo
lang klasseverschillen en individueel bezit der pro
ductiemiddelen blijven bestaan, is de leuze van vrij
heid voor allen een schijnheilige leugen van de
bourgeoisie. Er kan geen gelijkheid bestaan", zoo
redeneerde hij, tusschen den bezitter en. den
nietbezitter, tusschen iemand die goed gevoed is en
emand die honger lijdt."
Louis Fischer
CORRESPONDENT TE MOSKOU VAN DE
NATION" EN WASHINGTON POST"
Tot 1929 waren er in Rusland nog uitbuitende
klassen. Nu zij opgeruimd zijn", zeggen de
Bolsjewiki, nu, volgens de woorden van Stalin,
onze maatschappij uitsluitend gevormd wordt door
vrije werkers van stad en land, arbeiders, boeren en
intellectueelen, zijn de vroegere beperkingen van
de democratie van den Sowjetstaat niet langer
noodig."
Het is daarom begrijpelijk, dat de opsomming van
de rechten van den burger, zooals die vermeld wor
den in hoofdstuk X van de nieuwe constitutie der
Sowjets, begint met de rechten, die mogelijk zijn
gemaakt door den groei en den rijkdom van de
socialistische welvaart: betaalden arbeid, vrijen tijd
en kosteloos onderwijs, en dan voortgaat met de
rechten van den burger, die hem tijdens de dic
tatuur, toen deze nog te maken had met de
oppositie van vijandige kapitalistische klassen, wa
ren ontzegd. Hieronder zijn in de eerste plaats:
vrijheid van het woord, vrijheid van drukpers, recht
van vereeniging en vergadering, vrijheid van op
tocht en demonstratie. De tegenwoordige verhou
ding der krachten in den klassenstrijd" zou den
Bolsjewiki gemakkelijk voldoende waarborgen
geven om deze wetsbepaling een concreten inhoud
te verleenen. Daarom is zij in de grondwet te vinden.
Maar het verleden geeft geen aanwijzingen, dat
anticommunisten of ook maar communisten en
procommunisten die bijzonder critisch zijn, van de
centrale autoriteiten spoedig ook maar eenige vrij
heid van uiting over politieke vraagstukken zullen
verkrijgen.
Op het gebied der litteratuur heeft iets meer toe
gevendheid bestaan. Echter is zelfs een in beweging
verkeerende revolutie onderhevig aan inertie,
en Rusland kent geen democratische traditie.
Daarom zal het waarschijnlijk nog wel even duren
voor het Sowjetregime het in de politiek zonder de
stoomwals kan stellen. Onderdrukking is niet langer
noodig of gewenscht, maar het blijft een gemak
kelijk hulpmiddel. Wat betreft de vrijheid van het
woord en dergelijke moeten we afwachten.
Maar de constitutie verleent andere burgerlijke
rechten, die van nog grooter belang zijn dan het
vrije woord. Artikel 127 verzekert dat: burgers
van de U.S.S.R. zeker zijn van de onschendbaarheid
van hun persoon". Niemand wordt blootgesteld aan
arrest tenzij op beslissing of met goedvinden
van het openbaar ministerie". En (artikel 128)
de onschendbaarheid van de woningen der bur
gers en het briefgeheim worden bij de wet be
schermd".
De constitutie van 1924 oeloofde deze elementaire
rechten niet, omdat de practische omstandigheden
de belofte toch niet voor verwezenlijking vatbaar
zouden hebben gemaakt. De dictatuur, met als
werktuig gewoonlijk de G.P.U., oefende onbe
perkte macht uit. Noch individuen, noch woon
huizen, noch brieven waren veilig voor haar wille
keurige daden. De G.P.U. was het scherpe zwaard
der revolutie". De toetssteen van de wezenlijke
waarde van artikel 127 en 128 is de beteugeling
van de G.P.U. Is dat in werkelijkheid geschied?
DE langzame ondergang der G.P.U. is in 1931 be
gonnen, toen haar overdreven ijver gewettigden
achterdocht tegen eenige ingenieurs en technici
deed verkeeren in een onbillijken kruistocht tegen
een groot aantal intellectueelen. Met zijn rede van
23 Juni 1931 maakte Stalin een einde aan deze
onbillijke onderscheiding en ongeveer tegelijkertijd
werd Yagoda als chef van de G.P.U. door den meer
toegevenden en liberaal-gezinden" Akulov ver
vangen. Een zekere ontspanning was hiervan het
gevolg, maar de strijd over de collectivisatie was
nog steeds hevig. De ijzeren hand kon nog niet
worden gemist. De machine van de G.P.U. weigerde
met Akulov samen te werken en hij werd terzijde
geschoven. Maar in de lente van 1933 benoemde
Stalin Akulov tot Procureur-Generaal der U.S.S.R.
met de bevoegdheid om toezicht te houden op de
wettigheid en regelmatigheid der handelingen van
de G.P.U." Akulov begon met een groot aantal
gevangenen te bevrijden en een einde te maken aan
willekeur. In Januari 1934 besloot de regeering de
G.P.U. te reorganiseeren, haar gezag te beperken
en haar te herdoopen in Commissariaat voor
Interne Aangelegenheden.
PAG. 9 DE GROENE No. 3086
Maar er was nog iets ergers voor de G.P.U. Op
i December 1934 werd Sergei Kirov, de beminde
Bolsjewistische eider in Leningrad, vermoord. Een
gedeelte van de schuld viel op het gereconstrueerde
Commissariaat voor Interne Aangelegenheden. Het
werd beschuldigd van een tekort aan waakzaamheid.
Kort daarna werd het Interne Commissariaat het
recht ontnomen zekere categorieën van personen
ingenieurs en militairen, bijvoorbeeld te
arresteeren zonder toestemming van den
ProcureurGeneraal. Deze ongehoorde machtsbeperking
beteekende, dat willekeur en terreur niet meer tot de
meest vertrouwde wapenen van den staat behoorden.
De nieuwe constitutie trekt deze lijn door. Door haar
bepalingen wordt de Procureur-Generaal de mach
tigste autoriteit der regeering van Sowjet-Rusland.
Hij wordt gekozen door het hoogste Gerechtshof
of het parlement van het land voor een periode van
zeven jaar, terwijl andere alle leden der regeering
slechts een ambtsperiode van vier jaar hebben.
In hem is belichaamd het hoogste toezicht op de
nauwkeurige toepassing van de wet door alle
Volkscommissariaten en de daaronder ressorteerende
instellingen, alsook door individueele autoriteiten
en burgers van de U.S.S.R." Met andere woorden,
hij staat boven het Interne Commissariaat. Boven
dien (artikel 117) oefenen de vertegenwoordigers
van den Procureur-Generaal hun functie uit onaf
hankelijk van alle plaatselijke organen, zij zijn
voor hun daden slechts verantwoordelijk aan den
Procureur-Generaal van de U.S.S.R.". Indien
deze beschikkingen in 1930 of in 1931 zouden zijn
verschenen, zouden weinigen ze als werkelijkheid
hebben geaccepteerd. Maar thans is het recht in
de U.S.S.R. definitief gevestigd. De grondwet ver
leent de Sowjetrechtspraak een nieuw gewicht en
onafhankelijkheid. En bij de procedures zullen
openbare behandeling, vrijheid van discussie, ver
zekering der rechten van den verdachte, gelijkheid
van alle partijen (zelfs als de Staat er een van is)
en onbeperkte vrijheid van handelen voor de ver
dedigers van den verdachte gewaarborgd worden.
DE constitutie zal aangenomen worden door
een congres der Sowjets, die op 25 November
1936 in Moskou zullen samenkomen. Deze datum
zal een nieuw tijdperk van burgerlijke vrijheid voor
de Sowjetburgers inluiden. De burgerlijke rechten
gelden nu voor allen, ook voor priesters, vroegere
Czaristische officieren, koelakken en andere
exvijanden van het Bolsjewisme. Sowjet-Rusland
vreest niets meer van het binnenland en steeds
minder van het buitenland. Daarom kan de dictatuur
wijken voor de democratie. Het voornaamste ver
schijnsel van de nieuwe democratie is een parlement
van twee kamers, een Hoogste Raad, die alle
regeeringsmacht uitoefent. De Tweede Kamer
wordt gekozen voor een periode van vier jaar door
het volk n vertegenwoordiger op elke 300.000
inwoners, niet noodzakelijk kiezers terwijl de
Eerste Kamer een Kamer van Nationaliteiten is,
Het parlement behandelt alle wetten (tot nu toe
was dit het werk van talrijke departementen) en
leidt alle functies van de regeering. Het kan,
over kwesties van vitaal belang referenda onder
het geheele volk houden. Het bezit het recht van
gratie. Een parlementslid is onschendbaar. Slechts
het parlement, of wanneer dit geen zitting heeft,
het presidiaat van 37 leden, kan hem er van
berooven. Beide Kamers moeten een ontwerp goed
keuren, voordat het wet wordt. Indien zij het niet
eens zijn en geen verzoening mogelijk is, wordt
het parlement ontbonden en hebben nieuwe ver
kiezingen plaats. De beide Kamers tezamen ver
kiezen het kabinet en ontslaan de leden van het
kabinet. Daaruit volgt, dat het parlement de
regeering omver kan werpen. Het parlement zal
openlijke discussie en critiek op de daden der
regeering kennen, Dit kan het begin van het vrije
woord zijn.
De wereld heeft een aantal parlementaire regimes
zien verkeeren in dictaturen. De dictatuur van het
Bolsjewisme is de eerste die plaats maakt voor de
democratie. De Bolsjewiki hebben den weg voor
deze verandering bereid door de klassen, die hun
regime bedreigden, te vernietigen. Andere dictaturen
kunnen dit niet doen: de klassen, die hen zouden
kunnen bedreigen of het in feite reeds thans doen,
zijn te groot. Men kan b.v. niet de arbeidersklasse
uitroeien. Daarom is dit nieuwe fenomeen in
Sowjet-Rusland: een democratie die een dictatuur
opvolgt, eenig in de geschiedenis, en wellicht zal
het in de geschiedenis het eenige voorbeeld blijven
van een dictatuur die zich vrijwillig terugtrok.
t
J.
. ...,....__?_,.._..?.....
1.